Σελίδα 11 από 12

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 27 Φεβ 2023, 21:27
από taxalata xalasa
George_V έγραψε:
27 Φεβ 2023, 21:12
taxalata xalasa έγραψε:
27 Φεβ 2023, 21:08
Ζαποτέκος έγραψε:
27 Φεβ 2023, 21:06

Βλέπεις ένα "Μακεδονία" δίπλα απ' την Κρήτη ; :smt129 Διάβασες τις πληροφορίες της wiki ; :p6:
Εσύ έβαλες τον Χαρτη και τον διαβασαμε... Εμας ψεγεις; :g018::chickencatch:

Πασχεις απο αχρωματοψια ρε βλάμη; Δεν βλεπεις τα χρωματα;
Απο ποτε ο Praefectus Praetorio εγινε ανωτερος του Ανθυπατου? 1 :smt017

Ο ενας διοικουσε μια ομάδα Dioceses ενω ο Ανθυπατος μια και μονη επαρχια. 2. :smt017

Μη μπλεκουμε μηλα με πορτοκάλια. Και ιεραρχικα να το παρεις ο Υπαρχος του Πραιτωριου ηταν ουσιαστικα ο Πρωθυπουργος (περιπου) ενω ο Ανθυπατος ηταν ο Νομαρχης για να κανουμε μια αναλογια με το σημερα.
Αν και δεν καταλαβα τι θες να πεις λογω του 1 και 2 που σημειωσα στο γραπτο σου και αντιφασκουν.

Τα ξερεις Γιωργη... Ένας ανθύπατος ήταν συνήθως πρώην Υπατος... Ενω ενας πραιτωρας ήταν ο τίτλος που δόθηκε από την κυβέρνηση της Αρχαίας Ρώμης σε έναν άνδρα που ενεργούσε σε μία από τις δύο επίσημες ιδιότητες: (i) ο διοικητής ενός στρατού, και (ii) ως αιρετός δικαστής (magistratus-μαγιστρατος), που οριζόταν να ασκεί διάφορα καθήκοντα. Αυτα προ Οκταβιου... Ο Αύγουστος έκανε αλλαγές που είχαν σχεδιαστεί για να μειώσουν τον Πραίτορα σε αυτοκρατορικό διαχειριστή και όχι σε δικαστή.

ο Ανθυπατος ήταν το ανάλογο του Σατράπ της Περσίας ή του viceroy (αντιβασιλέας)... και οχι ο νομάρχης.... Νομαρχης ηταν ο Πραιτωρας και «Αντικαισαρας» ο Ανθυπατος

Απορώ που δεν τα ξερεις... :smt017

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 27 Φεβ 2023, 21:32
από taxalata xalasa
Ζαποτέκος έγραψε:
27 Φεβ 2023, 21:12
taxalata xalasa έγραψε:
27 Φεβ 2023, 21:08
Ζαποτέκος έγραψε:
27 Φεβ 2023, 21:06

Βλέπεις ένα "Μακεδονία" δίπλα απ' την Κρήτη ; :smt129 Διάβασες τις πληροφορίες της wiki ; :p6:
Εσύ έβαλες τον Χαρτη και τον διαβασαμε... Εμας ψεγεις; :g018::chickencatch:

Πασχεις απο αχρωματοψια ρε βλάμη; Δεν βλεπεις τα χρωματα;
δεν ειναι ενας που παει αναποδα στον δρομο... ειναι πολλοι... σχεδον ολοι...! το ξες το ανεκδοτο... :smt005: Κοιτα καλα τα χρωματα του χαρτη και τι γραφουν σε σχεση με την διοικηση...

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 27 Φεβ 2023, 22:12
από George_V
taxalata xalasa έγραψε:
27 Φεβ 2023, 21:27
George_V έγραψε:
27 Φεβ 2023, 21:12
taxalata xalasa έγραψε:
27 Φεβ 2023, 21:08


Εσύ έβαλες τον Χαρτη και τον διαβασαμε... Εμας ψεγεις; :g018::chickencatch:

Πασχεις απο αχρωματοψια ρε βλάμη; Δεν βλεπεις τα χρωματα;
Απο ποτε ο Praefectus Praetorio εγινε ανωτερος του Ανθυπατου? 1 :smt017

Ο ενας διοικουσε μια ομάδα Dioceses ενω ο Ανθυπατος μια και μονη επαρχια. 2. :smt017

Μη μπλεκουμε μηλα με πορτοκάλια. Και ιεραρχικα να το παρεις ο Υπαρχος του Πραιτωριου ηταν ουσιαστικα ο Πρωθυπουργος (περιπου) ενω ο Ανθυπατος ηταν ο Νομαρχης για να κανουμε μια αναλογια με το σημερα.
Αν και δεν καταλαβα τι θες να πεις λογω του 1 και 2 που σημειωσα στο γραπτο σου και αντιφασκουν.

Τα ξερεις Γιωργη... Ένας ανθύπατος ήταν συνήθως πρώην Υπατος... Ενω ενας πραιτωρας ήταν ο τίτλος που δόθηκε από την κυβέρνηση της Αρχαίας Ρώμης σε έναν άνδρα που ενεργούσε σε μία από τις δύο επίσημες ιδιότητες: (i) ο διοικητής ενός στρατού, και (ii) ως αιρετός δικαστής (magistratus-μαγιστρατος), που οριζόταν να ασκεί διάφορα καθήκοντα. Αυτα προ Οκταβιου... Ο Αύγουστος έκανε αλλαγές που είχαν σχεδιαστεί για να μειώσουν τον Πραίτορα σε αυτοκρατορικό διαχειριστή και όχι σε δικαστή.

ο Ανθυπατος ήταν το ανάλογο του Σατράπ της Περσίας ή του viceroy (αντιβασιλέας)... και οχι ο νομάρχης.... Νομαρχης ηταν ο Πραιτωρας και «Αντικαισαρας» ο Ανθυπατος

Απορώ που δεν τα ξερεις... :smt017
Οταν εισαι μυρωδιας...

Αφου δεν ξερεις τι λες.

Και βασικα το λες και μονος σου ΠΡΩΗΝ Υπατος (αυτο την εποχη του Αυγουστου. Την εποχη του Διοκλητιανου που αναδιοργανωθηκε το κράτος και φτιαχτηκαν οι διοικησεις δεν ηταν απαραιτητο να εισαι πρωην Υπατος για να γινεις Ανθυπατος. Επαιρνες τον τιτλο με διορισμο ως κυβερνητης σε επαρχια)

Οσο για τον Praefectus Praetorio δεν εχει καμια σχέση με τον Πραιτωρα της Ρωμης εκτος του οτι μοιαζει λιγο ο τιτλος τους.

Ο τιτλος δινοταν στον εκαστοτε Διοικητη της Φρουρας των Πραιτωριανων απο την εποχη του Αυγουστου και την εποχη του Κωνσταντινου που διέλυσε τη φρουρα ο τιτλος εχασε την σημασια που ειχε μεχρι τοτε και εγινε ενα απο τα ανωτατα διοικητικα οργανα της Αυτοκρατοριας.

Εισαι εντελως ασχετος και ημιμαθης.

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 27 Φεβ 2023, 23:57
από taxalata xalasa
George_V έγραψε:
27 Φεβ 2023, 22:12
taxalata xalasa έγραψε:
27 Φεβ 2023, 21:27
George_V έγραψε:
27 Φεβ 2023, 21:12


Απο ποτε ο Praefectus Praetorio εγινε ανωτερος του Ανθυπατου? 1 :smt017

Ο ενας διοικουσε μια ομάδα Dioceses ενω ο Ανθυπατος μια και μονη επαρχια. 2. :smt017

Μη μπλεκουμε μηλα με πορτοκάλια. Και ιεραρχικα να το παρεις ο Υπαρχος του Πραιτωριου ηταν ουσιαστικα ο Πρωθυπουργος (περιπου) ενω ο Ανθυπατος ηταν ο Νομαρχης για να κανουμε μια αναλογια με το σημερα.
Αν και δεν καταλαβα τι θες να πεις λογω του 1 και 2 που σημειωσα στο γραπτο σου και αντιφασκουν.

Τα ξερεις Γιωργη... Ένας ανθύπατος ήταν συνήθως πρώην Υπατος... Ενω ενας πραιτωρας ήταν ο τίτλος που δόθηκε από την κυβέρνηση της Αρχαίας Ρώμης σε έναν άνδρα που ενεργούσε σε μία από τις δύο επίσημες ιδιότητες: (i) ο διοικητής ενός στρατού, και (ii) ως αιρετός δικαστής (magistratus-μαγιστρατος), που οριζόταν να ασκεί διάφορα καθήκοντα. Αυτα προ Οκταβιου... Ο Αύγουστος έκανε αλλαγές που είχαν σχεδιαστεί για να μειώσουν τον Πραίτορα σε αυτοκρατορικό διαχειριστή και όχι σε δικαστή.

ο Ανθυπατος ήταν το ανάλογο του Σατράπ της Περσίας ή του viceroy (αντιβασιλέας)... και οχι ο νομάρχης.... Νομαρχης ηταν ο Πραιτωρας και «Αντικαισαρας» ο Ανθυπατος

Απορώ που δεν τα ξερεις... :smt017
Οταν εισαι μυρωδιας...

Αφου δεν ξερεις τι λες.

Και βασικα το λες και μονος σου ΠΡΩΗΝ Υπατος (αυτο την εποχη του Αυγουστου. Την εποχη του Διοκλητιανου που αναδιοργανωθηκε το κράτος και φτιαχτηκαν οι διοικησεις δεν ηταν απαραιτητο να εισαι πρωην Υπατος για να γινεις Ανθυπατος. Επαιρνες τον τιτλο με διορισμο ως κυβερνητης σε επαρχια)

Οσο για τον Praefectus Praetorio δεν εχει καμια σχέση με τον Πραιτωρα της Ρωμης εκτος του οτι μοιαζει λιγο ο τιτλος τους.

Ο τιτλος δινοταν στον εκαστοτε Διοικητη της Φρουρας των Πραιτωριανων απο την εποχη του Αυγουστου και την εποχη του Κωνσταντινου που διέλυσε τη φρουρα ο τιτλος εχασε την σημασια που ειχε μεχρι τοτε και εγινε ενα απο τα ανωτατα διοικητικα οργανα της Αυτοκρατοριας.

Εισαι εντελως ασχετος και ημιμαθης.
Παλι πουλας φιδια.... ;

Για να δουμε

Ο Διοκλητιανός διπλασίασε τον αριθμό των επαρχιών από πενήντα σε σχεδόν εκατόν είκοσι, οι οποίες διοικούνταν από praeses πρεσβύτερους, ιππικού βαθμού, και Υπατους, επιλεγμένους μεταξύ των μελών της Γερουσίας, όλοι επιλεγμένοι απευθείας από τον αυτοκράτορα. Μόνο τρεις επαρχίες θα διατηρήσουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα, η Ασία, η Αφρική και η Αχαΐα, εξαρτώμενες απ'ευθείας από τον αυτοκράτορα.

Αυτα που ειναι με κοκκινο χρωμα στον χαρτη... Στραβοι είστε; ή παριστάνετε τους στραβους;

Οι Diócesis ήταν η διοικητική ενότητα ανώτερη των επαρχιών και κάθε Diócesis περιλάμβανε μια σειρά από επαρχίες. Τον τέταρτο αιώνα υπήρχαν εννέα: η Γαλατία, η Βιεννένσις (αργότερα ονομάστηκε Επτά Επαρχίες), η Ισπανία, η Βρετανία, η Ιταλία, η Αφρική, η Παννονία (μετονομάστηκε σε Ιλλυρικό το 347) και η Μοησία, η οποία το 337 χωρίστηκε σε Δακία και Μακεδονία. Στο ανατολικό τμήμα βρίσκονταν οι Diócesis Θράκης, Ασίας, Ποντιακής, Ανατολής και Αιγύπτου, η οποία δημιουργήθηκε το 381 όταν χωρίστηκε από την Ανατολή. Επικεφαλής της Diócesis ήταν ο Vicario που ήταν ο προϊστάμενος των praeses, εκτός από τους Ύπατους (Κόνσουλες) της Ασίας, της Αφρικής και της Αχαΐας που αναφέρονταν απευθείας στον αυτοκράτορα.

Πάνω από τους Βικάριους βρίσκονταν οι πραιτοριανοί έπαρχοι. Κατά τη διάρκεια της Τετραρχίας υπήρχε ένας πραιτοριανός έπαρχος ως αρχηγός του επιτελείου (στρατιωτικός και διοικητικός) — αντί διοικητής της φρουράς. Κάθε πραιτωριανός έπαρχος επέβλεπε τα τέσσερα μέρη που δημιούργησε ο Διοκλητιανός.

Λες εσυ να ήταν πάνω από τον Προκόνσουλ του Αυτοκράτωρα στην Αχαϊα ο Πραιτωριανός Έπαρχος... ;


Καλα κανω και σε λεω φιδεμπορα...

Λες γενικολογιες για να περασεις αυτο που εσυ θελεις... Στις λεπτομεργιες κρυβεται ο εξαποδως...

Αϊντε καημμένε να μπολιασεις καμμια συκια με ελιες να βγαλεις συκολαδο....


Αλλά τομ ξερω το κολπο... Τωρα θα πεσει σιωπη να παει το νημα στον πατο του πηγαδιού... :smt005:

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 28 Φεβ 2023, 00:09
από taxalata xalasa
Καλα βεβαια, εσυ σαι καλαματιανος φιδεμπορας, δεν περιμενω κατι καλυτερο απο φιδια...
αλλα απ τον βλαμη τον ζαποτεκο αναμενω καλυτερες 6γησεις...

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 28 Φεβ 2023, 00:25
από George_V
αλλά διαβάζεις αλλά καταλαβαίνεις αλλά λες...

χαμένη περίπτωση είσαι.

δε μου λες ο κυβερνήτης της Αιγύπτου που ανήκε? από ποιον εξαρτάται?

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 28 Φεβ 2023, 00:59
από taxalata xalasa
George_V έγραψε:
28 Φεβ 2023, 00:25
αλλά διαβάζεις αλλά καταλαβαίνεις αλλά λες...

χαμένη περίπτωση είσαι.

δε μου λες ο κυβερνήτης της Αιγύπτου που ανήκε? από ποιον εξαρτάται?
Στον Φαραώ!... :smt005:

Ο,τι ηταν να γραψω για την Προκονσουλατορια της ΑχαΙας και για το πως ηταν «ανεξαρτητη» απο την Διοικηση Μακεδονιας το εγραψα, κατα πως το ορισε ο Dioclētiānus που ειχε τον ελεγχο direct διαμεσω του proconsul που οριζε και ηταν «ανεξαρτητος» απο τον πραιτωρα της πρεφεκτουρας κι ας ηταν η επαρχια του προκονσουλα μερος της πρεφεκτουρας του πραιτωρα... κρατος εν κρατει αν μπορουμε να το πουμε κι ετσι...

Αμα βγαλει συκολαδο, το αγοραζω ολο.... :smt005:

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 28 Φεβ 2023, 01:02
από George_V
taxalata xalasa έγραψε:
28 Φεβ 2023, 00:59
George_V έγραψε:
28 Φεβ 2023, 00:25
αλλά διαβάζεις αλλά καταλαβαίνεις αλλά λες...

χαμένη περίπτωση είσαι.

δε μου λες ο κυβερνήτης της Αιγύπτου που ανήκε? από ποιον εξαρτάται?
Στον Φαραώ!... :smt005:

Ο,τι ηταν να γραψω για την Προκοσνουλατορια της ΑχαΙας και για το πως ηταν «ανεξαρτητη» απο την Διοικηση Μακεδονιας το εγραψα, κατα πως το ορισε ο Dioclētiānus που ειχε τον ελεγχο direct διαμεσω του proconsul που οριζε και ηταν «ανεξαρτητος» απο τον πραιτωρα της πρεφεκτουρας κι ας ηταν η επαρχια του προκονσουλα μερος της πρεφεκτουρας του πραιτωρα... κρατος εν κρατει αν μπορουμε να το πουμε κι ετσι...

Αμα βγαλει συκολαδο, το αγοραζω ολο.... :smt005:
Η ασχετιλα πάει σύννεφο.

αφού είσαι τοσο έξυπνος και τα ξέρεις όλα μείνε μόνος εδώ να γράφεις ότι σου κατέβει στο κεφάλι.

εγώ δεν ξαναγράφω στην ιστορία όσο παραμένεις εσύ εδώ.

τέλος.

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 28 Φεβ 2023, 01:08
από taxalata xalasa
George_V έγραψε:
28 Φεβ 2023, 01:02
taxalata xalasa έγραψε:
28 Φεβ 2023, 00:59
George_V έγραψε:
28 Φεβ 2023, 00:25
αλλά διαβάζεις αλλά καταλαβαίνεις αλλά λες...

χαμένη περίπτωση είσαι.

δε μου λες ο κυβερνήτης της Αιγύπτου που ανήκε? από ποιον εξαρτάται?
Στον Φαραώ!... :smt005:

Ο,τι ηταν να γραψω για την Προκοσνουλατορια της ΑχαΙας και για το πως ηταν «ανεξαρτητη» απο την Διοικηση Μακεδονιας το εγραψα, κατα πως το ορισε ο Dioclētiānus που ειχε τον ελεγχο direct διαμεσω του proconsul που οριζε και ηταν «ανεξαρτητος» απο τον πραιτωρα της πρεφεκτουρας κι ας ηταν η επαρχια του προκονσουλα μερος της πρεφεκτουρας του πραιτωρα... κρατος εν κρατει αν μπορουμε να το πουμε κι ετσι...

Αμα βγαλει συκολαδο, το αγοραζω ολο.... :smt005:
Η ασχετιλα πάει σύννεφο.

αφού είσαι τοσο έξυπνος και τα ξέρεις όλα μείνε μόνος εδώ να γράφεις ότι σου κατέβει στο κεφάλι.

εγώ δεν ξαναγράφω στην ιστορία όσο παραμένεις εσύ εδώ.

τέλος.
καλυτερα! Αρκετα με το βυζαξυνο παραμυθι... Ρωμαϊκη Αυτοκρατορια ηταν και το εμπεδωσες καλα το 1204 όταν επεσε πελεκυς....Ας προσεχες!

Καληνυχτα Γιωργη! Ο Dioclētiānus σου στελνει χαιρετισματα!

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 28 Φεβ 2023, 01:10
από taxalata xalasa
Βεβαια μπορεις να γραψεις μια επιστολη να ζητηξεις την αποβολη μου απο το πχορουμ κι ας αποφασισει το ποπολο.... γω ειμαι ποπολος... οτι πει το ποπολο...

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 13 Ιουν 2023, 13:30
από Ζαποτέκος
αρχαία Αθήνα - Κωνσταντινούπολη
Ελλάδα - Νέα Ρώμη


Ιωάννης Γεωμέτρης ( 10ος αι. )
http://ikee.lib.auth.gr/record/135088/f ... madaki.pdf
Η Αθήνα άλλοτε συγκρίνεται με την Κωνσταντινούπολη και άλλοτε με την Νίκαια . Φυσικά και στις δύο αυτές περιπτώσεις η Κωνσταντινούπολη και η Νίκαια υπερτερούν πάντοτε έναντι της Αθήνας, όχι μόνο λόγω της θρησκευτικότητάς τους, αλλά και λόγω ονόματος «Νίκαια-νίκη»! Με υποτιμητικό τρόπο αντιμετωπίζει ο ποιητής και την Ελλάδα.

Εἴς τινα κατελθόντα εἰς Ἑλλάδα καὶ ἀγροικισθέντα
Οὐ βαρβάρων γῆν, ἀλλ᾽ ἰδὼν τὴν Ἑλλάδα
ἐβαρβαρώθης καὶ λόγον καὶ τὸν τρόπον.


Σε κάποιον που κατέβηκε στην Ελλάδα και έγινε αγροίκος
Όχι τη χώρα των βαρβάρων, αλλά βλέποντας την Ελλάδα, έγινες βάρβαρος και στον λόγο και
στους τρόπους


Το σκωπτικό αυτό επίγραμμα απηχεί τη γνωστή ρήση του Απολλώνιου Τυανέως «ἐβαρβαρώθην οὐ χρόνιος ὢν ἀφ’ Ἑλλάδος, ἀλλὰ χρόνιος ὢν ἐν Ἑλλάδι» και αντικατοπτρίζει την παρακμή του ελλαδικού χώρου κατά την μέση βυζαντινή περίοδο, αλλά και την αντίληψη που είχε ένας μορφωμένος Κωνσταντινουπολίτης για τη σύγχρονή του Αθήνα.
Σκωπτικό ποίημα που απευθύνεται σε κάποιον που ταξίδεψε στην Ελλάδα και έγινε αγροίκος τόσο στην ομιλία, όσο και στη συμπεριφορά του. Εδώ ο Γεωμέτρης υπαινίσσεται την παρακμή του ελλαδικού χώρου κατά την βυζαντινή περίοδο, ενώ έμμεσα εκφράζει και την αντιπάθεια που ένιωθαν οι Κωνσταντινοπολίτες για τους Ελλαδικούς. Αυτή η αντιπάθεια σχετίζεται με τα διάφορα σλαβικά φύλα και τους Βουλγάρους που είχαν σταδιακά εγκατασταθεί στην ελληνική χερσόνησο και είχαν μεταβάλλει τη σύνθεση του πληθυσμού της. Μια παρόμοια αντίληψη «εκβαρβαρισμού στην Ελλάδα» μας παραδίδει ο Φιλόστρατος στις επιστολές του Απολλωνίου. Εκεί ο Απολλώνιος Τυανεύς αφηγούμενος μια περιοδεία του στην Πελοπόννησο και την Στερεά Ελλάδα σημειώνει: «ἐβαρβαρώθην οὐ χρόνιος ὢν ἀφ’ Ἑλλάδος, ἀλλὰ χρόνιος ὢν ἐν Ἑλλάδι».
Η πιο γνωστή όμως περίπτωση λογίου που παραπονιέται για τον εκβαβαρισμό της Ελλάδας είναι εκείνη του Μιχαήλ Χωνιάτη. Ο Χωνιάτης σπούδασε
στην Κωνσταντινούπολη κοντά στον Ευστάθιο Θεσσαλονίκης και κατόπιν διετέλεσε μητροπολίτης Αθηνών (1182-1204). Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Αττική δεν είναι λίγες οι φορές που μεμψιμοιρεί για την εκλογή του στην Αθήνα και την παρακμή που συνάντησε εκεί. Παραθέτω ορισμένες χαρακτηριστικές φράσεις του που εκφράζουν παρόμοιες σκέψεις με εκείνες του Γεωμέτρη: «ὡς ἀγροικισθῆναι κινδυνεύειν ἐξ οὗ περ τὰς σοφὰς παροικεῖν Ἀθήνας ἐλάχομεν», «νῦν δὲ, βεβαρβάρωμαι γὰρ χρόνιος ὢν ἐν Ἑλλάδι».
Εἰς τὰς Ἀθήνας καὶ τὴν Κωνσταντινούπολιν

Ἐρεχθέως ἀνῆκεν ἡ γῆ τὴν πόλιν,
ἀλλ᾽ οὐρανὸς καθῆκε Ῥώμην τὴν νέαν·
κρεῖττον τὸ κάλλος, γῆς ὅσον λαμπρὸς πόλος.


Στην Αθήνα και την Κωνσταντινούπολη

Η γη ανέβασε (από κάτω) την πόλη του Ερεχθέα, αλλά ο ουρανός κατέβασε από ψηλά τη νέα
Ρώμη. Είναι ανώτερο το κάλλος της, όσο ο λαμπρός ουρανός (είναι ανώτερος) από τη γη.


Ο Γεωμέτρης συγκρίνει την Αθήνα με την Κωνσταντινούπολη ως προς τον τρόπο ίδρυσής τους και δίνει τα πρωτεία στη «βασιλεύουσα». Η Αθήνα «βλάστησε» από τη γη, όπως και ο μυθικός βασιλιάς της Ερεχθέας ή Εριχθόνιος, ενώ η Κωνσταντινούπολη (χάρη στον Χριστιανισμό) προήλθε από τον ουρανό, σαν μια πόλη-μικρογραφία του ουρανού και της ουράνιας βασιλείας του Θεού. Τελικά η Κωνσταντινούπολη υπερτερεί έναντι της Αθήνας, επειδή και ο λαμπρός ουρανός είναι ανώτερος σε ομορφιά από τη γη. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στο ποίημα του Ναζιανζηνού Πρὸς τοὺς τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἱερέας καὶ αὐτὴν τὴν πόλιν, όπου η Νέα Ρώμη ξεπερνά όλες τις άλλες πόλεις, όπως ο έναστρος ουρανός είναι ωραιότερος από τη γη: «Ὦ Κωνσταντίνου κλεινὸν ἕδος μεγάλου, / Ὁπλοτέρη Ῥώμη, τόσσον προφέρουσα πολήων, / Ὁσσάτιον γαίης οὐρανὸς ἀστερόεις». Είναι λοιπόν σαφές ότι ο Γεωμέτρης γνώριζε τους στίχους του Ναζιανζηνού, ωστόσο κατόρθωσε να τους μεταπλάσει και να δημιουργήσει ένα νέο, αυτοτελές ποίημα στο οποίο δεν κυριαρχεί το εγκώμιο της βυζαντινής πρωτεύουσας και των ιερέων της, όπως στον Γρηγόριο, αλλά η αναμέτρηση της Κωνσταντινούπολης με την Αθήνα. Εντέλει αναδεικνύεται ανώτερη η Κωνσταντινούπολη λόγω της θείας της προέλευσης.
Εἰς τοὺς σοφοὺς τῶν Ἀθηνῶν

Οἱ τῶν Ἀθηνῶν, εὐστομεῖτε τοὺς πάλαι
σοφοὺς Πλάτωνας, Σωκράτας, Ξενοκράτας,
Ἐπικούρους, Πύρρωνας, Ἀριστοτέλας,
οὐκ ἔστιν ὑμῖν πλὴν Ὑμηττὸς καὶ μέλι,
θῆκαί τε νεκρῶν, τῶν σοφῶν τὰ πνεύματα·
πολεῖ παρ᾽ ἡμῖν πίστις, οἱ σοφοὶ λόγοι.


Στους σοφούς των Αθηνών

Αθηναίοι, εσείς επευφημείτε τους αρχαίους σοφούς Πλάτωνες, Σωκράτες, Ξενοκράτες, Επίκουρους, Πύρρωνες, Αριστοτέληδες, (τίποτα όμως) δεν σας έμεινε παρά μόνο ο Υμηττός και το μέλι, τα μνήματα των νεκρών και οι ψυχές των σοφών· σε μας περιφέρεται η πίστη, και τα λόγια τα σοφά.

Ένα ακόμα ποίημα στο οποίο εκφράζεται η υπεροχή της Κωνσταντινούπολης έναντι της Αθήνας, αυτή τη φορά όμως η πραγματική αναμέτρηση γίνεται ανάμεσα στην φιλοσοφία και την πίστη, στο ένδοξο παρελθόν της αρχαίας Αθήνας και στο λαμπρό παρόν της Βυζαντινής πρωτεύουσας. Σύμφωνα με τον ποιητή μάταια οι Αθηναίοι περηφανεύονται για τους αρχαίους φιλοσόφους, καθώς τώρα πια τίποτα δεν τους έχει απομείνει παρά μόνο ο Υμηττός, το μέλι, οι τάφοι και οι ψυχές των νεκρών Οι Κωνσταντινοπολίτες όμως έχουν την αληθινή πίστη και τα σοφά λόγια των
Πατέρων και των ρητόρων.
Ἡ τῶν Ἀθηνῶν, προσκύνει τὴν δεσπότιν.
αὐχεῖς ἐλαίαν, σκῆπτρα δ᾽ αὕτη τοῦ κράτους·
μέλι σύ, τοὺς μέλιτος ἡδίους λόγους
αὕτη σοφιστῶν καὶ σοφῶν· σὺ τὸν Ξέρξην,
5 αὕτη τέθεικε δοῦλα πάντα τῷ κράτει
καὶ σὲ πρὸ πάντων· προσκύνει τὴν δεσπότιν.


Πόλη της Αθήνας, προσκύνησε τη δέσποινά σου. Έχεις την ελιά, αυτή όμως κατέχει τα σκήπτρα της εξουσίας· εσύ το μέλι, εκείνη (έχει) τα έργα ρητόρων και σοφών που πιο γλυκά είναι κι απ’ το μέλι· εσύ υποδούλωσες τον Ξέρξη, εκείνη υπέταξε ολόκληρη την οικουμένη στην εξουσία της και εσένα πρώτη από όλους. Προσκύνησε τη δέσποινά σου.

Σε αντίθεση με το προηγούμενο ποίημα εδώ οι πόλεις προσωποποιούνται, η σύγκριση τους γίνεται τμηματικά και τα συγκρινόμενα μέρη σχετίζονται κάτα κάποιο τρόπο μεταξύ τους. Έτσι η ελιά αντιπαραβάλλεται με το αυτοκρατορικό σκήπτρο, το μέλι με τα μελίρρυτα λόγια των ρητόρων και οι Περσικοί πόλεμοι με τους Βυζαντινούς πολέμους . Τελικά η Κωνσταντινούπολη παρουσιάζεται σαν μια αυτοκράτειρα που τα πάντα εξουσιάζει, ακόμα και την ίδια την Αθήνα, γι᾽ αυτό και εκείνη πρέπει σαν υπόδουλη να την προσκυνήσει (στ 5-6). Έτσι η Κωνσταντινούπολη αναδεικνύεται «υπερδύναμη», όχι εξαιτίας της θεϊκής της προέλευσης ή της πίστης, όπως στα άλλα ποιήματα, αλλά λόγω της κυριαρχικής της δύναμης και της
πολιτικής της εξουσίας.
=======================================================
Η αρχαία ελληνική ιστορία ως παράδειγμα για το Βυζάντιο του 10ου αι.
Eἰς τοὺς ἑλληνικοὺς πολέμους

Μωροὶ τὰ πολλά, κἂν σοφοὶ πεφυκέναι
δοκῶσιν οἱ γῆς Ἑλλάδος πεφυκότες,
οἳ βαρβάρων ἀφέντες ἐκφύλους μάχας
αὐτοὶ καθ᾽ αὑτῶν ἐσπάσαντο τὰ ξίφη.


Στους πολέμους μεταξύ των Ελλήνων
Ανόητοι σε πολλά, κι ας φαίνονται σοφοί, ήταν αυτοί που γεννήθηκαν στη χώρα της Ελλάδας. Αυτοί άφησαν τις αλλόφυλες μάχες κατά των βαρβάρων (και) ο ένας ενάντια στον άλλο τράβηξε το σπαθί.

Στο αυτό το ποίημα ο Γεωμέτρης υπονοεί τον Πελοποννησιακό πόλεμο, εστιάζει στην εμφυλιακή του διάσταση και την ίδια στιγμή σχολιάζει με ένα καυστικό και υπαινικτικό τρόπο τους εμφυλίους που ταλάνιζαν εκείνη την εποχή το Βυζάντιο. Όπως οι Έλληνες αλληλοσκοτώθηκαν μεταξύ τους κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου αντί να πολεμήσουν τους εξωτερικούς τους εχθρούς, έτσι και οι Βυζαντινοί αναλώνονται σε εμφύλιες διαμάχες την ίδια στιγμή που έπρεπε να αντιμετωπίσουν τους Βουλγάρους. Ο ποιητής υπαινίσσεται τις στάσεις του Βάρδα Σκληρού και του Βάρδα Φωκά (976-979 και 987-989). Ο τίτλος του ποιήματος, εκτός του ότι αναφέρεται στον Πελοποννησιακό πόλεμο, προφανώς παραπέμπει και στα Ελληνικά του Ξενοφώντα, έργο στο οποίο ο αρχαίος ιστορικός εξιστορεί τα γεγονότα του Πελοποννησιακού πολέμου (μετά το 411 π.Χ.) συνεχίζοντας την ιστορική αφήγηση του Θουκυδίδη. Στην υπόθεση αυτή συνηγορεί και το θέμα του αμέσως επόμενου ποιήματος που παραδίδεται στον κώδικα, το οποίο είναι αφιερωμένο στον Ξενοφώντα.

τί καὶ Περικλῆς, Ἀλκιβιάδης, Κίμων
οἱ τῶν Ἀθηνῶν εὐπαγεῖς χρυσοῖ στύλοι,
οἱ τῶν λόγων ἄρχοντες, οἱ ῥήτρας πρόμοι,
οἱ τὴν φύσιν βλέποντες, οἱ γεωμέτραι
ἤστραπτον ἔργοις καὶ λόγοις τὴν Ἑλλάδα,
ἵπποις κατ᾽ αὐτό, ναυσί, πεζοῖς ἐκράτουν;
δόξης, τροπαίων, ἀρετῆς, σοφισμάτων
πᾶσαν θάλατταν, πᾶσαν ἐπλήρουν χθόνα·
Ἕλληνες οὗτοι· πλὴν Θεοῦ πάντως χάρις
ἦν καὶ τὰ τούτων, οὗ φρόνησις, οὗ λόγος,
παρ᾽ οὗπερ ἔσχον καὶ τὰ τῆς εὐανδρίας.


Πως ο Περικλής, ο Αλκιβιάδης και ο Κίμων, των Αθηνών οι στέρεοι χρυσοί στύλοι, οι άρχοντες των λόγων, οι υπέρμαχοι της ρητορικής, οι μελετητές της φύσης, οι γεωμέτρες φώτιζαν με τα έργα και τα λόγια τους την Ελλάδα και ταυτόχρονα υπερίσχυαν με το ιππικό, το ναυτικό και το πεζικό; Με τη δόξα, τα τρόπαια, την αρετή και τα τεχνάσματά τους τη στεριά και τη θάλασσα πλημμύριζαν· αυτοί (ήταν) εθνικοί, όμως η χάρη του Θεού υπήρχε στα κατορθώματά τους, στον οποίο οφείλεται η φρόνηση και ο λόγος, απʾ αυτόν έλαβαν και την ανδρεία.

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 19 Αύγ 2023, 14:23
από Ζαποτέκος
Στα παραπάνω σκωπτικά για την Αθήνα μπορεί να προστεθεί και ο σκωπτικός στίχος του Παύλου Σιλεντάριου ( 563 μ.Χ. ) για τους "Αττικούς".


κρίνει δὲ τούτους οὐ κυαμοτρὼξ Ἀττικός, ἀλλ' ἄνδρες εὐσεβεῖς τε καὶ συγγνώμονες, οἶς καὶ τὸ θεῖον καὶ βασιλεὺς ἐφήδεται

( τους στίχους αυτούς δεν τους κρίνει κάποιος Αθηναίος που τρώει χαρούπια , αλλά ευσεβείς και καλοπροαίρετοι άνθρωποι με τους οποίους ευχαριστείται και ο Θεός και ο αυτοκράτωρ )

σελ. 98
https://hellanicus.lib.aegean.gr/bitstr ... sequence=2
SpoilerShow
( Νομίζω οι Πυθαγόρειοι δεν ήθελαν να τρώνε κουκιά. )

Οι Κωνσταντινουπολίτες τους Αθηναίους τους είχαν μια μανία ίσως λόγω του ένδοξου παρελθόντος της πόλης τους. Στο ίδιο έργο του ο Παύλος Σιλεντάριος αναφέρει αδιάφορα τους Έλληνες/ελληνόφωνους ως Γραικούς ( χῶρος ὅδε Γραικοῖσι φατίζεται ἀνδράσι νάρθηξ = ο χώρος αυτός ονομάζεται απ' τους Γραικούς νάρθηκας ) , ενώ ο Βυζαντινός αυτοκράτορας αναφέρεται ως Αυσονίων σκηπτούχος , ιθυντήρ και βασιλιάς και οι Βυζαντινοί ως Αυσόνιοι ( = Ρωμαίοι ). http://khazarzar.skeptik.net/pgm/PG_Mig ... ophiae.pdf

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 03 Οκτ 2023, 18:14
από Ζαποτέκος
περιοδικό Στρατιωτική Ιστορία, τεύχος 48 , εκδόσεις Περισκόπιο , Αλέξιος Σαββίδης

Δυτικό και ανατολικό μέτωπο του Ιουστινιανού
Εικόνα

Βυζαντινός και Περσικός εμπορικός ανταγωνισμός στην Ταπροβάνη ( Κεϋλάνη ) σε περιγραφή Κοσμά Ινδικοπλεύστη ( 6ος αι. )
Το χρυσό βυζαντινό νόμισμα ανώτερο απ' το αργυρό περσικό

Εικόνα
http://users.uoa.gr/~nektar/history/tri ... stiana.htm

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 23 Φεβ 2024, 19:28
από Ζαποτέκος
περιοδικό Στρατιωτική Ιστορία, τεύχος 62, εκδόσεις Περισκόπιο, Αλίσια Σίμπσον ( διδάκτωρ πανεπιστήμιο Μρίστολ ) , Η ελληνική αντίσταση στην εισβολή των Φράγκων - Η περίπτωση της Μονεμβασίας

Φαίνεται πως την αυγή του 13ου αι. Μονεμβασιά ήταν ημι-αυτόνομη πόλη εντός της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας σύμφωνα με τον μητροπολίτη Μονεμβασίας Κύριλλο ( 15ος αι. ) αλλά και άλλες πηγές.
Εικόνα
Εικόνα

Re: Ιστορίες απο το Βυζάντιο

Δημοσιεύτηκε: 17 Μαρ 2024, 18:57
από Ζαποτέκος
7.600.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν ή αιχμαλωτίστηκαν στα χρόνια του Ιουστινιανού εξαιτίας των ουννο-σλαβικών επιδρομών σύμφωνα με τον Προκόπιο. :smt005:
Εικόνα
Στην πραγματικότητα:
Εικόνα
σελ.68
https://www.academia.edu/32501892/_1981 ... E%B1%CE%B9