Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
hades
Δημοσιεύσεις: 6596
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 15:47
Phorum.gr user: hades

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από hades » 13 Ιουν 2020, 15:31

Belisarius έγραψε:
13 Ιουν 2020, 15:08
hades έγραψε:
13 Ιουν 2020, 14:54
Belisarius έγραψε:
12 Ιουν 2020, 18:54
Θυμάμαι τον Νεοκλή Σαρρή να ισχυρίζεται πως ακόμα και χωρίς διώξεις και Μικρασιατική Καταστροφή η μειονότητα δεν είχε μέλλον καθώς ο ρυθμός γεννήσεων έφθινε σημαντικά σε αντίθεση με το τι συνέβαινε στις τουρκικές οικογένειες. Αν βάλουμε και τους μεικτούς γάμους στον υπολογισμό...
και κάπου αλλού το είχα δει αυτό ότι την μάχη της δημογραφίας σε σχέση την Τουρκία την χάναμε ήδη από το 1920. Για αυτό και το όραμα του Βενιζέλου για αποικισμό των καινούριων εδαφών με τον 5 ή 6 παιδί των αγροτών της Πελοποννήσου ή της Κρήτης δεν θα προχωρούσε .
Ο Καρυτινός είχε βάλει στο παλιό ένα διάγραμμα των δημογραφικών και πως η Ελλάδα του 19 αιώνα ήταν από τους παγκόσμιους πρωταθλητές στο πόσα παιδιά κάνει μια οικογένεια και πως από την δεκαετία του 20 γύρισε αυτό.
Αν πάντως κρατούσαμε έστω Ανατολική Θράκη θα μείωναμε λίγο την μετανάστευση που αιμοράγησε την χώρα.
Ο Σαρρής βασίζονταν σε κάποια απόρρητη έκθεση Μαυρίδη (αν δεν κάνω λάθος). Με βάση αυτή, υπήρξε εισήγηση ώστε κατά τη συμφωνία της Λωζάννης να μη γίνει ολοκληρωτική ανταλλαγή πληθυσμών, αλλά μερική. Αυτό διότι κρίθηκε πως το ελληνικό κράτος δεν μπορούσε απότομα να απορροφήσει περισσότερους αστικούς πληθυσμούς αλλά μόνο αγροτικούς-επαρχιακούς. Σκοπός δεν ήταν να διατηρηθεί η μειονότητα αλλά να έρθουν όλοι σταδιακά στην Ελλάδα αφού εκποιήσουν τις περιουσίες τους στη Τουρκία (άρα με χρήματα) και με πιο αργό ρυθμό. Αν αυτό αληθεύει μπορούμε να διαβάσουμε με άλλο μάτι και τη τύχη των Ρωμιών αλλά και τον Β. Ηπειρωτών.
ισχύει θα εξηγούσε πολλά .
"Υπάρχουν στιγμές στις οποίες ένας λαός οφείλει ,αν θέλει να μείνει μεγάλος ,να είναι ικανός να πολεμήσει ...Έστω και χωρίς ελπίδα νίκης. Μόνο διότι πρέπει "

Άβαταρ μέλους
wooded glade
Δημοσιεύσεις: 29284
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 17:04

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από wooded glade » 14 Ιουν 2020, 01:34

To 1955-1964 η μειονότητα της Κωνσταντινούπολης υπέστη πόγκρομ.
Τα ίδια περίπου θα γινόταν και στη Μικρά Ασία.
Δεν υπήρχε Ευρώπη-Αμερική τότε που να λέει εναντίον των ethnic cleansings.
Δεν μπορεί να ήταν όπως τα γεγονότα του 1915 με τους Αρμένιους και του 1922 με το κάψιμο της Σμύρνης αλλά βασικά ήταν δικά μας εδάφη όμως και αυτό που δεν προβλέψαμε το 1919 ήταν ότι η Αντάντ θα διελύετο στα εξ ων συνετέθη. Το 1918 παρέλασε ο Ελληνικός στρατός στην αψίδα του θριάμβου, το 1922 είχε γίνει μπρεξιτο-τραμπο-λεπέν-κατάσταση παντού, συν και τα σταλίνια στην νεοσύστατη ΕΣΣΔ που έκαναν τα δικά τους. Έγιναν και πολλά λάθη αλλά η παραπάνω κατάσταση ήταν το κυριώτερο.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος wooded glade την 14 Ιουν 2020, 01:45, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
δεν είναι όλα κρού-σμα-τα

Άβαταρ μέλους
Λόρδος Ταντρίδης
Δημοσιεύσεις: 2032
Εγγραφή: 07 Οκτ 2018, 15:49
Phorum.gr user: Λόρδος Ταντρίδης

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Λόρδος Ταντρίδης » 14 Ιουν 2020, 01:43

Έπρεπε να διεκδικήσουμε την γραμμή Ανατολική Θράκη έως την Τσατάλτζα ( που μας είχε χορηγηθεί επίσημα με συνθήκη ) συν τα εδάφη που καταλάβαμε Προύσα - Σμύρνη - Αιδίνιο , με παράθυρο για την Κωνσταντινούπολη στο εγγύς μέλλον . Σθεναρή αμυντική υποστήριξη των συνόρων . Το λογικότερο σενάριο . Στην λύση που προχώρησαν , κατά μέτωπο επίθεση στον εχθρό μέχρι τέλους , η στρατιωτική και πολιτική ηγεσία φάνηκε ανίκανη και κατώτερη κάθε ικανότητας πλην εξαιρέσεων , δεν γίνεται να έχεις την μεγαλύτερη ευκαιρία να ανασυστήσεις την Βυζαντινή Αυτοκρατορία και να στέλνεις εκατό χιλιάδες στρατιώτες , και αυτούς με ελλιπές εφόδια . Έπρεπε να σταλθεί οποιοδήποτε αρσενικό μπορούσε να κρατήσει όπλο , συν υποχρεωτική επιστράτευση όλων των Χριστιανών της Ανατολικής Θράκης και Μικράς Ασίας . Η συζήτηση για συμμαχία με το αντάρτικο του Πόντου είναι άλλη ιστορία .

Δημοκράτης
Δημοσιεύσεις: 24759
Εγγραφή: 25 Ιαν 2019, 00:26

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Δημοκράτης » 14 Ιουν 2020, 01:48

Θα υπήρχε όσο υπάρχει και αρμένικη μειονότητα :lol:
Οι διωγμοί κατά των χριστιανών είχαν αρχίσει από το 15. Οι νεότουρκοι ήθελαν να απαλλαγούν από όλους τους χριστιανούς της αυτοκρατορίας

Άβαταρ μέλους
wooded glade
Δημοσιεύσεις: 29284
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 17:04

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από wooded glade » 14 Ιουν 2020, 01:55

Δημοκράτης έγραψε:
14 Ιουν 2020, 01:48
Θα υπήρχε όσο υπάρχει και αρμένικη μειονότητα :lol:
Οι διωγμοί κατά των χριστιανών είχαν αρχίσει από το 15. Οι νεότουρκοι ήθελαν να απαλλαγούν από όλους τους χριστιανούς της αυτοκρατορίας
Δεν ήταν νεότουρκοι όμως πλέον.
Ήταν κεμαλικοί.
Εγώ πιστεύω ότι θα μπορούσε να γινει κάποια συνεννόηση - για ότι αξία θα είχε αυτό.
Αλλά βασικά ήταν δικιά μας η Ιωνία πιστεύαμε και επίσης τους νεότουρκους ξέραμε εμείς για καθεστώς -που τους κάναμε και να υπογράψουν την συνθήκη των Σεβρών. Ο Κεμάλ προέκυψε αργότερα.
δεν είναι όλα κρού-σμα-τα

Άβαταρ μέλους
Αρχέλαος
Δημοσιεύσεις: 6711
Εγγραφή: 03 Απρ 2018, 19:01

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Αρχέλαος » 14 Ιουν 2020, 02:07

Έγραφε ο τεράστιος Δημήτρης Γληνός προφητικά το 1909:

»Οι Τούρκοι αστοί, οι Νεότουρκοι καλούμενοι, εγένοντο κύριοι των πραγμάτων. Ενώπιόν των ανοίγονται δύο δρόμοι. Πρώτον, θα ήτο δυνατόν να μελετήσωσι τα πορίσματα της καθολικής ιστορίας και να διαγνώσωσι την αληθή θέσιν των πραγμάτων εν τη πατρίδι των, ότι δηλαδή αύτη κατοικείται υπό δέκα και πλέον εκατομμυρίων ανθρώπων, οίτινες δεν είνε Τόυρκοι, αλλά Έλληνες, Αρμένιοι, Αλβανοί, Άραβες, Βούλγαροι, Σέρβοι...

»ότι οι λαοί ούτοι έχουσιν ήδη ανεπτυγμένην την εθνικήν των συνείδησιν, ότι η ιστορική εξέλιξις επροίκισε τους λαούς τούτους δι’ ελευθεριών, αίτινες είνε γεγραμμέναι εν τω προγράμματι της ιστορίας και αίτινες αλλαχού εδημιουργήθησαν εκ του μηδενός και παρεχωρήθησαν κατόπιν ματαίων αγώνων, θα ήτο δυνατόν επομένως να φθάσωσιν οι Τούρκοι εις το φωτεινόν συμπέρασμα, ότι η μεν αναγνώρισις του προωδευμένου ιστορικού καθεστώτος, οποίον υπάρχει ήδη εν Τουρκία, είνε το μόνον έργον φρονήσεως, ο μόνος τρόπος εσωτερικής ησυχίας και συνεργασίας μετά των διαφόρων εθνών τούτων χάριν των μεγαλειτέρων συμφερόντων της ανορθώσεως του κράτους και της κοινής αμύνης κατά των εξωτερικών εχθρών, η δε προσπάθεια τουναντίον προς εκμηδένισιν των ιστορικώς καθιερωμένων ου μόνον είνε ματαία αλλά και λίαν επικίνδυνος και θα φέρη εσωτερικούς σπαραγμούς, θα παραλύση το κράτος, θα αποξενώση τους λαούς τούτους, οίτινες αντί παροχής συνεργασίας δυσπιστίαν μόνον και ψυχρότητα θα αισθάνωνται προς αυτό...


Ο δεύτερος δρόμος
»Δεύτερος δρόμος είνε εκείνος, ον επιβάλλει αυτοίς η ψυχολογία των και η ιστορική των θέσις. Κυρίαρχοι αυτοί όντες, νεότευκτοι αστοί και άπειροι, μίαν μόνον πατρίδα βλέπουσι, την Τουρκίαν, εν μόνον κράτος, το τουρκικόν, εν μόνον έθνος, το τουρκικόν. Λέγοντες συναδέλφωσιν, ισότητα, δημιουργίαν έθνους ενιαίου και ισχυρού, ωρισμένως δεν έχουσιν ως πρότυπον την Αυστρίαν αλλά την Γαλλίαν ή την Γερμανίαν. Ενόμισαν, ότι λέγοντες αντί τουρκικόν έθνος, οθωμανικόν έθνος, επιτυγχάνουσιν δια μιας το ποθούμενον, ότι με μίαν πινελιάν μεταβάλλουσι τον ποικιλόχρωμον χάρτην του τουρκικού κράτους εις ομόχρωμον, ότι εδημιούργησαν ήδη το σύμβολον υπό το οποίον θα εξομοιώσωσιν πάντας. Αλλ’ εδώ ακριβώς έγκειται η χίμαιρα, ήτις σκληρώς θα τους απογοητεύση».

»Τουρκικόν έθνος και οθωμανικόν έθνος είνε λέξις απολύτως ταυτόσημοι. Οθωμανικόν έθνος υπό την σημασίαν, ην αποδίδουσιν εις τον όρον οι Νεότουρκοι δεν υπάρχει, είνε όνειρον θερινής νυκτός. Υπάρχει οθωμανικόν ή τουρκικόν κράτος κατοικούμενον υπό εθνών καλουμένων τουρκικού, ελληνικού, αλβανικού, αραβικού, βουλγαρικού, σερβικού κ.τ.λ. Η ετικέττα οθωμανικόν έθνος προσκολλωμένη εις το σύνολον των εθνών τούτων είνε ψευδής, απολύτως ψευδής. Δεν είνε δύσκολον μελετών τις σοβαρώς την ιστορίαν να μάθη την σημασίαν της λέξεως έθνος. Είνε ίσως δύσκολον να την εννοήση καλώς, και εις την θέσιν αυτήν ευρίσκονται οι Νεότουρκοι. Αλλ’ αν η ιστορία δυσκόλως κατανοήται και πολύ σπανίως διδάσκη τους λαούς, εκδικείται σκληρώς τους πλαστογραφούντας αυτήν».

»Οι Νεότουρκοι όμως, δηλαδή η κρατούσα εν Τουρκία αστική τάξις, δεν είνε δυνατόν ή να ακολουθήσωσι τον δεύτερον δρόμον και τον ηκολούθησαν. Είδομεν, ότι η αστική πατρίς είνε αποκλειστική, ότι τείνει να καταπνίξη πάσαν άλλην εν τη ιδιαιτέρα περιοχή της, ότι μόνον υπό της βίας των πραγμάτων αναγκάζεται να συνθηκολογήση. Ό,τι έπραξαν μέχρι σήμερον οι Νεότουρκοι είνε μόνον εν πολλοστημόριον εκείνου, όπερ διανοούνται αληθώς να πράξωσιν…».
"Πως μπορεί να είμαστε 20 χρόνια πίσω από την Αμερική, χωρίς αυτή να είναι 20 χρόνια μπροστά από εμάς;"

Δημοκράτης
Δημοσιεύσεις: 24759
Εγγραφή: 25 Ιαν 2019, 00:26

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Δημοκράτης » 14 Ιουν 2020, 02:18

wooded glade έγραψε:
14 Ιουν 2020, 01:55
Δημοκράτης έγραψε:
14 Ιουν 2020, 01:48
Θα υπήρχε όσο υπάρχει και αρμένικη μειονότητα :lol:
Οι διωγμοί κατά των χριστιανών είχαν αρχίσει από το 15. Οι νεότουρκοι ήθελαν να απαλλαγούν από όλους τους χριστιανούς της αυτοκρατορίας
Δεν ήταν νεότουρκοι όμως πλέον.
Ήταν κεμαλικοί.
Εγώ πιστεύω ότι θα μπορούσε να γινει κάποια συνεννόηση - για ότι αξία θα είχε αυτό.
Αλλά βασικά ήταν δικιά μας η Ιωνία πιστεύαμε και επίσης τους νεότουρκους ξέραμε εμείς για καθεστώς -που τους κάναμε και να υπογράψουν την συνθήκη των Σεβρών. Ο Κεμάλ προέκυψε αργότερα.
Αν δεν είχε μπει ο ελληνικός στρατός στην Σμύρνη πιθανότατα ο Κεμάλ δεν θα ήταν ποτέ πρωθυπουργός της Τουρκίας. Όχι πως θα άλλαζε κάτι και ο Κεμάλ καθαρός νέο Τούρκος ήταν

Άβαταρ μέλους
wooded glade
Δημοσιεύσεις: 29284
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 17:04

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από wooded glade » 14 Ιουν 2020, 02:55

Δημοκράτης έγραψε:
14 Ιουν 2020, 02:18
wooded glade έγραψε:
14 Ιουν 2020, 01:55
Δημοκράτης έγραψε:
14 Ιουν 2020, 01:48
Θα υπήρχε όσο υπάρχει και αρμένικη μειονότητα :lol:
Οι διωγμοί κατά των χριστιανών είχαν αρχίσει από το 15. Οι νεότουρκοι ήθελαν να απαλλαγούν από όλους τους χριστιανούς της αυτοκρατορίας
Δεν ήταν νεότουρκοι όμως πλέον.
Ήταν κεμαλικοί.
Εγώ πιστεύω ότι θα μπορούσε να γινει κάποια συνεννόηση - για ότι αξία θα είχε αυτό.
Αλλά βασικά ήταν δικιά μας η Ιωνία πιστεύαμε και επίσης τους νεότουρκους ξέραμε εμείς για καθεστώς -που τους κάναμε και να υπογράψουν την συνθήκη των Σεβρών. Ο Κεμάλ προέκυψε αργότερα.
Αν δεν είχε μπει ο ελληνικός στρατός στην Σμύρνη πιθανότατα ο Κεμάλ δεν θα ήταν ποτέ πρωθυπουργός της Τουρκίας. Όχι πως θα άλλαζε κάτι και ο Κεμάλ καθαρός νέο Τούρκος ήταν
Δεν ξέρω τις τούρκικες πολιτικές αποχρώσεις για να σου πω.
Πάντως μετά την λήξη του ΑΠΠ δεν είδαμε εμείς την Κεμαλική Τουρκία σαν "νέο σύμμαχο" όπως μετά το 1945 και εκτός αυτού έκαναν και οι κεμαλικοί τα δικά τους θρησκευτικά πόγκρομς το 1942. Μόνο που αυτή τη φορά ήταν πονηροί.
δεν είναι όλα κρού-σμα-τα

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 13 Ιούλ 2020, 14:56

σαν συνέχεια από εδώΗ Κωνσταντινούπολη και οι Έλληνες ως το 1955.
Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί εν έτει 2020 (ένας αιώνας συστηματικής εξόντωσης του ελληνισμού της Κωνσταντινούπολης).

γράφει ο Γιάννης Δασκαρόλης

Μεσοπόλεμος - ελληνοτουρκική προσέγγιση (1923-1940)
Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί πριν λίγες ημέρες δεν είναι μια φονταμελιστική πρωτοβουλία εσωτερικής κατανάλωσης όπως μας τη σερβίρουν. Είναι απλά άλλος ένας κρίκος του τουρκικού κρατικού σχεδίου για την εξόντωση της ελληνικής μειονότητας της Κωνσταντινούπολης και την εξαφάνιση οποιουδήποτε χριστιανικού γνωρίσματος της πόλης. Η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε την επομένη της υπογραφής της συνθήκης της Λοζάνης τον Ιούλιο του 1923. Παρά το γεγονός ότι μόλις είχε υπογραφεί μια λεπτομερέστατη συνθήκη που ρύθμιζε όλες τις πτυχές των ελληνοτουρκικών σχέσεων, οι Τούρκοι εκμεταλλευόμενοι την απουσία πολλών μειονοτικών από την Κωνσταντινούπολη λόγω του φόβου μετά την επανακατάληψη της πόλης, ερμήνευσαν αυθαίρετα τον κανονισμό των εγκατεστημένων (etablis), βάσει του οποίου όποιος δεν πληρούσε κάποιες τυπικές προϋποθέσεις έχανε την Τουρκική υπηκοότητα και το δικαίωμα παραμονής στην Κωνσταντινούπολη.

Βάσει του νόμου αυτού 2.500 μειονοτικοί έχασαν τις περιουσίες τους ενώ οι Τουρκικές πιέσεις κορυφώθηκαν το 1925, όταν εντάχθηκε σε αυτό το καθεστώς ο Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης Κωνσταντίνος ΣΤ΄ και εξαναγκάστηκε από τις τουρκικές αρχές να εγκαταλείψει την Πόλη ταπεινωμένος και να μεταβεί στο Άγιο Όρος. Το νέο συγκλόνισε τον ελληνισμό, κάποιοι πολιτικοί όπως ο Πάγκαλος ζήτησαν δημοσίως την επανάληψη του ελληνοτουρκικού πολέμου στη Θράκη, ενώ ο Μεταξάς, ως αρχηγός των Ελευθεροφρόνων απείλησε τους υπουργούς της κυβέρνησης Μιχαλακόπουλου με ειδικό δικαστήριο για την αδράνειά τους. Το 1924 εγκαθίσταται στην Κωνσταντινούπολη και αυτοανακηρύσσεται σε «Πατριάρχη της Τουρκορθοδόξου Εκκλησίας» ο περίφημος παπα-Ευθύμ, έχοντας την υποστήριξη των τουρκικών Αρχών που του επέτρεψαν να καταλάβει και να χρησιμοποιεί για λατρευτικούς σκοπούς κάποιους ορθόδοξους ναούς της Πόλης.

Οι τουρκικές πιέσεις εναντίον των Ελλήνων μειονοτικών δεν μειώθηκαν τα επόμενα χρόνια, αλλά πέρασαν σε μια σταδιακή ύφεση την εποχή της ελληνοτουρκικής προσέγγισης Βενιζέλου - Κεμάλ το 1929. Ο ίδιος ο Βενιζέλος έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τη μειονότητα της οποίας η παρουσία στην Κωνσταντινούπολη επιτεύχθηκε με την προσωπική του επιμονή στη Λοζάνη και παρά τις αντιρρήσεις του Ινονού. Παρά τις εργώδεις προσπάθειες του Βενιζέλου η θέση των Ελλήνων μειονοτικών βελτιώθηκε ελάχιστα, ενώ ακόμη και τον Απρίλιο του 1930 ο Έλληνας πρόξενος Πολυχρονιάδης τηλεγραφούσε στην Αθήνα ότι η θέση της μειονότητας ουσιαστικά δεν είχε βελτιωθεί. Ο πατριάρχης Φώτιος με επιστολή του, ευχαρίστησε τον Βενιζέλο για τις προσπάθειές του ζητώντας να επιστραφούν στο πατριαρχείο οι Ιεροί ναοί που είχαν δοθεί στον παπά Ευθύμ, ενώ υπογράμμισε ότι η εκπαίδευση των Ελλήνων της Πόλης είχε υπονομευθεί από την αναγκαστική καθιέρωση της τουρκικής γλώσσας στα σχολεία τους, αλλά και την αναγκαστική διδασκαλία της ιστορίας και της γεωγραφίας στα Τουρκικά. Με την ελληνοτουρκική συμφωνία της Άγκυρας το 1930 που ήταν φανερά εις βάρος των ελληνικών συμφερόντων, η ελληνική πλευρά δέχθηκε ως τετελεσμένο την οριστική φυγή 30.000 Ελλήνων από την Κωνσταντινούπολη με αντάλλαγμα την παροχή ιθαγένειας από το Τουρκικό κράτος σε όσους είχαν παραμείνει και απειλούνταν με απέλαση. Χάρις τις συνεχείς πιέσεις της Τουρκίας στην ελληνική μειονότητα και τα επόμενα χρόνια μέχρι τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο, αυτή είχε ήδη συρρικνωθεί σε 125.000 άτομα το 1935 από 300.000 που ήταν το 1922.

Εικόνα

Κατοχή (1940-1945)

Οι διμερείς σχέσεις των 2 χωρών παρέμειναν κακές κατά τη διάρκεια της Κατοχής καθώς η Τουρκία προσπάθησε να εξασφαλίσει συμμαχική άδεια για την κατάληψη νησιών του Αιγαίου, ενώ διεκδίκησε παρασκηνιακά τα Δωδεκάνησα. Στην Κατοχή, τον Μάιο του 1941 αμέσως μετά από την κατάληψη της Ελλάδος και της Γιουγκοσλαβίας από τις Φασιστικές και Ναζιστικές δυνάμεις, η μονοκομματική κυβέρνηση της Τουρκίας με την χρήση μυστικού διατάγματος επιστράτευσε τους 40.000 άνδρες των μη-Μουσουλμανικών μειονοτήτων ηλικίας 18-45 ετών. Οι επιστρατευμένοι οδηγήθηκαν σε στρατόπεδα εργασίας κατασκευής οδών, αεροδρομίων και κτιρίων, κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, χωρίς να έχουν άδεια επίσκεψης στην Πόλη. Το γεγονός αυτό ονομάστηκε «Είκοσι Ηλικίες» και δεν είναι γνωστά τα ακριβή κίνητρα και οι σκοποί του διωγμού αυτού. Το γεγονός ότι οι επιστρατευμένοι απολύθηκαν με την αλλαγή της τροπής του πολέμου (Νοέμβριος 1942) και οι έντονες φήμες που κυκλοφορούσαν στην Πόλη περί της μη επιστροφής τους, δίνει την δυνατότητα διαφόρων ερμηνειών και το μέτρο να σχετίζεται με παρόμοια συμβάντα σε άλλες περιοχές της Ευρώπης. Οι ηλικιωμένοι είχαν σταλεί σε στρατόπεδα στην Ανατολική Θράκη ενώ οι νεότεροι σε διάφορες περιοχές στο εσωτερικό της Ανατολής.

Στις 11 Νοεμβρίου 1942 ψηφίστηκε από την τουρκική εθνοσυνέλευση χωρίς καν να συζητηθεί, ο νόμος περί Φόρου Περιουσίας, γνωστός και ως Βαρλίκ Βεργκισί (Varlik Vergisi). Ο νόμος προέβλεπε την συγκρότηση σε κάθε επαρχία και νομό επιτροπών αποτίμησης περιουσίας, οι οποίες επιτροπές θα καθόριζαν το ποσό που θα πλήρωνε ο κάθε υπόχρεος. Οι αποφάσεις των επιτροπών θα ήταν τελικές και απρόσβλητες, ενώ οι υπόχρεοι θα ήταν υποχρεωμένοι να πληρώσουν το καθορισθέν ποσόν εντός 15 ημερών. Όσοι δεν πλήρωναν τον καθορισθέν ποσόν εντός 15 ημερών, θα υποχρεώνονταν σε κατάσχεση και αναγκαστική εκποίηση της περιουσίας τους από τις επιτροπές και σε περίπτωση που και πάλι δεν ήταν δυνατή η αποπληρωμή του καθορισθέντος ποσού, οι υπόχρεοι θα στρατολογούνταν στα τάγματα εργασίας, για καταναγκαστικά έργα.

Στην Κωνσταντινούπολη συγκροτήθηκαν τρεις επιτροπές, οι οποίες στις 18 Δεκεμβρίου 1942 ανακοίνωσαν τις καταστάσεις με τους υπόχρεους και τα ποσά των φόρων που καλούνταν να καταβάλουν. Το 87% των φόρων καλούνταν να τον πληρώσουν οι μη μουσουλμάνοι (Έλληνες και Αρμένιοι), το 7% μουσουλμάνοι και το 6% διάφοροι άλλοι, οι οποίοι και πάλι ήταν άτομα που ανήκαν σε διάφορες μη μουσουλμανικές πληθυσμιακές ομάδες. Μετά από την εξοντωτική φορολογία πουλήθηκαν χιλιάδες ακίνητα στην Κωνσταντινούπολη και σε λίγες βδομάδες πέρασαν από χριστιανικά σε μουσουλμανικά χέρια, έναντι εξευτελιστικού τιμήματος. Το 67% των ακινήτων το αγόρασαν μουσουλμάνοι Τούρκοι και το υπόλοιπο κρατικές υπηρεσίες και οργανισμοί. Επίσης, από τις 21 Ιανουαρίου 1943 χιλιάδες ακίνητα που ανήκαν σε χριστιανούς κατασχέθηκαν για να πληρωθούν οι φόροι που τους επιδικάστηκαν.

Εικόνα

Μεταπολεμική περίοδος - Σεπτεμβριανά (1949-1955)

Μεταπολεμικά η διμερείς σχέσεις συνέχισαν να είναι κακές. Μετά την ήττα στον ποδοσφαιρικό αγώνα Ιταλίας - Τουρκίας που έγινε στην Αθήνα στις 20 Μαΐου 1949, ο τουρκικός τύπος, αλλά και άλλοι Τούρκοι ιθύνοντες, έδωσαν μια άλλη διάσταση στο γεγονός δημιουργώντας μια πολεμική ατμόσφαιρα στην Τουρκία εναντίον της Ελλάδας και ειδικά στην Κωνσταντινούπολη. Ο πρόεδρος της τουρκικής ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας μίλησε για επεισόδια εις βάρος των Τούρκων αθλητών που καθοδηγήθηκαν από τις Ελληνικές Αρχές, τουρκικές εφημερίδες έγραφαν ότι η Ελληνοτουρκική φιλία έπαψε πλέον να υφίσταται μετά τα έκτροπα των Αθηνών, η εφημερίδα Τζουμχουριέτ έγραψε ότι κακώς δεν μετατράπηκε το γήπεδο σε πεδίο μάχης καθώς έτσι οι Έλληνες θα τρέπονταν σε φυγή, υπονοώντας την διάσπαση του μετώπου το 1922. Η Χουριέτ έφτασε μέχρι και να ζητήσει αλλαγή των ελληνοτουρκικών συνόρων :lol: από την στιγμή που δεν ισχύει πλέον η Ελληνοτουρκική φιλία, ενώ άλλα έντυπα πρότειναν να σταματήσουν οι εξαγωγές τροφίμων προς την Ελλάδα για να πεινάσουν οι Έλληνες.

Στις 24 Μαΐου ο φοιτητικός σύλλογος της Κωνσταντινούπολης διεξήγαγε συλλαλητήριο για το ζήτημα στο οποίο συμμετείχαν οι περισσότεροι αθλητές που είχαν εν τω μεταξύ γυρίσει από την Αθήνα, οι οποίοι διαβεβαίωσαν το πλήθος για την αντιτουρκική ατμόσφαιρα που αντιμετώπισαν στην Αθήνα. Υπήρχαν φοιτητές με πλακάτ που έγραφαν ότι οι "Έλληνες είναι φίδια", Τούρκοι παλαιστές πήραν τον λόγο διαβεβαιώνοντας ότι στους επερχόμενους διεθνείς αγώνες που θα γίνονταν στην Κωνσταντινούπολη θα "περιποιούνταν καταλλήλως" :k046: τους Έλληνες αντιπάλους τους, αντιπροσωπείες κατέθεσαν στεφάνια στο ηρώο των πεσόντων των Ελληνοτουρκικών πολέμων, ενώ το πλήθος φωνασκούσε ότι δεν θα ανεχόταν ποτέ η Κύπρος να γίνει Ελληνική. Τέλος, αντιπροσωπεία των φοιτητών ζήτησε ακρόαση από τον Πατριάρχη για να τον ρωτήσει ποια ήταν η γνώμη του για τα γεγονότα των Αθηνών, αλλά αυτός δεν τους δεχθηκε προφασιζόμενος ότι προσευχόταν την στιγμή που το πλήθος κύκλωσε το Πατριαρχείο και δεν μπορούσε να διακόψει. Το 1950 η κυβέρνηση Μεντερές δημιούργησε με κρατική πρωτοβουλία την Εταιρία κατακτήσεως της Ινσταμπούλ. Η Εταιρία αυτή καθιέρωσε τον πανηγυρισμό της 29ης Μαΐου ως ημέρα της Αλώσεως, εορτασμός που γίνεται κάθε χρόνο μέχρι τις μέρες μας.

Εικόνα

Ακολούθησαν τα περίφημα "Σεπτεμβριανά" στις 6 Σεπτεμβρίου 1955. Το κλίμα στην Κωνσταντινούπολη είχε προετοιμαστεί πάρα πολύ καλά από τον τουρκικό τύπο που διοχέτευε εμπρηστικά δημοσιεύματα κατά της Ελλάδας για το Κυπριακό. Μέσα στην ψυχολογία του όχλου που δημιουργήθηκε, ένα σημαντικό κομμάτι αφορούσε τη ζήλια και το φθόνο από τη συνεχή οικονομική πρόοδο των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης. Σ' αυτό προβαλλόταν έντεχνα απ' την Τουρκική προπαγάνδα η ιδέα πως η κακοδαιμονία της Τουρκίας και η αδυναμία οικονομικής της ανάπτυξης οφειλόταν στους Χριστιανούς, στους Αρμένιους, στους Εβραίους και στις άλλες μειονότητες που απολάμβαναν τον περισσότερο πλούτο. Μέσα σε λίγες ώρες 50.000 περίπου άτομα, με την βοήθεια των επίσημων τουρκικών αρχών κατέστρεψαν όλες τις ελληνικές περιουσίες στους εμπορικούς δρόμους της Πόλης βεβηλώνοντας τα όσια και τα ιερά των χριστιανών συμπατριωτών τους, ενώ σημειώθηκαν 20 δολοφονίες χριστιανών.

Εικόνα

Σύγχρονη εποχή (1964-2020)

Ακολούθησαν οι περίφημες απελάσεις του 1964 που επέφεραν καίριο πλήγμα για τον ελληνισμό της Πόλης, καθώς ο αριθμός των Ελλήνων της Πόλης μειώθηκε από 90.000 σε 30.000 σε διάστημα ενός έτους. Η ανακοίνωση της έναρξης των απελάσεων γίνεται τη 16η Μαρτίου 1964 και αρχίζει αμέσως η ανακοίνωση καταλόγων Ελλήνων υπηκόων και παράλληλα η πρόσκληση αυτών σε ατμόσφαιρα τρομοκρατίας στο 4ο Τμήμα Ασφαλείας Κωνσταντινουπόλεως με αντιμετώπιση αυτών ως εγκληματιών του ποινικού δικαίου. Κορυφαία πράξη βίας υπήρξε ο εξαναγκασμός να υπογράψουν δήλωση που δεν επιτρεπόταν να διαβάσουν ότι δήθεν είχαν διενεργήσει βλαβερές ενέργειες κατά της Τουρκίας. Παράλληλα τα καταπιεστικά μέτρα επεκτείνονταν σε όλα τα μέλη και ιδρύματα της ομογένειας.

Εικόνα

Αρκεί να αναφέρουμε τον έντονο οικονομικό αποκλεισμό που οργανώθηκε με την ανοχή της κυβέρνησης της Τουρκίας από τις δεξιές και αριστερές εθνικιστικές φοιτητικές οργανώσεις, αρχίζοντας τον Απρίλιο του 1964, αλλά και την τρομοκράτηση γενικότερα του ελληνικού πληθυσμού περί επικείμενης βίας, συνεχή προπαγάνδα κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου με κυβερνητικές δηλώσεις και δημοσιεύσεις του κατευθυνόμενου Τύπου. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ανακριτικής έρευνας κατά της διοίκησης του μείζονος Ιδρύματος Βαλουκλί, αρχές του 1964, με αφορμή τη δωρεά που είχε στείλει η Παγκόσμια Ένωση Εκκλησιών, μιας κεντρικής μονάδας θέρμανσης για το νοσοκομείο, με την κατηγορία ότι περιείχε οπλισμό. :lol:

Ειδικός στόχος των διωγμών υπήρξαν τα σχολεία με τον διορισμό «υποδιευθυντών» με απόλυτες εξουσίες και αποστολή να καταστρέψουν τα σχολεία με προφανή σκοπό τη διάλυση του κοινωνικού ιστού της ομογένειας. Παράλληλα με τις απελάσεις, μυστικό διάταγμα δέσμευσε όλα τα περιουσιακά στοιχεία των Ελλήνων στην Τουρκία. Τα σπίτια και οι περιουσίες των απελαθέντων περιήλθαν στο Τουρκικό Δημόσιο, αφού πρώτα χαρακτηρίστηκαν από αυτό ως εγκαταλειμμένες περιουσίες. Οι μαζικές μεταναστεύσεις πληθυσμών που πραγματοποιήθηκαν τότε θεωρήθηκαν ως η μεγαλύτερη έξοδος ανθρώπων από μία χώρα σε καιρό ειρήνης στο έδαφος της Βαλκανικής Χερσονήσου, μετά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο. Κατά το διάστημα αυτό έκλεισαν και 100 επιχειρήσεις Ελλήνων υπηκόων με κεφάλαιο 500.000.000 δολαρίων. Ακολούθησε το κλείσιμο της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης το 1971 εξαιτίας υποτίθεται ενός τουρκικού νόμου που απαγόρευε τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων. Ο στόχος του συγκεκριμμένου μέτρου είναι να υπονομεύσει μακροπρόθεσμα τη δυνατότητα διαδοχής στον Οικουμενικό Θρόνο. Μέσα σε αυτό το συνεχές πλαίσιο καταπιέσεων η Ελληνική μειονότητα της Κωνσταντινούπολης παρήκμασε αριθμητικά και σήμερα αριθμεί λιγότερο από 10.000 άτομα σε σύνολο 10.000.000 Τούρκων που κατοικούν την Κωνσταντινούπολη, ενώ το 98% του συνόλου της έχει εκπατριστεί χάνοντας παράνομα ιθαγένεια και περιουσία.


Ο πρόσφατος κρίκος της εξόντωσης του Ελληνορθόδοξου πολιτισμικού στοιχείου της Πόλης, είναι η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Να είστε σίγουροι ότι δεν είναι ο έσχατος κρίκος. Αν αναλογιστούμε το ιστορικό πλαίσιο που περιγράψαμε και θυμηθούμε τη διχοτόμηση της Κύπρου, την ευθεία, την εξόντωση των ελληνικών πληθυσμών της Ίμβρου και της Τενέδου και την ευθεία αμφισβήτηση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο, δεν πρέπει να μας εκπλήσσει καθόλου το γεγονός. Ίσως πρέπει να μας εκπλήσσει πόσο ανίκανοι υπήρξαμε εμείς στην διαχείριση των ζητημάτων της ελληνικής μειονότητας της Κωνσταντινούπολης ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι στη ελληνική Θράκη η μουσουλμανική μειονότητα την ίδια περίοδο άκμασε αριθμητικά και τώρα αποτελεί την αιχμή του δόρατος για τον τουρκικό αναθεωρητισμό στην περιοχή. Δεν νομίζω ότι το ισοζύγιο των διμερών ελληνοτουρκικών σχέσεων είναι αναστρέψιμο και αυτό συμβαίνει κυρίως επειδή διαχρονικά οι ελληνικές κυβερνήσεις στάθηκαν χαρακτηριστικά αδιάφορες ή ανίκανες να προστατέψουν τα ζωτικά συμφέροντα της ρωμηοσύνης, τα οποία ήταν κατοχυρωμένα βάσει συνθηκών. Η ίδια η ελληνικότητα της συνείδησης (πολιτισμός, γλώσσα, ιστορία, ορθόδοξη πίστη) που οφείλει αυτονόητα να αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της κρατικής μας υπόστασης, υπονομεύεται συστηματικά από το ελληνικό επίσημο κράτος, την δημόσια εκπαίδευση, τους "ανθρώπους του πνεύματος", τα ΜΜΕ και τον δημόσιο λόγο που εκπέμπουν. Όταν βλέπεις η Ελλάδα να χάνεται όχι στα Ταταύλα και στο Πέραν αλλά στη Γερανίου και στην πλατεία Κουμουνδούρου που έχουν μεταβληθεί σε ισλαμιστικούς θύλακες στην καρδιά του κράτους, νομίζω ότι το ελληνικό ενδιαφέρον για την Αγία Σοφία μοιάζει κάπως υποκριτικό (ίσως και λίγο εκτός πραγματικότητας).

Εικόνα

https://www.istorikathemata.com/2020/07/2020.html
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Giorgos 574

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Giorgos 574 » 31 Ιούλ 2020, 00:55

Το ατόπημα της Ελλάδας είναι ότι διεκδικουσε περιοχές με πληθυσμούς που δε μπορούσε να ενσωματώσει. Οι Τουρκαλβανοι της βορειου Ηπείρου και οι Τούρκοι της Μικρας Ασιας μισούσαν τους Έλληνες και ποτέ δε θα αποδέχονταν την ελληνική διοίκηση.

Giorgos 574

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Giorgos 574 » 31 Ιούλ 2020, 00:59

Chainis έγραψε:
08 Μαρ 2020, 17:45
Πολλοί Έλληνες είχαν διωχθεί πριν το 1919, από το 1915 άρχισαν οι διωγμοί.

Θα μπορουσαν να μείνουν ισως στην Σμύρνη και τα παράλια και την Θράκη αν δεν συμφωνουσαμε ανταλλαγή πληθυσμών αλλά τότε θα μας είχαν ξεμείνει και σε εμάς καμιά 500ρα χιλιάδες Τούρκοι εδώ.
Δεν νομίζω οτι το ήθελε κανένας τότε.
Οχι γιατί θα δημιουργούσαν προβλήματα

Άβαταρ μέλους
nostromos
Δημοσιεύσεις: 23467
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2018, 22:06
Phorum.gr user: nostromos

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nostromos » 31 Ιούλ 2020, 01:01

Giorgos 574 έγραψε:
31 Ιούλ 2020, 00:55
Το ατόπημα της Ελλάδας είναι ότι διεκδικουσε περιοχές με πληθυσμούς που δε μπορούσε να ενσωματώσει. Οι Τουρκαλβανοι της βορειου Ηπείρου και οι Τούρκοι της Μικρας Ασιας μισούσαν τους Έλληνες και ποτέ δε θα αποδέχονταν την ελληνική διοίκηση.
ενω οι Ελληνες αποδεχθηκαν την οθωμανικη διοικηση ...? τι μαλακιες γραφεις παλι
η προσοχη μας στο Καστελοριζο

Άβαταρ μέλους
nostromos
Δημοσιεύσεις: 23467
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2018, 22:06
Phorum.gr user: nostromos

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nostromos » 31 Ιούλ 2020, 01:04

δεν υπαρχει πουθενα στην ιστορια ειρηνικη ενσωματωση ... με τον ενα η τον αλλο τροπο ειτε καποιοι δεχονται με τη βια την κατακτηση ειτε φευγουνε
η προσοχη μας στο Καστελοριζο

Giorgos 574

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Giorgos 574 » 31 Ιούλ 2020, 01:05

Και τι θα γινόταν με τόσους Τούρκους της μικρας ασιας, θα φεύγανε;

Άβαταρ μέλους
nostromos
Δημοσιεύσεις: 23467
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2018, 22:06
Phorum.gr user: nostromos

Re: Αν δεν ειχε επεμβει η Ελλαδα στην Μικρα Ασια το 1919 θα υπηρχε σημερα ελληνικη μειονοτητα?

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nostromos » 31 Ιούλ 2020, 01:09

φυσικα και θα φευγανε ...θα επαιρνε χρονια αλλα αυτο θα γινοτανε ...
η προσοχη μας στο Καστελοριζο

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών