Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 9097
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 12 Δεκ 2019, 23:18

Antigeist έγραψε:
12 Δεκ 2019, 22:31
Ζαποτέκος έγραψε:
12 Δεκ 2019, 21:58
Antigeist έγραψε:
12 Δεκ 2019, 21:47
Ναι αλλά εδώ υπεισέρχεται ένα μεθοδολογικό πρόβλημα που έχουμε θίξει στο παρελθόν. Αρκεί το ομόγλωσσο για να είναι κάποιος αντικειμενικός/πολιτιστικός Έλληνας; Οι μεσαιωνικοί Βυζαντινοί δεν είχαν προφανώς ούτε το ομόθρησκο, ούτε ακριβώς το όμοτροπο (αλλά ήθη και νόμιμα, παρακμή αστικού βίου) ούτε ακριβώς το όμαιμο με τους γλωσσικούς τους προγόνους (ισαυρικό, λουβικό, φρυγικό κτλ. πληθυσμιακό υπόστρωμα).
Μα αυτές τις διαφορές θα τις βρείς και στους αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους . Τι ομόθρησκο έχει ένας Ρωμαίος που πιστεύει στον Δία με έναν της αυτοκρατορικής περιόδου που πιστεύει στον Μίθρα ; Τι ομότροπο έχει ένας αγροίκος Αιτωλός με έναν φιλόσοφο Αθηναίο της κλασικής εποχής ; Αν οι ελληνόφωνοι Βυζαντινοί έκρυβαν από πίσω Ίσαυρους και Φρύγες προγόνους , πολλοί αρχαίοι Έλληνες έκρυβαν Κάρες , Πελασγούς, Θράκες και Σκύθες.
Το ομόθρησκον του πολυθεϊστή Ρωμαίου μέσα στους αιώνες έγκειται ακριβώς στο ότι ακολουθεί τις εκάστοτε πολυθεϊστικές θρησκευτικές μόδες που βρίσκουν θεσμική ρωμαϊκή αποδοχή, ανοχή ή υποστήριξη. Ο δε αγροίκος Αιτωλός και ο Αθηναίος που λες δεν είχαν ακριβώς την ίδια εθνοτική ταυτότητα γιατί στην κλασική εποχή υπήρχε ένας πολεοκεντρικός πανελληνισμός της αντίθεσης και όχι της σύνθεσης.

Το όμαιμον εμφανίζεται όταν διαφορετικά εθνοτικά υλικά μπαίνουν σε κάποια φάση στο ίδιο ταυτοτικό μπλέντερ και ομογενοποιούνται. Πολλοί σημερινοί Έλληνες έχουν πχ. αρβανίτες προγόνους αλλά δεν θα τους είχαν εάν δεν γινόντουσαν μικτοί γάμοι ώστε να απορροφηθούν. Μέσα από τους μικτούς γάμους προκύπτει έτσι σταδιακά το όμαιμον. Ο "Ελληνας" της κλασσικής εποχής και ο "Έλληνας" της βυζαντινής εποχής δεν έχουν ένα κοινό "ελληνικό" αίμα γιατί δεν μπήκαν ποτέ στο ίδιο ελληνικό μπλέντερ. Και δεν μπήκαν γιατί ως γνωστόν οι ελληνόφωνοι δεν έφτιαξαν ποτέ ισχυρό κρατικό μόρφωμα με αντοχή στο χρόνο. Ξέρεις σε ποιο μπλέντερ μπήκαν σιγά σιγά οι ελληνόφωνοι πληθυσμοί μετά την ισοπέδωση κάθε ελληνιστικού-ανατολικού εξουσιαστικού μορφώματος από την ρωμαΐδα αιχμή; Στο μπλέντερ της Ρώμης. Πολλοί μάλιστα μετανάστες στην βασιλεύουσα Ρώμη την αυτοκρατορική περίοδο προέρχονταν από λίγο ή πολύ ελληνόφωνες περιοχές.
Άρα το ομόθρησκο δεν παίζει κανέναν ρόλο στην συζήτησή μας αφού το συνδέεις με το πολιτειακό. Εκτός αν με το 'θεσμική" εννοείς κάτι διαφορετικό. Όπως και να 'χει ο ίδιος ο ειδωλολάτρης Ιουλιανός δεν έβλεπε κάποιο εθνοτικό κενό στους ελληνικής καταγωγής Αντιοχείς επειδή είχαν γίνει χριστιανοί. Ομοίως η χριστιανή αυτοκράτειρα Ευδοκία. Δεν το έβλεπε ούτε στον εαυτό της ούτε στους Αντιοχείς. Ομοίως ο Συνέσιος ο Κυρηναίος που δεν σταμάτησε να είναι Ηρακλείδης επειδή έγινε χριστιανός. Και γενικά κανείς δεν έχασε την εθνοτική καταγωγή του επειδή άλλαξε θρησκεία. Λέει ο Γεώργιος Μοναχός : πεπαυμένης τῶν εἰδώλων τῆς πλάνης, τῆς ἀγνοίας ὁ ζόφος ἐληλαμένος, τοῦ φωτὸς τῆς γνώσεως αἱ ἀκτῖνες τὴν οἰκουμένην ἐμπλήσασαι, Ἕλληνές τε καὶ Ῥωμαῖοι καὶ Βάρβαροι τὸν ἐσταυρωμένον θεολογοῦντες καὶ ἀντὶ τῶν πολλῶν καὶ ψευδωνύμων θεῶν τῇ Τριάδι μόνῃ λατρεύοντες, τὰ δὲ τῶν δαιμόνων τεμένη ἄρδην ἀπολλύοντες·

Για το ομότροπον πάλι εστιάζεις στο πολιτειακό ( πολεοκεντρικός ). Μα δεν ζούσαν όλοι οι αρχαίοι Έλληνες σε πόλεις - κράτη. Όταν ο Κλεισθένης της Κορίνθου ήθελε να παντρέψει την κόρη του κάλεσε μνηστήρες από όλο τον ελληνικό κόσμο. Κάλεσε λοιπόν και τον Άλκωνα από την χώρα των Μολοσσών. Και οι Μολοσσοί ζούσαν σε βασίλειο και όχι σε πόλη κράτος.

Για το όμαιμον δεν διαφωνώ σε αυτά που γράφεις , αλλά και πάλι δεν μπορώ να διακρίνω πώς οδηγούν σε διαφορετικό όμαιμον. Είναι σαν να λέμε πως οι Έλληνες της Τουρκοκρατίας και εμείς διαφέρουμε στο όμαιμον γιατί βρεθήκαμε κάτω από διαφορετικά κρατικά μορφώματα ( Οθωμανική Αυτοκρατορία , Νεοελληνικό κράτος ).
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζενίθεδρος
Δημοσιεύσεις: 14601
Εγγραφή: 27 Ιούλ 2018, 18:56
Phorum.gr user: Ζενίθεδρος
Επικοινωνία:

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζενίθεδρος » 12 Δεκ 2019, 23:23

Το γιατί οι Λατίνοι αποκαλουσαν ignis graecus το υγρόν πυρ, το έχετε αναλύσει;
Ακόμα τούτη ή άνοιξη ραγιάδες, ραγιάδες, τούτο το καλοκαίρι, μέχρι να ρθεί ο Μόσκοβος να φέρει το σεφέρι.
☦𓀢

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 9097
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 12 Δεκ 2019, 23:26

Pertinax έγραψε:
12 Δεκ 2019, 23:08
Και κάτι παραπάνω. Αίσθηση ότι οι βυζαντινοί Ρωμαίοι κατάγονταν από Έλληνες. Αλλά οι περισσότεροι σταματούσαν εκεί και δεν πήγαιναν παραπέρα, δηλαδή στο να πουν ότι και εμείς είμαστε Έλληνες. Ο Βατάτζης δείχνει ότι το πίστευε (όπως και ο γιος του).
Αυτό αδυνατώ να το καταλάβω. Τηλεμεταφέρθηκε κάποιος σε εκείνη την εποχή και διαπίστωσε με δημοψήφισμα πως αν ρωτούσαν τους περισσότερους δεν θα έλεγαν ότι είναι Έλληνες ή τουλάχιστον πως κατάγονται από Έλληνες ; Γιατί ο Ρωμιός της Τουρκίας δεν λέει στον σημερινό Έλληνα ( Ελλαδίτη ) πως διαφέρουν εθνοτικά ; Γιατί δεν το κάνει ο Ρωμιός της Κορσικής ; Γιατί δεν το κάνει ο Γκρεκάνος της Κάτω Ιταλίας ; Γιατί δεν το κάνει ο τουρκόφωνος Γκαγκαούζος της Ουκρανίας και της Μολδαβίας που ζητάει ελληνικά βιβλία για τα σχολεία του ; ( Please , μην μου ξαναβάλεις εκείνο το βίντεο απ' την Κύπρο . :smt130 ).
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 9097
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 12 Δεκ 2019, 23:27

Ζενίθεδρος έγραψε:
12 Δεκ 2019, 23:23
Το γιατί οι Λατίνοι αποκαλουσαν ignis graecus το υγρόν πυρ, το έχετε αναλύσει;
Επειδή το έμαθαν απ' τους Γραικούς. Εμείς μεταξύ άλλων το λέγαμε "μηδικό πυρ".
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1235
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 12 Δεκ 2019, 23:44

Ζαποτέκος έγραψε:
12 Δεκ 2019, 23:26
Pertinax έγραψε:
12 Δεκ 2019, 23:08
Και κάτι παραπάνω. Αίσθηση ότι οι βυζαντινοί Ρωμαίοι κατάγονταν από Έλληνες. Αλλά οι περισσότεροι σταματούσαν εκεί και δεν πήγαιναν παραπέρα, δηλαδή στο να πουν ότι και εμείς είμαστε Έλληνες. Ο Βατάτζης δείχνει ότι το πίστευε (όπως και ο γιος του).
Αυτό αδυνατώ να το καταλάβω. Τηλεμεταφέρθηκε κάποιος σε εκείνη την εποχή και διαπίστωσε με δημοψήφισμα πως αν ρωτούσαν τους περισσότερους δεν θα έλεγαν ότι είναι Έλληνες ή τουλάχιστον πως κατάγονται από Έλληνες ; Γιατί ο Ρωμιός της Τουρκίας δεν λέει στον σημερινό Έλληνα ( Ελλαδίτη ) πως διαφέρουν εθνοτικά ; Γιατί δεν το κάνει ο Ρωμιός της Κορσικής ;
Γιατί ο καθένας προβάλει τη δική του άποψη. Ο Κωνσταντινουπολίτης βλέπει τον Ελλαδίτη κυρίως ως δικό του Ρωμιό και ο Ελλαδίτης βλέπει το Κωνσταντινουπολίτη κυρίως ως δικό του Έλληνα. :wink H μία ταυτότητα πηγάζει από την Κωνσταντινούπολη (τη Νέα Ρώμη), η άλλη πηγάζει από την Ελλάδα. Είναι δύο ανταγωνιστικά εθνοτικά/ιστορικά αφηγήματα που όμως έχουν διαπλεχθεί τόσο πολύ που τα θεωρούμε όμοια.

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1235
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 13 Δεκ 2019, 00:22

Chronicle έγραψε:
11 Δεκ 2019, 10:58
Μερικοί πάλι, υποστηρίζουν ότι για τη ρωμαϊκή ιδέα των Βυζαντινών είναι αναγκαία έστω μια ελάχιστη φυλετική, γενεαλογική σχέση με τους αρχαίους λατινορωμαίους, και θεωρούν ότι η translatio imperii της Ανατολής, βασίζεται υποχρεωτικά σε μια τέτοια σχέση με τους αρχαίους λατινορωμαίους και όχι απλώς στη μεταβίβαση της κυρίαρχης εξουσίας.

Είχαμε ξαναπεί ότι αυτή η ανάγκη σταδιακά εξαλείφθηκε ακόμα και από την κεντρική εξουσία. Το γεγονός ότι η Βασιλεία μετακινήθηκε στο περιβάλλον του ελληνισμού δημιούργησε ευκολία και στην αποστασιοποίηση. Στην Ιταλία βρίσκεται παντού το γένος των Λατίνων και πόσο μάλλον στην πρεσβυτέρα Ρώμη. Απλοί πολίτες και Ευγενείς, όλοι γενεαλογικά είναι αρχαιορωμαίοι. Κι όμως, το γένος τους υβρίζεται με τον χειρότερο τρόπο. Αντιθέτως, ενώ το λατινικό γένος υβρίζεται, το μόνο που δεν υβρίζεται είναι τα ΣΥΜΒΟΛΑ της εξουσίας. Οι Βυζαντινοί θέλουν τα ΣΥΜΒΟΛΑ της Ρωμαϊκής Ιδέας και όχι την λατινική γενεαλογία.

Και είχαμε ξαναπεί ότι είναι υποτιμητικό για τους Βυζαντινούς, να τους θεωρούμε τόσο ηλίθιους: τη στιγμή που οι Δυτικοί προβάλουν ως εγγύηση της ΔΙΚΗΣ ΤΟΥΣ ΑΥΘΕΝΤΙΚΗΣ ρωμαϊκότητας τα Ιταλικά εδάφη, την λατινική γλώσσα και την λατινορωμαϊκή καταγωγή, είναι γελοίο να βάζουμε τους Βυζαντινούς να θέλουν ως εγγύηση της δικής τους γνήσιας ρωμαϊκότητας αυτά τα χαρακτηριστικά που οι Δυτικοί έχουν στον απόλυτα μέγιστο βαθμό!
Επειδή το παίζεις τρελίτσα και αγνοείς επιδεικτικά τις πηγές που έχουν παρατεθεί και αποδεικνύουν το αντίθετο (ότι πάντα επιβίωνε αυτό το αφήγημα, άσχετα αν υπήρχαν και άλλες θεωρήσεις), τις βάζω μαζεμένες. Μόνο και μόνο για να φανεί το μέγεθος της ιδεοληψίας σου.

Η απάντηση των Βυζαντινών του 10ου αιώνα στον Λιουτπράνδο:
«Ο άγιος Κωνσταντίνος εις Κωνσταντινούπολιν μετεβίβασε τα σκήπτρα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, άμα δε τοις συμβόλοις την Γερουσίαν όλην [...]»

Το ίδιο αφήγημα επαναλαμβάνει 4 αιώνες μετά ο Δημήτριος Κυδώνης, τονίζοντας ότι τα μέλη αυτής της Γερουσίας άφησαν απογόνους:

«και η Ρωμαίων γερουσία δεύρο μετέβαινε, την νέαν κοσμήσουσα Ρώμην˙ και οι μεταστάντες εγέννων τους προγόνους ημών. Το δ’ αυτό και περί τας των βασιλέων γονάς ετηρείτο˙ και παρ’ ημίν ο της πόλεως οικιστής επαιδοποιείτο˙ τους την βασιλείαν αυτού διαδεξομένους ενταύθα καθίστη˙ και μετά της πόλεως αυτής και την αρχήν παρεδίδου, Ρωμαίοις Ρωμαίων άρχουσι δι’ αιώνος˙ ούς, εύ ποιών ο χρόνος, και μέχρις ημών διεβίβασε˙ και τηροίη γε το γένος αθάνατον».

Η ίδια η τελευταία απόκριση του Λιουτπράνδου πιστοποιεί τη γενεαλογική σύνδεση με τους Ρωμαίους που είχαν έρθει από τη Ρώμη:

«Επιστάμεθα και ημείς ουχ ήττον ότι Κωνσταντίνος ο Ρωμαίων Αυτοκράτωρ μετεβιβάσθη ενταύθα μετά παντός του Ρωμαϊκού στρατού, κτίσας την πόλιν ταύτην...

... Αλλ΄επειδή υμείς (εσείς) και γλώσσαν, και έθιμα, και ενδυμασίαν έκτοτε μετεβάλετε...
(δηλαδή είστε απόγονοι Ρωμαίων που αλλάξατε γλώσσα, έθιμα και ενδυμασία και γίνατε Γραικοί)

... ο αγιώτατος Πάπας εσυμπέρανεν ότι και το Ρωμαϊκόν όνομα σας απήρεσκεν [...] Όμως ησυχάσατε περί τούτου. Εν ταις εξής επιστολαίς αυτού ο Πάπας το ικανόν ποιήσει».
(εδώ ο Λιουτπράνδος, για να τη σκαπουλάρει, αναγκάζεται να πει αυτό που ήθελαν να ακούσουν οι Βυζαντινοί ευγενείς. Πως ο Πάπας θα δεχτεί την άποψή τους, ότι παρόλο που είχαν υιοθέτησαν την ελληνική γλώσσα και τα ελληνικά έθιμα, παρέμεναν Ρωμαίοι, όπως οι πρόγονοί τους που είχαν έρθει από τη Ρώμη)

Και η εφαρμογή του μύθου:

Οι Φωκάδες ως απόγονοι των αρχαίων Ρωμαίων Φαβίων (στους οποίους ανήκαν ο νικητής των Καρχηδονίων Σκιπίων ο Αφρικανός και ο νικητής των Μακεδόνων Αιμίλιος Παύλος) μέσω του Μεγάλου Κωνσταντίνου που ήρθε από τη Ρώμη, μαζί με τους πιο αξιόλογους Ρωμαίους ευπατρίδες:

«[…] τῷ γένει τῶν Φωκάδων […] κατηγμένους αὐτοὺς ἀπὸ τοῦ τρισμάκαρος καὶ μεγάλου Κωνσταντίνου [...] Οὗτος γὰρ ἀπὸ τῆς πρεσβυτέρας Ῥώμης μεταθεὶς τὴν βασιλείαν εἰς τὸ Βυζάντιον [...] τοὺς ἀξιολογώτερους τῶν εύπατριδῶν καὶ τιμίων ἐν ταύτῃ τῇ Νέᾳ Ῥώμῃ μεθ΄ἑαυτοῦ παραλαβών [...]
οἱ Φωκάδες αὐτοὶ καταγόμενοι τὴν τε περιφάνειαν ἄνωθεν ἔσχον καὶ τὸ τῆς ἀνδρίας ἀλκιμώτατον καὶ ἀνύποιστον ἐκ τῶν ἐκείνων Φαβίων, ὥς που διὰ βίβλου τινὸς παλαιᾶς ἐχειραγωγήθην ποτέ, τὴν ἀρχὴν τοῦ γένους ἐφέλκοντες. Οὖτοι δὲ οἱ Φάβιοι ἐν τῇ παλαιᾷ Ῥώμῃ τὰς πρώτας ἔσχον ἀρχὰς καὶ τιμὰς καὶ ῥίζα πάντων τῶν εὐγενῶν [...] Ἐκ τούτων οἱ Σκηπίωνες καὶ ὁ Ἀφρικανὸς Σκηπίων [...] Ἐκ τοῦτων ὁ Αἰμίλιος Παῦλος, ὅς τὸν Μακεδόνων βασιλέα Περσέα [...] τοῖς Ῥωμαίοις ὑποχείριον σὺν γυναιξὶ καὶ τέκνοις ὰπέδειξε»

(Μιχαήλ Ατταλειάτης, 11ος αιώνας)

Οι Δούκες ως απόγονοι αρχαίων Ρωμαίων, από έναν ξάδερφο του Μεγάλου Κωνσταντίνου που ήρθε μαζί του από τη Ρώμη:

«τὸ τῶν ∆ουκῶν γένος ὥσπερ ἐκ πρώτης ἀναβλύσαν τῆς τοῦ μεγάλου Κωνσταντίνου φυλῆς, καθότι καὶ ὁ πρῶτος ∆ούκας ἐκεῖνος, εἷς ὢν τῶν μετὰ τοῦ μεγάλου Κωνσταντίνου τῆς πρεσβυτέρας Ῥώμης ἀπαναστάντων καὶ πρὸς τὴν νεωτέραν μετοικησάντων, καθ' αἷμα τῷ μεγάλῳ Κωνσταντίνῳ καὶ γνησιώτατα προσωκείωτο· ἐκείνου τε γὰρ ἐξάδελφος ἦν καὶ τὴν τοῦ δουκὸς Κωνσταντινουπόλεως ἀξίαν παρ' αὐτοῦ ἐγκεχείριστο, κἀντεῦθεν καὶ πάντες ἐξ αὐτοῦ κατωνομάσθησαν οἱ ∆ουκώνυμοι»
(Νικηφόρος Βρυέννιος, Ύλη Ιστορίας, 11ος-12ος αιώνας)

Ακόμα και τον 15ο αιώνα υπήρχαν Βυζαντινοί που πίστευαν ότι οι βασιλείς κατάγονταν από τους αρχαίους Ρωμαίους:

«(κάποιοι πιστεύουν ότι) Των νυν Ρωμαίων οι άρχοντες Έλληνες είναι, Ιταλών δ' άπαν το φύλον Ρωμαίοι˙ (αλλά) ων οι μεν πρώτοι των Ρωμαίων το άνθος, κάν φωνής της πατρίου, τω την Έλληνα προελέσθαι, ώσπερ άρα και της σφων γης απέστησαν˙ οι δε δεύτεροι των πάλαι Λατίνων απόγονοι καθεστώτες, κάν την των Ρωμαίων γλώτταν, ως και την πόλιν αυτών εκληρώσαντο».
(Ιωσήφ Βρυέννιος, 14ος-15ος αιώνας)

«Του γάρ Μεγάλου Κωνσταντίνου εκείθεν ορμωμένου , καί τούς λίαν ευγενεστάτους μεγιστάνας Ρωμαίων εκ Ρώμης μετοικισαμένου εις την επ’ ονόματι εαυτού ανεγερθείσαν πόλιν, τήν καί Νέαν Ρώμην ονομασθείσαν, οι εξ εκείνων φύντες τήν μέν των Ελλήνων εξασκήσαντες γλώτταν, καί διά ταύτης φθεγγόμενοι, τό δέ γένος εκείθεν έλκοντες [...] Εώμεν νύν λέγειν , ότι καί οι βασιλεύοντες ημών Ρωμαίοι εισιν εκείθεν έλκοντες τό γένος».
(Γρηγόριος Μάμμας, 15ος αιώνας)

Ο Θεόδωρος Μετοχίτης (14ος αιώνας) τονίζει τον καταγωγικό δεσμό μεταξύ αρχαίας και νέας Ρώμης:

«άττ’ εκείνη τοιαύτα και παραπλήσια πρόσεστιν, αναμφηρίστως προσήκει τη πόλει καθ’ ημάς τήδε καθάπερ ευγενείς τινές πατρικοί κλήροι φιλτάτοις; Και τα πατρώα γαρ ένδοξα και πάσ’ εκείθεν λαμπρότης προσθήκη τοις εκγόνοις γίγνεται, εφ’ οις έχουσι κάλλιστ’ οίκοθεν δείκνυσθαι, και γνησία τις εκείθεν ήκει της ουσίας και των όντων διαδοχή τη πόλει»

Μετάφραση: «Ακόμη και όσα παρόμοια διαθέτει [η Ρώμη] ανήκουν στην ουσία στην πόλη μας σαν πατρογονική κληρονομιά που έρχεται στους απογόνους. Ένδοξη όντως είναι η πατρογονική κληρονομιά και όλη η λαμπρότητα από εκεί περιέρχεται στους απογόνους, στην περιουσία των οποίων προστίθεται η κληρονομιά. Από εκεί έρχεται η γνήσια διαδοχή στην δική μας πόλη»

Ο Θεόδωρος Σκουταριώτης στη χρονογραφία του (13ος αιώνας), αφού αφηγείται τα της Παλαιάς Διαθήκης και δίνει (όπως οι περισσότεροι χρονογράφοι) κάποιες ελάχιστες πληροφορίες για τους αρχαίους Έλληνες, τον Αλέξανδρο και τους Διαδόχους, ξαναγυρνάει πίσω για να εξιστορήσει... τις πηγές του γένους που έλκουν από τους αρχαίους Ρωμαίους και τον Αινεία...

«Ενταύθα καλόν την ιστορίαν αναποδίσαντα περί των Ρωμαίων διαλαβείν όθεν έλκουσι τας του γένους πηγάς˙ έχει δε ούτως. Αινείας ο Φρύξ μετά την της Τροίας άλωσιν [...] εξώρμησεν εις Ιταλίαν [...]»

Antigeist

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Antigeist » 13 Δεκ 2019, 01:18

Ζαποτέκος έγραψε:
12 Δεκ 2019, 23:18
Antigeist έγραψε:
12 Δεκ 2019, 22:31
Ζαποτέκος έγραψε:
12 Δεκ 2019, 21:58

Μα αυτές τις διαφορές θα τις βρείς και στους αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους . Τι ομόθρησκο έχει ένας Ρωμαίος που πιστεύει στον Δία με έναν της αυτοκρατορικής περιόδου που πιστεύει στον Μίθρα ; Τι ομότροπο έχει ένας αγροίκος Αιτωλός με έναν φιλόσοφο Αθηναίο της κλασικής εποχής ; Αν οι ελληνόφωνοι Βυζαντινοί έκρυβαν από πίσω Ίσαυρους και Φρύγες προγόνους , πολλοί αρχαίοι Έλληνες έκρυβαν Κάρες , Πελασγούς, Θράκες και Σκύθες.
Το ομόθρησκον του πολυθεϊστή Ρωμαίου μέσα στους αιώνες έγκειται ακριβώς στο ότι ακολουθεί τις εκάστοτε πολυθεϊστικές θρησκευτικές μόδες που βρίσκουν θεσμική ρωμαϊκή αποδοχή, ανοχή ή υποστήριξη. Ο δε αγροίκος Αιτωλός και ο Αθηναίος που λες δεν είχαν ακριβώς την ίδια εθνοτική ταυτότητα γιατί στην κλασική εποχή υπήρχε ένας πολεοκεντρικός πανελληνισμός της αντίθεσης και όχι της σύνθεσης.

Το όμαιμον εμφανίζεται όταν διαφορετικά εθνοτικά υλικά μπαίνουν σε κάποια φάση στο ίδιο ταυτοτικό μπλέντερ και ομογενοποιούνται. Πολλοί σημερινοί Έλληνες έχουν πχ. αρβανίτες προγόνους αλλά δεν θα τους είχαν εάν δεν γινόντουσαν μικτοί γάμοι ώστε να απορροφηθούν. Μέσα από τους μικτούς γάμους προκύπτει έτσι σταδιακά το όμαιμον. Ο "Ελληνας" της κλασσικής εποχής και ο "Έλληνας" της βυζαντινής εποχής δεν έχουν ένα κοινό "ελληνικό" αίμα γιατί δεν μπήκαν ποτέ στο ίδιο ελληνικό μπλέντερ. Και δεν μπήκαν γιατί ως γνωστόν οι ελληνόφωνοι δεν έφτιαξαν ποτέ ισχυρό κρατικό μόρφωμα με αντοχή στο χρόνο. Ξέρεις σε ποιο μπλέντερ μπήκαν σιγά σιγά οι ελληνόφωνοι πληθυσμοί μετά την ισοπέδωση κάθε ελληνιστικού-ανατολικού εξουσιαστικού μορφώματος από την ρωμαΐδα αιχμή; Στο μπλέντερ της Ρώμης. Πολλοί μάλιστα μετανάστες στην βασιλεύουσα Ρώμη την αυτοκρατορική περίοδο προέρχονταν από λίγο ή πολύ ελληνόφωνες περιοχές.
Άρα το ομόθρησκο δεν παίζει κανέναν ρόλο στην συζήτησή μας αφού το συνδέεις με το πολιτειακό. Εκτός αν με το 'θεσμική" εννοείς κάτι διαφορετικό. Όπως και να 'χει ο ίδιος ο ειδωλολάτρης Ιουλιανός δεν έβλεπε κάποιο εθνοτικό κενό στους ελληνικής καταγωγής Αντιοχείς επειδή είχαν γίνει χριστιανοί. Ομοίως η χριστιανή αυτοκράτειρα Ευδοκία. Δεν το έβλεπε ούτε στον εαυτό της ούτε στους Αντιοχείς. Ομοίως ο Συνέσιος ο Κυρηναίος που δεν σταμάτησε να είναι Ηρακλείδης επειδή έγινε χριστιανός. Και γενικά κανείς δεν έχασε την εθνοτική καταγωγή του επειδή άλλαξε θρησκεία. Λέει ο Γεώργιος Μοναχός : πεπαυμένης τῶν εἰδώλων τῆς πλάνης, τῆς ἀγνοίας ὁ ζόφος ἐληλαμένος, τοῦ φωτὸς τῆς γνώσεως αἱ ἀκτῖνες τὴν οἰκουμένην ἐμπλήσασαι, Ἕλληνές τε καὶ Ῥωμαῖοι καὶ Βάρβαροι τὸν ἐσταυρωμένον θεολογοῦντες καὶ ἀντὶ τῶν πολλῶν καὶ ψευδωνύμων θεῶν τῇ Τριάδι μόνῃ λατρεύοντες, τὰ δὲ τῶν δαιμόνων τεμένη ἄρδην ἀπολλύοντες·

Για το ομότροπον πάλι εστιάζεις στο πολιτειακό ( πολεοκεντρικός ). Μα δεν ζούσαν όλοι οι αρχαίοι Έλληνες σε πόλεις - κράτη. Όταν ο Κλεισθένης της Κορίνθου ήθελε να παντρέψει την κόρη του κάλεσε μνηστήρες από όλο τον ελληνικό κόσμο. Κάλεσε λοιπόν και τον Άλκωνα από την χώρα των Μολοσσών. Και οι Μολοσσοί ζούσαν σε βασίλειο και όχι σε πόλη κράτος.

Για το όμαιμον δεν διαφωνώ σε αυτά που γράφεις , αλλά και πάλι δεν μπορώ να διακρίνω πώς οδηγούν σε διαφορετικό όμαιμον. Είναι σαν να λέμε πως οι Έλληνες της Τουρκοκρατίας και εμείς διαφέρουμε στο όμαιμον γιατί βρεθήκαμε κάτω από διαφορετικά κρατικά μορφώματα ( Οθωμανική Αυτοκρατορία , Νεοελληνικό κράτος ).
Όσο η εθνοτική ταυτότητα παραμένει ισχυρή το ομόθρησκον είναι σημαντική συνιστώσα της. Οι Αθηναίοι εκτέλεσαν τον Σωκράτη επειδή δήθεν υπονόμευε την αθηναϊκή θρησκεία. Πολλοί σύγχρονοι Έλληνες γονείς κόβουν την καλημέρα στα παιδιά τους αν πηδηχτούν/παντρεύτουν μουσουλμάνο. Όσο οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι ήταν εχθροί ήταν άλλο πράγμα οι Έλληνες θεοί και άλλο πράγμα οι Ρωμαίοι θέοι. Όταν ο πρώτος φάνηκε ανήμπορος ή απρόθυμος να διαφοροποιηθεί υπήρξε συγχώνευση και ομογενοποίηση της θρησκείας και μιλάμε πλέον για "ελληνορωμαϊκή θρησκεία". Όταν ο Νέρων έκανε την περιοδεία του στην Ελλάδα, οι ελληνικές επιγραφές δείχνουν ένα τρομερό ραγιαδισμό "... βγήκαμε να πάρουμε μια ματιά από τον Θεό... " Προϋπόθεση της επέλασης του ελληνικού πολιτισμού στην Ρώμη είναι ακριβώς η ρωμαιοποίηση του Ελληνα, η προσαρμογή του σε έναν νέο κόσμο. Την οδύνη αυτής της προσαρμογής την βλέπουμε ξεκάθαρα στον Πλούταρχο.

Και η "ιδεολογία" θρησκεία είναι. Φαντάζεσαι σήμερα έναν εθνοτικό Αμερικανό που να είναι κομμουνιστής, δηλαδή "να εναντιώνεται στις αμερικανικές αξίες"; Θεωρητικά είναι δυνατόν αλλά πρακτικά ο κόσμος θα τον πάρει με τις πέτρες, θα καταστραφεί η ζωή του. Άμα οι Έλληνες που δόξαζαν τον Νέρωνα ήταν απλοί Ελληνες όπως οι πρόγονοι τους και όχι Ρωμαίοι της Αχαΐας με ελληνική καταγωγή τότε θα προτιμούσαν να πέσουν από κανένα γκρεμό από το κάνουν κάτι τόσο υποτιμητικό για την ελληνικότητα τους όσο το να δοξάζουν έναν βάρβαρο ως Θεό. Τα μεγάλα κέντρα της θεοποίησης αυτοκρατόρων ήταν ως γνωστόν ελληνόφωνα.

Τα πάντα έχουν σχέση με την πολιτεία γιατί οι πολιτείες κρατάνε ενωμένα τα μαντριά. Για αυτό λέμε ότι είναι άλλο πράγμα ο άπτωτος Ρωμαίος και άλλο ο Τουρκορωμιός. Ο δεύτερος είναι τελείως ορφανός και για αυτό έχασε την ταυτότητα του και ο μεν έγινε Τούρκος και ο δε έγινε Έλληνας, δηλαδή βρήκε καταφύγιο στην γραμματεία. Στην ιδεολογία του Νεοέλληνα η γλώσσα του είναι μακράν το πιο σημαντικό σύμβολο για την ταυτότητά του ακριβώς γιατί δεν έχει πουθενά αλλού να πιαστεί. Ελληνικότητα χωρίς ορθοδοξία αντε και με λίγο ζόρισμα χωρίς ιδιαίτερη αρχαιολατρία μπορείς να φανταστείς. Χωρίς τους συγγραφείς μας από Πλάτωνα μέχρι Παλαμά ποτέ.

Το ίδιο ισχύει και για το ομότροπον. Κανείς Αθηναίος δεν θα είχε βρει αφορμή να πει βάρβαρους τους Μακεδόνες αν ζούσαν όπως οι Αθηναίοι. Μια βασικότατη συνιστώσα της ρωμαϊκής ταυτότητας (λατινόφωνης και ελληνόφωνης) ήταν αυτή η εμμονή με το "ζην κατά τους ρωμαϊκούς νόμους". Επίσης που βάζεις το φαινόμενο ότι οι Έλληνες άρχισαν σύντομα να υιοθετούν λατινισμούς στο πλήρες ονόμα τους; Εδώ ο Έλληνας προσπαθεί να γίνει πιο ομότροπος με τον Ρωμαίο.

Στο σύμπαν του Ιουλιανού Έλληνας και Ρωμαίος ήταν διαφορετικές νότες του ίδιου πράγματος και το να είσαι "Ελληνας" σε έκανε στην εποχή του ακόμα παραδοσιακότερο Ρωμαίο γιατί σε έφερνε πιο κοντά στους αρχαίους Ρωμαίους ειδωλολάτρες και στην humanitas τους. Διότι αφενός η απάντηση στην απειλή του Χριστιανισμού μόνο στα κέντρα του ελληνισμού μπορούσε να επεξεργαστεί και επίσης η ρωμαϊκή humanitas είχε φυσικά βαθιές ρίζες στην ελληνική παιδεία. Η ιδέα ότι οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι είναι κάτι ριζικά διαφορετικό δεν έχει νόημα πριν απομακρυνθεί η χριστιανική δύση από την χριστιανική ανατολή. Επίσης οι Βυζαντινοί δεν θα βρίζανε την ελληνική παιδεία εάν δεν τους το υπαγόρευε το αυστηρό χριστιανικό τους φρόνημα.

Λογικό η Ευδοκία να θεωρεί "δικά της παιδιά" τους Αντιοχείς. Αυτό δεν αναιρεί ούτε την δική της ρωμαϊκότητα ούτε αυτή των Αντιοχειών. Και εγώ αισθάνομαι δικά μας παιδιά τους Ρωμιούς (όχι Ελληνες) της Μέσης Ανατολής. Aισθάνομαι όμως δικά μου παιδιά και τους Ιταλούς όπως ο Φωκάς. Για τα όσα έγιναν το 1204 έχουμε και εμείς τις ευθύνες μας.

Chronicle
Δημοσιεύσεις: 603
Εγγραφή: 11 Σεπ 2018, 07:56
Phorum.gr user: Chronicle

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chronicle » 13 Δεκ 2019, 06:58

οι βασιλείς κατάγονταν από τους αρχαίους Ρωμαίους
Ήδη έχω απαντήσει σε αυτά. Η παράθεση αξίζει αν παραθέτεις κάτι νέο.

Κάθε σύνδεση με παλαιούς ή αρχαίους βασιλιάδες και ακόμα περισσότερο με τον Μ. Κων/νο, είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ διότι σχετίζεται με τους δημιουργούς αυτού του μοναδικού στρατιωτικού και ένδοξου κολοσσού της εποχής. Χωρίς τους δημιουργούς-σύμβολα όλης αυτή της δύναμης, δεν υφίσταται Ρωμαϊκή Ιδέα. Η Ρωμαϊκή Ιδέα είναι μή ελληνική.

Αν τα πράγματα ήταν όπως τα ονειρεύεται ο Καλδέλλης, ούτε βλαστήμιες για την πρεσβυτέρα Ρώμη θα υπήρχαν στο δήθεν "λατινορωμαϊκό" περιβάλλον, ούτε βλαστήμιες για τα Λατινικά, ούτε η ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΗ απομάκρυνση από Αινειάδες και Ιούλιους Καίσαρες.

Σε καμία περίπτωση δεν προκύπτει σύνδεση με την λατινική γενεαλογία. Η συνέχεια του λατινισμού αφήνει παγερά αδιάφορους τους Βυζαντινούς. Η συνέχεια της Ρωμαϊκής Ιδέας τους ενδιαφέρει. Γι' αυτό ο Βυζαντινός είναι "Έλληνας στο Γένος που φέρει το όνομα Ρωμαίος, εκ της Νέας Ρώμης", δήλωση που βλέπουμε να εκπορεύεται από το ίδιο το κέντρο της Αυτοκρατορίας αλλά και σε πλήθος άλλες πηγές:

Εικόνα

Αλλά και ο Μετοχίτης, που κανείς δεν ξέρει γιατί τον επικαλείστε, δηλώνει συνεχιστής του... γένους των Ελλήνων!

Εικόνα

Και για τον Σκουταριώτη είναι σαφές ότι οι Λατίνοι είναι οι ξένοι και όχι οι Βυζαντινοί, ενώ ο ίδιος και οι βυζαντινοί συνολικά συγκαταλέγονται στην κατηγορία "Έλλην ανήρ":

Εικόνα

Πόσο μάλλον να λέμε ότι ο Σκουταριώτης επιθυμεί να έλκει τη δική του γενεαλογία από εκείνη των μισητών εχθρών και κατακτητών της ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΤΟΥ, τους Ιταλούς ή Λατίνους! Και όπως γνωρίζουμε, και τα δύο αυτά ονόματα είναι κοινοί εθνογλωσσικοί προσδιορισμοί και των αρχαίων Ρωμαίων

Εικόνα


Όπως έχω ξαναπεί, επί του ζητήματος αυτού, η ερμηνευτική ακρίβεια του καθ. Αλ. Σαββίδη είναι εξαιρετική:

Εικόνα


Γι' αυτό λοιπόν με ευκολία πετάνε στα σκουπίδια κάθε τι το περιττό για την Ρωμαϊκή Ιδέα, όπως τα Λατινικά, το κατεξοχήν στήριγμα της λατινικής ρωμαϊκότητας, στην εποχή της μέγιστης δόξας της Ρώμης:

Εικόνα


Γι' αυτό με ευκολία πετάνε στα σκουπίδια την ίδια την πρεσβυτέρα Ρώμη, την ίδια την παλαιά ουσία της λατινικής ρωμαϊκότητας, η οποία δεν αξίζει ΚΑΝ να φέρει το όνομα "Ρώμη":

Εικόνα


Γι' αυτό με ευκολία πετάνε στα σκουπίδια την γενεαλογία των Λατίνων τους οποίους θεωρούν ανάξιους βάρβαρους ( και ήδη στο παρόν νήμα έδειξα και πηγές που χαρακτηρίζουν τους Λατίνους και ως "αλοφύλλους" ) κρατώντας για τον εαυτό τους οι Βυζαντινοί τον αυτοπροσδιορισμό Έλληνες:

Εικόνα


Γι' αυτό με ευκολία πετάνε στα σκουπίδια και την αρχαία γενεαλογία των Λατίνων την οποία είτε την υβρίζουν ως βάρβαρη, είτε την χαρίζουν στους Γερμανούς, όπως εδώ στη Βέρθα, τη σύζυγο του Μανουήλ Α΄ Κομνηνού:

Εικόνα


Το βλέμμα και τη στήριξη των Βυζαντινών στα παλαιά ή και αρχαία σύμβολα της ρωμαϊκότητας εμείς όχι μόνο την θέλουμε, αλλά απαιτείται κιόλας διότι κλειδώνει απόλυτα αυτή τη θεώρηση περί αυθεντικά ρωμαϊκού Βυζαντίου, που είναι βασισμένη στις πηγές.
Αν όμως γελάει το σύμπαν με τους ρωμαϊστές, είναι ακριβώς διότι βλέπει από εσάς τέτοιες παλαβομάρες, να ψάχνετε στο Βυζάντιο για συνεχιστές της απεχθούς λατινικότητας ή να βάζετε τους Βυζαντινούς να ψάχνουν να επιδείξουν λατινική γενεαλογία(!), δηλαδή α) να λένε ψέματα όταν αυτοπροσδιορίζονται "Έλληνες", "Γραικοί" ή "Έλληνες/Γραικοί στο γένος" β) να απαξιώνουν τους εαυτούς τους, ρίχνοντας σαν ηλίθιοι νερό στον μύλο των ΛΑΤΙΝΩΝ ΜΙΣΗΤΩΝ ΕΧΘΡΩΝ του Βυζαντίου, οι οποίοι διαθέτουν στον μέγιστο βαθμό όλα τα λατινικά χαρακτηριστικά!

Antigeist

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Antigeist » 13 Δεκ 2019, 12:15

Chronicle έγραψε:
13 Δεκ 2019, 06:58
οι βασιλείς κατάγονταν από τους αρχαίους Ρωμαίους
Ήδη έχω απαντήσει σε αυτά. Η παράθεση αξίζει αν παραθέτεις κάτι νέο.

Κάθε σύνδεση με παλαιούς ή αρχαίους βασιλιάδες και ακόμα περισσότερο με τον Μ. Κων/νο, είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ διότι σχετίζεται με τους δημιουργούς αυτού του μοναδικού στρατιωτικού και ένδοξου κολοσσού της εποχής. Χωρίς τους δημιουργούς-σύμβολα όλης αυτή της δύναμης, δεν υφίσταται Ρωμαϊκή Ιδέα. Η Ρωμαϊκή Ιδέα είναι μή ελληνική.

Αν τα πράγματα ήταν όπως τα ονειρεύεται ο Καλδέλλης, ούτε βλαστήμιες για την πρεσβυτέρα Ρώμη θα υπήρχαν στο δήθεν "λατινορωμαϊκό" περιβάλλον, ούτε βλαστήμιες για τα Λατινικά, ούτε η ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΗ απομάκρυνση από Αινειάδες και Ιούλιους Καίσαρες.

Σε καμία περίπτωση δεν προκύπτει σύνδεση με την λατινική γενεαλογία. Η συνέχεια του λατινισμού αφήνει παγερά αδιάφορους τους Βυζαντινούς. Η συνέχεια της Ρωμαϊκής Ιδέας τους ενδιαφέρει. Γι' αυτό ο Βυζαντινός είναι "Έλληνας στο Γένος που φέρει το όνομα Ρωμαίος, εκ της Νέας Ρώμης", δήλωση που βλέπουμε να εκπορεύεται από το ίδιο το κέντρο της Αυτοκρατορίας αλλά και σε πλήθος άλλες πηγές:

Εικόνα

Αλλά και ο Μετοχίτης, που κανείς δεν ξέρει γιατί τον επικαλείστε, δηλώνει συνεχιστής του... γένους των Ελλήνων!

Εικόνα

Και για τον Σκουταριώτη είναι σαφές ότι οι Λατίνοι είναι οι ξένοι και όχι οι Βυζαντινοί, ενώ ο ίδιος και οι βυζαντινοί συνολικά συγκαταλέγονται στην κατηγορία "Έλλην ανήρ":

Εικόνα

Πόσο μάλλον να λέμε ότι ο Σκουταριώτης επιθυμεί να έλκει τη δική του γενεαλογία από εκείνη των μισητών εχθρών και κατακτητών της ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΤΟΥ, τους Ιταλούς ή Λατίνους! Και όπως γνωρίζουμε, και τα δύο αυτά ονόματα είναι κοινοί εθνογλωσσικοί προσδιορισμοί και των αρχαίων Ρωμαίων

Εικόνα


Όπως έχω ξαναπεί, επί του ζητήματος αυτού, η ερμηνευτική ακρίβεια του καθ. Αλ. Σαββίδη είναι εξαιρετική:

Εικόνα


Γι' αυτό λοιπόν με ευκολία πετάνε στα σκουπίδια κάθε τι το περιττό για την Ρωμαϊκή Ιδέα, όπως τα Λατινικά, το κατεξοχήν στήριγμα της λατινικής ρωμαϊκότητας, στην εποχή της μέγιστης δόξας της Ρώμης:

Εικόνα


Γι' αυτό με ευκολία πετάνε στα σκουπίδια την ίδια την πρεσβυτέρα Ρώμη, την ίδια την παλαιά ουσία της λατινικής ρωμαϊκότητας, η οποία δεν αξίζει ΚΑΝ να φέρει το όνομα "Ρώμη":

Εικόνα


Γι' αυτό με ευκολία πετάνε στα σκουπίδια την γενεαλογία των Λατίνων τους οποίους θεωρούν ανάξιους βάρβαρους ( και ήδη στο παρόν νήμα έδειξα και πηγές που χαρακτηρίζουν τους Λατίνους και ως "αλοφύλλους" ) κρατώντας για τον εαυτό τους οι Βυζαντινοί τον αυτοπροσδιορισμό Έλληνες:

Εικόνα


Γι' αυτό με ευκολία πετάνε στα σκουπίδια και την αρχαία γενεαλογία των Λατίνων την οποία είτε την υβρίζουν ως βάρβαρη, είτε την χαρίζουν στους Γερμανούς, όπως εδώ στη Βέρθα, τη σύζυγο του Μανουήλ Α΄ Κομνηνού:

Εικόνα


Το βλέμμα και τη στήριξη των Βυζαντινών στα παλαιά ή και αρχαία σύμβολα της ρωμαϊκότητας εμείς όχι μόνο την θέλουμε, αλλά απαιτείται κιόλας διότι κλειδώνει απόλυτα αυτή τη θεώρηση περί αυθεντικά ρωμαϊκού Βυζαντίου, που είναι βασισμένη στις πηγές.
Αν όμως γελάει το σύμπαν με τους ρωμαϊστές, είναι ακριβώς διότι βλέπει από εσάς τέτοιες παλαβομάρες, να ψάχνετε στο Βυζάντιο για συνεχιστές της απεχθούς λατινικότητας ή να βάζετε τους Βυζαντινούς να ψάχνουν να επιδείξουν λατινική γενεαλογία(!), δηλαδή α) να λένε ψέματα όταν αυτοπροσδιορίζονται "Έλληνες", "Γραικοί" ή "Έλληνες/Γραικοί στο γένος" β) να απαξιώνουν τους εαυτούς τους, ρίχνοντας σαν ηλίθιοι νερό στον μύλο των ΛΑΤΙΝΩΝ ΜΙΣΗΤΩΝ ΕΧΘΡΩΝ του Βυζαντίου, οι οποίοι διαθέτουν στον μέγιστο βαθμό όλα τα λατινικά χαρακτηριστικά!
Φυσικά και αναγνωρίζουμε οι "ρωμαϊστές" ότι από τον 11ο κυρίως και μετά οι βυζαντινοί λόγιοι αναγνωρίζουν ΚΑΙ την (πραγματική ή φανταστική) ελληνική καταγωγή τους και την ελληνική πολιτισμική τους ιδιομορφία. Είναι όμως εν μέρει ένα σημάδι της προϊούσας φίλαυτης απομόνωσης και παρακμής. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η λόγια τάση συμπέφτει με την στρατιωτική παρακμή της αυτοκρατορίας. Μωραίνει γαρ κύριος ον βούλεται απολέσαι.

Και μπάστα λίγο με το "Λατίνοι μισητοί εχθροί" γιατί μου φαίνεται ότι μοιράζεσαι αυτό το θρησκόληπτο μίσος. Τα όσα έγιναν το 1204 να σε διδάξουν ταπεινότητα.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Antigeist την 13 Δεκ 2019, 15:30, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
Quidam Graecus
Δημοσιεύσεις: 212
Εγγραφή: 09 Απρ 2018, 00:22
Phorum.gr user: Quidam Graecus

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Quidam Graecus » 13 Δεκ 2019, 13:18

Εσείς που βάζετε εδώ περί καταγωγής από τους Ρωμαίους πχ τους Φαβίους, εαν διαβάσετε λοιπόν και τον Ιωσήφ Γενέσιο του 10ου αι. , γράφει ότι η Κωνσταντινούπολη έλκει την καταγωγή της από άποικους όπως τους Μυκηναίους, τους Μεγαρείς, νομίζω λέει και τους Αθηναίους και άλλους τέτοιους φιλόσοφους κλπ. Ότι Ο Βασίλειος ο Α΄ κατάγεται και από τον Μέγα Αλέξανδρο και τον Φίλιππο Β. Μέχρι ότι ο Λέων ο Αρμένιος ο οποίος καταγόταν από τους Αρμένιους , οι οποίοι και αυτοί με τη σειρά τους κατάγονταν από τον μυθικό Άρμενο της εκστρατείας του Ιάσωνα και άλλα τέτοια.
Per duodena regit mundi Sol aureus astra.

Άβαταρ μέλους
Quidam Graecus
Δημοσιεύσεις: 212
Εγγραφή: 09 Απρ 2018, 00:22
Phorum.gr user: Quidam Graecus

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Quidam Graecus » 13 Δεκ 2019, 13:26

ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ-Ιωσήφ Γενέσιος
Ὑπῆρχε δὲ ὁ Βασίλειος ἐκ γένους μὲν
πρεσβυτέρου Πάρθου Ἀρσάκου αὐχῶν, τοῦ περιθεμένου τὴν Ἀσσυρίων ἀρχὴν ἑαυτῷ
ἐκ ψυχικῆς καὶ σωματικῆς καρτερότητος, καθεξῆς δὲ καὶ Τηριδάτου τοῦ βασιλέως
τῆς αὐτῆς σειρᾶς ἐξημμένου· ἀλλὰ μὴν καὶ Φιλίππου καὶ Ἀλεξάνδρου τῶν ἀρίστων
ἡγεμόνων ἐξείχετο.

Λάθος των Κορινθίων έλεγε και όχι των Αθηναίων.
καὶ μετὰ δύο χρόνους τῆς βασιλείας ἀνέδην ἀποστατήσας, καθάπερ ὁ
υἱὸς τοῦ Κίς, τῆς τῶν σεβαστῶν εἰκόνων μετεποιήσατο καθαιρέσεως, ἐντεῦθεν καὶ
γράψας παντὶ ἐπισκόπῳ καταίρειν ἐν Βυζαντίῳ τῷ ὑπὸ Μεγαρέων κτισθέντι καὶ
Βύζαντος, κατ' Εὐρώπην συνελθόντων ἐν τῇ τούτου πολίσει Καρυστίων, Μυκηναίων
καὶ Κορινθίων ἄλλων τε πολλῶν, φιλοσόφοις ἅμα καὶ ῥήτορσι.

Οι Αρμένιοι και η Θεσσαλία.
Ἦν δὲ τῷ γένει κατὰ συζυγίαν ἐξ Ἀσσυρίων καὶ Ἀρμενίων ἀναφυείς, τῶν ἰδίων γεννητόρων
ἐπεξαναστάντων αὐτούς τε μιαιφονησαμένων καὶ πρὸς τοῖς τῶν Ἀρμενίων χωρίοις
κατὰ φυγαδείαν ἐνσκηνωσάντων, κἀκεῖσε τὸν ἀνήμερον θῆρα τεκεῖν· ἐξ ὧν
ἑτερογενές τι τεράστιον κεχρημάτικεν. Ἀρμενίους δέ φασιν ἐξ Ἀρμένου κληθῆναι
τοῦ ἀπὸ Ἀρμενίου πόλεως Θετταλίας,
ὃς Ἰάσονι συνεστράτευσεν.
http://khazarzar.skeptik.net/pgm/PG_Mig ... SILIAI.pdf

:wave:
Per duodena regit mundi Sol aureus astra.

Chronicle
Δημοσιεύσεις: 603
Εγγραφή: 11 Σεπ 2018, 07:56
Phorum.gr user: Chronicle

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chronicle » 13 Δεκ 2019, 14:48

Antigeist έγραψε:σημάδι της προϊούσας φίλαφτης απομόνωσης και παρακμής
Δυστυχώς, έχω ξαναπεί ότι η συζήτηση χρειάζεται το ανάλογο υπόβαθρο. Δεν απασχολεί κάποιον εδώ η... αξιολόγηση για την ταυτότητα των βυζαντινών...

Και βεβαίως, τα τεχνάσματα των ρωμαϊστών για τον ελληνικό άξονα τα έχουμε ήδη εξαντλήσει αφού τα έχει γράψει ο "φλωρινιώτης" 100 φορές:
α) Ότι δεν υπάρχει τέτοιο ίχνος ταυτότητας, αλλά προέρχεται από το... "Θέμα Ελλάδος".
β) Ότι δεν υπάρχει τέτοιο ίχνος ταυτότητας, απλά οι Βυζαντινοί "υιοθέτησαν" τα υβριστικά βαφτίσια "Γραικός" των Δυτικών.
γ) Ότι δεν υπάρχει τέτοιο ίχνος ταυτότητας, απλά οι Βυζαντινοί έπαθαν παράκρουση από το διάβασμα.
δ) Ότι δεν υπάρχει τέτοιο ίχνος ταυτότητας, απλά οι Βυζαντινοί σκέφτηκαν, "τώρα που είμαστε φίλαυτοι και απομονωμένοι, για κάποιον περίεργο λόγο θα λέμε σε όλους ότι είμαστε... Έλληνες και θα αυτοπροσδιοριζόμαστε με το όνομα του αφομοιωμένου".

Αν αυτά τα μάλλον φαιδρά είναι ό,τι πιο έξυπνο μπορούν να σκεφτούν οι ρωμαϊστές, αυτό είναι δικό τους πρόβλημα.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Chronicle την 13 Δεκ 2019, 16:17, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1235
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 13 Δεκ 2019, 15:11

Chronicle έγραψε:
13 Δεκ 2019, 06:58
Αν τα πράγματα ήταν όπως τα ονειρεύεται ο Καλδέλλης
:smt005::smt005::smt005:

Είσαι για δέσιμο τελικά!
Αλλά και ο Μετοχίτης, που κανείς δεν ξέρει γιατί τον επικαλείστε, δηλώνει συνεχιστής του... γένους των Ελλήνων!
Όπως κάθε φανατικός, βλέπεις πάντα άσπρο-μαύρο. Η ιδέα ότι τα πράγματα είναι πιο σύνθετα απ' ότι τα έχεις στο μυαλό σου (π.χ. οι μύθοι περί καταγωγής στο Βυζάντιο) σε τρελαίνει.

Όπως έχω ήδη δείξει σε αυτό το νήμα (άσχετα, αν εσύ είσαι ντουβάρι και δεν καταλαβαίνεις), δεν δήλωνε συνεχιστής μόνο του γένους των Ελλήνων, αλλά και του γένους των αρχαίων Ρωμαίων. Ήταν υποστηρικτής της θεωρίας της διπλής αρχαίας καταγωγής των Ρωμαίων της Νέας Ρώμης.

«Οι πρώτοι κάτοικοι [της Πόλεως] ήσαν Έλληνες άρχοντες και Ρωμαίοι ευγενείς. Η ρωμαϊκή αριστοκρατία ήταν τότε κυρίαρχη. Από τα δύο εξαίρετα αυτά έθνη, και στην πολεμική ρώμη και στη σοφία, και γενικώς σε κάθε τι καλό, φυσικό ή επίκτητο, δημιουργήθηκε η ευγενής αυτή πόλη. Όπως λένε οι φυσιογνώστες, αποτελούνταν, όπως και όλα τα πράγματα αυτού του κόσμου, από ύλη και είδος: η Ρωμαϊκή τύχη έδωσε την ειδοποιό αιτία. Δηλαδή λειτούργησε όπως ακριβώς λειτουργεί το σπέρμα του άρρενος σε όλα τα όντα. Η χώρα της Ελλάδας, πάλι, λειτούργησε ως χώρος υποδοχής. Μετά την παραλαβή των πρώτων σπερμάτων, λειτουργώντας ως ύλη, έδωσε όλους τους χυμούς της, άφθονους και ωραιότατους, ή μάλλον άφθαρτους και καθαρούς, έτσι ώστε να δημιουργηθεί αυτό το ευγενές αμάλγαμα, όπως ταιριάζει ακριβώς σε εκείνα τα αντικείμενα που συντίθενται με τρόπο ανώτερο από όλα τα άλλα, όντας από τη φύση τους άψογα συναρμοσμένα το ένα με το άλλο, για τη δημιουργία ενός τέλειου συνόλου και μιας αρμονικώτατης κατασκευής».

Φυσικά το έργο αυτό του Μετοχίτη διαλύει την εντύπωση που έτεινε να καθιερωθεί (βασισμένη σε μεμονωμένα αποσπάσματα) ότι ο πρύτανης των σοφών του 14ου αιώνα είχε καθαρή ελληνική εθνοτική συνείδηση.
Και για τον Σκουταριώτη είναι σαφές ότι οι Λατίνοι είναι οι ξένοι και όχι οι Βυζαντινοί, ενώ ο ίδιος και οι βυζαντινοί συνολικά συγκαταλέγονται στην κατηγορία "Έλλην ανήρ"

Πόσο μάλλον να λέμε ότι ο Σκουταριώτης επιθυμεί να έλκει τη δική του γενεαλογία από εκείνη των μισητών εχθρών και κατακτητών της ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΤΟΥ, τους Ιταλούς ή Λατίνους! Και όπως γνωρίζουμε, και τα δύο αυτά ονόματα είναι κοινοί εθνογλωσσικοί προσδιορισμοί και των αρχαίων Ρωμαίων
Το έχουμε ξαναπαίξει αυτό το παιχνιδάκι, αλλά είσαι ανεπίδεκτος.
Οι Βυζαντινοί μπορεί να απέρριπταν τους όρους Λατίνοι-Ιταλοί, αλλά μια χαρά αυτοπροσδιορίζονταν ως Αύσονες, ακόμα και μετά το 1204 (και ας υπήρχαν πολλοί, όπως ο Τζέτζης κ.α. που το απεχθάνονταν).

Στο Μιστρά υπάρχουν επιγραφές σαν αυτή:

τον θείον οίκον τόνδε καινουργεί πόθω
κρήτης πρόεδρος ευτελής νικηφόρος
έχων αδερφόν ααρών συνεργάτην
σκηπτροκρατούντος αυσόνων ανδρονίκου
παλαιολόγου σύν μιχαήλ υιεί
οι παριόντες τοιγαρούν τούτοις λύσιν
εύξασθε πολλών πταισμάτων πολυπλόκων
συν τε προβάτοις δεξιοίς στήναι τότε
ότε κρίνει σύμπασαν ο κριτής κτίσιν

Μου λες ότι υπήρχε μύθος για ελληνική καταγωγή του Αύσονα από τον Οδυσσέα.
Σου λέω ότι υπήρχε μύθος και για ελληνική καταγωγή του Λατίνου και του Ιταλού από τον Οδυσσέα ή τον Ηρακλή.
Άρα και τα τρία ξεκινούσαν με τις ίδιες προϋποθέσεις.

Έχουμε και τη Σούδα που συνδέει τους Λατίνους με τους νυν Ρωμαίους (εννοώντας προφανώς και τους Βυζαντινούς Ρωμαίους):

Λατίνοι: οι νυν Ρωμαίοι. Τήλεφος γαρ υιός Ηρακλέους, ο επικληθείς Λατίνος, μετωνόμασε τους πάλαι Κητίους λεγομένους Λατίνους. Ιταλοί δε ούτοι πάλιν προσηγορεύθησαν εκ τινός Ιταλού δυναστεύσαντος της χώρας. Αινείου δε καταλαβόντος την δύσιν εκλήθησαν Αινεάδαι. μεθ’ όν Ρωμαίοι πάντες μετωνομάσθησαν, από Ρωμύλου λαβόντες την επωνυμίαν.

Φυσικά και δεν ήταν κορόιδα οι Βυζαντινοί για να ταυτίζονται με τους σύγχρονούς τους Λατίνους-Ιταλούς. Γι΄αυτό έκαναν λεπτή διάκριση μεταξύ αρχαίων Ρωμαίων και μεταγενέστερων κατοίκων της Ρώμης (Λατίνων-Ιταλών). Στο μύθο της tranlatio τους πρώτους αντιπροσωπεύει η Γερουσία και ο στρατός που μεταφέρθηκαν στη Νέα Ρώμη και τους δεύτερους ο "χυδαίος όχλος" που έμεινε πίσω.

Και για να κλείσω με Σούδα:

Πώς γίνεται ένας Βυζαντινός να θεωρεί πιο οικείους τους αρχαίους Έλληνες από τους αρχαίους Ρωμαίους και να γράφει ότι οι Έλληνες νικήθηκαν από τους Ρωμαίους γιατί ήταν άνανδροι;

Ρωμαίων αρχή: ὅτι τὴν Ῥωμαίων ἀρχὴν αἴτιον αὐξηθῆναι τὸ φιλόμαχον ἐθνῶν καὶ τὸ εὐσύντακτον τῆς δυνάμεως […] ἐν τοῖς πρὸς τοὺς ὁμόρους πολέμοις τριβέντες καὶ περιόντες τῶν βαρβάρων τῇ συντάξει, τῶν Ἑλλήνων φύσει καὶ ἀνδρείᾳ.

Chronicle
Δημοσιεύσεις: 603
Εγγραφή: 11 Σεπ 2018, 07:56
Phorum.gr user: Chronicle

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chronicle » 13 Δεκ 2019, 15:34

Pertinax έγραψε:εθνοτικά ελληνική που να εκφράζεται με τους όρους Γραικοί ή Έλληνες;

Είσαι για δέσιμο τελικά!
Φαντάζομαι ότι το να παριστάνεις τον γραφικό, το θεωρείς ως ένα όπλο να γράφεις έχοντας το ακαταλόγιστο;

Που είδες την πρωτοφανή βλακεία, ότι ο Βυζαντινός δηλώνει τον ελληνικό άξονα της ταυτότητα του μόνο όταν λέει, είμαι... Έλληνας;!
Είσαι με τα καλά σου βρε άνθρωπε; Έχεις διαβάσει ποτέ σου αυτά που επιδιώκεις να σχολιάσεις;

Παρατέθηκαν άνω των 500 πηγών και μάλιστα με εικονίτσες για να καταλαβαίνουν και οι πιο αδαείς, ότι στο όνομα ΡΩΜΑΙΟΣ του Βυζαντινού ΕΝΥΠΑΡΧΟΥΝ ως πηγές κύρους, η Ρωμαϊκή Ιδέα και ο Ελληνισμός, ο οποίος μάλιστα στην πορεία φτάνει να δηλώνεται και ως μύθος καταγωγής!

Γι' αυτό λέμε: είναι ηλίθιοι οι ρωμαϊστές που επειδή βλέπουν στις πηγές συχνά σκέτο το όνομα Ρωμαίος (όπως εσύ τώρα) νομίζουν ότι είναι ΑΠΛΑ ΡΩΜΑΙΟΙ λες και αποτελούν κάτι ταυτόσημο με τους Δυτικούς;!

Άντε διάβασε βρε ταλαίπωρε, που δεν έχεις καταλάβει ούτε τα στοιχειώδη...
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Chronicle την 13 Δεκ 2019, 16:20, έχει επεξεργασθεί 3 φορές συνολικά.

Chronicle
Δημοσιεύσεις: 603
Εγγραφή: 11 Σεπ 2018, 07:56
Phorum.gr user: Chronicle

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chronicle » 13 Δεκ 2019, 15:36

Pertinax έγραψε:οφείλεις να μη διαστρεβλώνεις τις θέσεις τους
Θα πρέπει να είναι η 10η φορά που γράφεις παρόμοια κατεβατά, χωρίς να έχεις καταλάβει καν τι έγραψα...

Καταρχάς, ν' αναφέρω για την μπαρούφα ότι το ethnic το χρησιμοποιεί ως "εθνοτικό". Υπάρχουν σίγουρα πολλές φράσεις που μπορεί να παίξει κανείς κρυφτούλι, αλλά στην ορολογία του Καλδέλλη, βλέπουμε και σαφείς χρήσεις όπως στο "Hellenism in Byzantium", σελ. 293 τη φράση:

"Many historians have asserted that ... making the empire ethnic Greek state"

Είναι σαφές ότι με το "ethnic" εννοεί "εθνικό κράτος" και όχι... "εθνοτικό".

Όσο για τον Στουραΐτη, οφείλει να ακολουθεί την συζήτηση ως έχει και όχι να βολεύεται με τις εύκολες λύσεις αντιμετωπίζοντας οπαδούς του... παπαρρηγόπουλου.

Όλοι οι ρωμαϊστές, αδυνατώντας να αντιμετωπίζουν τις πηγές, καταφεύγουν στην εύκολη λύση της παρεμβολής του όρου "έθνους" για να προκληθεί το μειδίαμα περί των "φανατικών εθνικιστών" και να γίνει η συνέχεια ευκολότερη.

Όσο για τον Στουραΐτη, αν προσέγγιζε με σοβαρότητα τα ζητήματα, ούτε καν σε "απλουστευτικό άρθρο" δεν θα έγραφε όλη αυτή την προχειρότητα που απαντήθηκε εδώ: http://www.oodegr.com/neopaganismos/ell ... _11.htm#4.

Αυτά που έγραψε είναι εκτός τόπου και χρόνου, άρα δεν έχουν θέση πουθενά, ούτε καν σε εκλαϊκευτική ανάρτηση.

Τουλάχιστον χαίρομαι που διαβάζει, διότι κάποια από αυτά που θα διαβάσει εκεί και στα υπόλοιπα 16 άρθρα, θα του φανούν χρήσιμα.

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών