Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8928
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 17 Μαρ 2021, 19:04

Κατσαρίδης έγραψε:
17 Μαρ 2021, 15:06
Χαϊνης έγραψε:
20 Δεκ 2019, 01:24
Πόσο θλιβερό πρέπει να είναι για τα Σκοπιανά ή τα Αλβανά Εθνίκια που έχουν σκαλίσει λίγο την ιστορία να διαπιστώνουν ότι κάθε μειονότητα, υπομειονότητα, μικροομάδα με κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, σε όλα τα νότια Βαλκάνια, όταν ήθελε και μπορούσε να αυτοπροσδιοριστεί έλεγε "εμείς είμαστε Έλληνες".

Μαθαίνουν ότι οι Βλάχοι της Μοσχόπολης ή του Κρούσεβο ή της Κορυτσάς ή του Γευγελή κι ένα σωρό άλλοι άνοιγαν κατά δεκάδες τα Ελληνικά σχολεία τον 19ο αιώνα και δώριζαν εκατομμύρια λίρες και φλουριά στο Ελληνικό κράτος, πήγαιναν στο πανεπιστήμιο της Αθήνας να σπουδάσουν, στελέχωναν όταν τους το ζητούσαν το Ελληνικό κράτος, πολεμούσαν γι' αυτό και στο τέλος μη μπορώντας να το διαχειριστούν όλο αυτό που ανακαλύπτουν οι κακόμοιροι καταλήγουν Γιώργηδες.
Στα Μογλενά στις αρχες του 20ου αιώνα οι περισσότεροι Ρουμάνοι ενιωθαν. Βλ. πατριαρχική στατιστική του 1906:

Εικόνα
Το 1906 η ρουμανική διείσδυση βρισκόταν στην ακμή της. Πιο πριν και πιο μετά τα ποσοστά ελληνιζόντων - ρουμανιζόντων άλλαζαν.
https://www.vlahoi.net/istories-gegonot ... ias#note33

1904
Αρχάγγελος / Όσσανη : 130 ελληνικές - 70 ρουμάνικες
Λαγκαδιά/ Λούγουνδζα : 45 ελληνικές - 35 ρουμάνικες

1913
Λαγκαδιά/ Λούγουνδζα : 55 ελληνικές - 65 ρουμάνικες
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Τζιτζιμιτζιχότζιρας
Δημοσιεύσεις: 11459
Εγγραφή: 10 Απρ 2020, 15:13
Phorum.gr user: 2.Χόρχε ντελ Σάλτο 1.Brainstorm
Τοποθεσία: Δημοκρατία του Καμπαρτίνο Μπαλκάρια

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Τζιτζιμιτζιχότζιρας » 17 Μαρ 2021, 19:59

είναι μια ενδιαφέρουσα θεωρία.

Βέβαια, αυτό θα σήμαινε είτε ότι οι ορδές των Πατζινακιτών αποτελούνταν από έναν πυρήνα τουρκόφωνης ελίτ και την πλέμπα των βλαχόφωνων της περιοχής, είτε ότι το φύλο είχε εκβλαχιστεί γλωσσικά μέσα σε έναν αιώνα (όπως εκσλαβίστηκαν οι Βούλγαροι).
Επίσης αν ισχύει η θεωρία, είναι αρκετά ασφαλές να θεωρήσουμε πως οι κάτοικοι βορείως του Δούναβη ήσαν τον 10ο-11ο αιώνα και πιθανόν και νωρίτερα λατινόφωνοι.

hint: Ο Πατζινάκας ετυμολογείται από το τουρκικό bacanak = Μπατζανάκης.

hint2: το PKP Πετσενεγκ είναι ρώσικο οπλοπολυβόλο.
Για σας τα κάνω όλα- Θα μπορούσα να 'μουνα στο χωριό να διαλογιζόμουνα τώρα ρε.

Άβαταρ μέλους
Κατσαρίδης
Δημοσιεύσεις: 306
Εγγραφή: 27 Αύγ 2020, 12:40

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Κατσαρίδης » 27 Μαρ 2021, 13:12

Ζαποτέκος έγραψε:
17 Μαρ 2021, 19:04
Το 1906 η ρουμανική διείσδυση βρισκόταν στην ακμή της. Πιο πριν και πιο μετά τα ποσοστά ελληνιζόντων - ρουμανιζόντων άλλαζαν.
https://www.vlahoi.net/istories-gegonot ... ias#note33

1904
Αρχάγγελος / Όσσανη : 130 ελληνικές - 70 ρουμάνικες
Λαγκαδιά/ Λούγουνδζα : 45 ελληνικές - 35 ρουμάνικες

1913
Λαγκαδιά/ Λούγουνδζα : 55 ελληνικές - 65 ρουμάνικες
Οι εκάστοτε στατιστικές πολλες φορες είναι αναξιόπιστες. Για να καταλάβεις πόσο άκυρες είναι, στην Αβδελλα Γρεβενών σύμφωνα με ελληνική στατιστική του 1912 οι μαθητές του ελληνικου σχολείου ήταν περισσότεροι από αυτούς του ρουμανικού ενώ σύμφωνα με τους περιηγητές Wace και Thompson που την επισκέφθηκαν την προηγούμενη χρονιά οι δεύτεροι ήταν πολλοί περισσότεροι.

Εικόνα
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Κατσαρίδης την 27 Μαρ 2021, 13:16, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
Awesomatic
Δημοσιεύσεις: 6511
Εγγραφή: 16 Μάιος 2018, 00:11
Phorum.gr user: Awesomatic

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Awesomatic » 27 Μαρ 2021, 13:15

Διαβάζεις την τελευταία πρόταση 110 χρόνια μετά και είναι σαν να μην πέρασε μια μέρα :e040:
"Taxation is theft, purely and simply even though it is theft on a grand and colossal scale which no acknowledged criminals could hope to match. It is a compulsory seizure of the property of the State’s inhabitants, or subjects."

Άβαταρ μέλους
Κατσαρίδης
Δημοσιεύσεις: 306
Εγγραφή: 27 Αύγ 2020, 12:40

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Κατσαρίδης » 27 Μαρ 2021, 13:18

Awesomatic έγραψε:
27 Μαρ 2021, 13:15
Διαβάζεις την τελευταία πρόταση 110 χρόνια μετά και είναι σαν να μην πέρασε μια μέρα :e040:
:smt023

Άβαταρ μέλους
Κατσαρίδης
Δημοσιεύσεις: 306
Εγγραφή: 27 Αύγ 2020, 12:40

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Κατσαρίδης » 12 Απρ 2021, 19:00

Ζαποτέκος έγραψε:
17 Μαρ 2021, 19:04
1904
Αρχάγγελος / Όσσανη : 130 ελληνικές - 70 ρουμάνικες
Η Όσσανη κάηκε από τον ελληνικό στρατό το 1913

Εικόνα

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Report_ ... alkan_Wars

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8928
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 12 Απρ 2021, 19:09

Κατσαρίδης έγραψε:
12 Απρ 2021, 19:00
Ζαποτέκος έγραψε:
17 Μαρ 2021, 19:04
1904
Αρχάγγελος / Όσσανη : 130 ελληνικές - 70 ρουμάνικες
Η Όσσανη κάηκε από τον ελληνικό στρατό το 1913

[img]https://i.postimg.cc/vTvHqWq3/2931 ... .jpg[/img]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Report_ ... alkan_Wars
Εξαιτίας αντίστασης των κατοίκων ή επειδή βρίσκονταν εκεί εχθρικά στρατεύματα ; Άλλο να κάηκε ως αντίποινα κι άλλο να κάηκε από βολές πυροβολικού. Επίσης πάντα παίζει να την έκαψε ο εχθρός που υποχωρούσε. :102:
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Παλαιοελλαδίτης
Δημοσιεύσεις: 5393
Εγγραφή: 12 Σεπ 2018, 12:51

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Παλαιοελλαδίτης » 13 Απρ 2021, 18:55

Ζαποτέκος έγραψε:
12 Απρ 2021, 19:09
Εξαιτίας αντίστασης των κατοίκων ή επειδή βρίσκονταν εκεί εχθρικά στρατεύματα ; Άλλο να κάηκε ως αντίποινα κι άλλο να κάηκε από βολές πυροβολικού. Επίσης πάντα παίζει να την έκαψε ο εχθρός που υποχωρούσε. :102:
Μου θυμίζει ένα απόσπασμα από βιβλίο του Κωστόπουλου (νομίζω το ''Πόλεμος και εθνοκάθαρση'') όπου έγραφε πως το 1914 οι αντάρτες του Σπυρομήλιου έκαψαν ορισμένα αλβανικά χωριά πέριξ της Χειμάρας, ξεχνόντας βέβαια να αναφέρει πως αυτό έγινε στο πλαίσιο συγκρούσεων με αλβανικές δυνάμεις. :roll:

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8928
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 13 Απρ 2021, 19:16

Παλαιοελλαδίτης έγραψε:
13 Απρ 2021, 18:55
Ζαποτέκος έγραψε:
12 Απρ 2021, 19:09
Εξαιτίας αντίστασης των κατοίκων ή επειδή βρίσκονταν εκεί εχθρικά στρατεύματα ; Άλλο να κάηκε ως αντίποινα κι άλλο να κάηκε από βολές πυροβολικού. Επίσης πάντα παίζει να την έκαψε ο εχθρός που υποχωρούσε. :102:
Μου θυμίζει ένα απόσπασμα από βιβλίο του Κωστόπουλου (νομίζω το ''Πόλεμος και εθνοκάθαρση'') όπου έγραφε πως το 1914 οι αντάρτες του Σπυρομήλιου έκαψαν ορισμένα αλβανικά χωριά πέριξ της Χειμάρας, ξεχνόντας βέβαια να αναφέρει πως αυτό έγινε στο πλαίσιο συγκρούσεων με αλβανικές δυνάμεις. :roll:
Είχε κάνει πολλά τέτοια ο Κωστόπουλος. Υπήρχε ένας σχολιαστής στο παλιό phorum ( geobartz ή κάτι τέτοιο ) και στο sarantakos.wordpress ( Γεώργιος Μπαρτζούδης ) που είχε κάνει σχεδόν ολόκληρη εργασία με τις πιτσικουλιές του Κωστόπουλου. Ο Κωστ χρησιμοποιούσε τις ελληνικές πηγές που έλεγαν για τα έκτροπα ( ΓΕΣ/ΔΙΣ , Μελάς κ.α. ) , αλλά δεν ανέφερε τις αιτίες , τις αφορμές και γενικά τις λεπτομέρειες των γεγονότων που ανέφεραν οι πηγές του.

Αυτό δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση. Είναι τακτική Ιού στην οποία συμμετείχε ο Κωστ. Είχαν κάνει ένα αφιέρωμα στις κακές σχέσεις Αρμενίων και Ελλήνων. Ο πανεπιστημιακός καθηγητής απ' τον οποίο άντλησαν τις πληροφορίες τους έστειλε επιστολή και τους έλεγε : ρε παιδιά πήρατε όλα τα κακά που δεν αποτελούν ούτε το 2% των ελληνοαρμενιακών σχέσεων και δεν προβάλατε κανένα καλό. Και η απάντησή τους ήταν πως αυτό ακριβώς θέλαμε να κάνουμε. Να δείξουμε πως για ένα λαό που σήμερα οι Έλληνες τον θεωρούν φιλικό , υπήρξαν στο παρελθόν στιγμές με τον οποίο οι σχέσεις δεν ήταν καλές.

Έχω αναβάσει και εδώ Ζαποτέκος @ Ιστορία εγκλημάτων ΕΑΜ-ΕΛΑΣ μια περίπτωση που τον διορθώνει ο Καλλιανιώτης.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Παλαιοελλαδίτης
Δημοσιεύσεις: 5393
Εγγραφή: 12 Σεπ 2018, 12:51

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Παλαιοελλαδίτης » 14 Απρ 2021, 11:36

Ζαποτέκος έγραψε:
13 Απρ 2021, 19:16
Είχε κάνει πολλά τέτοια ο Κωστόπουλος. Υπήρχε ένας σχολιαστής στο παλιό phorum ( geobartz ή κάτι τέτοιο ) και στο sarantakos.wordpress ( Γεώργιος Μπαρτζούδης ) που είχε κάνει σχεδόν ολόκληρη εργασία με τις πιτσικουλιές του Κωστόπουλου. Ο Κωστ χρησιμοποιούσε τις ελληνικές πηγές που έλεγαν για τα έκτροπα ( ΓΕΣ/ΔΙΣ , Μελάς κ.α. ) , αλλά δεν ανέφερε τις αιτίες , τις αφορμές και γενικά τις λεπτομέρειες των γεγονότων που ανέφεραν οι πηγές του.

Αυτό δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση. Είναι τακτική Ιού στην οποία συμμετείχε ο Κωστ. Είχαν κάνει ένα αφιέρωμα στις κακές σχέσεις Αρμενίων και Ελλήνων. Ο πανεπιστημιακός καθηγητής απ' τον οποίο άντλησαν τις πληροφορίες τους έστειλε επιστολή και τους έλεγε : ρε παιδιά πήρατε όλα τα κακά που δεν αποτελούν ούτε το 2% των ελληνοαρμενιακών σχέσεων και δεν προβάλατε κανένα καλό. Και η απάντησή τους ήταν πως αυτό ακριβώς θέλαμε να κάνουμε. Να δείξουμε πως για ένα λαό που σήμερα οι Έλληνες τον θεωρούν φιλικό , υπήρξαν στο παρελθόν στιγμές με τον οποίο οι σχέσεις δεν ήταν καλές.

Έχω αναβάσει και εδώ Ζαποτέκος @ Ιστορία εγκλημάτων ΕΑΜ-ΕΛΑΣ μια περίπτωση που τον διορθώνει ο Καλλιανιώτης.
Ναι, νομίζω κατάλαβα ποια περίπτωση αναφέρεις σχετικά με τους Αρμένιους.

Που να δεις τις αλχημείες (για να μη γράψω κάτι βαρύτερο) του κατσαπλιά της ιστοριογραφίας, ''ερευνητή'' Λιθοξόου. :lol:

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8928
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 07 Μάιος 2021, 17:31

Το κουτσοβλαχικό ζήτημα
http://vlahoi.net/istories-gegonota/to- ... iko-zitima

Ο όρος κουτσοβλαχικό ζήτημα εγκαινιάζεται μετά τη λήξη των βαλκανικών πολέμων 1912-13 και ακριβέστερα προ της συνθήκης του Βουκουρεστίου (23 Ιουλίου 1913), με επιστολές που ανταλλάχτηκαν μεταξύ των πρωθυπουργών των βαλκανικών χωρών με το Ρουμάνο ομόλογο τους για τη ρύθμιση της θρησκευτικής και εκπαιδευτικής καταστάσεως των Βλάχων της Βαλκανικής.

Το όνομα Κουτσόβλαχοι (κουτσοβλαχικός) είναι η ελληνική απόδοση του τουρκικού Κιουτσούκ Βαλάχ=Μικρόβλαχοι, δηλ. κάτοικοι της Μικρής Βλαχίας (Κιουτσούκ Βαλαχί), όπως ονομαζόταν η Αιτωλοακαρνανία στη βυζαντινή και οθωμανική περίοδο. Αντίθετα Μπουγιούκ Βαλάχ=Μεγαλόβλαχοι ονομάζονταν οι κάτοικοι της Μεγάλης Βλαχίας (Μπουγιούκ Βαλαχί), όπως ονομαζόταν η Θεσσαλία κατά την ίδια περίοδο. Ο όρος έγινε αποδεκτός ως διπλωματικός.

Χρονολογικά η δημιουργία του κουτσοβλαχικού ζητήματος τοποθετείται πριν από την ανεξαρτησία της Βλαχίας και Μολδαβίας από την επικυριαρχία του Σουλτάνου. Τα αίτια της δημιουργίας του ζητήματος υπήρξαν ο ρουμανικός μεγαλοϊδεατισμός και η ανάγκη αποπροσανατολισμού των Βλαχομολδαβών από την απώλεια της Τρανσυλβανίας από την Αυστρο-ουγγαρία και της Βεσσαραβίας από τη Ρωσία . Επειδή κάθε προσπάθεια αντιμετωπίσεως αυτών των Μεγάλων Δυνάμεων εγκυμονούσε σοβαρούς κινδύνους για τις ηγεμονίες, έστρεψαν το ενδιαφέρον στους Βλάχους της Θεσσαλίας, Ηπείρου και Μακεδονίας, τους οποίους χαρακτήρισαν ως ομοεθνείς τους .

Ο Νικόλαος Βλάχος στο έργο του Το Μακεδονικόν Ζήτημα ως φάσις του Ανατολικού Ζητήματος 1878-1908, Αθήναι 1935, σ. 35 υποστηρίζει ότι "αι ρουμανικαί κυβερνήσεις, υιοθετήσασαι την πολιτικήν του προσηλυτισμού των Κουτσοβλάχων της Μακεδονίας εις την ρουμανικήν εθνικήν ιδέαν, επεδίωκον μάλλον να δημιουργήσουν ενέχυρον, το οποίον παραχωρούμενον εις την Βουλγαρίαν, εν ευθέτω χρόνω, θα εξησφάλιζεν ευνοϊκωτέραν διαρρύθμισιν των συνόρων των δύο κρατών εν Δοβρουτσά".

Οι πρώτες ζυμώσεις για τη δημιουργία του κουτσοβλαχικού ζητήματος αρχίζουν το 1849, ενώ η επίσημη υποστήριξη του από τη ρουμανική κυβέρνηση γίνεται το 1863-64 . Στην απόφαση της η ρουμανική κυβέρνηση στηρίχτηκε στην έκθεση των Radulescu – Bolintineanu, οι οποίοι, αφού επισκέφτηκαν την Ήπειρο και τη Μακεδονία, δήλωσαν ότι ανακάλυψαν τους Ρουμανοβλάχους, τους οποίους παρουσίασαν ως Ρουμάνους πατριώτες .

Το 1860 ιδρύεται το «Μακεδορουμανικόν Κομιτάτον» δηλ. η περίφημη Societatea culturala macedo-romana, του οποίου οι ηγέτες με προκηρύξεις ζητούν την ίδρυση «Μεγάλου ρουμανικού Κράτους» στην Μακεδονία, Ήπειρο και Θεσσαλία, διότι κατ’ αυτούς οι επαρχίες αυτές κατοικούνται ως επί το πλείστον από Ρουμάνους .

Την οικονομική ενίσχυση του Κομιτάτου είχε αναλάβει ο ηγεμόνας της Ρουμανίας Αλέξανδρος Κούζας με χρήματα των πολυάριθμων ελληνικών Μονών της Βλαχίας, τα οποία είχε κατασχέσει.

Όργανα της ρουμανικής προπαγάνδας έγιναν μερικοί αρνησιπάτριδες Κουτσόβλαχοι, μεταξύ των οποίων πρωταρχική θέση κατέχουν ο Μοναχός Αβέρκιος και ο διδάσκαλος Απόστολος Μαργαρίτης.

Ο Αβέρκιος καταγόταν από την Αβδέλλα (Καζά Γρεβενών). Το 1866 πήγε στο Βουκουρέστι και ανέφερε στη ρουμανική κυβέρνηση ότι στην Τουρκία υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες Βλάχων, οι οποίοι κινδυνεύουν να αφομοιωθούν από τα άλλα χριστιανικά στοιχεία και κυρίως τα ελληνικά. Παράλληλα υπέδειξε διάφορα μέτρα για τη διάσωση και ανάπτυξη του εθνισμού των αδελφών Ρωμούνων της Τουρκίας, όπως αποκαλούσε ο ίδιος τους Ελληνοβλάχους της Μακεδονίας και Ηπείρου .

Αφού έτυχε ιδιαιτέρων τιμών και φιλοφρονήσεων από τη ρουμανική κυβέρνηση γύρισε στην πατρίδα του, όπου στρατολόγησε τους πρώτους νέους, τους οποίους έστελνε στη Ρουμανία ως υποτρόφους της ρουμανικής κυβερνήσεως. Αυτοί μετά την αποφοίτηση τους έγιναν οι πρώτοι δάσκαλοι της ρουμανικής προπαγάνδας. Οι επιτυχίες τους όμως ήταν σχετικές, αφού οι κοινότητες, όπου πήγαιναν, τους θεωρούσαν ως αντιπροσώπους ξένων συμφερόντων .

Τα πρώτα ρουμανικά σχολεία ιδρύθηκαν το 1877-1878 στα χωριά Περιβόλι, Αβδέλλα, Φούρκα, Μεγάροβο και Βλαχοκλεισούρα. Στη Βλαχοκλεισούρα, εκτός από το δάσκαλο που στάλθηκε από τη Ρουμανία, δίδαξε και ο Απόστολος Μαργαρίτης , ο οποίος υπήρξε η ψυχή της ρουμανικής προπαγάνδας.
SpoilerShow
O Απόστολος Μαργαρίτης γεννήθηκε στη Βλαχοκλεισούρα της Μακεδονίας το 1832. Τπήρξε τρόφιμος της Ζωσιμαίας Σχολής των Ιωαννίνων και στη συνέχεια δ/ντής του Δημ. Σχολείου Βλαχοκλεισούρας. Στη συνέχεια αυτομόλησε στο Μακεδονορουμανικό Κομιτάτο του Βουκουρεστίου, όπου έγινε δεκτός με πολλές τιμές. Με την ευφυΐα και τη γενικότερη δραστηριότητά του έγινε ο μοχλός της ρουμανικής προπαγάνδας. Δυο χρόνια μετά το διορισμό του ως δασκάλου της γενέτηράς του προήχθη σε επιθεωρητή και επόπτη των σχολείων που συστήθηκαν. Μάλιστα στη Θεσσαλονίκη ίδρυσε και ταμείο για την κανονική καταβολή των μισθών των δασκάλων. Για να έχει την εύνοια της Καθολικής Εκκλησίας ασπάσθηκε τον καθολικισμό με όλη την οικογένειά του και κατόρθωσε να πείσει μερικούς Βλαχόφωνους ιερείς να γίνουν Ουνίται. Με την προσχώρησή του στον καθολικισμό πέτυχε να πείσει τους Γάλλους μοναχούς (Lazaristes), που έμεναν στο Μοναστήρι, τη Θεσσαλονίκη και την Κωνσταντινούπολη, ότι το γενικότερο έργο της ρουμανικής προπαγάνδας έχει ως κύριο στόχο την απόσπαση όλων των Βλαχοφώνων χριστιανών από την επιρροή του Οικουμενικού Πατριαρχείου και τον προσηλυτισμό τους στον "καθολικισμό. Πολύ στενή συνεργασία είχε με τον φανατικό καθολικό ηγούμενο της μονής των Λαζαριστών Φαβεριάλ (Faveyrial), ο οποίος βοήθησε σημαντικά τις κινήσεις του. Με την υποστήριξη της οθωμανικής κυβερνήσεως, η οποία στην προκειμένη περίπτωση εφάρμοζε το γνωστό δόγμα "διαιρεί και βασίλευε" και την οικονομική ενίσχυση του ρουμανικού κράτους και των καθολικών μοναχών, ο Απόστολος Μαργαρίτης έγινε πανίσχυρος. Με την οικονομική άνεση που είχε δωροδοκούσε ανώτερους και κατώτερους Τούρκους υπαλλήλους, για να τους έχει με το μέρος του και κυρίως για να μπορεί να φυλακίζει και να εξορίζει τους Ελληνόβλαχους, που έμεναν σταθεροί στην ελληνική εθνική ιδέα. Ο Απόστολος Μαργαρίτης εργάστηκε μέχρι το 1898, οπότε και συνταξιοδοτήθηκε. Σ' αυτό συνέβαλε αποφασιστικά το συλλαλητήριο των σπουδαστών του Πανεπιστήμιου του Βουκουρεστίου που έγινε εναντίον του, επειδή χρησιμοποιούσε τα ρουμανικά χρήματα για ιδιοτελείς σκοπούς. Δυο φορές παρασημοφορήθηκε από τη ρουμανική κυβέρνηση και μια από την οθωμανική. Πέθανε και τάφηκε από Ρουμάνους ιερείς σύμφωνα με τα δόγματα της ορθοδόξου Εκκλησίας, αν και είχε ασπασθεί τον καθολικισμό. Είναι πολύ χαρακτηριστικά τα όσα γράφει για τον Απόστολο Μαργαρίτη ο ηγούμενος των Λαζαριστών: Ο Απόστολος θα μπορούσε να οικειοποιηθει τα λόγια του Αποστόλου: Αδελφοί, υπέφερα για σας, πέρασα δια πυρός και σιδήρου σε στεριά και σε θάλασσα αλλά ο Λόγος επέζήσε μέσω εμού. Τον Απόστολο τον μαχαίρωσαν μια φορά στη Θεσσαλονίκη, τον πέταξαν δυο φορές στο Βαρδάρη, τον έστησαν στο τουφεκίδι πάνω στα βουνά της Αχρίδας.
SpoilerShow
Ο Φαβεριάλ (Faveyrial) υπήρξε Γάλλος λαζαριστής μοναχός. Διακρινόταν για τα μισελληνικά του αισθήματα. Μετά τα πενήντα χρόνια, που έζησε στη Μασσαλία, τα υπόλοιπα χρόνια της ζωής του τα έζησε στη Σαντορίνη, την Κων/λη και το Μοναστήρι, όπου εγκαταστάθηκε μετά τον κριμαϊκό πόλεμο με απώτερο στόχο να προσηλυτίσει τους Σλάβους στον καθολικισμό. Εργάστηκε σκληρά για τη βουλγαρική Ουνία και ανήκε σε εκείνους, που πίστευαν ότι το συμφέρον της Γαλλίας και του καθολικισμού συνταυτίζονταν με την πολεμική εναντίον του ελληνισμού.
Με την ανοχή της οθωμανικής κυβερνήσεως και την οικονομική βοήθεια της ρουμανικής κυβερνήσεως και των καθολικών μοναχών, κυρίως δε του Γάλλου ηγουμένου των Λαζαριστών Φαβεριάλ , ο Μαργαρίτης άρχισε να ιδρύει σχολεία. Το 1880 ιδρύει ρουμανικό λύκειο στο Μοναστήρι. Το 1881 ρουμανικό σχολείο στη Βωβούσα (Καζά Ιωαννίνων), το 1885 στην Κρανιά (Καζά Γρεβενών) και στο Μέτσοβο, το σχολείο του οποίου υπολειτουργούσε λόγω παντελούς ελλείψεως μαθητών12. Το 1886 ιδρύεται στα Γιάννινα ρουμανική εμπορική σχολή. Το 1887 στο Μοναστήρι ανώτερο ρουμανικό παρθεναγωγείο, από το οποίο αποφοιτούσαν δασκάλες προοριζόμενες για τη στελέχωση των παρθεναγωγείων, που επρόκειτο να ιδρυθούν στα βλαχόφωνα χωριά. Κατά το σχολικό έτος 1889-1890 ιδρύθηκαν ρουμανικά σχολεία στα χωριά της Ηπείρου Τσερνέσιο (Ελατοχώρι), Φλαμπουράρι, Γρεβενίτι, Λάιστα, Συρράκο, Αρμάτοβο (Άρματα), Βριάζο (Δίστρατο) και Παληοσέλι. Σε μερικά από αυτά σημειώθηκαν σχετικές επιτυχίες. Όμως στα χωριά Συρράκο, Γρεβενίτι και Λάιστα απέτυχαν παταγωδώς. Επί πλέον ρουμανικά σχολεία ιδρύθηκαν στη Θεσσαλονίκη, σε χωριά της Αλβανίας και το Μπεράτι .

Στο χρονικό διάστημα 1886-1896 χάρη στη δραστηριότητα του Αποστόλου Μαργαρίτη η ρουμανική προπαγάνδα σημείωσε σημαντικές επιτυχίες. Κυρίως σύστησε σε όλα τα βλαχόφωνα χωριά της βόρειας πλευράς της Πίνδου σχολεία με οικοτροφεία, στα οποία πέραν της διδασκαλίας παρέχονταν εντελώς δωρεάν τροφή και ένδυση .
Μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλίας από τον τουρκικό ζυγό (1881) οι μεγάλοι όγκοι των Βλαχοφώνων πληθυσμών που κατοικούσαν στη Νότια Πίνδο απαλλάχτηκαν από την προπαγάνδα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αναγκάσει τον Απόστολο Μαργαρίτη να προβεί στη σύνταξη εγγράφων διαμαρτυριών, με τα οποία δήθεν οι Κουτσόβλαχοι διαφωνούσαν για την προσάρτηση της Θεσσαλίας στην Ελλάδα .

Στο διπλωματικό επίπεδο το κουτσοβλαχικό ζήτημα έγινε γνωστό το 1881, όταν η ρουμάνικη κυβέρνηση στην προσπάθεια της να ματαιώσει την ένωση της Θεσσαλίας και της Άρτας με την Ελλάδα παρήγγειλε στον πρεσβευτή της I. Γκίκα να διαμαρτυρηθεί στον υπουργό Εξωτερικών της Αγγλίας λόρδο Γκράνβιλ για την αδικία που έγινε σε βάρος «χωρών κατοικουμένων υπό πολλών χιλιάδων λαού ρουμανικής εθνικότητας» . Αλλά αυτή η αξίωση προκάλεσε το γέλωτα της αγγλικής και γερμανικής κυβερνήσεως.
Ομολογουμένως αυτές οι ενέργειες δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα, αφού η Υψηλή Πύλη υποχρεώθηκε να υπογράψει με την Ελλάδα τη συνθήκη προσαρτήσεως των εδαφών που επιδικάστηκαν στη χώρα μας (20 Ιουνίου / 2 Ιουλίου 1881).
Μετά την απώλεια της Θεσσαλίας και της Άρτας η ρουμανική προπαγάνδα σε σύντομο χρονικό διάστημα αναδιοργάνωσε συστηματικά το μηχανισμό της στα εδάφη που παρέμειναν στην Τουρκία. Παρόλες όμως τις προσπάθειες, παρά τον άφθονο διασκορπισμό χρυσού για τη διαφθορά και αγορά συνειδήσεων, παρά τις υποσχέσεις, τις απειλές, τις ραδιουργίες, τις καταγγελίες και τις απηνείς καταδιώξεις, παρά τους απεγνωσμένους αγώνες επιμισθίων διδασκάλων, επιθεωρητών και πρακτόρων, παρά την απροκάλυπτη σύμπραξη του καθολικού κλήρου, τα αποτελέσματα της ρουμανικής προπαγάνδας υπήρξαν μηδαμινά .

Επίσημη παραδοχή αυτής της αποτυχίας αποτελεί η με ημερομηνία 15-11-1901 έκθεση του υπουργού Παιδείας της Ρουμανίας Χάρετ προς τον Βασιλέα Κάρολο. Στην έκθεση αυτή αναγράφονται μεταξύ άλλων:
«Έχομεν (εν Μακεδονία) πολυάριθμους σχολάς και διδασκάλους αλλ’ άνευ μαθητών, και εφόσον ο αριθμός τούτων ηλαττούτο, κατά τοσούτον ηυξάνομεν τον αριθμόν εκείνων. Το προπαγανδιστικόν έργον μας περιωρίσθη εις τινας μόνον κοινότητας, και δη, μεταξύ των πενεστέρων τάξεων, των ανωτέρων τάξεων παραμενουσών ανεπηρέαστων υπ’ αυτού. Τούτο ένεκεν τα λύκεια, τα γυμνάσια, αι εμπορικαί σχολαι μας, αριθμούσιν ει μη μόνον υποτρόφους μας, άνευ δε του μέτρου τούτου θα έμενον κεναί. Αι εν Μακεδονία σχολαί μας στερούνται ασφαλούς βάσεως, συντηρούνται δε, τεχνητώς, δι’ υποτροφιών χορηγουμένων εις τον πρώτον τυχόντα…».

Αλλά και ο διευθυντής της ρουμανικής σχολής Ιωαννίνων Λαζαρέσκου Λεκάντα στη με ημερομηνία 26 Νοεμβρίου 1901 επίσημη έκθεση του προς τον Υπουργό Παιδείας Χάρετ γράφει μεταξύ άλλων:

«...Οι πάντες γινώσκουσι, φρονώ, ότι το εθνικόν ημών πρόβλημα οπισθοχωρεί εν τη χερσονήσω του Αίμου. Παρά τας μεγάλας θυσίας, πρέπει να αρχίσωμεν και αύθις εκ του μηδενός. Μετά τριακονταετείς αγώνας, δεν δυνάμεθα να καυχηθώμεν οτι προέβημεν κατά εν βήμα επί τα πρόσω… Το ρουμανικόν ζήτημα ευρηται εν νηπιώδει καταστάσει, εις ο σημείον ευρίσκετο την ημεραν της εμφανίσεως του- ίσως μάλιστα και εχειροτέρευσε. Τα επιτευχθέντα αποτελεσματα εισί μηδαμινά άνευ σημασίας… Οι προσερχόμενοι σήμερον εις τον ρουμανισμόν και ους θεωρούμεν ως ρουμανοφρονας, δεν πράττουσι τούτο εκ πεποιθήσεως, ψυχή και καρδία, αλλ’ απλώς εκ συμφέροντος, όταν θα εκλείψη τούτο, θα φανή το επιπόλαιον των αισθημάτων των… Ο γελοίος ημών τρόπος της δράσεως, ον συνεχίζομεν άχρι τούδε, αποτελεί τον λόγον δι ον, αντί επιτυχίας εχθρούς, μόνον και δυσαρέσκειας συγκομίζομεν… Ο ρουμούνος αποστέλλει τα τέκνα του εις την ρουμανικήν σχολήν μόνον δια να λάβει δώρα, δια να επιτυχή υποτροφίας, βιβλία και τα λοιπά, ενώ παρά της ελληνικής σχολής δεν έχει καμμίαν απαίτησιν, εν ανάγκη δε ανοίγει το βαλάντιον του και θνήσκων καταλαμβάνει δια κληροδοτημάτων την περιουσιαν του προς διάδοσιν των ελληνικών γραμμάτων…».

Και καταλήγει συνιστώντας «πίεσιν επί των εν Ρουμανία Κουτσοβλάχων» διότι ομολογεί «και αυτοί οι εν Ρουμανία εγκατεστημένοι προκηρύττουσιν εαυτούς Έλληνας» .

Στο σημείο αυτό πρέπει να πούμε ότι πολύ κακές υπηρεσίες στους Κουτσοβλάχους πρόσφεραν και οι Βούλγαροι, οι οποίοι ασκούσαν το ρόλο των πληρωμένων εκτελεστών δολοφόνων κατά των Κουτσοβλάχων, που αρνούνταν να προσχωρήσουν στην ρουμάνικη προπαγάνδα. Η θλιβερή αυτή κατάσταση άρχισε το 1903 και παρατάθηκε μέχρι το 1908 . Ολόκληρες οικογένειες, άνδρες και γυναίκες, γέροντες και νήπια σφάχτηκαν από τους Βουλγάρους, επειδή δεν προσχωρούσαν στην ρουμανική προπαγάνδα.

Στις 22 Μαΐου 1905 ο Σουλτάνος Αβδούλ Χαμίτ, κάτω από την πίεση της Γερμανίας και της Αυστροουγγαρίας, αναγνώρισε με ειδικό «Ιραδέ» εθνότητα βλάχικη, επίτευγμα της ρουμανικής διπλωματίας . Για την αυθαίρετη αυτή ενέργεια, με την οποία η Ρουμανία αποκτούσε εθνικά δικαιώματα στις επαρχίες της Ηπείρου και της Μακεδονίας, διαμαρτυρήθηκαν έντονα η Ελλάδα και το Οικουμενικό Πατριαρχείο .

Το 1905 η ρουμανική κυβέρνηση ζήτησε δια μέσου του πρεσβευτή της στην Αθήνα Παπινίου από τον Έλληνα πρωθυπουργό Δημήτριο Ράλλη την κατάπαυση των «πιέσεων» εναντίον των Κουτσοβλάχων της Ελλάδος. Ο Ράλλης αρνήθηκε την ύπαρξη ρουμούνων Κουτσοβλάχων τόσο στην ελεύθερη Ελλάδα όσο και στην τουρκοκρατούμενη Μακεδονία. Προκλήθηκε σοβαρό επεισόδιο και ο Παπινίου διώχτηκε από το πρωθυπουργικό γραφείο .

Οι Ρουμάνοι, για να εκδικηθούν την ελληνική κυβέρνηση, άρχισαν συστηματικές διώξεις εναντίον των Ελλήνων της Ρουμανίας και των περιουσιών των, έκλεισαν τα ελληνικά σχολεία και έκαναν απελάσεις των Ελλήνων που κατοικούσαν στη Ρουμανία . Οι ενέργειες αυτές είχαν ως συνέπεια τη δημιουργία διπλωματικού επεισοδίου με την αμοιβαία αποχώρηση των πρεσβευτών από το Βουκουρέστι και την Αθήνα, των Τομπάζη και Παπινίου αντίστοιχα . ( .Διακοπή των ελληνορουμανικών σχέσεων είχε ξαναγίνει στα χρόνια της πρωθυπουργίας Χαριλάου Τρικούπη για τα Ζάππεια κτήματα. ) Η Ελλάδα είχε πλέον φθάσει στο χείλος της εμπολέμου ρήξεως με τη Ρουμανία (1905-1906) .

Η αποκατάσταση των διπλωματικών σχέσεων μεταξύ των δυο χωρών έγινε το 1911. Στις 15 Μαρτίου 1913 ο Ελευθέριος Βενιζέλος αντάλλαξε επιστολές με το Ρουμάνο ομόλογο του Τ. Μαγιορέσκου, με τις οποίες η Ελλάδα αναγνωρίζει εκκλησιαστική και εκπαιδευτική ρουμανική μειονότητα στο βορειοελλαδικό χώρο με αντάλλαγμα την υποστήριξη εκ μέρους της Ρουμανίας των εθνικών μας δικαίων, τα οποία επιχειρούσαν να σφετεριστούν οι Βούλγαροι. Οι ανωτέρω επιστολές επισφραγίστηκαν με τη συνθήκη του Βουκουρεστίου, η οποία συγκλήθηκε την 23 Ιουλίου 1913.

Τα κύρια σημεία των επιστολών που ανταλλάχτηκαν μεταξύ των δύο πρωθυπουργών έχουν ο εξής:

"Η Α.Ε. ο κύριος Τάκε Μαγιορέσκου, πρόεδρος του υπουργικού συμβουλίου της Ρουμανίας... προς την Α.Ε. τον κύριον Ελευθέριον Βενιζέλον, πρόεδρον του υπουργικού συμβουλίου της Ελλάδος...
... Ως συνεφωνήθη, κατά τας ημετέρας διαπραγματεύσεις, έχω την τιμήν να παρακαλέσω την υμετέραν εξοχότητα, ίνα ανταποκρινομένη εις την παρούσαν διακοίνωσιν ευαρεστηθή να μοι επιβεβαιώση ότι:
Η Ελλάς συγκατατίθεται να παράσχει αυτονομίαν εις τας των Κουτσοβλάχων σχολάς και εκκλησίας τας ευρισκομένας εν ταις μελλούσαις ελληνικαίς κτήσεσι και να επιτρέψη την σύστασιν επισκοπής δια τους Κουτσοβλάχους τούτους• της ρουμανικής κυβερνήσεως δυναμένης να επιχορηγή υπό την επίβλεψιν της ελληνικής κυβερνήσεως τα ειρημένα ενεστώτα ή μέλλοντα θρησκευτικά και εκπαιδευτικά καθιδρύματα.
Ευαρεστηθήτε να δεχθήτε, Κύριε Πρόεδρε του υπουργικού συμβουλίου, την διαβεβαίωσιν της έξοχου προς υμάς υπολήψεώς μου".

Εν Βουκουρεστίω τη 28 Ιουλίου 1913
Τ. Μαγιορέσκου".


Στην επιστολή του Τ. Μαγιορέσκου απάντησε ο Ε. Βενιζέλος ως εξής:

"Η Α.Ε. ο κύριος Ε. Βενιζέλος, πρόεδρος του υπουργικού συμβουλίου της Ελλάδος... προς την Α.Ε. τον κύριον Τ. Μαγιορέσκου, πρόεδρον του υπουργικού συμβουλίου της Ρουμανίας...
Ανταποκρινόμενος εις την υπό σημερινήν ημερομηνίαν επιδοθείσαν μοι υπό της V.E. διακοίνωσιν έχω την τιμήν να επιβεβαιώσω την υμετέραν εξοχότητα ότι: Η Ελλάς συγκατατίθεται να παράσχη αυτονομίαν εις τας των Κουτσοβλάχων σχολάς και εκκλησίας τας ευρισκομένας εν ταις μελλούσαις ελληναίς κτήσεσι και να επιτρέψη την σύστάσιν επισκοπής δια τους Κουτσοβλάχους τούτους, της ρουμανικής δυναμένης να επιχορηγή υπό την επίβλεψιν της ελληνικής κυβερνήσεως τα ειρημένα ενεστώτα ή μέλλοντα θρησκευτικά και εθνικά καθήκοντα...".


Την ενέργεια του Ελευθερίου Βενιζέλου άλλοι θεώρησαν ως ανίερη πράξη σε βάρος ενός αγνού τμήματος του ελληνικού πληθυσμού και άλλοι ως ένα από τα πράγματα αναγκαίο διπλωματικό ελιγμό προκειμένου να εξασφαλιστεί η εύνοια της Ρουμανίας στα εθνικά μας δίκαια, αλλά και για την εξισορρόπηση αναλόγου παραχωρήσεως της Βουλγαρίας στο περιθώριο της συνδιασκέψεως του Λονδίνου .

Ο Αχιλλέας Λαζάρου, σχολιάζοντας την ενέργεια αυτή του Βενιζέλου, γράφει: "... η ανίερη πράξη, που επικρίθηκε τότε στο ελληνικό Κοινοβούλιο, υπήρξε προϊόν παχυλής άγνοιας και ασύγγνωστης αδιαφορίας. Οι προφάσεις που προβάλλονται για την αιτιολόγηση του φοβερού ολισθήματος, ότι δηλαδή με την αναγνώριση μειονότητας εξυπηρετήθηκαν ευρύτατα εθνικά συμφέροντα ωσάν να είναι στη δικαιοδοσία των πρωθυπουργών η πώληση πληθυσμιακών ενοτήτων και των κοιτίδων τους, μάλιστα ομολογουμένως προπυργίων του ελληνισμού..., δεν αποδεικνύονται απλώς αστείες και αμαρτωλές, αλλά και μνημεία ανοργανωσιάς και μειωμένης συναισθήσεως του καθήκοντος...".


Εμείς εκτιμούμε ότι σε καμία περίπτωση η υπεύθυνη πολιτική ηγεσία μιας χώρας δεν έχει το δικαίωμα να θυσιάζει τα εθνικά συμφέροντα μιας πληθυσμιακής ομάδας της, για να πετύχει κάτι άλλο, έστω και αν αυτό είναι σπουδαιότερο και ουσιαστικότερο. Η τυχόν επίκληση του γνωστού δόγματος «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα» δεν βρίσκει και στην προκειμένη περίπτωση καμιά δικαίωση. Πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για τους Ελληνοβλάχους – ένα από τα γνησιότερα τμήματα του ελληνικού λαού, που πρωτοστάτησαν σε όλους τους εθνικούς αγώνες και συνέβαλαν αποφασιστικά στην οικονομική και πολιτιστική ανέλιξη της χώρας.

Παρόλες όμως τις διευκολύνσεις το αποτέλεσμα υπήρξε μηδαμινό, αφού οι Βλάχοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία αποποιήθηκαν τη ρουμανική προπαγάνδα και τις παροχές της.

Καινούργια αναταραχή προκάλεσε το κουτσοβλαχικό ζήτημα το 1917 στη διάρκεια του Α’ παγκοσμίου πολέμου. Αρχηγός των ρουμανιζόντων υπήρξε ο Αλκιβιάδης Διαμαντής , ο οποίος με την υποστήριξη της Ιταλίας και της Ρουμανίας επιδόθηκε σε μια άνευ προηγουμένου προσηλυτιστική δραστηριότητα. Σ’ αυτό συνέβαλε και η υπόσχεση της Ιταλίας ότι στη συνθήκη του Α’ Παγκοσμίου πολέμου θα ιδρυόταν το ανεξάρτητο «Καντόνιον ή Πριγκιπάτον της Πίνδου», στο οποίο πρίγκιπας ή αρχηγός θα τοποθετούνταν ο Αλκιβιάδης Διαμαντής.
SpoilerShow
Ο Αλκιβιάδης Διαμαντής γεννήθηκε το 1890 στη Σαμαρίνα. Φοίτησε στο ελληνικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης. Στη διάρκεια των βαλκανικών πολέμων υπηρέτησε ως λοχίας στον ελληνικό στρατό. To 1916 τον συναντάμε στη Σαμαρίνα, όπου αναπτύσσει αντεθνική δράση. Μοναδικός του στόχος η ίδρυση του "Καντονιού της Πίνδου". Καταδιωγμένος από τις ελληνικές αρχές δραπέτευσε στην Αλβανία, όπου συνεργάστηκε με τον τυχοδιώκτη Φαν Νόλι, ελληνικής καταγωγής. Μετά το πραξικόπημα του Αχμέτ Ζώγου εγκατέλειψε την Αλβανία και μέσω Ρώμης κατέφυγε στη Ρουμανία. Το 1930 εμφανίστηκε στην Αθήνα ως αντιπρόσωπος των ρουμανικών πετρελαίων. Με την ιδιότητα αυτή περιέρχεται μέχρι το 1940 τη Βόρειο Ελλάδα, προπαγανδίζοντας τη ρουμανική καταγωγή των Βλάχων. Τον Ιούνιο του 1942 ανακλήθηκε στο Βουκουρέστι, όπου πέθανε στις ρουμανικές φυλακές.

Στο διάστημα 1917-1940 η ρουμανική προπαγάνδα, εκμεταλλευόμενη τα οξύτατα προβλήματα της χώρας και κυρίως την απορρόφηση των ελληνικών κυβερνήσεων με το μεγάλο και οξύτατο πρόβλημα της αποκαταστάσεως των προσφυγών της μικρασιάτικης καταστροφής, ανέπτυξε έντονη δραστηριότητα.
Την περίοδο αυτή το Μακεδόνικο Κομιτάτο, που είχε έδρα το Βουκουρέστι, με κάθε μέσο προσπαθούσε να πείσει τους Έλληνες της Ρουμανίας να γράψουν τα παιδιά τους στα ρουμανικά σχολεία. Παρόλες όμως τις πιέσεις οι ομογενείς μας έμειναν πιστοί στις εθνικές τους παραδόσεις και μόρφωναν τα παιδιά τους ελληνικά.
Πρόβλημα τριβών με τη ρουμανική κυβέρνηση δημιουργήθηκε πάλι, αλλά αυτή τη φορά με αφορμή την εκτόπιση στο στρατόπεδο της Κορίνθου μεγάλου αριθμού υπόπτων ρουμανίζοντων. Το έγκλημα διαπράττεται με εντολή του πρωθυπουργού Ιωάννη Μεταξά, εξαιτίας της άγνοιας του ζητήματος και της απουσίας εθνικής πολιτικής. Οι προβαλλόμενες προφάσεις είναι αβάσιμες .
Μόλις έγιναν γνωστά αυτά τα μέτρα στο Βουκουρέστι ο υφυπουργός Οικονομικών Constantine Papanace ζήτησε κατά τη διάρκεια συνεδριάσεως του ρουμανικού υπουργικού συμβουλίου τη σύλληψη και τον περιορισμό σε στρατόπεδα συγκεντρώσεως όλων των Ελλήνων που ζούσαν στη Ρουμανία. Η πρόταση όμως αυτή δεν έγινε δεκτή .

Εξελίξεις στο κουτσοβλαχικό ζήτημα είχαμε το 1941 ύστερα από την εισβολή των γερμανικών στρατευμάτων και την πλήρη υποδούλωση της χωράς στις αξονικές δυνάμεις. Πρωταγωνιστής σ’ αυτές τις εξελίξεις είναι και πάλιν ο Αλκιβιάδης Διαμαντής, ο οποίος εμφανίζεται στην Κόνιτσα ταυτόχρονα με την είσοδο των ιταλικών στρατευμάτων . Με την υποστήριξη της Ιταλίας ο Διαμαντής αυτοανακηρύχτηκε πρίγκιπας και ηγεμόνας της Πίνδου. Με υπόμνημα του προς τον κατοχικό πρωθυπουργό Τσολάκογλου στις 25 Σεπτεμβρίου 1941 αξιώνει την παραχώρηση προνομίων υπέρ των Κουτσοβλάχων .
Οι δραστηριότητες όμως του Αλκιβιάδη Διαμαντή δεν σταματούν εδώ. Με τη βοήθεια του δικηγόρου Νικολάου Ματούση ίδρυσε στη Λάρισα ρουμανοκουτσοβλαχική οργάνωση με την ονομασία «Ρωμαϊκή Λεγεών» , της οποίας πρόεδρος ήταν ο Νικόλαος Ματούσης . Λόγω όμως της απροθυμίας των Θεσσαλών να ενταχθούν στην οργάνωση ο Διαμαντής με τη βοήθεια Ιταλών Καραμπινιέρων προέβη σε διωγμούς εναντίον των αντιφρονούντων . Οι Βλάχοι αρνούνται να γίνουν λεγεωνάριοι, εξόν από κάμποσους κατσικοκλέφτες ληστροτρόφους, εγκληματίες, αλήτες και ανοήτους. Απερίγραπτα είναι τα βασανιστήρια που υποβάλλονται Βλάχοι και Βλαχόπουλα, μα όλοι τους αρνούνται να γίνουν λεγεωνάριοι.
SpoilerShow
Η προσωπικότητα και η δράση του Νικ. Ματούση είναι για την μέχρι τώρα ιστορική έρευνα αμφιλεγόμενη. Ενώ στη δίκη των δοσιλόγων στη Λάρισα είχε καταδικαστεί από το εκεί έκτακτο Στρατοδικείο "ερήμην εις θάνατον" (απόφαση 35/23-1-46) και μετά την έκδοσή του από τη Ρουμανία στην Ελλάδα στις 13 Μαίου 1964 είχε εγκλεισθεί στις φυλακές Αβέρωφ, στις 25-6-64 με τις υπ' αριθμ. 5,6,7 και 9 αποφάσεις του ειδικού Δικαστηρίου Αθηνών κηρύχτηκε αθώος και αποφυλακίστηκε με την υπ' αριθμ. 39/26-6-64 παραγγελία του ειδικού επιτρόπου Αθηνών. Επίσης με προεδρικό διάταγμα που εκόόθηκε στην Αθήνα στις 12 Ιανουάριου 1976 χαρίστηκε η ισόβια στέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων που του είχε επιβληθεί και "ήρθησαν αι εκ της ως άνω καταδίκης του εν λόγω απορρέουσαι συνέπειαι" (ΦΕΚ 11Γ/14/-1-1976).
Ο ίδιος ο Νικόλαος Ματούσης σε συνέντευξη που έδωσε στο Γιώργο Έξαρχο και δημοσιεύτηκε στο φύλλο 18 (1988) της εφημερίδας "Αβδέλλα" ισχυρίστηκε ότι όλες οι κατηγορίες που του αποδίδονται είναι ψευδείς, ότι ο ίδιος υπήρξε πατριώτης, ότι η λεγεώνα επρόκειτο να γίνει με Έλληνες αξιωματικούς, ως αντιπερισμασμός στους Βουλγάρους, που διεκδικούσαν τη Θεσσαλονίκη, αλλά τελικά ματαιώθηκε. Επίσης ισχυρίστηκε ότι στάλθηκε από την κυβέρνηση Ράλλη στη Ρουμανία για να πετύχει από τον πρωθυπουργό Αντονέσκου και τα ιστορικά κόμματα της Ρουμανίας την οριστική μετάθεση της μόνιμης εγκατάστασης των Βουλγάρων στη Θεσσαλονίκη, πράγμα που επιτεύχθηκε. Οπως ο ίδιος ο Ματούσης υποστηρίζει την αποστολή του γνώριζαν ο Ράλλης και ο Φιλώτας Παπαγεωργίου του ΕΔΕΣ.
Ισχυρή αντίσταση, στη Λεγεώνα έκανε ο δημοσιογράφος Τάκης Οικονομάκης, ο οποίος με φλογέρα πατριωτικά άρθρα και αδιάσειστα στοιχεία αποκάλυψε στην εφημερίδα «Θεσσαλία» του Βόλου, τον τυχοδιωκτισμό του Διαμαντή και διακήρυξε με παρρησία την ελληνικότητα των Κουτσοβλάχων .
Το άσχημο κλίμα που δημιουργήθηκε ενάντια στους Αλκιβιάδη Διαμαντή και Νικόλαο Ματούση τους εξανάγκασε να αναχωρήσουν στη Ρουμανία. Ο πρώτος ύστερα από συκοφαντική του δυσφήμηση από το Ματούση στους Ιταλούς και ο δεύτερος μετά την απομάκρυνση του από τη λεγεώνα.

Γενικά το κουτσοβλαχικό ζήτημα, ως υπαρκτό πολιτικο-ιστορικό πρόβλημα, καθόρισε την εξέλιξη των ελληνορουμανικών σχέσεων για έναν σχεδόν αιώνα . Στο διάστημα αυτό η ρουμάνικη προπαγάνδα, με τεράστια οικονομικά μέσα, διωγμούς, βία και άλλες τρομοκρατικές μεθόδους αγωνίστηκε να αλώσει την ελληνική εθνική συνείδηση των Βλάχων. Απέτυχε όμως παταγωδώς .
Δικαιολογημένα ο Σοφοκλής Βενιζέλος, προλογίζοντας το 1948 το βιβλίο του Ευαγγέλου Αβέρωφ για το κουτσοβλαχικό ζήτημα, έγραφε μεταξύ άλλων : … «Λαμβάνοντες υπ όψιν την σοβαρότητα του ζητήματος, την ιδικήν μας αδιαφορίαν, την συστηματικήν και ενίοτε σκληράν εργασίαν των άλλων, οφείλομεν να είμεθα ευτυχείς διότι ο επικίνδυνος πολλαπλασιασμός του μηδενός, τον οποίον προηγουμένως ανέφερα, δεν έλαβε μεγαλυτέρας διαστάσεις. Τούτο το χρεωστούμεν αναμφισβητήτως εις τον θαυμαστόν πατριωτισμόν, εις την ευφυά αντίδρασιν και εις τους θαρραλέους αγώνας αυτών τούτων των Ελλήνων Κουτσοβλάχων, αγώνας εις τους οποίους ούτοι απεδύθησαν μόνοι, ακαθοδήγητοι και παλαίοντες συχνά εναντίον πανίσχυρου ξένου δυνάστου. Αισθάνομαι δι’ αυτό την υποχρέωσιν να τους εκφράσω εδώ τον θαυμασμόν μου και την ευγνωμοσύνην, διότι, παρά τας αντιξοότητας, εκράτησαν πάντοτε τόσον υψηλά την φωτεινήν δάδα του Ελληνισμού.»

Τα τελευταία χρόνια το κουτσοβλαχικό ζήτημα αρχίζει να κάνει και πάλι την εμφάνιση του, πυροδοτούμενο έντεχνα από γνωστούς κύκλους του εξωτερικού, οι οποίοι με έντυπα, περιοδικά και εφημερίδες, δίσκους και μαγνητοταινίες βομβαρδίζουν τους Βλάχους της επαρχίας και της πρωτεύουσας.
Στο Bulletin Européen του Ιδρύματος Dragan και στο τεύχος του Απριλίου 1969 ο καθηγητής Michel de la Ventoliere δημοσίευσε ένα άρθρο, στο οποίο γίνεται λόγος για ύπαρξη ρουμανικής μειονότητας στην Πίνδο, που καταπιέζεται από το ελληνικό κράτος .
Η «Asociatia Romania» στα πλαίσια του προπαγανδιστικού του μηχανισμού χρηματοδοτεί βλαχολογικά δημοσιεύματα στο ρουμανικό και ξένο τύπο και χορηγεί υποτροφίες σε Έλληνες σπουδαστές, τους οποίους επηρεάζει κατάλληλα.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο γίνεται συστηματική παραπληροφόρηση για τη δήθεν ύπαρξη στην Ελλάδα ρουμανικών πόλεων και ρουμάνων που στερούνται ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μάλιστα με επιχορήγηση της επιτροπής ευρωπαϊκών κοινοτήτων και του ευρωπαϊκού μορφωτικού ιδρύματος «L’ Europe et ses populations» εκδίδεται σύγγραμμα, στο οποίο επαναφέρεται η γνωστή θεωρία για την κάθοδο των Βλάχων από τη Δακία.
Παράλληλα κυκλοφορούν από το εξωτερικό διάφορα προπαγανδιστικά φυλλάδια όπως π.χ. Fara Armâneascâ, Vatra, Zborlu Anostru, Frânza Blaha, Cuvîntul Românesc κ.ά μέσω των οποίων προβάλλονται ιστορικά απαράδεκτες θεωρίες για τους Βλάχους .

Ενδεικτικά των απαράδεκτων θέσεων που αναγράφονται στα φυλλάδια αυτά είναι τα όσα περιέχονται στο προπαγανδιστικό φυλλάδιο FARA ARMANEASCA (Μάιος 1991). Εκεί μεταξύ άλλων αναγράφονται:
"...η πολυπληθέστερη φυλή των Βαλκανίων, η Αρωμουνική (Βλάχικη), μένει χωρίς κράτος, παρόλες τις διπλωματικές προσπάθειες των Ρουμάνων...".
"..Οι Αρωμούνοι (Βλάχοι) διατηρήθηκαν, ακόμη και αν εξελληνίστηκαν, Ρουμάνοι στη συνείδησή τους...".
"...Οι Αρωμούνοι (Βλάχοι) είναι λατινοθρακικής καταγωγής και η αφομοίωσή τους, η βιαιότερη του τελευταίου αιώνα, είναι έγκλημα γενοκτονίας πνευματικής και εθνικής...".


Στη γενικότερη προσπάθεια του ελληνικού αποχρωματισμού των Βλάχων εντάσσονται οι διάφορες βλαχολογικές εκδόσεις, η ίδρυση συλλόγων και ενώσεων που θα συνεργάζονται με διάφορες εταιρείες του εξωτερικού και οι εκθέσεις βιβλίων που αναφέρονται στο κουτσοβλαχικό ζήτημα με προδιαγραφές και προοπτικές προβολής των μειονοτήτων κατά τα σημερινά δεδομένα .
Το κουτσοβλαχικό ζήτημα χρειάζεται να αντιμετωπιστεί με την δέουσα προσοχή. Για τη σημερινή θέση του προβλήματος πρέπει να ενημερωθούν οι αρμόδιες για τα μειονοτικά θέματα κρατικές υπηρεσίες, η τοπική αυτοδιοίκηση των βλαχοχωριών και οι διοικήσεις των συλλόγων τους, όπου και αν βρίσκονται.
Έπειτα επιβάλλεται η καταχώριση της ιστορικής αλήθειας ως προς τη γένεση των Βλάχων στα σχολικά εγχειρίδια. Επείγει η αποκατάσταση της αλήθειας σε λήμματα εγκυκλοπαιδικών λεξικών. Χρειάζεται μεθόδευση διορθώσεως των ανακριβειών ή προπαγανδιστικών θέσεων σε άρθρα εγκυκλοπαιδειών ξένων χωρών. Πέραν των προηγουμένων είναι αναγκαία η τεκμηριωμένη απάντηση σε όλα τα ανακριβή δημοσιεύματα, που αλλοιώνουν την αλήθεια για το κουτσοβλαχικό. Είναι πολύ χρήσιμη η ανελλιπής συμμετοχή Ελλήνων ειδικών στα διάφορα συνέδρια, όπου προβλέπεται συζήτηση του κουτσοβλαχικού .
Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να συμβεί και με το κουτσοβλαχικό ό,τι συνέβη με το μακεδόνικο, στο οποίο από το 1944 που δημιουργήθηκε δεν δόθηκε η πρέπουσα σημασία με αποτέλεσμα να φθάσουμε στη σημερινή κατάσταση.
Πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλους ότι τα διάφορα προβλήματα γίνονται μεγάλα, επειδή όταν είναι μικρά δεν τους δίδουμε την πρέπουσα σημασία.
Γενικά όπως σε όλα τα εθνικά μας θέματα έτσι και στο κουτσοβλαχικό απαιτείται επαγρύπνηση και σωστή ενημέρωση .


Μιχαήλ Γ. Τρίτος , περιοδικό «Ηπειρωτικά Γράμματα», Ιωάννινα Φεβρουάριος 2003, περίοδος β', έτος β', τεύχος 3. Εταιρία Λογοτεχνών και Συγγραφέων Ηπείρου , Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8928
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 07 Μάιος 2021, 19:08

Εικόνα
Αρβανιτοβλάχες και Σαμαριναία
Εικόνα
Αρβανιτόβλαχοι απ' την Δροσοπηγή Φλώρινας.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8928
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 07 Μάιος 2021, 19:41

Εικόνα

Εικόνα

Πηγή : vlachs.gr
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8928
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 09 Μάιος 2021, 17:01

Οι μουσουλμάνοι Καρατζοβαλήδες που αναφέρθηκαν παραπάνω ήταν και βλαχόφωνοι και βουλγαρόφωνοι ( Βουλγαρότουρκοι ).


... στην περιοχή Καρατζόβας - σλαβόφωνοι στην Ανατολική και βλαχόφωνοι στο δυτικό τμήμα της Καρατζόβας -

( Κωνσταντίνος Βακαλόπουλος , Το Μακεδονικό Ζήτημα )
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8928
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Απόγονοι της Τουρκομογγολικής φυλής των Πετσενέγκων οι Βλάχοι του νομού Πέλλας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 19 Νοέμ 2022, 01:31

Ελληνοπρεπές τραγούδι Βλάχων για την εξέγερση του 1878 :

Φλεβάρης δεν κουσούργιασε, Μάρτης δεν εμπήκε
κι όλη η Βλαχιά μαζώχθηκε να φέρει το Ρωμέικο.
Στον άγιο Πάντα βγήκανε ψηλά στο καραούλι
και τον Δεσπότη λέγανε και στον Δεσπότη λένε:
Δεσπότη δος μας την ευχή, δος μας την ευλογία,
τους Τούρκους να βαρέσουμε τα άγρια θηρία.


Ελληνόφρονες Βλάχοι του Μοναστηριού διαμαρτύρονταν στα 1907 :

... Εμείς οι Κουτσόβλαχοι για μυριοστή φορά επαναλαμβάνουμε ότι είμαστε γνήσιοι Έλληνες … Κανένας πλούτος ούτε καμία δύναμη δε θα μας αποσπάσει ποτέ ούτε από την Εκκλησία του Χριστού, που μας έθρεψε πνευματικά. Ούτε από το ένδοξο Ελληνικό Γένος, χάρη του οποίου εργαστήκαμε και θα εργαστούμε με τον ίδιο ιερό ζήλο κι αυταπάρνηση, που διακρίνει όλα τα σκορπισμένα τέκνα του. Μπορούν ν' αρπάζουν τις περιουσίες μας, τα ιερά μας, τη ζωή μας. Ένα μόνο δεν μπορούν να μας αφαιρέσουν, την ελληνική ψυχή μας… Ας μην κοπιάζουν λοιπόν άδικα. Γιατί εμείς οι Κουτσόβλαχοι μένουμε αμετακίνητοι στην πίστη και στον εθνισμό των πατέρων μας, δεν πρόκειται δε ποτέ να σκύψουμε το κεφάλι…
Οι Κουτσόβλαχοι, κάτοικοι Μοναστηρίου – 5 Ιουνίου 1907

( Ακολουθούν 1.425 υπογραφές )

Ελληνόφρονες Βλάχοι στο Μεγάροβο διαμαρτύρονταν στα 1907 :

... Και η δική μας κοινότητα... θεωρεί ιερόν καθήκον της να ένωσει μαζί με των άλλων αδελφών μας και τις δικές της διαμαρτυρίες. Δεν αποτελούμε χωριστή ομάδα από το ελληνικό γένος. Είμαστε αναπόσπαστα μέλη του και λεγόμαστε Βλάχοι, όπως όλοι οι ορεινοί κάτοικοι της ελληνικής χώρας, είτε την ελληνική, ή την κουτσοβλαχική ή άλλη γλώσσα μιλάνε... Τέλος οι πόθοι μας, τα αισθήματά μας, όλα είναι συνταυτισμένα, αιώνες τώρα, με των ελληνοφώνων αδελφών μας... Από τα βάθη της καρδιάς μας μια φωνή ξεπηδάει: Εμείς οι Κουτσόβλαχοι πάντα είμαστε και θα είμαστε Έλληνες. Αυτό το ορκιζόμαστε και το διακηρύττουμε μπροστά στο Θεό και στους ανθρώπους.
Οι Κουτσόβλαχοι του Μεγαρόβου - 12 Ιουνίου 1907

(Ακολουθούν οι υπογραφές του κλήρου και 102 οικογενειών)

πηγή : Αλησμόνητες Πατρίδες του Ελληνισμού , τόμος 2
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών