Κουράζεις...taxalata xalasa έγραψε: ↑27 Δεκ 2021, 23:45τι να τεκμηριωθεί;
αφού είναι ήδη.... εσύ δεν ήξερες και το μάθες τώρα και αντιδράς σαν λακεδαιμονισμένος*...[*αστείο, banner λογοπαίχνιο....] όπως η λίντα μπλερ από τον αγιασμό του φον μαξ σιντοφ, εξορκιστή...
όλα είναι τεκμηριωμένα στα λεξικά...
Ναι, έμαθα αυτό:
ΕΤΥΜΟΛ. Η λ. θάνα-τος < θανᾰ- που αποτελεί την απαθή και συνεσταλμένη μορφή της αρχικής δισύλλαβης μακρόφωνης ρίζας θανᾱ-
Και μετά, ψάχνοντας, έμαθα και αυτό:
...Απαντά επίσης θ. θνᾱ-/θνη-(μηδενισμένη και απαθής μορφή της ίδιας ρίζας) στα τέ-θνη-κα, θνη-τός, καθώς και θ. θνᾰ- (μηδενισμένη και συνεσταλμένη μορφή της ρίζας) στα τέ-θνᾰ-μεν, τε-θνᾱναι. Σύμφωνα όμως με τη λαρυγγική θεωρία, η λ. θάνατος εμφανίζει τη συνεσταλμένη μορφή dh°nә2- μιας αρχικής μονοσύλλαβης ρίζας dhneә2
> θηᾱ-, βάσει της οποίας σχηματίστηκε και θ. θνᾰ- που απαντά στα τέ-θνα-μεν, τε-θνᾰ-ναι. Από το θ. του παρακμ. προήλθε υστερογενώς ο ενεστ. θνῄσκω ή θνήσκω. Στον πεζό λόγο της Ιωνικής-Αττικής το ρήμα απαντά μόνο στον παρακμ. χωρίς πρόθεση, ενώ στους άλλους χρόνους σύνθετο συνήθως με την πρόθεση απο- (πρβλ. αποθνήσκω), από τον αόρ. απέθανε του οποίου προήλθε ο νεοελλ. ενεστ. πεθαίνω. Οι λέξεις αυτής της οικογένειας συνδέονται, εξάλλου, με αρχ. ινδ. αόρ. a-dhvanī-t «έσβησε, εξαφανίστηκε», μτχ. dhvān-ta- «σκοτεινός», ενώ η χρήση αυτών τών λέξεων με σημ. «πεθαίνω» θα προερχόταν με ευφημισμό. Από το θ. θνᾱ- (ιων. θνη) προήλθε επίσης το ρηματ. επίθ. θνητός (σε αντίθεση προς το αθάνατος) και το ίδιο θέμα μαρτυρείται εν συνθέσει ως β' συνθ. με τη μορφή -θνής (πρβλ. ανοροθνής, ημιθνής, λιμοθνής, νεοθνής, χειμοθνής), ενώ το θ. -θαν- με τη μορφή -θανής (πρβλ. αρτιθανής, ημιθανής
Με βοήθησες, δεν λέω...αλλά κουράζεις.
Διότι, η δική σου ετυμολόγηση, δεν υπάρχει ΠΟΥΘΕΝΑ. Δεν υπάρχει ούτε σαν υπόνοια στα ετυμολογικά λεξικά.
Και εγώ αυτό ζήτησα από το πρώτο ποστ. Δεύτερη και έξωθεν τεκμηρίωση της ετυμολογίας σου.
Είναι ήδη η τρίτη φορά που ζητάω την έξωθεν καλή μαρτυρία και εσύ... "Τι κάνεις Γιάννη; Κουκιά σπέρνω".
Δηαλδή, ομολογείς, έστω και πλαγίως, πως δεν υπάρχει άλλη μαρτυρία εκτός από την δική σου.
Όπως λοιπόν σου έγραψα και στο μικρό σεντονάκι, όσο δεν υπάρχουν επίσημες καταγραφές, τις δικές σου απόψεις τις σέβομαι, τις διαβάζω, αλλά παραμένουν απλές ατομικές απόψεις και τίποτε περισσότερο.