Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε: ↑07 Σεπ 2020, 08:54
Στα περισσότερα έργα του το συναίσθημα εκφράζεται μέσω της ιστορίας που αφηγείται. Ας πάρουμε έναν από τους διασημότερους πίνακές του.
The fighting temperaire
To παλαιό πολεμικό πλοίο ρυμουλκείται για διάλυση έχοντας λάβει μέρος στη ναυμαχία του Τραφάλγκαρ. Η σύνθεση στο φως της δύσης του ήλιου (και των παλιών ένδοξων ημερών) είναι γνωστά στον Turner. Τα έχει ξανακάνει. Τώρα, το παλιό πολεμικό πλοίο ενώ είναι κοντά φαίνεται στην ουσία άυλο. Σαν φάντασμα του εαυτού του. Σαν η μικρή απόσταση μεταξύ ρυμουλκού και ρυμουλκούμενου να είναι χρόνος. Αυτό λέει μια ιστορία και αφήνει το αποτύπωμα ενός μεγάλου ζωγράφου. Αισθητικά, λογικά και υπερρεαλιστικά. Αυτό ουδέποτε θα μπορούσε να το κάνει ο Ρόθκο. Όχι γιατί δεν θα μπορούσε ενδεχομένως να το συλλάβει μα γιατί δεν θα μπορούσε ποτέ να το αποτυπώσει.
Όχι με συγχωρείς, η ιστορία της Temeraire είναι μάλλον αδιάφορη, έχει εκείνη τη γελοιότητα που σου βγάζουν οι αφηγήσεις μεγαλείου. Γιατί σε τελευταία ανάλυση έπρεπε να μας ενδιαφέρουν πολύ περισσότερο οι ζωές που χάθηκαν παρά το καράβι που αχρηστεύτηκε και αποσύρθηκε μελοδραματικά.
Όμως ο Turner δεν έχει ζωγραφίσει την Temeraire. Ούτε βέβαια αρκείται στον απλό συμβολισμό ότι “όλοι μας κάποια στιγμή θα αποσυρθούμε”.
Γιατί αυτό που κάνει αυτόν τον πίνακα τρομακτικό δεν είναι μόνο το χλωμό καράβι. Αλλά η παράδοσή του του σε αυτή τη μουτζούρα, τη κηλίδα σκουριάς, που ξερνάει από το φουγάρο του βρωμισμένη φωτιά. Τι είναι το μεγαλειώδες χλωμό και τι το σκουριασμένο νικηφόρο βρώμικο "τίποτα"; Τι είναι αυτό που πέθανε και τι εκείνο που συνεχίζει να κάνει τη δουλειά του ζωντανό;
Και γιατί η σκουριά του, , τα οξείδωσε όλα; Ακόμα και το ηλιοβασίλεμα, τρομακτικά σκουριασμένο, συμμαχεί σε αυτόν τον βρώμικο θρίαμβο.
Είναι προφανές ότι στην τελευταία παράγραφο δεν χρειάζομαι πλέον την ιστορία της Temeraire. Μου χρειάζεται μόνο οι βασικοί όροι, οι βασικές συγκινήσεις. Δεν μου χρειάζεται το αποσυρμένο πλοίο, αλλά η νεκρική χλωμάδα, να μου θυμήσει ότι για κάτι πολύ βαρύ πενθώ.
Με λίγα λόγια δεν μου χρειάζεται η φιγούρα, ή η αναπαράσταση, μου αρκεί το χρώμα. “Διάφανο λευκό” για αυτό που αποσύρθηκε, “το χρώμα της σκουριάς” για αυτό που είναι ακόμα εδώ, κάνοντας τη “δουλειά”...
Αυτό που κατάφερε ο Ρόθκο, είναι να βάλει στον καμβά του αυτή την τραγικότητα με όρους καθαρού χρώματος πλέον. Δεν ισχύει ότι παράλειψε την αφήγηση και ανέβηκε από τεμπελιά πηδώντας τα σκαλιά, κατ’ ευθείαν στη συγκίνηση. Απογυμνώθηκε ακόμα πιο πολύ μπροστά στο πάθος του. Το έκανε γιατί δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς. Τον έπνιγε, αυτό που ήθελε να πει και αδιαφόρησε για την “παραβολή”... Στο τέλος μένει κανείς στους πίνακές του με τα εκτυφλωτικά λευκά που μοιάζουν όμως νεκρά και τα σκουριασμένα ασήμαντα που ξερνάνε φωτιά, όλα αυτά να αντιπαλεύουν μεταξύ τους. Θα έλεγα ότι οι πίνακές του σε σχέση με του Turner, έχουν περισσότερη μουσικότητα, δεν χρησιμοποιούν δηλαδή άλλου είδους προσαρτήματα (όπως πιθανά τους στίχους ενός τραγουδιού ή την πλοκή μιας όπερας) για να οδηγήσουν προς τη συγκίνηση.
YΓ. Την καταλαβαίνω ψυχολογικά αυτή την ισρροπία που αναζητάς ανάμεσα στο απολλώνειο και το διονυσιακό, αλλά εσύ εχεις γαντζωθεί σαν πεταλίδα πάνω στο απολλώνειο, δεν το βλέπεις; Η ισορροπία προϋποθέτει αποδοχή και των δυο μερών, εσύ όμως αρνείσαι τη βία του Ρόθκο, μέχρι και τη CIA επιστράτευσες, πανάθεμά σε, μη γίνεσαι κακεντρεχής κυριούλης. Θα μου πεις κάπως έτσι την πάτησε και ο Νίτσε και έβγαλε τον Ευριπίδη άχρηστο.
Οκ, κάνε ο τι θέλεις.