Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
Nandros
Δημοσιεύσεις: 27055
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:41
Phorum.gr user: Nandros
Τοποθεσία: Όπου συχνάζουν ναυτικοί και λοιπά κακοποιά στοιχεία

Re: Εξισλαμισμοί στην τουρκοκρατία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Nandros » 28 Δεκ 2020, 10:13

NewModelArmy έγραψε:
28 Δεκ 2020, 00:04
Gherschaagk έγραψε:
27 Δεκ 2020, 23:53
Το έχεις λίγο το παιδομάζωμα;;

Θα μου έπαιρνε το παιδί ο άλλος για να το κάνει πούστη και να ζήσει όλη του τη ζωή μαζί με άλλους 500 μαντράχαλους κρατώντας ένα σπαθί στο χέρι και όλα καλά;;;
-Τους επαιρναν ενα παιδι απο τα 15.Σιγα τα ωα.
-Η ζωη τους αναβαθμιζονταν σε απιστευτο βαθμο.Το τζοκερ κερδιζαν οσοι επιλεγονταν.
Δεν είναι δυνατόν, σίγουρα τρολλάρει! :o
Εκτός αν είναι ελληνομαθής σκατότούρκος και κάνει την προπαγάνδα του εδώ μέσα!
.

Άβαταρ μέλους
Τζιτζιμιτζιχότζιρας
Δημοσιεύσεις: 11552
Εγγραφή: 10 Απρ 2020, 15:13
Phorum.gr user: 2.Χόρχε ντελ Σάλτο 1.Brainstorm
Τοποθεσία: Δημοκρατία του Καμπαρτίνο Μπαλκάρια

Re: Εξισλαμισμοί στην τουρκοκρατία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Τζιτζιμιτζιχότζιρας » 28 Δεκ 2020, 10:18

Gherschaagk έγραψε:
27 Δεκ 2020, 23:53

Το έχεις λίγο το παιδομάζωμα;;

Θα μου έπαιρνε το παιδί ο άλλος για να το κάνει πούστη και να ζήσει όλη του τη ζωή μαζί με άλλους 500 μαντράχαλους κρατώντας ένα σπαθί στο χέρι και όλα καλά;;;
Η μόνη στεναχώρια των γονιών ήταν πως το παιδι θα άλλαζε θρησκεία.
Για σας τα κάνω όλα- Θα μπορούσα να 'μουνα στο χωριό να διαλογιζόμουνα τώρα ρε.

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 28 Δεκ 2020, 11:31

Πιέσεις για εξισλαμισμό ήταν οι εξής ( παραπέμπω και στις αντίστοιχες αναρτήσεις που έχουν πηγές :rtfm::rtfm::rtfm: ) :

- Κοινωνικοί λόγοι. Ο χριστιανός ήταν β΄ κατηγορίας πολίτης.
  • Όταν με συναντάς δημόσια να γνωρίζεις την θέση σου. Δεν είμαστε ίσα κι όμοια. Βλ. παραπάνω σύνδεσμο.
- Οικονομικοί λόγοι.
  • Όταν γινόσουν μουσουλμάνος σε αντάμειβαν οικονομικά. Βλ. εδώ Ζαποτέκος @ Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας



    - Δικαστικοί λόγοι. Τα μουσουλμανικά δικαστήρια ήταν ανώτερα από τα χριστιανικά . Οι καταθέσεις μουσουλμάνων είχαν μεγαλύτερη βαρύτητα.
    Επίσης ερωτικοί λόγοι ( π.χ. μπορούσες να είσαι αιμομίκτης , ενώ η Εκκλησία δεν θα το ανεχόταν , μπορούσες να χωρίσεις πιο εύκολα την γυναίκα σου ). Βλ. εδώ Ζαποτέκος @ Έγκλημα και τιμωρία στην Οθωμανική αυτοκρατορία

    Για πολλούς άλλους λόγους ( πνευματικός - ιδεολογικός , κληρονομικός, ήσουν φορομπήχτης και φοβάσαι την εκδίκηση των συμπατριωτών σου , δεν επιτρέπονται πλέον οι χριστιανοί σπαχήδες και πρέπει να διαλέξουν μεταξύ της περιουσίας τους και της πίστης τους , μεταρρύθμιση στον κεφαλικό φόρο που τον έκανε επαχθέστερο , όταν γινόσουν μουσουλμάνος μπορούσες να ανταποδώσεις τις βίαιες αδικίες των μουσουλμάνων στα ίσα , καταπατήσεις χωραφιών , τσιφλίκια , οικογενειακοί λόγοι [ η διπαλνή οικογένεια έχει γίνει μουσουλμανική και έχει αποκτήσει οικονομικοκοινωνικό πλεονέκτημα απέναντί σου ] , φανατικοί μουσουλμάνοι μουλάδες και τοπάρχες που δεν ανέχονται άλλη θρησκεία , σουλτάνοι που θέλουν να επιδείξουν την πίστη τους, χριστιανοί άρχοντες που δεν θέλουν να χάσουν τα προνόμιά τους , διώξεις , εθνοκαθάρσεις , γενοκτονίες , εξωτερικές παρεμβάσεις , κατασκοπεία , απουσία εκκλησιαστικής ιεραρχίας κ.α. ) βλ. από εδώ Ζαποτέκος @ Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας και κάτω τις σχετικές αναρτήσεις μου γιατί δυστυχώς το κάθε ποστ επιτρέπει μόνο μέχρι 10 συνδέσμους. :102:



    Αλλά μαντέψτε :
    SpoilerShow
    Πρέπει να κάνετε τον κόπο και να τα διαβάσετε κιόλας ρε ζούδια !
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Mitharadir
Δημοσιεύσεις: 3717
Εγγραφή: 09 Νοέμ 2020, 22:21

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mitharadir » 28 Δεκ 2020, 11:38

Jimmy81 έγραψε:
28 Δεκ 2020, 04:17
Mitharadir έγραψε:
27 Δεκ 2020, 15:04
Jimmy81 έγραψε:
23 Δεκ 2020, 11:28
Οι βίαιοι εξισλαμισμοί γίνονταν κυρίως μέσω της διαδικασίας του παιδομαζώματος. Συχνά θεωρούνται βίαιοι εξισλαμισμοί οι περιπτώσεις αυτών που αλλαξοπίστησαν επειδή δεν άντεχαν τις αδικίες, τους ψηλούς φόρους και τις αυθαιρεσίες των Οθωμανών. Πρόκειται όμως για μια έμμεση περίπτωση αφού τα κίνητρα μπορεί να ήταν άλλα τελικά. Τόσοι χιλιάδες χριστιανοί πώς άντεξαν;

Σίγουρα πάντως δεν έχουμε μαζικούς εξισλαμισμούς με ευρεία κρατική υποστήριξη. Αν έκαναν κάτι τέτοιο οι Οθωμανοί για το Ισλάμ θα έχαναν ένα μεγάλο ποσοστό φόρων που πλήρωναν οι αλλόθρησκοι υποτελείς τους και θα κλυδωνίζονταν τα οικονομικά του κράτους.
Διάβασε τα ποστ μου στο νήμα και θα καταλάβεις ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα.Σε αρκετές περιοχές παραμεθόριες κυρίως οι Οθωμανοί επιδίωκαν μαζικούς εξισλαμισμους για να προστατεύουν καλύτερα τις συνοριακές επαρχίες τους απο τυχόν εξεγέρσεις. Επίσης βίαιοι εξισλαμισμοί σε περιοχές γίνουν μετά απο αποτυχημένες εξεγέρσεις καθώς και μέσω παιδομαζώματος (απο το οποίο εξαιρούνταν οι Εβραίοι και οι Αρμένιοι).Η Ελλάδα αν δεις τον χάρτη θρησκεία Ελλάδας του 1812 ππυ παρέθεσα είχε μεγάλο ισλαμικό πληθυσμό παραμονές της επανάστασης που σε Δυτική Θράκη,Νότια Ηπειρο,Μακεδονία,Μικρά Ασία (με εξαίρεση την Ιωνία/Περιοχή Σμύρνης),Καππαδοκία,Πόντο, Κωνσταντινούπολη κτλ αποτελούσε την πλειοψηφία του πληθυσμού εκεί ενώ η Κρήτη και η Ανατολική Θράκη είχαν πληθυσμό μισό ισλαμικό και μισό ορθόδοξο.
Τα διάβασα και τα posts και τους χάρτες αλλά δεν είδα πηγές που να μας λένε με ποια διαδικασία έγινε η κάθε περιοχή μουσουλμανική. Η μόνη τεκμηριωμένη βίαιη διαδικασία με μαζικό χαρακτήρα είναι το παιδομάζωμα που κατά τον 17ο αιώνα όμως είχε μειωθεί σημαντικά.
Σε κάθε μια απο αυτές τις περιοχές οι μουσουλμάνοι έγιναν πλειοψηφία για διαφορετικούς λόγους και σε διαφορετική χρονική περίοδο.Στην νότια Ήπειρο ας πούμε(δηλαδή στο τμήμα της Ηπείρου που ανήκει σήμερα στην Ελλάδα) οι μουσουλμάνοι το πιο πιθανό ιστορικά σενάριο είναι να έγιναν πλειοψηφία μετά τις αποτυχημένες εξεγέρσεις του Διονύσιου Σκυλόσοφου όταν υπήρξαν μαζικοί εξισλαμισμοί στην Ήπειρο(δηλαδή στο πρώτο μισό του 17ου αιώνα την περίοδο 1600-1650).Την ίδια περίπου περίοδο έγιναν πλειοψηφία και στον Πόντο(και στην Αντζάρα/ανατολική Γεωργία) κυρίως λόγω της σκληρής φορολογικής πολιτικής των οθωμανών στην συνοριακή αυτή περιοχή της αυτοκρατορίας που στόχο είχε να μεταστρέψει τους περισσότερους ντόπιους στον ισλαμισμό για να αποτραπούν τυχόν μελλοντικές εξεγέρσεις στα σύνορα κοντά της αυτοκρατορίας.Η Καπαδοκια και η Ανατολία είχαν κατα πλειοψηφία ισλαμικό πληθυσμό απο την εποχή των Σελτζουκικών εμιράτων ακόμα(1200-1300) ενώ το μεγαλύτερο μέρος της δυτικής Μικράς Ασίας εξισλαμίστηκε στα πρώτα εκατονπενήντα χρόνια της κυριαρχίας των οθωμανών(1300-1450) όταν οι οθωμανοί ήταν αναδυόμενη αυτοκρατορία και επιδίωκαν περισσότερο τον εξισλαμισμό στα εδάφη τους.Στην δυτική Θράκη,την Ανατολική Μακεδονία και το μισό περίπου τμήμα της Ανατολικής Θράκης ο ισλαμισμός επικράτησε πλειοψηφικά στον 17ο αιώνα μ.Χ(1600-1700) την ίδια περίπου περιόδο που επικράτησε και στην νότια Βουλγαρία(τότε ήταν και ο εξισλαμισμός των Πομάκων).Στην Κεντρική Μακεδονία το Ισλάμ έγινε η θρησκεία της πλειοψηφίας μετά απο πλήθος αποτυχημένων μικρών εξεγέρσεων στην περιοχή την περίοδο 1700-1750.Όσον αφορά την Κρήτη εκεί μέσα στα πρώτα μόλις 100 χρόνια της τουρκοκρατίας(1650-1750) το ισλάμ κατέστη η θρησκεία του μισού περίπου πληθυσμού του νησιού κυρίως μέσω εθελοντικών εξισλαμισμών και όχι μετά απο αποτυχημένες εξεγέρσεις ή λόγω συνοριακής θέσης της περιοχής μέσα στην αυτοκρατορία).Αργότερα με την Ίδρυση της Κρητικής Πολιτείας στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα μ.Χ(στην οποία Κρητική Πολιτεία κουμάντο έκαναν πρώτα και κύρια οι ελληνορθόδοξοι κρήτες με απόφαση των Μεγάλων Δυνάμεων της εποχής) οι Τουρκοκρητικοί έχασαν το προνομιακό καθεστώς διακυβέρνησης που είχαν και μερικοί επανήλθαν στην ορθοδοξία και άλλοι πολλοί μετανάστευσαν σε Συρία,Λιβύη,Αίγυπτο και Τουρκία(όλες τους τότε μέρη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας) ιδρύωντας δικές τους αποικίες σε μερικές περιπτώσεις.Οι τελευταίοι τουρκοκρητικοί εγκατέλειψαν το νησί την περίοδο 1912-1923(δηλαδή απο όταν η Κρήτη ενώθηκε επίσημα με την Ελλάδα μέχρι την ανταλλαγή πληθυσμών).

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Εξισλαμισμοί στην τουρκοκρατία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 28 Δεκ 2020, 11:44

Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε:
28 Δεκ 2020, 10:18
Gherschaagk έγραψε:
27 Δεκ 2020, 23:53

Το έχεις λίγο το παιδομάζωμα;;

Θα μου έπαιρνε το παιδί ο άλλος για να το κάνει πούστη και να ζήσει όλη του τη ζωή μαζί με άλλους 500 μαντράχαλους κρατώντας ένα σπαθί στο χέρι και όλα καλά;;;
Η μόνη στεναχώρια των γονιών ήταν πως το παιδι θα άλλαζε θρησκεία.
Ένας άλλος λόγος ήταν ότι θα το κωλογαμούσαν παρά την θέλησή του ( guess what , το παιδομάζωμα δεν αφορούσε μόνο τον στρατιωτικό τομέα )

Κοραής, Σάλπισμα Πολεμιστήριον [1801]:

«Tις εξ ημών δεν εδοκίμασε την απάνθρωπον αγριότητα και ασπλαγχνίαν της διεστραμμένης των Oσμανλίδων γενεάς; Αυτοί […] μας εγύμνωσαν από την προγονικήν ημών δόξαν. […] Τους ιερούς ημών ναούς μετέβαλον εις τζαμία, και μη αρκούμενοι εις το να μας στερούσι τα αναγκαία μέσα του να συστήσωμεν σχολεία εις ανατροφήν και φωτισμόν των ημετέρων τέκνων, μας αρπάζουσιν από τους πατρικούς κόλπους και αυτά τα τέκνα, δια να τα κατηχώσιν εις την θρησκείαν του Μωάμεθ, ή να τα μεταχειρίζωνται….. ω Γραικοί, και πώς να προφέρη το στόμα μου τοιαύτην των Γραικών καταισχύνην; Δια να τα μεταχειρίζωνται εις τας ασελγείς και παρανόμους αυτών ηδονάς. :opa: Μας κρίνουσιν αδίκως και μας στερούσι την ζωήν χωρίς έλεον ή κρίσιν. Εις τας κεφαλάς των δυστυχών Γραικών έπεσαν σήμερον όλαι αι φρικταί εκείναι κατάραι, με τας οποίας ο Θεός εφοβέριζε πάλαι τους Ιουδαίους».

Ένας άλλλος λόγος ήταν πως υπήρχε μεγάλη πιθανότητα να μην ξαναέβλεπαν ποτέ τα παιδιά τους ζωντανά. Οι ομάδες των παιδιών ( κοπάδια, suru ) αντιμετώπιζαν πολλές δυσκολίες κατά την πορεία τους προς την Πόλη. Πολλά από αυτά πέθαιναν από αρρώστιες ή αρπάζονταν από ληστές και πειρατές που τα πουλούσαν ως δούλους. Όσα έφταναν στην Πόλη , τους γινόταν περιτομή. Έπειτα στέλνονταν στα αγροκτήματα όπου μάθαιναν τουρκικά , την ισλαμική θρησκεία και εργάζονταν για να παράγουν προϊόντα για τον σουλτάνο. Τα ευφυέστερα στέλνονταν στα ανάκτορα ( Τοπ καπί ) της Πόλης και γίνονταν ιπποκόμοι ή ατζέμ ογλάν. Εκπαιδεύονταν στρατιωτικά , αθλητικά , θρησκευτικά και γλωσσικά. Δεν ήταν σίγουρο πως όλα τα παιδιά θα αποκτούσαν μια επίζηλη θέση στην οθωμανική κρατική μηχανή.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Ζαποτέκος την 28 Δεκ 2020, 11:49, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Mitharadir
Δημοσιεύσεις: 3717
Εγγραφή: 09 Νοέμ 2020, 22:21

Re: Εξισλαμισμοί στην τουρκοκρατία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mitharadir » 28 Δεκ 2020, 11:45

Nandros έγραψε:
28 Δεκ 2020, 10:08
Gherschaagk έγραψε:
27 Δεκ 2020, 23:53
Το έχεις λίγο το παιδομάζωμα;;

Θα μου έπαιρνε το παιδί ο άλλος για να το κάνει πούστη και να ζήσει όλη του τη ζωή μαζί με άλλους 500 μαντράχαλους κρατώντας ένα σπαθί στο χέρι και όλα καλά;;;
Σαν γυναίκα - και πιθανώς μάνα - σε καταλαβαίνω απόλυτα.
Δεν θα δικαιολογήσω τους σκατότουρκους, αλλά υποθέτω ότι δεν θα ήταν μαζικό, αλλά επιλεκτικό το παιδομάζεμα. Πχ, δεν θα έπαιρναν όλα τα αγόρια ενός χωριού.
Επίσης κάπου έχω διαβάσει ότι μερικοί, που δεν μπορούσαν να θρέψουν τα παιδιά τους, έδιναν ένα από αυτά για να το ξεφορτωθούν και με την ελπίδα ίσως να ανεβεί στην οθωμανική κλίμακα εξουσίας και τους βοηθήσει στο μέλλον.
.
:smt018
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Mitharadir την 28 Δεκ 2020, 12:15, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
Nandros
Δημοσιεύσεις: 27055
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:41
Phorum.gr user: Nandros
Τοποθεσία: Όπου συχνάζουν ναυτικοί και λοιπά κακοποιά στοιχεία

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Nandros » 28 Δεκ 2020, 11:50

.
Πήρα ειδοποίηση ότι κάποιος, που τον έχω ρίξει στον βόθρο του ignore, έκανε παράθεση σε ποστ μου.
Τον ενημερώνω ότι τσάμπα κουράζεται, δεν θα διαβάσω τις παπαριές που γράφει.
.

Άβαταρ μέλους
Τζιτζιμιτζιχότζιρας
Δημοσιεύσεις: 11552
Εγγραφή: 10 Απρ 2020, 15:13
Phorum.gr user: 2.Χόρχε ντελ Σάλτο 1.Brainstorm
Τοποθεσία: Δημοκρατία του Καμπαρτίνο Μπαλκάρια

Re: Εξισλαμισμοί στην τουρκοκρατία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Τζιτζιμιτζιχότζιρας » 28 Δεκ 2020, 12:05

Ζαποτέκος έγραψε:
28 Δεκ 2020, 11:44
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε:
28 Δεκ 2020, 10:18
Gherschaagk έγραψε:
27 Δεκ 2020, 23:53

Το έχεις λίγο το παιδομάζωμα;;

Θα μου έπαιρνε το παιδί ο άλλος για να το κάνει πούστη και να ζήσει όλη του τη ζωή μαζί με άλλους 500 μαντράχαλους κρατώντας ένα σπαθί στο χέρι και όλα καλά;;;
Η μόνη στεναχώρια των γονιών ήταν πως το παιδι θα άλλαζε θρησκεία.
Ένας άλλος λόγος ήταν ότι θα το κωλογαμούσαν παρά την θέλησή του ( guess what , το παιδομάζωμα δεν αφορούσε μόνο τον στρατιωτικό τομέα )

Κοραής, Σάλπισμα Πολεμιστήριον [1801]:

«Tις εξ ημών δεν εδοκίμασε την απάνθρωπον αγριότητα και ασπλαγχνίαν της διεστραμμένης των Oσμανλίδων γενεάς; Αυτοί […] μας εγύμνωσαν από την προγονικήν ημών δόξαν. […] Τους ιερούς ημών ναούς μετέβαλον εις τζαμία, και μη αρκούμενοι εις το να μας στερούσι τα αναγκαία μέσα του να συστήσωμεν σχολεία εις ανατροφήν και φωτισμόν των ημετέρων τέκνων, μας αρπάζουσιν από τους πατρικούς κόλπους και αυτά τα τέκνα, δια να τα κατηχώσιν εις την θρησκείαν του Μωάμεθ, ή να τα μεταχειρίζωνται….. ω Γραικοί, και πώς να προφέρη το στόμα μου τοιαύτην των Γραικών καταισχύνην; Δια να τα μεταχειρίζωνται εις τας ασελγείς και παρανόμους αυτών ηδονάς. :opa: Μας κρίνουσιν αδίκως και μας στερούσι την ζωήν χωρίς έλεον ή κρίσιν. Εις τας κεφαλάς των δυστυχών Γραικών έπεσαν σήμερον όλαι αι φρικταί εκείναι κατάραι, με τας οποίας ο Θεός εφοβέριζε πάλαι τους Ιουδαίους».
Για αγόρια μιλάει ο Κοραής ή γενικώς για τέκνα;
Για σας τα κάνω όλα- Θα μπορούσα να 'μουνα στο χωριό να διαλογιζόμουνα τώρα ρε.

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Εξισλαμισμοί στην τουρκοκρατία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 28 Δεκ 2020, 12:07

Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε:
28 Δεκ 2020, 12:05
Ζαποτέκος έγραψε:
28 Δεκ 2020, 11:44
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε:
28 Δεκ 2020, 10:18


Η μόνη στεναχώρια των γονιών ήταν πως το παιδι θα άλλαζε θρησκεία.
Ένας άλλος λόγος ήταν ότι θα το κωλογαμούσαν παρά την θέλησή του ( guess what , το παιδομάζωμα δεν αφορούσε μόνο τον στρατιωτικό τομέα )

Κοραής, Σάλπισμα Πολεμιστήριον [1801]:

«Tις εξ ημών δεν εδοκίμασε την απάνθρωπον αγριότητα και ασπλαγχνίαν της διεστραμμένης των Oσμανλίδων γενεάς; Αυτοί […] μας εγύμνωσαν από την προγονικήν ημών δόξαν. […] Τους ιερούς ημών ναούς μετέβαλον εις τζαμία, και μη αρκούμενοι εις το να μας στερούσι τα αναγκαία μέσα του να συστήσωμεν σχολεία εις ανατροφήν και φωτισμόν των ημετέρων τέκνων, μας αρπάζουσιν από τους πατρικούς κόλπους και αυτά τα τέκνα, δια να τα κατηχώσιν εις την θρησκείαν του Μωάμεθ, ή να τα μεταχειρίζωνται….. ω Γραικοί, και πώς να προφέρη το στόμα μου τοιαύτην των Γραικών καταισχύνην; Δια να τα μεταχειρίζωνται εις τας ασελγείς και παρανόμους αυτών ηδονάς. :opa: Μας κρίνουσιν αδίκως και μας στερούσι την ζωήν χωρίς έλεον ή κρίσιν. Εις τας κεφαλάς των δυστυχών Γραικών έπεσαν σήμερον όλαι αι φρικταί εκείναι κατάραι, με τας οποίας ο Θεός εφοβέριζε πάλαι τους Ιουδαίους».
Για αγόρια μιλάει ο Κοραής ή γενικώς για τέκνα;
Έχει κάποια σημασία ; :smt017
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Τζιτζιμιτζιχότζιρας
Δημοσιεύσεις: 11552
Εγγραφή: 10 Απρ 2020, 15:13
Phorum.gr user: 2.Χόρχε ντελ Σάλτο 1.Brainstorm
Τοποθεσία: Δημοκρατία του Καμπαρτίνο Μπαλκάρια

Re: Εξισλαμισμοί στην τουρκοκρατία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Τζιτζιμιτζιχότζιρας » 28 Δεκ 2020, 12:10

Ζαποτέκος έγραψε:
28 Δεκ 2020, 12:07
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε:
28 Δεκ 2020, 12:05
Ζαποτέκος έγραψε:
28 Δεκ 2020, 11:44

Ένας άλλος λόγος ήταν ότι θα το κωλογαμούσαν παρά την θέλησή του ( guess what , το παιδομάζωμα δεν αφορούσε μόνο τον στρατιωτικό τομέα )

Κοραής, Σάλπισμα Πολεμιστήριον [1801]:

«Tις εξ ημών δεν εδοκίμασε την απάνθρωπον αγριότητα και ασπλαγχνίαν της διεστραμμένης των Oσμανλίδων γενεάς; Αυτοί […] μας εγύμνωσαν από την προγονικήν ημών δόξαν. […] Τους ιερούς ημών ναούς μετέβαλον εις τζαμία, και μη αρκούμενοι εις το να μας στερούσι τα αναγκαία μέσα του να συστήσωμεν σχολεία εις ανατροφήν και φωτισμόν των ημετέρων τέκνων, μας αρπάζουσιν από τους πατρικούς κόλπους και αυτά τα τέκνα, δια να τα κατηχώσιν εις την θρησκείαν του Μωάμεθ, ή να τα μεταχειρίζωνται….. ω Γραικοί, και πώς να προφέρη το στόμα μου τοιαύτην των Γραικών καταισχύνην; Δια να τα μεταχειρίζωνται εις τας ασελγείς και παρανόμους αυτών ηδονάς. :opa: Μας κρίνουσιν αδίκως και μας στερούσι την ζωήν χωρίς έλεον ή κρίσιν. Εις τας κεφαλάς των δυστυχών Γραικών έπεσαν σήμερον όλαι αι φρικταί εκείναι κατάραι, με τας οποίας ο Θεός εφοβέριζε πάλαι τους Ιουδαίους».
Για αγόρια μιλάει ο Κοραής ή γενικώς για τέκνα;
Έχει κάποια σημασία ; :smt017
Μιλάμε για το παιδομάζωμα και τους γενίτσαρους. Γράφω πως οι γονείς ζορίζονταν γιατί το παιδί θα απαρνιόταν τον Χριστό.
Και γράφεις για κωλογαμήσια. :smt017
Παραθέτεις μετά το απόσπασμα του Κοραή- υποθέτω ότι μιλά για τα χαρέμια και όχι για το παιδομάζωμα.

Σε κάθε περίπτωση, εύγε που παραθέτεις αποσπάσματα από πηγές και βιβλία!
Συνέχισε, έχει πολύ ενδιαφέρον :smt038:smt023
Για σας τα κάνω όλα- Θα μπορούσα να 'μουνα στο χωριό να διαλογιζόμουνα τώρα ρε.

Άβαταρ μέλους
Gherschaagk
Συντονίστρια
Δημοσιεύσεις: 29724
Εγγραφή: 04 Ιουν 2018, 05:51

Re: Εξισλαμισμοί στην τουρκοκρατία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Gherschaagk » 28 Δεκ 2020, 12:52

NewModelArmy έγραψε:
28 Δεκ 2020, 00:04
Gherschaagk έγραψε:
27 Δεκ 2020, 23:53
Nandros έγραψε:
27 Δεκ 2020, 22:26
Πέρα από την πλάκα ...

Εκτός από το παιδομάζωμα και οικειοθελείς μεταστροφές, δεν βρήκα κάτι που να αναφέρεται σε μαζικούς εξισλαμισμούς, ως κρατική πολιτική.

Αντίθετα βρήκα αυτό:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10. ... 07.00420.x
The nationalist discourse of the current Balkan historiography defines all forms of Islamization as results of the Ottoman government's centrally organized policy of forced conversion. This study argues against this position and maintains that Islamization in each Balkan country took place in the course of many centuries and its nature and phase was determined not by the Ottoman government but by the specific conditions of each locality.

Βαρέθηκα να ψάξω για τις μη Βαλκανικές χώρες.

Όποιος έχει κάτι διαφορετικό ας μας το παραθέσει.
.
Το έχεις λίγο το παιδομάζωμα;;

Θα μου έπαιρνε το παιδί ο άλλος για να το κάνει πούστη και να ζήσει όλη του τη ζωή μαζί με άλλους 500 μαντράχαλους κρατώντας ένα σπαθί στο χέρι και όλα καλά;;;
-Τους επαιρναν ενα παιδι απο τα 15.Σιγα τα ωα.
-Η ζωη τους αναβαθμιζονταν σε απιστευτο βαθμο.Το τζοκερ κερδιζαν οσοι επιλεγονταν.
Είμαστε σοβαροί τώρα;;
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε:
28 Δεκ 2020, 10:18
Gherschaagk έγραψε:
27 Δεκ 2020, 23:53

Το έχεις λίγο το παιδομάζωμα;;

Θα μου έπαιρνε το παιδί ο άλλος για να το κάνει πούστη και να ζήσει όλη του τη ζωή μαζί με άλλους 500 μαντράχαλους κρατώντας ένα σπαθί στο χέρι και όλα καλά;;;
Η μόνη στεναχώρια των γονιών ήταν πως το παιδι θα άλλαζε θρησκεία.
Το ότι θα του έφτανε το ορθό στα γόνατα δεν ήταν στεναχώρια;;
Στες τρεις πήρα κι αράχνιασα, εις τες εννιά μυρίζω,
κι απʼ τες σαράντα κʼ ύστερα αρμούς αρμούς χωρίζω.

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Εξισλαμισμοί στην τουρκοκρατία

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 28 Δεκ 2020, 13:09

Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε:
28 Δεκ 2020, 12:10
Ζαποτέκος έγραψε:
28 Δεκ 2020, 12:07
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε:
28 Δεκ 2020, 12:05


Για αγόρια μιλάει ο Κοραής ή γενικώς για τέκνα;
Έχει κάποια σημασία ; :smt017
Μιλάμε για το παιδομάζωμα και τους γενίτσαρους. Γράφω πως οι γονείς ζορίζονταν γιατί το παιδί θα απαρνιόταν τον Χριστό.
Και γράφεις για κωλογαμήσια. :smt017
Παραθέτεις μετά το απόσπασμα του Κοραή- υποθέτω ότι μιλά για τα χαρέμια και όχι για το παιδομάζωμα.

Σε κάθε περίπτωση, εύγε που παραθέτεις αποσπάσματα από πηγές και βιβλία!
Συνέχισε, έχει πολύ ενδιαφέρον :smt038:smt023
Ευχαριστώ. :vp23: Ότι βρίσκω ενδιαφέρον από τα βιβλία που διαβάζω το παραθέτω.

Ο Κοραής μιλάει για τέκνα , αλλά εννοεί κυρίως τα αγόρια , γιατί παράνομη ηδονή είναι η παρά φύσιν ασέλγεια. Μιλάει διαχρονικά για την τουρκοκρατία , αφού στην εποχή του ( 1801 ) είχε σταματήσει τόσο το παιδομάζωμα , αλλά και η στρατολόγηση δούλων για τον οίκο του Οσμάν.

http://www.snhell.gr/testimonies/conten ... thor_id=68
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Κατσαρίδης
Δημοσιεύσεις: 306
Εγγραφή: 27 Αύγ 2020, 12:40

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Κατσαρίδης » 28 Δεκ 2020, 14:45

Ζαποτέκος έγραψε:
26 Δεκ 2020, 15:26
Όταν ένας χριστιανός θέλει να γίνει άπιστος, τότε πρέπει πρώτα να υψώσει ένα δάκτυλο μπροστά σε όλους και πρέπει να πει τα λόγια: «Λα ιλλάχ ιλλαλάχ, Μαχμέτ ρασούλ ουλλάχ». Που πάει να πει: «Αλήθεια, ο Θεός είναι παντοδύναμος και ο Μωάμεθ είναι ο αληθινός του απεσταλμένος».
Ο Βενετός βάιλος (πρεσβευτής στην Κωνσταντινούπολη), Ματθαίος Zane, γράφει ότι οι αρνησίθρησκοι αυτοί ήταν «...οι πιο αλαζόνες και αχρείοι άνθρωποι που μπορεί να φανταστεί κανείς, γιατί μαζί με την αληθινή τους πίστη έχουν χάσει και κάθε ανθρωπιά».

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 28 Δεκ 2020, 15:40

Κατσαρίδης έγραψε:
28 Δεκ 2020, 14:45
Ζαποτέκος έγραψε:
26 Δεκ 2020, 15:26
Όταν ένας χριστιανός θέλει να γίνει άπιστος, τότε πρέπει πρώτα να υψώσει ένα δάκτυλο μπροστά σε όλους και πρέπει να πει τα λόγια: «Λα ιλλάχ ιλλαλάχ, Μαχμέτ ρασούλ ουλλάχ». Που πάει να πει: «Αλήθεια, ο Θεός είναι παντοδύναμος και ο Μωάμεθ είναι ο αληθινός του απεσταλμένος».
Ο Βενετός βάιλος (πρεσβευτής στην Κωνσταντινούπολη), Ματθαίος Zane, γράφει ότι οι αρνησίθρησκοι αυτοί ήταν «...οι πιο αλαζόνες και αχρείοι άνθρωποι που μπορεί να φανταστεί κανείς, γιατί μαζί με την αληθινή τους πίστη έχουν χάσει και κάθε ανθρωπιά».
Ολόσωστο ! :smt038 Ποιοι έκαναν τους χειρότερους αρμπαντέδες στην Κρήτη ; Οι Τουρκοκρητικοί. :011:

Τουρκοκρητικός
Εικόνα
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 8974
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Εξισλαμισμοί κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 28 Δεκ 2020, 16:24

ΕΛΕΝΗ ΓΚΑΡΑ ( Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αιγαίου )
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΕΔΟΠΟΥΛΟΣ ( Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών )
Χριστιανοί και μουσουλμάνοι στην Οθωμανική Αυτοκρατορία .Θεσμικό πλαίσιο και κοινωνικές δυναμικές ( 2015 ).


Προφέροντας τη σάχαντα

Η προσχώρηση στο ισλάμ είναι απλή διαδικασία και δεν προϋποθέτει κατήχηση ή άλλου είδους προετοιμασία. Το μόνο που απαιτείται είναι η εκφώνηση, ενώπιον δύο μαρτύρων, της σάχαντα, δηλαδή της φράσης: «Δεν υπάρχει [άλλος] θεός από τον Θεό· ο Μωάμεθ είναι ο απόστολος του Θεού». Η εκφορά της σάχαντα θεωρείται πως εντάσσει αυτόματα τον ομιλητή –ή επιβεβαιώνει την ένταξή του– στην κοινότητα των μουσουλμάνων. Πρόκειται δηλαδή για μια «επιτελεστική εκφώνηση», μια γλωσσική εκφορά που συνιστά πράξη . Στη χανεφιτική δικαιική πρακτική, η οποία τιμωρεί «εκείνους που δεν εκπληρώνουν τα λειτουργικά τους καθήκοντα ή αρνούνται να τα αποδεχθούν ως υποχρεωτικά, αλλά δεν διερευνά την ειλικρίνεια της πίστης τους» , το να εκφωνήσει ένας μη μουσουλμάνος το ισλαμικό σύμβολο πίστεως σήμαινε ότι ασπαζόταν το ισλάμ: εφόσον η εκφορά του ήταν επαρκής συνθήκη για την προσχώρηση στην πίστη, ήταν και δεσμευτική από νομικής πλευράς. Ισοδυναμούσε όμως κάθε είδους εκφορά της σάχαντα με ομολογία της ισλαμικής πίστης ; :ne5:

Την τελευταία δεκαετία του 15ου αιώνα ο εύπορος αδριανουπολίτης Μιχαήλ Μαυροειδής κατηγορήθηκε από μια μερίδα ζηλωτών μουσουλμάνων της πόλης και γνωστών του πως εξακολουθούσε να ζει ως χριστιανός, αν και είχε εξισλαμιστεί προφέροντας τη σάχαντα. Ο Μιχαήλ οδηγήθηκε στο δικαστήριο και αρνήθηκε ότι είχε εξισλαμιστεί. Ο καδής, που ήταν έτοιμος να τον αφήσει ελεύθερο, τον φυλάκισε, θορυβημένος από τις απειλές των μουσουλμάνων κατηγόρων πως θα κατήγγελλαν και τον ίδιο για περιφρόνηση του ιερού νόμου. Ο Μιχαήλ, ωστόσο, δεν ήταν ένας οποιοσδήποτε κάτοικος της πόλης. Είχε τέτοια κοινωνική και οικονομική επιφάνεια ώστε να μισθώνει τους τελωνειακούς δασμούς της
Αδριανούπολης , και ήταν γνώριμος των υψηλών κρατικών αξιωματούχων και των οικείων του σουλτάνου Την απόφαση τελικά πήρε ο ίδιος ο σουλτάνος Βαγιαζήτ Β΄, που όρισε να εφαρμοστεί η διαδικασία της πρόσκλησης σε μετάνοια, δηλαδή να τεθεί ο κατηγορούμενος στο δίλημμα είτε να ομολογήσει πίστη στο ισλάμ είτε να εκτελεστεί ως αποστάτης. Ο Μιχαήλ διάλεξε τον θάνατο . :blm::smt038

Την ίδια περίπου εποχή, πιθανόν μεταξύ 1481 και 1490, βρέθηκε ενώπιον του καδή και ο εύπορος Ιωάννης από τις Σέρρες, «επισήμων και ευγενών γονέων υιός», ο οποίος κατηγορήθηκε από μερίδα μουσουλμάνων της πόλης πως, αν και είχε δηλώσει την πρόθεσή του να εξισλαμιστεί, συνέχιζε να ζει ως χριστιανός. Ο Ιωάννης αντέτεινε πως οι κατηγορίες ήταν ψευδείς και αρνήθηκε να προσχωρήσει στο ισλάμ. Όπως συνέβη και με τον Μιχαήλ της Αδριανούπολης, την απόφαση να τεθεί ο Ιωάννης στο δίλημμα της ομολογίας πίστης στο ισλάμ ή του θανάτου πήρε ο σουλτάνος Βαγιαζήτ Β΄. Ο Ιωάννης, όπως και ο Μιχαήλ, διάλεξε τον θάνατο . :blm::smt038 Οι ομοιότητες ανάμεσα στις δύο περιπτώσεις είναι παραπάνω από εμφανείς. Ωστόσο, σε αντίθεση με τον Μιχαήλ, ο οποίος φέρεται ότι είχε εκφωνήσει τη σάχαντα, εκείνο που οδήγησε τελικά τον Ιωάννη στον θάνατο ήταν η θέση πως ακόμα και η απλή δήλωση επιθυμίας προσχώρησης στο ισλάμ ήταν μια επιτελεστική εκφώνηση που ισοδυναμούσε με τυπικό εξισλαμισμό.

Από νομικής πλευράς, ο ισχυρισμός αυτός ήταν –και παρέμεινε– σαφώς προβληματικός. Για παράδειγμα, ο σεϊχουλισλάμης του 17ου αιώνα Τσαταλτζαλί Αλή εφέντης (Çatalcalı Ali efendi) δήλωνε σε γνωμοδότησή του πως η έκφραση επιθυμίας εξισλαμισμού δεν έπρεπε να θεωρείται δεσμευτική. Όμως το ότι ο υψηλόβαθμος νομομαθής ασχολήθηκε με το ζήτημα σημαίνει πως παρόμοια περιστατικά συνέβαιναν, ασχέτως του αν η κατηγορία έστεκε νομικά ή όχι.

Σχεδόν δύο αιώνες αργότερα, το 1672, την εποχή που το μεγαλύτερο μέρος των μεσαίων και κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων της Κωνσταντινούπολης, αλλά και η ίδια η οθωμανική αυλή και η κυβέρνηση, βρίσκονταν υπό την επιρροή του ζηλωτικού κινήματος των καντιζαντελήδων, ο Νικόλαος, ένας μαθητευόμενος μπακάλης στην Κωνσταντινούπολη με καταγωγή από το Καρπενήσι, θανατώθηκε ως αποστάτης επειδή, ενώ είχε προφέρει τη σάχαντα, αρνιόταν πως είχε προσχωρήσει στο ισλάμ. Την καταγγελία είχε κάνει ένας μουσουλμάνος κουρέας, :011: γείτονας μάλλον του Νικόλαου, ο οποίος δίδασκε οθωμανικά τουρκικά στον νεαρό χριστιανό και του είχε παρουσιάσει την ισλαμική ομολογία πίστεως ως άσκηση. :o Σύμφωνα με μια πηγή, ο καϊμακάμης της Κωνσταντινούπολης, στον οποίο οδηγήθηκε ο Νικόλαος, ήθελε να τον αφήσει ελεύθερο, αλλά φοβήθηκε τις αντιδράσεις των ζηλωτών μουσουλμάνων της πρωτεύουσας. Πρέπει να σημειώσουμε ότι η περίπτωση του Νικόλαου είναι ίσως το πιο γνωστό περιστατικό διαμφισβητούμενου εξισλαμισμού που οδήγησε σε καταδίκη για αποστασία: ο ίδιος λατρεύτηκε ως νεομάρτυρας από τους χριστιανούς, ενώ η ιστορία του αποτυπώθηκε όχι μόνο σε αγιολογικά κείμενα αλλά και σε βιβλία και αναφορές δυτικοευρωπαίων διπλωματών και παρατηρητών .

Μετά από εκατό περίπου χρόνια, το 1774, ένας χριστιανός από τη Θεσσαλονίκη ονόματι Αθανάσιος έπιασε συζήτηση με έναν μουσουλμάνο στο μέρος όπου κατέφθανε το έφιππο ταχυδρομείο και όπου συγκεντρώνονταν πολλοί για να μάθουν τα νέα. Σε κάποιο σημείο φέρεται να είπε: «η εδική σας πίστις στέκεται εις τούτα τα λόγια», και «επρόφερε με απονηρευσίαν την ομιλίαν τους», δηλαδή τη σάχαντα. Ο νεαρός Αθανάσιος ήθελε να ανοίξει μια θεολογική, ας την πούμε έτσι, συζήτηση. Ο μουσουλμάνος, όμως, όπως μαθαίνουμε από τον βίο, «ευθύς ήρπασε την απλήν εκείνην προφοράν, ως τελείαν ήδη ομολογίαν». :smt005: Ο καδής, στον οποίον οδηγήθηκε ο νεαρός για να κρίνει την υπόθεση, είχε διαφορετική άποψη. Ως νομικός ήξερε ότι «με το να ειπή ένας, ότι ηξεύρει τα λόγια της πίστεώς σου», δεν σημαίνει κι ότι ασπάζεται το ισλάμ. Τελικά όμως ο καδής αναγκάστηκε να υποχωρήσει μπροστά στην πίεση των μουσουλμάνων προυχόντων που φώναζαν ότι «δεν πρέπει να περιπαίζεται η πίστις» και είπε στον Αθανάσιο πως, αφού είχε προφέρει την ομολογία της μουσουλμανικής πίστης, όφειλε και να την ακολουθήσει, «διατί αλλέως η πίστις δεν υποφέρει να καταφρονήται» .

Σε όλες τις περιπτώσεις που παρουσιάσαμε, οι κατηγορούμενοι ως αποστάτες από το ισλάμ εκτελέστηκαν σε συνθήκες καταχρηστικής ερμηνείας των προβλέψεων του ιερού νόμου. Χαρακτηριστικό είναι πως οι δικαστές έτειναν να απαλλάξουν τους κατηγορούμενους, τελικά όμως υποχώρησαν στην πίεση μιας ισχυρής μερίδας μουσουλμάνων που στόχο είχε όχι την εξόντωση αλλά τον εξισλαμισμό τους. Ακόμα και στα τέλη του 18ου αιώνα, λοιπόν, δεν ήταν καθόλου αυτονόητο ότι κάθε είδους μνεία της σάχαντα, ανεξάρτητα από τα συμφραζόμενά της, συνιστούσε δεσμευτική ομολογία πίστης στο ισλάμ. Διαφορετικά ούτε ο Αθανάσιος υπήρχε περίπτωση να κάνει αυτό που έκανε, εκτός αν όντως εννοούσε πως ήθελε να γίνει μουσουλμάνος, ούτε ο καδής θα τον αντιμετώπιζε καταρχήν με επιείκεια.

===========================================================

Οι μουσουλμάνοι, μας λέει –μάλλον με κάποια δόση υπερβολής– ο λόγιος του πρώιμου 16ου αιώνα Θεόδωρος Σπανδουνής , πάντα έχουν στον νου τους πώς να μεταστρέψουν έναν χριστιανό στην πίστη τους και χρησιμοποιούν ποικίλες μεθόδους, μεταξύ των οποίων την ψευδομαρτυρία ενώπιον του καδή, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα την τιμωρία του χριστιανού και είτε τον αναγκαστικό εξισλαμισμό είτε το μαρτύριο.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πολλοί μουσουλμάνοι χαρακτηρίζονταν από προσηλυτιστικό ζήλο και θα προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να φέρουν τους αλλόθρησκους συντοπίτες τους στο ισλάμ, δύσκολα όμως θα κατέφευγαν σε ωμό εκβιασμό για να το πετύχουν. Στις περιπτώσεις που η αποστασία χρησιμοποιήθηκε εργαλειακά, στόχος δεν ήταν τόσο ο προσηλυτισμός όσο η επιβεβαίωση της μουσουλμανικής πρωτοκαθεδρίας έναντι των ζιμμήδων.

Η άρνηση των οθωμανικών αρχών, και μάλιστα του ιεροδικείου, να εξετάσουν υποθέσεις που μύριζαν εκβιασμό δεν οφείλεται μόνο στην προσπάθεια να διαφυλαχθεί το κύρος των δικαστικών θεσμών. Εδραζόταν επίσης στις κατά καιρούς σουλτανικές διαταγές που υποστήριζαν τα δικαιώματα της Εκκλησίας, εξειδικεύοντας την απαγόρευση του εξαναγκαστικού εξισλαμισμού των χριστιανών που περιλαμβανόταν στα πατριαρχικά και επισκοπικά μπεράτια. Χαρακτηριστικός είναι ο ορισμός του 1516 που απευθύνεται στους καδήδες των βαλκανικών επαρχιών, στον οποίο ο σουλτάνος Σελίμ Α΄ διατάσσει να τιμωρηθούν όσοι διατυπώνουν ψευδείς κατηγορίες αποστασίας εναντίον των ανθρώπων που στέλνει ο πατριάρχης για να συλλέξουν τους πατριαρχικούς φόρους :

Τώρα ήλθε στην υψηλή αυλή μου ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως και πληροφόρησε τα παρακάτω. Σε ορισμένα μέρη Μουσουλμάνοι συκοφάντησαν τους ανθρώπους μου και τους καλόγερους και τους Ορθοδόξους Χριστιανούς, οι οποίοι βρίσκονταν στη Ρούμελη [=Βαλκάνια] για να συγκεντρώσουν τους πατριαρχικούς φόρους· σε μερικούς είπαν «γίνατε Μουσουλμάνοι», σε μερικούς «εξυβρίσατε», σε μερικούς έκαναν παρόμοιες συκοφαντίες· ορισμένοι παρουσιάσθηκαν ως μάρτυρες, ορισμένοι ως κατήγοροι και απαίτησαν [από αυτούς] να εξισλαμισθούν. Και με βιαιοπραγία τους κακοποίησαν. […] Τώρα διατάσσω. […] Αν μερικοί θέλησαν να εξισλαμίσουν με την βία, αντίθετα στον ιερό νόμο, τους ανθρώπους του [πατριάρχη], τους οποίους έστειλε για να συγκεντρώσουν τους φόρους, θα τους εμποδίσετε […] Θα επιβάλετε τάξη σε αυτούς που κάνουν διαβολές και συκοφαντίες. Θα τιμωρήσετε αυτούς που δεν συνετίζονται. Θα στείλετε στην πύλη μου μαζί με τον αντίδικο αυτούς που επιμένουν, για να εξετασθεί η υπόθεσή τους στην πύλη μου.

==================================================

Η συντριπτική πλειονότητα των εκτελέσεων που καταγράφονται στα μαρτυρολόγια λαμβάνει χώρα μετά το 1650, όταν η επιρροή του ζηλωτικού κινήματος των καντιζαντελήδων βρίσκεται στο απόγειό της: μεταξύ των ετών 1679 και 1683 επτά άνθρωποι θα θανατωθούν στην Κωνσταντινούπολη για αποστασία ή εξύβριση του ισλάμ και θα θεωρηθούν μάρτυρες.

Οι ιστορίες αυτών των ανθρώπων είναι ενδεικτικές του διαλυτικού χαρακτήρα που είχε η ιδεολογία των ζηλωτών μουσουλμάνων στις κοινωνικές σχέσεις. Ήδη αναφέραμε τον Νικόλαο από το Καρπενήσι (†1672, Κωνσταντινούπολη), ο οποίος πρόφερε άθελά του τη σάχαντα, τη μουσουλμανική ομολογία πίστης, όταν ο μουσουλμάνος δάσκαλός του τού την έδωσε ως άσκηση στο μάθημα των οθωμανικών. Οι συνθήκες της εκτέλεσης του Νικόλαου ήταν πραγματικά ακραίες από νομικής πλευράς. :smt076 Πόσο μάλλον που, όπως φαίνεται από τις πηγές, κανείς δεν είχε να αντλήσει κάποιου είδους κέρδος από τον εξισλαμισμό του νεαρού μπακάλη. Η προσπάθεια εκβιαστικού εξισλαμισμού του Νικόλαου ήταν καθαρά ζήτημα ιδεολογίας και θρησκευτικού ανταγωνισμού: ο Νικόλαος, ένας κατά πάσα πιθανότητα ξεχωριστός νεαρός με έφεση στα γράμματα, θεωρήθηκε πως θα αύξανε το κύρος της μουσουλμανικής κοινότητας έναντι της χριστιανικής.

Τέτοια εγχειρήματα, όμως, δεν ήταν απλώς προσπάθειες επιβεβαίωσης της ανισότητας μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων. Το σημαντικό είναι πως τοποθετούσαν την υπάρχουσα ανισότητα σε νέες, πιο ανελαστικές βάσεις, και πως της έδιναν μια συγκρουσιακή διάσταση, η οποία ερχόταν σε ένταση με την αρχή της ανεκτικότητας. Η καταγγελία, πέρα από το ότι ήταν τραβηγμένη από τα μαλλιά, τραυμάτιζε την κοινωνικότητα της γειτονίας, ακύρωνε τη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ δασκάλου και μαθητή και ναρκοθετούσε την απλή λεκτική επικοινωνία της καθημερινότητας.

Κάποια χρόνια αργότερα, το 1680, κατηγορήθηκε για αποστασία και θανατώθηκε ο χρυσοχόος Αγγελής από την Κωνσταντινούπολη. Ο Αγγελής είχε συμμετάσχει σε γλέντι για τα εννιάμερα της Παναγίας με γνωστούς του χριστιανούς, αλλά και μουσουλμάνους, πρόσφατους προσήλυτους στο ισλάμ. Μέσα στο κέφι και στον χορό οι φίλοι, χριστιανοί και μουσουλμάνοι νεοφώτιστοι, είχαν ανταλλάξει τα καλύμματα της κεφαλής τους κι έτσι ο Αγγελής είχε βρεθεί να φορά ισλαμικό σαρίκι. :lol: Την επομένη οι μουσουλμάνοι με τους οποίους γλεντούσε τον κατηγόρησαν πως, εφόσον είχε φορέσει ισλαμικό σαρίκι, είχε αυτομάτως προσχωρήσει στην ισλαμική θρησκεία . Η απαγόρευση στους χριστιανούς να φορούν μουσουλμανικά καλύμματα κεφαλής με τίμημα τον θάνατο ή τον εξισλαμισμό είχε στόχο να καταστήσει ορατή τη διάκριση μουσουλμάνων και μη μουσουλμάνων στον δημόσιο χώρο . Εδώ όμως δεν επρόκειτο για κάποια δημόσια εμφάνιση αλλά για μια γιορτή μεταξύ φίλων, η σχέση μεταξύ των οποίων προφανώς αναγόταν στην εποχή που όλοι τους ήταν χριστιανοί. Το γεγονός πως κάποιοι από αυτούς, αν και μουσουλμάνοι τώρα πια, συνέχιζαν να συμμετάσχουν σε χριστιανικές εορτές, μας οδηγεί να ξεδιαλύνουμε την υπόθεση. Εκείνο που προσπαθούσαν να πετύχουν οι κατήγοροι του Αγγελή ήταν να αποφύγουν να κατηγορηθούν οι ίδιοι ως αποστάτες από το ισλάμ, παρουσιάζοντας τους εαυτούς τους ως πιστούς μουσουλμάνους που δεν ανέχονται να περιπαίζεται η θρησκεία. :003: Την εποχή των καντιζαντελήδων αυτές οι κοινές εορτές, φαινόμενο που εντάσσεται σε ένα σύνολο συγκρητιστικών πρακτικών, είχαν βρεθεί επανειλημμένα στο στόχαστρο του ζηλωτισμού. Ας δούμε τι λέει μια σχετική ιερονομική γνωμοδότηση :

Αν μερικοί μουσουλμάνοι συμμετάσχουν σε εορταστικούς χορούς των απίστων και ο Ζεΐντ [υποθετικό όνομα που χρησιμοποιείται στις γνωμοδοτήσεις :smt005: ] ζητήσει από τον σεϊχουλισλάμη να εκδώσει έναν φετβά για τις πράξεις τους και λάβει την απάντηση «ανανέωση της πίστης και τουγάμου» [ότι οφείλουν δηλαδή να επιβεβαιώσουν ρητά το νομικό τους καθεστώς ως μουσουλμάνων και συζύγων, τις δύο ομολογίες που πρέπει να κάνει ο παντρεμένος μουσουλμάνος που είναι ύποπτος για αποστασία], και μετά ο Ζεΐντ δείξει τον φετβά στους εν λόγω μουσουλμάνους λέγοντάς τους «αν συνεχίσετε να κάνετε αυτά τα πράγματα, θα σας ζητηθεί να κάνετε δήλωση ανανέωσης της πίστης και του γάμου», αλλά εκείνοι απαντήσουν «μη λες ανοησίες! Είδαμε να ακολουθούν τα ίδια έθιμα οι παππούδες κι οι πατεράδες μας, κι εμείς θα συνεχίσουμε να τα ακολουθούμε», τι πρέπει να γίνει με αυτούς τους ανθρώπους σύμφωνα με τον νόμο;
Απάντηση: Είναι νόμιμο να θανατωθούν.


Είναι χαρακτηριστικό για τον ζήλο των καντιζαντελήδων και για τη σημασία που έδιναν στα ζητήματα αυτά, ότι σε δίκες χριστιανών που κατηγορούνταν για αποστασία ή για προσβολή του ισλάμ, την υπόθεση δεν εξέτασε απλώς ο καδής, αλλά και ο ίδιος ο μεγάλος βεζίρης Καρά Μουσταφά πασάς (Kara Mustafa paşa), ο οποίος βρισκόταν υπό την επιρροή του ιεροκήρυκα Βανί εφέντη . Με αυτόν τον τρόπο η οθωμανική εξουσία έδωσε ένα επιπλέον συμβολικό βάρος στην καταπολέμηση ανεπιθύμητων θρησκευτικών συμπεριφορών και κοινωνικών πρακτικών που αφορούσαν τις σχέσεις χριστιανών και μουσουλμάνων. Αν και δεν αμφισβήτησαν την αρχή της ανεκτικότητας και το νομικό καθεστώς των ζιμμήδων, οι καντιζαντελήδες αντιμετώπισαν εβραίους και χριστιανούς ως πεπλανημένους άπιστους που ιδανικά θα έπρεπε να πειστούν να εξισλαμιστούν, ακριβώς όπως οι μουσουλμάνοι έπρεπε να εξαναγκαστούν να αποδεχθούν την «ορθή» εκδοχή του ισλάμ. Υπερτονίζοντας τη σημασία της θρησκείας – και μάλιστα της δικής τους εκδοχής ορθοδοξίας– στον δημόσιο βίο της αυτοκρατορίας, οι καντιζαντελήδες έδωσαν βάρος στον κατεξοχήν παράγοντα που χώριζε τους υπηκόους του σουλτάνου, κι έτσι συνέβαλαν στην τάση διαχωρισμού των μεν από τους δε.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών