Xουντα Κυπρος και Μεταπολιτευση

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
Dr Socrates
Δημοσιεύσεις: 1592
Εγγραφή: 25 Μαρ 2022, 23:16

Xουντα Κυπρος και Μεταπολιτευση

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Dr Socrates » 21 Απρ 2024, 20:06




1967-1974 Η Δικτατορία των Συνταγματαρχών και η καταστροφή της Κύπρου
Μια σειρά κειμένων του Γιώργου Καραμπελιά για την ελληνική ιστορία από το πρόσφατο βιβλίο του, 25 μαθήματα ελληνικής ιστορίας.
Το εμφυλιοπολεμικό γκόλεμ και η Αντίσταση

Αμέσως μετά την επιβολή του καθεστώτος πραγματοποιήθηκαν οκτώ χιλιάδες συλλήψεις. Η χούντα προέβη σε απηνή διωγμό των αντιφρονούντων, επαναφέροντας όλο το αντικομμουνιστικό μετεμφυλιακό νομοθετικό πλαίσιο (νόμος 509, «περί ασφάλειας του κοινωνικού καθεστώτος» κ.λπ.). Κύριες μέθοδοι που χρησιμοποιούσαν οι βασανιστές της Ασφάλειας ήταν οι ξυλοδαρμοί, η φάλαγγα, το ηλεκτροσόκ, οι εικονικές εκτελέσεις – μεθόδους που έκανε γνωστές στο Συμβούλιο της Ευρώπης ο Περικλής Κοροβέσης


Ο Αλέκος Παναγούλης, ένας από τους πρώτους αντιστασιακούς, θα επιχειρήσει με μια εξαιρετικά παράτολμη ενέργεια να εκτελέσει τον Παπαδόπουλο, στη Βάρκιζα, στις 13 Αυγούστου 1968. Παρότι καταδικάστηκε δις εις θάνατον από το στρατοδικείο, κατόρθωσε να αποδράσει στις 5 Ιουνίου 1969, γελοιοποιώντας το καθεστώς, για να συλληφθεί τρεις μέρες αργότερα. Ο αξιωματικός του Ελληνικού Στρατού, Σπύρος Μουστακλής, με αντικατοχική δράση στον ΕΔΕΣ συνελήφθη με το Κίνημα του Ναυτικού, το 1973, και συνεπεία των βασανιστηρίων στο ΕΑΤ-ΕΣΑ έμεινε παράλυτος και δεν κατάφερε ποτέ να ξαναμιλήσει.

Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970 χιλιάδες αγωνιστές θα δραστηριοποιηθούν στο αντιδικτατορικό κίνημα, κυρίως από τη γενιά του 1960, χωρίς όμως να υπάρχει κάποιο μαζικό αντιδικτατορικό κίνημα. Μετά το 1971-1972, θα αρχίσει να αναπτύσσεται μια έντονη εκδοτική δραστηριότητα, επηρεασμένη εν πολλοίς και από τα κινήματα της Ευρώπης και των ΗΠΑ· άλλωστε οι Έλληνες φοιτητές από την Ευρώπη θα μεταφέρουν στην Ελλάδα το πνεύμα του ’68, του Βιετνάμ και του αντιπολεμικού κινήματος στις ΗΠΑ, καθώς και των αντάρτικων κινημάτων της Παλαιστίνης, της Λατινικής Αμερικής κ.λπ. Τελικώς, από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, θα αρχίσει να αναπτύσσεται ένα μαζικό φοιτητικό κίνημα όπου πρωτοστατούν ο Ρήγας Φεραίος, η ΚΝΕ, η μαοϊκή ΑΑΣΠΕ και κυρίως οι «ανένταχτοι» φοιτητές.

Μετά τον Φεβρουάριο του 1972, επιταχύνεται η ανάπτυξη του φοιτητικού κινήματος και ριζοσπαστικοποιούνται οι στόχοι του με συνθήματα, όπως «Κάτω η Χούντα», «Επανάσταση Λαέ», «Λαέ σπάσε τον κλοιό», «Ψωμί – Παιδεία – Ελευθερία». Αυτό το κίνημα θα καταλήξει στη μεγάλη εξέγερση του Πολυτεχνείου η οποία θα αρχίσει την Τρίτη 14 Νοεμβρίου 1973, από το κτήριο της Νομικής Σχολής, και θα κορυφωθεί με τη μεγάλη λαϊκή εξέγερση του Πολυτεχνείου, με τις οδομαχίες, τις συγκρούσεις με τις κατασταλτικές δυνάμεις, και τελικώς τη στρατιωτική επέμβαση, τις εκατοντάδες συλλήψεις, τους χιλιάδες τραυματίες, τις δεκάδες νεκρούς (τουλάχιστον 24).

Οι συνέπειες υπήρξαν καταιγιστικές Κατ’ αρχάς ακυρώθηκε εν τη γενέσει της η προσπάθεια να δρομολογηθεί η «φιλελευθεροποίηση» του δικτατορικού καθεστώτος. Πράγματι, ο Γεώργιος Παπαδόπουλος είχε μόλις ανακηρυχθεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας και είχε διορίσει Πρωθυπουργό, στις 8 Οκτωβρίου, τον Σπυρίδωνα Μαρκεζίνη με την αποστολή να διεξαγάγει εκλογές στις 10 Φεβρουαρίου 1974. Και προφανώς αυτό το σχέδιο πνίγηκε μέσα στους ποταμούς αίματος της βίαιης καταστολής. Δεν ήταν η ώρα για βουλευτικές εκλογές αλλά για την πιο ακραία εκδοχή μιας ήδη ακραίας δικτατορίας, της Χούντας του Ιωαννίδη, που θα καταλήξει με την καταστροφή της Κύπρου.


Οι συνέπειες

Δήλωνε ο Γιώργος Σεφέρης στις 28 Μαρτίου 1969: «… Αυτή η ανωμαλία πρέπει να σταματήσει. Είναι εθνική επιταγή. Όλοι έχουμε διδαχτεί και όλοι ξέρουμε ότι στα δικτατορικά καθεστώτα η αρχή μπορεί να μοιάζει εύκολη. Όμως, η τραγωδία περιμένει αναπότρεπτη στο τέλος. Αυτό το τραγικό τέλος που μας βασανίζει συνειδητά ή ασυνείδητα, όπως στα χορικά του Αισχύλου».

Και η τραγωδία, δυστυχώς δεν αφορούσε μόνο την Κύπρο. Τα 7,5 χρόνια της δικτατορίας συνέτριψαν το εν εξελίξει πανίσχυρο πολιτιστικό κίνημα του ’65 και, όταν ήρθε η μεταπολίτευση, είχε διαμορφωθεί εν πολλοίς μια νέα φυσιογνωμία του ελληνικού λαού, μια φυσιογνωμία περισσότερο ατομικιστική και καταναλωτική. Το κοινωνικό και πολιτικό υποκείμενο του 1965 δεν υπήρχε πλέον﮲ έτσι, στη μεταπολίτευση, τα κόμματα θα γίνουν πανίσχυρα, ανοίγοντας μια περίοδο κομματοκρατίας.

Πράγματι στα Ιουλιανά του 1965 θα συναντήσουμε τις κοινωνικές συμμαχίες που συγκρότησαν τη βάση της αντιχουντικής συμμαχίας, του Πολυτεχνείου, και εν τέλει αποτέλεσαν το μεταπολιτευτικό μπλοκ της «Αλλαγής». Ωστόσο μόνο μετά το 1974 θα μπορεί να ξεδιπλωθεί σχετικά ανενόχλητα: Ουσιαστικά, η μεταπολιτευτική αλλαγή έγινε σχεδόν χωρίς να ανοίξει μύτη, διότι οι «μύτες» είχαν ήδη ανοίξει σε όλη την προηγούμενη περίοδο, από τον Ιούλη μέχρι το Πολυτεχνείο και από την ΕΣΑ μέχρι τα τουρκικά αεροπλάνα στην Κύπρο.

Επί πλέον, η δράση της δικτατορίας, η καταστολή, οι φυλακίσεις, η στρατοπεδική κοινωνία που επιχειρούσε να ανασυστήσει θα ταυτίσουν στα μάτια της νεολαίας τις αξίες του πατριωτισμού με τη χουντική προπαγάνδα και την εθνοκαπηλία και θα υποχρεώσουν εν τέλει την ελληνική κοινωνία να οδηγηθεί συχνά στο άλλο άκρο. Και, τελευταίο αλλά όχι ελάχιστο, θα τροφοδοτήσει τη γέννηση των τρομοκρατικών οργανώσεων και την απήχησή τους σε ένα κομμάτι της νεολαίας. Άλλωστε η επιδραστικότερη από αυτές θα αυτοονομαστεί «17 Νοέμβρη» και οι πρώτες της «ενέργειες» θα στραφούν κατά πρακτόρων της CIA και βασανιστών.

Παράλληλα, η αντίσταση στη δικτατορία και η κατάρρευσή της δημιούργησαν μια θετική και πλειοψηφική δημοκρατική συνείδηση που υπερέβη τα παραταξιακά στεγανά. Σηματοδότησε άλλωστε με την καταστροφή της Κύπρου την οριστική έκπτωση της «εθνικοφροσύνης» θέτοντας τις βάσεις για να αποκοπεί η συντηρητική παράταξη από το άγος του εμφυλίου. Το γεγονός ότι η εμφυλιοπολεμική πτέρυγα της Δεξιάς ταυτίστηκε με τη δικτατορία θα δώσει τη δυνατότητα στον Κανελλόπουλο και τον Καραμανλή να επιχειρήσουν επιτυχώς τον μεταπολιτευτικό απογαλακτισμό της συντηρητικής παράταξης από τα στίγματα του εμφυλίου και να συγκροτήσουν τη μεταπολιτευτική «κεντροδεξιά».

Παράλληλα, η αντίσταση στη δικτατορία και η κατάρρευσή της δημιούργησαν μια θετική και πλειοψηφική δημοκρατική συνείδηση που υπερέβη τα παραταξιακά στεγανά. Σηματοδότησε άλλωστε με την καταστροφή της Κύπρου την οριστική έκπτωση της «εθνικοφροσύνης» θέτοντας τις βάσεις για να αποκοπεί η συντηρητική παράταξη από το άγος του εμφυλίου. Το γεγονός ότι η εμφυλιοπολεμική πτέρυγα της Δεξιάς ταυτίστηκε με τη δικτατορία θα δώσει τη δυνατότητα στον Κανελλόπουλο και τον Καραμανλή να επιχειρήσουν επιτυχώς τον μεταπολιτευτικό απογαλακτισμό της συντηρητικής παράταξης από τα στίγματα του εμφυλίου και να συγκροτήσουν τη μεταπολιτευτική «κεντροδεξιά».


Παράλληλα με τις εσωτερικές κοινωνικές και πολιτικές αντιθέσεις δεν πρέπει να παραθεωρούμε και το γεγονός ότι το Κυπριακό Ζήτημα βρίσκεται, από το 1950 έως τη δεκαετία του 1970, στο επίκεντρο των εσωτερικών εξελίξεων.

Το Κυπριακό Ζήτημα αποτελούσε άλλωστε από τον 19ο αιώνα μια χαίνουσα πληγή για την εθνική ολοκλήρωση της Ελλάδας, πόσο μάλλον που η παραχώρησή του από τους Τούρκους στην Αγγλία, το 1878, μετέβαλε το ζήτημα της Ένωσης σε μια αντιπαράθεση με τον αγγλικό ιμπεριαλισμό. Και παρότι οι Βρετανοί είχαν δηλώσει διατεθειμένοι να παραχωρήσουν το νησί στην Ελλάδα κατά τον Α΄ ΠΠ, αυτό δεν κατέστη δυνατό εξ αιτίας του διχασμού. Άλλωστε και νέος Εμφύλιος, μετά τον Δεκέμβρη του 1944, θα επιτρέψει και πάλι στους Βρετανούς να ενταφιάσουν το αίτημα της Ένωσης.

Μετά τον πόλεμο και ιδιαίτερα μετά το 1950, οι Κύπριοι εγκαινιάζουν μια απελευθερωτική πορεία που θα κορυφωθεί με τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα της ΕΟΚΑ, το 1955-1958, τη μαζική βάση του οποίου αποτελούσε η αγροτιά και η μαθητική νεολαία. Η ίδια η ελληνική κυβέρνηση υποχρεώνεται, παρά τις νατοϊκές της δεσμεύσεις και την αιματηρή καταστολή των διαδηλώσεων των Ελλήνων φοιτητών και μαθητών στις ελληνικές πόλεις, να διεκδικήσει έστω και χλιαρά την ικανοποίηση του εθνικού αιτήματος. Οι Εγγλέζοι θα ενεργοποιήσουν και πάλι το τουρκικό χαρτί υποδαυλίζοντας τις τουρκικές αντιδράσεις έτσι ώστε με τις Συμφωνίες Ζυρίχης-Λονδίνου, τον Φεβρουάριο του 1959, να αρχίσει η μαρτυρική πορεία της Κύπρου που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Οι άρχουσες ελίτ της Κύπρου, στο σύνολό τους σχεδόν, υποστήριζαν το αίτημα της Αυτοδιάθεση-Ένωσης. Όμως, όταν υλοποιείται η «ανεξαρτησία», ένα μέρος της βλέπει τον εαυτό της ως τον ενδιάμεσο μεταξύ της Αγγλίας, και της εγχώριας αγοράς, και παύει να επιδεικνύει την ίδια σταθερή προσήλωση στο αίτημα της Ένωσης. Η Εκκλησία, που κατείχε ηγετική θέση στο εθνικοαπελευθερωτικό κίνημα, μετά την ανακήρυξη του Μακαρίου σε πρόεδρο, δείχνει και αυτή τάσεις προσαρμογής στην «ανεξαρτησία» καθώς το «ανεξάρτητο κράτος» προσέδιδε στον Μακάριο ένα τεράστιο διεθνές κύρος· εξ ου και η στρατηγική συμμαχία με το ΑΚΕΛ – ανθενωτικό μετά το 1965. Άλλωστε η σοβιετική πολιτική αντιστρατευόταν την Ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα, η οποία θα «νατοποιούσε» το νησί του «Φιντέλ της Μεσογείου».

Το κομμουνιστικό κίνημα της Κύπρου όχι μόνο αποτέλεσε τον βασικό θιασώτη της «Ανεξαρτησίας» μετά το 1965 αλλά, μετά το 1974, θα μεταβληθεί και στον κυριότερο υποστηρικτή της απομάκρυνσης της Κύπρου από την Ελλάδα, ακόμα και πολιτιστικά. Ήδη κατά το 1923, το Κυπριακό Εργατικό Κόμμα υπογράμμιζε πως η ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα θα σημάνει «…αλλαγή της Αγγλικής Εκμεταλλεύσεως από Ελληνικήν Εκμετάλλευσιν». Και κατέληγε επιγραμματικά:«Η “Μητέρα Ελλάδα” επέθανε και τώρα ζη μια “στρίγγλα Μητρυιά”…»[2]

Επιγενέστερα βέβαια, το ΑΚΕΛ, που δημιουργήθηκε τον Απρίλιο του 1941, θα ταχθεί υπέρ της Ένωσης αλλά, με μια φιλοαγγλική στροφή στα 1947, με την περιβόητη «Διασκεπτική», θα συναινέσει στην προσπάθεια των Εγγλέζων Εργατικών να παραχωρήσουν μια μορφής αποικιακής αυτοδιοίκησης.

Οι υπόλοιπες ελληνοκυπριακές πολιτικές δυνάμεις και η Εκκλησία θα απορρίψουν διαρρήδην τη συμμετοχή στη «Διασκεπτική», στην οποία συμμετείχαν μόνο το ΑΚΕΛ και οι Τουρκοκύπριοι. Δεδομένου και του Εμφυλίου στην Ελλάδα, κατά τη διετία 1947-49 θα μπουν οι βάσεις μιας αγεφύρωτης διαίρεσης, που προετοίμασε τον αποκλεισμό-αποχή της Αριστεράς από τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα. Το δημοψήφισμα του 1950 θα επισφραγίσει την ηγεμονία της Εκκλησίας, καθώς η συλλογή των υπογραφών έγινε έξω από τις εκκλησίες, στις 15 και 22 Ιανουαρίου 1950, συνολικά, δε, υπέγραψαν 215.108 άτομα δηλαδή ποσοστό 95,7% του ενήλικα ανδρικού πληθυσμού των Ελλήνων της Κύπρου.

*****

Τελυκώς η τρίχρονη λειτουργία του κυπριακού «κράτους» μέχρι το 1964 κατέδειξε πως το κράτος της Ζυρίχης ήταν ένα τεχνητό κατασκεύασμα χωρίς δυνατότητα επιβίωσης. Και όμως, στην Κύπρο δημιουργείται ήδη μια πτέρυγα που δεν επιζητεί πια την ένωση με την Ελλάδα, αποδεχόμενη εμμέσως πλην σαφώς τη βιωσιμότητα ενός οιονεί αυτόνομου κυπριακού κράτους.

Απέναντι στην εδραίωση του κράτους της Ζυρίχης θα αντιδράσει μόνο μια μερίδα των παλιών «ενωτικών», με τον Γρίβα επικεφαλής καθώς και ο νεαρός Τάσος Παππαδόπουλος, που είχε αρνηθεί να υπογράψει τις συμφωνίες της Ζυρίχης. Η εσωτερική αντιπαράθεση μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων στην Κύπρο θα οδηγήσει στον βομβαρδισμό ελληνικών χωριών από την τουρκική αεροπορία και την αποστολή ελληνικού στρατού από τον Γεώργιο Παπανδρέου σε ύψος μεραρχίας.

Τότε από την κυβέρνηση Τζόνσον στις ΗΠΑ, προτάθηκε και το περίφημο «σχέδιο Άτσεσον» που κατέληγε σε ένα σχήμα ένωσης της Κύπρου με την Ελλάδα, με ταυτόχρονη «ενοικίαση» στους Τούρκους μιας βάσης στην Καρπασία και πιθανώς την παραχώρηση του Καστελόριζου. Αντίθετοι ήταν βέβαια οι Άγγλοι που φοβούνταν για τις βάσεις που τους είχε αναγνωρίσει η Ζυρίχη, αλλά και ο Μακάριος. Ταυτόχρονα οι Σοβιετικοί θα κινητοποιήσουν την Αριστερά σε Ελλάδα και Κύπρο ενάντια στο «ξεπούλημα» του σχεδίου Άτσεσον. Η τουρκική κυβέρνηση, που είχε συναινέσει κάτω από τις πιέσεις των Αμερικανών, θα το απορρίψει τελικώς, ενώ και ο Γεώργιος Παπανδρέου υπαναχωρεί, καθώς το σχέδιο Άτσεσον ταυτίζεται πλέον στη λαϊκή συνείδηση με ένα νέο «ξεπούλημα» της Κύπρου.

Η πρώτη καταστροφική κίνηση της στρατιωτικής Χούντας υπήρξε η ανάκληση της ελληνικής μεραρχίας από την Κύπρο, στα τέλη του 1967, ενώ εν συνεχεία θα ακολουθήσουν οι προσπάθειες ανατροπής του Μακαρίου που κατέληξαν στο πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου 1974. Ο αρχιεπίσκοπος θα διασωθεί ως εκ θαύματος, θα διαφύγει στη Νέα Υόρκη και, από το βήμα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, θα χαρακτηρίσει το πραξικόπημα εξωτερική επέμβαση της Ελλάδας, «που αφορά και τους Τούρκους κατοίκους της Κύπρου», προσφέροντας εν μέρει στην Τουρκία το άλλοθι που αναζητούσε, καθώς η Τουρκία είχε ήδη αποφασίσει την εισβολή από την 15η Ιουλίου ημέρα του πραξικοπήματος.

Δηλαδή, ο παροξυσμός της εμφύλιας αντιπαράθεσης θα έχει ανάλογες καταστροφικές συνέπειες με τον διχασμό του 1915-1922. Τελικώς όλες οι μεγάλες δυνάμεις θα δώσουν το πράσινο φως στον Ετσεβίτ για την επέμβασή του: οι Αμερικανοί διότι θα θεωρήσουν πως ήταν ευκαιρία να μοιράσουν την Κύπρο· οι δε Βρετανοί για να αποφύγουν τον οποιοδήποτε κίνδυνο Ένωσης της Κύπρου με την Ελλάδα όπως και οι Σοβιετικοί.

Πηγη https://ardin-rixi.gr/archives/252543
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Dr Socrates την 21 Απρ 2024, 20:23, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
Γάταρος
Δημοσιεύσεις: 7897
Εγγραφή: 05 Σεπ 2018, 03:12
Phorum.gr user: Φορουμίτης ο Δίκαιος

Re: Xουντα Κυπρος και Μεταπολιτευση

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γάταρος » 21 Απρ 2024, 20:11

Εικόνα
Η αλήθεια είναι μίσος γι' αυτούς που μισούν την αλήθεια.

Άβαταρ μέλους
Dr Socrates
Δημοσιεύσεις: 1592
Εγγραφή: 25 Μαρ 2022, 23:16

Re: Xουντα Κυπρος και Μεταπολιτευση

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Dr Socrates » 21 Απρ 2024, 20:13

21η Απριλίου 1967: Μισό αιώνα μετά, από τον αυταρχισμό στον μηδενισμό
Γιώργος Καραμπελιάς, Αρθρογράφος
Σε αυτό το κείμενο δεν σκοπεύω να ανατρέξω για χιλιοστή φορά στις καταστροφές που επισώρευσε η δικτατορία του 1967 στην ελληνική κοινωνία και το ελληνικό έθνος, με την αιματηρή καταστολή του Πολυτεχνείου, τα στρατόπεδα συγκέντρωσης - εξορίας, την φίμωση της πολιτιστικής και της πολιτιστικής ζωής, προπαντός την εθνική καταστροφή της Κύπρου, αλλά θα αποπειραθώ να περιγράψω σε αδρές γραμμές κάποιες ευρύτερες επιπτώσεις που είχε η παρουσία της στη διαμόρφωση της κοινωνικής και ιδεολογικοπολιτικής πραγματικότητας της χώρας.

Μετασχηματίζοντας την ελληνική κοινωνία

Η στρατιωτική δικτατορία, παρ’ όλη τη χυδαιότητά και τον πρωτογονισμό της, δεν αποτέλεσε απλώς μια «βλακεία», έστω και αν στη συνέχεια πληρώθηκε ακριβά από τους πρωτεργάτες της. Και όμως τα 7 1/2 χρόνια της δικτατορίας συνέτριψαν το φοβερό λαϊκό κίνημα του ’65 που βρισκόταν σε εξέλι­ξη και όταν ήρθε η μεταπολίτευση τα πράγματα ήταν πια διαφορετικά. Κάτω από τη χούντα και τον «γύψο» της είχε διαμορφωθεί μια νέα φυσιογνωμία του ελληνικού λαού, μια φυσιο­γνωμία ατομισμού, καταναλωτισμού, μια φυσιογνω­μία «φίλαθλου».

Αυτό το καταπληκτικό λαϊκό κίνημα και η πολιτιστική άνθηση της δεκαετίας του 1960 (με τον Θεοδωράκη, τον Σαββόπουλο, τον Τσίρκα, τον Αναγνωστάκη, τον νέο ελληνικό κινηματογράφο) είχε εξαφανιστεί για πάντα. Οι αδάμαστοι οικοδόμοι του 1965, είχαν μεταβληθεί σε «υψηλόμισθους» κα­ταναλωτές σκυλάδικων και τα μικροϊδιοκτητικά εαμογενή λαϊ­κά στρώματα, είχαν μεταβληθεί σε καταναλωτικούς μικροαστούς, χωρίς πολιτικά και πολιτιστικά ενδιαφέροντα. Η γενιά του 60, η τελευταία μεγάλη «γενιά» του νεώτερου ελληνισμού, μετά την γενιά του 30 και την Αντίσταση, θα σκορπίσει σε όλα τα σημεία του ορίζοντα και θα έχει να διαλέξει ανάμεσα στην υποταγή στη χούντα, τη Γυάρο, τη φυγή στο Παρίσι και...τις υποτροφίες του Ιδρύματος Φορντ. Το ίδιο και οι φοιτητές, που το 1963-67 παρουσίαζαν παρόμοια αμφισβητησιακά χα­ρακτηριστικά με τους ομολόγους τους της δυτικής Ευρώπης· περνώντας μέσα από τις συμπληγάδες της χού­ντας και του αντιχουντικού αγώνα, θα μετακινηθούν μετά τη μεταπο­λίτευση προς την ΚΝΕ, και θα μεταβλη­θούν σε «χρυσή νεολαία» του μεταπολιτευτικού καθεστώτος. Αυτή η φοβερή λαϊκή διαθεσιμότητα της δεκαετίας του 1960 χάθηκε για πάντα.

Και αν πολλά από τα κοινωνικοπολιτικά αιτήματα εκείνου του κινήματος πραγματώθηκαν μετά τη μεταπολίτευση, εν τούτοις πραγ­ματοποιήθηκαν με τρόπο «δοτό», από τα πάνω, από τα κόμματα, και όχι μέσα από τη διαδικασία που είχε ανοίξει το ’65, μέσα από την άμεση λαϊκή παρέμβαση και προπαντός ως συνέπεια ενός εθνικού ακρωτηριασμού στρατηγικού χαρακτήρα, με την τουρκική εισβολή στην Κύπρο!

Ενώ η δεκαετία του 60 είναι η εποχή που ο ριζοσπαστισμός των μαζών πυροδοτείται από «τα κάτω», από τις δυνά­μεις του ίδιου του λαϊκού κινήματος, μετά τη μεταπολίτευση ο νέος ριζοσπαστισμός ελέγχεται «από τα πάνω». Γι’ αυτό και στις νέες συνθήκες, οι πραγματι­κές αλλαγές στη ζωή των ανθρώπων προκύπτουν μέσα από την «επαναστατικοποίηση» του «κατεστημένου». Οι εφημερίδες γίνονται «σοσια­λιστικές», ο σοσιαλισμός μεταβάλλεται σε μια ανέξοδη και εν πολλοίς αποδοτική ιδεολογία – το νέο κατεστημένο της Ελλάδας είναι ένα «σοσιαλιστικό» κατεστημένο. Οι παλιοί δημοσιογράφοι, που αμείβονταν με ένα κομμάτι ψωμί, έγιναν το καλοπληρωμένο κατεστημένο της δεκαετίας του 90· οι αριστεροί διανοούμενοι, που στο παρελθόν αντιμετώπιζαν προβλήματα βιοπορισμού και αποκλεισμού, ελέγχουν την πολιτική ζωή καθορίζουν τα σχολικά προγράμματα, και χειρουργούν μηδενιστικά την εκπαίδευση.

Η χούντα πέτυχε λοιπόν να σπάσει την λαϊκή δυναμική του κινήματος του 1965. Βέβαια εξ αιτίας της κατάρρευσής της στο Κυπριακό δεν μπόρεσε να εμποδίσει την πραγμα­τοποίηση «από τα πάνω», πολλών από τα αιτήματα εκείνου του κινήματος αλλά είχε επιτύχει την βαθύτατη αλλοίωση του λαϊκού σώματος και της ελληνικής κοινωνίας.

Κοιτάζοντας 44 χρόνια πίσω, μετά την πτώση της δικτατορίας, μπορούμε να έχουμε μια σφαιρική εικόνα της εξέλιξης. Μιας εξέ­λιξης που ήταν αντιφατική. Από τη μια την εκπλήρωση των αιτημάτων της δημοκρατίας, της αποπομπής του Παλατιού, του ξεδοντιάσματος των στρατοκρατών, της αλλαγής του συσχετισμού δύναμης ανάμεσα στις λαϊκές τάξεις και την ολιγαρχία, τη μείωση της εξάρτησης από την Αμερική. Όμως όλες οι θετικές κατακτήσεις θα έχουν πραγματωθεί μέχρι το 1989, ενώ στη συνέχεια ο παρασιτικός εκσυγχρονισμός και καταναλωτισμός θα κυριαρχήσουν και θα οδηγήσουν στη σημερινή καθολική παρακμή.

Από τον αυταρχισμό στον μηδενισμό

Η δεύτερη και σημαντικότερη συνέπεια αυτής της ακραίας έκφρασης της κυριαρχίας της εμφυλιοπολεμικής δεξιάς, την οποία αντιπροσωπεύει η Χούντα, υπήρξε η ανακύκλωση του διχασμού μεταξύ αριστεράς και δεξιάς με όρους που ανάγονταν στον εμφύλιο πόλεμο. Καθόλου τυχαία εξάλλου, η ηγεσία του καθεστώτος, απαρτίζονταν από σκληρούς πολέμιους της κομμουνιστικής αριστεράς, που είχαν διακριθεί στον εμφύλιο πόλεμο και στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Η άνοδος της Χούντας στην εξουσία και η κατάρρευσή της, μοιάζει να ανταποκρίνεται σ’ ένα βασικό σχήμα της ιστορίας των κοινωνιών και των καθεστώτων, το ότι δηλαδή το τέλος μίας ιστορικής περιόδου σφραγίζεται πάντα από το κύκνειο άσμα της. Δηλαδή την προσπάθεια των πιο ακραίων εκφραστών της να ανέλθουν στην εξουσία και ει δυνατόν να μετακινήσουν τους δείκτες της ιστορίας στην αφετηριακή τους θέση. Στη περίπτωσή μας, στον εμφύλιο πόλεμο και στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. (Και σήμερα μοιάζει να επιβεβαιώνεται το ίδιο σενάριο από την αντίθετη κατεύθυνση: ο ιδεολογικός πυρήνας του μεταπολιτευτικού καθεστώτος, η «Αριστερά», ήρθε στην εξουσία ως η έσχατη έκφρασή του, με τον Σύριζα).

Έτσι, οι «συνταγματάρχες» όχι μόνο κατέστρεψαν σ’ ένα μεγάλο βαθμό το πολιτισμικό κεφάλαιο που είχε συσσωρευτεί τη δεκαετία του 1960, αλλά επέτρεψαν στο αντίπαλο δέος της Δεξιάς, να κυριαρχήσει στη μεταπολιτευτική περίοδο, κουβαλώντας την άρνηση, όχι μόνο της ιδεολογίας της Δεξιάς, αλλά και αξιών που η ίδια η ελληνική Αριστερά ενστερνιζόταν στο παρελθόν, δηλαδή τον πατριωτισμό, την έννοια της παραγωγικότητας και της αυστηρότητας των λαϊκών ανθρώπων. Αυτές οι αξίες θα ταυτιστούν πλέον, στο μεταπολιτευτικό φαντασιακό, με το «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» της Χούντας, προσδίδοντας αρνητικό πρόσημο και στις τρεις αυτές έννοιες.

Εάν μάλιστα λάβουμε υπόψη μας ότι η κατάρρευση της δικτατορίας προκλήθηκε από την εθνική καταστροφή της Κύπρου και αυτό το γεγονός δεν αναγνωρίστηκε ποτέ και μάλλον αποκρύφτηκε από τη μεταπολιτευτική Αριστερά, έχουμε έναν ακόμα σοβαρό λόγο για να υποτιμάει αυτή η τελευταία τη διάσταση του πατριωτισμού.

“Εάν μάλιστα λάβουμε υπόψη μας ότι η κατάρρευση της δικτατορίας προκλήθηκε από την εθνική καταστροφή της Κύπρου και αυτό το γεγονός δεν αναγνωρίστηκε ποτέ και μάλλον αποκρύφτηκε από τη μεταπολιτευτική Αριστερά, έχουμε έναν ακόμα σοβαρό λόγο για να υποτιμάει αυτή η τελευταία τη διάσταση του πατριωτισμού.”

Η νέα ιδεολογία της μεταπολίτευσης και οι διανοούμενοι φορείς της, θα τοποθετούνται στον αντίποδα των θεωρούμενων «χουντικών» αξιών. Επομένως, η διεκδίκηση της δημοκρατίας στο εσωτερικό των εκπαιδευτικών μηχανισμών, που χαρακτήριζε το κίνημα της δεκαετίας του 1960, θα μεταβληθεί στη πλήρη απόρριψη κάθε αξιοκρατίας· η άρνηση των πατριαρχικών αυταρχικών δομών, σε άρνηση των ίδιων των διαδικασιών κοινωνικοποίησης των ανθρώπων μέσα σε μία συγκροτημένη κοινωνία. Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως σταδιακώς, οι αξίες της Αριστεράς και της νεολαίας θα μετακινηθούν προς ένα αναρχοειδές μηδενιστικό ατομικιστικό σχήμα, ενώ στο χώρο του Δημοσίου θα κυριαρχήσει και θα γενικευτεί η ιδεολογία της «λούφας», εμφανιζόμενη ως ιδεολογική απόρριψη κάθε αξιολόγησης. Στο εκπαιδευτικό σύστημα θα επικρατήσουν οι ιδεολογίες του μηδενισμού, της άρνησης των συλλογικών ταυτοτήτων και του «ωχαδερφισμού» που ενδύονται τη λεοντή της αμφισβήτησης.

Δηλαδή, το γεγονός ότι το εκκρεμές του μετεμφυλιακού καθεστώτος έφτασε τόσο μακριά προς μια αυταρχική αντιδημοκρατική κατεύθυνση, όπως συνέβη με τη Χούντα, πυροδότησε εκ του αντιθέτου μια εξίσου ακραία μηδενιστική αντίληψη.

“Το εκκρεμές του μετεμφυλιακού καθεστώτος έφτασε τόσο μακριά προς μια αυταρχική αντιδημοκρατική κατεύθυνση, όπως συνέβη με τη Χούντα, πυροδότησε εκ του αντιθέτου μια εξίσου ακραία μηδενιστική αντίληψη.”

Όλοι εκείνοι, που ιδιαίτερα στα πρώτα είκοσι χρόνια της μεταπολίτευσης, δοκίμασαν να προωθήσουν έναν κοινωνικό μετασχηματισμό που να εγκαθιδρύει τη δημοκρατία και όχι τη γενικευμένη ανευθυνότητα, τις κοινωνικές κατακτήσεις μέσα από την ενίσχυση της παραγωγικής δομής της χώρας και μια εκπαίδευση δημοκρατική αλλά παράλληλα, πατριωτική και ενισχυτική της συλλογικότητας, μάλλον δεν τα κατάφεραν. Η εμφυλιοπολεμική δυναμική που εκπροσωπούσε η δικτατορία, έσπρωχνε στην πραγματικότητα τα πράγματα πέρα από εκεί που μπορούσαμε να φανταστούμε.

Γι’ αυτό και από τη δεκαετία του 1990 και στο εξής, ερχόμαστε όλο και περισσότερο σε σύγκρουση, όχι πλέον με τις ξεπερασμένες ιδέες της παραδοσιακής Δεξιάς, αλλά με την αποδομητική και μηδενιστική ιδεολογία της παγκοσμιοποίησης που εμφανίζεται συχνά με «προοδευτικό» πρόσημο. Γιατί γνωρίζουμε πως εάν η παρούσα μηδενιστική φάση της αποδιάρθρωσης και αποσύνθεσης δεν αντιμετωπιστεί προτού οδηγήσει σε μια νέα μεγάλη εθνική καταστροφή, θα κινδυνεύσουμε στη συνέχεια να δούμε το φάντασμα της Χούντας με νέο προσωπείο να επανέρχεται, ως απάντηση στη διάλυση που προκάλεσαν οι δήθεν αντίπαλοί της, στη πραγματικότητα τα νόθα τέκνα της.
Πηγη https://www.huffingtonpost.gr/entry/21e ... r-homepage

Άβαταρ μέλους
Γάταρος
Δημοσιεύσεις: 7897
Εγγραφή: 05 Σεπ 2018, 03:12
Phorum.gr user: Φορουμίτης ο Δίκαιος

Re: Xουντα Κυπρος και Μεταπολιτευση

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γάταρος » 21 Απρ 2024, 20:14

Η αλήθεια είναι μίσος γι' αυτούς που μισούν την αλήθεια.

Άβαταρ μέλους
Dr Socrates
Δημοσιεύσεις: 1592
Εγγραφή: 25 Μαρ 2022, 23:16

Re: Xουντα Κυπρος και Μεταπολιτευση

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Dr Socrates » 21 Απρ 2024, 20:34

46:00 Μακάριος - Μελίνα Μερκούρη (συνέντευξη 1975)
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Dr Socrates την 21 Απρ 2024, 21:24, έχει επεξεργασθεί 3 φορές συνολικά.

Άβαταρ μέλους
Dr Socrates
Δημοσιεύσεις: 1592
Εγγραφή: 25 Μαρ 2022, 23:16

Re: Xουντα Κυπρος και Μεταπολιτευση

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Dr Socrates » 21 Απρ 2024, 20:57

Οι χαμένες ευκαιρίες στο Κυπριακό. Ο Καραμανλής, ο Μακάριος και το ΑΚΕΛ. Οι διαφορές με την Κρήτη
Μια ιστορική αναδρομή στο Κυπριακό κάνει ο επικεφαλής του Άρδην Γιώργος Καραμπελιάς θυμίζωντας τις μεγάλες χαμένες ευκαιρίες για το Κυπριακό και τον ρόλο που έπαιξαν σημαντικές προσωπικότητες στην σημερινή κατάσταση

Ο κος Καραμπελιάς ασκεί κριτική στον Μακάριο για το κάλεσμα που έκανε στις εγγυήτριες δυνάμεις να παρέμβουν μετά την προσπάθεια ανατροπής του από την χούντα των συνταγματαρχών στην Ελλάδα, με την ομιλία του στο βήμα του ΟΗΕ

Μιλάει για την στάση του Κωνσταντίνου Καραμανλή μετά τον πρώτο Αττίλα αλλά και με σκληρά λόγια αναφέρεται στο ΑΚΕΛ για τις κατά καιρούς θέσεις του συμπεριλαμβανομένης και της σημερινής θέσης του για το εθνικό θέμα

Μια εξαιρετική ανάλυση και για την διαφορά Κρήτης - Κύπρου, διαφορά προσέγγισης των Ελλήνων των δύο περιοχών που εν μέρη διαμορφώθηκε και από την γεωγραφία και το δεδομένο ότι η Κύπρος είναι γεωγραφικά πιο μακριά από την Κρήτη
https://www.youtube.com/watch?v=XfInbewi_ww

Άβαταρ μέλους
Dr Socrates
Δημοσιεύσεις: 1592
Εγγραφή: 25 Μαρ 2022, 23:16

Re: Xουντα Κυπρος και Μεταπολιτευση

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Dr Socrates » 21 Απρ 2024, 21:09

Αττίλας 1974 Ντοκυμαντέρ Μιχάλη Κακογιάννη παραγωγής 1975

Τον Σεπτέμβριο του 1974 ο Μιχάλης Κακογιάννης ταξίδεψε στην Κύπρο,τον τόπο καταγωγής του,προκειμένου να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ σχετικά με την εισβολή των Τούρκων.Ήταν μια προσωπική προσπάθεια, «χωρίς προκατασκευασμένες ιδέες, χωρίς συγκεκριμένο πρόγραμμα" πήγα χωρίς να έχω σκεφθεί τίποτε» είπε ο σκηνοθέτης έναν χρόνο αργότερα σε συνέντευξη του.

Το οδοιπορικό του Κακογιάννη είχε ως αποτέλεσμα τον «Αττίλα 74»,μια μνημειώδη καταγραφή της κατάστασης στην Κύπρο μετά το πραξικόπημα εναντίον του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου και την τουρκική εισβολή.Ο σκηνοθέτης δούλεψε τόσο με πολιτικά στελέχη όσο και με τον λαό της χώρας.Απέσπασε μια μεγάλη συνέντευξη από τον Μακάριο, μίλησε με τον μετέπειτα ιδρυτή του κόμματος Δημοκρατικός Αγώνας Γλαύκο Κληρίδη και τον Νίκο Σαμψών που έμεινε στην Ιστορία επειδή ανέλαβε δοτός «πρόεδρος» της Κύπρου κατά το πραξικόπημα εναντίον του Μακαρίου.Μίλησε με ανθρώπους της ΕΟΚΑ-Β αλλά και με τον απλό λαό που κατέθεσε μαρτυρίες για την τραγωδία που έπληξε την ελληνική κοινότητα του νησιού,δηλαδή περί το 82% του πληθυσμού της Κύπρου.

«Πέρα από καθετί, η ταινία μου είναι ένα ανθρώπινο ντοκουμέντο» συνεχίζει στην ίδια συνέντευξη ο Κακογιάννης.Πραγματικά ο φακός του σκηνοθέτη (διευθυντής φωτογραφίας ο Σάκης Μανιάτης) καταγράφει τις άθλιες συνθήκες ζωής στους προσφυγικούς καταυλισμούς (αγρότισσες ζουν σε σκηνές ανάμεσα σε κότες, εκδιωγμένες από τα σπίτια τους), το παράπονο ενός 15χρονου κοριτσιού που βιάστηκε από τους Τούρκους εισβολείς, εξαγριωμένους νέους από τη σύγχυση και την αβεβαιότητα για το αν ζει ή όχι κάποιο μέλος της οικογένειάς τους που χάθηκε στη ζώνη κατοχής.Η αποκορύφωση του δράματος στον «Αττίλα 74» φαίνεται στο χωρίς μεταβατικό στάδιο «πέρασμα» των Ελληνοκυπρίων από μια καλή ζωή στο καθεστώς του «πρόσφυγα μέσα στην ίδια τους τη χώρα»,τη στιγμή που κάποτε διέθεταν υψηλότερο επίπεδο ζωής συγκριτικά με εκείνο των Ελλήνων,πόσο μάλλον των Τούρκων.

Η απουσία των συνεντεύξεων από Τουρκοκυπρίους δεν ήταν ευθύνη του Κακογιάννη.«Αρνήθηκαν» λέει στην ίδια συνέντευξη ο σκηνοθέτης.«Όταν βρισκόμουν εκεί κανείς Τουρκοκύπριος δεν μπορούσε να περάσει τη "γραμμή του Αττίλα". Στον Νότο, όπου ζουν πάντα πολλές χιλιάδες Τουρκοκύπριοι,οι περισσότεροι φοβούνταν να μιλήσουν. Μόνο ένας δήμαρχος εξομολογήθηκε πως ήθελε να ζήσει και να πεθάνει στο χωριό του».
https://www.youtube.com/watch?v=M9h6GnYqSy8

Άβαταρ μέλους
Golden Age
Δημοσιεύσεις: 29280
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 01:24

Re: Xουντα Κυπρος και Μεταπολιτευση

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Golden Age » 21 Απρ 2024, 21:09

Πάντως και με τον ρόλο της CIA τα πράγματα είναι μπερδεμμένα στο θέμα του πραξικοπήματος κατα του Μακαρίου. Απο τη μία ο Αβράκωτος υποκίνησε τον Ιωαννίδη να κάνει το πραξικόπημα, απο την άλλη ο Ρον Εστές (νο2 της CIA στην Αθήνα), είχε συναντήσει τον Ιωαννίδη πριν το πραξικόπημα κατα του Μακαρίου, όταν πληροφορήθηκε τις προθέσεις του Ιωαννίδη και του εξέφρασε τις αντιρρήσεις του.
Golden Age έγραψε:
17 Ιαν 2024, 21:56
Η CIA γνώριζε για το επικείμενο πραξικόπημα του Ιωαννίδη στην Κύπρο. Το υποκίνησε όμως αυτήν; Ο νο2 της CIA στην Αθήνα, Ρον Εστές, φέρεται να συναντάει τον Ιωαννίδη παραμονές του πραξικοπήματος στην Κύπρο και να του εκφράζει τις αντιρρήσεις του για αυτό:

Οταν ο Εστές συναντάει τον δικτάτορα Δημήτρη Ιωαννίδη το καλοκαίρι του 1974 η κατάσταση στην Κύπρο είναι έκρυθμη, κάτι που διαπιστώνει ο Αμερικανός πράκτορας λίγο πριν από το πραξικόπημα της χούντας που ανέτρεψε τον Μακάριο.

Με βάση την πληροφόρηση που είχε ο Εστές ρωτάει τον δικτάτορα αν έχει αποφασίσει να επέμβει στην Κύπρο και αν σκέφτεται τις συνέπειες που θα έχει μια τέτοια κίνηση. Ο Ιωαννίδης τού λέει ότι δεν το έχει αποφασίσει και τον ρωτά αν οι συνέπειες έχουν να κάνουν με τις σχέσεις Αμερικής και Ελλάδας. «Μιλάω για τους Τούρκους», απαντά ο Αμερικανός πράκτορας, και τότε ο Ιωαννίδης έξαλλος ξεσπάει με φωνές: «Τους Τούρκους; Σε τρεις μέρες θα είμαι στην Κωνσταντινούπολη!». Ο Εστές καταλαβαίνει ότι μιλάει με έναν άνθρωπο που δεν αντιλαμβάνεται τι θα συμβεί, σηκώνεται να φύγει και κοιτώντας τον ψύχραιμα απαντά με τέσσερις λέξεις: «Θα είσαι, αλλά αιχμάλωτος».

https://www.protothema.gr/greece/articl ... i-tis-cia/
Απο την άλλη, υπάρχει ο Αβράκωτος, ο οποίος φέρεται να υποκίνησε τον Ιωαννίδη για να κάνει το πραξικόπημα κατα του Μακαρίου στην Κύπρο. Άραγε ο Αβράκωτος το 'κανε για λογαριασμό της CIA; Ή είχε απευθείας εντολή απο τον Κίσιγκερ για κάτι τέτοιο;
Golden Age @ Δημητρης Ιωαννιδης : Πρακτωρας η βλαξ?

Άβαταρ μέλους
Dr Socrates
Δημοσιεύσεις: 1592
Εγγραφή: 25 Μαρ 2022, 23:16

Re: Xουντα Κυπρος και Μεταπολιτευση

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Dr Socrates » 22 Απρ 2024, 01:04

«Ενα σκοτεινό δωμάτιο 1967-1974»: Τα συγκλονιστικά ηχητικά ντοκουμέντα 18.10.2021

Τμήμα του σπάνιου οπτικοακουστικού υλικού και των ανέκδοτων μαρτυριών που περιλαμβάνονται μέσω QR Codes στο νέο βιβλίο του Αλέξη Παπαχελά «Ένα σκοτεινό δωμάτιο 1967-1974» δημοσιοποιεί η «Καθημερινή».

Συγκλονιστικά είναι τα ηχητικά αποσπάσματα των διαλόγων που διημείφθησαν, στο ελληνικό Πεντάγωνο, κατά τη διάρκεια του πολεμικού συμβουλίου που είχε συγκαλέσει η χούντα το πρωί της 20ής Ιουλίου 1974, και ενώ η τουρκική εισβολή είχε μόλις ξεκινήσει στην Κύπρο.

«Προτείνω όπως κηρυχθεί επιστράτευσις και ληφθούν όλα τα από πλευράς στρατιωτικής απορρέοντα μέτρα, εις τρόπον ώστε να αποδείξωμεν εις τους Τούρκους και την Συμμαχίαν ότι είμαστε αποφασισμένοι για πόλεμο» ακούγεται να λέει ο αρχηγός των ενόπλων δυνάμεων Γρηγόρης Μπονάνος.

Σε ηχητικό ντοκουμέντο μαρτυρείται επίσης η «παρέμβαση» του διορισμένου από τη χούντα πρωθυπουργού Αδαμαντίου Ανδρουτσόπουλου: «Η Αμερική αυτή τη στιγμή θέλει να μην πολεμήσει η Ελλάς με τη Τουρκία. Κάποιος θα πληρώσει τα έξοδα. Αν πληρώσουμε εμείς τα έξοδα θα τα επιρρίψουν σε μας τα έξοδα. Εάν δεν μπορέσουμε θα τα επιρρίψουν στους Τούρκους».
Παρών στο πολεμικό συμβούλιο και ο εκ των πρωταιτίων, ταξίαρχος Δημ. Ιωαννίδης, που -προδίδοντας και τη σύγχυση μεταξύ των χουντικών στελεχών- λέει τα εξής: «Άρχισε ένας πόλεμος, πρέπει να το καταλάβουμε. Η Τουρκία άρχισε τον πόλεμο. Να ανακληθεί αμέσως το κλιμάκιο της Σμύρνης».

Ο ίδιος ακούγεται επίσης να διερωτάται: «Τι ΝΑΤΟ. Θα θυσιαστούμε εμείς όλοι για τη Δυτική Συμμαχία;»

Ο αμερικανικός παράγων
Στα αποσπάσματα περιλαμβάνονται επίσης συνεντεύξεις τριών πρωταγωνιστών της εποχής, από τα λεγόμενα των οποίων αναδεικνύεται εκ νέου –με την ωμότητα μάλιστα του ηχητικού ντοκουμέντου – η κατά περίπτωση ανοχή ή και ανάμειξη του αμερικανικού παράγοντα.

Συνεισφέρουν σε αυτό, η παραδοχή -δια στόματος Ρον Εστές, υπεύθυνου επιχειρήσεων τότε της CIA στην Ελλάδα- για τη διατήρηση ανώτατων αξιωματικών στο μισθολόγιο της αμερικανικής υπηρεσίας πληροφοριών, τα όσα ομολογεί ο αμερικανός υφυπουργός Εξωτερικών Τζόζεφ Σίσκο, αλλά και η συνέντευξη του Μπουλέντ Ετσεβίτ, πρωθυπουργού της Τουρκίας το 1974.

Σιγή των ελληνικών όπλων και κατάρρευση της χούντας
Αποκαλυπτική της εγκληματικής επιχειρησιακής ανεπάρκειας του χουντικού καθεστώτος είναι επίσης η μαρτυρία του Αλέξανδρου Σημαιοφορίδη, επικεφαλής της ΚΥΠ στην Κυρήνεια, το 1974.

Τέλος, τις δραματικές ώρες της κατάρρευσης της χούντας υπό το βάρος των εξελίξεων περιγράφει ο Ταγματάρχης Χαράλαμπος Παλαΐνης. Μεταφέρει μάλιστα την αντίδραση του Ιωαννίδη στον απόηχο της τουρκικής προέλασης: «Ξέρετε έτσι πως πήγαν τα πράγματα απαιτούν ένα εξιλαστήριο θύμα. Και το εξιλαστήριο θύμα θα είμαι εγώ».

Πηγη https://www.kathimerini.gr/politics/561 ... okoymenta/

«Ενα σκοτεινό δωμάτιο 1967-1974»: Τα συγκλονιστικά ηχητικά ντοκουμέντα
https://www.youtube.com/watch?v=Crj5r75HUFk&t=28s



ΕΝΑ ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΔΩΜΑΤΙΟ 1967-1974
ΠΑΠΑΧΕΛΑΣ ΑΛΕΞΗΣ
Είκοσι πέντε χρόνια έρευνας χρειάστηκαν για να συγκεντρωθεί το αδημοσίευτο και σπάνιο υλικό για την Επταετία που καθόρισε την ιστορική πορεία της χώρας μας. Περιέχει μαρτυρίες πολλών πρωταγωνιστών και επικεντρώνεται στον ρόλο των αμερικανικών υπηρεσιών.
Το βιβλίο φωτίζει μερικά από τα πλέον πολυσυζητημένα ερωτήματα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας: την ανατροπή του δικτάτορα Παπαδόπουλου από τον Ιωαννίδη, τον ρόλο σημαντικών παραγόντων της εποχής, όπως του Αριστοτέλη Ωνάση, την ανακάλυψη πετρελαίων στο Αιγαίο, το πώς άρχισε η ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας το 1974, με άγνωστα παρασκήνια, το αν και ποιος έδωσε διαβεβαιώσεις στον Ιωαννίδη πριν από το μοιραίο πραξικόπημα κατά του Μακαρίου και την τουρκική εισβολή στην Κύπρο. Ερευνά ακόμα πώς αντιμετώπιζαν οι Αμερικανοί τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και τον Ανδρέα Παπανδρέου, καθώς και ποιες ήταν οι προβλέψεις τους για τον ρόλο που θα έπαιζαν στη μελλοντική ιστορία του τόπου.
Θα «ακούσετε» -για πρώτη φορά- τις φωνές του Δημητρίου Ιωαννίδη και του αρχηγού Ενόπλων Δυνάμεων στρατηγού Γρηγορίου Μπονάνου στο Πολεμικό Συμβούλιο της 20ής Ιουλίου 1974. Ήταν στιγμές χάους, απελπισίας. Πρόκειται για μια συγκλονιστική αποτύπωση της ανεπάρκειας όσων διαχειρίζονταν τις τύχες του έθνους εκείνη τη στιγμή. Τα 38 λεπτά αυτού του Πολεμικού Συμβουλίου αποτελούν ένα πολύτιμο ντοκουμέντο για την κατανόηση των γεγονότων.

Χρονολόγιο
Το θρίλερ της γενιάς μου
1 Οι ζωηροί «επαναστάτες», ο Αβρακότος και ο Τομ Πάππας
2 Ο έρωτας Νίξον-Κίσινγκερ με τη Χούντα
3 Οι ΗΠΑ, ο Μακάριος και ο Καραμανλής
4 Το «πείραμα Μαρκεζίνη» και η κρίση στη Μέση Ανατολή
5 Η άφιξη του Έστες, ο Ιωαννίδης και η ανατροπή του Παπαδόπουλου
6 Τα πετρέλαια και η ελληνοτουρκική κρίση
7 Η «βεντέτα» Μακαρίου-Ιωαννίδη, οι συναντήσεις με τη CIA και το μοιραίο πραξικόπημα
8 Υπνοβατώντας προς την καταστροφή
9 Οι «διαβεβαιώσεις» και η σιγή των ελληνικών όπλων
10 Η επιστροφή του Καραμανλή, η δεύτερη εισβολή
πηγη https://www.politeianet.gr/books/978618 ... 974-328629





''ΦΑΚΕΛΟΙ ΤΟΥ ΠΑΠΑΧΕΛΑ'' ΚΥΠΡΟΣ
https://www.youtube.com/watch?v=NIOdmOSngxE



Ο Αλέξης Παπαχελάς αφηγείται άγνωστες ιστορίες απο την τουρκική εισβολη στην Κύπρο
https://www.youtube.com/watch?v=_s1QonRGrWM

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών