Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Ειδήσεις, προβλήματα και προτάσεις
Άβαταρ μέλους
vantono
Δημοσιεύσεις: 23175
Εγγραφή: 14 Απρ 2018, 13:22
Phorum.gr user: vantono
Τοποθεσία: κεντρικά γραφεία George Soros

Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από vantono » 11 Νοέμ 2019, 19:55

Της Νατάσας Στασινού
nstas@naftemporiki.gr

Η Κίνα για την Ελλάδα είναι η χώρα που πραγματοποίησε μία μεγάλη επένδυση μακροπρόθεσμου χαρακτήρα και σταθερών θέσεων εργασίας κατά την περίοδο της κρίσης, όταν καμία οικονομία της Ευρώπης ή της Δύσης δεν αποτολμούσε κάτι τέτοιο. Για την Κίνα η Ελλάδα (ακόμη και όταν ήταν σε βαθιά ύφεση) παραμένει πάντα το σταυροδρόμι Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, μία πολύτιμη πύλη εισόδου και γέφυρα για τις υψηλές φιλοδοξίες της, όπως αυτές αποτυπώνονται στην εμβληματική πρωτοβουλία «Μία Ζώνη- Ένας Δρόμος» και σε συμπληρωματικά project, όπως αυτό των «17+1». Για την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, όμως, που βλέπουν το «κεφάλι» του δράκου να κάνει ολοένα και πιο αισθητή την παρουσία του σε ένα μέλος της Ε.Ε., αλλά και στην αυλή της, τα Βαλκάνια, όλα τα παραπάνω είναι πηγή ανησυχίας. Αυτό είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο αναπτύσσονται οι διμερείς σχέσεις, αλλά και το οποίο διαμορφώνει την εικόνα που έχουν οι Έλληνες για την πολυπληθέστερη χώρα του πλανήτη. Και αυτή χαρακτηρίζεται μάλλον αναπόφευκτα από αντιφάσεις.

Η Cosco και ο Πειραιάς

Οι δύο χώρες ήρθαν πιο κοντά το 2009, όταν η COSCO ανέλαβε τη διαχείριση δύο προβλητών διακίνησης μπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά για 35 χρόνια. Οι 16 συμφωνίες, που υπεγράφησαν κατά την επίσκεψη του Σι Τζινπίνγκ στη χώρα μας, ήρθαν να επιβεβαιώσουν την πρόθεση της Κίνας να αναδείξει τον Πειραιά σε κορυφαίο διακομετακομιστικό κόμβο. «Θέλουμε να ενισχύσουμε τον διαμετακομιστικό ρόλο του Πειραιά και να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο την μεταφορική ικανότητα της γραμμής ταχείας επικοινωνίας ξηράς-θάλασσας Κίνας-Ευρώπης» εξήγησε ο Σι. Από την πλευρά του και ο Έλληνας πρωθυπουργός δεν έκρυψε την επιθυμία της Αθήνας να εξελιχθεί ο Πειραιάς όχι μόνο στο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου, αλλά ίσως και της Ευρώπης.


Δεν είναι εύκολη υπόθεση, αλλά ούτε και ανέφικτο. Σήμερα ο Πειραιάς αποτελεί το πέμπτο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης σε διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, αφήνοντας πίσω του τη Βαλένθια. Η COSCO επιθυμεί να τον φέρει άμεσα στην πρώτη τριάδα, υποσκελίζοντας το Αμβούργο και τη Βρέμη. Καθοριστική στο πλαίσιο του στόχου αυτή είναι για τους Κινέζους η κατασκευή του τέταρτου προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ, ΟΛΠ+1,09% αφού εκτιμάται ότι θα μπορούσε να την εμπορευματική κίνηση από το λιμάνι σε περίπου 10 εκατ. «κουτιά» ετησίως σε ορίζοντα πενταετίας.

Όπως σχολίαζε σε παλαιότερο δημοσίευμα η Handelsblatt, ο Πειραιάς που ήταν το ταχύτερα αναπτυσσόμενο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο την τελευταία δεκαετία θα μπορούσε ακόμη να επωφεληθεί από τον προστατευτισμό του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ. « Όσο πιο δύσκολο γίνεται για τους Κινέζους να αποκτήσουν πρόσβαση στην αμερικανική αγορά, τόσο πιο σημαντική είναι γι αυτούς η ευρωπαϊκή αγορά» εξηγούσε η γερμανική εφημερίδα.

Η COSCO προγραμματίζει επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ περίπου για την ενίσχυση των δραστηριοτήτων του λιμανιού. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει υποχρεωτικές επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ έως το 2022, που μόλις ολοκληρωθούν θα της επιτρέψουν να αποκτήσει επιπλέον ποσοστό 16% στο λιμάνι. Στη συνάντηση Σι- Μητσοτάκη κατέστη σαφές ότι επιθυμία των δύο πλευρών είναι να ξεπεραστούν τα εμπόδια.

Η ενέργεια

Η Κίνα προσβλέπει επίσης σε επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας, των μεταφορών και στον τραπεζικό τομέα. Η State Grid κατέχει μειοψηφικό ποσοστό στον ΑΔΜΗΕ. Σήμερα η State Grid εξέφρασε το ενδιαφέρον της να συμμετάσχει στον διαγωνισμό που θα ανακοινωθεί σύντομα για την ηλεκτρική διασύνδεση της ηπειρωτικής Ελλάδα με την Κρήτη, έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ.

Οι τράπεζες και ο Ηρακλής

Δύο μεγάλες τράπεζες, η Bank of China και η ICBC, θέλουν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στη χώρα. Τα στελέχη της πρώτης, που έχει ήδη ανοίξει το πρώτο της υποκατάστημα, είχαν συνάντηση με τον αρμόδιο υφυπουργό, Γ. Ζαββό. Συνεχάρησαν την κυβέρνηση για την πρωτοβουλία της να υλοποιήσει το σχέδιο Ηρακλής, το οποίο αποτελεί μια συστημική λύση για τη δραστική μείωση των κόκκινων δανείων και δήλωσαν ότι το σχέδιο αυτό ανοίγει τεράστιες επενδυτικές ευκαιρίες για τον τραπεζικό τομέα αλλά και γενικότερα για την ελληνική οικονομία. Ζήτησαν δε να μάθουν σε ποιους τομείς θα εστιάσουν τα νέα business models των τραπεζών, ενώ έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για το κομμάτι του fintech και των συστημάτων πληρωμών, τομείς στους οποίους η Bank of China πρωτοστατεί.

Οι Κινέζοι έρχονται Ελλάδα, τα ελληνικά προϊόντα πηγαίνουν Κίνα

Οι Κινέζοι αγαπούν την Ελλάδα και τον πολιτισμό της και τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των επισκεπτών στη χώρα μας αυξάνεται συνεχώς. Στόχος είναι έως το 2021 να φτάσουν τους 500.000. Το γεγονός ότι υπάρχουν απευθείας δρομολόγια της Air China στη γραμμή Αθήνα-Πεκίνο και από το ερχόμενο καλοκαίρι θα υπάρχει επιπλέον απευθείας αεροπορική σύνδεση με τη Σαγκάη βοηθάει τα μέγιστα στην κατεύθυνση αυτή.

Πέρα από τα κινεζικά κεφάλαια και τις τουριστικές εισπράξεις που κατευθύνονται στη χώρα μας, εξαιρετικά σημαντικό είναι να κατευθυνθούν και περισσότερα ελληνικά προϊόντα στην τεράστια κινεζική αγορά, που εξακολουθεί να αναπτύσσεται ταχύτητα. Ο ανταγωνισμός είναι οξύτατος και το περιβάλλον της οικονομικής επιβράδυνσης δεν βοηθά. Ωστόσο η πρόσφατη συμφωνία Κίνας- Ε.Ε. για την προστασία προϊόντων, μεταξύ των οποίων και έξι ελληνικά, προσφέρει μία σημαντική ευκαιρία. Το ζητούμενο είναι αυτή να μην μείνει αναξιοποίητη.

Πώς βλέπει τις εξελίξεις η Ευρώπη

Η η Ελλάδα γίνεται βασική πύλη και σημείο εκκίνησης του σινο- ευρωπαϊκού δρόμου. Είναι κάτι που υπογράμμισε και ο πρωθυπουργός. Oι Ευρωπαίοι παρακολουθούν με προβληματισμό. Και η ανησυχία τους δεν έχει να κάνει μόνο με τα σχέδια του δράκου σε ελληνικό έδαφος. Το 2016 την ώρα που η Cosco αποκτούσε πλειοψηφικό μερίδιο στον ΟΛΠ, ο Κινέζος πρόεδρος, Σι Τζινπίνγκ, επισκεπτόταν τη Σερβία. Η στάση του Πεκίνου στου νατοϊκούς βομβαρδισμούς ή την υπόθεση του Κοσόβου, αλλά κυρίως οι επενδύσεις άνω των 5 δισ. ευρώ, που κόμιζε, διασφάλιζαν τη θερμή υποδοχή του. Την ίδια ώρα η κινεζική τράπεζα Exim παρείχε πλούσια χρηματοδότηση για αυτοκινητόδρομους και άλλα κρίσιμα έργα υποδομών στη Βόρεια Μακεδονία, το Μαυροβούνιο, τη Βοσνία, την Αλβανία.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι η Κίνα- σε αντίθεση με τη Ρωσία για παράδειγμα- δεν θέλει να βγάλει τα Δυτικά Βαλκάνια από το ευρωπαϊκό μονοπάτι. Επιθυμεί την ένταξή τους στην ΕΕ, προσβλέπει σε οφέλη από αυτήν. Και τούτο παρά το γεγονός ότι γνωρίζει πως η προοπτική ένταξης είναι το όπλο, που έχουν στα χέρια τους οι Βρυξέλλες, για να μη χάσουν από την Κίνα τον τίτλο του κυρίαρχου παίχτη στην περιοχή.

Ωστόσο όταν το 2012 το Πεκίνο ανακοίνωσε επενδύσεις ύψους 15,4 δισ. δολαρίων στην περιοχή Ανατολικής και Νότιας Ευρώπης, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας 16+1 οι ανησυχίες των Ευρωπαίων εντάθηκαν. Στην πρωτοβουλία εντάχθηκε και η Ελλάδα και έτσι «μεγάλωσε» σε 17+1. Για τις Βρυξέλλες το project είναι ένας «Δούρειος Ίππος», με τον οποίο η Κίνα επιδιώκει να ενισχύσει όχι απλά την οικονομική παρουσία της, αλλά τον γεωπολιτικό ρόλο της στην ήπειρο. Για τις χώρες που συμμετέχουν είναι μία ευκαιρία.

Ωστόσο τα αποτελέσματα θα πρέπει να πούμε πως είναι μέχρι στιγμής μάλλον φτωχά. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ασιατικού τμήματος στο Ινστιτούτο Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων Πλάμεν Τόντσεφ, ο θησαυρός αποδείχθηκε «άνθρακας»- τουλάχιστον για τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Αυτές, ήθελαν αυξημένες εισροές κεφαλαίων στην περιοχή και μία «συμμαχία», που θα τους έδινε πρόσβαση στην κινεζική αγορά. Τα

στοιχεία, σύμφωνα με τον Τόντσεφ, απκαλύπτουν ότι η περιοχή της ΚΑ Ευρώπης έχει προσελκύσει ένα σχετικά μικρό μερίδιο των συνολικών κινεζικών επενδύσεων στην Ε.Ε., ενώ έχει δει ως σύνολο το εμπορικό έλλειμμά της έναντι της Κίνας να διευρύνεται, κάτι που σημαίνει ότι το εξαγωγικό άλμα προς την αγορά του δράκου δεν ήρθε.

Και τι λένε οι Έλληνες;

Εκτενής μελέτη του Ινστιτούτου Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων, που είχε δημοσιευθεί πέρυσι, είχε αποκαλύψει ποια είναι η εικόνα, που έχουν για την Κίνα οι Έλληνες. Σε αυτήν μπορεί να διακρίνει κανείς τρεις μεγάλες αντιφάσεις στις θέσεις της ελληνικής κοινής γνώμης:

α) Η εικόνα της Κίνας στην Ελλάδα δεν είναι καθόλου κολακευτική ως προς το βιοτικό επίπεδο, τις εργασιακές συνθήκες την κοινωνική συνοχή, τη μορφή διακυβέρνησης, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις προκλήσεις του περιβάλλοντος. Η φράση «μισθοί Κίνας» έχει μάλιστα καθιερωθεί για να περιγράψει την συρρίκνωση του εισοδήματος των εργαζομένων κατά τη διάρκεια της βαθύτατης κρίσης. Παρόλα αυτά οι Έλληνες έχουν υψηλές προσδοκίες από τον κινεζικό γίγαντα και τον βλέπουν ως σημαντικό οικονομικό και πολιτικό εταίρο.

β) Αν και η αυξανόμενη δύναμη της Κίνας θεωρείται κακό νέο για την Ευρώπη, εκλαμβάνεται ως καλό νέο για την Ελλάδα, ως αν η χώρα να μην είναι μέρος της Ευρώπης.

γ) Ενώ η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων δηλώνει κατά της παγκοσμιοποίησης, πολλοί θεωρούν ότι η Κίνα, ο μεγάλος ωφελημένος της παγκοσμιοποίησης, θα βοηθήσει την ελληνική οικονομία να σταθεί ξανά στα πόδια της.

https://www.naftemporiki.gr/finance/sto ... WRnQmIiiZM
Ενδιαφέρον.
Τα 'χουμε ξαναπεί, ο καλύτερος καπιταλισμός, είναι ο κομμουνιστικός! :003:

Άβαταρ μέλους
Dwarven Blacksmith
Δημοσιεύσεις: 42770
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:08
Τοποθεσία: Maiore Patria

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Dwarven Blacksmith » 11 Νοέμ 2019, 21:04

Όπου θέλεις πάνε ρώτα, το κεφάλι μπαίνει πρώτα
- Αρχαίο Κινεζικό γνωμικό
🔻I would have lived in peace. But my enemies brought me war.🔻

Άβαταρ μέλους
OANNHSEA
Δημοσιεύσεις: 8421
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 11:27

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από OANNHSEA » 11 Νοέμ 2019, 21:05

Η μαμζελ Στασινού ξέρει τι είναι οι "Κινέζικες επενδύσεις";;;
Ξέρει πόσο υποφέρουν κράτη όπως η Ερυθραία ή το Μαυροβούνιο από τις "Κινέζικες επενδύσεις";;;

Ωραία τα παραμύθια για το βλαμμένο πόπολο, την αλήθεια όμως ποιός θα την πει;;;

.
Bellum omnium contra omnes
Ου παντός πλειν εις Κόρινθον...

Άβαταρ μέλους
Τρελός_του_Χωριού
Δημοσιεύσεις: 626
Εγγραφή: 22 Μάιος 2018, 14:54
Phorum.gr user: Τρελός_του_Χωριού
Τοποθεσία: Libertopia

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Τρελός_του_Χωριού » 12 Νοέμ 2019, 01:16

(σημ. συγγνώμη κύριε νηματοθέτη, αλλά δεν βρήκα σημερινό νήμα σχετικό με την επίσκεψη του κινέζου προέδρου)

Πώς δεν μπήκε και καμία φωτογραφία, ειδικότερα από το σημερινό δείπνο;

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

:wave:
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Τρελός_του_Χωριού την 12 Νοέμ 2019, 01:27, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Non est ad astra mollis e terris via

Άβαταρ μέλους
Lord Brum
Δημοσιεύσεις: 14993
Εγγραφή: 08 Δεκ 2018, 00:27
Phorum.gr user: coriander

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Lord Brum » 12 Νοέμ 2019, 01:21

τον τσιπρομαλάκα τι τον καλέσανε? θα πει καμιά μαλακία πάλει και θα χαλάσουν οι δουλειές
Σκότωσε τον ζαίο που κρύβεις μέσα σου!

Άβαταρ μέλους
Daje
Δημοσιεύσεις: 14541
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 07:30

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Daje » 12 Νοέμ 2019, 01:44

Θα τον κλεισουν σε κανα δωματιο παλι για κανα 17ωρο και θα τον ψαχνουμε...
https://i.imgur.com/p7krvsa.jpg
Πρόεδρος του Σ.Φ.Σ.Σ.Κ.Π.Ο
Ωραίο πρωτάθλημα ρε κατσικοειδή φυστικοβουτηρομένα λοβοτομημένα καγκουροειδή κατσίκια!


Άβαταρ μέλους
Eθνικοκοινωνιστης
Δημοσιεύσεις: 39720
Εγγραφή: 05 Μάιος 2018, 12:13

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Eθνικοκοινωνιστης » 12 Νοέμ 2019, 02:05

Lord Brum έγραψε:
12 Νοέμ 2019, 01:21
τον τσιπρομαλάκα τι τον καλέσανε? θα πει καμιά μαλακία πάλει και θα χαλάσουν οι δουλειές
τον σταλινομαδουρο?

ερχεται η μεγαλη συγκυβερνηση :102:
"Καλύτερα να φορέσω το κράνος του Κόκκινου Στρατού παρά να φάω χάμπουργκερ στα mc Donald's"

Αλαιν ντε Μπενουα

Άβαταρ μέλους
enterprise-psi
Υπερσυντονιστής
Δημοσιεύσεις: 12526
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 07:29
Phorum.gr user: enterprise-psi
Τοποθεσία: Sector 001
Επικοινωνία:

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από enterprise-psi » 12 Νοέμ 2019, 05:40

People blow their minds ,They choose to resign
This deformed society is part of a design
It'll never go away , It's in the cards that way
The masses of humanity have always had to suffer

Άβαταρ μέλους
Ζενίθεδρος
Δημοσιεύσεις: 14532
Εγγραφή: 27 Ιούλ 2018, 18:56
Phorum.gr user: Ζενίθεδρος
Επικοινωνία:

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζενίθεδρος » 13 Νοέμ 2019, 02:00

OANNHSEA έγραψε:
11 Νοέμ 2019, 21:05
Η μαμζελ Στασινού ξέρει τι είναι οι "Κινέζικες επενδύσεις";;;
Ξέρει πόσο υποφέρουν κράτη όπως η Ερυθραία ή το Μαυροβούνιο από τις "Κινέζικες επενδύσεις";;;

Ωραία τα παραμύθια για το βλαμμένο πόπολο, την αλήθεια όμως ποιός θα την πει;;;

.
Είμαστε σαν την προμαοικη Κίνα ή μάλλον σαν το Βυζάντιο στα τελευταία του. Δίνουμε σε όλους και από κάτι. Το κλείνουμε και ξεπουλάμε. :g030:
Ακόμα τούτη ή άνοιξη ραγιάδες, ραγιάδες, τούτο το καλοκαίρι, μέχρι να ρθεί ο Μόσκοβος να φέρει το σεφέρι.
☦𓀢

Άβαταρ μέλους
Northern Spirit
Δημοσιεύσεις: 10759
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 22:19

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Northern Spirit » 13 Νοέμ 2019, 03:35

Αρθρο που επιχειρει να βαλει καπως τα πραγματα στη θεση τους για τους Κινεζους "επενδυτες". Κραταω κυριως το κομματι που επιβεβαιωνει αυτο που εχω πει: τα αναπτυξιακα εργα του οne belt one road κατασκευαζονται κατα 89% απο κινεζικες εταιριες..
Ουτε καν τοπικες θεσεις εργασιας στις διαφορες χωρες δεν δημιουργουνται..

Κινεζοι χρηματοδοτουνε κινεζους για να φτιαξουνε δρομους οπου θα μεταφερουνε κινεζικα προιοντα στις διαφορες αγορες..Τι κερδιζουνε οι διαφορες χωρες που χρηματοδοτουνται;

Καινουργια οδικα δικτυα για να μπορουνε οι κινεζοι να εισαγουνε ακομη περισσοτερα κινεζικα προιοντα στις τοπικες αγορες καταστρεφοντας τις τοπικες οικονομιες, ενω το κοστος κατασκευης που πληρωνει η κινεζικη κυβερνηση μεταφερεται στα κρατη αυτα.Τους μενουνε τα χρεη δηλαδη που αν δεν μπορουνε να πληρωσουνε ερχεται το κινεζικο κρατος και παιρνει ως ανταλλαγμα πλουτοπαραγωγικες πηγες και στρατηγικες υποδομες.

Στην ουσια ο κινεζος τους ππουλαει το σκοινι για να κρεμαστουνε..τετοιες τακτικες μπορουνε να συγκριθουνε μονο με την εποχη της αποικοοκρατιας της δυσης.

https://www.defence-point.gr/news/sinik ... -l-d-kinas

Σινικοί Δράκοντες και Δούρειοι Ίπποι: Προειδοποίηση για τη σχέση ανάμεσα στην Ελλάδα και την Λ.Δ. Κίνας

dpoint | 13/11/2019 02:26

2
SHARES
FacebookTwitterEmailMore
Ένας εκ των ελαχίστων Ελλήνων γνωμηγητόρων που αποδεδειγμένως διαθέτουν γεωπολιτική παιδεία, ο κ. Αλέξανδρος Τάρκας, επεσήμανε προ μηνός ότι η εκ μέρους της κυβερνήσεως Μητσοτάκη επιλογή ταχείας αναβαθμίσεως της οικονομικής συνεργασίας με την Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας (People’s Republic of China) προκαλεί μεγάλη δυσπιστία και τριβές στις σχέσεις της Ελλάδος με τις ΗΠΑ και τα ισχυρότερα κράτη-μέλη της Ε.Ε. (όρα Δημοκρατία, 16/10/2019).

Γράφει ο Δρ. Ηλίας Ηλιόπουλος*


Προσέθεσε δε ότι τα επιχειρήματα της ελληνικής κυβερνήσεως – ότι δηλαδή η Ελλάς υποδέχεται όλους τους ξένους επενδυτές υπό τον όρον σεβασμού της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, ότι οι σινικές επενδύσεις δεν αφορούν ζωτικές υποδομές της χώρας και τα τοιαύτα – «δεν εκλαμβάνονται (…) ως πειστικά από Αμερικανούς και Ευρωπαίους αξιωματούχους, καθώς οι προτάσεις της COSCO και άλλοι σχεδιασμοί του Πεκίνου δείχνουν ότι πλέον επιχειρούνται, ακριβώς, ο έλεγχος βασικών υποδομών και η άσκηση πολιτικής επιρροής».

Ο έγκριτος αναλυτής έκρινε σκόπιμον να επανέλθει προσφάτως με αναλόγου περιεχομένου παρατηρήσεις (όρα Δημοκρατία, 30/10/2019) – προδήλως με την ελπίδα ότι αυτές θα ετύγχανον της δεούσης προσοχής της ελληνικής κυβερνήσεως.



Η κρατούσα, συμβατική αντίληψις στα ελληνικά, όπως και στα ευρωπαϊκά, ΜΜΕ είναι ότι η αντιπαράθεσις μεταξύ Δύσεως (διάβαζε: ΗΠΑ) και ηπειρωτικής Κίνας (mainland China) είναι, κατά κύριον λόγον, αν όχι αποκλειστικώς, οικονομικής φύσεως (ένα είδος Trade War).

Εν τούτοις, αυτή είναι μία μάλλον απλουστευτική πρόσληψις μιας συνθέτου πραγματικότητος. Κατ’ αρχάς, για να παραμείνουμε επί του «αμιγώς» οικονομικού πεδίου των σχέσεων οιασδήποτε χώρας του Δυτικού Κόσμου με την ηπειρωτική Κίνα, είναι γνωστόν, πλέον, ότι αυτό ουδόλως είναι «αμιγώς» οικονομικόν.

Οι επιλογές και κινήσεις του Πεκίνου εις άπαντα τα πεδία των εμπορικών, κατασκευαστικών, χρηματοπιστωτικών και εν γένει οικονομικών συναλλαγών και σχέσεων με άλλες χώρες σαφώς εντάσσονται στο πλαίσιον της Υψηλής Στρατηγικής (Grand Strategy) της Λ.Δ. της Κίνας (PRC), αποτελώντας αναπόσπαστον μέρος αυτής.

Εξ άλλου, οι συνήθεις υποσχέσεις του Πεκίνου για τα τεράστια οφέλη, τα οποία υποτίθεται ότι θα απολαμβάνουν οι εθνικές οικονομίες, οι τοπικές κοινωνίες και η αγορά εργασίας των διαφόρων χωρών, λόγω κατασκευής ή επεκτάσεως ζωτικών ή κρισίμων υποδομών (vital / critical infrastructure), λιμένων κ.λ.π., μετριάζονται κατά πολύ μόλις αναμετρώνται με την πραγματικότητα: τα πομπωδώς διαφημιζόμενα σινικά «αναπτυξιακά» προγράμματα τείνουν παγίως να αποκλείουν τον τοπικό και διεθνή ανταγωνισμό.

Είτε πρόκειται για τον κατασκευαστικό τομέα είτε για ποικίλους τομείς υπηρεσιών, οι (εν πολλοίς κρατικές ή, έστω, ημι-κρατικές) εταιρείες της ηπειρωτικής Κίνας είναι εις θέσιν να προσφέρουν λίαν δελεαστικές προσφορές, εκμεταλλευόμενες το πλεονέκτημα των χαμηλών μισθών και ημερομισθίων αλλά και την (δεδομένη) κάλυψη / υποστήριξη της κρατικής / κομματικής γραφειοκρατικής ελίτ.

Πράγματι, ποσοστόν 89% των εργολάβων που συμμετέχουν σε ανάλογα σινικά projects είναι αμιγώς σινικές εταιρείες. Αντιθέτως, η συμμετοχή επιτοπίων εταιρειών είναι εντυπωσιακώς μικρά (7,6%), ενώ πράγματι «ξένες» (μη σινικές) εταιρείες συμμετέχουν εις ποσοστόν μόλις 3,4% (όρα βάσιν δεδομένων CSIS Reconnecting Asia).

Αυτά ως προς τα «οικονομικά». Ομιλούντες με γεωπολιτικούς όρους, η πραγματικότης είναι ότι η Δύσις (ήτοι: οι ΗΠΑ) οφείλει να αντιμετωπίσει την ηπειρωτική Κίνα σήμερα – ή, άλλως, να αποδεχθεί από τούδε το γεγονός ότι η ηπειρωτική Κίνα θα έχει καταστεί Ηγεμονεύουσα Παγκόσμιος Δύναμις (Hegemonic Global Power) μέχρι τέλους της επομένης δεκαετίας.

Γεγονός οφειλόμενον τόσον εις αντικειμενικά αίτια (δημογραφική ευρωστία, δείκτης αναπτύξεως και εν γένει πραγματικές δυνατότητες της περί ης ο λόγος χώρας) όσον και εις υποκειμενικούς λόγους, δηλαδή την στρατηγική φιλοδοξία (strategic ambition) της Λ.Δ. της Κίνας όπως καταστεί Πλανητική Δύναμις.

Φιλοδοξία εκφραζομένη, συνάμα δε και εξυπηρετουμένη υπό του Προέδρου Xi Jinping. Ο οποίος κ. Xi συγκαταλέγεται, αναμφιβόλως, μεταξύ των σημαντικωτέρων ηγετών των ημερών μας, μαζί με τους κ.κ. Vladimir Putin, Recep Tayyip Erdoğan και Donald Trump (εάν, βεβαίως, ο τελευταίος κατορθώσει να επιβιώσει του πολέμου, που έχει εξαπολύσει εναντίον του το αμερικανικόν «Βαθύ Κράτος»).

Υπό την ηγεσία του κ. Xi, και για πρώτη φορά στην ιστορία της, η ηπειρωτική Κίνα επιχειρεί να επεκταθεί εις ολόκληρον τον πλανήτη: Έχει ήδη κατακτήσει την Αφρική. Κατέχει δεσπόζουσα θέση στην Ασία καθώς και στα γεωπολιτικά υποσυστήματα Άπω Ασίας – Βορείου Ειρηνικού και Άπω Ασίας – Νοτίου Ειρηνικού.

Κατόρθωσε να αποκτήσει τον έλεγχον σπουδαίων ευρωπαϊκών λιμένων στην Νότιο και Δυτική Ευρώπη (Ελλάς, Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία, Ολλανδία, Βέλγιον) καθώς και σαράντα (40) ακόμη λιμένων της Ανατολικής Ευρώπης, Μέσης Ανατολής, Νοτίου και Νοτιοανατολικής Ασίας, Ωκεανίας και Αφρικής. Και επεκτείνει ήδη τις φιλοδοξίες της, μέχρις Αρκτικής και Ανταρκτικής!

Εντός του ως άνω γεωπολιτικού πλαισίου θεωρούμενον, το σχέδιον «One Belt, One Road» (γνωστόν και ως «Belt and Road Initiative») αποδεικνύεται κάτι πολύ περισσότερον μιας (κολοσσιαίας και θεαματικής, έστω) οικονομικής πρωτοβουλίας, που περιλαμβάνει ολόκληρη την Ευρασία, από της Άπω Ασίας μέχρι της Μέσης Ανατολής και εκείθεν, μέχρι της Βορείου και Δυτικής Ευρώπης. Πρόκειται περί ενός μεγαλεπήβολου εθνικού γεωοικονομικού σχεδίου με ορατές γεωστρατηγικές παραμέτρους και καταλήξεις.

Για να το θέσουμε με όρους ιστορικών αναλογιών, το περιλάλητον σχέδιον της «Γραμμής Βερολίνου-Βαγδάτης» (Berlin-Baghdad Bahn) του Β΄ Γερμανικού Ράϊχ (1914) – ένεκεν του οποίου σχεδίου οι Άγγλοι ιθύνοντες οδήγησαν, εν τέλει, την Ευρώπη και τον κόσμο στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο –, ήτο σχεδόν αμελητέον μέγεθος, συγκρινόμενον με το σημερινόν σχέδιον «One Belt, One Road».



Προσέτι, η εμπειρία των τελευταίων ετών δηλοί ότι ουκ ολίγες χώρες, οι οποίες υπέκυψαν στα θέλγητρα των σινικών εταιρειών και έσπευσαν να τους αναθέσουν την κατασκευή / επέκταση κρισίμων υποδομών (πρωτίστως λιμένων) ευρέθησαν, μίαν ημέραν των ημερών, εγκλωβισμένες στην σινική «παγίδα χρέους» (debt trap).

Έτι χειρότερον: «ανεκάλυψαν», αίφνης, ότι, επί του πεδίου της Διεθνούς Πολιτικής, είχαν καταστεί – ή εκινδύνευαν να καταστούν – «κράτη-πελάτες» (client states) της Λ.Δ. της Κίνας. Ή, όπως επισήμως αποκαλούνται στην γλώσσα της ιθυνούσης κρατικής / κομματικής γραφειοκρατικής ελίτ, «Κράτη Στρατηγικής Υποστηρίξεως» (Strategic Support States) της Λ.Δ. της Κίνας (όρα σχετικώς: «Κυανή Βίβλος Μη Παραδοσιακής Ασφαλείας»/ Blue Book of Non-Traditional Security 2014-2015).

Σε τέτοιο Κράτος Στρατηγικής Υποστηρίξεως της ηπειρωτικής Κίνας μετεβλήθη σταδιακώς η Ελλάς, αφ’ής στιγμής, προ ετών, η COSCO Shipping Corporation απέκτησε μερικώς τον έλεγχον του λιμένος του Πειραιώς. Με την σημερινή – κατ’ ουσίαν – πλήρη εκχώρησιν του λιμένος του Πειραιώς εις την απόλυτον διάθεσιν του Πεκίνου, το ελλαδικόν πολιτικόν σύστημα μεταβάλλει απροκαλύπτως την Ελλάδα εις Δούρειον Ίππον του Σινικού Δράκοντος.

Και το ερώτημα, όπερ αυτοδικαίως τίθεται εν προκειμένω, είναι απλούν – και δυνάμει αμείλικτον: Έχει αναλογισθεί το ελλαδικόν πολιτικόν σύστημα τις συνέπειες των πράξεών του – καθ’ όλον το εύρος των;

*Ο Δρ. Ηλίας Ηλιόπουλος είναι Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Τουρκικών και Συγχρόνων Ασιατικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
"Έκαστος τόπος έχει την πληγήν του: Η Αγγλία την ομίχλην, η Αίγυπτος τας οφθαλμίας, η Βλαχία τας ακρίδας και η Ελλάς τους Έλληνας".

parafrwn
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 2590
Εγγραφή: 07 Απρ 2018, 07:52

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από parafrwn » 13 Νοέμ 2019, 03:42

Ωραία γλώσσα χρησιμοποιεί ο δρ. Ηλιόπουλος. Θα ταίριαζε και με πολυτονικό.
Σας σιχάθηκε η ψυχή μου.

Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 13 Νοέμ 2019, 05:53

Τρελός_του_Χωριού έγραψε:
12 Νοέμ 2019, 01:16

Εικόνα
και δω καταρρίπτεται ότι οι κινέζοι είναι πιο μικροί.
Ο γγ κσι είναι τεράστιος μπρος στον πρόεδρο παυλόπουλο

Manos87
Δημοσιεύσεις: 261
Εγγραφή: 25 Οκτ 2019, 07:04
Phorum.gr user: Manos87

Re: Το «κεφάλι του δράκου» στην Ελλάδα: Οι επενδύσεις, οι ευκαιρίες και η Ευρώπη

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Manos87 » 16 Νοέμ 2019, 09:12

Πιστεύω ότι χρειαζόμαστε ένα καλύτερο οικονομικό σύστημα. Ένα που να δίνει έμφαση στις ανάγκες μας. Ετσι αν για παράδειγμα το κράτος πουλάει κάπου σε κάποιο κατάστημα του ένα πιάτο ρύζι με μαγιονέζα, δεν πρέπει να χρεωθεί στον πολίτη το ρύζι (το οποίο είναι απαραίτητο για την πρόσληψη ενέργειας και επιβίωσης επομένως) αλλά η μαγιονέζα. Που είναι για διασκέδαση. Αλλά μέχρι και την τελευταία σταγόνα και στην πλήρη αξία της.
We said if she 'd stop hooking I' d stop killing people. I guess we were aiming high.

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Οικονομία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών