Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
Του κλέφτη το κιβούρι σε σύγχρονη απόδοση.
Το γαρ πολύ της κατανόησης γεννά αδιαφορία.
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
Ανάλογο με το ριζίτικο,Nandros έγραψε: ↑08 Ιούλ 2018, 20:36Τί τρίχα κάγγελο μου λες τώρα! Με το ζόρι κρατιέμαι να μην δακρύσω!ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ έγραψε: ↑08 Ιούλ 2018, 20:12Νομίζω παρατηρείται καί σέ άλλους λαούς
Αυτό τό μοτίβο τής υπόσχεσης πού πρέπει νά εκπληρωθεί πάση θυσία .......
Μάλλον είναι καί τό πιό ανατριχιαστικό
γιατί όποτε τό διαβάζω η τρίχα είναι κάγκελο .......
Η συμπύκνωση πού κάνουν τά δημοτικά τραγούδια
είναι συγκλονιστική ....καί κανένας άλλος Λόγος δέν συγκρίνεται μαζί τους .....νομίζω ......
Άλλο ένα ψυχοπλακωτικό:
Παιδιά Μοραϊτόπουλα και σεις 'Ρουμελιωτάκια,
μα το ψωμί που φάγαμε, μα την άδερφοσύνη,
περάστε από τον τόπο μου κι' από τους εδικούς μου.
Και να μην μπήτε 'ς το χωριό με νήλιο με φεγγάρι,
ντουφέκια να μη ρίξετε, τραγούδια να μην πήτε,
και σας ακούση η μάννα μου, κ' η δόλια γη αδελφή μου.
Κι' α ρθούν και σας ρωτήσουνε, πρώτη φορά μην πήτε,
κι' α σας διπλορωτήσουνε και δεύτερη και τρίτη,
μην πήτε πως σκοτώθηκα να μην κακοκαρδίσουν,
μόν' πήτε πως παντρεύτηκα νεδώ 'ς αυτά τα μέρη,
πήρα την πλάκα πεθερά, τη μαύρη γης γυναίκα,
κι' αυτά τα λιανολίθαρα, αδέρφια και ξαδέρφια.
.
"μάνα κι αν έρθουν οι φίλοι μου
κι αν έρθουν οι εδικοί μας
να μην τους πεις κι απόθανα
και τους βαριοκαρδίσεις........."
Όπου δεν κατάφερε να επικρατήσει ο ΕΛΑΣ εξοντωνοντας τις άλλες αντιστασιακες οργανώσεις δεν υπήρξαν και τάγματα ασφαλείας
Μάργκαρετ Θάτσερ:
Ο σοσιαλισμός είναι πολύ καλός μέχρι να τελειώσουν τα λεφτά των αλλων
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
Η Πελοποννησιακή μουσική του παραλλαγή και απόδοση :ΓΑΛΗ έγραψε: ↑09 Ιούλ 2018, 11:57
Τρεις αντρειωμένοι βούλονται να βγουν από τον Άδη.
Ο ένας να βγη την άνοιξη, κι' ο άλλος το καλοκαίρι,
κι' ο τρίτος το χινόπωρο, οπού είναι τα σταφύλια.
Μια κόρη τους παρακαλεί, τα χέρια σταυρωμένα.
Γϊα πάρτε με, λεβέντες μου, για τον Απάνου κόσμου.
-Δεν ημπορούμε, λυγερή, δεν ημπορούμε, κόρη.
Βροντομαχούν τα ρούχα σου κι' αστράφτουν τα μαλλιά σου,
χτυπάει το φελλοκάλιγο και μας ακούει ό Χάρος.
-Μα γω τα ρούχα βγάνω τα και δένω τα μαλλιά μου,
κι' αυτό το φελλοκάλιγο μέσ' 'ς τη φωτιά το ρηχνω.
Πάρτε με, αντρειωμένοι μου, να βγω 'ς τον Πάνω κόσμο,
να πάω να ιδώ τη μάννα μου ως χλίβεται για μένα.
-Κόρη μου, εσένα η μάννα σου 'ς τη ροϋγα κουβεντιάζει.
-Να ιδώ και τον πατέρα μου πως χλίβεται για μένα.
-Κόρη μου, κι' ο πατέρας σου 'ς το καπελειό ειν' και πίνει.
-Να πάω να ιδώ ταδέρφια μου πως χλίβονται για μένα.
-Κόρη μου, εσέν' ταδέρφια σου ριχτούνε το λιθάρι.
-Να ιδώ και τα ξαδέρφια μου πως χλίβονται για μένα.
-Κόρη μου, τα ξαδέρφια σου μέσ' 'ς το χορό χορεύουν."
Κ' η κόρη ναναστέναξε βαθιά 'ς τον Κάτω κόσμο,
κι' ανάψανε τα καπελειά, κ' εκάησαν οι ρούγαις,
εκάη και το λιθόρεμα, πόρριχταν το λιθάρι,
εκάη κ' η δίπλη του χορού, π' εχόρευε η γενιά της.[/color][/i]
Όπου δεν κατάφερε να επικρατήσει ο ΕΛΑΣ εξοντωνοντας τις άλλες αντιστασιακες οργανώσεις δεν υπήρξαν και τάγματα ασφαλείας
Μάργκαρετ Θάτσερ:
Ο σοσιαλισμός είναι πολύ καλός μέχρι να τελειώσουν τα λεφτά των αλλων
- Quidam Graecus
- Δημοσιεύσεις: 212
- Εγγραφή: 09 Απρ 2018, 00:22
- Phorum.gr user: Quidam Graecus
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
Το γοργονειο υπηρχε και στο βυζαντιο ακομα και κατα την υστερη περιοδο.ΓΑΛΗ έγραψε: ↑08 Ιούλ 2018, 20:39Σε συνέχεια του θέματος με τη Γοργόνα Μέδουσα και με το θέμα των φιδιών που θίχτηκε στο νήμα του Δράκου, παραθέτω τις παρακάτω εικόνες:
H Aθηνά εκτός από το κεφάλι της Μέδουσας στην ασπίδα της, το φέρει και ως σύμβολο στην αιγίδα της. Ουσιαστικώς, είναι εφαρμογή του πανάρχαιου συμβολισμού αφομοίωσης/ενσωμάτωσης των δυνάμεων του αντιπάλου. Το ίδιο κεφάλι (Γοργόνειο) φέρει και ο Αλέξανδρος, όπως και ο Αδριανός (αν και Ρωμαίος) ως αποτροπαϊκά σύμβολα, δηλαδή ως στοιχεία εκφοβισμού του αντιπάλου και προστασίας του φέροντος. Η Μέδουσα υπήρξε ένα από τα πιο σημαντικά και διαχρονικά αποτροπαϊκά προσωπεία.
Ο Αλέξανδρος χρησιμοποιεί την τρομερή ματιά της Γοργόνας ως ασπίδα και άμεσο διάμεσο με την Αθηνά όπως ο ήρωας του ο Αχιλλέας. Το χρυσό κεφάλι της Μέδουσας που βρέθηκε στον τάφο του Φιλίππου (με ευγενή και όχι τερατώδη χαρακτηριστικά) αποδεικνύει ότι όντως υπήρχε πλήρης ταύτιση με τις συνήθειες των Ελλήνων. Ίσως από αυτό να προέκυψε και ο μεταγενέστερος μύθος της αδελφής του Αλέξανδρου που ήπιε κατά λάθος το αθάνατο νερό (άλλη μια προσομοίωση με τον Αχιλλέα) που προόριζε για τον αδελφό της και από τον καημό της έπεσε στη θάλασσα και έγινε Γοργόνα, ρωτώντας αν ζει ο Αλέξανδρος.
Θα συνεχίσω.
Per duodena regit mundi Sol aureus astra.
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
Μοιρολόι (τραγούδι της τάβλας) για τον νεκρό κλέφτη με εξαιρετική απόδοση από τον Λάλεζα :
Όπου δεν κατάφερε να επικρατήσει ο ΕΛΑΣ εξοντωνοντας τις άλλες αντιστασιακες οργανώσεις δεν υπήρξαν και τάγματα ασφαλείας
Μάργκαρετ Θάτσερ:
Ο σοσιαλισμός είναι πολύ καλός μέχρι να τελειώσουν τα λεφτά των αλλων
- Nandros
- Δημοσιεύσεις: 26961
- Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:41
- Phorum.gr user: Nandros
- Τοποθεσία: Όπου συχνάζουν ναυτικοί και λοιπά κακοποιά στοιχεία
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
'
Παρατηρώ ότι τα δημοτικά μιλούν για Άδη, Χάροντα, Κάτω Κόσμο και βλέπουν τον θάνατο σαν κάτι άσχημο, όπως οι παλιοί.
Υπάρχει κάποια αναφορά σε Παράδεισο και ελπίδα;
.
Παρατηρώ ότι τα δημοτικά μιλούν για Άδη, Χάροντα, Κάτω Κόσμο και βλέπουν τον θάνατο σαν κάτι άσχημο, όπως οι παλιοί.
Υπάρχει κάποια αναφορά σε Παράδεισο και ελπίδα;
.
ΚΚΕ 6η Ολομέλεια: Κάναμε το διεθνιστικό μας καθήκον (εννοεί τον Συμμοριτοπόλεμο)
ΧΑ: Είμαστε η σπορά των ηττημένων του '45. Οι εθνικοσοσιαλιστές, οι φασίστες!
ΧΑ: Είμαστε η σπορά των ηττημένων του '45. Οι εθνικοσοσιαλιστές, οι φασίστες!
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
Μυθολογικός τοιχογραφικός διάκοσμος στο "Πάνθεον" του αρχοντικού Κανατσούλη (ή Χατζημιχαήλ) στη Σιάτιστα, 1811.
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
Η άποψη μέ τά λόγια τού Ιησού γιά τό Φίδι είναι
ότι είναι τό σοφότερο όλων .......
Μάλλον θά έχει νά κάνει μέ τήν συμπεριφορά τών Φιδιών
τήν κάθε 15-30 ημερες εν-έδρα του γιά ανάγκη τροφής
καί έτσι τήν μή άσκοπη αναζήτηση
καί έκθεση σέ κίνδυνο , πού αυτή έχει .......
Γιαυτό τό λόγο δέν είναι καί εύκολο
νά συναντήσεις Φίδι ......
ότι είναι τό σοφότερο όλων .......
Μάλλον θά έχει νά κάνει μέ τήν συμπεριφορά τών Φιδιών
τήν κάθε 15-30 ημερες εν-έδρα του γιά ανάγκη τροφής
καί έτσι τήν μή άσκοπη αναζήτηση
καί έκθεση σέ κίνδυνο , πού αυτή έχει .......
Γιαυτό τό λόγο δέν είναι καί εύκολο
νά συναντήσεις Φίδι ......
Ταφόπλακα τού Μέλλοντος τών Παιδιών μας η Γραφειοκρατεία καί οί Συντάξεις άνω τών 400 € ....
Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία
Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...
Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία
Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
Πολύ εύστοχες παρατηρήσεις παίδες. Μας ξεσκεπάσατε.
ΓΑΛΗ έγραψε: ↑09 Ιούλ 2018, 11:57Ο θάνατος στα δημοτικά τραγούδια
Έχει πολύ ενδιαφέρον το ότι στα περισσότερα δημοτικά τραγούδια ο θάνατος (Χάρος) και ο κόσμος μετάβασης έχουν ως κύριο σημείο αναφοράς τον αρχαιοελληνικό Άδη, τον κάτω κόσμο και όχι τον ουράνιο χριστιανικό Παράδεισο.
Οι πεθαμένοι έχουν πλήρη επίγνωση της "κατάστασης" τους και αναζητούν μονίμως σημεία πρόσβασης με τον πάνω κόσμο, όπως ακριβώς οι φιγούρες στα έπη και τους μύθους.
Το γαρ πολύ της κατανόησης γεννά αδιαφορία.
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
πολλα κανουν τα φιδια να ξεχωριζουν αλλα το βασικο τους χαρακτηριστικο ειναι οτι ειναι πλασματα και του πανω και του κατω κοσμου
μην ξεχναμε οτι τα φιδια εχουν χειμερια ναρκη δηλαδη τουλαχιστον τον μισο χρονο δεν τα βλεπεις σε κλιματα οπως της ελλαδος
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
Στό ερώτημα τού Νάνδρος έχω αναφερθεί
σέ αλλο νήμα , καί είναι ένα μεγάλο Παράδοξο
τών Ελληνικών Παραδόσεων .....
πού εκτός από τετριμμένες αναφορές .....
Λείπει τό Θεικό στοιχείο καί μεταθανάτιο σενάριο τού Παραδείσου καί άλλων Παραμυθίων ....
Τή Θέση του βλέπουμε νά παίρνουν η Φύση καί τά στοιχεία - στοιχειά της ....
Αναστενάζουν τά Βουνά.....
Μιλάνε τά πουλάκια ....
Τρία πουλάκια κάθονται κι αράχνες καί σκοτάδι .......
Πού τρώς ρέ καπετάνιο μου
τή μαύρη σύνταξη σου .....
καί φτιάξαμε γλαρόσουπα
κιέχου μ τή θύμηση σου .....
Αυτό είναι από άλλο νήμα .... σόρρυ ....
Θά άξιζε μιά Διατριβή κάποιου μέ τό παραπάνω Παράδοξο ......
σέ αλλο νήμα , καί είναι ένα μεγάλο Παράδοξο
τών Ελληνικών Παραδόσεων .....
πού εκτός από τετριμμένες αναφορές .....
Λείπει τό Θεικό στοιχείο καί μεταθανάτιο σενάριο τού Παραδείσου καί άλλων Παραμυθίων ....
Τή Θέση του βλέπουμε νά παίρνουν η Φύση καί τά στοιχεία - στοιχειά της ....
Αναστενάζουν τά Βουνά.....
Μιλάνε τά πουλάκια ....
Τρία πουλάκια κάθονται κι αράχνες καί σκοτάδι .......
Πού τρώς ρέ καπετάνιο μου
τή μαύρη σύνταξη σου .....
καί φτιάξαμε γλαρόσουπα
κιέχου μ τή θύμηση σου .....
Αυτό είναι από άλλο νήμα .... σόρρυ ....
Θά άξιζε μιά Διατριβή κάποιου μέ τό παραπάνω Παράδοξο ......
Ταφόπλακα τού Μέλλοντος τών Παιδιών μας η Γραφειοκρατεία καί οί Συντάξεις άνω τών 400 € ....
Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία
Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...
Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία
Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
γιατι ειναι παραδοξο;;
δεν σου εχει κανει εντυπωση οτι οι ελληνες ειναι οι μονοι που βλαστημανε θεους θεες και αγιους;
συμβαινει και σε αλλους λαους αυτο;
δεν σου εχει κανει εντυπωση οτι οι ελληνες ειναι οι μονοι που βλαστημανε θεους θεες και αγιους;
συμβαινει και σε αλλους λαους αυτο;
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ έγραψε: ↑09 Ιούλ 2018, 16:56Στό ερώτημα τού Νάνδρος έχω αναφερθεί
σέ αλλο νήμα , καί είναι ένα μεγάλο Παράδοξο
τών Ελληνικών Παραδόσεων .....
πού εκτός από τετριμμένες αναφορές .....
Λείπει τό Θεικό στοιχείο καί μεταθανάτιο σενάριο τού Παραδείσου καί άλλων Παραμυθίων ....
Τή Θέση του βλέπουμε νά παίρνουν η Φύση καί τά στοιχεία - στοιχειά της ....
Αναστενάζουν τά Βουνά.....
Μιλάνε τά πουλάκια ....
Τρία πουλάκια κάθονται κι αράχνες καί σκοτάδι .......
Πού τρώς ρέ καπετάνιο μου
τή μαύρη σύνταξη σου .....
καί φτιάξαμε γλαρόσουπα
κιέχου μ τή θύμηση σου .....
Αυτό είναι από άλλο νήμα .... σόρρυ ....
Θά άξιζε μιά Διατριβή κάποιου μέ τό παραπάνω Παράδοξο ......
Για τα πουλάκια, τα βουνά, τα άλογα, τα δέντρα και γενικώς οτιδήποτε αποκτά ανθρωπομορφική έκφραση στη δημοτική ποίηση έχουν γραφεί πολλά. Το ίδιο και για τους αριθμούς τρία, εννιά κλπ
Κάποια στιγμή θα ανεβάσω αποσπάσματα.
Το γαρ πολύ της κατανόησης γεννά αδιαφορία.
Re: Ελληνική Μυθολογία και Λαογραφία
Προς το παρόν αφήνω αυτό:
Χαροτράγουδο του Γκαίτε
....
Το καλοκαίρι του 1815 ο Γκαίτε πήγε για λουτρά στη γερμανική λουτρόπολη Βιζμπάντεν, όπου συναντήθηκε και με τον Καποδίστρια. Εκεί συναντήθηκε και με τον Χαξτχάουζεν, ο οποίος είχε ήδη μια αρκετά καλή συλλογή από ελληνικά δημοτικά τραγούδια στα χέρια του, που τα είχε συλλέξει από ανθρώπους της υπαίθρου. Ο Γκαίτε - και άλλοι – τον προτρέπουν να τα εκδώσει. Μάλιστα ο Γκαίτε δημοσίως, μέσω του περιοδικού Kunst und Altertum, Τέχνη και Αρχαιότητα. Παρά ταύτα, ο Χαξτχάουζεν καθυστερεί και αρκείται στην κυκλοφορία τους σε αντίγραφα, από χέρι σε χέρι λογίων. Η επίσημη αιτιολογία του είναι ότι δεν είχε τις απαραίτητες φιλολογικές και εθνολογικές γνώσεις για να σχολιάσει και να αναλύσεις αυτά τα αριστουργήματα της λαϊκής τέχνης. Έτσι, και με την αναγγελία της έκδοσης της συλλογής των ελληνικών δημοτικών τραγουδιών του Γάλλου Κλωντ Φωριέλ, η συλλογή Χαξτχάουζεν σταμάτησε να ενδιαφέρει και δεν είδε το φως της δημοσιότητας παρά μόνο το 1935.
Τότε ο Γκαίτε κάνει μια συγκέντρωση στο σπίτι του στη Φρανκφούρτη, όπου καλεί φίλους του, επιφανείς ανθρώπους των Γραμμάτων και των Τεχνών. Ήταν τότε της μόδας τα λεγόμενα «φιλολογικά σαλόνια» που είχαν ξεκινήσει από την Γαλλία.
Το περίεργο, όμως, με το κάλεσμα του Γκαίτε ήταν το κάλεσμα των ζωγράφων, που έκανε τους ανθρώπους των Γραμμάτων να απορήσουν. Οι απορίες λύθηκαν, όταν μίλησε ο Γκαίτε και τους είπε ότι τους φώναξε για να τους μιλήσει για το ελληνικό δημοτικό τραγούδι. Όπως είχε γράψει και στον γιο του, Αύγουστο, στις 15 Ιουνίου 1815, το βρίσκει «τόσο λαϊκό, αλλά και τόσο δραματικό, τόσο επικό και τόσο λυρικό, που αντίστοιχό του δεν υπάρχει στον κόσμο». Κάτι παρόμοιο είχε πει και στους λογίους του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης, το φθινόπωρο του 1815: «οι εικόνες του ελληνικού δημοτικού τραγουδιού είναι εκπληκτικές. Φανταστείτε να βάζει δυο βουνά να μαλώνουν μεταξύ τους. Φανταστείτε έναν αετό να μιλάει με το κομμένο κεφάλι του κλέφτη. Φανταστείτε ένας κλέφτης να λέει να του κόψουν το κεφάλι, για να μην το πάρουν οι Τούρκοι, αλλά και να μην το πουν στην αρραβωνιαστικιά του. Αλλά σας αφήνω τελευταίο το κορυφαίο τραγούδι, τους είπε, και τους διάβασε - σε μετάφραση βέβαια στα γερμανικά - το ελληνικό παραδοσιακό μοιρολόι «Ο Χάρος με τους αποθαμένους»:
Γιατί 'ναι μαύρα τα βουνά και στέκουν βουρκωμένα;
Μην άνεμος τα πολεμά; Μήνα βροχή τα δέρνει;
Ούδ' άνεμος τα πολεμά κι ουδέ βροχή τα δέρνει.
Μόνο διαβαίνει ο Χάροντας καβάλα στ' άλογό του.
Σέρνει τους νιους από μπροστά, τους γέροντες κατόπι,
τα τρυφερά παιδόπουλα στη σέλλα αραδιασμένα.
Παρακαλούν οι γέροντες, οι νέοι γονατίζουν
και τα μικρά παιδόπουλα με χέρια σταυρωμένα:
«Κόνεψε, Χάρο, σε χωριό, κόνεψε καν σε βρύση,
να πιουν οι γέροντες νερό κι οι νιοι να λιθαρίσουν
και τα μικρά παιδόπουλα να μάσουνε λουλούδια».
«Όχι, χωριά δεν θέλω εγώ, σε βρύσες δεν κονεύω,
έρχονται οι μάνες για νερό, γνωρίζουν τα παιδιά τους,
γνωρίζονται τ' αντρόγυνα και χωρισμό δεν έχουν»…
Πράγματι, το απόσπασμα αυτό είναι τόσο τραγικό και τόσο λεπτομερές συνάμα. Δίνει το σκηνικό-πλαίσιο μέσα στο οποίο θα εκτυλιχτεί το δράμα («μαύρα βουνά, δαρμένα από ανέμους και βροχές»), περνά το κορυφαίο ενεργειακό στοιχείο του, ο αρχαίος Χάρων με τους αποθαμένους, κι αρχίζει ο υπερβατικός διάλογος, ο οποίος κορυφώνει την τραγωδία. Κι ενώ όλο το λογοτεχνικό δημιούργημα είναι στην σφαίρα της «ποιητικής αδείας», κλείνει με το πιο ρεαλιστικό δίστιχο: Την ανίκητη δύναμη του πάθους και του πόθου.
Ο Γκαίτε, λοιπόν, εξομολογήθηκε πως τον συνεπήραν αυτές οι εικόνες και κάλεσε τους ζωγράφους για να τους τις διαβάσει και να τις ζωγραφίσουν.
Künstler Karl Leybold
πρώτο βραβείο
δεύτερο βραβείο
Künstlerin Luise Duttenhofer
(Γιώργου Λεκάκη-Ελληνικό δημοτικό τραγούδι και Επανάσταση του 1821)
Χαροτράγουδο του Γκαίτε
....
Το καλοκαίρι του 1815 ο Γκαίτε πήγε για λουτρά στη γερμανική λουτρόπολη Βιζμπάντεν, όπου συναντήθηκε και με τον Καποδίστρια. Εκεί συναντήθηκε και με τον Χαξτχάουζεν, ο οποίος είχε ήδη μια αρκετά καλή συλλογή από ελληνικά δημοτικά τραγούδια στα χέρια του, που τα είχε συλλέξει από ανθρώπους της υπαίθρου. Ο Γκαίτε - και άλλοι – τον προτρέπουν να τα εκδώσει. Μάλιστα ο Γκαίτε δημοσίως, μέσω του περιοδικού Kunst und Altertum, Τέχνη και Αρχαιότητα. Παρά ταύτα, ο Χαξτχάουζεν καθυστερεί και αρκείται στην κυκλοφορία τους σε αντίγραφα, από χέρι σε χέρι λογίων. Η επίσημη αιτιολογία του είναι ότι δεν είχε τις απαραίτητες φιλολογικές και εθνολογικές γνώσεις για να σχολιάσει και να αναλύσεις αυτά τα αριστουργήματα της λαϊκής τέχνης. Έτσι, και με την αναγγελία της έκδοσης της συλλογής των ελληνικών δημοτικών τραγουδιών του Γάλλου Κλωντ Φωριέλ, η συλλογή Χαξτχάουζεν σταμάτησε να ενδιαφέρει και δεν είδε το φως της δημοσιότητας παρά μόνο το 1935.
Τότε ο Γκαίτε κάνει μια συγκέντρωση στο σπίτι του στη Φρανκφούρτη, όπου καλεί φίλους του, επιφανείς ανθρώπους των Γραμμάτων και των Τεχνών. Ήταν τότε της μόδας τα λεγόμενα «φιλολογικά σαλόνια» που είχαν ξεκινήσει από την Γαλλία.
Το περίεργο, όμως, με το κάλεσμα του Γκαίτε ήταν το κάλεσμα των ζωγράφων, που έκανε τους ανθρώπους των Γραμμάτων να απορήσουν. Οι απορίες λύθηκαν, όταν μίλησε ο Γκαίτε και τους είπε ότι τους φώναξε για να τους μιλήσει για το ελληνικό δημοτικό τραγούδι. Όπως είχε γράψει και στον γιο του, Αύγουστο, στις 15 Ιουνίου 1815, το βρίσκει «τόσο λαϊκό, αλλά και τόσο δραματικό, τόσο επικό και τόσο λυρικό, που αντίστοιχό του δεν υπάρχει στον κόσμο». Κάτι παρόμοιο είχε πει και στους λογίους του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης, το φθινόπωρο του 1815: «οι εικόνες του ελληνικού δημοτικού τραγουδιού είναι εκπληκτικές. Φανταστείτε να βάζει δυο βουνά να μαλώνουν μεταξύ τους. Φανταστείτε έναν αετό να μιλάει με το κομμένο κεφάλι του κλέφτη. Φανταστείτε ένας κλέφτης να λέει να του κόψουν το κεφάλι, για να μην το πάρουν οι Τούρκοι, αλλά και να μην το πουν στην αρραβωνιαστικιά του. Αλλά σας αφήνω τελευταίο το κορυφαίο τραγούδι, τους είπε, και τους διάβασε - σε μετάφραση βέβαια στα γερμανικά - το ελληνικό παραδοσιακό μοιρολόι «Ο Χάρος με τους αποθαμένους»:
Γιατί 'ναι μαύρα τα βουνά και στέκουν βουρκωμένα;
Μην άνεμος τα πολεμά; Μήνα βροχή τα δέρνει;
Ούδ' άνεμος τα πολεμά κι ουδέ βροχή τα δέρνει.
Μόνο διαβαίνει ο Χάροντας καβάλα στ' άλογό του.
Σέρνει τους νιους από μπροστά, τους γέροντες κατόπι,
τα τρυφερά παιδόπουλα στη σέλλα αραδιασμένα.
Παρακαλούν οι γέροντες, οι νέοι γονατίζουν
και τα μικρά παιδόπουλα με χέρια σταυρωμένα:
«Κόνεψε, Χάρο, σε χωριό, κόνεψε καν σε βρύση,
να πιουν οι γέροντες νερό κι οι νιοι να λιθαρίσουν
και τα μικρά παιδόπουλα να μάσουνε λουλούδια».
«Όχι, χωριά δεν θέλω εγώ, σε βρύσες δεν κονεύω,
έρχονται οι μάνες για νερό, γνωρίζουν τα παιδιά τους,
γνωρίζονται τ' αντρόγυνα και χωρισμό δεν έχουν»…
Πράγματι, το απόσπασμα αυτό είναι τόσο τραγικό και τόσο λεπτομερές συνάμα. Δίνει το σκηνικό-πλαίσιο μέσα στο οποίο θα εκτυλιχτεί το δράμα («μαύρα βουνά, δαρμένα από ανέμους και βροχές»), περνά το κορυφαίο ενεργειακό στοιχείο του, ο αρχαίος Χάρων με τους αποθαμένους, κι αρχίζει ο υπερβατικός διάλογος, ο οποίος κορυφώνει την τραγωδία. Κι ενώ όλο το λογοτεχνικό δημιούργημα είναι στην σφαίρα της «ποιητικής αδείας», κλείνει με το πιο ρεαλιστικό δίστιχο: Την ανίκητη δύναμη του πάθους και του πόθου.
Ο Γκαίτε, λοιπόν, εξομολογήθηκε πως τον συνεπήραν αυτές οι εικόνες και κάλεσε τους ζωγράφους για να τους τις διαβάσει και να τις ζωγραφίσουν.
Künstler Karl Leybold
πρώτο βραβείο
δεύτερο βραβείο
Künstlerin Luise Duttenhofer
(Γιώργου Λεκάκη-Ελληνικό δημοτικό τραγούδι και Επανάσταση του 1821)
Το γαρ πολύ της κατανόησης γεννά αδιαφορία.
-
- Παραπλήσια Θέματα
- Απαντήσεις
- Προβολές
- Τελευταία δημοσίευση
-
-
Νέα δημοσίευση Κάτι που δεν καταλαβαίνω σχετικά με την ελληνική μυθολογία.
από Εκτωρ » 29 Ιουν 2022, 00:32 » σε Αστικοί μύθοι και Παραδοσιακοί θρύλοι - 10 Απαντήσεις
- 1085 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Yochanan
01 Ιούλ 2022, 10:39
-
-
-
Νέα δημοσίευση Πώς Ταυτίστηκε ο Αρχαίος Θεός Πάνας με τον Διάβολο; | Ελληνική Μυθολογία
από tanipteros » 21 Ιουν 2022, 13:41 » σε Θρησκειολογία - 2 Απαντήσεις
- 307 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Κος Mike
21 Ιουν 2022, 18:07
-
-
-
Νέα δημοσίευση Σελήνη: Η θεά που ΑΠΗΓΑΓΑΝ οι ΜΑΓΙΣΣΕΣ της Θεσσαλίας! Ελληνική Μυθολογία | The Mythologist
από tanipteros » 20 Ιουν 2022, 14:14 » σε Θρησκειολογία - 12 Απαντήσεις
- 428 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από ΓΑΛΗ
20 Ιουν 2022, 21:03
-
-
-
Νέα δημοσίευση Ποίος ήταν ο Εωσφόρος στην ελληνική μυθολογία - Λέξεις που αλλοιώθηκαν!
από tanipteros » 19 Απρ 2023, 19:58 » σε Θρησκειολογία - 22 Απαντήσεις
- 713 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από O I
21 Απρ 2023, 22:54
-