Ορισμός της Τέχνης

Φωτογραφία, ζωγραφική, γλυπτική, ψηφιδωτά, κ.ά.
Άβαταρ μέλους
Πορφύριος Εξαρχίδης
Δημοσιεύσεις: 9707
Εγγραφή: 17 Μάιος 2018, 10:03
Phorum.gr user: Πορφύριος Εξαρχίδης

Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Πορφύριος Εξαρχίδης » 01 Σεπ 2020, 08:45

Ανοίγω νέο νήμα για να προσπαθήσουμε να αποσαφηνίσουμε κάποια θέματα εικαστικών και μη στο φυσικό τους περιβάλλον.
ST48410 έγραψε:
31 Αύγ 2020, 20:18
Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε:
31 Αύγ 2020, 10:47
Tην έχουμε ξανακάνει αυτή τη συζήτηση. Συνοπτικά, καλλιτέχνες όπως ο Πόλλοκ κι ο Ρόθκο προωθήθηκαν από τη CIA (όσο κι αν αυτό μοιάζει νουβέλα του John Le Carre) σαν ένδειξη δημιουργικής ελευθερίας απότοκης του δυτικού τρόπου ζωής. Η πραγματικότητα είναι ότι χωρίς την υποστήριξη της αμερικανικής κυβέρνησης τα έργα τους θα πωλούνταν σε παζάρια. Μια φούσκα που επιβλήθηκε να περνάει για τέχνη με αμφισβητήσιμη διαχρονικότητα.

Τώρα, είμαι φυσικά υπέρ του θάρρους και της φαντασίας μα ρώτα τον εαυτό σου. Αν δεν είχες υποστεί κι εσύ όπως κι εγώ κι όλος ο δυτικός κόσμος την καπιταλιστική προπαγάνδα κι έβλεπες έναν Ρόθκο ή έναν Πόλλοκ. Πόσο θα σε συγκινούσε;
Τι να κάνω που δεν είμαι σίγουρος πότε μιλάς σοβαρά και πότε χρησιμοποιείς δημιουργικές υπερβολές (κατά το δημιουργική ασάφεια); :)

Οι πίνακες αυτοί ελάχιστα θα με συγκινούσαν πριν μάθω ιστορία της τέχνης και πριν καταλάβω (σε ένα κάποιο μικρό βαθμό) τι είναι καλλιτεχνικώς αξιόλογο και τι όχι. Δηλαδή πρώτα έπρεπε να γνωρίσω τον Ιμπρεσιονισμό, τον Εξπρεσιονισμό, τον Κυβισμό κλπ ρεύματα στη στροφή του προηγούμενου αιώνα, να δω τη Ρωσική Πρωτοπορία, να καταλάβω χοντρικά πως η μια εποχή οδηγεί στην άλλη, και τι πρόβλημα έχει ο καλλιτέχνης στις διάφορες ιστορικές στιγμές και μετά να δω τι οδήγησε σε αυτές τις αφαιρετικές δημιουργίες. Αλλιώς δεν θα μου πουν και πολλά ή μπορεί να μου πουν για άσχετους με την τέχνη λόγους.

Μια που αγαπάμε κι οι δυο τη μουσική να σου δώσω ένα παράδειγμα από εκεί. Είναι σαν να σου παραγγείλει κάποιος να γράψεις ένα κομμάτι για πιάνο που δεν θα είναι Μότζαρτ, Μπαχ, Μπετόβεν, Λιστ, Σοπέν, Ντεμπυσσύ κλπ κλπ κλπ (και βάλε ΟΛΑ τα ονόματα ΟΣΩΝ ξέρεις και έχεις ακούσει). Και να σου πει ότι όχι μόνο δεν θα γράψεις μία μελωδία που να μοιάζει σε αυτούς, αλλά ούτε καν θα εναρμονίσεις με τους τρόπους που το έκαναν και δεν θα χρησιμοποιήσεις τις τεχνοτροπίες τους στη σύνθεση. Με ανάλογα προβλήματα πάλευαν οι καλλιτέχνες της (σοβαρής) τέχνης όλων των εποχών και για διάφορους λόγους ακόμα περισσότερο στον 20 αιώνα.

Αυτό που κρίνεις λοιπόν είναι αν το έργο του χ καλλιτέχνη έχει ταυτότητα, έχει αναγνωρίσιμο προσωπικό στυλ, είναι μπροστά από την εποχή του και όχι αναμάσημα περασμένων τεχνικών/τεχνοτροπιών και αν τα επιμέρους έργα έχουν αρτιότητα, ευφυής ιδέες στην επίλυση δομικών προβλημάτων, αν επηρεάζουν την εξέλιξη της τέχνης, κοκ. Το να σε συγκινεί απλώς μπορεί να λέει πολλά, μπορεί και όχι γιατί συχνά μας συγκινούν διάφορα μη αξιόλογα πράγματα που είναι συνδεδεμένα με ξεχωριστές για εμάς αναμνήσεις.
Δεν πιστεύω ότι θα έπρεπε να γνωρίζω ιστορία της τέχνης για να κατανοήσω τι είναι αξιόλογο και τι όχι. Το ίδιο ισχύει για τη μουσική, τη γλυπτική, τη λογοτεχνία. Μια καλλιέργεια και μια επαφή με το αντικείμενο ίσως χρειάζεται στην αξιολόγηση όχι του μεταδιδόμενου συγκινησιακού φορτίου ,γιατί αυτό θα παραμένει πάντα μια υποκειμενική ματιά, αλλά στην αντικειμενική αξιολόγηση όχι μόνο της δεινότητας του όποιου καλλιτέχνη αλλά και της προσωπικής του σφραγίδας που καθιστά ένα έργο διαχρονικό ή όχι. Τριβή δηλαδή με το ίδιο το αντικείμενο μέσω μιας ευρείας οπτικής.

Και μόνο το ότι η όποια εξέλιξη της μίας ή της άλλης τέχνης προϋποθέτει περιορισμούς στους δημιουργούς μου φαίνεται παράλογο. Γιατί πρέπει να αυτοπεριοριστείς για να παράγεις κάτι νέο; Ειλικρινά μου φαίνεται σαν ένα βήμα προς τα πίσω χωρίς την παραμικρή λογική.

Ένα έργο τέχνης φυσικά και δεν λειτουργεί σαν όχημα διαρκούς προσπάθειας διαφοροποίησης για τη χάρη της διαφοροποίησης. Αυτή έρχεται σταδιακά για κάθε καλλιτέχνη, όπως και το προσωπικό του στυλ. Αν είναι ένα προσωπικό ταξίδι για έναν σοβαρό καλλιτέχνη δείξε μου τους πρώτους πίνακες του Πόλλοκ ή του Ρόθκο για να δώσω ένα μικρό ελαφρυντικό στην μετέπειτα μεταστροφή τους. Δεν μπορείς να λες ότι άφησα τον ρομαντισμό, τον υπερρεαλισμό πίσω μου ενώ εσύ δεν έχεις περάσει καν από αυτό το στάδιο. Αν ο Μότσαρτ συνέθετε ποπ τραγουδάκια επειδή ο Χάυντν κι ο Μπαχ είχαν ήδη γράψει σονάτες, πρελούδια και φούγκες ο Μότσαρτ θα ήταν γνωστός μόνο σαν μια χαριτωμένη ανωμαλία.

Τέλος, ναι, μπορεί μικροί να είχαμε ενθουσιαστεί με κάτι άνευ πραγματικής αξίας και σίγουρα το κάναμε μα πάντα έρχεται η ώρα της ψυχρής επαναξιολόγησης. Πόσες φορές δεν άκουσες ένα τραγούδι ή είδες μια ταινία που αγάπησες μικρός ή σε ιδιαίτερες στιγμές και είπες χαμηλόφωνα και με κάποια πικρία: Όχι, φίλοι μου, αυτό είναι μαλακία.

Άβαταρ μέλους
ST48410
Δημοσιεύσεις: 24398
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 20:21

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ST48410 » 01 Σεπ 2020, 12:42

Καλό μήνα φίλε μου. Ίσως η ανάρτησή μου ήταν κομματάκι προβοκατόρικη αν και όπως τη βλέπω, εμμένω στις θέσεις μου. Θα εξηγήσω αναλυτικά αλλά απαιτεί σεντονάκια, για αυτό λίγο υπομονή. Ευχαριστώ.

ΥΓ. Μετά από αρκετές σελίδες η συζήτηση θα καταλήξει στο ότι για να συμφωνήσουμε ή να διαφωνήσουμε θα πρέπει να διατυπώσουμε επακριβώς 2-3 κοινά αποδεκτούς ορισμούς. Πχ τι είναι το καλλιτεχνικώς αξιόλογο. Αλλιώς θα είναι απλά θέμα γούστου: του Τάκη του αρέσει το Α και της Μαρίας το Β. Αλλά έχουμε δρόμο έως εκεί.

Άβαταρ μέλους
Γενιά της Αμαρτίας
Δημοσιεύσεις: 9229
Εγγραφή: 09 Μαρ 2019, 23:03
Phorum.gr user: Γενιά των 700
Τοποθεσία: Εμπροσθοφυλακή.

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γενιά της Αμαρτίας » 01 Σεπ 2020, 12:45

Θα ποστάρω στο σπίτι.
Έτσι πρέπει να γίνει, έτσι θα γίνει.

αλασκα15++
Δημοσιεύσεις: 443
Εγγραφή: 20 Οκτ 2019, 21:22

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από αλασκα15++ » 01 Σεπ 2020, 15:17

Γράφω ορισμούς μερικών καλλιτεχνών που κατά κάποιο τρόπο συμφωνώ . Εγώ δεν βρίσκω ορισμό της τέχνης . Όπως και με την φιλοσοφία έτσι και με τη τέχνη . Δεν τους βρίσκω ορισμό

Η τέχνη δεν διδάσκεται : Θεοτοκόπουλος
Η τέχνη υπάρχει για να δινει παρηγοριά σε όσους έχει τσακίσει η ζωή : Βαν Γκογκ
Το υπερβολικά περίπλοκο είναι αντίθετο στην τέχνη:
Debussy

Άβαταρ μέλους
ST48410
Δημοσιεύσεις: 24398
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 20:21

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ST48410 » 02 Σεπ 2020, 00:53

Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε:
01 Σεπ 2020, 08:45
Δεν πιστεύω ότι θα έπρεπε να γνωρίζω ιστορία της τέχνης για να κατανοήσω τι είναι αξιόλογο και τι όχι. Το ίδιο ισχύει για τη μουσική, τη γλυπτική, τη λογοτεχνία. Μια καλλιέργεια και μια επαφή με το αντικείμενο ίσως χρειάζεται στην αξιολόγηση όχι του μεταδιδόμενου συγκινησιακού φορτίου ,γιατί αυτό θα παραμένει πάντα μια υποκειμενική ματιά, αλλά στην αντικειμενική αξιολόγηση όχι μόνο της δεινότητας του όποιου καλλιτέχνη αλλά και της προσωπικής του σφραγίδας που καθιστά ένα έργο διαχρονικό ή όχι. Τριβή δηλαδή με το ίδιο το αντικείμενο μέσω μιας ευρείας οπτικής.
Μάλλον συμφωνούμε. Δεν είπα ότι πρέπει να σπουδάσει κάποιος για να καταλάβει την τέχνη σε βαθμό που να είναι ικανός να αξιολογήσει έργα. Η τριβή και η επαφή με το αντικείμενο αρκεί. Και προφανώς δεν είναι όλοι οι άνθρωποι ίδιοι. Κάποιοι έχουν εξαιρετικά ανεπτυγμένη αντίληψη και καταλαβαίνουν πολλά. Αλλά εδώ μιλάμε γενικά και όχι για εξαιρέσεις.

Ας πάρουμε ένα παράδειγμα. Αν κάποιος δεν ξέρει τι οδήγησε στη αφαίρεση των αρχών του 20ου αιώνα, θα φανταστεί λανθασμένα ότι ο καλλιτέχνης που κάνει μερικές γραμμές και σχήματα στον καμβά, είναι ανίκανος για κάτι άλλο. Αλλά δεν ήταν έτσι και το γνωρίζουμε καλά.

Αν κάποιος δεν γνωρίζει την εξέλιξη της φόρμας σονάτας δεν θα μπορέσει να αντιληφθεί πόσο κομβικής σημασίας ήταν η εισαγωγή ενός δεύτερου "λυρικού" θέματος που είχε διαφορετικό χαρακτήρα από το πρώτο. Χωρίς αυτή την αντίθεση του δεύτερου με το πρώτο θέμα δεν υπάρχουν τα τεράστια έργα 150 χρόνων. Τι αξιολόγηση μπορεί να κάνει αυτός και τι ο άλλος που θα δει τα πρώτα βήματα αυτής της σπουδαιότατης αλλαγής σε ένα έργο ξέροντας τι επακολούθησε;

Τι αξιολόγηση θα κάνει κάποιος που θα ακούσει την επεξεργασία σε μία σονάτα του Μότσαρτ ή μία άλλη ενός υποδεέστερου συνθέτη της ίδιας εποχής αν δεν ξέρει τι προηγήθηκε και τι προσέθεσε ο κάθε συνθέτης; Καμία ουσιαστική αξιολόγηση. Για άσχετους λόγους μπορεί να του αρέσει το ένα έργο ή το άλλο.
Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε:
01 Σεπ 2020, 08:45
Και μόνο το ότι η όποια εξέλιξη της μίας ή της άλλης τέχνης προϋποθέτει περιορισμούς στους δημιουργούς μου φαίνεται παράλογο. Γιατί πρέπει να αυτοπεριοριστείς για να παράγεις κάτι νέο; Ειλικρινά μου φαίνεται σαν ένα βήμα προς τα πίσω χωρίς την παραμικρή λογική.
Δεν χρειάζεστε να αυτοπεριοριστείς. Μπορείς να κάνεις ό,τι σου αρέσει αλλά αν σου αρέσει να ζωγραφίζεις ακριβώς όπως ο Θεοτοκόπουλος, οι πιθανότητες είναι δραματικά εναντίον σου.

Δηλαδή; Αν πας στην Καλών Τεχνών, λαμβάνεις τις τεχνικές γνώσεις για το πως ζωγράφιζε ο Χ, Ψ καλλιτέχνης, τι χρώματα χρησιμοποιούσε, πως συνέθετε τους όγκους στο κάδρο, πως τις αναλογίες, πως ήταν η πινελιά του, πως χειριζόταν το φως και τη σκιά και πως το βάθος και τις τρεις διαστάσεις. Αν αφιερώσεις και μερικά χρόνια επισταμένης μελέτης, μπορείς να γίνεις τόσο καλός στην αντιγραφή του ύφους που να μπορείς να φτιάξεις πίνακα ο οποίος θα απαιτήσει εργαστηριακή ανάλυση για να φανεί ότι είναι σημερινός και όχι του τάδε. Ωστόσο αυτό τι προσθέτει; Η τεχνοτροπία εκείνη είναι γνωστή, έχει δώσει ό,τι ήταν να δώσει στην εξέλιξη της τέχνης εκείνη την εποχή και η προσωπική γραφή είναι εκείνου του καλλιτέχνη που μιμείσαι και όχι δική σου. Δηλαδή όποιος βλέπει τον πίνακα φαντάζεται ότι είναι του Θεοτοκόπουλου και όχι δικός σου.

Τα ίδια στη μουσική. Μαθαίνει ο μαθητής να γράφει χωρικά στο στυλ του Μπαχ, αργότερα φούγκες κλπ και μέσα σε αυτές τις πολύχρονες σπουδές, αν είναι και λίγο ταλαντούχος κάνει κομμάτια που μοιάζουν αρκετά στο ύφος των παλαιών εποχών. Και όλο αυτό με μηδενική συνθετική αξία γιατί τα δομικά προβλήματα εκείνης της εποχής έχουν απαντηθεί και μέσω τις ανάλυσης των τότε έργων ξέρεις τις λύσεις.

Άρα, δεν σου ζητάει κανείς να κάνεις κάτι πρωτότυπο αλλά δεν σου επιτρέπει να κάνεις αντιγραφή, αφού σε εκείνη την περίπτωση κατοχυρώνει το έργο σε εκείνον που έκανε χαρακτηριστική τον συγκεκριμένο τρόπο γραφής. Οπότε;
Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε:
01 Σεπ 2020, 08:45
Ένα έργο τέχνης φυσικά και δεν λειτουργεί σαν όχημα διαρκούς προσπάθειας διαφοροποίησης για τη χάρη της διαφοροποίησης. Αυτή έρχεται σταδιακά για κάθε καλλιτέχνη, όπως και το προσωπικό του στυλ. Αν είναι ένα προσωπικό ταξίδι για έναν σοβαρό καλλιτέχνη δείξε μου τους πρώτους πίνακες του Πόλλοκ ή του Ρόθκο για να δώσω ένα μικρό ελαφρυντικό στην μετέπειτα μεταστροφή τους. Δεν μπορείς να λες ότι άφησα τον ρομαντισμό, τον υπερρεαλισμό πίσω μου ενώ εσύ δεν έχεις περάσει καν από αυτό το στάδιο.
Δεν τα αφήνεις πίσω σου έχοντας κάνει έργα σε όλα τα προηγούμενα στυλ. Η ζωή είναι σύντομη και για κάποιους αρκετά σύντομη. Τα αφήνεις πίσω σου έχοντας κατανοήσει τι είναι. Αυτά όλα βέβαια από τον 20 αιώνα και εδώ που έχεις τη δυνατότητα να ξέρεις με αρκετή λεπτομέρεια τι έγινε τους προηγούμενους αιώνες. Πιο πριν δεν είχαν πρόσβαση σε τόση γνώση. Έκαναν αυτό που γινόταν στην εποχή τους, έχοντας μια ιδέα και για τα αμέσως προηγούμενα.
Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε:
01 Σεπ 2020, 08:45
Αν ο Μότσαρτ συνέθετε ποπ τραγουδάκια επειδή ο Χάυντν κι ο Μπαχ είχαν ήδη γράψει σονάτες, πρελούδια και φούγκες ο Μότσαρτ θα ήταν γνωστός μόνο σαν μια χαριτωμένη ανωμαλία.
Δεν κατάλαβα τι ήθελες να πεις με αυτό
Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε:
01 Σεπ 2020, 08:45
Τέλος, ναι, μπορεί μικροί να είχαμε ενθουσιαστεί με κάτι άνευ πραγματικής αξίας και σίγουρα το κάναμε μα πάντα έρχεται η ώρα της ψυχρής επαναξιολόγησης. Πόσες φορές δεν άκουσες ένα τραγούδι ή είδες μια ταινία που αγάπησες μικρός ή σε ιδιαίτερες στιγμές και είπες χαμηλόφωνα και με κάποια πικρία: Όχι, φίλοι μου, αυτό είναι μαλακία.
Φυσικά. Συχνά συμβαίνει είτε γιατί αλλάζουν τα γούστα μας είτε γιατί η εκτίμηση αναφέρεται σε διαφορετικές πτυχές του έργου. Αγαπώ πχ. το τραγούδι που έχω συνδεδεμένο με τη γιαγιά που με μεγάλωσε. Δεν σημαίνει ότι το θεωρώ σπουδαία σύνθεση. Είναι αυτό που έχω γράψει για τα εξωκαλλιτεχνικά στοιχεία πολλές φορές.

Άβαταρ μέλους
ST48410
Δημοσιεύσεις: 24398
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 20:21

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ST48410 » 02 Σεπ 2020, 00:59

αλασκα15++ έγραψε:
01 Σεπ 2020, 15:17
Γράφω ορισμούς μερικών καλλιτεχνών που κατά κάποιο τρόπο συμφωνώ . Εγώ δεν βρίσκω ορισμό της τέχνης . Όπως και με την φιλοσοφία έτσι και με τη τέχνη . Δεν τους βρίσκω ορισμό

Η τέχνη δεν διδάσκεται : Θεοτοκόπουλος
Η τέχνη υπάρχει για να δινει παρηγοριά σε όσους έχει τσακίσει η ζωή : Βαν Γκογκ
Το υπερβολικά περίπλοκο είναι αντίθετο στην τέχνη:
Debussy

Δεν θα ονομάζαμε ορισμούς τα παραπάνω.

the comet the course the tail

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από the comet the course the tail » 02 Σεπ 2020, 01:03

τέχνη είναι το κάτι αφύσικα ενδιαφέρον.

Άβαταρ μέλους
Bazoomba
Δημοσιεύσεις: 9132
Εγγραφή: 22 Σεπ 2019, 09:33
Phorum.gr user: Bazoomba

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Bazoomba » 02 Σεπ 2020, 01:08

the comet the course the tail έγραψε:
02 Σεπ 2020, 01:03
τέχνη είναι το κάτι αφύσικα ενδιαφέρον.
το ιδιο και το ζαμπον τυπε..
ΓΑΛΗ έγραψε:
09 Φεβ 2021, 16:09
Προσωπικώς, βρίσκω πολύ πιο γελοία -και σε κάποιο βαθμό επίσης γραφική- τη μεταξωτή θολούρα του σοβαροφανούς λόγου.

the comet the course the tail

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από the comet the course the tail » 02 Σεπ 2020, 01:15

Bazoomba έγραψε:
02 Σεπ 2020, 01:08
the comet the course the tail έγραψε:
02 Σεπ 2020, 01:03
τέχνη είναι το κάτι αφύσικα ενδιαφέρον.
το ιδιο και το ζαμπον τυπε..
Κάθε φορά που ανοίγεις δρόμο στη ζωή
Μην περιμένεις να σε βρει το μεσονύχτι...

αλασκα15++
Δημοσιεύσεις: 443
Εγγραφή: 20 Οκτ 2019, 21:22

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από αλασκα15++ » 02 Σεπ 2020, 12:04

ST48410 έγραψε:
02 Σεπ 2020, 00:59
αλασκα15++ έγραψε:
01 Σεπ 2020, 15:17
Γράφω ορισμούς μερικών καλλιτεχνών που κατά κάποιο τρόπο συμφωνώ . Εγώ δεν βρίσκω ορισμό της τέχνης . Όπως και με την φιλοσοφία έτσι και με τη τέχνη . Δεν τους βρίσκω ορισμό

Η τέχνη δεν διδάσκεται : Θεοτοκόπουλος
Η τέχνη υπάρχει για να δινει παρηγοριά σε όσους έχει τσακίσει η ζωή : Βαν Γκογκ
Το υπερβολικά περίπλοκο είναι αντίθετο στην τέχνη:
Debussy

Δεν θα ονομάζαμε ορισμούς τα παραπάνω.
Ναι , έχεις δίκιο , δεν είναι ορισμοί . Θα ήταν ίσως κάποια αρχή για να "φτιαχτεί" ένας ορισμός . Και να δούμε αν όντως υπάρχει ορισμός της τέχνης

Άβαταρ μέλους
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ
Δημοσιεύσεις: 21402
Εγγραφή: 28 Ιουν 2018, 23:56
Phorum.gr user: ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ » 02 Σεπ 2020, 12:13

πολύ ωραίο θέμα
ανήκει στην ενότητα της φιλοσοφίας όμως
"Ο φασισμός δεν είναι ιδεολογία, είναι νοοτροπία."
Τζίμης Πανούσης

Άβαταρ μέλους
Πορφύριος Εξαρχίδης
Δημοσιεύσεις: 9707
Εγγραφή: 17 Μάιος 2018, 10:03
Phorum.gr user: Πορφύριος Εξαρχίδης

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Πορφύριος Εξαρχίδης » 02 Σεπ 2020, 12:34

...
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Πορφύριος Εξαρχίδης την 02 Σεπ 2020, 12:36, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
Πορφύριος Εξαρχίδης
Δημοσιεύσεις: 9707
Εγγραφή: 17 Μάιος 2018, 10:03
Phorum.gr user: Πορφύριος Εξαρχίδης

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Πορφύριος Εξαρχίδης » 02 Σεπ 2020, 12:35

Ας ξεκινήσουμε από αυτό:
ST48410 έγραψε:
02 Σεπ 2020, 00:53
Πορφύριος Εξαρχίδης έγραψε:
01 Σεπ 2020, 08:45
Δεν πιστεύω ότι θα έπρεπε να γνωρίζω ιστορία της τέχνης για να κατανοήσω τι είναι αξιόλογο και τι όχι. Το ίδιο ισχύει για τη μουσική, τη γλυπτική, τη λογοτεχνία. Μια καλλιέργεια και μια επαφή με το αντικείμενο ίσως χρειάζεται στην αξιολόγηση όχι του μεταδιδόμενου συγκινησιακού φορτίου ,γιατί αυτό θα παραμένει πάντα μια υποκειμενική ματιά, αλλά στην αντικειμενική αξιολόγηση όχι μόνο της δεινότητας του όποιου καλλιτέχνη αλλά και της προσωπικής του σφραγίδας που καθιστά ένα έργο διαχρονικό ή όχι. Τριβή δηλαδή με το ίδιο το αντικείμενο μέσω μιας ευρείας οπτικής.
Μάλλον συμφωνούμε. Δεν είπα ότι πρέπει να σπουδάσει κάποιος για να καταλάβει την τέχνη σε βαθμό που να είναι ικανός να αξιολογήσει έργα. Η τριβή και η επαφή με το αντικείμενο αρκεί. Και προφανώς δεν είναι όλοι οι άνθρωποι ίδιοι. Κάποιοι έχουν εξαιρετικά ανεπτυγμένη αντίληψη και καταλαβαίνουν πολλά. Αλλά εδώ μιλάμε γενικά και όχι για εξαιρέσεις.

Ας πάρουμε ένα παράδειγμα. Αν κάποιος δεν ξέρει τι οδήγησε στη αφαίρεση των αρχών του 20ου αιώνα, θα φανταστεί λανθασμένα ότι ο καλλιτέχνης που κάνει μερικές γραμμές και σχήματα στον καμβά, είναι ανίκανος για κάτι άλλο. Αλλά δεν ήταν έτσι και το γνωρίζουμε καλά.

Αν κάποιος δεν γνωρίζει την εξέλιξη της φόρμας σονάτας δεν θα μπορέσει να αντιληφθεί πόσο κομβικής σημασίας ήταν η εισαγωγή ενός δεύτερου "λυρικού" θέματος που είχε διαφορετικό χαρακτήρα από το πρώτο. Χωρίς αυτή την αντίθεση του δεύτερου με το πρώτο θέμα δεν υπάρχουν τα τεράστια έργα 150 χρόνων. Τι αξιολόγηση μπορεί να κάνει αυτός και τι ο άλλος που θα δει τα πρώτα βήματα αυτής της σπουδαιότατης αλλαγής σε ένα έργο ξέροντας τι επακολούθησε;

Τι αξιολόγηση θα κάνει κάποιος που θα ακούσει την επεξεργασία σε μία σονάτα του Μότσαρτ ή μία άλλη ενός υποδεέστερου συνθέτη της ίδιας εποχής αν δεν ξέρει τι προηγήθηκε και τι προσέθεσε ο κάθε συνθέτης; Καμία ουσιαστική αξιολόγηση. Για άσχετους λόγους μπορεί να του αρέσει το ένα έργο ή το άλλο.
Ας πάρουμε την περίπτωση του Ρόθκο π.χ. για να έχουμε ένα πλαίσιο αναφοράς. Δεν υπάρχει κανένα απολύτως έργο του που μαρτυρά πως είχε την ικανότητα να κάνει ποτέ κάτι περισσότερο από γραμμές. Αν ξέρεις κάποιο μπορείς να το παρουσιάσεις και να το συζητήσουμε. Από αυτά που γνωρίζω εγώ τα υποτιθέμενα βήματα που έκανε η τέχνη με ετούτον είναι προς τα πίσω.
Οι ζωγραφιές του φαίνονται να είναι φτιαγμένες από παιδιά. Αυτό από μόνο του δεν θα ήταν κακό αν, μεγάλο αν, κατάφερνε μέσα από το προσωπικό του στυλ να μας έδινε περισσότερες πληροφορίες για το αντικείμενό του. Τη φιλοσοφία του. Ο πίνακας θα έπρεπε να μιλάει μόνος του ακόμα και για κάποιον όχι τόσο μυημένο στις τέχνες. Αυτό δεν γίνεται.

Πρόσεξε τώρα τι έχει ενδιαφέρον. Υποστηρίζει ότι το έργο του σημαδεύεται από την μυθολογία και τη φιλοσοφία του Νίτσε. Και ρωτάω, αθώα και με περιέργεια. Ποια ακριβώς φιλοσοφία ή τέχνη που δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς ήρωες και τέρατα και θεούς βλέπεις εσύ σε τρεις χρωματιστές γραμμές;

Υποστηρίζει επίσης, αντίθετα από ότι θα περίμενε κανείς ότι, ο πραγματικός σκοπός της τραγωδίας και της τέχνης γενικότερα βρίσκεται στην Κάθαρση. Δηλαδή η τέχνη εξυπηρετεί ή θα έπρεπε να εξυπηρετεί τον ίδιο σκοπό από τη γέννησή της.

Από την άλλη καθώς ξέρω ότι σου αρέσει η κλασική μουσική παραθέτω ένα έργο του Στράους βασισμένο στο also sprach Zaratustra. Ρίξε μια αυτιά στο πως ο συνθέτης πραγματεύεται τον Νίτσε.

Παρεμπιπτόντως αυτό που χρησιμοποίησε αυτός που έκανε το βίντεο είναι κυρίως έργα του Turner. Ενός πραγματικά μεγάλου ζωγράφου.



Για το δεύτερο.

Όποια κι αν ήταν η εξέλιξη της σονάτας και ότι κι αν προσαρτούσαν κατά καιρούς οι δημιουργοί ένα πράγμα είναι σίγουρο. Είχαν όλοι εκτεταμένη παιδεία. Αυτό τους έλυνε τα χέρια και τους άφηνε να πειραματιστούν. Η γνώση της μουσικής και των εκφραστικών της μέσων. Χωρίς αυτή τη γνώση δεν θα υπήρχε καμία εξέλιξη. Δυστυχώς ζούμε σε μια εποχή που αντιμετωπίζει το καθετί σαν προιόν προς κατανάλωση. Αντιμετωπίζει την τέχνη με ελαφρότητα. Η εμπνευσμένη επινόηση του Ορφέα που μπορεί να μαγεύει τα ζώα και τους ανθρώπους με τη μουσική του, να κάνει τα δέντρα να χορεύουν, έχει μετατραπεί σε κινούμενο σχέδιο. Χωρίς μυστηριακό χαρακτήρα.

Η επιστροφή δεν είναι απλά απαραίτητη. Είναι ζωτικής σημασίας.

Άβαταρ μέλους
ST48410
Δημοσιεύσεις: 24398
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 20:21

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ST48410 » 02 Σεπ 2020, 20:11

αλασκα15++ έγραψε:
02 Σεπ 2020, 12:04
ST48410 έγραψε:
02 Σεπ 2020, 00:59
αλασκα15++ έγραψε:
01 Σεπ 2020, 15:17
Γράφω ορισμούς μερικών καλλιτεχνών που κατά κάποιο τρόπο συμφωνώ . Εγώ δεν βρίσκω ορισμό της τέχνης . Όπως και με την φιλοσοφία έτσι και με τη τέχνη . Δεν τους βρίσκω ορισμό

Η τέχνη δεν διδάσκεται : Θεοτοκόπουλος
Η τέχνη υπάρχει για να δινει παρηγοριά σε όσους έχει τσακίσει η ζωή : Βαν Γκογκ
Το υπερβολικά περίπλοκο είναι αντίθετο στην τέχνη:
Debussy

Δεν θα ονομάζαμε ορισμούς τα παραπάνω.
Ναι , έχεις δίκιο , δεν είναι ορισμοί . Θα ήταν ίσως κάποια αρχή για να "φτιαχτεί" ένας ορισμός . Και να δούμε αν όντως υπάρχει ορισμός της τέχνης
Ορισμοί πολλοί. Με το τσουβάλι. Δεν είναι κάτι που δεν έχει μελετηθεί, ούτε κάτι καινούριο.

Άβαταρ μέλους
νύχτα
Δημοσιεύσεις: 8702
Εγγραφή: 03 Μαρ 2019, 12:18

Re: Ορισμός της Τέχνης

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από νύχτα » 02 Σεπ 2020, 20:19

με αναγκάσατε να κλείσω τη μουσική για να σας παρακολουθήσω



πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά, μα είστε εκτός θέματος, αισθάνομαι


δεν έχω ιδέα ποιος είναι ο ορισμός της Τέχνης, αυτό που σίγουρα ξέρω
είναι ότι μέσω αυτής, μαθαίνω ολοένα νέους τρόπους για να αισθάνομαι
fear as night can’t be shut off

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Eικαστικές τέχνες”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών