Ζαποτέκος έγραψε: ↑11 Ιουν 2019, 12:29
foscilis έγραψε: ↑11 Ιουν 2019, 11:11
Ξέρουμε ότι παίρνει τα λεφτά η εκκλησία. Αλλά όπως είπα δεν είναι μόνο θέμα χρημάτων, είναι και θέμα εξουσίας.
Μπορεί πολιτικά να είναι εντελώς ηλίθιο που τάχθηκαν κατά της αποτέφρωσης αλλά τώρα αν υποχωρήσουν θα είναι ήττα τους και θα βγουν πιο αδύναμοι. Οπότε θα το πολεμήσουν όσο μπορούν.
Είναι δογματικό το ζήτημα . Δεν πρόκειται να υποχωρήσουν. Βέβαια μην λέω και μεγάλα λόγια. Κανονικά μόνο ένας γάμος επιτρέπεται και όχι τρείς. Και οι αυόχειρες δεν κηδεύονται, αλλά τώρα έχει επικρατήσει η γνώμη πως όποιος αυτοκτονεί δεν είναι καλά στα λογικά του και τους κηδεύουν όλους. Εκτός αν πέσεις σε περίπτωση.
Δεν είναι ακριβώς δογματικό το ζήτημα. Είναι κανονικό ("εθιμικό δίκαιο" της εκκλησίας). Δεν υπάρχει δηλαδή κάτι σαν 11η εντολή "ουκ αποτεφρώσεις". Ούτε λέει κάπου ότι όσοι αποτεφρώνονται θα πάνε στην κόλαση όπως για παράδειγμα όσοι αυτοκτονούν, επειδή καταστρέφεται το σώμα τους ή ξερωγωτι δοξασίες (ο λαός πιστεύει ότι αν αποτεφρωθείς δεν υπάρχει σώμα να αναστηθεί αλλά αυτό, μολονότι η εκκλησία το αφήνει να αιωρείται γιατί τη συμφέρει, παραείναι ηλίθιο ακόμα και για τα δεδομένα του θρησκόληπτου λαουτζίκου, όπως είπες κι εσύ οι ίδιοι άνθρωποι τιμούν μάρτυρες που έγιναν στάχτη κανονικά και με το νόμο και στο κάτω κάτω μπορεί ο θεός να σε αναστήσει από τα κόκκαλα που έχουν σκορπίσει στους πέντε ανέμους και δε μπορεί αν καείς; λολ). Επίσης η εκκλησία δεν έχει πρόβλημα με την αποτέφρωση όταν συντρέχουν εξαιρετικοί λόγοι ανωτέρας βίας, όπως για παράδειγμα μαζικές επιδημίες στο παρελθόν.
Αυτό που όντως υπάρχει είναι μια αρκετά έντονη αποδοκιμασία της πρακτικής στα πατερικά κείμενα, πρώτον επειδή ήταν ειδωλολατρική (ο χριστιανισμός όπως και το ισλάμ έχουν σαν default την ταφή επειδή την είχε και ο ιουδαϊσμός, αντίθετα η καύση είναι συνδεδεμένη με την ελληνική θρησκεία, με το ζωροαστρισμό, με τον ινδουισμό και το σιντοϊσμό). Δεύτερον και κυριότερο επειδή θεωρούνταν πολύ βάναυση και αντιαισθητική μεταχείριση του νεκρού σώματος να το καις σαν ένα σωρό σκουπίδια και πράγματι ψιλοήταν με την "τεχνολογία" των αρχαίων. Άλλο ο σημερινός κλίβανος στους 1000 βαθμούς και άλλο να στήνεις ένα σωρό από ξύλα και να βρωμάει μπριζολίλας μέχρι τη Σαλαμίνα.
Πλην όμως όλοι αυτοί που τα έλεγαν όλα αυτά ζούσαν σε μια Μεσόγειο με βαριά βαριά 50 εκατομμύρια κατοίκους, όχι 500. Ούτε υπήρχε κάτι αντίστοιχο με τις σημερινές μεγαλουπόλεις που το νεκροταφείο της συνοικίας είναι πέντε στρέμματα και πρέπει να εξυπηρετήσει 100.000 άτομα. Και είμαι απόλυτα σίγουρος ότι ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης που είπε γύρω στο 1800 ότι αυτός που καίει το νεκρό θα έπρεπε να λογίζεται ως φονιάς αποκλείεται να είχε καλύτερη γνώμη για όποιον ξεθάβει το νεκρό, τον δείχνει μισοσαπισμένο στους συγγενείς του και μετά τον σπάει με βαριοπούλα και κουβαλάει τα κομμάτια με το καρότσι πέφτοντας αριστερά και δεξιά κρέατα και κόκκαλα που τα γραπώνουν τα αδέσποτα.
Από εκεί και πέρα το πρόβλημα δεν είναι τόσο εσωτερικά η εκκλησία τι κάνει, αλλά ότι όλα αυτά τα χρόνια, από το '86 αν δεν κάνω λάθος που συζητήθηκε πρώτη φορά η αποτέφρωση, ασκεί τεράστιες πιέσεις για να μην υπάρχει σαν δυνατότητα εντός της ελληνικής επικράτειας. Εκεί αναγκαστικά θα πρέπει να υποχωρήσουν, δε βλέπω πώς θα γίνει αλλιώς. Και είναι μια θέση που την επέλεξαν για λόγους μπρα ντε φερ ισχύος, κανείς δεν τους ανάγκασε.