Κουρέτας:
Αγροδιατροφικός Τομέας
Φορέας «Πληροφόρησης του αγροτικού κόσμου» και «Προώθησης και Εμπορίας των αγροτικών μας προϊόντων»
Στο πρόγραμμά μας ο αγρότης – γεωργός, κτηνοτρόφος και αλιεύς- πρόκειται να γνωρίσει τον φυσικό του σύμμαχο. Τον φυσικό του συμπαραστάτη στις διεκδικήσεις του από την κεντρική εξουσία για:
Ένα δίκαιο και σταθερό φορολογικό - ασφαλιστικό σύστημα.
Πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό με όρους ΕΕ.
Μείωση του κόστους ενέργειας και του κόστους παραγωγής.
Σε ό, τι αφορά των δικών μας αρμοδιοτήτων: Πέρα από τα έργα υποδομής, πιστεύουμε ακράδαντα ότι ένας φορέας «Πληροφόρησης του αγροτικού κόσμου» και «Προώθησης και Εμπορίας των αγροτικών μας προϊόντων», μπορεί να αποτελέσει χρήσιμο «εργαλείο» και ως τέτοιο είναι επιλέξιμο να χρηματοδοτηθεί από την Περιφέρεια. Να υποστηριχθεί εμπράκτως η εξωστρέφεια του τομέα, για να επιτευχθεί υψηλή προστιθέμενη αξία. Αξίζει επίσης η υποστήριξη να μεταφραστεί σε πρακτικό επίπεδο: Με επισκέψεις λ.χ. σε επιχειρήσεις που προάγουν την καινοτομία και με σκοπό την μεταφορά του ‘’know how’’ για τη λειτουργία παρόμοιων επενδύσεων στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας.
Ο φορέας μπορεί να παίξει έναν ρόλο πληροφοριακό, συμβουλευτικό και συντονιστικό για τον αγρότη της Θεσσαλίας. Εκ των «ων ουκ άνευ» θεωρείται η στήριξη ομάδων παραγωγών για οργάνωση εμπορικών δικτύων, καθώς και η υποστήριξη για τυποποίηση και πιστοποίηση γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, η μεταποίησή τους και η σύνδεσή τους γενικότερα με ερευνητικά κέντρα.
Ο όρος κλειδί είναι: Προστιθέμενη αξία. Εμπράκτως, με τα στοιχεία της ευαισθητοποίησης, της παρακίνησης και της ενεργοποίησης του αγροτικού πληθυσμού προς τις σωστές και δοκιμασμένες πρακτικές μπορεί να υπηρετηθεί αποτελεσματικά αυτή η ευγενής στόχευση.
Πιο αναλυτικά: Ο ρόλος που θα κληθεί να παίξει ο φορέας θα πρέπει να είναι:
Πληροφοριακός: Με συλλογή, αξιολόγηση και έγκαιρη διάχυση στους ενδιαφερόμενους πληροφόρησης όσον αφορά στις τάσεις, τα προβλήματα και τις προοπτικές της αγοράς, τις επικείμενες αλλαγές στη διεθνή και ευρωπαϊκή πολιτική στήριξης του αγροτικού τομέα κ.λπ.
Συμβουλευτικός: Με παροχή συμβουλών υψηλού επιπέδου στους αγρότες, σε ομάδες παραγωγών, αγροτικές επιχειρήσεις, συνεταιρισμούς κ.ά.
Συνδετικός: Να διασυνδέσει δηλαδή τις παραγωγικές διαδικασίες με τις λειτουργίες της εμπορίας.
Συντονιστικός: Να προτείνει, να οργανώνει συλλογικές δράσεις στις επιμέρους λειτουργίες της εμπορίας.
Να αναπτύσσει επιμέρους δράσεις: Όπως μελέτες σχεδιασμού νέων παραγωγικών δραστηριοτήτων, διασύνδεση με Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα, Επιμελητήρια κ.α.
«Καλές πρακτικές»
Σε γενικές γραμμές φιλοδοξούμε, ο φορέας να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο στα χέρια του αγροτικού κόσμου για την ανάπτυξη της περιοχής. Ας ακολουθήσουμε κάποιες «καλές πρακτικές» άλλων χωρών, όπως:
Η Νέα Ζηλανδία, η οποία έχει διπλάσια έκταση από μας και τον μισό πληθυσμό. Επίσης, έχει παρόμοια εδαφική μορφολογία με τη χώρα μας. Παράγει προϊόντα πρωτογενούς παραγωγής αξίας: € 7 δισ. και εξάγει μεταποιημένα τρόφιμα από αυτά αξίας: € 23 δις.! Η Ελλάδα τώρα, με αξία πρωτογενούς παραγωγής περίπου ίδια, δηλαδή: € 7 δις. εξάγει μεταποιημένα τρόφιμα αξίας μόλις: € 6 δισ. Είναι προφανές λοιπόν, ότι σε αυτόν τον τομέα, της μεταποίησης της πρωτογενούς παραγωγής, υπάρχουν μεγάλες και πολλές δυνατότητες και ευκαιρίες για την οικονομία της χώρα μας. Με έναν καλό σχεδιασμό, θα μπορούσε να εξάγει μεταποιημένα τρόφιμα αξίας: € 10-12 δισ., γεγονός που θα έδινε μεγάλη ώθηση στην οικονομία της και θα πρόσθετε άμεσα 200.000 νέες θέσεις εργασίας και φυσικά αύξηση στο ΑΕΠ, εντός χρονικού διαστήματος, μόλις ελαχίστων ετών. Το λέμε δε αυτό, γιατί γνωρίζουμε ότι μπορεί να συμβεί, γνωρίζουμε πως μπορεί να σχεδιαστεί και πώς να εφαρμοστεί και γιατί επίσης εμείς δεν περιμένουμε θαύματα, ούτε από μηχανής θεούς, γιατί επίσης γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχουν.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Νέα Ζηλανδία το μεγαλύτερο ποσοστό (άνω του 95%) της παραγωγής γάλακτος έχει οργανωθεί από μία εταιρεία-συνεταιρισμό την Fonterra. Στην εταιρεία αυτή είναι μέλη σχεδόν όλοι, οι περίπου 11.000 γαλακτοπαραγωγοί της χώρας και η εταιρεία ανήκει στους ίδιους. Ο ετήσιος τζίρος της Fonterra αγγίζει, αν δεν ξεπερνά, το 10% του ΑΕΠ της Νέας Ζηλανδίας! Ένας αγροτικός συνεταιρισμός δηλαδή παράγει το 1/10 του ακαθαρίστου προϊόντος της χώρας. Σε απόλυτα ποσά, οι πωλήσεις ανήλθαν το 2012: $ 15,7 δισ. πίσω μόνο από τον παγκόσμιο γίγαντα Nestlé ($25,9 δισ.), την Danone ($19,5 δισ.) και την Lactalis ($18,8 δισ.).
Για φανταστείτε τώρα, όλο το παραγόμενο ελαιόλαδο στην χώρα μας, από το χωράφι ως το ράφι των καταστημάτων όλου του κόσμου, είτε ως τρόφιμο, είτε ως φάρμακο, καλλυντικό ή οτιδήποτε άλλο, «οργανωμένο» από μία εταιρεία-συνεταιρισμό, που να ανήκει στους χιλιάδες ελαιοπαραγωγούς - μέλη της. Έτσι η πρωτογενής παραγωγή του ελαιόλαδου (και αυτή η σκέψη αφορά κάθε αγροτικό προϊόν) από μια μικρή αρχική αξία, θα μπορούσε να φθάσει τυποποιούμενο, ως τελικό προϊόν, να αντιστοιχεί τελικώς σε πολλαπλάσια αξία της αρχικής, ήτοι πολλά δισεκατομμύρια.
Η παραγωγή βαμβακιού, ένα άλλο παράδειγμα προϊόντος μας, φέρνει στην χώρα περίπου € 350 εκατ. από την εξαγωγή της. Επειδή έχουν κλείσει σχεδόν όλα τα νηματουργεία στη χώρα, το βαμβάκι μας εξάγεται ως πρώτη ύλη, κυρίως στην Τουρκία, η οποία το μεταποιεί σε νήμα και μας το πουλάει πίσω για € 1 δισ. περίπου. Αν δε προχωρούσε η μεταποίηση σε επόμενα στα στάδια μεταποίησης, παραγωγή υφασμάτων και ενδυμάτων, η αρχική αξία παραγωγής των € 350 εκ. θα εκτοξεύονταν στα € 3-4 δισ. Έτσι φτάσαμε στο σημερινό αποτέλεσμα, τα ρούχα του Ελληνικού Στρατού να ράβονται στα Άδανα της Τουρκίας και η οικονομία μας να στερείται υπεραξίες άνω των € 3- 4 Δις.
Τοπικά, χρήσιμη είναι η στήριξη του συνεταιριστικού μοντέλου ΖΑΓΟΡΙΝ, ΕΒΟΛ, Δήμητρα και την επέκτασή τους σε άλλα προϊόντα και κλάδους. Θα μπορούσαν να υποστηριχθούν παρόμοιες προσπάθειες με γνώμονα τα παραπάνω θετικά παραδείγματα σε συνεταιριστικό επίπεδο για την δημιουργία τοπικών οικονομιών κλίμακας με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται.
https://protovulia.gr/to-orama-mas