ΓΑΛΗ έγραψε: ↑07 Ιαν 2025, 12:42
Blackdog έγραψε: ↑07 Ιαν 2025, 12:26
ΓΑΛΗ έγραψε: ↑07 Ιαν 2025, 12:11
Πρόσθεσα κάτι για τον Αλέξανδρο και τους επιγόνους στο προηγούμενο μου ποστ.
Για την τελευταία σου πρόταση, τί να πω; Αν αδιαφορείς, καλώς. Απλώς νόμιζα ότι σε ενδιάφερε περισσότερο το θέμα, αναφορικά με τον "αγαπημένο σου ποιητή"...
Τι;
![102 :102:](./images/smilies/102.gif)
Κοιτα, ξαναλεω οτι δεν ηταν ιστορικος αλλα ποιητης. Στο "Η Σατραπεια" πχ δεν βλεπω οτι περιγραφει την παρακμη των ελληνιστικων βασιλειων, αλλα τον συμβολισμο που υπαρχει απο πισω.
Την πτωση, τον συμβιβασμο, το ξεπουλημα ολα τυλιγμενα με την ψευδαισθηση του βολεματος και της επιτυχιας. Αυτο ειναι για μενα η αξια του Καβαφη και οχι η αποψη που ειχε το 1900 για την Ελληνιστικη εποχη.
...Για την οποια εποχη, επειδη την εχω μελετησει καπως, εχω βγαλει δικα μου συμπερασματα.
Πρώτα πηγαίνεις τη μπάλα στο πεδίο της ιστορικότητας, λες και μιλάμε για ιστορικό κείμενο και μετά στο πλαίσιο των συμβολισμών.
Σαφώς και ο Καβάφης ήξερε ιστορία. Σαφώς και δεν ήταν λυρικός... και ακριβώς γι' αυτό σε κάποιους είναι σχεδόν απωθητικός. Την παρακμή του ελληνισμού εκφράζει και καθόλου τυχαίως γι' αυτό θεωρείται και ο ίδιος παρακμιακός.
Σε κάθε περίπτωση, είναι σχεδόν "αστείο" ότι τα περισσότερα
παρακμιακά ποιήματα του Καβάφη, σπαρταράνε από ζωντάνια διαχρονικά, με σαφέστατες προσομοιώσεις καταστάσεων σε διεθνές και όχι μόνον σημερινό πλαίσιο. Και θα παραμείνουν τέτοια.
Αν καταλαβα καλα νομιζεις οτι το ειδα σαν ιστορικο κειμενο; Οχι δεν ειναι ετσι, η απαντηση ειχε καποια ιστορικα στοιχεια γιατι ηταν απεναντι στα ιστορικα που ειπε ο Τζιτζι. Βεβαια καποιες ιστορικες γνωσεις, οχι πολλες, απαιτουνται για να καταλαβει καποιος τις συγκρισεις που γινονται. ΑΥτο που εχει για μενα σημασια, ειναι το μηνυμα που περναει σε 10 γραμμες. Και κατ εμε ο Καβαφης περναει πολυ δυνατα μηνυματα.
Δεν ξερω για την παρακμη του Ελληνισμου η αληθεια ειναι οτι ποτε δεν το ειδα ετσι. Δεν αντιλεγω ομως, ισως ειναι και μια πλευρα του αυτη. Το τι ιστορια ομως ξερει ο καθενας, απ οτι εχω καταλαβει, ειναι πολυ γενικο. Θα προτιμησω επιστημονικες (ιστορικες θρησκευτικες κοινωνικες) πηγες απ το να εμπιστευτω ακριτα την γνωμη ενος ποιητη.
Αν εχω καταλαβει καλα μπηκες σε μια αντιφαση. Ενω λες οτι το ποιημα δεν ειναι ιστορικο γεγονος, το σχολιο που κανεις πανω στον καβαφη περι παρακμης του ελληνισμου ειναι ιστορικο σχολιο.
Για το τελευταιο συμφωνω απολυτα (βεβαια ισως το αστειο δεν ειναι η σωστη λεξη παλι). Αυτο ειναι και το μετρο που κανει καποιον μεγαλο, το εργο του αντηχει στην αιωνιοτητα.