Εμμέσως απ' τις γραπτές μαρτυρίες των μορφωμένων .Γκουερινο 4 έγραψε: ↑13 Νοέμ 2021, 14:16ΖαποτεκοςΚαι πως γνωριζουμε τι πίστευαν οι αμόρφωτοι;Δες τις πρωτογενείς πηγές παραπάνω που παραθέτει ο Χρον και αν αυτές σε πείθουν πως οι μεσαιωνικοί ελληνόφωνοι είχαν συνείδηση καταγωγής από τους αρχαίους Έλληνες τότε μπορείς να καταλήξεις πως υπήρξε ιστορική συνέχεια του ελληνισμού. Αν όχι τότε έχουμε ασυνέχεια. Δηλαδή κάποτε οι ελληνόφωνοι ξέχασαν πως κατάγονται απ' τους αρχαίους Έλληνες. Από εκεί και πέρα όλα είναι ερμηνείες. Π.χ. Οι μορφωμένοι γνώριζαν ενώ οι αμόρφωτοι όχι
Από ιστορίες για αρχαίους Έλληνες γίγαντες που εφερνε παλιά ο περτιναξ και γελούσε το σύμπαν;
Ας πούμε όταν ο Αγαθίας σου λέει πως ο σεισμός κατέστρεψε την Κω και δεν της έμεινε τίποτε άλλο παρά η περηφάνεια για τον Ιπποκράτη, μπορείς να πιστέψεις πως οι κάτοικοι της νήσου ήταν υπερήφανοι για αυτό το τέκνο της γης τους.
Όταν ο Καμενιάτης μιλάει για την εκστρατεία του Ξέρξη και λέει πως η Θεσσαλονίκη εκείνης της εποχής ( δεν υπήρχε καν ) δεν είχε οχυρωθεί απ' τον βασιλέα των Ρωμαίων ( = Βυζαντινών ) , σημαίνει πως ο Καμενιάτης δεν γνώριζε καθόλου καλή ιστορία , αλλά ήξερε πως αυτοί που είχαν πολεμήσει τον Ξέρξη ανήκαν στην δική του προγονική και ιστορική πραγματικότητα.
Όταν ένας σλαβικής καταγωγής Ρεντάκιος του οποίου οι πρόγονοι έχουν εγκατασταθεί στην Ελλάδα σου μιλάει για Αχιλλέα , αρχαίους Αθηναίους και αρχαίους Σπαρτιάτες που τους θεωρεί προγόνους του , τότε πρέπει να αναρωτηθείς αν πράγματι είχε ξεχαστεί για τους Ελλαδίτες η αρχαία κληρονομιά τους , απ' την στιγμή που και εξελληνισμένοι Σλάβοι ακόμη την υιοθετούσαν.
Όταν ο επίσκοπος Αθηνών λέει στο ποίμνιό του πως οι προγονοί σας ( αρχαίοι Αθηναίοι ) ήταν οι καλύτεροι των Ελλήνων , τότε ίσως το ποίμνιο είχε μερική γνώση της αρχαίας ιστορίας του.
Όταν η Αγία Φιλοθέη η Αθηναία - για να πάμε στην Τουρκοκρατία - λέει πως οι σύγχρονοί της Αθηναίοι είναι το ίδιο ρεμάλια με τους προγόνους τους που έβλαψαν τον Μιλτιάδη και τον Θεμιστοκλή , τότε βλέπεις μία εξίσωση των συγχρόνων της με τους αρχαίους.
Όταν ο επίσκοπος Κυζίκου λέει πως οι παράλιοι Μικρασιάτες ήταν υπερήφανοι για την ελλαδική τους καταγωγή ( αποικισμός γεωμετρικών χρόνων ) , τότε ίσως οι Μικρασιάτες πραγματικά είχαν γνώση μιας τέτοιας καταγωγής.
Όταν ο Ιουλιανός λέει στους Αντιοχείς ότι είστε Έλληνες στην καταγωγή , τότε αυτοί ίσως πραγματικά το ήξεραν.
Όταν η Αγία και αυτοκράτειρα Αθηναϊς - Ευδοκία λέει στους Αντιοχείς πως είμαι Αθηναία στην καταγωγή σαν κι εσάς , τότε πάλι ίσως οι Αντιοχείς γνώριζαν την ελληνική τους καταγωγή.
Όταν βλέπεις τον Καισάριο Δαπόντε - για να ξαναπάμε στην τουρκοκρατία - να σου λέει πως οι Σαμιώτες έδειχναν το "σπήλαιο του Πυθαγόρα" , τότε ίσως μπορείς να υποθέσεις πως οι Σαμιώτες γνώριζαν πως ο σπουδαίος αυτός Έλλην ήταν τέκνο της δικής τους γης.