Pertinax έγραψε: ↑25 Νοέμ 2024, 23:58
Τη διάκριση μεταξύ συλλογικής και τοπικής απώτερης καταγωγής σε ποιο βιβλίο εθνολογίας τη διάβασες; Ή την σκαρφίστηκες μόνος σου; Δεν μιλάμε για περίπτωση τύπου «Αρβανίτες», οι οποίοι ήταν διακριτή ομάδα (με διακριτή καταγωγή) που προσκολλήθηκε σε μια εθνότητα (νεοελληνική). Μιλάμε για διάφορους ελληνόφωνους πληθυσμούς που εξαρχής (μετά τον 7ο αιώνα) συναποτέλεσαν μια εθνότητα.
Αρχικά, τόσο καιρό που
όλοι διακρίνουμε «τοπικές» και «συλλογικές» καταγωγές γιατί δεν μας «διόρθωσες»; Δεύτερον, ας πάρουμε το παράδειγμα των Σλάβων Βουλγάρων. Αυτοί προέκυψαν από την συνένωση σλαβικών φύλων (ή αν θελεις να χρησιμοποιήσω την δική σου ορολογία: «από διάφορους σλαβόφωνους πληθυσμούς που εξαρχής συναποτέλεσαν (μαζί με τους Πρωτοβούλγαρους) μια εθνότητα»). Επειδή ισχύει αυτό τότε αυτό το οποίο μπορεί να υποστηριχθεί είναι ότι όλοι οι Βούλγαροι έχουν σλαβική Δραγουβιτική απώτερη καταγωγή (οι Βούλγαροι έχουν δηλαδή μία «συλλογική απώτερη δραγουβιτική καταγωγή») που δεν μπορούμε να την προσδιορίσουμε ως «τοπική» και να την περιορίσουμε μόνο στους αντίστοιχους Βούλγαρους επειδή οι Βούλγαροι κάτοικοι της περιοχής της Φιλιππούπολης κατάγονται από το σλαβικό φύλο των Δραγουβιτών; Και είναι ίδιας
φύσης αυτή η καταγωγή με την διεκδίκηση μιας απώτερης καταγωγής όλων των Βουλγάρων από τους [εθνοσυμβολικής αξίας] Πρωτοβούλγαρους;
Σημασία δεν έχει το τι μπορεί να κατανοείς εσύ, αλλά το τι μπορεί να ισχύει.
Σημασία δεν έχει το τι μπορεί να κατανοώ εγώ αλλά το γεγονός ότι έχεις πνιγεί στην ουσιοκρατία. Έχεις εκνευριστεί γιατί δεν μπορείς να αποδείξεις αυτό το οποίο θέλεις και για αυτό έχεις στραφεί στην επίθεση ρίχνοντας το επίπεδο...
Δηλαδή ως «πρότυπα μίμησης» που πήγαζαν από μια παιδεία, η οποία θεωρούνταν ιστορική κληρονομιά όλου του ρωμαίικου (και όχι μονάχα των ελληνογενών), ήταν αδύνατον να κατανοούνται και ως συλλογικοί πρόγονοι... (;;;)
Αρχικά ας μην εστιάζουμε μόνο εκεί όπου μας αρέσει. Τα «πρότυπα μίμησης» ήταν και οι κατεξοχήν «Έλληνες». Να μην ξεχνάμε και τα πολλαπλάσια χωρία στα οποία καθυβρίζονται. Από την άλλη αυτό κατάλαβες από αυτό που έγραψα; Υποστήριξα (και ήταν ξεκάθαρο μάλιστα) ότι οι «Βυζαντινοί» είχαν την
δυνατότητα να το κάνουν
αλλά πολύ απλά δεν το έκαναν. Αυτό αποδεικνύουν οι χρονογραφίες όπου εκφράζεται η ιστορική αυτοαντίληψη των «Βυζαντινών». Τι να κάνουμε; Και μάλιστα για να το κάνουν έπρεπε να επέμβουν στο εθνοσυμβολικό αφήγημα όπως λ.χ. οι ρωμελληνιστές. Αυτό αποδεικνύουν οι πηγές. Αν εσύ δεν θέλεις να ακολουθήσεις τις πηγές, αυτό είναι δικό σου πρόβλημα. Γιατί η Παπαδοπούλου στην διατριβή της δεν εξατάζει της χρονογραφίες της περιόδου που μελετά; Ίσως επειδή αν λάμβανε υπόψιν αυτά που γράφουν θα αναγκαζόταν να ερμηνεύσει διαφορετικά τα διάφορα χωρία στα οποία εντόπισε τα εθνώνυμα «Έλληνες» και «Γραικοί» (όπως και εσύ); Τι υποστηρίζουν οι χρονογραφίες της Κομνήνειας και Λασκαριδικής περιόδου (π.χ. Κωνσταντίνος Μανασσής, Ιωάννης Ζωναράς, Ιωήλ ο Μοναχός);
Τουλάχιστον ο Ζαποτέκος είχε τα κότσια να αλλάξει την θέση του για την εμηνεία των εθνωνύμων «Έλληνες» που απαντούν στο έργο του Εφραίμ του Αινίου όταν παραδέχθηκε ότι ήταν «κάργα αυσονορωμαϊστής»...Τι ώρα υποστήριξα κάτι τέτοιο; Αυτό ήταν αδύνατον. Μόνο στην περίπτωση που πίστευαν ότι ο γλωσσικός εξελληνισμός της Μικράς Ασίας ήταν συνάμα και εθνοτικός.
Πολύ παλαιότερα δεν υποστήριζες αυτό; Γιατί εγώ θυμάμαι να μεταβαίνεις στην [κατά Περτίνακα αναφερόμενη αλλά ποτέ στέρεα οριζόμενη] «
συμβολική» ελληνική καταγωγή του λαού σχετικά πρόσφατα.
Τώρα υποστηρίζεις πως «ήταν αδύνατον οι «Βυζαντινοί» να πίστευαν ότι είχαν μία συλλογική φυλετική απώτερη ελληνική καταγωγή» γιατί όπως έγραψες στο προηγούμενο σχόλιό σου (εκεί όπου συζητάγαμε για την Κομνηνή):
Στην αρχαιότητα (και σύμφωνα με την αρχαϊστική βυζαντινή θεώρηση) υπήρχαν εθνοτικοί Έλληνες και λοιποί λαοί, οι οποίοι μπορεί να χρησιμοποιούσαν την ελληνική γλώσσα.
Οι «Γραικοί» του Γεώργιου Ακροπολίτη, οι ΣΥΝΟΛΟΙ [με την νέα Ρώμη], πρόγονοι
ΟΛΩΝ των «Βυζαντινών» που υπήρχαν πριν την ίδρυση της Κωνσταντινούπολης ήταν τελικά «Έλληνες» ή ελληνόφωνοι διαφόρων εθνοτήτων;
Σου θυμίζω το χωρίο του Γεώργιου Ακροπολίτη:
εἰ γοῦν ἐν λήθῃ ταύτης γεγένησθε, ἐγὼ ταύτης ὑμᾶς ἀναμνήσαιμι. οὐκ ἄλλα ἄττα τῶν ἐθνῶν εἰς τοσαύτην προέβη τὴν ὁμόνοιαν καὶ τὴν σύμπνοιαν ὡς Γραικοί τε καὶ Ἰταλοί. καὶ εἰκότως· ἐκ Γραικῶν γὰρ τοῖς Ἰταλοῖς καὶ αἱ λογικαὶ ἐπιστῆμαι καὶ τὰ μαθήματα. κἀντεῦθεν ἵνα μὴ τοῖς ἐθνικοῖς τούτοις ὀνόμασι περιγράφωνται, τῇ πρεσβυτέρᾳ Ῥώμη ἑτέρα νέα ἀντῳκοδόμηται, ἵνα ἐξ οὕτω μεγίστων πόλεων κοινὸν ἐχουσῶν τοὔνομα Ῥωμαῖοι πάντες κατονομάζοιντο καὶ ὡς τὸ τῆς πίστεως κοινὸν οὕτως ἔχοιεν καὶ τὸ τῆς κλήσεως. καὶ ὡς ἐκ Χριστοῦ ταὐτὸ τὸ τιμιώτατον ἔλαχον ὄνομα, οὕτω καὶ τὸ ἐθνικὸν αὐτοῖς ἐπηγάγοντο. καὶ πάντα δὲ τὰ ἄλλα ὑπῆρχε τούτοις κοινά, ἀρχαὶ νόμοι λόγοι βουλαὶ δικαστήρια, αὐτὴ ἡ εὐσέβεια, οὐδὲν ὅτι μὴ κοινὸν Ῥωμαίοις τοῖς παλαιοτέροις καὶ νεωτέροις. ἀλλ' ὢ τῆς μεταβολῆς!
Όσο για την σημασία της λέξης «έθνος» σου έχουν ρίξει άκυρο τόσο τα λεξικά όσο και ο Σμερδαλέος και... η Παπαδοπούλου(!!!!!). Ελπίζω τώρα να μην κάνεις κωλοτούμπα πάλι... Να είμαστε συνεπείς με τις θέσεις μας (ή την εξέλιξή τους)...
Πότε το έκανα αυτό;
Με κοροϊδεύεις; Πόσες φορές αρνήθηκες ότι το ρωμελληνικό αφήγημα ήταν καινοτομία του Θεόδωρου Μετοχίτη και ότι είχε περιορισμένη διάχυση τις τελευταίες δύο εβδομάδες; Πόσες φορές τις τελευταίες δύο εβδομάδες υποστήριξες ότι ο αρχαϊσμός «Βυζάντιο» για την Κωνσταντινούπολη δήλωνε την πεποίθηση της απώτερης ελληνικής καταγωγής της κοιτίδας του Γένους και μου ζητούσες επίμονα να ερμηνεύσω την χρήση αυτού του αρχαϊσμού;
Σε αντίθεση με σένα, δεν πιστεύω ότι στο συλλογικό προγονικό αφήγημα έπαιζε ρόλο μονάχα η Κωνσταντινούπολη. Για πήγαινε ρώτα τον Σμερδαλέο αν πιστεύει ό,τι και συ. Γιατί εγώ θυμάμαι να δίνει προσοχή και στο αραβικό αφήγημα που ήθελε ως κοιτίδα των Ρουμ την Μικρά Ασία (κάτι που μπορεί να σημαίνει ότι οι Άραβες δεν το έβγαλαν από το μυαλό τους).
Η τωόντι Ρωμανία ήταν η Μικρά Ασία εξ ου και η πεποίθηση των Αράβων. Α, δηλαδή τώρα έπαιζαν ρόλο για εσένα στο καταγωγικό αφήγημα και οι Γαλάτες και οι Καππαδόκες κ.ο.κ; Και μετά θα έρθεις να μας πεις ότι στα 20 εκατομύρια Μικρασιατών που είχαν διάφορες καταγωγές υπήρχαν και 0,5 εκατομύριο ελληνογενείς στα παράλια, και δεδομένου ότι κάποιοι λόγιοι παρουσίαζαν τους
μη Μικρασιάτες Έλληνες Μακεδόνα Αλέξανδρο και Αθηναίο Πλάτωνα ως «πρότυπα μίμησης» και όταν ονόμαζαν τους Δυτικούς συλλήβδην «Ιταλούς/Λατίνους» (!), τους Σελτζούκους Τούρκους «Πέρσες» (!), τους Βουλγάρους «Μυσούς» (!) και τους Σέρβους «Τριβαλλούς» (!), ονόμαζαν και τους Ρωμαίους «Έλληνες» (!) [δεν με ενδιαφέρει αν η λογική είναι η γεωγραφική ταύτιση των λαών ή η υψηλή κουλτούρα πίσω από την επιλογή των ρητορισμών] τότε
με ένα καθαρά ουσιοκρατικό άλμα παραβλέποντας τις ιστορικές χρονογραφίες θα «αποδείξεις» ότι πίστευαν ότι είχαν μια
συλλογική καθαρά ανεδαφική (βάσει των πεποιθήσεων των «βυζαντινών» λογίων όπως παραδέχθηκες και των χρονογραφιών) απώτερη ελληνική καταγωγή [αλλά ποιός χέζει την λυδική, καππαδοκική κ.ο.κ καταγωγή των υπόλοιπων 19,5 εκατομυρίων αντιφάσκοντας με την αρχική σου θέση από την οποία άρχισες];
Παραβλέπεις ότι τα προγονικά αφηγήματα ήταν πολλά. Πριν τον Μετοχίτη υπήρχε το ελληνικό προγονικό αφήγημα των Νικήτα Χωνιάτη/Ακροπολίτη κ.α. Μην κοιτάς που δεν τους επικαλούμαι πλέον στη συζήτησή μας. Απλά δεν αντέχω να διαβάζω κατ’ εξακολούθηση παιδιαριώδεις σαββατιανές ερμηνείες.
Έχεις φαέι ήδη άκυρο από τον Σμερδαλέο για τον δεύτερο (Γεώργιο Ακροπολίτη και έχεις ήδη έρθει σε αντίθεση με τον εαυτό σου για αυτόν) και σε ενημερώνω ότι έφαγες άκυρο και για τον Ιωάννη Τζέτζη από τον Καλδέλλη ο οποίος υποστήριξε ότι η ερμηνεία μου είναι «πολύ πιθανή». Έχεις φάει επίσης άκυρο για την σημασία της λέξης «γένος» τόσο από τα λεξικά, όσο και από τον Σμερδαλέο και την Παπαδοπούλου(!!!!) και τον Δημήτριο Χρυσολωρά! Όσο «παιδαριώδης» είμαι εγώ τόσο «παιδαριώδεις» είναι και η Page και ο Σμερδαλέος που συμφωνούν μαζί μου για τον Νικήτα Χωνιάτη κ.ο.κ. Και προς ενημέρωσή σου ο Σμερδαλέος συμφωνεί μαζί μου για τον Ιωσήφ Βρυέννιο και τον Μανουήλ Παλαιολόγο. Γενικά «παιδαριώδης» και «τραγελαφικός» αντικειμενικά φαίνεται να μην είμαι εγώ αλλά άλλος...
Γιατί δεν διαστράφηκε τόσο πολύ, όσο νομίζεις.
Και μετά ξύπνησες... Και πόσο πολύ θεωρείς ότι εγώ πιστεύω ότι διαστράφηκε;
Σε αυτή την περίπτωση οι Αρβανίτες, Βούλγαροι, Ρώσοι κλπ τοποθετούνταν "υπό την κηδεμονία" των Γραικών/Ρωμαίων.
Αλλαγή πλεύσης: Ο κακός Σαββάτιος μας απέδειξε ότι οι «Γραικοί» δεν αντιστοιχούσαν μόνο στους Ρωμαίους! Α, ναι; Και ποιοί είναι οι «Λατίνοι» που βάζουν «υπό την κηδεμονία τους» τους Βενετούς, Γερμανούς, Πολωνούς κλπ στην περίπτωση των Λατίνων-καθολικών; Υπήρχαν εθνοτικοί Λατίνοι τον 15ο αιώνα; Θέλεις να σου ξαναφέρω τον Στιλβή του 13ου αιώνα να δούμε ξανά πως ορίζει το «
γένος Λατίνων» στον οποίο είχες βασιστεί [λανθασμένα] κάποτε; Όταν τον 5ο αιώνα καθιερώνεται αυτή η ορολογία οι ελληνόφωνοι ήταν μέλη
μίας [ελληνικής που λεγόταν «γραικική» όχι «ελληνική» σε συλλογικό επίπεδο βέβαια, βέβαια!] εθνότητας και σε εκκλησιαστικό επίπεδο ονομάστηκαν «Γραικοί» (στους οποίους τότε μάλιστα ενέπιπταν και οι λατινόφωνοι της Μυσίας, οι Κόπτες της Αιγύπτου και οι αραμαιόφωνοι της Συρίας, ενώ οι ελληνόφωνοι της Σικελίας και της Ελλάδας ήταν «Ρωμαίοι»); Να σου θυμίσω το άκυρο που έφαγες
και για αυτό από τον Σμερδαλέο; Τον όγδοο αιώνα που οι συμμετέχοντες διαχωρίστηκαν στην Σύνοδο σε «Ρωμαίους» και «της Ελλάδος» [φωνής] (οι «Γραικοί» που λέγαμε) δεν σου φθάνει για να αντιληφθείς ότι η διάκριση ήταν
γλωσσική βάσει την γλώσσα της Εκκλησιαστικής Έδρας;
Όταν επί τουρκοκρατίας το ορθόδοξο μιλλέτι αποκαλούνταν ρωμαϊκό και εναλλακτικά ως γραικικό ή ελληνικό η αναφορά αυτή δήλωνε μονάχα θρησκευτική ταυτότητα; Δεν εννοούνταν οι εθνοτικοί Ρωμιοί (και εναλλακτικά Γραικοί, Έλληνες) ως οι επικεφαλείς όλων των ορθοδόξων του Πατριαρχείου;
Η χριστιανική κοινότητα κατά την «βυζαντινή» περίοδο ήταν μία και διαχωριζόταν σε «Γραικούς», «Λατίνους/Ρωμαίους» κ.ά.. Άλλη εποχή η μία και άλλη η άλλη. Η λογική που περιγράφεις εδώ είναι η λογική των Οθωμανών που στόχο είχαν μέσω της δημιουργίας του
μιλετιού και της παρουσίασης της Ρωμαϊκής Αυοκρατορίας ως ανεθνοτικής Χριστιανικής Αυτοκρατορίας να αναπαράγουν αποτελεσματικότερα την κυριαρχία τους στους Ορθόδοξους λαούς των Βαλκανίων (δηλαδή μόνο του μιλετιού όχι όλων των Ορθοδόξων) υπό Οθωμανική κυριαρχία υποστηρίζοντας ότι οι Σουλτάνοι είναι οι
νόμιμοι διάδοχοι των Ρωμαίων Αυτοκρατόρων που μεταφραζόταν ως «των Χριστιανών» στο μιλετικό πλαίσιο. Δεν εξυπακούεται υποχρεωτικά ότι η ερμηνεία της ονομασίας [εκκλησιαστικοί] «Γραικοί» είναι η ίδια με την ερμηνεία της ονομασίας [μιλετικοί] «Ρωμαίοι». Το «Γραικοί» αποτελούσε συνέχεια της παραδοσιακής ορολογίας για τον Ορθόδοξο κόσμο ο οποίος προήλθε από το «γραικικό» (ελληνόφωνο) υποσύνολο του πάλαι ποτέ ενιαίου Χριστιανικού κόσμου. Τώρα εγώ δεν γνωρίζω προσωπικά κάποιον που να ονομάζει το μιλέτι «ελληνικό» πριν τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό (και έτσι και αλλιώς τον 18ο αιώνα καθιερώθηκε το μιλέτι). Και όχι δεν ενδιαφέρομαι να μου παρουσιάσεις κάποιον Φραγκέλληνα (ανεξαρτήτος δογματικών πεποιθήσεων) που εξελληνίζει τα πάντα και τον οποίο ίσως έχεις υπόψιν σου....