All about music

Νέες κυκλοφορίες, προτάσεις για νέα ακούσματα, κριτικές
Κανόνες Δ. Συζήτησης
Στα νήματα της ενότητας που βάζετε μουσικά βίντεο, παρακαλούμε να περιοριστείτε σε 1 ή το πολύ 2 βίντεο ανά ποστ, για να μην υπερφορτώνονται οι browsers.
Άβαταρ μέλους
ST48410
Δημοσιεύσεις: 24332
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 20:21

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ST48410 » 28 Ιαν 2019, 22:57

νύχτα έγραψε:
28 Ιαν 2019, 22:04
μεταχειρισμένο από κάποιο κατάστημα εννοείς φαντάζομαι,
ειδάλλως πώς θα έχω την δυνατότητα να το αγγίξω
Όχι. Πολλοί γονείς αγοράζουν στα παιδιά τα οποία προσπαθούν ένα φεγγάρι και μετά το παρατάνε. Τα όργανα τότε είναι σε καλή κατάσταση και φυσικά θα σε αφήσουν να το αγγίξεις. Δεν παθαίνει κάτι. Απλά δεν είμαι σίγουρος πόσο πρέπει να περιμένεις για να βρεθεί η ευκαιρία. Εννοείται ότι αν υπάρχει φίλος ή φίλη που ξέρει να το ελέγξει ακόμα καλύτερα. Ωστόσο δεν είναι τρομερή η τιμή ενός καινούριου. Εσύ ξέρεις βέβαια.

ΥΓ. Δεν έχω πολύ χρόνο σήμερα. Ίσως γράψω 1-2 πραγματάκια ακόμα. Αν θέλει ένας συντονιστής ας ανοίξει ένα θέμα "όργανο/πλήκτρα για εκμάθηση μουσικής" ή κάτι παρόμοιο να μη χαλάμε το θέμα εδώ.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος ST48410 την 28 Ιαν 2019, 23:02, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

νύχτα

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από νύχτα » 28 Ιαν 2019, 23:02

πολύ μπέρδεμα

Άβαταρ μέλους
ST48410
Δημοσιεύσεις: 24332
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 20:21

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ST48410 » 28 Ιαν 2019, 23:04

νύχτα έγραψε:
28 Ιαν 2019, 23:02
πολύ μπέρδεμα
Καθόλου. Πολύ απλά είναι τα πράγματα και η αγορά συγκεκριμένη. Δεν θα χαθείς. Σκέψου ένα όριο χρημάτων που θέλεις να διαθέσεις και μόλις βρω λίγο χρόνο θα συμπληρώσω και άλλα.
Ίσως βρούμε και όργανο από το thomann.de σε καλή τιμή.

νύχτα

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από νύχτα » 28 Ιαν 2019, 23:07

ST48410 έγραψε:
28 Ιαν 2019, 23:04

Καθόλου. Πολύ απλά είναι τα πράγματα και η αγορά συγκεκριμένη. Δεν θα χαθείς. Σκέψου ένα όριο χρημάτων που θέλεις να διαθέσεις και μόλις βρω λίγο χρόνο θα συμπληρώσω και άλλα.
Ίσως βρούμε και όργανο από το thomann.de σε καλή τιμή.
αμήν
ST48410 έγραψε:
28 Ιαν 2019, 22:57
Αν θέλει ένας συντονιστής ας ανοίξει ένα θέμα "όργανο/πλήκτρα για εκμάθηση μουσικής" ή κάτι παρόμοιο να μη χαλάμε το θέμα εδώ.
ναι, αν γίνεται, αισθάνομαι λίγο άσχημα

Άβαταρ μέλους
Χαοτικός
Δημοσιεύσεις: 22707
Εγγραφή: 09 Απρ 2018, 16:48
Phorum.gr user: Χαοτικός

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Χαοτικός » 28 Ιαν 2019, 23:09

Όπως διάβαζα τον τίτλο στις νέες δημοσιεύσεις ένιωθα με σιγουριά 100% ότι θα δω: All about Macedonia. :102:
Σαν σκουπίδια τυχαία χυμένα ο πιο όμορφος κόσμος.

Άβαταρ μέλους
sys3x
Δημοσιεύσεις: 37567
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 21:40
Τοποθεσία: m lagou

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από sys3x » 28 Ιαν 2019, 23:17

ST48410 έγραψε:
28 Ιαν 2019, 22:54
sys3x έγραψε:
28 Ιαν 2019, 22:20

Τώρα μόλις είδα κ το ποστ του Στάθη, καλά τα λέει απλά το θέμα νομίζω σε τι τιμή θα το βρει και τι θα είναι.
https://www.skroutz.gr/c/475/synthesize ... er_dir=asc

αρμόνια με δυναμικά πλήκτρα και 5 οκτάβες καινούρια. Όποιος ξέρει ας της προτείνει κάτι συγκεκριμένο. Σίγουρα καλύτερη επιλογή από το μεταχειρισμένο που δεν θα μπορέσει να το ελέγξει έμπειρος.
Κ μένα το πρώτο μου κάζιο ήτανε, παρεμπιπτόντως τα πρίβια έχουν τρομερό τουσέ για ηλ. πιάνα και πολύ τίμια στα λεφτά που ζητάνε.
ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΣΤΟΝ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ

.

Άβαταρ μέλους
sys3x
Δημοσιεύσεις: 37567
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 21:40
Τοποθεσία: m lagou

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από sys3x » 28 Ιαν 2019, 23:30

Χαοτικός έγραψε:
28 Ιαν 2019, 23:09
Όπως διάβαζα τον τίτλο στις νέες δημοσιεύσεις ένιωθα με σιγουριά 100% ότι θα δω: All about Macedonia. :102:

:8)
ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΣΤΟΝ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ

.

Άβαταρ μέλους
sys3x
Δημοσιεύσεις: 37567
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 21:40
Τοποθεσία: m lagou

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από sys3x » 29 Ιαν 2019, 03:47

και επειδή δεν είμαστε τίποτα φλώροι, απολιθώματα, κοθμούνια κτλ. είμαστε μια ζωντανή ιντεργουεμπική κενωνία και είμαστε πάντα μπροστά από όλους εδώ στην φορουμάρα. Τεράστια νέα!
Συγκλονιστικά νέα για τον κόσμο της σύγχρονης μουσικής μετά από αρκετές δεκαετίες...
Το μιδι, το παλαιότερο σταθερότερο απαράλλαχτο ουσιαστικά (ακόμη και τώρα είναι σε ε1.0) και σε συνεχή λειτουργία σε εκατοντάδες εκατομμύρια και βάλε συσκευές σε ολόκληρο τον κόσμο... πάει για ε2.0!

Απίστευτο;

ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΣΤΟΝ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ

.

Άβαταρ μέλους
ST48410
Δημοσιεύσεις: 24332
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 20:21

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ST48410 » 29 Ιαν 2019, 14:05

sys3x έγραψε:
29 Ιαν 2019, 03:47
Το μιδι, το παλαιότερο σταθερότερο απαράλλαχτο ουσιαστικά (ακόμη και τώρα είναι σε ε1.0) και σε συνεχή λειτουργία σε εκατοντάδες εκατομμύρια και βάλε συσκευές σε ολόκληρο τον κόσμο... πάει για ε2.0!
Αμήν!

Άβαταρ μέλους
ST48410
Δημοσιεύσεις: 24332
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 20:21

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ST48410 » 29 Ιαν 2019, 14:40

νύχτα έγραψε:
28 Ιαν 2019, 22:04
ως προς τον ήχο, το αρμόνιο μιμείται αρκετά το πιάνο;
Όχι πειστικά στα οικονομικά μοντέλα. Όσο ανεβαίνεις, τόσο περισσότερο μπορεί να ξεγελαστείς. Ωστόσο το βασικότερο πρόβλημα είναι το διαφορετικό πλήκτρο του πιάνου που κάνει και την εκτέλεση να διαφέρει κάπως. Αν σε ενδιαφέρει να παίξεις έργα κυρίως πιανιστικά τότε σκέψου εξ αρχής την αγορά βαρυκεντραρισμένων πλήκτρων. Εκεί θα απαιτηθεί μεγαλύτερος χώρος και περισσότερα χρήματα ( περισσότερα από 350 Ευρώ).
νύχτα έγραψε:
28 Ιαν 2019, 22:04
για τί διαφορά μιλάμε σε τιμή σε αυτά με τα δυναμικά πλήκτρα;
Σε 61 κανονικά πλήκτρα μπορείς να βρεις και κάτω από 100 Ευρώ σε όχι επώνυμο κατασκευαστή και γύρω στα 150 και άνω σε (ΥΑΜΑΗΑ, CASIO).
νύχτα έγραψε:
28 Ιαν 2019, 22:04
κι άλλος μου το επισήμανε αυτό, για το μίντι όμως

θα ήθελα να αποφύγω την πιθανότητα αναβάθμισης
(που κι αυτό φυσικά εάν συμβεί, δεν θα είναι σε σύντομο
χρονικό διάστημα :D) διότι όχι, ο απώτερος σκοπός δεν είναι
το πιάνο, ας είμαστε ρεαλιστές
Αν αντέχεις οικονομικά και ξέρεις και είσαι σίγουρη ότι θα έχεις χρόνο και διάθεση να το συζητήσουμε. Αν είναι μια αγορά που δεν ξέρεις που θα βγάλει πάρε ένα σχετικά οικονομικό όργανο και μετά βλέποντας πως πάει το πράγμα επενδύεις σε κάτι καλύτερο.

Καλό θα ήταν να πας σε ένα μουσικό κατάστημα και να παίξεις λιγάκι σε κάποια από αυτά. Δεν έχει σημασία που δεν ξέρεις. Πάτα μια νότα, πάτα
την ίδια γρήγορα, πάτα με διαφορετική δύναμη και θα καταλάβεις τις διαφορές. Δουλειά τους επίσης είναι να σου δείξουν. Δεν υπάρχει ντροπή στο να πεις ότι δεν ξέρεις. Απλά κράτα μικρό καλάθι στο τι θα σου προτείνουν γιατί είναι και πωλητές :)
Ο μουσικός δένεται με το όργανο, περνάει πολλές ώρες μαζί και δεν θέλεις κάτι που για οποιονδήποτε λόγο θα σε απωθεί. Εκεί δοκίμασε τα απλά, τα δυναμικά και τα βαρυκεντραρισμένα πλήκτρα και δες τι σου πάει. Μετά δώσε budget να κάνουμε προτάσεις.

Δεν είναι τίποτα δύσκολο η αγορά τέτοιου οργάνου. Μη σε αγχώνει. Σε αυτό που ψάχνεις υπάρχουν και πολλές επιλογές και εύκολο να τα δεις από κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα.

νύχτα

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από νύχτα » 29 Ιαν 2019, 22:50

ST48410 έγραψε:
29 Ιαν 2019, 14:40
Αν αντέχεις οικονομικά και ξέρεις και είσαι σίγουρη ότι θα έχεις χρόνο και διάθεση να το συζητήσουμε. Αν είναι μια αγορά που δεν ξέρεις που θα βγάλει πάρε ένα σχετικά οικονομικό όργανο και μετά βλέποντας πως πάει το πράγμα επενδύεις σε κάτι καλύτερο.

Καλό θα ήταν να πας σε ένα μουσικό κατάστημα και να παίξεις λιγάκι σε κάποια από αυτά. Δεν έχει σημασία που δεν ξέρεις. Πάτα μια νότα, πάτα
την ίδια γρήγορα, πάτα με διαφορετική δύναμη και θα καταλάβεις τις διαφορές. Δουλειά τους επίσης είναι να σου δείξουν. Δεν υπάρχει ντροπή στο να πεις ότι δεν ξέρεις. Απλά κράτα μικρό καλάθι στο τι θα σου προτείνουν γιατί είναι και πωλητές :)
Ο μουσικός δένεται με το όργανο, περνάει πολλές ώρες μαζί και δεν θέλεις κάτι που για οποιονδήποτε λόγο θα σε απωθεί. Εκεί δοκίμασε τα απλά, τα δυναμικά και τα βαρυκεντραρισμένα πλήκτρα και δες τι σου πάει. Μετά δώσε budget να κάνουμε προτάσεις.

Δεν είναι τίποτα δύσκολο η αγορά τέτοιου οργάνου. Μη σε αγχώνει. Σε αυτό που ψάχνεις υπάρχουν και πολλές επιλογές και εύκολο να τα δεις από κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα.
μα το θέλω εδώ και χρόνια

αλλά τώρα τελευταία υπάρχουν ας πούμε οι συνθήκες,
οπότε είναι μια καλή ευκαιρία

σ ευχαριστώ πάρα πολύ για τις πληροφορίες σου, με
βοήθησες εντέλει :D

Άβαταρ μέλους
κουλούρι Θεσσαλονίκης
Δημοσιεύσεις: 11589
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 16:39
Phorum.gr user: κουλούρι Θεσσαλονίκης
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από κουλούρι Θεσσαλονίκης » 31 Ιαν 2019, 01:33

Νότα
Εικόνα
Στη μουσική, η νότα (ή φθογγόσημο ή και φθόγγος), και ιδιαίτερα στο δυτικό κομμάτι της εν λόγω τέχνης, είναι μια θεμελιώδης έννοια με διπλή σημασιολογία:
  • Είναι τα σύμβολα που χρησιμοποιούνται στη μουσική σημειογραφία για να αναπαραστήσουν το τονικό ύψος και τη διάρκεια ενός ήχου, και
  • οι ήχοι που χαρακτηρίζονται από ευκόλως αντιληπτό τονικό ύψος, κι επομένως μπορούν να αναπαρασταθούν με τη βοήθεια της προαναφερθείσας σημειογραφίας.

Ονόματα
Σύμφωνα με τη δυτική μουσική θεωρία, υπάρχουν επτά νότες που ακούν στα ονόματα Ντο, Ρε, Μι, Φα, Σολ, Λα και Σι, ενώ οι αντίστοιχες αγγλικές ονομασίες είναι C, D, E, F, G, A και B.

Στην αντίστοιχη εικόνα με το διπλό πεντάγραμμο, στο πάνω πεντάγραμμο βρίσκεταιτο κλειδί του Σολ
και στη γραμμή όπου ξεκινά το κλειδί, τοποθετείται η νότα Σολ, η οποία είναι η G4. Αντίστοιχα στο κάτω πεντάγραμμο το κλειδί του Φα ξεκινά από τη γραμμή που τοποθετείται η νότα Φα. Η νότα C4 που είναι η νότα Ντο4 είναι το 'μεσαίο Ντο' που δημιουργεί συνέχεια στις οκτάβες των δύο πενταγράμμων.Η ένδειξη με τον αριθμό 4 δείχνει την οκτάβα που αντιστοιχεί στην 4η οκτάβα του πιάνου, και τοποθετείται συνήθως σε νότες εκτός πενταγράμμου, ώστε να γνωρίζουμε το ακριβές ύψος της νότας.


πηγή
(✿ ♥‿♥)
Je suis Αγις
Je suis Χαοτικός

Άβαταρ μέλους
κουλούρι Θεσσαλονίκης
Δημοσιεύσεις: 11589
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 16:39
Phorum.gr user: κουλούρι Θεσσαλονίκης
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από κουλούρι Θεσσαλονίκης » 31 Ιαν 2019, 01:35

Μουσικό κλειδί

Στη θεωρία της μουσικής, με τον όρο κλειδί (ή γνώμονας) εννοούμε το σύμβολο που βρίσκεται στην αρχή κάθε γραμμής πενταγράμμου, που προσδιορίζει την ονομασία και το ύψος κάθε μουσικού φθόγγου ανάλογα με τη θέση του στο πεντάγραμμο. Βάσει της θέσης του κλειδιού στο πεντάγραμμο μπορούμε να διαβάσουμε τα ονόματα των φθόγγων που αντιστοιχούν στις γραμμές και τα διαστήματα. Στη μουσική σημειογραφία υπάρχουν τα εξής τρία κλειδιά: κλειδί του Σολ, κλειδί του Φα και κλειδί του Ντο. Το καθένα απ' αυτά χρησιμοποιείται για διαφορετικά όργανα και φωνές, ανάλογα με την έκταση του καθενός. Χονδρικά, το κλειδί του Σολ είναι για τα υψίφωνα μέρη, το κλειδί του ντο για τα μεσόφωνα μέρη και το κλειδί του φα για τα βαθύφωνα μέρη.Εικόνα


Ιστορικά, στη μουσική σημειογραφία χρησιμοποιούνται δέκα κλειδιά:
  • Δύο κλειδιά του Σολ πρώτης και δεύτερης γραμμής
  • Πέντε κλειδιά του Ντο - ένα για κάθε γραμμή του πενταγράμμου
  • Τρία κλειδιά του Φα, τρίτης, τέταρτης και πέμπτης γραμμής.


Κλειδί του Σολ
Εικόνα
Το κλειδί του σολ δεύτερης γραμμής είναι το πιο διαδεδομένο κλειδί. Πρωτίστως γνωστό ως «κλειδί του βιολιού», χρησιμοποιούταν ιστορικά για να σημειώνει υψίφωνα μέρη. Χρησιμοποιείται για τα εξής μουσικά όργανα:
  • Φωνές: υψίφωνος, μεσόφωνος, οξύφωνος (συχνά με την προσθήκη του αριθμού 8 στο κάτω μέρος του κλειδιού).
  • Έγχορδα: άρπα, πιάνο, βιολί, κιθάρα, λύρα, τσέλο (ψηλές νότες).
  • Ξύλινα πνευστά: φλάουτο, πίκολο, φλογέρα, όμποε, αγγλικό κόρνο, κλαρινέτο, σαξόφωνo, γκάιντα.
  • Χάλκινα πνευστά: τρομπέτα, κόρνο, ευφώνιο.
  • Κρουστά: βιμπράφωνο, μαρίμπα, μεταλλόφωνο, πιάνο (ψηλές νότες).
Κλειδί του Φα
Εικόνα
Μουσικά κλειδιά σε χρήση τον 15ο αι. (Ντο-Φα-Σολ)
Το κλειδί του φα τέταρτης γραμμής, γνωστό και ως 'κλειδί του μπάσσου', χρησιμοποιείται για τα εξής όργανα:
  • Φωνές: βαρύτονος, βαθύφωνος.
  • Έγχορδα: πιάνο (χαμηλές νότες), τσέλο, κοντραμπάσο, βιόλα ντα γκάμπα, ηλεκτρικό μπάσο.
  • Ξύλινα πνευστά: φαγκότο, κλαρινέττο μπάσσο, σαξόφωνο μπάσσο.
  • Χάλκινα πνευστά: τρομπόνι, τούμπα.
  • Κρουστά: τυμπάνια, μαρίμπα (χαμηλές νότες), πιάνο (χαμηλές νότες).

Κλειδί του Ντο
Εικόνα
Το κλειδί του ντο τρίτης γραμμής, γνωστό και ως "κλειδί της άλτο" χρησιμοποιείται για τη βιόλα και συχνά για το αγγλικό κόρνο. Το κλειδί του ντο τέταρτης γραμμής χρησιμοποιείται για την ψηλή περιοχή στο φαγκότο, το τρομπόνι και το τσέλο.

Ειδικά για τις φωνές, στην προκλασσική εποχή και μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα, τα κλειδιά χρησιμοποιούνταν ως εξής:
  • υψίφωνος (σοπράνο): κλειδί σολ δεύτερης γραμμής και κλειδί ντο πρώτης γραμμής.
  • δραματική υψίφωνος (μέτζο σοπράνο): κλειδί ντο δεύτερης γραμμής.
  • μεσόφωνος (άλτο): κλειδί ντο τρίτης γραμμής.
  • οξύφωνος (τενόρος): κλειδί ντο τέταρτης γραμμής.
  • βαρύτονος και βαθύφωνος (μπάσσος): κλειδί ντο πέμπτης γραμμής, κλειδί φα τρίτης γραμμής και κλειδί φα τέταρτης γραμμής.

πηγή








Οκτάβα
Εικόνα
Στη μουσική, μια οκτάβα (λατινικά: octavus, ογδόη), γνωστή και ως διαπασών ή τέλεια οκτάβα, είναι το διάστημα μεταξύ ενός μουσικού φθόγγου και ενός άλλου με τη μισή ή τη διπλάσια συχνότητα. Ορίζεται από το ANSI ως μονάδα επιπέδου συχνότητας, όταν η βάση του λογαρίθμου είναι δύο. Η σχέση της οκτάβας είναι ένα φυσικό φαινόμενο που αναφέρεται ως «το βασικό θαύμα της μουσικής», η χρήση του οποίου είναι «κοινή στα περισσότερα μουσικά συστήματα».

πηγή
(✿ ♥‿♥)
Je suis Αγις
Je suis Χαοτικός

Άβαταρ μέλους
κουλούρι Θεσσαλονίκης
Δημοσιεύσεις: 11589
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 16:39
Phorum.gr user: κουλούρι Θεσσαλονίκης
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από κουλούρι Θεσσαλονίκης » 31 Ιαν 2019, 01:36

Μουσικό πεντάγραμμο


Το μουσικό πεντάγραμμο αποτελείται από πέντε παράλληλες ευθείες γραμμές σχεδιασμένες σε ίσες αποστάσεις μεταξύ τους, πάνω και ανάμεσα στις οποίες γράφονται οι μουσικοί φθόγγοι (οι νότες) της δυτικής μουσικής σημειογραφίας. Το πεντάγραμμο δεν διέθετε εξ αρχής πέντε γραμμές· η πρώτη του εφαρμογή από τον Γκουίντο ντ' Αρέτσο χρησιμοποιούσε τέσσερις γραμμές, ένα σύστημα το οποίο χρησιμοποιείται ακόμη και στις μέρες μας, για ορισμένους τύπους μεσαιωνικής φωνητικής μουσικής. Τον 18ο αιώνα, το πεντάγραμμο έφτασε να διαθέτει ακόμη και οκτώ γραμμές (Σκαρλάττι), ωστόσο η εκδοχή των πέντε γραμμών έχει επικρατήσει από τον 15ο αιώνα.

Στην αρχή του πενταγράμμου σημειώνεται ένα κλειδί, το οποίο αποτελεί σημείο αναφοράς για τον ορισμό των νοτών που αντιστοιχούν σε κάθε γραμμή και διάστημα. Υπαρχουν διάφορα μουσικά κλειδιά, με πιο συνηθισμένο αυτό του σολ, που ορίζει ότι στη δεύτερη από κάτω γραμμή του πενταγράμμου η νότα που γράφεται είναι το σολ. Το κλειδί του φα χρησιμοποιείται για τα βαθύφωνα όργανα και ορίζει ότι στην τέταρτη από κάτω γραμμή η νότα που γράφεται είναι το φα. Υπάρχουν και τα κλειδιά του ντο που χρησιμοποιούνται πιο σπάνια και ορίζουν τη θέση που γράφεται η νότα ντο.

Μετά το κλειδί μπορεί να σημειωθεί μια ή περισσότερες υφέσεις ή διέσεις, οι οποίες αποτελούν τον λεγόμενο οπλισμό· με βάση τον οπλισμό διακρίνεται η τονικότητα του έργου. Η απουσία οπλισμού (όπως στο παράδειγμα που παρατίθεται) δεν σημαίνει απουσία τονικότητας, αφού οι τονικότητες της Ντο μείζονας και Λα ελάσσονας δεν έχουν διέσεις ή υφέσεις, ενώ μπορεί να σηματοδοτεί τον φυσικό ελάσσονα τρόπο της Ρε. Παραδοσιακά ο οπλισμός δεν μπορεί να συνδυάζει διέσεις και υφέσεις, ωστόσο στη σύγχρονη κλασική μουσική πολλοί συνθέτες επιλέγουν αυτόν τον αντισυμβατικό τρόπο γραφής. Στα δε έργα τροπικής μουσικής, ο οπλισμός δεν αντιπροσωπεύει τονικότητα, αλλά τον δρόμο πάνω στον οποίο είναι γραμμένο το έργο.

Μετά το κλειδί και τον οπλισμό ακολουθεί το σύμβολο μεγέθους του μέτρου. Συνήθως έχει τη μορφή κλάσματος και διαβάζεται π.χ. τρία τέταρτα ή επτά όγδοα (3/4 και 7/8 αντίστοιχα). Ο αριθμητής αντιπροσωπεύει τη χρονική αξία του κάθε μέτρου, ενώ ο παρονομαστής τη βασική χρονική μονάδα μέτρησης. Το μέτρο των 4/4 που είναι και το πλέον κοινό μπορεί να γραφτεί τόσο ως κλάσμα (4/4), όσο και με το σύμβολο Commontime inline.png· το μέτρο 2/2, που ενέχει τη σημασία δύο κινήσεων ανά μέτρο, συμβολίζεται αντίστοιχα με Allabreve.svg.

Για τον διαχωρισμό των μουσικών μέτρων χρησιμοποιείται η διαστολή, από την οποία προκύπτουν τα μέτρα, τα οποία και αποτελούν ενότητες συγκεκριμένης χρονικής αξίας, η οποία αντιστοιχεί στο σημειωμένο μέτρο που αναφέρεται παραπάνω. Τα μέτρα διευκολύνουν τον εκτελεστή να αντιλαμβάνεται ευκολότερα τη χρονική του θέση στο μουσικό έργο, ειδικότερα όταν το μουσικό του μέρος τείνει να είναι επαναληπτικό και να μην έχει ευδιάκριτα σημεία αναφοράς. Η διαστολή εισήχθη στη μουσική σημειογραφία περί τον 15ο αιώνα· μέχρι τότε οι μουσικοί διάβαζαν μουσική χωρίς διαστολές, υπολογίζοντας τη χρονική τους θέση μετρώντας τις αξίες των νοτών και των παύσεων. Κάποιες σύγχρονες γερμανικές εκδόσεις διατηρούν αυτή τη συνθήκη, με την προσθήκη διαστολών ανάμεσα στα πεντάγραμμα κάθε φωνής, ώστε να διευκολύνουν τους εκτελεστές.

Στις μέρες μας υπάρχουν αρκετοί τύποι διαστολής, η καθεμία από τις οποίες εξυπηρετεί συγκεκριμένες ανάγκες: η απλή διαστολή για τον διαχωρισμό των μέτρων, η διπλή διαστολή, που σηματοδοτεί αλλαγή τονικότητας, ρυθμικής αγωγής, ή ενότητας του έργου, και η τελική διαστολή, που σηματοδοτεί το τέλος μιας αυτοτελούς ενότητας (π.χ. μια άρια στα πλαίσια μιας όπερας). Τέλος, στις διαστολές μπορούν να προστίθενται σύμβολα επανάληψης, χάρη τα οποία εξοικονομείται χώρος (χαρτί και μελάνι), αλλά και επίσης αποφεύγεται το γύρισμα πολλών σελίδων.


Εικόνα
Η πρώτη σελίδα από το Κοντσέρτο για άρπα και ορχήστρα σε Ντο μείζονα του Μότσαρτ: διακρίνονται τα πεντάγραμμα κατά ομάδες, με άγκιστρα ή αγκύλες στην αρχή, τα κλειδιά, το μουσικό μέτρο (C), οι νότες, οι διαστολές των μέτρων καθώς και άλλα στοιχεία της μουσικής σημειογραφίας.


Τύποι πενταγράμμων
Ο συνδυασμός πολλών πενταγράμμων, για τις ανάγκες σύνθεσης ενός έργου για ορχήστρα π.χ. αποσαφηνίζεται με τη δημιουργία συστημάτων ή ομάδων. Οι ομάδες πενταγράμμων μπορούν να αφορούν σε μία ομάδα οργάνων (π.χ. ξύλινα πνευστά της συμφωνικής ορχήστρας) και ενώνονται στην αρχή τους με μια επιμήκη αγκύλη. Όταν πρόκειται για υποομάδα ενός μεγαλύτερου συνόλου, χρησιμοποιούνται υποαγκύλες, οι οποίες διευκολύνουν τον αναγνώστη να κατηγοριοποιεί τις υποομάδες αντίστοιχα. Στην περίπτωση που δύο ή περισσότερα πεντάγραμμα αντιστοιχούν σε έναν εκτελεστή (όπως στο πιάνο ή την άρπα) χρησιμοποιείται το άγκιστρο. Σε κάθε περίπτωση το αντίστοιχο όργανο αναγράφεται πριν από το κάθε πεντάγραμμο, ολογράφως στην αρχή του έργου και σε συντομογραφία εν συνεχεία.ΕικόναΗ κλιμακα Ντο μείζονα, σε ενδεικτική ταμπλατούρα για κιθάρα και τυπική σημειογραφία.

Στην ομάδα των κρουστών οι γραμμές και τα διαστήματα ενός πενταγράμμου δεν αντιστοιχούν πάντα σε τονικά ύψη, αλλά σε διαφορετικά όργανα. Αυτό διευκολύνει τον εκτελεστή ο οποίος καλείται να παίξει ταυτόχρονα πολλά όργανα (π.χ. ντραμς), χωρίς να χρειάζεται να διαβάσει πολλές ξεχωριστές γραμμές για το κάθε όργανο. Στην περίπτωση που η μουσική είναι περίπλοκη, όπως π.χ. σε έργα για μεγάλη ορχήστρα, όπου ο κάθε εκτελεστής αντιστοιχεί σε ένα κρουστό όργανο, συνηθίζεται η χρήση μονόγραμμου πενταγράμμου (π.χ. γρανκάσα). Καθώς πολλά κρουστά δεν παράγουν συγκεκριμένα τονικά ύψη, είναι συνήθης η απουσία μουσικού κλειδιού, ή η χρήση του φυσικού κλειδιού (ή κρουστό κλειδί). Αυτό δεν αφορά τα κρουστά που παράγουν συγκεκριμένα τονικά ύψη, όπως τα τυμπάνια, το ξυλόφωνο κλπ.


Η κλιμακα Ντο μείζονα, σε ενδεικτική ταμπλατούρα για κιθάρα και τυπική σημειογραφία.
Ένας τύπος πενταγράμμου είναι και η λεγόμενη ταμπλατούρα, η οποία χρησιμοποιείται κυρίως για τα νυκτά όργανα της Αναγέννησης και του Μπαρόκ (π.χ. Αναγεννησιακό λαούτο, αρχιλαούτο κλπ). Το πεντάγραμμο αυτό διαθέτει συνήθως έξι γραμμές, πάνω στις οποίες συμβολίζονται όχι τα τονικά ύψη αυτά καθαυτά, αλλά η απαραίτητη δακτυλοθεσία που έχει ως αποτέλεσμα τα συγκεκριμένα τονικά ύψη. Οι ταμπλατούρες δεν διαθέτουν μουσικό κλειδί· αντ' αυτού χρησιμοποιείται η συντομογραφία ΤΑΒ και αντί για νότες χρησιμοποιούνται αριθμοί και γράμματα, που δείχνουν στον εκτελεστή τη θέση των δακτύλων στη χορδή.

Οι ταμπλατούρες χρησιμοποιήθηκαν και από άλλα όργανα, όπως το εκκλησιαστικό όργανο και την οκαρίνα, ενώ στις μέρες μας μια εξελιγμένη μορφή τους χρησιμοποιείται ευρύτατα στη τζαζ, την ποπ και ροκ, καθώς και άλλα είδη σύγχρονης μουσικής.

πηγή
(✿ ♥‿♥)
Je suis Αγις
Je suis Χαοτικός

Άβαταρ μέλους
κουλούρι Θεσσαλονίκης
Δημοσιεύσεις: 11589
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 16:39
Phorum.gr user: κουλούρι Θεσσαλονίκης
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: All about music

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από κουλούρι Θεσσαλονίκης » 31 Ιαν 2019, 01:42

Μια μικρή ιστορία για το πώς ξεκίνησαν οι νότες

Κάτι τοσο σημαντικό για τη μουσική όσο οι νότες, πηγάζει από τη θρησκευτική πίστη. Παράδοξο; Ας δούμε!
Εικόνα

Όλοι λίγο πολύ σίγουρα θα έχουμε ακούσει, από την παιδική μας ακόμα ηλικία, τις βασικές νότες ντο ρε μι, που συνοδεύουν πάντα, από τα πρώτα μας νανουρίσματα, μέχρι τα πιο αγαπημένα μας και πολυακουσμένα τραγούδια σε κάθε ηλικία... Αυτό που οι περισσότεροι από μας όμως δεν θα μπορούσαμε ποτέ να σκεφτούμε είναι πως κάτι τοσο σημαντικό για τη μουσική όσο οι νότες, πηγάζει από τη θρησκευτική πίστη.

Επιτρέψτε μου καταρχήν να σας συστηθώ: λέγομαι Κατερίνα Σταυριανέα, και είμαι φοιτήτρια στο τμήμα κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Από πολύ μικρή είχα μεγάλη αγάπη για τη μουσική... Πιθανότατα λόγω των γονιών μου, που με μεγάλωσαν σ' ένα σπίτι γεμάτο δίσκους, με όλα τα είδη μουσικής, από ρεμπέτικα μεχρι Pink Floyd, κι από ελληνικό έντεχνο μέχρι Claus Nomi... Μεγαλώνοντας, άρχισα να γράφω στίχους και κάπου στα 15 έκανα το πρώτο μου μάθημα κλασσικής κιθάρας. Εκεί λοιπόν ξεκίνησε και η επαφή μου με τις παρτιτούρες και το πεντάγραμμο...

Η αλήθεια είναι πως όλοι λίγο πολύ γνωρίζουμε, ή έχουμε ακούσει έστω και για μια φορά τη βασικότερη οκτάβα της μουσικής, "ντο ρε μι φα σολ λα μι ρε ντο" . Έχετε όμως αναρωτηθεί ποτέ πώς ακριβώς κατέληξαν όλοι οι μουσικοί παγκοσμίως να χρησιμοποιούν ένα τέτοιο σύστημα; Η απάντηση παραδόξως βρίσκεται στη θρησκεία και, παρ' όλο που δεν είμαι το πιο φανατικά πιστό άτομο που θα μπορούσε κανείς να βρει, παραδέχομαι πως αυτή η περίπτωση ήταν ένα αληθινό κατόρθωμα και ίσως θαύμα, σε μια λιγότερο ρεαλιστική αντιμετώπιση, της εκκλησίας. Για μένα τουλάχιστον, ο μουσικός αυτός κώδικας του "ντο ρε μι" αποτελεί μια παγκόσμια γλώσσα επικοινωνίας τόσο σημαντική για την ανθρωπότητα όσο τα μαθηματικά, ή, τον απλό καθημερινό διάλογο.

Δεν θα προλογήσω άλλο λοιπόν, μπαίνω στο θέμα... Οι νότες, όπως τις ξέρουμε σήμερα , πρωτοεμφανίστηκαν κάπου στον 16ο αιώνα, όταν ένας μοναχός της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, ο Γκουίντο Ντ' Αρέτσο, θέλοντας να ευχαριστήσει το Θεό για τα καλά που προσφέρει στους ανθρώπους, και τους αγίους για την καθοδήγησή του στον ίσιο δρόμο, μακριά από την αμαρτία και τη διαφθορά, ξεκίνησε να γράφει διάφορους ψαλμούς, ενώ του άρεσε πολύ να τους διαβάζει μελωδικά, έτσι ώστε, όπως είχαν σκεφτεί κάποτε οι Βυζαντινοί, να ακούγεται στον τόνο της φωνής του το πόσο ευγνώμων ειναι στον Κύριο και το πόσο χαρούμενος είναι για το δώρο της ζωής... Σημειωτέον βέβαια, πως και οι Βυζαντινοί μουσικοί είχαν δημιουργήσει ένα δικό τους μουσικό σύστημα, με τους ήχους "πα βου γα δι κε ζω νη", το οποίο ωστόσο δεν ήταν αρκετά εύχρηστο, και δυσκόλευε πολύ τη δημιουργία ασμάτων.
ΕικόναΚάπως έτσι λοιπόν, ο Γκουίντο, ξεκίνησε, μεταξύ άλλων, να γράφει έναν ύμνο προς τον Άγιο Ιωάννη... Ο ύμνος γράφτηκε στα λατινικά όπως ήταν φυσικό και είχε ως εξής:
'' Ut queante laxis, resonare fibris, mira gestorum, famuli tuorum, solve polluti, labii reatum, Sancte Johannes " , που σε ελευθερη μετάφραση σημαίνει:

" Για να μπορούν να υμνούν με χαλαρές χορδές οι δούλοι σου τα κατορθώματά σου, λύσε την αμαρτία των μολυσμένων χειλιών μου, Άγιε Ιωάννη " .


Έπειτα, σκέφτηκε πώς θα ήταν, αν δοκίμαζε να δημιουργήσει ονόματα - κλειδιά για τις νότες, μέσω αυτού του ψαλμού. Χρησιμοποίησε λοιπόν την πρώτη συλλαβή απο καθε στίχο του ύμνου, κ έτσι προέκυπταν 7 καινούρια ονόματα για τις νότες, όσοι ήταν και οι στίχοι του ύμνου. Αναλυτικά λοιπόν ακουγόταν έτσι:

Ut queante laxis

Resonare fibris

Mira gestorum

Famuli tuorum

Solve polluti

Labii reatum

Sancte Johannes ( όπου συγκεκριμένα χρησιμοποίησε τα δύο αρχικά γράμματα του ονόματος

του Αγίου ) .

Έτσι λοιπόν βρέθηκαν κωδικές μονοσύλλαβες ονομασίες για την οκταβα : ut, re, mi, fa, sol, la, si

Όταν όμως δοκίμασε τη χρήση τους, ενώ σε όλους τους μοναχούς άρεσε η πρότασή του και μάλιστα τη βρήκαν πολύ πρακτική, το " ut " που αποτελούσε την αρχή της οκτάβας δεν ηχούσε όμορφα, και φαινόταν δύσχρηστο. Έτσι ο Γκουίντο αποφάσισε να το αντικαταστήσει με τη συλλαβή " do " , από το ξεκίνημα της φράσης " Dominus Deus ", που χρησιμοποιούσαν οι μοναχοί στις προσευχές τους και που σημαίνει "Κύριος ο Θεός"...

Με την πάροδο των χρόνων, αυτό το σύστημα εγκαθιδρύθηκε μόνιμα και διαδόθηκε σε όλες τις γωνιές της γης, ως η πιο εύκολη και χρήσιμη κωδικοποίηση της μουσικής, η οποία προτιμάται από τους μουσικούς μέχρι και σήμερα.

Είναι αξιοσημείωτο το ότι, κάτι τόσο πνευματικό όσο η θρησκευτική πίστη, μπόρεσε να δημιουργήσει κατι τόσο χειροπιαστό, και σπουδαίο για τους ανθρώπους, όπως επίσης το οτι αυτό το κάτι σπουδαίο δν έχει όρια που το θέτουν μόνο εντός μιας εκκλησίας, αλλά χρησιμοποιήθηκε και χρησιμοποιείται για δεκαδες είδη μουσικής στον πλανήτη, όχι μόνο για τις ψαλμωδίες.. Φαίνεται λες και όντως, ίσως να υπαρχει μια ανώτερη δύναμη που "έσπρωξε" μια τέτοια δράση. Άλλωστε ας μην ξεχνάμε πως η μουσική είναι ένας τρόπος για μας να εκφράζουμε τα βαθύτερά μας συναισθήματα, ενώ λέγεται χαρακτηριστικά πως μπορεί να εξημερώσει μέχρι και άγρια θηρία..

Κλείνω λοιπόν εδώ αυτό το άρθρο, με ένα απόφθεγμα ενός παλιού καθηγητή μου θεολόγου στο γυμνάσιο: " ο άνθρωπος μπορεί να φτάσει στο ανώτερο πνευματικό επίπεδο, τη "θέωση" που λέμε, με 2 τρόπους... Ο ένας είναι η πίστη στο Θεό΄ ο δεύτερος είναι σίγουρα η μουσική" ...

Γράφει η Katerina Stavrianea (Metaluna)
(✿ ♥‿♥)
Je suis Αγις
Je suis Χαοτικός

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Μουσική”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών