Τα δύο μεγάλα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα (1904)

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
Golden Age
Δημοσιεύσεις: 29046
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 01:24

Τα δύο μεγάλα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα (1904)

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Golden Age » 28 Ιαν 2019, 15:27

Το έτος 1904, έτος ενάρξεως του Μακεδονικού Αγώνα, παραμονή της ενάρξεώς του, προηγήθηκαν δύο μεγάλα συλλαλητήρια του Ελληνισμού για τη Μακεδονία. Το πρώτο ήταν στη - σκλαβωμένη τότε - Θεσσαλονίκη και το δεύτερο στην Αθήνα.

Το συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης:
Το ιστορικό συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης (1904)

Πυροδότησε τον μεγαλειώδη Μακεδονικό Αγώνα

20/01/2019

Γράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς

Τον Φεβρουάριο 1904 πραγματοποιήθηκε στις κεντρικές οδούς της Θεσσαλονίκης ένα πρωτοφανές συλλαλητήριο, το οποίο συνέβαλε καθοριστικά στις εξελίξεις που ακολούθησαν και στο ξέσπασμα του Μακεδονικού Αγώνα. Ο ελληνοχριστιανικός πληθυσμός της Μακεδονίας ξεσηκώθηκε αντιδρώντας στην εγκληματική δράση των Κομιτατζήδων αλλά και εμμέσως, εναντίον του εφησυχασμού της πολιτικής ηγεσίας της Ελλάδας (:Πρωθυπουργός Γεώργιος Θεοτόκης) και της Εκκλησίας.

Εικόνα

Χιλιάδες άνθρωποι ξεχύθηκαν στον Φαρδύ Δρόμο (Εγνατία Οδό) και στην οδό Χαμιντιέ (Εθνικής Αμύνης), στέλνοντας το μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση πως δεν επρόκειτο να παρακολουθούν αμέτοχοι την εξόντωση του Ελληνικού στοιχείου. Οι πάσης φύσεως προσπάθειες και εκ μέρους της Εκκλησίας για την αποτροπή οργάνωσης του συλλαλητηρίου απέτυχαν. Αντιθέτως η κινητοποίηση και η οργάνωση στέφθηκαν με απόλυτη επιτυχία, τα σχόλια του αθηναϊκού Τύπου ήταν διθυραμβικά και τα αποτελέσματα εξαιρετικά.

Το μακροσκελές Ψήφισμα του συλλαλητηρίου, αποτελεί πλέον γραπτό ιστορικό μνημείο για την ιστορία του τόπου. Η ελληνική κυβέρνηση, η οποία στον απόηχο της ήττας του 1897 τηρούσε αποστάσεις, υποχρεώθηκε να αναθεωρήσει τη στάση της στέλνοντας τέσσερις αξιωματικούς, μεταξύ των οποίων και ο Παύλος Μελάς, για να μελετήσουν την κατάσταση.

Εικόνα
Οδός Χαμιντιέ (Εθνικής Αμύνης), επιστολικό δελτάριο των αρχών του 20ού αιώνος.

Η αδιαφορία

Ήταν η εποχή που οι Βούλγαροι έδειχναν το πλέον απάνθρωπο και άνανδρο πρόσωπό τους, προβαίνοντας σε πρωτοφανή κακουργήματα εναντίον του ελληνοχριστιανικού στοιχείου. Οι αγανακτισμένοι Έλληνες, λοιπόν, αποφάσισαν να διαδηλώσουν μέσα στη Θεσσαλονίκη, προειδοποιώντας ότι θα προέβαιναν σε αντεκδικήσεις και αυτοδικίες. Όπως έχει επανειλημμένως διατυπωθεί, τον πόλεμο του 1897 ακολούθησε αδιαφορία εκ μέρους των ελληνικών κυβερνήσεων, οι οποίες, απασχολημένες με σοβαρά εσωτερικά ζητήματα, είχαν εγκαταλείψει την άμυνα του ελληνισμού της Μακεδονίας εις χείρας των αντιδράσεων των Βουλγάρων.

Οι τελευταίοι, χρησιμοποιώντας ως πρόφαση την απελευθέρωση της Μακεδονίας από τον τουρκικό ζυγό, κατέτρεχαν κάθε ελληνικό στοιχείο προσπαθώντας να αιφνιδιάσουν την Ελλάδα, όπως είχαν επιτύχει λίγα χρόνια νωρίτερα με την Ανατολική Ρωμυλία. Οι ελληνικές κυβερνήσεις άργησαν να συνέλθουν από την καταστροφή του 1897 και τα σκληρά οικονομικά μέτρα που ακολούθησαν με την εγκατάσταση στη χώρα μας της Διεθνούς Οικονομικής Επιτροπής. Το βάρος έπεφτε πλέον στις οικονομικές συνθήκες και την αντιμετώπισή τους, με αποτέλεσμα να αποφεύγεται εκ μέρους της Ελλάδος οιαδήποτε κίνηση μπορούσε να εκληφθεί ως εχθρική πράξη προς την Τουρκία και να κλονίσει την Συνθήκη που είχε υπογραφεί. Μόνον από το 1901 άρχισε εκ νέου να δίδεται κάποια μικρή ενίσχυση στις ελληνικές κοινότητες και μόνο για τα σχολεία και τις εκκλησίες οι οποίες ουσιαστικώς τα συντηρούσαν.

Εξέγερση Ίλιντεν

Είχαν πλέον αποκλειστεί οι σκέψεις περί αποστολής ανδρών, οπλισμού και σωμάτων στη Μακεδονία. Οπότε το πεδίο αφέθηκε ελεύθερο κατά τη διετία 1902-1903, στην δραστήρια προπαγάνδα των Βουλγάρων και στη διάκριση των κομιτατζήδων. Τα κομιτάτα τους συνέχιζαν τη δολοφονική δράση τους εναντίον των Ελλήνων, αυτή τη φορά όχι για να τους υποτάξουν, αλλά με το πρόσχημα να τους αποσπάσουν από την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία και να τους υπαγάγουν στο Βουλγαρικό Σχίσμα. Ακολουθούσαν ωστόσο την παραδοσιακή τακτική τους και οργανωμένοι σε συμμορίες, κακοποιούσαν και δολοφονούσαν τον πληθυσμό.

Τι είχε συμβεί; Είχε σημειωθεί (Αύγουστος 1903) η αποκαλούμενη «Εξέγερση του Προφήτη Ηλία Μεταμορφώσεως (:Ιλιντεν)», την οποία οι Σκοπιανοί γιορτάζουν ως εθνική επέτειο. Στον απόηχο του 1897 βουλγαρόφιλοι και σλαβόφωνοι προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν τις περιστάσεις και προετοίμασαν μεθοδικά τις κινήσεις ώστε ανήμερα του Προφήτη Ηλία, το 1903, εμφανίστηκαν να εξεγείρονται καταλαμβάνοντας κωμοπόλεις και χωριά. Ήταν περίοδος κατά την οποία, όπως ήδη αναφέρθηκε, η Ελλάδα είχε ουσιαστικώς αποδυναμωθεί και διακρινόταν για την πολιτική, διοικητική και στρατιωτική εσωστρέφειά της.

«Συμφωνία Μυρστέγης»

Ακολούθησε η Συμφωνία της Μυρστέγης (Mürzsteg Agreement), τον Οκτώβριο 1903, η οποία υιοθετήθηκε από τις Μεγάλες Δυνάμεις (Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία, Ιταλία) και προέβλεπε την επιβολή μεταρρυθμίσεων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Η Αγγλία δέχτηκε το κείμενο, αλλά εξέφρασε επιφύλαξη, ενώ η Γερμανία εξέφρασε την αντίθεσή της σε οιαδήποτε μείωση της κυριαρχίας του Σουλτάνου. Το νέο σχέδιο προέβλεπε δύο Ευρωπαίους πολιτικούς συμβούλους για τον Τούρκο Γενικό Διοικητή των Ευρωπαικών Βιλαετίων Χιλμή Χουσεΐν Πασά (Ρώσο και Αυστριακό), αναδιοργάνωση της Χωροφυλακής, στην οποία κατετάσσοντο και χριστιανοί, οι οποίοι θα συμμετείχαν πλέον και στη διοίκηση των βιλαετίων.

Το σημαντικότερο όμως ήταν ότι ένα άρθρο (3) προέβλεπε ότι η τουρκική κυβέρνηση, όταν ησύχαζαν τα πράγματα, θα προέβαινε σε εσωτερική διαρρύθμιση των ορίων βιλαετίων, σαντζακίων και καζάδων. Σκοπός ήταν η επίτευξη της όσο το δυνατόν καλύτερης ομοιογενούς κατανομής των εθνοτήτων της περιοχής. Οπότε Έλληνες, Βούλγαροι και Σέρβοι επεδίωκαν πλέον να ισχυροποιήσουν τη θέση τους με την προοπτική ενός ενδεχομένου μελλοντικού διαμελισμού. Μεταξύ άλλων βάση για τη διάκριση των πληθυσμών ετίθετο η εκκλησία και όχι η γλώσσα. Οπότε η Ελλάδα εξέφραζε την ικανοποίησή της για τη Συμφωνία εκείνη που ήταν σαφώς ο προπομπός για την εφαρμογή ευρύτερων προγραμμάτων.



Η Οργανωτική Επιτροπή

Δεν επιδείκνυε όμως και πρακτικά το ανάλογο ενδιαφέρον, οπότε τα ληστρικά κομιτάτα επιδόθηκαν σε ανηλεή αγώνα προς απόσπαση περισσότερων κοινοτήτων στο Βουλγαρικό Σχίσμα, ώστε να παρουσιαστεί ως βουλγαρική η πλειονότητα. Κάθε προσπάθεια αποτροπής των βιαιοτήτων αποτύγχανε, το κλίμα τρομοκρατίας απλωνόταν όλο και περισσότερο και πολλές ελληνικές κοινότητες βρέθηκαν σε κίνδυνο. Ιδιαιτέρως η ακμάζουσα οικονομικώς και κοινωνικώς ελληνική κοινότητα της Θεσσαλονίκης ήταν εκείνη που αντιδρούσε καταδικάζοντας την απάθεια στα όργια των κομιτατζήδων.

Βρισκόμαστε στον Φεβρουάριο 1904 και σπουδαίοι Θεσσαλονικείς αποφασίζουν να δράσουν. Σχηματίστηκε Οργανωτική Επιτροπή αποτελούμενη από τέσσερις δικηγόρους, τους Κωνσταντίνο Στ. Τάττη, Ιωσήφ Αδαμίδη, Σπύρο Τζαμτζή και Αθανάσιο Γ. Βόγα και τρεις διακεκριμένους πολίτες, τους Κωνσταντίνο Α. Φωκά, Αθανάσιο Π. Καλλιδόπουλο και Μιχαήλ Τσοπάνογλου. Οι άνδρες αυτοί ύψωσαν το ανάστημά τους και διαμαρτυρήθηκαν προς την Πύλη για τα εγκλήματα που διέπρατταν οι Βούλγαροι εναντίον του χριστιανικού πληθυσμού της Μακεδονίας, στέλνοντας ταυτοχρόνως και το μήνυμα στην Αθήνα για την ένοχη σιωπή της στα τεκταινόμενα.

Εικόνα


Η διαδήλωση

Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, ο Αλέξανδρος Β΄, ο Ρηγόπουλος, πιεζόμενος από τις τουρκικές Αρχές, εμφανιζόταν διαλλακτικός, συνιστώντας την αποτροπή της διαδήλωσης. Έλεγε πως ο Βαλής δεν συμμεριζόταν την απόφαση της κοινότητας και θα αρκείτο στο ψήφισμα, το οποίο θα εξεδίδετο θεωρώντας ταυτοχρόνως «ως λαβούσαν χώραν την διαδήλωσιν». Αλλά οι συστάσεις του Παναγιώτατου ήταν εμφανώς εκ καθήκοντος. Η Κοινότητα θεωρούσε πως δεν έπρεπε να τις εισακούσει, διότι η θέση του Μητροπολίτη ήταν εξαιρετικά λεπτή. Έτσι χιλιάδες Ελλήνων ξεχύθηκαν στον Φαρδύ Δρόμο (Εγνατία Οδό).

Μέσω της οδού Χαμιντιέ (Εθνικής Αμύνης), πέρασαν μπροστά απ’ όλα τα προξενεία και κατευθύνθηκαν στη Μητρόπολη κραυγάζοντας συνθήματα όπως «Κάτω οι δολοφόνοι» και «Κάτω οι Βούλγαροι». Η διαδήλωση, σύμφωνα με τα μέτρα της εποχής, υπήρξε μεγαλειώδης. Όλα τα ελληνικά καταστήματα ήταν κλειστά. Η συγκέντρωση χιλιάδων ανθρώπων κάτω από το Μητροπολιτικό Μέγαρο περιγράφεται από τις αθηναϊκές εφημερίδες με λαμπρά χρώματα για τη ζωντάνια και τον παλμό της. Αντιπροσωπεία επισκέφτηκε τον Μητροπολίτη, ο οποίος δεν απέφυγε τον πειρασμό να χαιρετήσει τους διαδηλωτές από τον εξώστη και να τους διαβεβαιώσει πως τα αιτήματά τους θα εισακούονταν.

Το Ψήφισμα

Η ουσία της κινητοποίησης του Φεβρουαρίου 1904 αποτυπώθηκε στο Ψήφισμα το οποίο επιδόθηκε στον Μητροπολίτη και έφτασε στα χέρια του Βαλή αλλά και των Μεγάλων Δυνάμεων. Έφερε διακόσιες σφραγίδες όλων των αδελφοτήτων, σωματείων, συντεχνιών, των εκκλησιών και της δημογεροντίας. Εκφράζονταν διαμαρτυρίες για τις καθημερινώς διαπραττόμενες δολοφονίες από τους θηριώδεις κομιτατζήδες και για το κλίμα τρομοκρατίας που είχε απλωθεί σε όλη τη Θεσσαλονίκη. Κατήγγελλαν τις ανθελληνικές βάνδαλες πράξεις και συνιστούσαν τη λήψη αυστηρών μέτρων προς περιφρούρηση των ελληνικών κοινοτήτων. Επίσης, με ύφος δριμύ και εξαιρετικά αυστηρό κατήγγελλαν πως πολλοί υπάλληλοι δεν επιτελούσαν ευόρκως τα καθήκοντά τους.

Ανέφερε ότι «Ως τοις πάσι γνωστόν, από τινών ετών, το ομόδοξον ελληνικόν στοιχείον υφίσταται συστηματικόν και απηνή καταδιωγμόν υπό διοργανουμένων επί τούτω βουλγαρικών συμμοριών, εκ Βουλγαρίας ορμωμένων γνωστόν υπό το όνομα “Κομιτάτα”, όστις διωγμός τείνει να καταστήση προβληματικήν την ύπαρξιν ημών εν τη χώρα ταύτη, εις την οποίαν γνωστή είναι η εκ παλαιοτάτων χρόνων πρωτεύουσα και εκπολιτιστική θέσις ημών.

»Δια του πρωτοφανούς αγρίου τούτου εν τη ιστορία των Εθνών φυλετικού καταδιωγμού επεδιώχθη και επιδιώκεται απανθρώπως προ των ομμάτων του πεπολιτισμένου κόσμου, ουδέν πλέον ουδέν έλαττον, ή η εξόντωσις της ημετέρας φυλής από της χώρας ταύτης. Διότι τις δύναται να αμφισβητήση ότι καθ’ εκατοντάδας όλας αριθμούνται οι ιεροί ναοί και τα Μοναστήρια, τα οποία βία και ατιμωρητεί ως επί το πλείστον, ήρπασαν αφ’ ημών και εσφετερίσθησαν, και άτινα ανέκαθεν και εξ αρχής ανήκον τη ημετέρα εκκλησία, και τω Γένει ημών;».

Στη συνέχεια, απεικονιζόταν λεπτομερώς η εγκληματική δράση των κομιτάτων, δηλωνόταν η πίστη στην νομιμότητα που είχαν επιδείξει οι Έλληνες, αλλά και η απογοήτευση που πλημμύριζε τις ψυχές τους, διότι οι ελπίδες τους δεν δικαιώθηκαν και οι εγκληματίες είχαν αποθρασυνθεί. Οι Έλληνες δήλωναν φιλήσυχοι πολίτες, τάσσονταν υπέρ της τάξης, της ειρήνης και της ησυχίας αλλά ταυτοχρόνως έκαναν λόγο περί αυτοδικίας «εις ην το αίσθημα της αυτοσυντηρήσεως συνήθως εξωθεί τον άνθρωπο». Εν ολίγοις δήλωναν αποφασισμένοι να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Είναι χαρακτηριστικός ο τρόπος που έκλεινε την ανταπόκρισή του με τα γεγονότα του συλλαλητηρίου Θεσσαλονίκης ο Νικόλαος Φιλιππίδης γράφοντας με κεφαλαία γράμματα πως «ο ελληνικός πληθυσμός ανεθάρρησε μεγάλως και είναι έτοιμος εις πάσαν αυτοδικίαν πλέον αν τα εγκλήματα του κομιτάτου δεν παύσωσιν».

Η «κομματική μούχλα»

Όσο συνέβαιναν αυτά στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα ζούσαν σε άλλη… σφαίρα. Ετοίμαζαν συλλαλητήρια εναντίον των στρατιωτικών δαπανών, τους φόρους και εν γένει την οικονομική κατάσταση. Αλλά «εκ της πρωτευούσης της Μακεδονίας εξορμήσασα υπερπηδά τα σύνορα του Ελληνικού Βασιλείου και φθάνει εις τας Αθήνας, εις την Ελλάδα όλην άλλη φωνή: Ζήτω ο Ελληνισμός!» έγραφαν οι εφημερίδες. Τα αποτελέσματα του συλλαλητηρίου εκείνου της Θεσσαλονίκης δεν έχουν ακόμη αποτιμηθεί. «Αληθώς είναι μέγα το γεγονός της Θεσσαλονίκης. Ούτε επίσης έχει αναδειχθεί, στον βαθμό που συνέβη, η επιρροή που άσκησε ο αντίκτυπος του συλλαλητηρίου και όσα ακολούθησαν στην σκέψη του σώφρονα Πρωθυπουργού Γεωργίου Θεοτόκη.

Εικόνα
Γεώργιος Θεοτόκης

Η γενική κατακραυγή που εκδηλώθηκε μέσω του Τύπου εναντίον της κυβέρνησης ήταν εντυπωσιακή. Η πένα του Γρηγόρη Ευστρατιάδη ήταν εκείνη που αναλάμβανε να στείλει το μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση. «Δεκαπέντε χιλιάδες δούλοι Έλληνες της Θεσσαλονίκης συγκροτούν διαδήλωσιν κατά των φονέων του Ελληνισμού εις τα όμματα της διπλωματίας. Η απεγνωσμένη φωνή της γενναίας ελληνικής κοινότητος (απευθύνεται) προς την Ευρώπην. Αλλά προς την Ευρώπην αμέσως αποτείνεται η μεγάλη αυτή φωνή του σφαζομένου Έθνους; Ή διέρχεται πρώτον εξ Ελλάδος και μας ραπίζει; Ή απευθύνεται προς το ελεύθερον Κράτος, το οποίον η δημοκοπία μερικών πατριωτών μάχεται την στιγμήν αυτήν ν’ αποσπάση βιαίως και οριστικώς από την ελληνικήν ιδέαν;».

Είναι γνωστό πως ο Γ. Θεοτόκης δεν ήταν προσανατολισμένος προς έναν ένοπλο αγώνα ο οποίος θα περιέπλεκε την Ελλάδα σε νέα περιπέτεια με την Τουρκία. Αλλά η αντίδραση που προκλήθηκε δεν μπορούσε να τον αφήσει αδιάφορο. Ως πρώτο μέτρο κρίθηκε η άμεση αντικατάσταση των προξένων στη Μακεδονία και η απομάκρυνση εκείνων που τηρούσαν αδιάφορη στάση. Περισσότερο ακόμη διότι οι εκθέσεις τους δεν ήταν ακριβείς και δεν περιείχαν ορθές εκτιμήσεις της πραγματικής κατάστασης.

Ο Μακεδονικός Αγώνας

Ταυτόχρονα αποφασίστηκε η αποστολή στη δυτική Μακεδονία επιτροπής, αποτελούμενης από τέσσερις αξιωματικούς, οι οποίοι κλήθηκαν να μελετήσουν επί τόπου την κατάσταση. Έπρεπε να εκτιμήσουν εάν απαιτείτο η ενίσχυση σε μέσα και προσωπικό των υπηρεσιών που διέθετε η Ελλάδα. Επικεφαλής τέθηκε ο Αλέξανδρος Κοντούλης, στρατηγός αργότερα στην Μικρά Ασία, ο Παύλος Μελάς, ο μετέπειτα Αρχιστράτηγος Αναστάσιος Παπούλας και ο Γεώργιος Κολοκοτρώνης.

Στα τέλη Φεβρουαρίου 1904 συναντήθηκαν στο Βελμίστι κοντά στα σύνορα. Οι εξελίξεις είναι, λίγο έως πολύ, γνωστές. Επέστρεψαν, καταθέτοντας διαφορετικές προτάσεις και εκτιμήσεις. Τον Ιούνιο πλέον του ιδίου έτους η Κυβέρνηση Γ. Θεοτόκη κατέληγε στην απόφαση οργάνωσης σωμάτων, ενώ τα προξενεία έδιδαν πλέον καθαρή εικόνα της κατάστασης. Τόνιζαν την ανάγκη συντονισμένης δράσης. Η κυβέρνηση δίσταζε ακόμη. Η ευθύνη ενδεχομένης ρήξης με την Τουρκία, την οδηγούσε να αφήσει την πρωτοβουλία σε ιδιώτες και οργανώσεις. Εξάλλου, αφυπνίστηκε και η Αθήνα. Περίπου 3 μήνες αργότερα πραγματοποιήθηκε συλλαλητήριο στους Στύλους του Ολυμπίου Διός. Ακολούθησε το μεγαλείο του Μακεδονικού Αγώνα.

https://www.taathinaika.gr/to-istoriko- ... 3eQc3mjwjQ
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Golden Age την 28 Ιαν 2019, 15:35, έχει επεξεργασθεί 4 φορές συνολικά.

Άβαταρ μέλους
Golden Age
Δημοσιεύσεις: 29046
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 01:24

Re: Τα δύο μεγάλα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα (1904)

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Golden Age » 28 Ιαν 2019, 15:32

Το συλλαλητήριο της Αθήνας:
Μεγάλο συλλαλητήριο για τη Μακεδονία στους Στύλους του Ολυμπίου Διός (1904)

20/01/2019

Γράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς

Δύο μεγάλα συλλαλητήρια για τα δίκαια της Μακεδονίας πραγματοποιήθηκαν το 1904. Το πρώτο στη Θεσσαλονίκη και το δεύτερο στην Αθήνα, στους Στύλους του Ολυμπίου Διός. Ήταν μία πανελλήνια διαμαρτυρία εναντίον των ανθελληνικών ευρωπαϊκών σκευωριών και τον οργίων στα οποία είχαν επιδοθεί οι κομιτατζήδες, δηλαδή εκείνοι που ανήκαν στα δήθεν απελευθερωτικά Βουλγαρικά Κομιτάτα. Για την οργάνωση του συλλαλητηρίου στην Αθήνα σχηματίστηκε Οργανωτική Επιτροπή, στην οποία συμμετείχαν σημαντικές προσωπικότητες της πολιτικής και πνευματικής ζωής του τόπου, βουλευτές, πανεπιστημιακοί καθηγητές κ.ά. Ο δήμος Αθηναίων παρεχώρησε το δημαρχιακό μέγαρο των Αθηνών για τις συνεδριάσεις της.

Εικόνα
Σκίτσο στον ΡΩΜΗΟ του Γ. Σουρή για το συλλαλητήριο (1904).

Οι διοργανωτές

Ουσιαστικά το συλλαλητήριο ήταν εναντίον των παρασκηνιακών ενεργειών των Μεγάλων Δυνάμεων, των οποίων τα σχέδια προέβλεπαν να διχάσουν τη Μακεδονία. Τα σχέδιά τους όμως είχαν διαρρεύσει και τα παρασκήνια εκείνων των ημερών παραμένουν σχεδόν άγνωστα. Τα γνώριζε όμως άριστα ο καταγόμενος από την Νιγρίτα Σερρών και πρωτεργάτης του Μακεδονικού Αγώνα Αθανάσιος Αργυρός (1859-1945).
Ήταν από τους πρωτεργάτες οργάνωσης του συλλαλητηρίου, με επικεφαλής τον φυσικο-χημικό και καταγόμενο από το Βογατσικό Καστοριάς Όθωνα Ρουσσόπουλο, ο οποίος ήταν και πρόεδρος του Μακεδονικού Συλλόγου. Είχε ιδρύσει τη Βιομηχανική και Εμπορική Ακαδημία και πρωτοστατούσε στις εθνικές εξελίξεις. Επίσης συμμετείχε ο Νικόλαος Ζαμανίκος, ο αποκαλούμενος και πρόεδρος των προέδρων, επειδή ήταν πρόεδρος του Συνδέσμου Συντεχνιών Αθηνών και Πειραιώς.

Εικόνα

Οι ομιλητές

Ακολουθούσαν οι πρόεδροι του Συνδέσμου Ελλήνων Δημοδιδασκάλων, οι Κρήτες, οι Ηπειρώτες κ.ά. Η συγκέντρωση έγινε στις 23 Μαΐου 1904 και ήταν μοναδικός ο όγκος του κόσμου που έφτασε στην Αθήνα από κάθε γωνιά της χώρας. Με σημαίες, λάβαρα και σήματα βροντοφώναξαν υπέρ των δικαίων της Μακεδονίας, απαιτώντας να περιέλθει ολόκληρη στην Ελλάδα. Ο Ρουσσόπουλος, στη δική του ομιλία, επικαλούμενος ιστορία δύο χιλιάδων ετών, ξεκαθάρισε ότι η Μακεδονία διαμελιζόταν και δημιουργούντο οι προϋποθέσεις ώστε να αποκόπτονται μεγάλα τμήματα από την επικοινωνία τους με τη μητέρα Ελλάδα.
Μεταξύ των ομιλητών βρισκόταν και ο ιστορικός καθηγητής του Πανεπιστημίου Παύλος Καρολίδης, ο οποίος κυριολεκτικά μάγεψε το πλήθος με όσα ανέφερε. Ο συνετός δάσκαλος αφού επισήμανε ότι «Η Μακεδονία κινδυνεύει», εξέφρασε την πίστη του ότι «δεν υπάρχη όχι Κυβέρνησις αλλ’ ούτε καρδία ελληνική, η οποία να μη πονή δια τα παθήματα των αδελφών μας».

Εικόνα
Γεώργιος Σουρής (σκίτσο Ευθύμιου Παπαδημητρίου).


Και ο Γεώργιος Σουρής:

«Ζήτω φίλοι Μακεδόνες…»!
Στο κλίμα των ημερών και της μεγάλης συγκέντρωσης προσέτρεχε και ο Γ. Σουρής να συνεισφέρει τους στίχους του: «Ζήτω, φίλοι Μακεδόνες, και στιγμήν δεν απαυδώ / να φωνάζω κι’ απ’ εδώ / προς δολίους Ευρωπαίους, / τα μυαλά των να γανώνω, / και ληστάς αποτροπαίους, / διαρκώς να κεραυνώνω». Μεμφόταν δε ο Γ. Σουρής τη στάση των Αθηνών, η οποία ενώ έβλεπε να δολοφονούνται Έλληνες και να καίγονται εκκλησίες, αρκούνταν σε εκφράσεις συμπαθείας. Αφιέρωσε μάλιστα ένα φύλλο του «Ρωμηού» του στο συλλαλητήριο και με τον τίτλο «Ο Φασουλής με τόνον / προς πλήθος Μακεδόνων»: «Ανεβασμένος στους Διός τους παναρχαίους στύλους / κι’ εκ τούτων μη φοβούμενος, τραμβάϋ, σούστες, σκύλους, / θα βγάλω λόγον σήμερα παράποτ’ εθνικόν / προς το συλλαλητήριον το Μακεδονικόν. / Ω Μακεδόνες προσφιλείς, / σας προσφωνεί κι’ ο Φασουλής / μετά των άλλων φίλων / λόγον προς σας οφείλων. / Ω Μακεδόνες αδελφοί, πολυβασανισμένοι / κι’ εδώ κι’ εκεί πλανώμενοι και διασκορπισμένοι, / κυττάζομεν τους πόνους σας, / ακούομεν τους στόνους σας, / μα τίποτε δεν έχομεν καλύτερον να κάμωμεν, / παρά με λόγους μοναχά θερμούς να σας συνδράμωμεν».
Απευθυνόμενος στους Μακεδόνες ο Γ. Σουρής προσπαθούσε να τους ενθαρρύνει γράφοντας «Ω Μακεδόνες αδελφοί, που της υπομονής σας / η δύναμις θαυμάζεται, / των ελευθέρων η πατρίς για τους φρικτούς φονείς σας, / γοργώς προετοιμάζετε». Το ελληνικό κράτος, έστω και καθυστερημένα, είχε αρχίσει τις προετοιμασίες, από κάθε άποψη, για να ενισχύσει τον αγώνα που διεξήγετο στην Μακεδονία. Γι’ αυτό έγραφε ο Σουρής: «Για ποιους ξοδεύονται λεφτά; / για ποιους συμβαίνουν όλ’ αυτά; / θα καταλάβετε μ’ εμάς πως γίνονται και μόνον / για σας τα δύστυχα παιδιά των πάλαι Μακεδόνων». Ο Γ. Σουρής καλούσε τους Μακεδόνες να σπεύσουν στην συγκέντρωση, στους Στύλους του Ολυμπίου Διός, διότι «Αδελφοί μου Μακεδόνες, ποιος μπορεί να σιωπά. Σαν κυττάζη τους σφαγείς / να κυλίουν κατά γης / το κεφάλι του δασκάλου, το κεφάλι του παππά; / Για των φίλων Μακεδόνων τα κεφάλια τα κομμένα, / που φωνάζουν ωιμένα, / ποιος Ρωμηός δεν θα ξυπνήση με καπνούς εις το κεφάλι / κι ένα λόγο δεν θα βγάλη / μετ’ αισθήματος πολλού / κάν στους Στύλους καν αλλού;».

Εικόνα
Η περιοχή του Ολυμπιείου.

Το Ψήφισμα

Η συγκέντρωση κατέληξε σε ιστορικό Ψήφισμα, το οποίο απηύθυνε έκκληση «εις τα φιλοδίκαια αισθήματα του πολιτισμένου κόσμου υπέρ των καταπατουμένων ανθρωπίνων και εθνικών δικαιωμάτων του Ελληνισμού». Διαμαρτύρονταν διότι οι εντολοδόχοι της Ευρώπης εισάγοντας μεταρρυθμίσεις στα τουρκικά βιλαέτια της Θεσσαλονίκης, του Μοναστηρίου και του Κοσσυφοπεδίου, διέγραφαν όρια. Το έκαναν με τέτοιον τρόπο ώστε άφηναν εκτός, μέγα μέρος του σαντζακιού της Κορυτσάς και ολόκληρο το σαντζάκι των Σερβίων.
Έτσι αποστερούσαν από την ευρωπαϊκή πρόνοια διακόσιες χιλιάδες Έλληνες της Μακεδονίας. Ταυτοχρόνως προδιαγράφονταν μελλοντικές εξελίξεις που μπορούσαν να στερήσουν την Ελλάδα από δικούς της τόπους. «Παρά πάσαν γεωγραφικήν αλήθειαν και επί υψίστη ζημία των ελληνικών συμφερόντων» όπως αναφερόταν στο προοίμιο του Ψηφίσματος. Πάντως, μέσω του Ψηφίσματος προειδοποιούνταν οι Μεγάλες Δυνάμεις πως αν δεν επενέβαιναν, θα ήταν αναγκασμένος να εμπλακεί ο ελεύθερος Ελληνισμός «και να πνιγή εις το αίμα ολόκληρος η Μακεδονία»!

https://www.taathinaika.gr/megalo-sylla ... MkvY9aY_pw

Άβαταρ μέλους
Chainis
Δημοσιεύσεις: 21282
Εγγραφή: 03 Απρ 2018, 19:39
Phorum.gr user: Chainis

Re: Τα δύο μεγάλα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα (1904)

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chainis » 30 Ιαν 2019, 11:16

Ωραιο νημα!
:bravo:
Όπου δεν κατάφερε να επικρατήσει ο ΕΛΑΣ εξοντωνοντας τις άλλες αντιστασιακες οργανώσεις δεν υπήρξαν και τάγματα ασφαλείας

Μάργκαρετ Θάτσερ:
Ο σοσιαλισμός είναι πολύ καλός μέχρι να τελειώσουν τα λεφτά των αλλων

Άβαταρ μέλους
Αρχέλαος
Δημοσιεύσεις: 6711
Εγγραφή: 03 Απρ 2018, 19:01

Re: Τα δύο μεγάλα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα (1904)

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Αρχέλαος » 04 Ιουν 2020, 14:00

Πολύ ωραίο. Δεν ήξερα για τα συλλαλητήρια, ενδιαφέρον.
"Πως μπορεί να είμαστε 20 χρόνια πίσω από την Αμερική, χωρίς αυτή να είναι 20 χρόνια μπροστά από εμάς;"


Άβαταρ μέλους
Σέλευκας
Δημοσιεύσεις: 8923
Εγγραφή: 04 Αύγ 2018, 01:00
Phorum.gr user: Seleykos
Τοποθεσία: Sapan

Re: Τα δύο μεγάλα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα (1904)

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Σέλευκας » 11 Ιουν 2020, 18:14

Ο Οθων Ρουσσόπουλος που οργάνωσε την διαδήλωση της Αθήνας 'ηταν πρόεδρος του Μακεδονικού Συλλόγου (Αθήνας), ίδρυσε στον Πειραιά την σχολή που μετεξελίχτηκε στην ΑΣΟΕ. Ηταν χημικός και ήταν αυτός που πρώτος ανέλαβε τη συντήρηση του μηχανισμού των Αντικυθήρων, απο τους πρώτους που ανέπτυξαν τεχνικές συντήρησης αρχαιοτήτων. Γιος του καθηγητή πανεπιστημίου Αθανάσιου Ρουσσόπουλου και αδεφός του Ρούσσου Ρουσσόπουλου καθηγητή Ελληνικών της Πριγκίπισσας Σίσυ. Είχε συνολικά οκτώ αδέρφια επιφανείς οι περισσότεροι. Η αδερφή του απο τις πρώτες φεμινίστριες έκανε αγώνα για να μπουν γυναίκες στο δικαστικό σώμα, δικαστής και η ίδια. Καμιά σχέση με τον σημερινό βουλευτή Ρουσσόπουλο που είναι Πελοποννήσιος.
Ιδιωτικές δομές παιδιών. Πως είναι δυνατόν;
Greece, Woke free

Άβαταρ μέλους
phorumitis
Δημοσιεύσεις: 1222
Εγγραφή: 01 Ιουν 2019, 15:19

Re: Τα δύο μεγάλα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα (1904)

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από phorumitis » 11 Ιουν 2020, 18:25

Ευτυχώς που οι εποχές τέτοιας εθνικιστικης εξαρσης έχουν περάσει

Άβαταρ μέλους
Golden Age
Δημοσιεύσεις: 29046
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 01:24

Re: Τα δύο μεγάλα συλλαλητήρια για τη Μακεδονία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα (1904)

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Golden Age » 12 Ιουν 2020, 17:12

phorumitis έγραψε:
11 Ιουν 2020, 18:25
Ευτυχώς που οι εποχές τέτοιας εθνικιστικης εξαρσης έχουν περάσει
Αυτά τα συλλαλητήρια υποστήριξαν όλους αυτούς τους αγώνες χάρη στους οποίους σήμερα η Μακεδονία είναι ελεύθερη.

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών