O Varese είναι σημαντική προσωπικότητα και έβαλε κι αυτός το λιθαράκι του στα μέσα του 20ου αιώνα. Ευχαρστώ.kongrosian έγραψε: ↑20 Σεπ 2021, 02:35γελάω για το σουρεαλιστικό της όλης πρότασης, όπως το γράφει στο wikipedia. είναι αστείο. και εδώ που τα λέμε είναι αστείο που έκοψε επαφές με τον Κέιτζ, επειδή έδινε περισσότερες ελευθερίες στους εκτελεστές. και γενικά η μουσική που βασίζεται σε τυχαία/στοχαστικά φαινόμενα γιατί να είναι σοβαρή. ας είναι απλά μουσική.
o Varese λέει ένα ωραίο, που θα σου αρέσει:
"When I was about twenty, I came across a definition of music that seemed suddenly to throw light on my gropings toward music I sensed could exist. Józef Maria Hoene-Wroński, the Polish physicist, chemist, musicologist and philosopher of the first half of the nineteenth century, defined music as 'the corporealization of the intelligence that is in sounds.' It was a new and exciting conception and to me the first that started me thinking of music as spatial—as moving bodies of sound in space, a conception I gradually made my own."
Με αφορμή αυτό που έγραψες να πούμε για το τυχαίο στην μουσική (και γενικότερα στην τέχνη) γιατί κάποιος μπορεί να σχηματίσει λάθος εντύπωση. Κάπου στο μέσο του προηγούμενου αιώνα η χρήση των δωδεκάφθογγων σειρών που εκτός από τις νότες επεκτάθηκε και στις άλλες παραμέτρους της σύνθεσης (ολικός σειραϊσμός) είχε ως αποτέλεσμα ένα αρκετά πολύπλοκο άκουσμα που δεν ήταν δυνατό να το προσεγγίσει ο ακροατής παρακολουθώντας μελωδικά και μοτιβικά στοιχεία και την επεξεργασία τους. Πολλοί έκαναν κριτική σε αυτό και αναζήτησαν μια διέξοδο προς κάτι άλλο. Μία πρόταση είναι αυτή του Ξενάκη, της οργάνωσης του υλικού σε ηχητικές επιφάνειες. Κάποιοι άλλοι στην προσπάθειά τους να κάνουν κάτι διαφορετικό επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν το τυχαίο. Μπορεί να συναντήσετε και τον όρο αλεατορική μουσική (alea = ζάρι). Έκτοτε το τυχαίο κάνει την εμφάνισή του αρκετά συχνά.
Ωστόσο τυχαίο δεν είναι το οτιδήποτε. Υπάρχουν διαδικασίες που εξασφαλίζουν συγκεκριμένο ηχητικό αποτέλεσμα και μέσα σε αυτές ο εκτελεστής έχει τη δυνατότητα να επιλέξει κάποιες ή όλες τις παραμέτρους με κάποιο τρόπο. Δηλαδή δεν πρόκειται εκεί που ακούς ένα σύγχρονο έργο με τέτοιες διαδικασίες ξαφνικά να ακούσεις μέσα έναν τσάμικο ή κάτι άλλο άσχετο προς το έργο. Οι διαδικασίες που επιλέγονται και οι οδηγίες που δίνονται δεν θα οδηγήσουν σε κάτι τέτοιο.