η φωτογραφία είναι όλη κι όλη 4 πράγματα:Naida έγραψε: ↑21 Νοέμ 2020, 19:28Όπως πολύ σωστά προέβλεψα δεν κατάλαβα τζιζας. Δεν πειραζει όμως κάποια στιγμή θα το ανακαλύψω τυχαία ευχαριστώ για την προσπάθεια επεξηγήσης πάντως.rednick έγραψε: ↑21 Νοέμ 2020, 19:26
εσυ τραβηξες μια φωτο που ειναι ολα καθαρα και τα ακινητα και τα αυτοκινητα αυτο το εκανες με γρηγορη ταχυτητα αν ειχες ενα τριποδο [για να μην ειναι κουνημενη] και εβαζες αργη ταχυτητα τοτε θα ηταν τα αυτοκινητα φλου ωραιο εφε την νυχτα,
S ειναι η το σουτερ περνεις πανω σου την ταχυτητα και η μηχανη βαζει το αναλογουν διαφραγμα και ασα.
1) Ταχύτητα κλείστρου (shutter=S). Αν θα μείνει ανοιχτό 0.01 δευτερόλεπτα ή 2 δευτερόλεπτα ή οτιδήποτε. Προφανώς όσο πιο παγωμένη εικόνα θες να βγάλεις τόσο μικρότερη διάρκεια θες.
2) Διάφραγμα (Aperture=A) που εκφράζεται μέσα από τον εστιακό λόγο. Ο φακός έχει ένα συγκεκριμένο εστιακό μήκος, ας πούμε 35mm. Όταν το διάφραγμα είναι f/5 αυτό σημαίνει αφήνεις ανοιχτά 35mm/5 - 7mm. Όταν είναι f/2 αφήνεις ανοιχτά 35mm/2 = 17.5 mm.
3) ISO setting. Όσο μεγαλύτερο τόσο πιο ευαίσθητη στο φως είναι η κάμερα, η ίδια σκηνή με ISO 100 μπορεί να είναι μια μαυρίλα και με ISO 1600 να δείχνει κανονικά την εικόνα. Στο φιλμ το ISO είναι αληθινή ευαισθησία, δηλαδή ένα φιλμ με ISO 400 είναι πιο ευαίσθητο στο φως από ένα φιλμ με ISO 100. Στις ψηφιακές είναι προενίσχυση σήματος που λειτουργεί πρακτικά ίδια με την ευαισθησία αν τραβάς JPEG αντί για raw. Αν τραβάς raw δεν ασχολούμαι γιατί τα ξέρεις όλα αυτά.
Τώρα, όλα αυτά σε μια μηχανή αλλάζουν με στάσεις (στοπ). Η ταχύτητα κλείστρου ας πούμε πάει 1/5, 1/10, 1/15, 1/20 κλπ. Το διάφραγμα πάει f/4, f/4.5, f/5 κλπ. Το ISO πάει 100, 200, 400, 800... Οι ακριβείς τιμές εξαρτώνται από τις δυνατότητες της μηχανής.
Έστω ότι έχεις έναν συνδυασμό των τριών παραμέτρων. Π.χ. ISO=400, A=f/5, S=1/10.
Αν ανεβάσεις οποιοδήποτε από τα τρία κατά 1 στοπ και κατεβάσεις οποιοδήποτε άλλο κατά 1 στοπ, δεν αλλάζει απολύτως τίποτα στο συνολικό φως που θα αποτυπωθεί στην εικόνα.
Μπορείς ας πούμε να πας ISO=400, A=f/4, S=1/15: άφησα ίδιο το ISO, άνοιξα 1 στοπ το διάγραγμα, έκανα 1 στοπ πιο γρήγορο το κλείστρο.
Είναι όμως η ίδια φωτογραφία; ΟΧΙ. Γιατί όταν αλλάζεις οποιονδήποτε από τους τρεις παράγοντες δεν αλλάζεις μόνο την ποσότητα του εισερχόμενου φωτός.
- το κλείστρο έχει την προφανή επίπτωση ότι τραβάει διαφορετικό χρονικό διάστημα: δε μπορείς να έχεις την απαίτηση μια φωτογραφία με κλείστρο ανοιχτό για 10 δευτερόλεπτα να μη βγει κουνημένη (αν το θέμα σου κινείται). Ή μπορεί να το θες πραγματικά αυτό, κλασικό παράδειγμα τραβάς πολλή ώρα ένα δρόμο, ο δρόμος και τα αντικείμενα είναι ακίνητα και καθαρά ενώ τα αυτοκίνητα βγαίνουν σαν γραμμές φωτός.
- το διάφραγμα αλλάζει το βάθος πεδίου, που είναι η απόσταση στην οποία τα αντικείμενα είναι εστιασμένα. Όσο πιο κλειστό είναι το διάφραγμα τόσο μεγαλύτερη αυτή η απόσταση. Όταν βλέπετε μια φωτο που δείχνει ένα λουλούδι κι από πίσω δέντρα και χιλιόμετρα πιο πίσω βουνά και όλα αυτά φαίνονται πεντακάθαρα, είναι με κλειστό διάφραγμα = μεγάλο βάθος πεδίου. Όταν βλέπετε μια φωτό που δείχνει μια γκόμενα μέσα στο πλήθος και όλοι οι άλλοι είναι θολοί κι ας απέχουν ελάχιστα μέτρα λιγότερο ή περισσότερο, είναι με ανοιχτό διάφραγμα και μικρό βάθος πεδίου.
- το ISO αλλάζει το δυναμικό εύρος, δηλαδή την ποικιλιά τόνων και χρωμάτων που γράφει η κάμερα. Ας πάρουμε την ακραία περίπτωση που η ενίσχυση είναι άπειρη, οπότε ακόμα και 1 φωτόνιο να πέσει σε ένα πίξελ το πίξελ γίνεται άσπρο λες και φωτιζόταν φουλ, ενώ εκεί που δεν πέφτει τίποτα το πίξελ παραμένει μαύρο. Έχεις λοιπόν μια φωτογραφία με 2 μόνο τόνους, άσπρο και μαύρο. Ούτε καν κλίμακα του γκρι. Από την άλλη το υπερβολικά χαμηλό ISO ιδιαίτερα αν μαζεύεις πολύ λίγο φως σημαίνει ότι το σήμα ενδεχομένως δε θα προενισχυθεί αρκετά για να ξεπεράσει τον ενδογενή θόρυβο της κάμερας. Η φωτογραφία θα έχει πάρα πολύ κόκκο και σκουπιδαριό, που υπάρχουν πάντα αλλά με σωστό ISO "πνίγονται" από το θέμα σου και δεν τα παίρνεις καθόλου χαμπάρι.
Η τέταρτη παράμετρος είναι το ίδιο το εστιακό μήκος του φακού που παίζει ρόλο στο πόσο ζουμ κάνει η μηχανή και στο πώς παραμορφώνει την εικόνα, όπως θυμόμαστε από την ιστορία με τους μπουγατσοκιμάδες στην αποβάθρα στη Θεσσαλονίκη. Επίσης όλοι σελφοφακοί έχουν μικρό εστιακό μήκος και να γιατί:
( οι φωτογράφοι προτιμούν φακούς χωρίς ζουμ γιατί έχουν ΤΡΟΜΕΡΑ καλύτερα οπτικά, αλλά και τότε το δίλημμα γίνεται αν θα φορέσεις τον σταθερό φακό των 35mm ή αυτόν των 150mm κλπ, δηλαδή η παράμετρος αυτή πάντα υφίσταται)
Οπότε όλη κι όλη η τέχνη είναι να βρεις τον καλύτερο συνδυασμό ζουμ, S, A και ISO δεδομένου του θέματός σου. Για πρακτικούς λόγους μπορεί να πρέπει να συμβιβαστείς με συγκεκριμένες παραμέτρους. Θες να βγάλεις "παγωμένα" τα φτερά μιας μύγας που πετάει; Αναγκαστικά πολύ γρήγορο κλείστρο π.χ. 1/1000 sec που σημαίνει δε θα κλείσεις πολύ διάφραγμα γιατί δε θα βγει τίποτα. Θες να βγάλεις λιονταρίνα να θηλάζει; Μάλλον θα χρησιμοποιήσεις το μεγαλύτερο δυνατό ζουμ και να πάει να χεστεί η παραμόρφωση.
Αλλά στα πιο πολλά καθημερινά θέματα έχεις πολύ μεγάλη ευελιξία ως προς τον συνδυασμό που θα χρησιμοποιήσεις, δηλαδή πολλές διαφορετικές τιμές για τις τέσσερις παραμέτρους που θα παίξουν το ίδιο αξιοπρεπώς αλλά με διαφορετικό αισθητικό αποτέλεσμα.
Οι κάμερες στο αυτόματο πρόγραμμα αναλύουν την εικόνα και επιλέγουν από μόνες τους έναν συνδυασμό που βγάζει νόημα, αφήνοντας μόνο το ζουμ στον φωτογράφο. Πιθανόν το αυτόματο πρόγραμμα παίρνει και κάποια καθοδήγηση, του λες ας πούμε "τραβάω κινούμενο θέμα" ή "τραβάω νύχτα σε εσωτερικό χώρο".
Από εκεί και πέρα οι καλές κάμερες έχουν ημιαυτόματα προγράμματα: στο S του λες "θέλω το κλείστρο να μείνει ανοιχτό μισό δευτερόλεπτο" και αναλαμβάνει να σου φτιάξει κατάλληλο διάφραγμα και ISO. Στο Α του λες "θέλω το διάφραγμα να είναι f/4" και αναλαμβάνει να σου φτιάξει κλείστρο και ISO. Στο P του λες "θέλω το ISO να είναι 500" και αναλαμβάνει να σου φτιάξει κλείστρο και διάφραγμα (επίσης σου επιτρέπει να παίξεις με το βάθος πεδίου με ένα απλό + -, όσο πατάς + τόσο ρηχότερο γίνεται το πεδίο ανεβάζοντας διάφραγμα 1 στοπ και κατεβάζοντας κλείστρο 1 στοπ στο ίδιο βήμα).
Όλα τα προγράμματα επιτρέπουν override κατά στοπ. Δηλαδή πας Α και του λες "θέλω 1 στοπ πιο σκοτεινό από αυτό που θα επέλεγες κανονικά". Για διάφορους λόγους.
Τέλος οι σοβαρές μηχανές έχουν το M όπου ρυθμίζεις τα πάντα με το χέρι. Αυτό χρησιμοποιώ εγώ.
Κανόνας για νυχτερινή φωτογράφιση: άνοιξε τέρμα διάφραγμα και άνοιξε κλείστρο όσο σε παίρνει.
Κανόνας για φωτογράφιση δρόμου: βάλε f/8, βάλε ένα διάφραγμα γύρω στο 1/100 του δευτερολέπτου κι όλα τα υπόλοιπα βρίσκουν το δρόμο τους.
Κανόνας για πορτραίτα: ψιλοανοιχτό διάφραγμα, μεγάλο ζουμ (κι ας μην το κάνουν οι σελφοφακοί)
Αυτή είναι όλη κι όλη η φωτογραφία. Διάφοροι φωτογράφοι θα σου πουν ότι είναι πολύπλοκα. Αυτό συμβαίνει επειδή είναι βλάκες και καμμένοι.