Θάνος Βλέκας και βασιλεύς των ορέων-η απομυθοποίηση της ληστείας

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
Σενέκας
Δημοσιεύσεις: 15048
Εγγραφή: 24 Απρ 2020, 08:57

Θάνος Βλέκας και βασιλεύς των ορέων-η απομυθοποίηση της ληστείας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Σενέκας » 02 Απρ 2021, 11:43

Ο Παύλος Καλλιγάς γράφει τον «Θάνο Βλέκα» το 1855. Το έργο αυτό δεν «αντλεί» το περιεχόμενό του από την επανάσταση του 1821. Αντίθετα, «θυμίζει» το γνωστό μυθιστόρημα του Edmont About «Ο βασιλιάς των ορέων», το οποίο έγινε γνωστό στην Ελλάδα μέσα από το περιοδικό «Πανδώρα» και αποτέλεσε ηχηρό «ράπισμα» για τον δημόσιο βίο του μικρού βασιλείου. Συγκεκριμένα, ο About, ως επιφανές μέλος της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής στην Αθήνα, η οποία είχε ιδρυθεί πριν το 1850[3] και, άρα, γνώστης των ελληνικών πραγμάτων, έδειξε την «γραμμή», η οποία «διαχώριζε» την ληστεία από την πολιτική, αλλά δεν ήταν ευδιάκριτη. Όμως, ακόμα και οι τότε πνευματικοί ταγοί απέρριψαν το βιβλίο- ψόγος.

Βέβαια, είναι εμφανές ότι και το έργο του Καλλιγά σχετιζόταν με την τότε επικαιρότητα. Το «πλαίσιό» του αποτελείται από πλήθος γεωγραφικών και κοινωνικών χώρων, όπου είχαν «παγιωθεί» η εκδίκηση και ο νόμος του δυνατού. Ο Θάνος, βασικός χαρακτήρας του έργου, είναι «προικισμένος» με όλες τις αρετές. Όμως, η μητέρα του θεωρεί πιο αξιόλογο τον αδερφό του Θάνου, Τάσο, ο οποίος «επρόκειτο να δοξαστεί», διότι ανέλαβε την ηγεσία των ληστών. Εδώ, ο συγγραφέας περιγράφει την έλλειψη ενδοιασμών από ορισμένους ανθρώπους. Πιο αναλυτικά, ο Τάσος, αν και είχε οριστεί διοικητής Εθνοφυλακής[4], αυτομόλησε στους ληστές και, λαμβάνει «μερίδιο» από τη λεία τους. Στον αντίποδα, οι Έλληνες ανέμεναν μεταρρυθμίσεις υπέρ της προόδου, κάτι που «παρέχει» στον Καλλιγά ένα ακόμη αντικείμενο κριτικής. Το ρόλο του «καινοτόμου» στοιχείου ερμηνεύει ένας Αμερικανός ιεροκήρυκας, ο οποίος ταξιδεύει, ελέω του φόβου του για τους ληστές μαζί με έναν ιερέα και έναν δάσκαλο. Στο τέλος του βιβλίου, οι απηυδισμένοι αγρότες, οι οποίοι υπήρξαν θύματα εκμετάλλευσης του Τάσου, εξεγείρονται και χτυπούν τον απάνθρωπο επιστάτη Σκιά με το μαστίγιό του.

Επιχειρώντας την συνολική αποτίμηση του έργου, παρατηρούμε ότι η κριτική του Καλλιγά επήλθε μέσα σε μία τεταμένη ατμόσφαιρα, επειδή οι Έλληνες καθίσταντο αντικείμενο ευρωπαϊκών επικρίσεων. Ας σημειωθεί ότι, εκτός από το βιβλίο του Αbout, ήταν «έντονες» οι περίφημες- για την εποχή- αμφισβητήσεις του Γερμανού Joakin Fallmerayer για την καταγωγή της ελληνικής φυλής.

https://eranistis.net/wordpress/2019/12 ... %B5%CE%BF/
Στον Θάνο Βλέκα, η μητέρα, χήρα αγωνιστή της επανάστασης, περιφρονεί τον γιο της που είναι αγρότης, που πληρώνει τους φόρους του :) που σπέρνει το χωράφι του μόνος του και προσπαθεί απο το υστέρημά του να κάνει κομπόδεμα για να αγοράσει ένα ζευγάρι βόδια και να μην περιμένει τους γείτονες να τελειώσουν το δικό τους χωράφι και να έρθουν να οργώσουν με τα χέρια. Το καμάρι της μάνας, το παλικάρι, είναι ο πρωτότοκος που δεν μπορεί να πάρει προαγωγή στον στρατό γιατί βγαίνει μονίμως στο κλαρί...με τη δικαιολογία ότι δεν του δίνουν την προαγωγή "που δικαιούται" γιατί ο πατέρας του ήταν αγωνιστής. Ο Θάνος, ο αγρότης, είναι δούλος. Ο Τάσος είναι ελευθερόφρονας


Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Ο Εντμόν Αμπού (Edmond About) ήταν Γάλλος συγγραφέας και δημοσιογράφος. Το 1852 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα ως υπότροφος της Γαλλικής Σχολής, με τη συντροφιά του αρχιτέκτονα Charles Garnier και του ζωγράφου Paul-Alfred de Curzon.

Κατά τη διάρκεια της 2ετούς παραμονής του περιόδευσε όλη τη χώρα και, επιστρέφοντας στο Παρίσι, δημοσίευσε το βιβλίο του «Η Eλλάδα του Όθωνα». Έναν χρόνο αργότερα δημοσίευσε το μυθιστόρημα «Ο Βασιλιάς των Ορέων», έργο που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στην Ελλάδα. Σχεδόν την ίδια περίοδο, άρχισε να δημοσιογραφεί στην εφημερίδα Le Figaro. Στη συνέχεια ανέλαβε τη διεύθυνση της εφημερίδας «19ος αιώνας».
Προερχόμενος από τη Γαλλία που ζούσε τα πλούσια χρόνια της Β΄ Γαλλικής Αυτοκρατορίας υπό τον Ναπολέοντα Γ΄ (ο Αμπού ήταν φιλομοναρχικός και εναντίον του κλήρου), περιόδευσε στη φτωχή Αθήνα του Οθωνα που ήταν ακόμη ένα χωριό, γύρω από την Ομόνοια και το Σύνταγμα.

Για τα ευρωπαϊκά μέτρα, η ζωή στην Ελλάδα ήταν εντελώς πρωτόγονη αλλά σαφώς γοητευτική και εξωτική, πασπαλισμένη με τη γεύση της αρχαιότητας. Από όλη την Ευρώπη διανοούμενοι και περιηγητές συνέρρεαν στην απελευθερωμένη μικρή χώρα της Μεσογείου και ο φιλελληνισμός βρισκόταν στο αποκορύφωμά του.

Το πορτρέτο της Αθήνας και της Ελλάδας στην εποχή του Οθωνα, όπως το δίνει ο Αμπού, είναι πολύτιμο, γιατί με το μάτι του οξυδερκούς δημοσιογράφου που είχε (ταξίδεψε και στην Αίγυπτο το 1867, ενώ συμμετείχε και στο πρώτο ταξίδι του Orient Express το 1883), απέρριψε τις υπερβολές των φιλελληνιστών που ήταν της μόδας εκείνη την εποχή.

Το βιβλίο του «Η Ελλάδα του Οθωνα» (1854) έγινε μεγάλη επιτυχία στην εποχή του: είναι από τους λίγους περιηγητές που επιμένει πως δεν υπάρχει καμία σχέση ανάμεσα στον ελληνικό μύθο της αρχαιότητας και στην πραγματικότητα της σύγχρονης Ελλάδας.


Στο βιβλίο του «Ο βασιλιάς των Ορέων» διακωμωδεί, με μοναδικό τρόπο, τον ρομαντικό μύθο του Ελληνα παλικαριού, του πολεμιστή-ληστή, ήρωα της ελληνικής επανάστασης. Ωστόσο, ο Εντμόν Αμπού δεν αποδομεί μόνο τον μύθο της Ελλάδας: και στο βιβλίο του «Ο Φελάχος» ειρωνεύεται τον αιγύπτιο χωρικό, ενώ στο βιβλίο του «Από το Ποντουάζ ως την Κωνσταντινούπολη» παρωδεί το διάσημο βιβλίο του συγχρόνου του Σατωμπριάν «Οδοιπορικόν εκ Παρισίων εις Ιεροσόλυμα», όπου εκφράζει την αρχαιολατρεία του και τη συμπάθειά του για τους συγχρόνους του Έλληνες.

Το βιβλίο του ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων στην Ελλάδα, γιατί αποδομούσε με καυστικότατο τρόπο τους κλέφτες και αρματωλούς: Ενας νεαρός γερμανός βοτανολόγος, ο Hermann Schultz, μόλις αποφοιτά από το πανεπιστήμιο, στέλνεται στην Ελλάδα από το Muséum de Paris για να μελετήσει την χλωρίδα. Αναζητώντας σπάνια φυτά, συναντά δύο Αγλλίδες, μητέρα και κόρη, στο δρόμο που οδηγεί στον Παρνασσό. Οι τρεις τους απάγονται από μια ομάδα κλεφτών, με επικεφαλής τον Χατζησταύρο, τον «βασιλιά των ορέων», διάσημο για την βιαιότητά του. Η Αγγλίδα αρνείται να πληρώσει τα λύτρα, ο βοτανολόγος ερωτεύεται την κόρη της και προσπαθεί να δραπετεύσει.
Ο Αμπού περιγράφει εξονυχιστικά τον λήσταρχο, ο οποίος έχει στήσει επιχείρηση στο βουνό και τοποθετεί τα χρήματα που κερδίζει από τα λύτρα των απαγωγών σε βρετανική τράπεζα. Ιδρύει μάλιστα και εταιρεία με μετόχους! Η διαφθορά στην εξουσία, η ανικανότητα των Ελλήνων πολιτικών αλλά και ο κυνισμός των κλεφτών-αρματωλών περιγράφονται με περίτεχνο αλλά ωμό τρόπο. Ο Αμπού στηλιτεύει και την ανικανότητα των Ελλήνων πολιτικών, την ώρα που, όπως γράφει «οι μεγάλες δυνάμεις που απελευθέρωσαν την Ελλάδα προσπαθούν να ιδρύσουν ένα βασίλειο» τοποθετώντας έναν Γερμανό βασιλιά, τον Οθωνα.

Το έργο αυτό του Αμπού θεωρήθηκε εξόχως μισελληνικό και ανήκει στην κατηγορία αυτή των ιστορικών που τους έχουμε κολλήσει την ταμπέλα «Ανθέλληνες». Με το βιβλίο του «Ο Βασιλεύς των Ορέων» καταγράφηκε στην συλλογική μνήμη ως εχθρός της χώρας και του Ελληνισμού.


Βέβαια, ο μετριοπαθής αναγνώστης αντιλαμβάνεται ότι ο Αμπού απλώς περιέγραψε την πραγματικότητα που βρήκε στην Ελλάδα του 1854, πραγματικότητα η οποία αποτελείτο από ερείπια, φτώχεια και μεγάλες κοινωνικές αντιθέσεις. Απλώς δεν έκανε καμία προσπάθεια ωραιοποίησης – και γιατί να κάνει άλλωστε!

Πηγή: iefimerida.gr - https://www.iefimerida.gr/news/393382/e ... armatoloys
ΣΑΤΑΝΙΚΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ έγραψε:
05 Ιούλ 2020, 12:19
Η διάρροια του μπακογιάννη μετά από οξεία τροφική δηλητηρίαση είναι νέκταρ και αμβροσία

Άβαταρ μέλους
Μαυροβασίλης
Δημοσιεύσεις: 7804
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 19:45

Re: Θάνος Βλέκας και βασιλεύς των ορέων-η απομυθοποίηση της ληστείας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Μαυροβασίλης » 02 Απρ 2021, 11:52

σωστή η Μάνα, δούλεψε να φας και κλέψε να 'χεις, αορείτες και κάτω μέρη, αριστοκρατία του ξίφους, κτλ
Χάρε, μην ψάχνεις να με βρεις στα πέρατα του κόσμου
μα σαν περάσω τα εκατό θαν έρθω αμοναχός μου

Άβαταρ μέλους
Σενέκας
Δημοσιεύσεις: 15048
Εγγραφή: 24 Απρ 2020, 08:57

Re: Θάνος Βλέκας και βασιλεύς των ορέων-η απομυθοποίηση της ληστείας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Σενέκας » 02 Απρ 2021, 11:58

Μαυροβασίλης έγραψε:
02 Απρ 2021, 11:52
σωστή η Μάνα, δούλεψε να φας και κλέψε να 'χεις, αορείτες και κάτω μέρη, αριστοκρατία του ξίφους, κτλ
ε, μην αναρωτιέσαι μετά γιατί δεν πέφτει φπα. Είναι που ο μέσος ελ ακόμα ταυτίζεται με τον Τάσο και θεωρεί τον Θάνο δουλοπρεπή και κορόιδο :)
ΣΑΤΑΝΙΚΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ έγραψε:
05 Ιούλ 2020, 12:19
Η διάρροια του μπακογιάννη μετά από οξεία τροφική δηλητηρίαση είναι νέκταρ και αμβροσία

Άβαταρ μέλους
Μαυροβασίλης
Δημοσιεύσεις: 7804
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 19:45

Re: Θάνος Βλέκας και βασιλεύς των ορέων-η απομυθοποίηση της ληστείας

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Μαυροβασίλης » 02 Απρ 2021, 12:04

Σενέκας έγραψε:
02 Απρ 2021, 11:58
Μαυροβασίλης έγραψε:
02 Απρ 2021, 11:52
σωστή η Μάνα, δούλεψε να φας και κλέψε να 'χεις, αορείτες και κάτω μέρη, αριστοκρατία του ξίφους, κτλ
ε, μην αναρωτιέσαι μετά γιατί δεν πέφτει φπα. Είναι που ο μέσος ελ ακόμα ταυτίζεται με τον Τάσο και θεωρεί τον Θάνο δουλοπρεπή και κορόιδο :)
το αστείο είναι πως ο μέσος Ελ ταυτίζεται με τον χαΐνη και τον κουρσάρο που ασφαλώς ήταν συντριπτική μειοψηφία σε σχέση με τον κολίγο
Χάρε, μην ψάχνεις να με βρεις στα πέρατα του κόσμου
μα σαν περάσω τα εκατό θαν έρθω αμοναχός μου

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών