ik_90 έγραψε: ↑17 Ιαν 2023, 11:23
Βρισκόμαστε εδώ και 23 χρόνια στον 21ο αιώνα, τα τελευταία χρόνια βιώνουμε τέτοιες ριζοσπαστικές κοινωνικές αλλαγές οι οποίες σπάνια έχουν ξανασυμβεί στην ιστορία. Θεωρώ ότι η εποχή που διάγουμε αποτελεί το ακριβώς αντίθετο της αναγέννησης, είναι ο πλήρης σκοταδισμός και η επιστροφή σε έναν -διαφορετικού τύπου- μεσαίωνα. Ακολουθούν παρακάτω οι λόγοι:
1)
Πολιτική ορθότητα: Ο σημαντικότερος λόγος γι' αυτά που ζούμε. Ο ουδέτερος, άχρωμος και άγευστος λόγος έχει επικρατήσει παντού. Φοβόμαστε να αποκαλέσουμε τα πράγματα με το όνομά τους και -όσο πάει- γίνεται (πολύ χειρότερο). Ένα παράδειγμα:
https://www.insidehighered.com/news/202 ... guage-list
Η γλώσσα έχει απίστευτη δύναμη. Οι λέξεις και το νόημα που δίνουμε σε πράγματα και έννοιες, σχηματοποιούν την αντίληψή μας για τον κόσμο. Οπότε, όποιος ελέγχει τη γλώσσα, ελέγχει και τον κόσμο.
2)
Παθητικότητα και θυματοποίηση: Βλέπουμε -στον δυτικό κόσμο- μια λατρεία προς τα θύματα και μια προσπάθεια (ιδιαίτερα νέων ανθρώπων) να θυματοποιηθούν. Έτσι, αναπτύσσονται οι έννοιες των χ φοβιών (ομοφοβία, τρανσοφοβία, χοντροφοβία, ισλαμοφοβία κ.λπ.) για κάθε μειονότητα. Οπότε, αυτοί οι άνθρωποι, κάνουν σημαία την ταυτότητά τους (γκέι, τρανς, χοντρός, μουσουλμάνος) και, αντί να προσπαθήσουν να γίνουν καλύτεροι άνθρωποι, να αποκτήσουν εφόδια κ.α. υιοθετούν μια παθητική στάση για τη ζωή, παίρνοντας τη θέση του μόνιμου θύματος.
3)
Ψυχικές παθήσεις: Ιδιαίτερα μετά τις καραντίνες το (προϋπάρχον) πρόβλημα εκτοξεύτηκε στα ύψη. Πάλι η νέα γενιά πρωτοστατεί και σε αυτό το αρνητικό φαινόμενο.
4)
Σόσιαλ μίντια: Μηχανές αναπαραγωγής λοβοτομημένων νάρκισσων. Δεν νομίζω να χρειάζεται να προσθέσω κάτι άλλο.
5)
Διάλυση και εξευτελισμός θεσμών, αξιών και αρχών: Θεσμός της οικογένειας, αξίες όπως η πίστη, η συντροφικότητα και αρχές όπως η ελευθερία λόγου βρίσκονται κάτω από επίθεση μέρα με τη μέρα. Ιδιαίτερα η ελευθερία του λόγου, μια κατεξοχήν αρχή του δυτικού πολιτισμού, η οποία πολεμάται λυσσαλέα. Σε κάποια χρόνια, οποιοσδήποτε διατυπώνει γνώμες αντίθετες με το τρέχον αφήγημα θα διώκεται ποινικά.
Είναι και άλλοι λόγοι, αλλά θεωρώ ότι αυτοί είναι οι σημαντικότεροι. Πάνω από όλα, όμως, βρίσκεται η παθητικότητα και η αδιαφορία μας για όλα τα παραπάνω. Ο δυτικός πολιτισμός, που σίγουρα βρίσκεται με παρατεταμένη παρακμή και εκφυλισμό, είτε θα τελειώσει και μέσα από αυτόν θα ξεπεταχθεί κάτι καινούριο είτε θα μετατραπεί σε μια Οργουελική δυστοπία.
καλα τα λες,ενδιαφεροντα και αυτα που λεει ο Alien.
Αλλα το προβλημα δεν ειναι σημερινο,ειχαν μιλησει δεκαετιες πριν για την παρακμη της Δυσης και για την κριση αξιων γνωστοι στοχαστες.
Η αποδόμηση του Δυτικού πολιτισμού
Στις ΗΠΑ γκρεμίζουν τα αγάλματα του Τζόρτζ Ουάσιγκτον, αλλάζουν το όνομα των σχολείων που φέρουν το όνομα του Αβραάμ Λίνκολν. Στα πανεπιστήμια και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού, απαιτούν την αφαίρεση από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Αρχαίας Τραγωδίας, του Πλάτωνα, του Σαίξπηρ, καθώς «τα έργα τους προωθούν τον ρατσισμό, την δουλοκτησία, τη λευκή υπεροχή και την πατριαρχία».
https://www.liberal.gr/politiki/i-apodo ... politismoy
Η ΠΑΡΑΚΜΗ ΤΟΥ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΣΤΗ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΕΠΟΧΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟ ΣΤΗ ΜΑΖΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΔΥΛΗΣ
Η πρόσφατη διεθνής συζήτηση για το "μοντέρνο" και το "μεταμοντέρνο" έγινε σε βάση αισθητική ή φιλοσοφική χωρίς να εξιχνιασθούν οι κοινωνικές προϋποθέσεις και αντιστοιχίες των όρων αυτών. Τούτο το βιβλίο ερευνά την εξέλιξη των δυτικών κοινωνιών στα τελευταία εκατόν πενήντα χρόνια και δείχνει πώς η κατάρρευση του αστικού τρόπου σκέψης και ζωής συμπορεύθηκε με τη διαμόρφωση των "μεταμοντέρνων" ιδεολογημάτων και στάσεων.
https://www.politeianet.gr/books/978960 ... mou-204417
Κορνηλιος Καστοριαδης
Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΑΣΗΜΑΝΤΟΤΗΤΑΣ
Η κρίση των Δυτικών Κοινωνιών
Τα κινήματα της δεκαετίας του ’60
Μαρξισμός - Λενινισμός: η κονιορτοποίηση
Ανάμεσα στο κενό της Δύσης και στον μύθο των Αράβων
Η αποσάθρωση της Δύσης
Η άνοδος της ασημαντότητας
https://www.politeianet.gr/books/978960 ... tas-183797
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ MAUSS
ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ
Η συζήτηση επικεντρώνεται στην άμεση και την αντιπροσωπευτική δημοκρατία, στην ευθραυστότητά τους, στον πολιτιστικό σχετικισμό, στη Δύση και τις αξίες της, και άλλα ζητήματα που συνεχίζουν να διατηρούν την επικαιρότητά τους σήμερα, στην εποχή του «πολέμου κατά της τρομοκρατίας». 1994
«Πάντα πίστευα πως θα έπρεπε να υπάρχει όχι μία δυνατή σύνθεση -δεν μου αρέσει η λέξη, πολύ ριζοσπαστική-σοσιαλιστική- αλλά μία κοινή υπέρβαση που θα συνδύαζε τη δημοκρατική κουλτούρα της Δύσης με στάδια που πρέπει ή που θα έπρεπε να έρθουν, δηλαδή μια γνήσια ατομική και συλλογική αυτονομία στην κοινωνία, με διατήρηση, επανάκτηση κι ανάπτυξη με διαφορετικό τρόπο των αξιών της κοινωνικότητας και της κοινότητας που διασώζονται -στο μέτρο που διασώθηκαν- στις χώρες του τρίτου κόσμου. Διότι υπάρχουν ακόμη φυλετικές φερειπείν αξίες στην Αφρική. Δυστυχώς, εκδηλώνονται όλο και περισσότερο στις αμοιβαίες σφαγές αλλά εξακολουθούν επίσης να εκδηλώνονται με μορφές αλληλεγγύης μεταξύ ανθρώπων, μορφές που, στην ουσία, έχουν χαθεί παντελώς στη Δύση και έχουν με άθλιο τρόπο αντικατασταθεί από την Κοινωνική Ασφάλιση...
https://www.politeianet.gr/books/978960 ... mos-252782
Μεταμοντερνισμός
Ζίγκμουντ Μπάουμαν
https://biblionet.gr/titleinfo/?titleid ... return_url
ΡΕΥΣΤΗ ΑΓΑΠΗ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΘΡΑΥΣΤΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΕΣΜΩΝ
Ζίγκμουντ Μπάουμαν
https://www.politeianet.gr/books/979960 ... api-197269
Οι νέοι ζουν σε μια κοινωνία όπου όλες οι «αξίες» έχουν αντικατασταθεί από το «βιοτικό επίπεδο». Ούτε θρησκεία, ούτε ιδέες, ούτε αλληλεγγύη. (Καστοριάδης, δεκαετία του '80)
https://www.doctv.gr/page.aspx?itemID=SPG3864