ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΑΘΗΝΑ!

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 16573
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΑΘΗΝΑ!

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 04 Αύγ 2022, 21:16

Πειραιάς: Το μεγάλο λιμάνι της χώρας μέσα από ρετρό φωτογραφίες.
Αναμνήσεις από το λιμάνι, το Δημοτικό Θέατρο, το Ρολόι και τη γειτονιά του Τσίλλερ.


Εικόνα

Ξεφυλλίζοντας μνήμες και ανατρέχοντας στο παρελθόν καταλαβαίνει κανείς ότι η ιστορία του Πειραιά χάνεται στα βάθη των αιώνων. Μάλιστα ο Πειραιάς κάποτε ήταν αποτελούσε νησί, όπως δηλώνει και η ονομασία του, η οποία προήλθε από το ρήμα «περαιόω» που σημαίνει «περνώ κάποιον αντίκρυ». Αργότερα, ενώθηκε με την ξηρά από τις προσχώσεις υλικού που κατέβαζαν οι χείμαρροι. Έτσι, δημιουργήθηκε μια χερσόνησος, η λεγόμενη σήμερα «Πειραϊκή χερσόνησος».

Ο Πειραιάς και η πρόσφατη ιστορία του.
Σήμερα αποτελεί το πρώτο και μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Είναι ένα από τα πιο σημαντικά βιομηχανικά και εμπορικά κέντρα στην Ελλάδα, αποτελώντας το μεγαλύτερο σε επιβατική κίνηση λιμάνι στην Ευρώπη. Ειδικά όσον αφορά τη χώρα μας, συνδέει ακτοπλοϊκά την πρωτεύουσα με τα νησιά του Αιγαίου ενώ αποτελεί ένα σημαντικό προορισμό για κρουαζιερόπλοια εντός της Μεσογείου.

Ενώ ανέκαθεν αποτελούσε κέντρο εμπορίου και συναλλαγών λόγω της θέσης του, ο Πειραιάς φαίνεται να γνώρισε μεγάλη άνθιση με την μεταφορά της πρωτεύουσας του νεοσύστατου τότε ελληνικού κράτους στην Αθήνα το 1834. Τότε οπότε η περιοχή επανακατοικήθηκε και ξεκίνησε μια περίοδος ανάπτυξης, με την σταδιακή αύξηση του πληθυσμού της και τον άρτιο πολεοδομικό της σχεδιασμό με βάση το σύστημα που εφάρμοσε ο Ιππόδαμος ο Μιλήσιος στον σχεδιασμό του αρχαίου Πειραιά, που αποτελεί πρότυπο πολεοδομικού σχεδιασμού μέχρι και σήμερα.

Οι φωτογραφίες από το παρελθόν μας δίνουν μια εικόνα από την σταδιακή ανάπτυξή του αλλά και την περίοδο πριν από τη μεγάλη άνθιση.

Εικόνα
Ο Πειραιάς το 1916

Εικόνα

Στις 15 Φεβρουαρίου του 1854, το λιμάνι αποκλείστηκε από Άγγλους και Γάλλους και ο αποκλεισμός συνοδεύτηκε από την κατοχή της Αθήνας έως τις 20 Φεβρουαρίου 1857, λόγω της επιμονής του βασιλιά Όθωνα να αναλάβει εκστρατεία για την απελευθέρωση της Θεσσαλίας. Το 1895 οι κάτοικοι του Πειραιά έφθαναν τις 50.000 και το λιμάνι του θεωρείτο το πρώτο λιμάνι της χώρας, που η φήμη του ξεπερνούσε τα σύνορά της. Κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο βομβαρδίστηκε πολλές φορές από τους Γερμανούς αλλά και από τους συμμάχους, τόσο η πόλη όσο και το λιμάνι.

Εικόνα
Ο Πειραιάς το 1935

Η πρόταση να γίνει ο Πειραιάς πρωτεύουσα.
Λίγοι ξέρουν ότι ο Πειραιάς είχε προταθεί το 1832 από τον Gutensohn, αρχιτέκτονα του Λουδοβίκου Α’ της Βαυαρίας, για πρωτεύουσα της Ελλάδας. Αυτή μάλιστα, σύμφωνα με το σχέδιο, θα επεκτεινόταν σταδιακά προς την Αθήνα. Το μεγάλο λιμάνι ως κέντρο εμπορίου θα μπορούσε να είναι η πρωτεύουσα., σύμφωνα με τον τον Gutensohn. Τελικά έγινε το αντίστροφο αφού επιλέχθηκε η Αθήνα για πρωτεύουσα και ο Πειραιάς αργότερα ενσωματώθηκε στην περιφέρεια πρωτεύουσας.

Εικόνα
Η Φρεαττύδα.

Ο Πειραιάς του περασμένου αιώνα.

Εικόνα
Το Χατζηκυριάκειο από τη θάλασσα το 1955

Η εικόνα του Πειραιά τον περασμένο αιώνα δεν θυμίζει σίγουρα κατά πολύ την σημερινή το λιμάνι αγκυροβολούσαν κυρίως ψαροκάικα. Η καθέλκυση μεγάλων πλοίων ήταν κοινωνικό γεγονός, που συγκέντρωνε πλήθη κόσμου στις προβλήτες. «Το ρολόι» δεν ήταν εκείνο στο Πασαλιμάνι αλλά το εμβληματικό κτίριο του ρολογιού στο λιμάνι. Οι μισοί και βάλε δρόμοι ονομάζονταν «λεωφόροι». Η γειτονιά γύρω από την Πλατεία Αλεξάνδρας λεγόταν Συνοικία Τσίλλερ. Καθόλου τυχαίο καθώς τόσες ήταν οι επαύλεις που είχε σχεδιάσει εκεί ο ταλαντούχος αρχιτέκτονας.

Εικόνα
Το Ρολόι το 1939

Ο Πειραιάς του προηγούμενου αιώνα, και του αιώνα πριν από αυτόν, είναι σχεδόν μια άλλη πόλη. Τόσο διαφορετική, που εκπλήσσεσαι όταν αναγνωρίζεις έναν δρόμο, ένα σημείο, ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα μεγαλοπρεπή κτίρια. Μετά τον πόλεμο, παρατηρείται μια σταθερή εξέλιξη του Πειραιά. Στις αρχές του 20ού αιώνα το λιμάνι του Πειραιά αναδείχθηκε το πρώτο σε σπουδαιότητα λιμάνι της Ελλάδας και έκτο στη Μεσόγειο. Η πόλη του έγινε η δεύτερη σε πληθυσμό της χώρας.

Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, το 1922, ο πληθυσμός του Πειραιά αυξήθηκε ταχύτητα. Έφτασαν εκεί 100.000 περίπου πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία, που εγκαταστάθηκαν στις άλλοτε εξοχικές περιοχές του.

Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 16573
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΑΘΗΝΑ!

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 04 Αύγ 2022, 21:17

Σήμερα την εικόνα που είχε ο παλιός Πειραιάς μένουν να θυμίζουν οι φωτογραφίες…

Εικόνα
Πασαλιμάνι, 1932

Εικόνα
Στο λιμάνι το 1961

Εικόνα
https://exploringgreece.tv/destinations ... ies/11472/



Ποιος ήταν ο «Σταμάτης» του Πειραιά και πώς βγήκε το παρατσούκλι.
Μια ενδιαφέρουσα ιστορία του περασμένου αιώνα.


Εικόνα

Ήταν φθινόπωρο του 1904 όταν η Αθήνα και ο Πειραιάς είχαν ήδη ξεκινήσει να εκσυγχρονίζονται και έβλεπαν συνεχώς αλλαγές στην καθημερινότητά τους. Κάποιες από αυτές, μάλιστα, δεν ήταν εύκολο για τον κόσμο να τις διαχειριστεί. Είτε από φόβο είτε ακόμη και από άγνοια. Κάτι τέτοιο συνέβη και τον Σεπτέμβριο του 1904 όταν πραγματοποιήθηκε η ηλεκτροδότηση του ατμοκίνητου σιδηροδρόμου Αθηνών – Πειραιώς. ‘Η αλλιώς ο «Σταμάτης» του Πειραιά.

Ο «Σταμάτης» του Πειραιά και η ιστορία του.

Όταν ξεκίνησε τη λειτουργία του ο ατμοκίνητος σιδηρόδρομος ο κόσμος ήταν τρομοκρατημένος σχετικά με την ασφάλειά του. Κι αυτός γιατί θα χρησιμοποιούταν ηλεκτρικό ρεύμα. Χαρακτηριστικό είναι ότι έφταναν στο σημείο να κόβουν μονό εισιτήριο διαδρομής, καθώς δεν είναι σίγουροι ότι θα ταξιδεύσουν με ασφάλεια και θα είναι ζωντανοί για να επιστρέψουν.

Στις 10 Οκτωβρίου το «ηλεκτρικό τρένο» όπως το αποκαλούσαν, διακόπτει τη λειτουργία του. Ήταν όταν ένας νεαρός άνδρας θέλοντας να επιβεβαιώσει τις φήμες που είχε ακούσει για τον κίνδυνο του ηλεκτρικού, προσπάθησε να ρίξει στις γραμμές σίδερο για να προκαλέσει βραχυκύκλωμα. Μετά από λίγο βέβαια συνελήφθη και ο πειραματισμός του απέτυχε. Λίγες μέρες αργότερα, στις 12 Οκτωβρίου, το πρωινό τρένο των οκτώ σταμάτησε ξαφνικά στο ύψος του Μοσχάτου. Το απότομο αυτό σταμάτημα δημιούργησε πανικό στους επιβάτες, οι οποίοι έντρομοι προσπάθησαν να ανοίξουν τις θύρες των βαγονιών για να βγουν, φοβούμενοι ότι θα καούν εξαιτίας κάποιου βραχυκυκλώματος.

Έγινε, μάλιστα, τεράστια προσπάθεια ώστε οι πόρτες να μην ανοίξουν, καθώς τότε ήταν που θα διέτρεχαν το φόβο να πατήσουν οι επιβάτες πάνω στις ηλεκτροφόρες γραμμές. Οι ξαφνικές στάσεις του «ηλεκτρικού τρένου» από κάψιμο ασφαλειών ήταν συχνές, τόσες που ο λαός τελικώς τον βάφτισε «Σταμάτη».

Εικόνα

Το γεγονός που σταμάτησε το φόβο του κόσμο για το τρένο.
Χρειάστηκε πολύ καιρό για να πειστούν όλοι ότι το τρένο είναι ασφαλές. Μάλιστα σε όλο αυτό το διάστημα οι οι ιδιοκτήτες της άμαξας έκαναν χρυσές δουλειές. Άρχισαν να σταθμεύουν έξω από κάθε σιδηροδρομικό σταθμό και εκτελούσαν τα ίδια δρομολόγια με τον «ηλεκτρικό» στον οποίο οι επιβάτες φοβόντουσαν να μπουν. Τελικά, ένα γεγονός έβαλε στο παρασκήνιο το φόβο για το ατμοκίνητο ηλεκτρικό τρένο. Στις 19 Οκτωβρίου του 1904 ανακοινώνεται ο θάνατος ενός ανθυπολοχαγού του Πυροβολικού Παύλου Μελά που είχε πέσει μαχόμενος μέρες νωρίτερα, στις 13 Οκτωβρίου.

Στις 22 Οκτωβρίου του 1904 τελέστηκε το μνημόσυνο για τον Παύλο Μελά στην Μητρόπολη Αθηνών. Την ημέρα εκείνη οι εργάτες του λιμανιού διέκοψαν την απεργία τους, όπως και οι εργάτες των κυλινδρόμηλων. Ο Πειραιάς έλαβε μια πένθιμο όψη. Πλήθος από όλη την Αττική συγκεντρώθηκε έξω από τη Μητρόπολη Αθηνών για το μνημόσυνο του Παύλου Μελά. Κανείς πλέον δεν αγωνιούσε για το «ηλεκτρικό τρένο» και τους κινδύνους ενός βραχυκυκλώματος και ο φόβος έμεινε απλά ως ανάμνηση των πρώτων ημερών μαζί με το παρατσούκλι ο «Σταμάτης» του Πειραιά.
https://exploringgreece.tv/destinations ... kli/15014/

Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 16573
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΑΘΗΝΑ!

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 05 Αύγ 2022, 21:47

Το λιοντάρι του Πειραιά και οι θρύλοι που το συνοδεύουν.

Εικόνα

Ακόμη και δίπλα μας, περπατώντας και κάνοντας μια βόλτα στην Αττική, μπορεί να συναντήσουμε αξιοθέατα που δεν γνωρίζαμε και τα οποία κρύβουν ενδιαφέρουσες ιστορίες, ακόμη και θρύλους. Κάτι τέτοιο συμβαίνει και με το λιοντάρι του Πειραιά, ένα εντυπωσιακό άγαλμα-σύμβολο στον Πειραιά το οποίο έχει τη δική του ιστορία να σου διηγηθεί. Δεσπόζει στο λιμάνι και μαγνητίζει τα βλέμματα. Μια ιστορία, βέβαια, που δεν είναι απολύτως ξεκάθαρη και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο υπάρχουν και πολλοί θρύλοι που το συνοδεύουν. Ακόμη και η κατασκευή του αλλά και η χρονολογία αυτής έχει κενά. Στέκει στη θέση του ακοίμητος φρουρός και εντυπωσιάζει όσους το αντικρίζουν από κοντά.

Το λιοντάρι του Πειραιά και η ιστορία του.
Το σίγουρο είναι ότι κανείς δεν μπορεί με βεβαιότητα να απαντήσει στο ερώτημα για το πότε και για ποιον λόγο κατασκευάστηκε το λιοντάρι του Πειραιά. Όπως επίσης και για ποιον λόγο τοποθετήθηκε εκεί. Όσον αφορά τις έρευνες που έχουν γίνει μέχρι τώρα, αυτές επικεντρώνονται σε προσωπικές μαρτυρίες όσων είδαν το λιοντάρι με τα ίδια τους τα μάτια κατά την επίσκεψή τους στον Πειραιά. Μάλιστα το λιοντάρι ήταν ο λόγος για τον οποίο ο Πειραιάς στον μεσαίωνα ονομαζόταν «Πόρτο Λεόνε». Αλλά το αυθεντικό λιοντάρι… Τι εννοούμε;

Εικόνα

Αυτό που είναι σίγουρα γνωστό είναι ότι το ιστορικό από μάρμαρο κατασκευασμένο λιοντάρι του Πειραιά δεν είναι το αυθεντικό. Στην πραγματικότητα το πρωτότυπο άγαλμα το οποίο μάλιστα στεκόταν για αιώνες στην είσοδο του λιμανιού και που βρίσκεται στην Βενετία. Η ιστορία αναφέρει ότι ο Ενετός ναύαρχος Φραντσέσκο Μοροζίνι, όταν επέστρεψε στη Βενετία πήρε μαζί του και το γνωστό Λιοντάρι του Πειραιά. Κι αυτό γιατί κάθε απεικόνιση λιονταριού είχε μεγάλη σημασία για την πόλη της Βενετίας αφού μετατρεπόταν σε απεικόνιση του Ευαγγελιστή Μάρκου, του πολιούχου αγίου δηλαδή της πόλης. Μυστήριο παραμένει επίσης ακόμη ακριβής θέση του λιονταριού του Πειραιά.

Σύμφωνα με κάποιους ερευνητές η θέση του ήταν κάποτε εκεί που παλιά βρισκόταν το ιστορικό ρολόι του Πειραιά. Σε ένα σημείο ανάμεσα στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο και τον Τινάνειο Κήπο. Θεωρείται επίσης ότι το λιοντάρι μετακινήθηκε στο πέρασμα των ετών και αλλού.

Οι θρύλοι που συνοδεύουν το άγαλμα.

Εικόνα

Μιας και μεγάλο μέρος της ιστορίας είναι άγνωστο, το λιοντάρι του Πειραιά κυκλώνεται από διάφορους μύθους και θρύλους. Μια ιστορία που έχει διαδοθεί αναφέρει ότι μια έγκυος Τουρκάλα που το κοίταξε γέννησε τέρας με πρόσωπο λιονταριού, αυτιά λαγού και πόδια ανθρώπινα. Αυτό, μάλιστα το τερατόμορφο αυτό πλάσμα αμέσως μετά τη γέννησή του έβγαζε κραυγές όμοια με σκύλο. Λέγεται, λοιπόν, ότι οι τουρκικές αρχές, διέταξαν τη θανάτωσή του ενώ δεν επέστρεψαν την ταρίχευσή του και την αποστολή του στη Γαλλία προς μελέτη.

Κι άλλοι μύθοι και θρύλοι ακολούθησαν σχετικά με το λιοντάρι (και τα λιοντάρια όπως έλεγαν). Έτσι καθόλου τυχαίο δεν είναι ότι ο Πειραιάς ονομάστηκε και Πόρτο Λεόνε. Ακόμα και οι Τούρκοι, για τον ίδιο ακριβώς λόγο της ύπαρξης δηλαδή του λιονταριού και των μύθων γύρω από αυτό, είχαν ονομάσει τον Πειραιά Πόρτο Δράκο ή Ασλάν Λιμάν.
https://exploringgreece.tv/destinations ... oyn/37129/



Ο μεγάλος δρόμος της Αθήνας που κάποτε λεγόταν «Οδός Δράκου»
Μια εντελώς διαφορετική εικόνα σήμερα...


Εικόνα

Η Παλιά Αθήνα αλλά και συνολικά Αττική, μας είναι οικεία μόνο μέσα από ασπρόμαυρες φωτογραφίες και διηγήσεις προφορικές και γραπτές, ανάλογα τη δεκαετία. Και πολλές φορές μαθαίνουμε αρκετά ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την πρωτεύουσα, τις περιοχές και τους δρόμους της Αθήνας που ούτε καν τις φανταζόμασταν. Και όσον αφορά τους δρόμους της Αθήνας, σίγουρα εκτός από όψη, πολλοί ήταν εκείνοι που άλλαξαν και όνομα με την πάροδο των ετών. Ένας από αυτούς τους δρόμους κάποτε λεγόταν «Οδός Δράκου» και υπήρχε λόγος γι΄ αυτό. Ο λόγος για την οδό Πειραιώς που στην πραγματικότητα συνδέει το κέντρο της Αθήνας με τον Πειραιά. Η Οδός Πειραιώς αποτελεί έναν από τους παλαιότερους μεγάλους δρόμους της Αττικής και έχει τη δική του ιστορία.

Οδός Πειραιώς: Ο μεγάλος δρόμος της Αθήνας που κάποτε λεγόταν «Οδός Δράκου»
Ή Οδός Δράκου ή αλλιώς Πειραιώς αποτελούσε πάντα μια κεντρική και πολυσύχναστη οδό. Ήταν και είναι ο δρόμος που συνδέει το κέντρο της Αθήνας με το λιμάνι του Πειραιά. Το Πόρτο Δράκο όπως λεγόταν αυτό αντίστοιχα. Από αυτό (το οποίο λεγόταν και Πόρτο Λεόνε) πήρε το όνομά της και η συγκεκριμένη οδός. Δεν είναι απλώς ένας παλιός δρόμος στην Αττική αλλά είναι χαρακτηριστικό ότι αποτελεί τον πρώτο δρόμο ο οποίος κατασκευάστηκε στην Αθήνα και ένας από τους αρχαιότερους της πόλης. Μάλιστα, τμήμα της Πειραιώς διέσχιζαν ακόμη και οι κάτοικοι της αρχαίας Αθήνας για να φτάσουν στον Πειραιά.

Εικόνα

Η κατασκευή της οδού Πειραιώς άρχισε το 1834. Το μήκος της, τότε, ήταν λιγότερο από 10 χιλιόμετρα και φυσικά τότε δεν υπήρχαν αυτοκίνητα. Εδώ υπάρχει μια λεπτομέρεια που θα σε εκπλήξει. Τα πρώτα δρομολόγια Αθήνα-Πειραιά πραγματοποιούνταν με καμήλες. Και πού βρέθηκαν οι καμήλες στην Αθήνα, θα σκεφτείς. Είναι καμήλες τις οποίες είχαν αφήσει στην Αθήνα οι Τούρκοι. Όταν ο Όθωνας εγκαταστάθηκε στην Αθήνα οι διαδρομές γινόταν είτε με άλογα είτε με γαϊδούρια. Αργότερα άρχισαν να γίνονται μετακινήσεις με άμαξες αλλά και το ιππήλατο λεωφορείο. Αυτό το τελευταίο ξεκινούσε από την Ερμού και κατέληγε Πειραιά. Με την έλευση του Όθωνα σχεδιάστηκε και η τότε οδός Δράκου η οποία ήταν και η πρώτη αμαξιτή οδός της πρωτεύουσας. Μάλσιτα πολλές άμαξες τη διέσχιζαν καθημερινά μεταφέροντας τους ταξιδιώτες που επισκεπτόταν ή έφευγαν από την πρωτεύουσα.

Κατά το έτος 1842 η Πειραιώς λιθοστρώθηκε. Ταυτόχρονα επιβλήθηκαν και τα πρώτα ιδιαίτερα διόδια. Αφορούσαν τις διερχόμενες άμαξες. Χαρακτηριστικό είναι ότι το κόστος για κάθε ζώο που περνούσε ήταν πέντε δραχμές. Κατά μήκος του δρόμου υπήρχαν πολλά δέντρα όπως αγριομουριές, φοίνικες και ευκάλυπτοι. Κάπου εκεί κοντά στην πλατεία Ομονοίας ξεπρόβαλαν μεγάλα αρχοντικά σπίτια πλουσίων Αθηναίων.

Η Πειραιώς τότε και τώρα.

Εικόνα

Και φυσικά η εικόνα που έχουμε από την Πειραιώς του 1930 είναι πολύ διαφορετική σήμερα. Ο δρόμος με τα χαμηλά σπίτια έχει μετατραπεί σε έναν αυτοκινητόδρομο με πολλά κτήρια, πολυκατοικίες και εταιρείες κατά μήκος του. Οι εικόνες από την Παλιά Αθήνα μένουν να μας θυμίζουν ή να μας γνωρίζουν παλιότερες εποχές και γεγονότα…
https://exploringgreece.tv/destinations ... koy/34482/




Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών