Στοιχεία πολιτισμικής ιστορίας

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Στοιχεία πολιτισμικής ιστορίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 25 Οκτ 2022, 14:00

Τραυσοί , ένα αρχαίο θρακικό φύλο με ένα περίεργο έθιμο .
[5.3.1] Λοιπόν, των Θρακών το έθνος είναι το πιο μεγάλο στον κόσμο, ύστερα βέβαια από τους Ινδούς. Κι αν ήταν ενωμένοι κάτω από έναν αρχηγό ή είχαν ομοφροσύνη, θα ήταν ακαταμάχητο κι απ᾽ όλα τα έθνη, κατά τη γνώμη μου, ασύγκριτα ισχυρότερο. Όμως κάτι τέτοιο δεν υπάρχει δυνατότητα ούτε τρόπος να γίνει ποτέ· κι αυτό είναι που τους κάνει αδύναμους. [5.3.2] Και καθώς ζουν η κάθε φυλή χωριστά, έχουν πολλά ονόματα, κρατούν όμως όλοι τους σ᾽ όλα τις ίδιες σχεδόν συνήθειες, εκτός από τους Γέτες και τους Τραυσούς κι εκείνους που κατοικούν πιο πάνω από τους Κρηστωναίους.
[5.4.1] Κι όσο γι᾽ αυτούς, έχω κιόλας πει τί κάνουν οι Γέτες που πιστεύουν πως είναι αθάνατοι· οι Τραυσοί πάλι κρατούν γι᾽ όλα τ᾽ άλλα τις ίδιες συνήθειες με τους άλλους Θράκες, όμως για όποιον έρχεται ή φεύγει από τη ζωή νά τί κάνουν: [5.4.2] μαζεύονται όλη η οικογένεια γύρω απ᾽ το παιδί που ήρθε στη ζωή κι αρχίζουν θρήνο, πόσες συμφορές τού μέλλεται να δοκιμάσει μια κι ήρθε στον κόσμο, αραδιάζοντας όλα τα βάσανα του ανθρώπου, όμως αυτόν που φεύγει απ᾽ τη ζωή τον θάβουν στη γη με χωρατά και χαρές, αναφέροντας από πόσα βάσανα γλίτωσε κι είναι τώρα τρισευτυχισμένος.
( Ηρόδοτος )
https://www.greek-language.gr/digitalRe ... 0&page=124
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Στοιχεία πολιτισμικής ιστορίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 28 Οκτ 2022, 09:07


( Νορβηγικό παραμύθι αν θυμάμαι καλά )
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Στοιχεία πολιτισμικής ιστορίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 01 Νοέμ 2022, 15:45

Νά και άλλη μια συνήθεια που έχουν οι Βαβυλώνιοι , σοφή και αυτή, όχι όμως όσο η πρώτη: Τους αρρώστους τούς βγάζουν στην πλατεία (γιατί γιατρούς δεν έχουν :fp: )· πλησιάζουν λοιπόν τον άρρωστο και τον συμβουλεύουν οι άλλοι για την αρρώστια του, όποιος συνέβη να έπαθε ο ίδιος την αρρώστια αυτή ή παρακολούθησε κάποιον άλλο που είχε κάτι παρόμοιο. Πλησιάζοντας λοιπόν του δίνει συμβουλές και του συστήνει να κάνει όσα έκανε ο ίδιος και γλίτωσε από όμοια αρρώστια, ή τα είδε σε άλλον που γιατρεύτηκε. Δεν επιτρέπεται να προσπεράσει κανένας τον άρρωστο σιωπηλός, πριν τον ρωτήσει τί αρρώστια έχει.
https://www.greek-language.gr/digitalRe ... 30&page=32
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Στοιχεία πολιτισμικής ιστορίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 14 Νοέμ 2022, 16:07

Έθιμα των Ισσηδόνων κατά τον Ηρόδοτο :

Λοιπόν, ώς αυτούς η χώρα είναι γνωστή, κανείς όμως δεν ξέρει να πει τί ακριβώς υπάρχει πέρ᾽ από τους φαλακρούς· γιατί βουνά ψηλά, απάτητα κόβουν το δρόμο και κανείς δεν τα διαβαίνει· και λένε τούτοι οι φαλακροί (εγώ όμως δε δίνω πίστη στα λόγια τους) ότι στα βουνά κατοικούν άνθρωποι τραγοπόδαροι κι ότι, όταν διαβείς κι αυτών τη χώρα, άλλοι άνθρωποι, που κοιμούνται ύπνο έξι μηνών· εγώ αυτά τα απορρίπτω χωρίς συζήτηση. Βέβαια, τη χώρα που βρίσκεται ανατολικά από τους φαλακρούς ξέρουμε πως πραγματικά την κατοικούν οι Ισσηδόνες, όμως για τα πιο πάνω μέρη, προς τον άνεμο του βοριά, είτε απ᾽ τη μεριά των φαλακρών είτε από τη μεριά των Ισσηδόνων, δεν ξέρουμε τίποτα, εκτός απ᾽ ό,τι λένε τούτοι οι ίδιοι.
Νά τώρα τί λογής έθιμα ακούμε πως έχουν οι Ισσηδόνες· όταν πεθάνει κάποιου ο πατέρας, όλοι οι συγγενείς φέρνουν ζώα της βοσκής και κατόπι, αφού τα θυσιάσουν και λιανίσουν τα κρέατά τους, λιανίζουν και τον πεθαμένο γονιό του νοικοκύρη, και, αφού ανακατέψουν όλα τα κρέατα, στρώνουν τραπέζι. Και το κεφάλι του νεκρού, αφού το ξυρίσουν και το παστρέψουν, το επιχρυσώνουν, κι έπειτα το κρατούν σαν κειμήλιο, προσφέροντάς του κάθε χρόνο μεγάλες θυσίες. Το κάθε παιδί αυτό κάνει για τον πατέρα του, όπως οι Έλληνες τα μνημόσυνα. Εξάλλου, κι αυτοί έχουν τη φήμη ότι είναι δίκαιοι, κι ότι γυναίκες και άντρες έχουν τα ίδια δικαιώματα.
Λοιπόν και γι᾽ αυτούς έχουμε πληροφορίες, αλλά για το τί υπάρχει πιο πέρα απ᾽ αυτούς, οι Ισσηδόνες είναι που λένε πως εκεί βρίσκονται οι μονόφθαλμοι άνθρωποι και οι γρύπες οι χρυσοφύλακες· κι απ᾽ αυτούς τα πήραν και τα λένε οι Σκύθες κι από τους Σκύθες έφτασαν σε μας τους άλλους, και τους αποκαλούμε με τη σκυθική λέξη Αριμασπούς· γιατί στα σκυθικά άριμα σημαίνει ένα, και σπου, μάτι.

https://www.greek-language.gr/digitalRe ... 30&page=99
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Στοιχεία πολιτισμικής ιστορίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 10 Δεκ 2022, 15:55

Αμαρτοφάγοι (18ος αιώνας)
https://chilonas.com/2022/12/04/https-wp-me-p1op6y-glj/
copyright © μετάφραση – επιμέλεια Χείλων
Το έργο με τίτλο Αμαρτοφάγοι από τον δημιουργό Χείλων διατίθεται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές.

Εικόνα

Αμαρτοφάγος (sin-eater) είναι το άτομο που καταναλώνει ένα τελετουργικό γεύμα προκειμένου να χρεωθεί πνευματικά τις αμαρτίες ενός νεκρού. Το φαγητό θεωρείτο ότι απορροφά τις αμαρτίες του νεκρού, απαλλάσσοντας την ψυχή του. Οι αμαρτοφάγοι, παρότι έπαιρναν τις αμαρτίες των ανθρώπων δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς και συνήθως τους φοβόντουσαν και τους απέφευγαν.

Οι ανθρωπολόγοι και λαογράφοι θεωρούν την αμαρτοφαγία ως μορφή τελετουργίας η οποία συνδέεται κυρίως με την Ουαλία, τις όμορες Αγγλικές κομητείες και γενικότερα τον Ουαλικό πολιτισμό.

Ιστορικό

Ενώ υπήρξαν ανάλογες περιπτώσεις αμαρτοφάγων στην ιστορία, τα ερωτήματα για το πόσο κοινή ήταν η πρακτική, πότε εφαρμόστηκε και ποιες ήταν οι σχέσεις μεταξύ αμαρτοφάγων, κοινών ανθρώπων και θρησκευτικών αρχών παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αδιευκρίνιστα από τους λαογράφους.

Στον Μεσοαμερικανικό πολιτισμό, η Τλαζοτεότλ, η θεά της κακίας των Αζτέκων, του εξαγνισμού, των ατμόλουτρων, της λαγνείας, της βρωμιάς και προστάτιδα των μοιχών (το όνομά της σημαίνει Ιερή Βρωμιά) είχε λυτρωτικό ρόλο στις θρησκευτικές πρακτικές. Στο τέλος της ζωής ενός ατόμου, τους επιτρεπόταν να ομολογήσουν παραπτώματα στη θεότητα και σύμφωνα με το μύθο καθάριζε την ψυχή τρώγοντας τη βρωμιά της.

Στην ευρύτερη Χριστιανική πρακτική, ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ θεωρείται αρχέτυπο για τους αμαρτοφάγους, αφού προσέφερε τη ζωή του για να εξιλεώσει ή να καθαρίσει την ανθρωπότητα από τις αμαρτίες τους.

Η Εγκυκλοπαίδεια Μπριτάνικα του 1911 αναφέρει στο άρθρο της για τους αμαρτοφάγους:

Μια συμβολική εκδήλωση αμαρτοφαγίας παρατηρήθηκε το 1893 στο Μάρκετ Ντρέιτον του Σρόπσαϊρ. Μετά από την προκαταρκτική τελετή στο σπίτι πάνω από το φέρετρο, μια γυναίκα έχυνε κρασί για κάθε κομιστή και κατόπιν έδινε το ποτήρι μαζί με ένα μπισκότο κηδείας. Στην Άνω Βαυαρία επιβιώνει ακόμα η αμαρτοφαγία όπου ένα κέικ τοποθετείται στο στήθος των νεκρών και στη συνέχεια τρώγεται από τον πλησιέστερο συγγενή, ενώ στα Βαλκάνια φτιάχνεται και τρώγεται από τους συγγενείς μια μικρή εικόνα του νεκρού από ψωμί. Τα Ολλανδικά νεκρικά κέικ, με τα αρχικά του νεκρού, που εισήχθησαν στην Αμερική τον 17ο αιώνα, δίνονταν στους παρευρισκόμενους σε κηδείες στην παλαιά Νέα Υόρκη. Οι ταφικές τούρτες που εξακολουθούν να παρασκευάζονται σε μέρη της αγροτικής Αγγλίας, για παράδειγμα στο Λίνκολνσαϊρ και το Κάμπερλαντ, είναι σίγουρα αναπαράσταση της αμαρτοφαγίας.

Εικόνα
Τελετή αμαρτοφαγίας 1814, Oriel Washington Gallery.

Ιστορικές αναφορές

Ο όρος αμαρτοφάγος φαίνεται να προέρχεται από τον Ουαλικό πολιτισμό και συνδέεται συχνότερα με την ίδια την Ουαλία και τις Αγγλικές κομητείες που συνορεύουν με αυτήν.

Ο χρονικογράφος του 17ου αιώνα, Τζον Ώντρεϊ, στην παλαιότερη πηγή σχετικά με την πρακτική, έγραφε:

«Σύμφωνα με ένα παλιό έθιμο στο Χέρφοντσαϊρ, στις κηδείες προσλαμβάνονται φτωχοί άνθρωποι που σκοπός τους ήταν να πάρουν επάνω τους όλες τις αμαρτίες του νεκρού. Ένας απ’ αυτούς, τον οποίο θυμάμαι, ζούσε σ’ ένα αγροτόσπιτο στο Ρόουζ Xάιγουεϊ. Ήταν ένας ψηλός, αδύνατος άσχημος και πολύ αξιοθρήνητος άνθρωπος. Όταν το πτώμα μεταφερόταν έξω από το σπίτι, δινόταν στον Αμαρτοφάγο ένα κομμάτι ψωμί πάνω από το πτώμα και μια κούπα με μπύρα. Αυτός έτρωγε και έπινε, οπότε του δίνονταν και ένα νόμισμα έξι πενών ως αμοιβή. Με αυτό τον τρόπο ο νεκρός απελευθερώνονταν από τις αμαρτίες του».

Ο Τζον Μπάγκφορντ (περί το 1650 – 1716) περιλαμβάνει την ακόλουθη περιγραφή του τελετουργικού αμαρτοφαγίας στο Letter on Leland’s Collectanea, i. 76. (όπως αναφέρεται στο Brewer’s Dictionary of Phrase and Fable, 1898)

Ειδοποιήθηκε ένας ηλικιωμένος κύριος, όταν κάποιοι από την οικογένεια βγήκαν έξω και του έδωσαν ένα χαμηλό σκαμνί, πάνω στο οποίο κάθισε μπροστά στην πόρτα. Κατόπιν του έδωσαν ένα πλιγούρι που έβαλε στην τσέπη του, μια κρούστα ψωμί που έφαγε και ένα μπολ μπύρα που ήπιε. Μετά από αυτό σηκώθηκε από το σκαμνί, εκφώνησε έναν μικρό λόγο και ξεκίνησε η ανάπαυση της ψυχής, για την οποία έβαλε ενέχυρο την δική του.

Το 1838, η Κάθριν Σίνκλαιρ ανέφερε ότι η τελετουργία ήταν σε παρακμή, αλλά συνεχιζόταν στην περιοχή:

Ένα παράξενο λαϊκό έθιμο επικρατούσε στο Μόνμουθσαϊρ και σε άλλες δυτικές κομητείες μέχρι πρόσφατα. Σε πολλές κηδείες παρευρισκόταν ένας αμαρτοφάγος, που προσλαμβάνονταν για να αναλάβει τις αμαρτίες του νεκρού. Καταπίνοντας ψωμί και μπύρα, με μια κατάλληλη τελετή πάνω από το πτώμα, έπρεπε να το απαλλάξει από κάθε ποινή για προηγούμενα αδικήματα, οικειοποιούμενος την τιμωρία στον εαυτό του. Οι άνθρωποι που αναλάμβαναν τόσο τολμηρά τέτοια απάτη πρέπει να ήταν όλοι άπιστοι, πρόθυμοι όπως ο Ησαύ, να πουλήσουν το εκ γενετής δικαίωμά τους αντί πινακίου φακής.

Εικόνα
Πτώμα τυλίγεται με σάβανο και ενταφιάζεται ενώ στο βάθος νεκρική πομπή βαδίζει σε μια εκκλησία. Χαλκογραφία με χαρακτικό του G. Spilberg μετά τον C. de Passe. Credit: Wellcome Collection. Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

Ένας τοπικός θρύλος στο Σρόπσαϊρ της Αγγλίας αφορά στον τάφο του Ρίτσαρντ Μάνσλοου, ο οποίος πέθανε το 1906 και λέγεται ότι ήταν ο τελευταίος αμαρτοφάγος της περιοχής. Παραδόξως, ο Μάνσλοου δεν ήταν φτωχός ή απόκληρος, αλλά πλούσιος αγρότης από τοπική οικογένεια. Ο Μάνσλοου μπορεί να αναβίωσε το έθιμο μετά το θάνατο τριών από τα παιδιά του σε μια εβδομάδα του 1870 λόγω οστρακιάς. Σύμφωνα με τα λόγια του τοπικού αιδεσιμότατου Νόρμαν Μόρρις:

Ήταν μια πολύ περίεργη πρακτική που δεν είχε εγκριθεί από την εκκλησία, αλλά υποψιάζομαι ότι ο εφημέριος συχνά έκανε τα στραβά μάτια στην πρακτική. Στην κηδεία κάποιου που είχε πεθάνει χωρίς να εξομολογηθεί τις αμαρτίες του, ένας αμαρτοφάγος αναλάμβανε τις αμαρτίες του νεκρού τρώγοντας ένα καρβέλι ψωμί και πίνοντας μπύρα από ένα ξύλινο μπολ που περνούσε πάνω από το φέρετρο εκφωνώντας την ευχή: Σου δίνω γαλήνη και ανάπαυση τώρα αγαπητέ άνθρωπε, ώστε να μην περπατάς στα σοκάκια ή στα λιβάδια μας και για την ειρήνευση σου ενεχυριάζω τη δική μου ψυχή. Αμήν.

Το βιβλίο του 1926 Έθιμα κηδείας του Μπέρτραμ Πάκλ αναφέρει για τον αμαρτοφάγο:

Ο καθηγητής Έβανς του Πρεσβυτεριανού Κολλεγίου Καρμάθεν, φέρεται να είδε έναν αμαρτοφάγο το έτος 1825, ο οποίος ζούσε τότε κοντά στο Κλάνγουενοκ. Αποστρεφόμενος από τους δεισιδαίμονες χωρικούς ως κάτι ακάθαρτο, ο αμαρτοφάγος αποκόπηκε από κάθε κοινωνική επαφή με τους συνανθρώπους του λόγω της ζωής που είχε επιλέξει. Ζούσε κατά κανόνα μόνος του σε ένα απομακρυσμένο μέρος και όσοι τύχαιναν να τον συναντήσουν τον απέφευγαν όπως έκαναν με έναν λεπρό. Αυτός ο άτυχος θεωρείτο συνεργάτης των κακών πνευμάτων και του αποδίδονταν μαγεία, ξόρκια και ανίερες πρακτικές. Μόνο όταν συνέβαινε ένας θάνατος, τον αναζητούσαν και όταν τελείωνε η τελετή, έκαιγαν το ξύλινο μπολ και την πιατέλα από τα οποία είχε φάει το φαγητό που είχε παραδώσει ή είχε τοποθετήσει στο πτώμα.

Τον Φεβρουάριο του 1931, οι Άιρις Ταίμς συνέδεσαν την αμαρτοφαγία με τον αποδιοπομπαίο τράγο από το 16ο κεφάλαιο του Λευιτικού. Σύμφωνα με Εβραϊκές πηγές, το Λευιτικό 16:1-34 είναι η ανάγνωση της Τορά για το πρωί του Γιομ Κιπούρ. Το επίκεντρο της περικοπής είναι οι προσφορές για εξιλέωση. Οι προσφορές που συζητήθηκαν περιλαμβάνουν δύο τράγους και έναν ταύρο. Ο ταύρος και ένας από τους τράγους θυσιάζονται ακολουθώντας τις οδηγίες του Θεού, ενώ ο άλλος τράγος χαρακτηρίζεται ως «αποδιοπομπαίος τράγος» και επιβαρύνεται με τις αμαρτίες των Ισραηλιτών. Ο τράγος απελευθερώνεται στο τελευταίο βήμα του τελετουργικού, αφήνοντας τους ανθρώπους «καθαρούς ενώπιον του Κυρίου». Τα ακόλουθα αποσπάσματα αποκαλύπτουν αυτή τη σύνδεση. Στο Λευιτικό 16:21, λέει: «Και βάζοντας τα δύο χέρια στο κεφάλι του, ας εξομολογηθεί όλες τις ανομίες των γιων Ισραήλ και όλα τα παραπτώματα και τις αμαρτίες τους· και προσευχόμενος να λάμψουν στο κεφάλι του, θα τον προετοιμάσουν γι’ αυτό, στην έρημο». Στο 16:22: «Και όταν ο τράγος θα μεταφέρει όλες τις ανομίες τους σε μια ακατοίκητη γη και θα αφεθεί να πάει στην έρημο.

Εικόνα
Σκηνή από Αγγλική κηδεία 1733. WELLCOME IMAGES

Καθολική Εκκλησία & αμαρτοφαγία

Η αμαρτοφαγία δεν υποστηρίχθηκε ούτε επικυρώθηκε από την εκκλησία. Παρά τον κοινό στόχο να βοηθά τις ψυχές να εισέλθουν στον ουρανό, το τελετουργικό της αντικατέστησε τις νεκρικές τελετές που διαφορετικά θα είχαν εκτελεστεί από ιερέα. Η εκκλησία δεν είδε με καλό μάτι την απώλεια των τελετών και θέσπισε σοβαρές συνέπειες στην πρακτική. Οι αμαρτοφάγοι στην καλύτερη περίπτωση αφορίζονταν, ενώ στη χειρότερη περίπτωση, βασανίζονταν και εκτελούνταν. Όποιος απασχολούσε έναν αμαρτοφάγο, θεωρούνταν αιρετικός, βλάσφημος ή λάτρης του Σατανά. Οι κοινότητες διακατέχονταν από το φόβο αντιποίνων. Μερικοί πιστεύουν ότι το τελετουργικό της αμαρτοφαγίας προέκυψε για πρώτη φορά ως πράξη εξέγερσης εναντίον της εκκλησίας επειδή «για πολύ καιρό πουλούσαν συγχωροχάρτια μέχρι να απαυδήσουν οι πιστοί αφού η αμαρτία και η συγχώρεση δεν πρέπει να λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο. Άλλοι θεωρούν ότι απλά δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να προσλάβουν έναν ιερέα.

Ιστορική αξιολόγηση

Δεν υπάρχουν πολλές γραπτές αναφορές για τους αμαρτοφάγους επειδή κανείς δεν ήθελε να παραδεχτεί ότι είχε σχέση με έναν τόσο αμφιλεγόμενο χαρακτήρα. Ως αποτέλεσμα, όλες οι πληροφορίες προέρχονται από λίγες πηγές, ενώ στην πραγματικότητα, η τελετουργία ήταν πολύ πιο διαδεδομένη. Το Δημοφιλείς Αρχαιότητες της Μεγάλης Βρετανίας του Μπράντς, που δημοσιεύτηκε το 1813, αποτελεί γνωστή πηγή, ενώ πρόσφατα, η Μέγκαν Καμπίσι κάνοντας εκτενή έρευνα για το βιβλίο της Αμαρτοφάγος/Sin Eater το 2020, εξέφρασε την απογοήτευσή της για την έλλειψη διαθέσιμων στοιχείων. Άλλα μέσα που ασχολήθηκαν με το θέμα είναι η ταινία του 2003 Το Τάγμα/The Order, στην οποία ο Χηθ Λέτζερ μάχεται έναν σύγχρονο αμαρτοφάγο και ένα επεισόδιο του 1972 της Νυχτερινής Γκαλερί του Ροντ Στέρλιγκ με τίτλο Οι Αμαρτίες του πατρός/The Sins of the Father. Αν και το τελετουργικό της αμαρτοφαγίας είναι ξεπερασμένο, ορισμένοι λένε ότι εξελίχθηκε για να ταιριάξει στην εποχή. Το Psychology Today έχει προσδιορίσει ως σύγχρονους αμαρτοφάγους τους συντονιστές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίοι είναι εξίσου χαμηλά αμειβόμενοι και επιφορτισμένοι «να καταναλώνουν τη χειρότερη φρίκη του Διαδικτύου». :lol:

Η αμαρτοφάγος περπατά ανάμεσά μας, αόρατη, αθόρυβη.

Οι αμαρτίες της σάρκας μας γίνονται αμαρτίες της

ακολουθώντας την μέχρι τον τάφο, αόρατη, αθέατη.


«Αμαρτοφάγος» της Μέγκαν Καμπίσι

Πηγές – βιβλιογραφία

https://en.wikipedia.org/wiki/Sin-eater

https://listverse.com/2022/06/08/10-int ... in-eaters/

https://weirdsides.com/arthra-istories/i-amartofagi/

Domagoj Valjak «The Macabre Story of Sin-Eaters» 6 August 2018. The Vintage News. Archived from the original on 5 May 2022. Retrieved 28 March 2022.

Catherine Sinclair «Hill and Valley or Hours in England and Wales». Edinburgh: Robert Carter. p. 336. (1838)
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Στοιχεία πολιτισμικής ιστορίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 16 Δεκ 2022, 22:33

Σαυρομάτες : ( Οι Σαρμάτες του Στράβωνα ) . Πρόκειται για νομαδικό λαό της Ασίας , για τον οποίο ο Ηρόδοτος μας διηγείται την παρακάτω ιστορία.

Ηρόδοτος Δ 110 - 117
https://www.greek-language.gr/digitalRe ... 0&page=112
Κι όσο για τους Σαυρομάτες, διηγούνται αυτή την ιστορία: όταν οι Έλληνες έκαναν πόλεμο με τις Αμαζόνες (και τις Αμαζόνες οι Σκύθες τις λένε Οιόρπατα, που στην ελληνική γλώσσα σημαίνει τον ανδροκτόνο· γιατί οιόρ λένε τον άντρα, και το πατά σημαίνει σκοτώνω), τότε έχουν να λένε πως οι Έλληνες τις νίκησαν σε μάχη στο Θερμώδοντα ποταμό και γύριζαν με τα καράβια τους φέρνοντας μαζί τους σε τρία καράβια όσες Αμαζόνες μπόρεσαν να πιάσουν ζωντανές. Όμως αυτές στ᾽ ανοιχτά της θάλασσας όρμησαν πάνω στους άντρες και τους έσφαξαν, αλλά δεν είχαν ιδέα από καράβια ούτε πώς κουμαντάρουν το τιμόνι ούτε τα πανιά ούτε τα κουπιά· κι έτσι, αφού κατάσφαξαν τους άντρες, αρμένιζαν όπου τους πήγαινε το κύμα κι ο άνεμος, και φτάνουν στη Μαιήτιδα λίμνη, στους Κρημνούς· αυτοί οι Κρημνοί βρίσκονται στη χώρα των ελευθέρων Σκυθών. Εκεί οι Αμαζόνες αποβιβάστηκαν στη στεριά και πήραν να πορεύονται για κατοικημένους τόπους. Της πρώτης αγέλης αλόγων που συνάντησαν να βόσκει άρπαξαν τ᾽ άλογα και καβάλα πάνω σ᾽ αυτά διαγούμιζαν τη χώρα των Σκυθών.
Κι οι Σκύθες δεν μπορούσαν να καταλάβουν τί συμβαίνει. Γιατί δε γνώριζαν ούτε τη γλώσσα ούτε τη φορεσιά ούτε τη φυλή τους, αλλά απορούσαν, από πού να ήρθαν, και νόμιζαν πως είναι άντρες της ίδιας ηλικίας όλοι, νέοι, και τέλος έδωσαν μάχη μ᾽ αυτές. Κι όταν τελείωσε η μάχη, τα πτώματα έμειναν στα χέρια των νικητών, των Σκυθών, κι έτσι έμαθαν πως ήταν γυναίκες. Έκαναν λοιπόν σύσκεψη κι αποφάσισαν να μην τις σκοτώνουν πια, ό,τι κι αν γίνει, αλλά να στείλουν κοντά τους τούς νεότερους απ᾽ το στρατό τους, τόσους, όσες σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους υπόθεσαν ότι είναι εκείνες· και να στρατοπεδεύσουν κοντά σ᾽ εκείνες και να κάνουν κι αυτοί ό,τι θα ᾽καναν κι εκείνες, κι αν τους επιτεθούν αυτές, να μη δώσουν μάχη, αλλά ν᾽ αποτραβιούνται, κι όταν σταματήσουν αυτές την καταδίωξη, να πάνε κοντά τους και να στρατοπεδεύσουν. Ο λόγος που πήραν αυτές τις αποφάσεις οι Σκύθες ήταν που ήθελαν ν᾽ αποχτήσουν παιδιά απ᾽ αυτές.
Έστειλαν λοιπόν τους νεαρούς κι αυτοί εκτελούσαν τις εντολές που πήραν. Κι οι Αμαζόνες κατάλαβαν πως δεν ήρθαν για να τις κάνουν κανένα κακό και τους άφηναν στην ησυχία τους· και κάθε μέρα που περνούσε το ένα στρατόπεδο σίμωνε στο άλλο. Κι οι νεαροί, όπως άλλωστε κι οι Αμαζόνες, δεν είχαν μαζί τους τίποτε άλλο παρά μονάχα τα όπλα και τ᾽ άλογά τους, και ζούσαν την ίδια ζωή μ᾽ εκείνες, από κυνήγι και διαγούμισμα.
Λοιπόν οι Αμαζόνες το μεσημέρι έκαναν κάτι τέτοιο· διασκορπίζονταν κι η καθεμιά τους χωριστά ή δυο δυο απομακρύνονταν από τις άλλες, για να ξαλαφρώσουν με την άνεσή τους. Βλέποντας αυτό οι Σκύθες, έκαναν κι αυτοί το ίδιο. Κι ένας τους πέτυχε μια τους ξεμοναχιασμένη κι άρχισε να της βάζει χέρι, κι η Αμαζόνα δεν τον έκανε πέρα, αλλά τον άφησε να κάνει τη δουλειά του. :oops: Να του μιλήσει βέβαια δεν μπορούσε (γιατί ο ένας δεν καταλάβαινε τη γλώσσα του άλλου), όμως του έλεγε με χειρονομίες να ᾽ρθει την άλλη μέρα στο ίδιο μέρος και να φέρει μαζί τους κι άλλον ένα, εννοώντας να γίνουν δυο οι νεαροί, κι αυτή θα φέρει κι άλλη μια. :P Κι ο νεαρός, όταν γύρισε πίσω, διηγήθηκε αυτά στους υπόλοιπους, και την άλλη μέρα ήρθε στο γνωστό μέρος κι ετούτος που λέμε κι έφερε κι έναν άλλο, και βρήκε την Αμαζόνα να τον περιμένει μαζί με μια άλλη. Κι όταν τα ᾽μαθαν αυτά οι υπόλοιποι νεαροί, με τη σειρά τους κορφολόγησαν :g030: τις υπόλοιπες Αμαζόνες.
Κατόπι έκαναν τα στρατόπεδά τους ένα και ζούσαν μαζί κι ο καθένας είχε γυναίκα εκείνη με την οποία έσμιξε την πρώτη φορά. Τώρα, τη γλώσσα των γυναικών οι άντρες δεν μπορούσαν να τη μάθουν, όμως οι γυναίκες κατάλαβαν τη γλώσσα των αντρών. Κι όταν έφτασαν να συνεννοούνται, οι άντρες είπαν στις Αμαζόνες τα εξής: «Εμείς έχουμε γονείς, έχουμε και χτήματα. Λοιπόν, ας σταματήσουμε να ζούμε μια τέτοια ζωή κι ας πάμε στον κόσμο τον πολύ και να ζούμε εκεί· γυναίκες μας θα έχουμε εσάς, καμιά άλλη! :scross: » Κι εκείνες αποκρίθηκαν: «Εμάς μας είναι αδύνατο να ζήσουμε μαζί με τις γυναίκες του τόπου σας· γιατί άλλες οι δικές τους συνήθειες, άλλες οι δικές μας. Εμείς έχουμε να κάνουμε με τόξα και ακόντια και ιππασία, και δεν ξέρουμε από γυναίκειες δουλειές, ενώ οι γυναίκες του τόπου σας δεν κάνουν τίποτ᾽ απ᾽ αυτά που αραδιάσαμε, αλλά καταγίνονται με γυναίκειες δουλειές και κάθονται στις άμαξές σας — ούτε στο κυνήγι πάνε ούτε πουθενά αλλού. Θα μας ήταν λοιπόν αδύνατο να ζήσουμε μονοιασμένες μαζί μ᾽ εκείνες. Αλλά, αν θέλετε να μας έχετε γυναίκες σας και να σας έχει ο κόσμος για τους πιο δίκαιους ανθρώπους, πηγαίνετε να βρείτε τους γονείς σας, πάρτε με κλήρο ό,τι σας πέφτει από τα χτήματα κι ύστερα ελάτε να ζήσουμε χωριστά από τους άλλους».
Οι νεαροί τις άκουσαν κι έκαναν ό,τι τους είπαν. Πήραν με κλήρο ό,τι τους έπεφτε από τα χτήματα και γύρισαν στις Αμαζόνες. Κι οι γυναίκες τούς είπαν τα εξής: «Μας κυρίεψε φόβος και τρόμος· μπορούμε να ζήσουμε σ᾽ αυτό τον τόπο, την ώρα που από τη μια σας ξεκόψαμε από τους πατεράδες σας κι από την άλλη ρημάξαμε για τα καλά τη γη σας; Αλλά μια και θέλετε να μας έχετε γυναίκες, νά τί να κάνετε μαζί μας: ελάτε, να σηκωθούμε και να φύγουμε απ᾽ αυτή τη χώρα, να διαβούμε τον ποταμό Τάναη και να ζούμε εκεί».
Οι νεαροί τις άκουσαν και σ᾽ αυτά. Διάβηκαν τον Τάναη και πορεύονταν σε τόπο που θέλει πορεία τριών ημερών από τον Τάναη προς την ανατολή του ήλιου και τριών από τη λίμνη Μαιήτιδα προς τον άνεμο του βοριά. Έφτασαν σε τούτη την περιοχή, όπου είναι εγκατεστημένοι σήμερα, και την έκαναν πατρίδα τους. Κι οι γυναίκες των Σαυροματών πήραν και ζουν από τότε σαν τις Αμαζόνες του παλιού καιρού, και βγαίνουν συχνά από το σπίτι τους για κυνήγι καβάλα σ᾽ άλογα μαζί με τους άντρες τους, αλλά και χωρίς τους άντρες τους, και πηγαίνουν στον πόλεμο φορώντας τα ίδια ρούχα με τους άντρες τους.
Κι όσο για τη γλώσσα που μιλούν οι Σαυρομάτες, είναι τα σκυθικά, κάνουν όμως πολλά λάθη μιλώντας τα — κι η αιτία είναι παλιά: δεν τα έμαθαν καλά οι Αμαζόνες. Κι όσο για το γάμο, νά πώς τα κανόνισαν· καμιά κοπέλα δεν παντρεύεται προτού σκοτώσει εχθρό στρατιώτη. Μάλιστα μερικές απ᾽ αυτές και πεθαίνουν γερασμένες, πριν να παντρευτούν, γιατί δεν μπόρεσαν να εκπληρώσουν αυτό τον όρο. :cry

==================================
Η αρχαιότερη παράδοση λυκανθρωπίας

Νευροί : Αρχαίος λαός της Σκυθίας. Ιρανοί ή Βαλτο-Σλάβοι. Γράφει ο Ηρόδοτος :

Κι οι Νευροί κρατούν τα έθιμα των Σκυθών· αυτούς, μια γενιά πριν από την εκστρατεία του Δαρείου, τους βρήκε κακό, ν᾽ αναγκαστούν απ᾽ τα φίδια ν᾽ αφήσουν τη χώρα τους και να φύγουν. Γιατί η γη τους έβγαζε φίδια με το σωρό, όμως τα περισσότερα έπεσαν απάνω τους απ᾽ το βοριά, από την έρημο, τόσο που, στενεμένοι, πήγαν και κατοίκησαν μαζί με τους Βουδίνους, αφήνοντας έρημη τη χώρα τους. Μάλιστα δεν αποκλείεται οι άνθρωποι αυτοί να είναι μάγοι. Γιατί, καταπώς λένε οι Σκύθες και οι Έλληνες που ζουν στη Σκυθία, καθένας από τους Νευρούς μια φορά κάθε χρόνο για λίγες μέρες γίνεται λύκος κι ύστερα αμέσως ξαναπαίρνει την πρώτη του μορφή. Βέβαια, λέγοντας αυτά εμένα δε με πείθουν, όμως δε σταματούν να τα λένε, μάλιστα και όρκο παίρνουν λέγοντάς τα.

https://www.greek-language.gr/digitalRe ... 0&page=112
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών