Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
Parrot
Δημοσιεύσεις: 6948
Εγγραφή: 31 Ιούλ 2019, 19:48

Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Parrot » 11 Σεπ 2019, 01:28

Εικόνα

'Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν, ξεκίνησαν με προκαταλήψεις εναντίον του.
Δε γνωρίζουν τι κατόρθωσε, τι επετεύχθη.
'
Σερ Στήβεν Ράνσιμαν (1903-2000)

https://psigmataorthodoxias.blogspot.co ... st_22.html
Πώς νιώθει ένας άνθρωπος που ασχολείται τόσα χρόνια με το Βυζάντιο; Κουραστήκατε;
Δύσκολο να απαντήσω. Το ενδιαφέρον μου ποτέ δεν εξανεμίστηκε. Όταν άρχισα να μελετώ το Βυζάντιο, υπήρχαν πολύ λίγοι άνθρωποι σ αυτήν τη χώρα (σ.σ. τη Μεγάλη Βρετανία) που ενδιαφέρονταν, έστω και ελάχιστα, γι αυτό. Μ' αρέσει να πιστεύω πως «δημιούργησα» ενδιαφέρον για το Βυζάντιο. Αυτό που με ικανοποιεί, ιδιαίτερα σήμερα, είναι ότι πλέον υπάρχουν αρκετοί, πολλοί καλοί εκπρόσωποι (σ.σ. της σπουδής του Βυζαντίου) στη Βρετανία. Μπορώ να πω ότι αισθάνομαι πατρικά απέναντί τους. Είμαι ευτυχής, λοιπόν, που επέλεξα το Βυζάντιο ως το κύριο ιστορικό μου ενδιαφέρον.

Κι ήταν ελκυστικό για σας όλα αυτά τα χρόνια;
Πιστεύω πως κάθε γεγονός της ιστορίας, αν αρχίσεις να το μελετάς σε βάθος, μπορεί να γίνει συναρπαστικό. Το δε Βυζάντιο το βρίσκω εξαιρετικά συναρπαστικό, γιατί ήταν ένας αυθύπαρκτος πολιτισμός. Για να μελετήσεις το Βυζάντιο, πρέπει να μελετήσεις την τέχνη, να μελετήσεις τη θρησκεία, να μελετήσεις έναν ολόκληρο τρόπο ζωής, που είναι πολύ διαφορετικός από τον σημερινό.

Καλύτερος ή χειρότερος;
Κοιτάξτε... Δεν είμαι σίγουρος ότι θα μου άρεσε να ζω στους βυζαντινούς χρόνους. Δε θα μου άρεσε, λόγου χάριν, να αφήσω γένια. Ωστόσο, στο Βυζάντιο είχαν έναν τρόπο ζωής που ήταν καλύτερα δομημένος. Άλλωστε, όταν έχεις έντονο θρησκευτικό συναίσθημα, η ζωή σου «μορφοποιείται» κι είναι πολύ πιο ικανοποιητική από τη σημερινή, όπου κανείς δεν πιστεύει σε τίποτε αρκετά.

Άρα ήταν μία θρησκευτική Πολιτεία;
Ήταν ένας πολιτισμός στον οποίο η θρησκεία αποτελούσε μέρος της ζωής.

Και στους έντεκα αυτούς αιώνες;
Νομίζω ότι ο κόσμος μιλά για το Βυζάντιο λες και παρέμεινε το ίδιο, ένας πολιτισμός αμετάβλητος κατά την διάρκεια όλων αυτών των αιώνων. Είχε αλλάξει πολύ από την αρχή ως το τέλος του, αν και κάποια συγκεκριμένα βασικά στοιχεία κράτησαν σε όλη τη διάρκειά του - όπως το θρησκευτικό αίσθημα. Μπορεί να διαφωνούσαν για θρησκευτικά ζητήματα αλλά πίστευαν όλοι, κι αυτό το αίσθημα είναι μόνιμο. Ο σεβασμός, η εκτίμηση στις τέχνες, ως εκείνες που ευχαριστούν το Θεό, κι αυτά διατηρήθηκαν. Κι έτσι, παρ' ό,τι οι μόδες άλλαζαν, η οικονομική κατάσταση άλλαζε, οι πολιτικές καταστάσεις άλλαζαν, υπήρχε μια ακεραιότητα πολύ ενδιαφέρουσα μέσα στο σύνολο.
Μιλάμε για θρησκεία και ηθική. Το Βυζάντιο πολλοί το θεωρούν μία περίοδο πολέμων, δολοφονιών, δολοπλοκιών, «βυζαντινισμών» που ουδεμία σχέση είχε με την ηθική.
Γίνονταν και τότε πολλοί φόνοι, αλλά δεν υπάρχει περίοδος της ιστορίας που αυτοί να λείπουν. Κάποτε έδινα μια διάλεξη στις Η.Π.Α., και στο ακροατήριό μου ήταν κι η κόρη του προέδρου Τζόνσον που μελετούσε το Βυζάντιο. Ήρθε στη διάλεξη με δύο σωματοφύλακες, δύο σκληρούς κυρίους που την πρόσεχαν. Μου εξήγησε ότι αγαπούν τη βυζαντινή ιστορία γιατί είναι γεμάτη φόνους και φαντάζει σαν σχολική άσκηση (homework). Είχα το τακτ να μη της πω ότι, ως τότε, το ποσοστό των Αμερικανών προέδρων που είχαν δολοφονηθεί ήταν πολύ μεγαλύτερο -σε σχέση με τα χρόνια ύπαρξης των Η.Π.Α.- από το ποσοστό των δολοφονημένων βυζαντινών αυτοκρατόρων στη διάρκεια της αυτοκρατορίας. Οι άνθρωποι συνεχίζουν να δολοφονούν.


Γράφετε στο Βυζαντινό πολιτισμό ότι δεν υπήρχε θανατική ποινή στο Βυζάντιο.
Όντως, δεν σκότωναν. Και η μεγάλη διαφορά φαίνεται στους πρώτους χρόνους. Όταν η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία έγινε χριστιανική, μία από τις βασικότερες αλλαγές ήταν να σταματήσουν οι μονομαχίες, να μη πετούν πια ανθρώπους στα λιοντάρια κι όλα τα σχετικά. Η αυτοκρατορία έγινε πολύ πιο ανθρωπιστική. Και πάντα απέφευγαν, όσο μπορούσαν, τη θανατική ποινή. Κατά καιρούς, κάποιοι αυτοκράτορες κατέφευγαν σε αυτή, αλλά οι περισσότεροι χρησιμοποιούσαν, ως εσχάτη τιμωρία, μια μέθοδο που σήμερα μας φαίνεται αποτρόπαια: τον ακρωτηριασμό κάποιας μορφής. Αλλά μου φαίνεται ότι οι περισσότεροι άνθρωποι θα προτιμούσαν να τους κόψουν π.χ. ένα χέρι, παρά να τους θανατώσουν.

Υπάρχει εδώ και καιρό ένας διάλογος ανοιχτός στην Ελλάδα. Υπάρχουν σύγχρονοι Έλληνες διανοούμενοι που υποστηρίζουν ότι το Βυζάντιο δεν αξίζει να μελετηθεί ιδιαίτερα, ότι δε δημιούργησε τίποτε, ότι είχε σχολιαστές των γραφών κι όχι διανοούμενους. Με μια φράση «δεν ήταν και τίποτε αξιομνημόνευτο».

Νομίζω ότι αυτοί οι Έλληνες είναι πολύ άδικοι με τους βυζαντινούς τους προγόνους. Δεν ήταν μια κοινωνία χωρίς διανοούμενους - αρκεί να δεις τη δουλειά και την πρόοδο της βυζαντινής ιατρικής. Μπορεί να μη συμπαθεί κάποιος τη θρησκεία, αλλά μερικοί από τους εκκλησιαστικούς συγγραφείς όπως οι Καππαδόκες πατέρες και πολλοί ακόμη, ως τον Γρηγόριο τον Παλαμά, ήταν άνθρωποι μοναδικής πνευματικότητας... Υπήρχε έντονη διανόηση και πνευματική ζωή στο Βυζάντιο. Κυρίως δε, στο τέλος των βυζαντινών χρόνων, π.χ. στην Παλαιολόγεια περίοδο. Είναι αρκετά περίεργο πως, την ώρα που η αυτοκρατορία συρρικνώνονταν η διανόηση ήταν πιο ανθηρή από ποτέ.


Κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι δεν είχε τέχνη.
Τότε αυτοί δεν πρέπει να ξέρουν τίποτε από τέχνη. Η βυζαντινή τέχνη ήταν από τις μεγαλύτερες σχολές τέχνης παγκοσμίως. Κανένας αρχαίος Έλληνας δε θα μπορούσε να χτίσει την Αγία Σοφία, αυτό απαιτούσε πολύ βαθιά τεχνική γνώση. Κάποιοι, ξέρετε, υποστηρίζουν ότι η βυζαντινή τέχνη είναι στατική. Δεν ήταν καθόλου στατική. ήταν μια σχολή τέχνης από τις σημαντικότερες στον κόσμο, που όσο περνά ο καιρός εκτιμάται όλο και περισσότερο, κι όσοι Έλληνες διανοούμενοι λένε ότι το Βυζάντιο δεν δημιούργησε τίποτε, είναι τυφλοί.

Άρα, όσοι χαρακτηρίζουν «απλή μίμηση κι αντιγραφή» τη βυζαντινή τέχνη, μάλλον σφάλλουν.
Αν κάνεις κάτι άριστα, μπορείς να το επαναλάβεις άριστα. Αλλά υπήρχαν πάντα διαφορές. Βλέποντας μια εικόνα, μπορούμε τη χρονολογήσουμε - αν ήταν όλες ίδιες αυτό δεν θα συνέβαινε. Υπάρχουν συγκεκριμένες παραδόσεις που διατηρούνταν, αλλά η τέχνη αυτή παρουσιάζει μεγάλες διαφορές από αιώνα σε αιώνα. «Κόλλησε» και παρέμεινε η ίδια μετά την πτώση της Τουρκοκρατίας, διότι έλειπαν από τη χώρα σας οι φωτισμένοι χορηγοί. Η τέχνη των Παλαιολόγων είναι πολύ διαφορετική από την Ιουστινιάνεια. Φυσικά, είχε και αναλογίες, αλλά δεν ήταν μιμητική. Τα πράγματα είναι απλά: οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν, ξεκίνησαν με προκαταλήψεις εναντίον του. Δε γνωρίζουν τι κατόρθωσε, τι επετεύχθη.

Υποστηρίζεται από ορισμένους ότι το Βυζάντιο δεν ήταν ελληνικό και δεν αποτέλεσε κανενός είδους συνέχεια της αρχαίας Ελλάδας. Δεν είχε δημοκρατία, ή έστω δημοκρατικούς θεσμούς.
Δεν νομίζω ότι οι σύγχρονοι Έλληνες είναι περισσότερο Έλληνες από τους βυζαντινούς. Μέσα στο χρόνο, μες στους αιώνες, οι φυλές δεν μένουν καθαρές, υπάρχουν όμως ορισμένα χαρακτηριστικά των πολιτισμών που παραμένουν εθνικά. Οι Βυζαντινοί χρησιμοποιούσαν την ελληνική γλώσσα που άλλαξε λίγο, αλλά οι γλώσσες αλλάζουν- ενδιαφέρονταν για τη φιλοσοφία και τη φιλοσοφική ζωή πάρα πολύ, ήταν μεν υπήκοοι ενός αυτοκράτορα, αλλά αυτός ο αυτοκράτορας έπρεπε να φέρεται σωστά, γιατί γίνονταν εύκολα λαϊκές εξεγέρσεις. Το χειρότερο που θα μπορούσαν να πουν για το Βυζάντιο είναι πως ήταν, μάλλον, ένα γραφειοκρατικό κράτος. Όμως είχε μια πολύ μορφωμένη γραφειοκρατία, πολύ πιο μορφωμένη από τους γραφειοκράτες του σημερινού κόσμου. Και, τι εννοείτε με τη λέξη «δημοκρατία»; Ήταν όλη η αρχαία Ελλάδα δημοκρατική; Όχι. Θα έλεγα στους Έλληνες που υποστηρίζουν κάτι τέτοιο, να διαβάσουν την ίδια τους την ιστορία, ειδικότερα της κλασικής Ελλάδας. Εκεί, θα βρουν πολλά να κατακρίνουν... [ ]

Υπήρχε κοινωνικό κράτος στο Βυζάντιο;
Η Εκκλησία έκανε πολλά για τους ανθρώπους. Το Βυζάντιο είχε πλήρη κοινωνική αίσθηση. Τα νοσοκομεία ήταν πολύ καλά, όπως και τα γηροκομεία, τα οποία ανήκαν κυρίως στην Εκκλησία, αλλά όχι μόνο σε αυτήν -υπήρχαν και κρατικά. Ας μη ξεχνάμε ότι ένας από τους πιο υψηλόβαθμους αξιωματούχους του κράτους ήταν ο Ορφανοτρόφος.

Σίγουρα η Εκκλησία έπαιξε βασικό κοινωνικό ρόλο. Δεν ήταν απλά ένα καθεστώς ερημιτών που κάθονταν στο Άγιον Ορος - ήταν κι αυτό, αλλά υπήρχε ένα σύστημα από μοναστήρια στις πόλεις. Τα μοναστήρια φρόντιζαν τους Οίκους για τους γέροντες, των οποίων οι μοναχοί μόρφωναν τη νεολαία -κυρίως τα αγόρια γιατί τα κορίτσια μορφώνονταν στο σπίτι- και τα περισσότερα παρείχαν πολύ καλή μόρφωση. Τα κορίτσια του Βυζαντίου τύχαιναν συχνά καλύτερης παιδείας, καθώς στο σπίτι είχαν την αποκλειστική προσοχή και φροντίδα των δασκάλων τους. Νομίζω ότι η βαθμολογία που θα δίναμε στο κοινωνικό έργο της Εκκλησίας, στο Βυζάντιο, είναι ιδιαίτερα υψηλή.

Και η παιδεία τους, κατά τον Μέγα Βασίλειο, όφειλε να στηρίζεται στον Όμηρο, τον «διδάσκαλο των αρετών». Ήταν γνώστες της αρχαίας ελληνικής Γραμματείας. Είναι αξιομνημόνευτο, ωστόσο, ότι δεν έδιναν μεγάλη σημασία στους Αττικούς Τραγωδούς, αλλά στους λοιπούς ποιητές. Υπάρχει η διάσημη ιστορία μιας ελκυστικής κυρίας, φίλης ενός αυτοκράτορα, που μας διηγείται η Άννα Κομνηνή. Την ώρα που η κυρία περνούσε, κάποιος της φώναξε έναν ομηρικό στίχο, που μιλούσε για την Ελένη στην Τροία, κι εκείνη κατάλαβε το υπονοούμενο. Δεν υπήρχε κανείς λόγος να της εξηγήσει κάποιος, ποιανού ήταν οι στίχοι. Όλα ανεξαιρέτως τα αγόρια και τα κορίτσια ήξεραν τον Όμηρο. Η Άννα Κομνηνή δεν εξηγεί ποτέ τα σημεία στα οποία αναφέρεται στον Όμηρο, όλοι οι αναγνώστες της τα γνώριζαν.


Αμόρφωτοι δεν υπήρχαν στο Βυζάντιο;
Άλλα ήταν τα προβλήματα της βυζαντινής γραμματείας. Ήταν τόσο καλοί γνώστες της αρχαίας ελληνικής γραμματείας ώστε επηρεάστηκαν στη διαμόρφωση της γλώσσας. Πολλοί ιστορικοί ήθελαν να γράψουν σαν τον Θουκυδίδη, δεν ήθελαν να γράψουν στη γλώσσα που τους ήταν πιο φυσική αλλά στην αρχαία. Η μεγάλη τραγωδία των βυζαντινών γραμμάτων ήταν η εξάρτησή της από την κλασική γραμματεία. Όχι γιατί δεν γνώριζαν αρκετά, αλλά γιατί γνώριζαν πολύ περισσότερα από όσα ήταν απαραίτητα, για το δικό τους «δημιουργικό» καλό.

Πώς βλέπετε την Ορθοδοξία μες σε αυτό τον κύκλο;
Έχω μεγάλο σεβασμό για τα χριστιανικά δόγματα, και κυρίως για την Ορθοδοξία, διότι μόνον η Ορθοδοξία αναγνωρίζει πως η θρησκεία είναι μυστήριο. Οι ρωμαιοκαθολικοί κι οι προτεστάντες θέλουν να τα εξηγήσουν όλα. Είναι άσκοπο να πιστεύεις σε μία θρησκεία, θεωρώντας ότι αυτή η θρησκεία θα σε βοηθήσει να τα καταλάβεις όλα. Ο σκοπός της θρησκείας είναι ακριβώς να μας βοηθάει να κατανοήσουμε το γεγονός ότι δεν μπορούμε να τα εξηγήσουμε όλα. Νομίζω πως η Ορθοδοξία συντηρεί αυτό το πολύτιμο αίσθημα του μυστηρίου.

Μα, χρειαζόμαστε το μυστήριο;
Το χρειαζόμαστε. χρειαζόμαστε αυτήν τη γνώση που λέει πως στο σύμπαν υπάρχουν πολύ περισσότερα από αυτά που μπορούμε να κατανοήσουμε. Χρειαζόμαστε τη διανοητική μετριοφροσύνη, κι αυτή απουσιάζει, ειδικά μεταξύ των Δυτικών εκκλησιαστικών ανδρών.

Αυτό είναι χαρακτηριστικό της σχέσης των ορθοδόξων με τους αγίους τους: ο σεβασμός της ταπεινότητας.
Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι αρκετοί άγιοι ανακατεύτηκαν στην πολιτική ή άσκησαν πολιτική
;
Όλοι όσοι θέλουν να επηρεάσουν άλλους ανθρώπους ασκούν πολιτική, και είναι πολιτικοί. Πολιτική σημαίνει να προσπαθείς να οργανώσεις την Πόλιν με ένα νέο τρόπο σκέψης. Οι άγιοι είναι πολιτικοί. Ποτέ δεν πίστεψα ότι μπορείς να διαχωρίσεις την πίστη προς τους Αγίους από τη διανόηση. Επιστρέφω σε όσα είπα για τις εκκλησίες. Από τη στιγμή που προσπαθείς να εξηγήσεις τα πάντα, καταστρέφεις ουσιαστικά αυτό που θα έπρεπε να αποτελεί την ανθρώπινη διαίσθηση, αυτή που συνδέει τη διανόηση με τους αγίους και την αίσθηση του Θεού.

Πώς βλέπετε τις άλλες εκκλησίες;
Η ρωμαιοκαθολική εκκλησία ήταν πάντα και πολιτικό ίδρυμα, εκτός από θρησκευτικό, και πάντα ενδιαφερόταν για το νόμο. Πρέπει να θυμόμαστε πως, όταν η ρωμαϊκή αυτοκρατορία κατέρρευσε στη Δύση και ήρθαν τα βαρβαρικά βασίλεια, οι Ρωμαίοι άρχοντες χάθηκαν, αλλά οι εκκλησιαστικοί άνδρες παρέμειναν, κι ήταν κι οι μόνοι με ρωμαϊκή μόρφωση. Οπότε, αυτοί χρησιμοποιήθηκαν από τους βάρβαρους βασιλείς για να εφαρμόσουν το νόμο. Έτσι, η Δυτική Εκκλησία «ανακατεύτηκε» με το νόμο.

Τον βλέπεις το νόμο στη ρωμαιοκαθολική Εκκλησία: θέλει να είναι όλα νομικά κατοχυρωμένα. Στο Βυζάντιο -και είναι ενδιαφέρον πώς μετά την τουρκική κατάκτηση τα υποστρώματα παραμένουν- η Εκκλησία ενδιαφέρεται μόνον για τον Κανόνα, το νόμο των γραφών. Δεν έχει την επιθυμία να καθορίσει τα πάντα. Στις Δυτικές Εκκλησίες που αποσχίστηκαν από τη ρωμαιοκαθολική, η ανάγκη του νόμου, του απόλυτου καθορισμού, έχει κληρονομηθεί.

Έχει πολύ ενδιαφέρον να μελετήσει κανείς -και μελετώ εδώ και καιρό- τον διάλογο ανάμεσα στην Αγγλικανική Εκκλησία του 17ου αιώνα και την Ορθόδοξη. Οι Αγγλικανοί ήταν ιδιαίτερα ανάστατοι διότι δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι πίστευαν οι Ορθόδοξοι σχετικά με τη μεταβολή του οίνου και του άρτου σε αίμα και σώμα. Οι Ορθόδοξοι έλεγαν «είναι μυστήριο, που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε. Πιστεύουμε ότι γίνεται, αλλά το πώς δεν το γνωρίζουμε». Οι Αγγλικανοί -όπως κι οι ρωμαιοκαθολικοί- ήθελαν μια καθαρή εξήγηση. Αυτή είναι η τυπική διαφορά των Εκκλησιών και γι' αυτό ακριβώς αγαπώ τους Ορθοδόξους.


Τι γνώμη έχετε για τους Νεοέλληνες;
Υπάρχει ακόμη ζωντανή στο λαό αυτή η γρήγορη κατανόηση των πραγμάτων και των καταστάσεων. Υπάρχει έντονη επίσης, η άλλη ποιότητα των Βυζαντινών: η ζωηρή περιέργεια. Και οι Νεοέλληνες έχουν, όπως είχαν κι οι Βυζαντινοί, αντίληψη της σημασίας τους στην ιστορία του πολιτισμού. Όλα αυτά δείχνουν μία ιστορική ενότητα, άλλωστε κανείς λαός δεν διατηρεί όλα τα χαρακτηριστικά του απείραχτα. Πολλά εξαρτώνται από τη γλώσσα, που είναι ο καλύτερος τρόπος συντήρησης της παράδοσης. Η γραμματεία του Βυζαντίου πληγώθηκε από τη σχέση της με την αρχαία γραμματεία. Ευτυχώς, οι Νεοέλληνες έχουν τη δημοτική που επέτρεψε στην νεοελληνική γραμματεία να προχωρήσει, να εξελιχθεί μ έναν τρόπο που οι Βυζαντινοί δεν κατάφεραν, με εξαίρεση την κρητική λογοτεχνία και τον Διγενή. Τα μεγάλα βυζαντινά αριστουργήματα ήταν μάλλον λαϊκά.


Άβαταρ μέλους
aljawn
Δημοσιεύσεις: 6238
Εγγραφή: 19 Απρ 2019, 20:19
Phorum.gr user: aljawn

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από aljawn » 16 Νοέμ 2019, 18:01

H εχθρότητα των αγγλοσαξώνων προς το Βυζάντιο οφείλεται εν πολλοίς στον Gibbon. Η ιστορική του διατριβή πάνω στην ρωμαϊκή αυτοκρατορία, η οποία καθόλου τυχαία δεν συνέπεσε με τις τεράστιες πολιτικοκοινωνικές εξελίξεις του τέλους του 18ου αιώνα (δύο επαναστάσεις στα γρήγορα), έθεσε τους κανόνες για την ιστορική θεώρηση της αρχαίας και μεσαιωνικής ιστορίας για τους επόμενους 2 αιώνες.

Στην προσέγγιση του για το Βυζάντιο πρέπει κατ' αρχάς και κατ' αρχήν να μελετήσει κανείς το προσωπικό του υπόβαθρο: ρωμαιοκαθολικός (και στα νιάτα του μάλλον φανατικός) και ουιγός (σαν να λέμε labour σήμερα). Όπως σωστά έχει επισημανθεί, η ιδανική πολιτεία για τον ίδιο δεν είναι καν η εποχή των πέντε καλών αυτοκρατόρων (αντωνινική περίοδος) παρά το γεγονός ότι επαναλαμβάνει τον Μακιαβέλι, αλλά η κλασσική, πούρα εποχή της ρες πούμπλικα (πριν καν τον Σύλλα). Ως εκ τούτου, το Βυζαντινό πολιτικό μοντέλο (μοναρχία, οικομενικότητα, θεοκρατία, ίντριγκα, ορθοδοξία) ήταν πλήρως ασύμβατο με τον ίδιο. Από τον ίδιο έχει μάλλον έχει πηγάσει (και με αντιδάνειο και σε μας) ο όρος βυζαντινισμός.

Αν και οι υπόλοιποι ιστορικοί ή πολιτικοί στοχαστές της εποχής δεν περίμεναν τον Gibbon για να ξεστραβωθούν (καθότι αρχαία ελληνικά και λατινικά ήταν πάντα στο curriculum όλων των πανεπιστημίων), κάποιοι δε απ' αυτούς ίσως και να ήταν πιο μελετημένοι από αυτόν (πχ. Τζέφερσον), εν τούτοις στο θέμα του Βυζαντίου, ελλείψει άλλων εναλλακτικών, η άποψη του κατέστη κρατούσα γνώμη.

Άβαταρ μέλους
ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ
Δημοσιεύσεις: 8159
Εγγραφή: 12 Μάιος 2018, 23:44
Phorum.gr user: ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ » 16 Νοέμ 2019, 18:34

.

Γραφειοκρατία σου λεει καί το Βυζάντιο..... :fp:

Καί πρόοδος Ιατρική ;;; . Ξέρει κανενας άν επιτρεπόταν η ανατομία πτώματος ;;;

Υπήρξε γνωστός επιστήμων Βυζάντιος ;;;

.

.
Ταφόπλακα τού Μέλλοντος τών Παιδιών μας η Γραφειοκρατεία καί οί Συντάξεις άνω τών 400 € ....

Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία

Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...

Άβαταρ μέλους
Μπίστης
Δημοσιεύσεις: 14634
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 19:39
Τοποθεσία: Helsingør

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν μπλα μπλα

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Μπίστης » 16 Νοέμ 2019, 18:46

Καλή ήταν η αυτοκρατορία της Κωνσταντινουπόλεως αλλά έφθινε συνεχώς σε εδάφη ώστε δεν εμπόδισε την εκβαρβάρωση της πέραν αυτής ανατολής.

Υπερασπίστηκε την χριστιανική αλήθεια πολύ πετυχημένα αλλά ήταν άτολμη στις τέχνες (με παρόμοιους αυτοπεριορισμούς η Ρωσία πέτυχε περισσότερα)

Στο μέλλον το θάψιμό της από τους τραβελο-ιστορικούς είναι βέβαιο, δεν υπάρχουν ίχνη μοντερνισμού όπως αυτά που προσφέρουν οι αιρέσεις της δυτικής Ευρώπης
"I beseech you, in the bowels of Christ, think it possible you may be mistaken".

Άβαταρ μέλους
Quidam Graecus
Δημοσιεύσεις: 212
Εγγραφή: 09 Απρ 2018, 00:22
Phorum.gr user: Quidam Graecus

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Quidam Graecus » 17 Νοέμ 2019, 10:49

ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ έγραψε:
16 Νοέμ 2019, 18:34
.

Γραφειοκρατία σου λεει καί το Βυζάντιο..... :fp:

Καί πρόοδος Ιατρική ;;; . Ξέρει κανενας άν επιτρεπόταν η ανατομία πτώματος ;;;

Υπήρξε γνωστός επιστήμων Βυζάντιος ;;;

.

.
Όχι δεν υπήρχε ιατρικη ανακαλύφθηκε αργότερα. Ούτε πρόοδος.
Όχι δεν ήξεραν για την ανατομία του σώματος ούτε υπήρχαν ιατρικά εγχειρίδια. Απλά έκαναν ότι τους κατέβαινε στο κεφάλι. Μετά ήρθε ξαφνικά η αναγέννηση και ανακαλύφθηκαν οι επιστήμες ουρανοκατέβατα, χωρίς να υπάρχει κάποιο επιστημονικό υπόβαθρο.
http://www.perceptum.gr/index.php?optio ... &Itemid=25

Μπά όχι, αφού ήταν σκοταδιστές μωρέ. Είναι δυνατόν να υπήρχε κάποιος επιστήμονας; Μόνο στη δύση υπήρχαν πχ ο Γαλιλαίος.
https://www.politeianet.gr/books/978960 ... osi-150477
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Quidam Graecus την 17 Νοέμ 2019, 10:52, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Per duodena regit mundi Sol aureus astra.

Άβαταρ μέλους
Quidam Graecus
Δημοσιεύσεις: 212
Εγγραφή: 09 Απρ 2018, 00:22
Phorum.gr user: Quidam Graecus

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν μπλα μπλα

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Quidam Graecus » 17 Νοέμ 2019, 10:51

Μπίστης έγραψε:
16 Νοέμ 2019, 18:46
Καλή ήταν η αυτοκρατορία της Κωνσταντινουπόλεως αλλά έφθινε συνεχώς σε εδάφη ώστε δεν εμπόδισε την εκβαρβάρωση της πέραν αυτής ανατολής.

Υπερασπίστηκε την χριστιανική αλήθεια πολύ πετυχημένα αλλά ήταν άτολμη στις τέχνες (με παρόμοιους αυτοπεριορισμούς η Ρωσία πέτυχε περισσότερα)

Στο μέλλον το θάψιμό της από τους τραβελο-ιστορικούς είναι βέβαιο, δεν υπάρχουν ίχνη μοντερνισμού όπως αυτά που προσφέρουν οι αιρέσεις της δυτικής Ευρώπης
Ναι μόνο στη δύση είχαν τέχνη αξιόλογη. Να το λέει και η Αρβελέρ.
Per duodena regit mundi Sol aureus astra.

zteo
Δημοσιεύσεις: 10101
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 02:36

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από zteo » 17 Νοέμ 2019, 10:55

Ελατε τωρα η Βυζαντινη Αυτοκρατορια ηταν ενα μεσσαιωνικο κρατος με ολο τον σκοταδισμο που φερνει ο μεσσαιωνας.Και αυτο δεν ειναι μομφη γιατο Βυζαντιο ειναι η αληθεια.Δεν θα μπορουσε να ηταν τιποτα αλλο εκεινη την περιοδο.
Το κακο ειναι οτι το Βυζαντιο συνεχιστηκε μεσω της Οθωμανικης αυτοκρατοριας σε μια περιοδο που ολα τα μεσσαιωνικα κρατη εξελισοντουσαν μεσω τις αναγέννησης
Όποιος σπέρνει Τσιπρες και ραντίζει Ανδρουλακηδες θερίζει Μητσοτακιδες και μια γκέισα Παναγία.

Άβαταρ μέλους
Quidam Graecus
Δημοσιεύσεις: 212
Εγγραφή: 09 Απρ 2018, 00:22
Phorum.gr user: Quidam Graecus

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Quidam Graecus » 17 Νοέμ 2019, 11:05

zteo έγραψε:
17 Νοέμ 2019, 10:55
Ελατε τωρα η Βυζαντινη Αυτοκρατορια ηταν ενα μεσσαιωνικο κρατος με ολο τον σκοταδισμο που φερνει ο μεσσαιωνας.Και αυτο δεν ειναι μομφη γιατο Βυζαντιο ειναι η αληθεια.Δεν θα μπορουσε να ηταν τιποτα αλλο εκεινη την περιοδο.
Το κακο ειναι οτι το Βυζαντιο συνεχιστηκε μεσω της Οθωμανικης αυτοκρατοριας σε μια περιοδο που ολα τα μεσσαιωνικα κρατη εξελισοντουσαν μεσω τις αναγέννησης
Απλά λολ. :)
Per duodena regit mundi Sol aureus astra.

Άβαταρ μέλους
ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ
Δημοσιεύσεις: 8159
Εγγραφή: 12 Μάιος 2018, 23:44
Phorum.gr user: ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ » 17 Νοέμ 2019, 14:47

Quidam Graecus έγραψε:
17 Νοέμ 2019, 10:49
ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ έγραψε:
16 Νοέμ 2019, 18:34
.

Γραφειοκρατία σου λεει καί το Βυζάντιο..... :fp:

Καί πρόοδος Ιατρική ;;; . Ξέρει κανενας άν επιτρεπόταν η ανατομία πτώματος ;;;

Υπήρξε γνωστός επιστήμων Βυζάντιος ;;;

.

.
Όχι δεν υπήρχε ιατρικη ανακαλύφθηκε αργότερα. Ούτε πρόοδος.
Όχι δεν ήξεραν για την ανατομία του σώματος ούτε υπήρχαν ιατρικά εγχειρίδια. Απλά έκαναν ότι τους κατέβαινε στο κεφάλι. Μετά ήρθε ξαφνικά η αναγέννηση και ανακαλύφθηκαν οι επιστήμες ουρανοκατέβατα, χωρίς να υπάρχει κάποιο επιστημονικό υπόβαθρο.
http://www.perceptum.gr/index.php?optio ... &Itemid=25

Μπά όχι, αφού ήταν σκοταδιστές μωρέ. Είναι δυνατόν να υπήρχε κάποιος επιστήμονας; Μόνο στη δύση υπήρχαν πχ ο Γαλιλαίος.
https://www.politeianet.gr/books/978960 ... osi-150477

.
Τυγχάνει νά έχω τό βιβλίο τού εξαίρετου αμφισβητία τού Αριστοτέλη τού Ι. Φιλόπονου......

Αλλά νομίζω ότι καί αυτόν τόν κατάτρεχαν οι συγχρονοί του καί η Εκκλησία..... . :a108:

Τυχαίο ; .δέ νομίζω......

Επίσης τούς Σιαμαίους αν πρόσεξες....τούς είδαν σάν κακο οιωνό λέει καί τούς έδιωξαν πάραυτα απο τη Πόλη....

Τυχαίο καί αυτο ;;;

Επίσης δέν βλέπω νά μού λές άλλους εκτός Φιλοπόνου.....

Καί δέν απαντάς μέ σαφήνεια άν επιτρεπόταν η ανατομία πτωμάτων πρός ιατρική πρόοδο....

Δέ λέω....καλή η ειρωνεία....αλλά νά μαθαίνουμε καί καμμιά κρυμμένη αλήθεια....

.
Ταφόπλακα τού Μέλλοντος τών Παιδιών μας η Γραφειοκρατεία καί οί Συντάξεις άνω τών 400 € ....

Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία

Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...

Άβαταρ μέλους
Quidam Graecus
Δημοσιεύσεις: 212
Εγγραφή: 09 Απρ 2018, 00:22
Phorum.gr user: Quidam Graecus

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Quidam Graecus » 17 Νοέμ 2019, 17:40

ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ έγραψε:
17 Νοέμ 2019, 14:47
Τυγχάνει νά έχω τό βιβλίο τού εξαίρετου αμφισβητία τού Αριστοτέλη τού Ι. Φιλόπονου......

Αλλά νομίζω ότι καί αυτόν τόν κατάτρεχαν οι συγχρονοί του καί η Εκκλησία..... . :a108:

Τυχαίο ; .δέ νομίζω......

Επίσης τούς Σιαμαίους αν πρόσεξες....τούς είδαν σάν κακο οιωνό λέει καί τούς έδιωξαν πάραυτα απο τη Πόλη....

Τυχαίο καί αυτο ;;;

Επίσης δέν βλέπω νά μού λές άλλους εκτός Φιλοπόνου.....

Καί δέν απαντάς μέ σαφήνεια άν επιτρεπόταν η ανατομία πτωμάτων πρός ιατρική πρόοδο....

Δέ λέω....καλή η ειρωνεία....αλλά νά μαθαίνουμε καί καμμιά κρυμμένη αλήθεια....

.
Οι συγχρονοι του Φιλόπονου, αν εννοείς τον Σιμπλίκιο που του άσκησε σφοδρή κριτική, ήταν παγανιστής φιλόσοφος. Τυχαίο; :P

Εσύ πρόσεξες ότι τους σιαμαίους τους εγχείρησαν ιατροί της Κωνσταντινούπολης; Αυτοί εάν δεν ήξεραν ανατομία ή εαν δεν είχαν ιατρικά εγχειρίδια, τότε πως στο καλό τα κατάφεραν να πραγματοποιήσουν την εγχείρηση διαχωρισμού;

Ορίστε και κάποιοι άλλοι:
Ανθέμιος ο Τραλλιανός- Μαθηματικός
Ισίδωρος ο Μιλήσιος- Μαθηματικός
Ισίδωρος ο νεότερος - Αρχιτέκτονας
Λέων Μαθηματικός - Μαθηματικός, φιλόσοφος
Νικηφόρος Γρηγοράς - Αστρονόμος
Γεώργιος Γεμιστός/Πλήθων - Φιλόσοφος
Per duodena regit mundi Sol aureus astra.

Άβαταρ μέλους
ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ
Δημοσιεύσεις: 8159
Εγγραφή: 12 Μάιος 2018, 23:44
Phorum.gr user: ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ » 17 Νοέμ 2019, 18:41

Quidam Graecus έγραψε:
17 Νοέμ 2019, 17:40
ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ έγραψε:
17 Νοέμ 2019, 14:47
Τυγχάνει νά έχω τό βιβλίο τού εξαίρετου αμφισβητία τού Αριστοτέλη τού Ι. Φιλόπονου......

Αλλά νομίζω ότι καί αυτόν τόν κατάτρεχαν οι συγχρονοί του καί η Εκκλησία..... . :a108:

Τυχαίο ; .δέ νομίζω......

Επίσης τούς Σιαμαίους αν πρόσεξες....τούς είδαν σάν κακο οιωνό λέει καί τούς έδιωξαν πάραυτα απο τη Πόλη....

Τυχαίο καί αυτο ;;;

Επίσης δέν βλέπω νά μού λές άλλους εκτός Φιλοπόνου.....

Καί δέν απαντάς μέ σαφήνεια άν επιτρεπόταν η ανατομία πτωμάτων πρός ιατρική πρόοδο....

Δέ λέω....καλή η ειρωνεία....αλλά νά μαθαίνουμε καί καμμιά κρυμμένη αλήθεια....

.
Οι συγχρονοι του Φιλόπονου, αν εννοείς τον Σιμπλίκιο που του άσκησε σφοδρή κριτική, ήταν παγανιστής φιλόσοφος. Τυχαίο; :P

Εσύ πρόσεξες ότι τους σιαμαίους τους εγχείρησαν ιατροί της Κωνσταντινούπολης; Αυτοί εάν δεν ήξεραν ανατομία ή εαν δεν είχαν ιατρικά εγχειρίδια, τότε πως στο καλό τα κατάφεραν να πραγματοποιήσουν την εγχείρηση διαχωρισμού;

Ορίστε και κάποιοι άλλοι:
Ανθέμιος ο Τραλλιανός- Μαθηματικός
Ισίδωρος ο Μιλήσιος- Μαθηματικός
Ισίδωρος ο νεότερος - Αρχιτέκτονας
Λέων Μαθηματικός - Μαθηματικός, φιλόσοφος
Νικηφόρος Γρηγοράς - Αστρονόμος
Γεώργιος Γεμιστός/Πλήθων - Φιλόσοφος

.
Η Εκλλησία δέν τόν έτρεχε ;;; .δέν τόν θεωρούσε ημιαιρετικό ;;;

Πότε άρθηκε τό Ταμπού τής ανατομίας δέν θυμάμαι τώρα....εσύ ;;;

Καί όλοι οι άλλοι πού λές.... ανακάλυψαν κάτι νέο....μιά καινοτομία στίς εργασίες τους ή απλά ήταν δάσκαλοι ;;;

Γιατί ο Φιλόπονος έκανε ανακάλυψη..... καί ανέτρεπε αμφισβητώντας ..... Αυτόν ....πού Τάδε έφη.... . :blm:



.
Ταφόπλακα τού Μέλλοντος τών Παιδιών μας η Γραφειοκρατεία καί οί Συντάξεις άνω τών 400 € ....

Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία

Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...

Άβαταρ μέλους
Quidam Graecus
Δημοσιεύσεις: 212
Εγγραφή: 09 Απρ 2018, 00:22
Phorum.gr user: Quidam Graecus

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Quidam Graecus » 18 Νοέμ 2019, 10:48

ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ έγραψε:
17 Νοέμ 2019, 18:41
Quidam Graecus έγραψε:
17 Νοέμ 2019, 17:40
ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ έγραψε:
17 Νοέμ 2019, 14:47
Τυγχάνει νά έχω τό βιβλίο τού εξαίρετου αμφισβητία τού Αριστοτέλη τού Ι. Φιλόπονου......

Αλλά νομίζω ότι καί αυτόν τόν κατάτρεχαν οι συγχρονοί του καί η Εκκλησία..... . :a108:

Τυχαίο ; .δέ νομίζω......

Επίσης τούς Σιαμαίους αν πρόσεξες....τούς είδαν σάν κακο οιωνό λέει καί τούς έδιωξαν πάραυτα απο τη Πόλη....

Τυχαίο καί αυτο ;;;

Επίσης δέν βλέπω νά μού λές άλλους εκτός Φιλοπόνου.....

Καί δέν απαντάς μέ σαφήνεια άν επιτρεπόταν η ανατομία πτωμάτων πρός ιατρική πρόοδο....

Δέ λέω....καλή η ειρωνεία....αλλά νά μαθαίνουμε καί καμμιά κρυμμένη αλήθεια....

.
Οι συγχρονοι του Φιλόπονου, αν εννοείς τον Σιμπλίκιο που του άσκησε σφοδρή κριτική, ήταν παγανιστής φιλόσοφος. Τυχαίο; :P

Εσύ πρόσεξες ότι τους σιαμαίους τους εγχείρησαν ιατροί της Κωνσταντινούπολης; Αυτοί εάν δεν ήξεραν ανατομία ή εαν δεν είχαν ιατρικά εγχειρίδια, τότε πως στο καλό τα κατάφεραν να πραγματοποιήσουν την εγχείρηση διαχωρισμού;

Ορίστε και κάποιοι άλλοι:
Ανθέμιος ο Τραλλιανός- Μαθηματικός
Ισίδωρος ο Μιλήσιος- Μαθηματικός
Ισίδωρος ο νεότερος - Αρχιτέκτονας
Λέων Μαθηματικός - Μαθηματικός, φιλόσοφος
Νικηφόρος Γρηγοράς - Αστρονόμος
Γεώργιος Γεμιστός/Πλήθων - Φιλόσοφος

.
Η Εκλλησία δέν τόν έτρεχε ;;; .δέν τόν θεωρούσε ημιαιρετικό ;;;

Πότε άρθηκε τό Ταμπού τής ανατομίας δέν θυμάμαι τώρα....εσύ ;;;

Καί όλοι οι άλλοι πού λές.... ανακάλυψαν κάτι νέο....μιά καινοτομία στίς εργασίες τους ή απλά ήταν δάσκαλοι ;;;

Γιατί ο Φιλόπονος έκανε ανακάλυψη..... καί ανέτρεπε αμφισβητώντας ..... Αυτόν ....πού Τάδε έφη.... . :blm:



.
Η αλήθεια είναι ότι ο Φιλόπονος θεωρήθηκε αιρετικός για το θεολογικό του έργο, γιατί ασχολήθηκε και με την θεολογία. Εκατό χρόνια μετά τον θανατό του νομίζω αναθεματίστηκε στην πενθέκτη οικουμενική σύνοδο το 680-690μΧ. Ο ίδιος ασκούσε κριτική στους πατέρες της εκκλησίας και εξέφραζε κάποιες μονοφυσιτικές απόψεις. Πάντως τα έργα του είχαν διασωθεί στο Βυζάντιο και τα διάβαζαν ακόμα και το θεολογικό κομμάτι που είχε συγγραψει, αργότερα τα έργα του μεταφράστηκαν από τα Ελληνικά στα Αραβικά. Σύγχρονοι ερευνητές πιστεύουν ότι η ενασχόληση του Φιλόπονου με τη θεολογία αποσκοπούσε στο να γεφυρώσει τις διαφορές ανάμεσα στα Χριστιανικά δόγματα τις εποχής του. Πάντως το σημαντικότερο τμήμα των έργων του είναι οι επιστημονικές παρατηρήσεις του όσον αφορά την φυσική επιστήμη, αμφισβητώντας τον Αριστοτελισμό, χρησιμοποιώντας την κλασική μέθοδο παρατήρηση-πείραμα-απόδειξη. Για αυτό και θα πρέπει να θεωρείται μεγάλος φυσικός φιλόσοφος, πρόδρομος του Γαλιλαίου και του Νεύτωνα. Επίσης δεν ήταν ούτε ο Ντεκάρτ ο πρώτος που αμφισβήτησε τον Αριστοτελισμό, γιατί δυστυχώς το έχω διαβάσει και αυτό, αλλά ήταν ο Φιλόπονος ο πρωτοπόρος.

Ωραία ας πούμε ότι η ανατομία ήταν ταμπού, τότε πως μπορούσαν να κάνουν εγχειρήσεις όπως αυτή με τον διαχωρισμό των σιαμαίων τον 10ο αι. μΧ; Προφανώς θα είχαν ιατρικά εγχειρίδια.

Για να τους αναφέρω προφανώς και ήταν πρωτοπόροι. Πχ ο Νικηφόρος Γρηγοράς, ο οποίος ασχολήθηκε και με την αστρονομία, διαπίστωσε ότι υπάρχει σφάλμα στο ιουλιανό ημερολόγιο και πρότεινε την μεταρρύθμιση του ιουλιανού ημερολογίου 200 χρόνια πρίν από την μεταρρύθμιση του Γρηγοριανού ημερολογίου στη δυτική Ευρώπη το 1582. Δεν προχώρησε όμως λόγω επιφυλακτικότητας του αυτοκράτορα.
Per duodena regit mundi Sol aureus astra.

Άβαταρ μέλους
Υδράργυρος
Δημοσιεύσεις: 25506
Εγγραφή: 30 Μαρ 2018, 17:47

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Υδράργυρος » 18 Νοέμ 2019, 10:52

Ας μελετήσουμε λοιπόν τους ευνούχους του Βυζαντίου.

Άβαταρ μέλους
Quidam Graecus
Δημοσιεύσεις: 212
Εγγραφή: 09 Απρ 2018, 00:22
Phorum.gr user: Quidam Graecus

Re: Sir Steven Runciman: Οι άνθρωποι που κατατρέχουν το Βυζάντιο ποτέ δεν το μελέτησαν

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Quidam Graecus » 18 Νοέμ 2019, 10:54

Πες τους όπως θες, από αυτούς μορφώθηκαν οι Άραβες και οι δυτικοί.
Per duodena regit mundi Sol aureus astra.

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών