ST48410 έγραψε: ↑13 Σεπ 2020, 18:57
Δεν ξέρω τι να πρωτοσχολιάσω. Προφανώς αναφερόμαστε σε διαφορετικά πράγματα. Μοιάζει να σε ενδιαφέρει η συγκίνηση όπως και αν προέρχεται από ένα έργο οποιασδήποτε μορφής τέχνης. Εμένα όχι. Όχι σε αυτό το νήμα που πάμε να ορίσουμε τις Καλές Τέχνες. Έχω επαναλάβει αρκετές φορές και εδώ και αλλού ότι κάτι μπορεί να συγκινήσει για εξωκαλλιτεχνικούς λόγους. Δηλαδή μία κραυγή ό,τι να 'ναι όπως και να
'ναι, είναι σύμβολο, ξεσηκώνει, ανατριχιάζει, δρα πολύ πριν το λογικό αρχίσει να κάνει επεξεργασίες και υπολογισμούς. Δεν είναι όμως πνευματικό επίτευγμα. Όχι πάντοτε, επειδή συγκινεί. Δεν φτάνει αυτό για να δικαιώσει αυτό το κομμάτι στην έντεχνη καλλιτεχνική δημιουργία, στη σοβαρή μουσική. Ο ιδιαίτερος τρόπος και η ιδιαίτερη χρήση της έχει την σημασία της βέβαια. Αλλά και πάλι στην ερμηνεία αναφερόμαστε μάλλον παρά στην μουσική. Στην εμπορική μουσική μια χαρά φτάνει και περισσεύει. Και κρίνοντας εκεί με τα όμοια, αυτό είναι ένα πολύ καλό κομμάτι εκείνου του χώρου και δικαίως έχει τη φήμη που έχει. Όμως μήλα με μήλα και πορτοκάλια με πορτοκάλια. 1956 στον άλλο χώρο έχουν γίνει άλματα. Έχει αλλάξει το συντακτικό της γλώσσας εκ βάθρων 2 φορές από την αρχή του 20ου αιώνα και κυοφορούνται τρομακτικές εξελίξεις.
Άντε να σου δώσω κι εγώ ένα παράδειγμα από την ζωγραφική που δεν είναι ο τομέας μου αλλά ίσως γίνω πιο κατανοητός. Ζωγραφίζει κάποιος έναν απαγχονισμένο άνθρωπο σε στυλ ενός πολύ γνωστού ζωγράφου προηγούμενου αιώνα έτσι όπως του το μάθανε στη σχολή. Βάλε όποιο όνομα θέλεις. Εμπρεσιονιστή, εξπρεσιονιστή, νατουραλιστή ή και ακόμα παρά πίσω.
Όποιος δει τον πίνακα, σφίγγεται. Βλέπεις έναν κρεμασμένο. Και αν ο ζωγράφος έχει μιμηθεί με προσοχή κάποιο μεγάλο δάσκαλο και έχει χειριστεί σωστά το χρώμα, το φως, τη σκιά, τις αναλογίες, ο πίνακας μπορεί να είναι σε κάνει να κοντοσταθείς. Υπάρχει πνευματικό επίτευγμα; Μάλλον όχι. Αφού το ύφος γραφής των μεγάλων του παρελθόντος είναι μελετημένο εξονυχιστικά. Τυφλοσούρτες ακολουθεί όποιος έκανε τον πίνακα.
Άρα θα συγκινηθεί όποιος μείνει στο περιεχόμενο και δεν θα συγκινηθεί όποιος αναζητά πνευματικά επιτεύγματα. Πάμε πίσω λοιπόν στον ορισμό της τέχνης να δούμε αν σε καλύπτει ή πρέπει να δώσεις κάποιον άλλο. Δεν είναι έντεχνη καλλιτεχνική δημιουργία ό,τι συγκινεί (για μένα τουλάχιστον).
Λοιπόν έχεις απόλυτο δίκιο. Δεν έπρεπε να αναφερθώ φυσικά στη μουσική, στο παράδειγμα που σου έφερα, αλλά στην ερμηνεία. Αυτό μπέρδεψε κάπως τα πράγματα.
Αλλά για να ξαναπιάσουμε το νήμα της συζήτησης.
Μια από τις ισχυρότερες συγκινήσεις στον άνθρωπο, -κάποιοι νευροεπιστήμονες λένε πιθανά η ισχυρότερη,- είναι αυτή που αποκαλούν “seeking”. Είναι μια ανεξάντλητη διάθεση εξερεύνησης ενώ η ντοπαμίνη, ένας νευροδιαβιβαστής που συνδέεται με την ηδονή και την απόλαυση, ενεργοποιείται ιδιαίτερα κατά τη διαδικασία. Φαντάζομαι το carpe diem , σε αυτήν ακριβώς αναφέρεται. Προσωπικά, είναι σαν να έχω φάει μια μούντζα στο συγκεκριμένο ένστικτο και από ότι παρατηρώ πολύς κόσμος γύρω μου. Όμως αυτό δεν εμποδίζει κάποιους ανθρώπους να είναι αληθινοί εξερευνητές στον τομέα τους, που όντας τολμηροί, ριψοκίνδυνοι και ενθουσιώδεις, make the world go round.
Επομένως, όταν αναφερόμαστε στην Τέχνη, η πρωτοπορία, δηλαδή η αναζήτηση συνεχώς ενός νέου “τρόπου”, είναι από τις θεμελιώδεις προϋποθέσεις για να μας υπενθυμίζει ότι η Τέχνη αρέσκεται να κινείται στη χώρα των συγκινήσεων.
Η εξερεύνηση μάλιστα, είναι η συγκίνηση εκείνη που συνδέεται πιο πολύ με ένα “άνοιγμα προς τον κόσμο” (οι αναγεννησιακοί καλλιτέχνες για παράδειγμα το τερμάτισαν), και από αυτή την άποψη συνδέεται περισσότερο από οτιδήποτε άλλο με την εποχή του.
Η επιμονή σου πάνω στη σημασία της Τέχνης σαν “ανακάλυψης” και κατ’ επέκταση σαν “πρωτοπορίας”, είναι κατά τη γνώμη μου απόλυτα σωστή. Καμία κοινωνική καταστολή δεν μπορεί να σταματήσει μια ομάδα καλλιτεχνών που έχουν βυθιστεί στην απόλαυση της εξερεύνησης τους. Όλες οι φοβικές συντηρητικές σκουληκαντέρες, με τον ενθουσιασμό τους σε μόνιμη καταστολή, πρέπει να βαρέσουν προσοχή (και γω μαζί τους
).
Από την άλλη όμως αυτή είναι η μια από τις όψεις της αλήθειας .
Τι γίνεται επομένως με τις υπόλοιπες όψεις που οι συνομιλητές σου προσπαθούν να σου υποδείξουν;
Μπορούμε να τα έχουμε ΟΛΑ ή τουλάχιστον όσο πιο πολλά;
(Λέγεται ότι ο Μπετόβεν τα έχει όλα στις συμφωνίες του. Ο Μάλερ το έλεγε).
Και πάμε τώρα στο παράδειγμά σου με τον κρεμασμένο για να σε τραβήξω λίγο από τη μονοδιάστατη οπτική της “πρωτοπορίας”, και να δούμε με ποιον άλλο τρόπο μπορούμε να μπλεχτούμε στα δίχτυα της συγκίνησης.
Ο κρεμασμένος είναι μια καταγραφή της πραγματικότητας. Είναι κάτι που συνέβαινε μέχρι αρκετά πρόσφατα και ακόμα συμβαίνει, στο Αφγανιστάν λόγου χάρη. Ας αφήσουμε λίγο κατά μέρος τη φρίκη του θεατή, είναι κάτι που πολλές φορές όχι μόνο δεν αποφεύγεται, αλλά επιδιώκεται, όπως έχουν καταλάβει πολύ καλά οι δημοσιογράφοι.
Η τέχνη λοιπόν δεν θα χρησιμοποιήσει την αρχή της πραγματικότητας, αλλά εκείνη του ονείρου προκειμένου να πλησιάσει “τον κρεμασμένο”. Θα προσπαθήσει να σε εμπλέξει δηλαδή, με έναν άμεσο προσωπικό τρόπο.
Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορείς να πας πουθενά, είσαι μέσα στην ιστορία ήδη.
Θα σου κρατήσει τα μάτια ανοιχτά με τσιμπίδια, όπως στο “Κουρδιστό πορτοκάλι” μέχρι “να δεις”.
Θα σε βάλει ανάμεσα στο χυδαίο τσούρμο που μαζεύτηκε για το θέαμα. Θέλεις να φύγεις, αλλά δεν μπορείς, τα μέλη σου λιώνουν και παραμένεις άβουλος χωρίς να βγάλεις κουβέντα. Θα σε αφήσει να παρατηρήσεις γεμάτος περιέργεια τους σπασμούς των τελευταίων στιγμών ή τη σταδιακή του αποσύνθεση καθώς παραμένει άταφο για παραδειγματισμό στην είσοδο της πόλης.
Θα σου βάλει στο χέρι το σχοινί και θα σου δείξει την ηδονή που κρύβεται πάνω στη σαδιστική υπεροχή πάνω σε ένα άλλο σώμα, εκεί που ο πολιτισμός τελειώνει.
Και ύστερα , σαν να είσαι ένα ασήμαντο τίποτα, θα σε πετάξει στη θέση του μελλοθάνατου χωρίς να ξέρεις ποια είναι η αμαρτία σου, κάπως σαν τη “Δίκη” του Κάφκα.
“Αμαρτία μου, να’χα και γω μιαν αγάπη” θα σου ψιθυρίσει ένας χρησμός, και θα βυθιστείς σε ένα κλάμα δίχως πάτο.
Μπορεί κάποιος να τα ζωγραφίσει όλα αυτά σε ένα πίνακα;Και ακόμα παραπάνω;
Μπορεί να τιθασεύσει το καλλιτεχνικό του μέσον ώστε να τα επικοινωνήσει; Μπορεί να βρει νέους τρόπους αναπαράστασης, αλλά και νέους τρόπους εμβάθυνσης, να εξερευνήσει δηλαδή προς όλες τις κατευθύνσεις;
Να ένας ορισμός, κατά τη γνώμη μου, για την Τέχνη, και ταυτόχρονα ο αφάνταστος περιορισμός του.
Αφού οι συγκινήσεις είναι για μας terra incognita.
Και απαντώντας σου, σαφώς δέχομαι τη διάκριση της Υψηλής Τέχνης , με την έννοια ότι κάποιες προσεγγίσεις είναι σαφώς πιο καλειδοσκοπικές, και η πρωτοπορία είναι τις περισσότερες φορές μια προϋπόθεση τους.
ΥΓ 1. Από τη βιβλιογραφία της νευροεπιστήμης τα βασικά ένστικτα είναι: (Μιλάμε για τα ένστικτα προφανώς. Ο λόγος που αποκαλούνται συγκινήσεις (e-motions) είναι γιατί δεν είναι κάτι απλά “ζωώδες”, κουβαλάνε τεράστιο αισθαντικό φορτίο, είναι οι κυρίαρχοι του παιχνιδιού).
Θυμός
Φόβος
Πανικός-Θλίψη
Μητρική αγάπη
Ηδονή- πόθος
Εξερεύνηση
Παιχνίδι
ΥΓ2. Και μια και λέμε για παιχνίδι, Εξαρχίδη σε νίκησα , μολόγησε το. Μην υπεκφεύγεις με λάγνα υπονοούμενα.
Έχασες και τώρα πρέπει να βάλεις ένα κέρατο στη μύτη , να φορέσεις μια προβιά, και να επαναλάβεις σαν τον Screamin Hawkins τελετουργικά, βαρώντας το ντέφι:
“Ο Ρόθκο είναι σπουδαίος, τον Ρόθκο τον αγαπώ”.