Όταν ο θεός σάρωσε τους πιστούς του και έσωσε τα πορνεία

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Nero

Όταν ο θεός σάρωσε τους πιστούς του και έσωσε τα πορνεία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Nero » 15 Μαρ 2020, 07:41

Την 1η Νοεμβρίου του 1755, η Λισαβόνα γιόρταζε την ημέρα των Αγίων Πάντων. Η πόλη, παρότι οι συνθήκες ζωής ήταν άθλιες, εξέφραζε την ισχύ και την αίγλη της πορτογαλικής αυτοκρατορίας και ειδικά το λιμάνι της ήταν ένα από τα πλέον ανθηρά σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Κατά τις εννέα και μισή το πρωί, τρεις ισχυρότατες σεισμικές δονήσεις γκρέμισαν κτίρια, ενώ ξέσπασε τεράστια πυρκαγιά. Τα πλήθη αναζήτησαν καταφύγιο στο λιμάνι. Εκεί ωστόσο αντίκρισαν ένα αλλόκοτο θέαμα: η θάλασσα είχε τραβηχτεί αποκαλύπτοντας τον βυθό του λιμανιού. Ψάρια σπαρταρούσαν, πλοία «κάθισαν» πάνω στην καρίνα τους κι έγειραν στο πλάι. Σαράντα περίπου λεπτά μετά τον τελευταίο σεισμό, ένα υπόκωφο βουητό έκανε όλα τα βλέμματα να στραφούν προς τα ανοιχτά. Η γραμμή του ορίζοντα στον ωκεανό είχε μεταβληθεί σε μια βαθιά μπλε, σχεδόν μαύρη, κινούμενη μάζα. Τσουνάμι, τρία τον αριθμό, το ένα μετά το άλλο, έπνιξαν χιλιάδες...

Σύμφωνα με τον Νίκολας Σρέιντι, συγγραφέα του εξαιρετικού «Ο μεγάλος σεισμός. Καταστροφή, δέος και ορθολογισμός στη Λισαβόνα το 1755» (μτφρ. Ξενοφών Γιαταγάνας, εκδ. Κριτική), η Λισαβόνα είχε ουσιαστικά σβήσει από τον χάρτη, με τα τρία τέταρτα της πόλης να έχουν ισοπεδωθεί. Η τεράστια φωτιά διήρκεσε σχεδόν μία ολόκληρη εβδομάδα, επικράτησε πανικός, λεηλασίες, θρησκευτική υστερία. Δημιουργήθηκαν δεκάδες προσφυγικά στρατόπεδα στα προάστια της πόλης, στα οποία επικράτησε η βαρβαρότητα, μέσα δε στην πόλη το πλιάτσικο και οι φόνοι έδωσαν τον τόνο της καθημερινότητας.

Η εκπληκτική μελέτη του Σρέιντι κυκλοφόρησε στα ελληνικά το 2010, δύο χρόνια μετά την πρωτότυπη έκδοση στην αγγλόφωνη αγορά. Γιατί τη θυμήθηκα τώρα; Διότι με αφορμή τις φονικές φωτιές της Αττικής, στο εξαιρετικό του άρθρο «Ο Βολταίρος, ο Ρουσό και η πυρκαγιά στο Μάτι», στην «Κ» της περασμένης Κυριακής (29.7), ο Κώστας Συνολάκης, ακαδημαϊκός και καθηγητής Φυσικών Καταστροφών στο Πολυτεχνείο Κρήτης, έχει ως σημείο εκκίνησής του τον σεισμό της Λισαβόνας.

Ο σεισμός εκείνος κατέστρεψε μεν μια παγκόσμια αυτοκρατορία, αποτέλεσε ωστόσο την αφετηρία για την αναγέννηση της χώρας, καθώς και σειράς φιλοσοφικών και πολιτικών προβληματισμών στην Ευρώπη. Οπως γράφει ο κ. Συνολάκης, στη Λισαβόνα του 1755 αρχικά «αναζητήθηκαν εξιλαστήρια θύματα και πολλοί υποχρεώθηκαν σε “πράξεις πίστης” (auto-da-fe), δηλαδή τους έβαζαν φωτιά ζωντανούς, και, αν ήταν αθώοι, τότε ο Θεός θα τους έσωζε. Οι μετασεισμικές δονήσεις, όμως, συνεχίστηκαν, και έτσι δεκάδες “ένοχοι” σώθηκαν». Πράγματι, στο βιβλίο του Σρέιντι περιλαμβάνονται λεπτομερείς περιγραφές αλλά και χαλκογραφίες με απεικονίσεις τέτοιων εκτελέσεων.

Κι όμως, η φυσική εκείνη καταστροφή εκσυγχρόνισε την Πορτογαλία και την έφερε πιο κοντά στο πνεύμα του Διαφωτισμού. Κομβικό ρόλο στην ανοικοδόμηση και στην ορθή διαχείριση της κρίσης έπαιξε ο Σεμπαστιάο Χοσέ ντε Καρβάχιο, γνωστότερος ως μαρκήσιος ντε Πομπάλ, ο οποίος επέδειξε οργανωτικό πνεύμα, σιδηρά θέληση και αποφασιστικότητα και κυβέρνησε την Πορτογαλία επί τριάντα σχεδόν χρόνια. Στο άρθρο του, ο καθηγητής Κ. Συνολάκης αναφέρει το έργο «Καντίντ ή η αισιοδοξία» του Βολταίρου (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πόλις, μτφρ. Παντελή Κοντογιάννη, 2005), όπου γίνεται ιδιαίτερη μνεία στον σεισμό της Λισαβόνας.

Το βιβλίο είχε εκδοθεί το 1759 αλλά είχε προηγηθεί, το 1756, πάλι από τον Βολταίρο, το μακροσκελές «Ποίημα για την Καταστροφή της Λισαβόνας» (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πόλις, σε μετάφραση του Μίλτου Φραγκόπουλου, 2018). Ο Βολταίρος πληροφορήθηκε τα συμβάντα της Λισαβόνας τρεις εβδομάδες μετά τον σεισμό και συγκλονίστηκε. «Ποιος ο ρόλος της πίστης στον Θεό όταν επιτρέπει να συμβαίνουν τέτοιες τερατωδίες;» έγραφε ο Βολταίρος.

«Αραγε, ο κόσμος έχει τίποτα να διδαχτεί από την κληρονομιά που μας αφήνει η εμπειρία της Λισαβόνας;» αναρωτιέται ο Σρέιντι, τονίζοντας πως το 1755 «χρειάστηκαν εβδομάδες ώσπου να διαδοθούν με τις άμαξες τα νέα του σεισμού στην Ευρώπη», σε αντίθεση με τη σημερινή εποχή κατά την οποία η είδηση μεταδίδεται σχεδόν ταυτόχρονα με το γεγονός – κι ωστόσο, όπως είδαμε στη χώρα μας στις 23 Ιουλίου, αυτό δεν έσωσε ανθρώπινες ζωές. Μάλιστα, ιερωμένοι ακούστηκαν να δηλώνουν ότι οι φωτιές στην Αττική ήταν προϊόν «θείας δίκης», επειδή ο σημερινός Ελληνας πρωθυπουργός δηλώνει... άθεος.

Οι μεμονωμένες αυτές απόψεις (η Ιερά Σύνοδος, έστω και με καθυστέρηση, διαχώρισε τη θέση της) προφανώς και δεν εκφράζουν το σύνολο του κόσμου, ωστόσο βρίσκουν θιασώτες και είναι αποκαρδιωτικό να αισθάνεται κάποιος ότι η Ελλάδα του 2018 δεν απέχει και πάρα πολύ από την Πορτογαλία του 1755, στην οποία όμως, η μαζική εκείνη καταστροφή (όχι μιας μικρής περιοχής αλλά σχεδόν ολόκληρης της πρωτεύουσας) αποτέλεσε το ορόσημο για τη διάδοση του ορθολογισμού και του Διαφωτισμού.

Βολταίρος και Ρουσό

Το ποίημα του Βολταίρου εντάσσεται στη γενικευμένη φιλοσοφική συζήτηση που προκάλεσε ο σεισμός της Λισαβόνας. Οταν μάλιστα απέστειλε ένα αντίτυπο στον Ρουσό, ο τελευταίος του απάντησε μάλλον δεικτικά (στο άρθρο του ο κ. Συνολάκης αναφέρεται και στην αλληλογραφία αυτή).

Στο συνοπτικό αλλά κατατοπιστικό σημείωμα για το «Ποίημα» του Βολταίρου, στην ελληνική έκδοση, ο Μισέλ Ντελόν, ομότιμος καθηγητής της γαλλικής λογοτεχνίας του 18ου αιώνα στη Σορβόννη, γράφει ότι ο Βολταίρος, «μπροστά στα πάθη των θυμάτων απορρίπτει όποιο ερμηνευτικό σχήμα θα υποβάθμιζε την οδύνη τους». Στο στόχαστρο του Γάλλου συγγραφέα μπαίνει η πορτογαλική Εκκλησία αλλά και η αισιόδοξη οπτική των Λάιμπνιτς και Αλεξάντερ Πόουπ.

Οταν στέλνει ένα αντίτυπο στον Ρουσό, ο τελευταίος αντιδρά άσχημα και απαντά ότι το κακό συνέβη επειδή ο άνθρωπος γύρισε την πλάτη του στη φύση. «Πολλά θύματα θα είχαν σωθεί αν δεν ήσαν δέσμια του τρόπου ζωής τους και δεν ολιγωρούσαν φοβούμενα ότι θα έχαναν τις περιουσίες τους», γράφει ο Ρουσό. Ο Βολταίρος θα απαντήσει με τον «Καντίντ», όπου, σύμφωνα με τον Ντελόν, εκφράζεται η θέση ότι «δεν απομένει πια στους ανθρώπους παρά να κάνουν τη δουλειά τους και να χαίρονται το παρόν, παραμερίζοντας όλα τα δόγματα». Δυστυχώς, στην Ελλάδα του 2018, δεν κάνουμε τη δουλειά μας.

«Το μεγατσουνάμι άλλαξε την ευρωπαϊκή σκέψη», σημειώνει ο κ. Συνολάκης. «Ελπίζω», γράφει, «η εκατόμβη στο Μάτι να μας κάνει να γυρίσουμε σελίδα στην προετοιμασία και αντιμετώπιση κρίσεων, όπως πολλοί άλλοι Ευρωπαίοι έκαναν το 1755».

https://www.kathimerini.gr/978102/galle ... syntrimmia
Λόγω της ημέρας, ο σεισμός βρήκε το μεγαλύτερο μέρος το πληθυσμού στις εκκλησίες, τις οποίες ισοπέδωσε σχεδόν όλες, ωστόσο μέσα σε όλα τα άλλα παράδοξα είχαν παρατηρήσει ότι η συνοικία της πόλης που στέγαζε τα περισσότερα πορνεία, είχε μείνει ουσιαστικά άθικτη. Μια λογική εξήγηση είναι ότι τα πορνεία έπρεπε να είναι κρυμμένα, οπότε ήταν χαμηλά και πρακτικά κτήρια, σε αντίθεση με τις επιβλητικές εκκλησίες της αποικιοκρατικής Πορτογαλίας, αλλά όπως και να 'χει, το σοκ των πιστών σε όλη την Ευρώπη ήταν τεράστιο και πειστική θεολογική εξήγηση γι'αυτό το περίεργο θέαμα δεν υπήρχε :)


Άβαταρ μέλους
Jimmy81
Δημοσιεύσεις: 6558
Εγγραφή: 04 Ιαν 2019, 05:42
Phorum.gr user: Jimmy81
Τοποθεσία: Ουκρανικές στέπες

Re: Όταν ο θεός σάρωσε τους πιστούς του και έσωσε τα πορνεία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Jimmy81 » 16 Μαρ 2020, 07:55

Και οι πόρνες πλάσματα του Θεού είναι. Δικαιολογημένη η σωτηρία τους. Είναι οι μόνες που θα μπορούσαν να προσφέρουν ουσιαστική παρηγοριά στους άρρενες κατοίκους της Λισαβόνας.

Από το κείμενο ξεχώρισα την αναζήτηση εξιλαστήριων θυμάτων για το σεισμό από τους προληπτικούς ανθρώπους της εποχής. Μου θύμισε την παρόμοια αναζήτηση αποδιοπομπαίων τράγων για την πανούκλα στο πρόσωπο των Εβραίων που "δηλητηρίαζαν τα πηγάδια".

Η άποψη του Βολταίρου για το πώς επιτρέπει ο Θεός τις μεγάλες φονικές καταστροφές, συνήθως δικαιολογείται από τους πιστούς ως δοκιμασία για τους ανθρώπους και καμιά φορά μπορεί να ενεργήσει και αντίστρoφα, ενισχύοντας την πίστη (ο πνιγμένος θα κρατηθεί απ' όπου μπορεί). Εξού και οι δηλώσεις ιερωμένων για σχέση πυρκαγιών της Αττικής με τον άθεο πρωθυπουργό. Ο σκοταδισμός και η δεισιδαιμονία δεν θα πάψουν ποτέ, ούτε στην εποχή των υπολογιστών και της εξερεύνησης του διαστήματος. Ωστόσο, μπορούμε να χαμογελάμε διότι όπως σημειώνει εύστοχα ο σπουδαίος Neil deGrasse Tyson, τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι πολύ χειρότερα.
Ροζάκης-Κοτζιάς-Δένδιας: Οι 3 σύγχρονοι Τιτάνες της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής
Κράτη με Σύνθετη Ονομασία αλλά ιθαγένεια από τη μία λέξη της κρατικής ονομασίας

Mole
Δημοσιεύσεις: 1310
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 16:14

Re: Όταν ο θεός σάρωσε τους πιστούς του και έσωσε τα πορνεία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mole » 16 Μαρ 2020, 20:35

Το μοντέρνο κράτος είναι λιγοτερο ελεημον απ'οτι ο Θεός.
So hab ich dich schon unbedingt

Άβαταρ μέλους
Tarkovsky
Δημοσιεύσεις: 8532
Εγγραφή: 06 Ιούλ 2018, 01:19
Phorum.gr user: Harry Haller's Records

Re: Όταν ο θεός σάρωσε τους πιστούς του και έσωσε τα πορνεία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Tarkovsky » 16 Μαρ 2020, 20:39

Nero έγραψε:
15 Μαρ 2020, 20:11
bump
είσαι μεγάλη σουπιά, εκείιιιι... επιμένεις... μέρες που 'ναι :lol:
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Tarkovsky την 16 Μαρ 2020, 20:41, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Μητσοτάκη πομπόμ-πομ

Nero

Re: Όταν ο θεός σάρωσε τους πιστούς του και έσωσε τα πορνεία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Nero » 16 Μαρ 2020, 20:41

Tarkovsky έγραψε:
16 Μαρ 2020, 20:39
Nero έγραψε:
15 Μαρ 2020, 20:11
bump
είσαι μεγάλη σουπιά, εκεί... επιμένεις... μέρες που 'ναι :lol:
απλά μ'αρέσει να είμαι στο πνεύμα της εποχής, τι θες τώρα; :102::003:

κάτσε να καλέσουμε bluerose και Σουβλίτσα να μας εξηγήσουν γιατί δεν είμαστε φωτισμένοι θεολογικά και μπορεί να κάνουμε κανα λάθος :smt047

Άβαταρ μέλους
Αγις
Δημοσιεύσεις: 26453
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 00:09

Re: Όταν ο θεός σάρωσε τους πιστούς του και έσωσε τα πορνεία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Αγις » 16 Μαρ 2020, 20:46

Nero έγραψε:
16 Μαρ 2020, 20:41
Tarkovsky έγραψε:
16 Μαρ 2020, 20:39
Nero έγραψε:
15 Μαρ 2020, 20:11
bump
είσαι μεγάλη σουπιά, εκεί... επιμένεις... μέρες που 'ναι :lol:
απλά μ'αρέσει να είμαι στο πνεύμα της εποχής, τι θες τώρα; :102::003:

κάτσε να καλέσουμε bluerose και Σουβλίτσα να μας εξηγήσουν γιατί δεν είμαστε φωτισμένοι θεολογικά και μπορεί να κάνουμε κανα λάθος :smt047
Καλεσε και τον Χαοτικο :wave:
ΖΗΝΗΔΕΩΣ

akkarkessel1
Δημοσιεύσεις: 92
Εγγραφή: 17 Μαρ 2020, 16:59
Phorum.gr user: akkarkessel

Re: Όταν ο θεός σάρωσε τους πιστούς του και έσωσε τα πορνεία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από akkarkessel1 » 18 Μαρ 2020, 05:47

Nero έγραψε:
15 Μαρ 2020, 07:41

Λόγω της ημέρας, ο σεισμός βρήκε το μεγαλύτερο μέρος το πληθυσμού στις εκκλησίες, τις οποίες ισοπέδωσε σχεδόν όλες, ωστόσο μέσα σε όλα τα άλλα παράδοξα είχαν παρατηρήσει ότι η συνοικία της πόλης που στέγαζε τα περισσότερα πορνεία, είχε μείνει ουσιαστικά άθικτη. Μια λογική εξήγηση είναι ότι τα πορνεία έπρεπε να είναι κρυμμένα, οπότε ήταν χαμηλά και πρακτικά κτήρια, σε αντίθεση με τις επιβλητικές εκκλησίες της αποικιοκρατικής Πορτογαλίας, αλλά όπως και να 'χει, το σοκ των πιστών σε όλη την Ευρώπη ήταν τεράστιο και πειστική θεολογική εξήγηση γι'αυτό το περίεργο θέαμα δεν υπήρχε :)
Δεν υπαινίσσεσαι πως ο θεός "σκότωσε" όλους τους υπόλοιπους και άφησε ζωντανές μόνο τις πόρνες; :) βασικά αν το σκεφτείς. Σκέψου έναν βασιλιά ή πολέμαρχο ας πούμε. (Που συνήθως είναι λίγο τούβλα). Ε αν ο βασιλιάς έχει κάνει έρωτα με την πόρνη πρόσφατα και είναι ήρεμος χιλιάδες ζωές αθώων μπορεί να σωθούν. Φαντάζομαι έχει συμβεί. Δηλαδή πέρα από το ότι ένας άντρας ή μια γυναίκα είναι πιο δύσκολο να είναι μαζί με μια πόρνη, που πηγαίνει με πολλούς. Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τόσο εύκολα και αυτή την οπτική γωνία του ζητήματος που ανέφερα. Εξ' άλλου, θα μπορούσαμε και καλύτερα στις κοινωνίες μας. Το σέξ θα μπορούσε να είναι απενοχοποιημένο. Όπως για παράδειγμα δυο νεαρά όμορφα σκυλάκια στο φυσικό περιβάλλον της πόλης απλά μπαίνει το ένα μέσα στ' άλλο και κάνουν σεξ.
He who is ignorant is in the dark. Knowledge is the light.
The emperor's light is upon me. My faith is my shield.
Λάθος έχεις…

Nero

Re: Όταν ο θεός σάρωσε τους πιστούς του και έσωσε τα πορνεία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Nero » 18 Μαρ 2020, 11:20

akkarkessel1 έγραψε:
18 Μαρ 2020, 05:47
Nero έγραψε:
15 Μαρ 2020, 07:41

Λόγω της ημέρας, ο σεισμός βρήκε το μεγαλύτερο μέρος το πληθυσμού στις εκκλησίες, τις οποίες ισοπέδωσε σχεδόν όλες, ωστόσο μέσα σε όλα τα άλλα παράδοξα είχαν παρατηρήσει ότι η συνοικία της πόλης που στέγαζε τα περισσότερα πορνεία, είχε μείνει ουσιαστικά άθικτη. Μια λογική εξήγηση είναι ότι τα πορνεία έπρεπε να είναι κρυμμένα, οπότε ήταν χαμηλά και πρακτικά κτήρια, σε αντίθεση με τις επιβλητικές εκκλησίες της αποικιοκρατικής Πορτογαλίας, αλλά όπως και να 'χει, το σοκ των πιστών σε όλη την Ευρώπη ήταν τεράστιο και πειστική θεολογική εξήγηση γι'αυτό το περίεργο θέαμα δεν υπήρχε :)
Δεν υπαινίσσεσαι πως ο θεός "σκότωσε" όλους τους υπόλοιπους και άφησε ζωντανές μόνο τις πόρνες; :) βασικά αν το σκεφτείς. Σκέψου έναν βασιλιά ή πολέμαρχο ας πούμε. (Που συνήθως είναι λίγο τούβλα). Ε αν ο βασιλιάς έχει κάνει έρωτα με την πόρνη πρόσφατα και είναι ήρεμος χιλιάδες ζωές αθώων μπορεί να σωθούν. Φαντάζομαι έχει συμβεί. Δηλαδή πέρα από το ότι ένας άντρας ή μια γυναίκα είναι πιο δύσκολο να είναι μαζί με μια πόρνη, που πηγαίνει με πολλούς. Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τόσο εύκολα και αυτή την οπτική γωνία του ζητήματος που ανέφερα. Εξ' άλλου, θα μπορούσαμε και καλύτερα στις κοινωνίες μας. Το σέξ θα μπορούσε να είναι απενοχοποιημένο. Όπως για παράδειγμα δυο νεαρά όμορφα σκυλάκια στο φυσικό περιβάλλον της πόλης απλά μπαίνει το ένα μέσα στ' άλλο και κάνουν σεξ.
Δεν το υπαινίσσομαι. Ευθέως το λέω, αλλά δεν είναι δική μου άποψη: αυτή ήταν η επικρατούσα λογική της εποχής, ότι οι φυσικές καταστροφές προκαλούνται απο τον θεό ,που σημαίνει ότι για κάποιο λόγο αποφάσισε να ισοπεδώσει τη Λισαβόνα, την ημέρα των Αγίων Πάντων όσο ο κόσμος είχε συγκεντρωθεί για να τον λατρέψει και μετά κούνησε τον ωκεανό απο τη θέση του για να πνίξει όσους δεν πέθαναν απο τον σεισμό. Ενώ όμως αποφάσισε να πάρει μαζί του 100000 πιστούς, για κάποιο λόγο άφησε σχεδόν άθικτους τους χώρους της ακολασίας στους οποίους συγκεντρώνονται οι αμαρτωλοί. Αν όλο αυτό τιμωρία για τις αμαρτίες τους, μάλλον δε βγάζει νόημα αφού στόχευσε τους ευσεβείς..ή τέλος πάντων τους λιγότερο αμαρτωλούς, οπότε τι τιμωρία είναι αυτή; Αν ήθελε να δώσει κάποιο άλλο μήνυμα, τι να ήθελε να πει μ'αυτή την κίνηση;

Γι'αυτό απασχόλησε τόσο τα μεγαλύτερα μυαλά της εποχής, γιατί έμοιαζε παράλογο :)

akkarkessel1
Δημοσιεύσεις: 92
Εγγραφή: 17 Μαρ 2020, 16:59
Phorum.gr user: akkarkessel

Re: Όταν ο θεός σάρωσε τους πιστούς του και έσωσε τα πορνεία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από akkarkessel1 » 21 Μαρ 2020, 08:28

Όπως το θέτεις δεν μου είναι και εντελώς εύκολο να σε πιστέψω αλλά δεν μου είναι και εντελώς εύκολο να σε διαψεύσω. Περίεργα πράγματα συμβαίνουν καμιά φορά στον κόσμο μας. Πράγματα που δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν όλοι. Για κάθε ιστορία και συμβάν πρέπει να υπάρχει κάτι που να λειτουργεί ως απόδειξη ή ως αναπαράσταση. Εάν θέλουμε να είμαστε συνεπείς ιστορικοί. Αν παραλλάσουμε την αλήθεια στους άλλους και αν παραλλάσουμε την αλήθεια στους εαυτούς μας φριχτά πράγματα μπορούν να συμβούν θαρρώ.
He who is ignorant is in the dark. Knowledge is the light.
The emperor's light is upon me. My faith is my shield.
Λάθος έχεις…

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών