Έβδομη Σφραγίδα- η καλύτερη ταινία όλων των εποχών

Κινηματογράφος (κριτικές και προτάσεις), θέατρο, ερμηνεία, χορός, τραγούδι, τηλεόραση, ραδιόφωνο κ.ά.
Nero

Έβδομη Σφραγίδα- η καλύτερη ταινία όλων των εποχών

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Nero » 12 Μαρ 2020, 20:49

επίκαιρη για πάνω απο 1 λόγους :003::wave:
Η «Εβδομη Σφραγίδα» του Ινγκμαρ Μπέργκμαν είναι μια παρεξηγημένη ταινία. Είναι τόσο βαρύς ο μύθος που κουβαλάει εδώ και έξι δεκαετίες ως «η ταινία για τον Θάνατο, στην οποία ο Χάρος παίζει σκάκι με τον ιππότη» που πολλοί θεατές, ανάμεσά τους και όσοι (αυτο)χαρακτηρίζονται σινεφίλ, θεωρούν δυσβάχταχτη μια (επαν)επίσκεψη στο πιο εμβληματικό ίσως έργο του Σουηδού σκηνοθέτη, εκείνο που όχι μόνο τον έκανε διάσημο διεθνώς και εκτόξευσε για πρώτη φορά το 1957 το όνομά στη σφαίρα του θρύλου, όπου θα εδραιωνόταν την ίδια ακριβώς χρονιά με τις «Άγριες Φράουλες» και τα υπόλοιπα θα γίνονταν κατόπιν ιστορία, αλλά σηματοδότησε και το πέρασμα του στην πιο σκοτεινή και ώριμη δημιουργική του περίοδο, στην οποία καταδύθηκε στην άβυσσο της ανθρώπινης ψυχής και προσπάθησε να ανιχνεύσει το νόημα της ζωής. Ή την απουσία του.

Όμως, πέρα από τις εκατοντάδες αναλύσεις, την αδιαμφισβήτητη επιρροή της ταινίας στην (ποπ και μη) κουλτούρα, την αναπόφευκτη αποδόμηση της και τις παρωδίες στις πιο χαρακτηριστικές σκηνές της, η «Εβδομη Σφραγίδα» παραμένει ένα έργο πολύσημο, ζωντανό και μοντέρνο, σε άμεσο διάλογο με την εποχή του, αλλά και κάθε εποχή, καθώς ο Μπέργκμαν αποφάσισε να τοποθετήσει τα υπαρξιακά ερωτήματα που τον ταλάνιζαν σε μια κατεξοχήν περίοδο έντονου σκοταδισμού, όπως ο Μεσαίωνας των Σταυροφοριών, άφησε, όμως, μέσα από το φως και τις σκιές, εσωτερικές κι εξωτερικές, να αναδυθούν τόσο η διαχρονικότητα και το αναπόδραστο του προβληματισμού του, όσο και η αίσθηση μιας αβίαστης ελαφρότητας και ευδαιμονίας (ναι, ευδαιμονίας) μπροστά στην πεπερασμένη θνητότητα μας, όπως αντικατοπτρίζεται στη δεύτερη πιο κλασική σκηνή της ταινίας, εκείνη του Χορού του Θανάτου.

Γιατί ο Αντόνιους Μπλοκ (μοναδικά ερμηνευμένος από τη δωρική και σχεδόν αποστεωμένη φιγούρα του Μαξ φον Σίντοφ στο ρόλο που τον έκανε διεθνή σταρ) μπορεί να είναι ένας ιππότης που επιστρέφει στη γενέτειρά του μετά από δεκαετή παραμονή στους Αγίους Τόπους, όπου (εντελώς ειρωνικά και μάταια) αντί για το Θεό στον υποτιθέμενο «τόπο κατοικίας του» είδε μόνο την ανείπωτη φρίκη, και βρίσκει μια χώρα ρημαγμένη από την πανούκλα και την απελπισία, όπου ο Χάρος έχει βγει κυριολεκτικά παγανιά και οι κάτοικοι έχουν παραδοθεί είτε σε έναν αυτοτιμωρητικό θρησκευτικό φανατισμό, είτε στη μισαλλοδοξία που οδηγεί νεαρά κορίτσια στην πυρά ως συνεργούς του Διαβόλου, δεν παύει όμως να είναι ταυτόχρονα και ο (κάθε) μοντέρνος άνθρωπος που αναζητά το Θεό και σε ένα ευρύτερο πλαίσιο το νόημα των πράξεων του, αλλά παίρνει για απάντηση μια εκκωφαντική σιωπή, όπως «εκείνη που επικράτησε όταν ο Αμνός άνοιξε την Έβδομη Σφραγίδα», κατά το χωρίο της Αποκάλυψης που ανοίγει και κλείνει την ταινία και που της δίνει τον τίτλο της.

Ο Θάνατος, ο οποίος από την αρχή κιόλας θα λάβει τη μαυροντυμένη και απόκοσμη μέσα στην ανατριχιαστική γοητεία της μορφή με το πάλλευκο δέρμα του Μπενγκ Έκεροτ, θα στοιχειώσει έκτοτε το κάδρο και ολόκληρη την ταινία (για να μη μιλήσουμε για τη συλλογική κινηματογραφική συνείδηση), παρά την ολιγόλεπτη και σποραδική εμφάνισή του, και η παρτίδα του σκακιού που θα ξεκινήσει με τον Μπλοκ, ως έσχατο μέσο αναβολής και παράτασης από τον τελευταίο για να δοθούν οι απαντήσεις στα υπαρξιακά ερωτήματά του, θα επανεμφανιστεί ως βασικό θέμα καθ’ όλη τη διάρκεια και μέχρι το προδιαγεγραμμένο τέλος της ως ο αρχετυπικός συμβολισμός αυτής της άνισης μάχης με έναν τον ένα παίχτη σίγουρα και a priori χαμένο. Παρά το γεγονός, όμως, ότι ο Θάνατος είναι το αναπόφευκτο τέλος της βιολογικής συνθήκης, ούτε αυτός έχει τις απαντήσεις στα ερωτήματα του Μπλοκ και θα του ομολογήσει με έναν υπεροπτικό κυνισμό ότι αυτός απλώς υπάρχει, χωρίς κανέναν μεταφυσικό προβληματισμό και καμία τελεολογία, αδιάφορος για την ύπαρξη του Θεού και του Διαβόλου.

Μέχρι όμως να ολοκληρωθεί αυτή η μονομαχία μεταξύ του Θανάτου και του Ιππότη, ο Μπέργκμαν καταφέρνει με αξιοθάυμαστη δραματουργική οικονομία και σε μόλις 96 λεπτά, να αποτυπώσει μια σκοταδιστική κοινωνία (με προφανείς αναλογίες στον πυρηνικό παροξυσμό της ψυχροπολεμικής εποχής της κυκλοφορίας της ταινίας) που περιμένει την Αποκάλυψη με σαδομαζοχιστικό ζηλωτισμό, αλλά και να δώσει μια αντιστικτική νότα ανακούφισης και χαράς μέσα στο μεσαιωνικό έρεβος, όχι μόνο στο πρόσωπο του Γενς, του νιχιλιστή και συμβιβασμένου με το τέλος συνοδού του Μπλοκ, ο οποίος εκσφενδονίζει σε ανύποπτο χρόνο τις πιο αστείες ατάκες και τους πιο φιλοσοφημένους αφορισμούς, παραπέμποντας σε ένα δονκιχωτικό δίδυμο με διαστάσεις υπαρξιακού buddy movie, αλλά κυρίως στην ομάδα της οικογένειας των πλανόδιων καλλιτεχνών που οι δύο άνδρες θα συναντήσουν και θα συμπορευθούν μαζί τους.

Ο Γιοφ (υποκοριστικό του Ιωσήφ), η Μία (υποκοριστικό του Μαρία) και ο μικρός Μίκαελ, με όλη την έκδηλη σημειολογική και θρησκευτική διάσταση των ονομάτων τους, αντιπροσωπεύουν τους καλλιτέχνες και τον αγώνα της δημιουργίας όχι μόνο ενάντια στους δυσοίωνους καιρούς (ο Γιοφ θα γίνει θύμα εξευτελισμού και γελοιοποίησης στο πανδοχείο από τους αποχαυνωμένους θαμώνες), αλλά και ως μοναδική μορφή τελικά αντίστασης στη ματαιότητα ενός κόσμου κενού από νοήματα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι μόνο αυτοί θα μείνουν ζωντανοί, όσο ο Γιοφ σε ένα ακόμη από τα αφελή θρησκευτικά του οράματα, θα δει τον Θάνατο, θριαμβευτή πλέον, να σέρνει το υπόλοιπο μπουλούκι στο Χορό του Θανάτου, έναν dance macabre, βγαλμένο από τις μεσαιωνικές δοξασίες, ο οποίος θα κορυφώσει την ταινία. Κι αυτός είναι ίσως τελικά ο ρόλος της τέχνης, ως η μόνη ελπίδα και μια πύρρειος νίκη σ’ αυτή τη στημένη παρτίδα, την οποία ο Μπέργκμαν με τη βοήθεια του διευθυντή φωτογραφίας Γκούναρ Φίσερ στήνει και καδράρει ως μια τεράστια τοιχογραφία εποχής, τόσο μακρινής και τόσο κοντινής με τη δική μας.

https://flix.gr/cinema/the-seventh-seal-review.html

Άβαταρ μέλους
aljawn
Δημοσιεύσεις: 6238
Εγγραφή: 19 Απρ 2019, 20:19
Phorum.gr user: aljawn

Re: Έβδομη Σφραγίδα- η καλύτερη ταινία όλων των εποχών

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από aljawn » 12 Μαρ 2020, 21:06

Παρόλο που είμαι φανατικός του κινηματογράφου, δεν πιστεύω ότι είναι το κατάλληλο μέσο για να παρουσιάσεις πολυεπίπεδα έργα.
Υπό αυτή την έννοια, είναι πολύ καλύτερη η Πανούκλα (του Καμύ) ή το πρώτο μισό από το Νόημα της Ζωής (του Φρανκλ).
Το τελευταίο έχει και πρακτικές συμβουλές (στο δεύτερο μισό), όπως και την αγαπημένη παραβολή του Θανάτου στην Τεχεράνη.

Άβαταρ μέλους
Bipsco
Δημοσιεύσεις: 3148
Εγγραφή: 15 Δεκ 2018, 14:25

Re: Έβδομη Σφραγίδα- η καλύτερη ταινία όλων των εποχών

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Bipsco » 12 Μαρ 2020, 21:07

Σίγουρα, μια από τις καλύτερες.

Άβαταρ μέλους
ΑΧΑΡΙΣΤΟΣ
Δημοσιεύσεις: 10776
Εγγραφή: 27 Αύγ 2018, 12:00

Re: Έβδομη Σφραγίδα- η καλύτερη ταινία όλων των εποχών

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΑΧΑΡΙΣΤΟΣ » 12 Μαρ 2020, 21:17

Με την ευκαιρια, R.I.P Max von Sydow


Ανδρέας

Re: Έβδομη Σφραγίδα- η καλύτερη ταινία όλων των εποχών

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ανδρέας » 12 Μαρ 2020, 21:42

Iδιοσυγκρασιακό κράμα ρεαλισμού και υπερρεαλισμού, ένα ιδιοφυές παραμύθι, ένα πραγματικό κινηματογραφικό ποίημα.

Άβαταρ μέλους
aLiCat
Δημοσιεύσεις: 15239
Εγγραφή: 10 Σεπ 2018, 22:00

Re: Έβδομη Σφραγίδα- η καλύτερη ταινία όλων των εποχών

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από aLiCat » 12 Μαρ 2020, 22:20

Εικόνα

R.I.P. Max von Sydow

Η πανούκλα απειλεί τη χώρα. Ο ιππότης συναντάει το Χάρο, που έρχεται να τον πάρει, και του προτείνει μια παρτίδα σκάκι με αντάλλαγμα τη ζωή του, αν τον κερδίσει. Ο Χάρος δέχεται. Η σκηνή είναι από τις πιο εμβληματικές στην ιστορία του σινεμά. Ο ιππότης και ήρωας της ταινίας έχει ιδανικά, αλλά κυρίως ερωτηματικά. Η αναστολή που ζητά από το Χάρο δεν είναι από αγάπη για τη ζωή, αλλά από επιθυμία να καταλάβει. Ο ιπποκόμος του, τον οποίο παίζει ο σπουδαίος Gunnar Björnstrand, δείχνει κυνικός γιατί έχει χάσει ακόμα και την περιέργεια των ερωτηματικών. Έχει αποδεχτεί τις αρνητικές απαντήσεις, και το γεγονός ότι ο θεός δεν είναι παρά μια εικόνα, ένα ψευδαισθητικό είδωλο που ο άνθρωπος δημιούργησε υπό την πίεση της άγνοιας, και του φόβου του για το απόλυτο του θανάτου. Οι ηθοποιοί του περιπλανώμενου θιάσου έχουν αποκλείσει από τη ζωή τους τα ερωτηματικά, όχι από χαζομάρα αλλά από ανάγκη και επιλογή, και χαίρονται τη ζωή, το παιδάκι τους, τις φρέσκιες φράουλες, τα ερωτικά παιχνίδια. Σ’ αυτούς χαρίζεται η τύχη ή ο Χάρος.

«Η αγωνία μου δεν είναι ίδια μ’ εκείνη των θρήσκων παρ’ όλο που εκδηλώνεται με τον ίδιο τρόπο», λέει ο Bergman σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη. Πραγματικά, η μεταφυσική αγωνία, η έλλειψη ικανοποίησης από τα προταθέντα, και συνεχώς προτεινόμενα, κοσμοθεωριακά συστήματα, ή ανικανότητα της παραδοσιακής ηθικής να ικανοποιήσει το ερευνητικό κι’ ανήσυχο πνεύμα του δημιουργού και, κυρίως, η ενοχλητική παρουσία του αισθήματος του «τέλους», οδήγησαν τον Bergman σε μια μανιασμένη αναζήτηση ενός «προσωπικού» θεού που στα έργα της ωριμότητας γίνεται ολοένα και περισσότερο απρόσωπος, μέχρι που χάνεται τελείως μέσα σε γενικευμένες και αόριστες μεταφυσικές θέσεις. Όπως και να ναι, η μεταφυσική του Bergman, έχει μια εξαιρετικά λεπτή διανοουμενίστικη ποιότητα και αν δεν υπήρχε πίσω της το πανίσχυρο στήριγμα της τιμιότητας και της ειλικρίνειας του δημιουργού για να της δώσει εκείνη την εντελώς προσωπική γεύση της εναγώνιας εξομολόγησης, θα κινδύνευε να καταρρεύσει από μόνη της, εξαιτίας ακριβώς της αοριστίας. Στην «Έβδομη σφραγίδα», αυτή η μεταφυσική αγωνία είναι απόλυτα ξεκαθαρισμένη, η αλληγορία αποχτά μια μοναδική διαύγεια, τα σύμβολα είναι τέλεια αποκαθαρμένα, σε σημείο που να μην αφήνουν κανένα περιθώριο για παρερμηνείες. Η συνεχής παρουσία του θανάτου όχι μόνο σαν αίσθημα αλλά και σαν απτό σύμβολο, ο αυτοσαρκασμός του δημιουργού για την ανικανότητα να δώσει μια προσωπική λύση στο πρόβλημα της σκοπιμότητας της ζωής και του θανάτου, η ισοπέδωση κάθε «σωτηριακής κοσμοθεωρίας», η βασανιστική παραδοχή ενός απλού βιολογικού γεγονότος (του θανάτου), η ειρωνεία των αφελών δογματικών και των εμπόρων της μεταφυσικής αγωνίας οι οποίοι προσπαθούν να «σώσουν» άλλους τη στιγμή που δεν κατάφεραν να σώσουν τους εαυτούς τους, και το σημαντικότερο, η ανικανότητα του κυνισμού ή της «κεκτημένης γνώσης», προσωποποιούμενης τέλεια από τον ιπποκόμο του Max von Sydow, για την εξεύρεση μιας κάποιας λύσης στο πάντα άλυτο πρόβλημα του παραλογισμού της ύπαρξης, όλα αυτά δημιουργούν μια τέλεια ισορροπημένη στη φόρμα της μεταφυσική ιλαροτραγωδία που σαν μόνη λύση προτείνει την άνευ όρων συμμετοχή στο ατέλειωτο παιχνίδι της ζωής και του θανάτου.


http://users.uoi.gr/kopi/?p=601
ᓚᕠᗢ ᗢᕡᓗ

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “7η τέχνη και Ηλ. ΜΜΕ”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών