Παλιού τύπου μαγέρικα.

Συνταγές, φαγητά, γλυκίσματα, ποτά και cocktails (μόνο για χορτάτους).
Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 29179
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 09 Απρ 2022, 22:22

17.03.2022
Το πατσατζίδικο του Τσαρούχα είναι ένας θεσμός της Θεσσαλονίκης.
Στον Τσαρούχα μαγειρεύουν πατσά καθημερινά εδώ και μισό αιώνα.


Εικόνα

Ο θρυλικός Βασίλης Λέλος εκ Κωνσταντινουπόλεως έμαθε την τέχνη στα δύο αδέρφια, τον Νίκο και τον Γρηγόρη Τσαρούχα, που δούλευαν σερβιτόροι στα ταβερνεία των αγορών πέριξ της Αριστοτέλους, τη δεκαετία του 1950. Από το 1967 στην ίδια διεύθυνση, στην Ολύμπου, το εστιατόριο Τσαρούχα σερβίρει 24 ώρες το 24ωρο πατσά, σήμερα υπό τη διεύθυνση του Δημήτρη Τσαρούχα. Στο μεγάλο καζάνι 200 (!) λίτρων σιγομαγειρεύονται για πολλές ώρες τα κομμάτια κρέατος και έτσι βγάζουν όλη τους τη νοστιμιά.

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Στο σπίτι δεν θα πετύχουμε ακριβώς την ίδια γεύση, όμως ο Δημήτρης Τσαρούχας, 2η γενιά στο τιμόνι του ιστορικού πατσατζίδικου της Θεσσαλονίκης, μας δίνει οδηγίες για μια ωραιότατη και σχετικά εύκολη εκδοχή. Μας λέει επίσης ότι τα πιο σημαντικά στοιχεία είναι η πρώτη ύλη – πρέπει να είναι από μοσχαρίσιο κρέας καλής ποιότητας – και το καλό ξάφρισμα. Ο νόστιμος πατσάς θέλει κοιλιά, ποδαράκια, το σαρδένι ή σαρδέλι (τα μαύρα κομματάκια του κάτω μέρους της κοιλιάς, που δίνουν όλη τη γεύση στον πατσά) και το στομάχι του ζώου – δε θα τα βρούμε παντού: απευθυνόμαστε σε μεγάλα, κεντρικά καταστήματα ή ζητάμε από τον κρεοπώλη μας να κάνει παραγγελία.

Εικόνα

Το κόκκινο ζουμί με το οποίο περιχύνουν τον πατσά είναι απαραίτητο για τη νοστιμιά: μαζεύουμε λίπος και ζουμί από την κατσαρόλα και το ανακατεύουμε με κόκκινο πιπέρι.
Πατσάς Τσαρούχα.
Ολύμπου 78, Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο : 2310-271.621
https://www.gastronomos.gr/magazi/to-pa ... is/119405/

Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 29179
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 10 Απρ 2022, 21:57

28.01.2022
Τσομπανάκος: Στην ταβέρνα που ο Τσιτσάνης είχε δικό του κλειδί.
Σε ένα στενό της Καισαριανής λειτουργεί από το 1954 μια από τις πιο αυθεντικές και ζεστές ταβέρνες της Αθήνας, με πλούσια ιστορία και τα πιο λεπτοκομμένα παϊδάκια.


Εικόνα

Ο Τσομπανάκος είναι γεμάτος – με αντίκες, αναμνηστικά, ζωγραφιές, ξερές κολοκύθες, κανάτες, αποκόμματα εφημερίδων, κρασοβάρελα. Από τους τοίχους μέχρι τα ξύλινα δοκάρια στο χαμηλό ταβάνι κρέμονται ενθύμια. Το μάτι δεν έχει πού να πρωτοσταθεί.

Εικόνα
Στη μεγάλη αυλή απέναντι από το μαγαζί.

Η κουζίνα του είναι κι αυτή γεμάτη – από κατσαρόλες με μαγειρευτά, ταψιά με πίτες ψημένες στη στόφα που ζεσταίνει και την αυλή απέναντι, γλυκό του κουταλιού με κουμ κουάτ από τη γλάστρα. Η σχάρα πάνω στα κάρβουνα είναι φουλαρισμένη με παιδάκια κομμένα λεπτά λεπτά, από έμπειρο χέρι, «τσιγαρόχαρτα» που έρχονται ωστόσο ροδισμένα και ζουμερά στην πιατέλα. «Φρούτα του δάσους» τα λένε οι σερβιτόροι όταν κλείνουν με αυτά την απαγγελία του μενού, ένα αστείο που ποιος ξέρει πότε ξεκίνησε; Πριν από δεκαπέντε χρόνια, όταν άρχισε να δουλεύει εδώ ο νεότερος υπάλληλος; Πριν από είκοσι; Ή κοντά στο 1954, όταν ο μικρασιάτης Θεόφιλος Κανονιέρης άνοιξε το μαγαζί σε ένα στενό της Καισαριανής;

Εικόνα
Τα κρασοβάρελα δεν είναι μόνο διακοσμητικά.

Στο ίδιο σημείο βρίσκεται μέχρι σήμερα μια από τις πιο αυθεντικές ταβέρνες της Αθήνας, με πλούσια ιστορία και σπάνια ζεστασιά. Στο τραπέζι δίπλα από το τζουκ μποξ -που λειτουργεί ακόμα- καθίσαμε με τον Θεόφιλο Κανονιέρη τον νεότερο, και του ζητήσαμε να μας αφηγηθεί όσα θυμάται από τη ζωή του Τσομπανάκου. «Είμαι στο μαγαζί από 16 χρονών. Τρίτη γενιά. Πριν από εμένα ήταν ο μπαμπάς μου, ο Κυριάκος, και ακόμα πιο πριν ο παππούς Θεόφιλος, ο οποίος ξεκίνησε την ταβέρνα ως κουτούκι με οχτώ τραπέζια, το 1954. Εκείνος ήρθε στα 16 του μόνος, ξεριζωμένος από τη Μικρά Ασία. Απ’ όλα τα πράγματα που έχουμε στον χώρο, το πιο ξεχωριστό είναι το πανόραμα της Σμύρνης, που το έφερε μαζί του μέσα στη βάρκα. Η μαμά του τού είχε πει: “παρ’ το, να θυμάσαι πως ήτανε”. Τσομπανάκος ήταν το παρατσούκλι του, γιατί πρώτα έβοσκε πρόβατα, τότε που εδώ έξω δεν υπήρχαν δρόμοι, ήταν εντελώς βουνό. Ήταν ένας άνθρωπος με χάρισμα, ήξερε να μιλάει στην καρδιά σου. Αν τον έλεγες, βέβαια, “παππού”, τον έκανες εχθρό σου. Έζησε μέχρι τα 110, κοτσονάτος.

Εικόνα
Μια από τις γωνιές του Τσομπανάκου.

»Έπειτα, ο μπαμπάς αγάπησε πολύ τη δουλειά. Του άρεσε να μαζεύει πράγματα από τις αγορές στο Μοναστηράκι και το Σχιστό και να στολίζει το μαγαζί. Μέσα στα χρόνια, αυτά μπλέχτηκαν με αντικείμενα που έφερναν οι πελάτες -από μπομπονιέρες μέχρι κάθε λογής αναμνηστικά- και δημιουργήθηκε το ντεκόρ που υπάρχει σήμερα. Είχε μεράκι σε όλα ο πατέρας μου. Μου έμαθε ότι το βασικό είναι να υπάρχει άριστη πρώτη ύλη. Πάντα φροντίζουμε να είναι όλα τα πράγματα ντόπια και να είμαστε μπροστά σε ό,τι ψωνίζουμε», λέει ο Θεόφιλος.

Εικόνα
Γεύμα στον Τσομπανάκο.

Εικόνα
Τα ντολμαδάκια με αμπελόφυλλο.

Εικόνα
Λεπτοκομμένα παϊδάκια ή αλλιως “φρούτα του δάσους”

Τα κρεατικά τους -αρνιά και χοιρινά- όπως και τα τυροκομικά τα φέρνουν από τη Σπερχειάδα, ενώ το μοσχαρίσιο κρέας από την Κομοτηνή. Για τα λαχανικά επισκέπτεται ο ίδιος την αγορά του Ρέντη. Φτιάχνουν και δικό τους κρασί, τα βαρέλια δεν είναι διακοσμητικά.

Αν και το τρίπτυχο που δεν λείπει από κανένα τραπέζι στον Τσομπανάκο είναι παϊδάκια-χεράτες πατάτες-πολίτικη σαλάτα με καυτερές πιπερίτσες, υπάρχουν πολλά ακόμα φαγητά που αξίζει να δοκιμάσει κανείς. «Όλη μας η κουζίνα είναι μια μείξη Μικράς Ασίας και Ελλάδας. Η μαμά του μπαμπά μου ήταν Πολίτισσα και μπήκαν και τέτοια πράγματα σταδιακά στο μενού. Εκτός από τα ψητά, ο κόσμος μας ζητάει τα μακαρόνια με στρώσεις κιμά και τυριού, σουτζουκάκια, λαχανοντολμάδες, μανιτάρια με πλιγούρι, σαλιγκάρια στιφάδο». Η χορτόπιτα με σταμναγκάθι και καυκαλήθρες, η κοκκινιστή προβατίνα, αλλά και τα ντολμαδάκια με κιμά και ξινούτσικο αυγολέμονο είναι επίσης από τα σουξέ του Τσομπανάκου.

Εικόνα
Αντικείμενα από την μεγάλη συλλογή του Κυριάκου Κανονιέρη γεμίζουν κάθε σημείο της ταβέρνας.

Όσο μιλάμε, το τηλέφωνο χτυπάει για κρατήσεις. Τους περισσότερους ο Θεόφιλος τους ξέρει με το όνομά τους. Ανάμεσα τους είναι και πολλοί σταρ του αθλητισμού, όπως φαίνεται από τις υπογεγραμμένες φανέλες, τις μπάλες και τα πολύχρωμα κασκόλ που κρέμονται σε διάφορα σημεία. «Μας αγαπάνε πολλοί αθλητές. Πάντα είχαμε επίσης αρκετό καλλιτεχνικό κόσμο – στιχουργούς, τραγουδιστές. Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, που ήταν και φίλος με τον πατέρα μου, καθόταν κι έγραφε στίχους σε κουτιά τσιγάρων. Από τους πιο παλιούς πελάτες μας ήταν η Μπέλλου με τον Τσιτσάνη. Είχαν το τραπέζι τους. Έρχονταν μετά το “Χάραμα”, όταν σχόλαγαν, στις τρεισήμισι η ώρα. Ο πατέρας μου τους έφτιαχνε φαί και τους το άφηνε στην κατσαρόλα – σαν στο σπίτι τους. Η ταβέρνα ήταν κανονικά κλειστή, αλλά εκείνοι έρχονταν για πάρτη τους, έφερναν και το μπαγλαμαδάκι ή το μπουζούκι και κάθονταν μόνοι τους να φάνε και να ηρεμήσουν από την ένταση της δουλειάς. Επειδή πήγαινε πέντε-έξι η ώρα το πρωί μέχρι να φύγουν, άφηναν το κλειδί σε συγκεκριμένο μέρος, για να το βρει το πρωί ο πατέρας μου και να ανοίξει.

Εικόνα
Ο Θεόφιλος Κανονιέρης, τωρινός ιδιοκτήτης του Τσομπανάκου.

»Μέχρι σήμερα τους πελάτες τους βλέπουμε σαν φίλους. Έχω πελάτες που έρχονταν φοιτητές και τώρα έρχονται τα παιδιά τους. Ποτέ δεν κοιτάξαμε κάποιον σαν τσέπη και γι’ αυτό έχουμε πολύ χαμηλές τιμές. Για όλα τα βαλάντια. Από εφοπλιστές μέχρι ανθρώπους που βγαίνουν μία φορά τον μήνα για να κάτσουν κάπου να διασκεδάσουν».
Τσομπανάκος.
Ανακρέοντος 2, Καισαριανή
Τηλέφωνο : 210-72.48.441
https://www.gastronomos.gr/magazi/tsomp ... di/107475/

Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 29179
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 14 Απρ 2022, 21:51

31.01.2022
Παράγκα: η ταβέρνα που βγάζει τη Ρόδο ασπροπρόσωπη.
Στην τουριστική Ρόδο, η Παράγκα κάνει την ανατροπή: σερβίρει φαγητά κορυφαίας νοστιμιάς με υλικά 100% ροδίτικα, αναβιώνοντας την παραδοσιακή γαστρονομία.


Εικόνα

Εικόνα
Σε αυτή και στη διπλανή φωτογραφία μπορεί κανείς να δει αρκετούς από τους λόγους που οι ιδιοκτήτες αποκαλούν την ταβέρνα τους μαγειροτεχνίο.


Εικόνα
Τα σερβίτσια τους είναι ζωγραφιστά, πήλινα, με σχέδια της ροδίτικης λαογραφίας, από Ροδίτες κεραμίστες. Κι άλλοι ντόπιοι τεχνίτες φιλοξενούνται εδώ και εκθέτουν στον χώρο από κεραμικά, μέχρι φωτογραφίες τοπίων του νησιού και καπνοσύραγγες (πίπες) από ξύλο ελιάς ή από ρείκι.

Ο Γιάννης Ευθυμίου είναι ένας 45άρης μάγειρας, γεννημένος στην Ψίνθο, 20 χλμ. από τα Απόλλωνα, στην καρδιά της Ρόδου, όπου βρίσκεται η «Παράγκα», το «μαγειροτεχνείο» του, όπως την αποκαλεί. Με την Απολλωνιάτισσα γυναίκα του γνωρίστηκαν μικροί, παντρεύτηκαν πολύ νέοι και το 2006 άνοιξαν την «Παράγκα» στην είσοδο του χωριού, στην πάλαι ποτέ Λέσχη Ιταλών Αξιωματικών.

Εικόνα
Αργομαγειρεμένο ρίφι με ρεβίθια.

Εικόνα
Τα δώρα της εποχής, κάποιες φορές είναι εξαιρετικά πολύτιμα, όπως αυτές οι στρουμπουλές τρούφες.

Έφεραν μανάδες, γιαγιάδες και θείες και τις έβαλαν να μαγειρεύουν τα φαγητά του τόπου τους. Εκείνοι πήραν ζυγαριά, χαρτί και μολύβι και κατέγραψαν με ακρίβεια τις συνταγές που εκείνες μετρούσαν με κουτάλες και κούπες. «Φτιάξαμε έτσι ένα συνταγολόγιο που έγινε ο πυρήνας γύρω από τον οποίο χτίσαμε ένα μενού βασισμένο στην τοπική γαστρονομία», ανακαλεί ο Γιάννης. Πόσο συγκινητικό και σπουδαίο!

Εικόνα
“Εφέτος είχα την τύχη να μπορέσω να εμφιαλώσω και ελαιόλαδο δικής μου παραγωγής” λέει ο Γιάννης.

Εικόνα
“Κάναμε δύο μονοποικιλιακά λάδια, από Κορωνέικη και από την τοπική ποικιλία Μηλοελιά, που καλλιεργούνται στους πρόποδες του Προφήτη Ηλία και στη λίμνη των Λαέρμων”

Μέσα σε μια μικρή κουζίνα γεννήθηκε μια ανεκτίμητη συνεισφορά στη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς μας. Ό,τι μπορούν το ετοιμάζουν οι ίδιοι. Από ζωμούς και ψωμιά μέχρι το ελαιόλαδο. «Φέτος εμφιάλωσα δύο δικής μου παραγωγής μονοποικιλιακά λάδια, από Κορωνέικες και Μηλοελιές που καλλιεργούνται στους πρόποδες του Προφήτη Ηλία και στη λίμνη των Λαέρμων», λέει ο Γιάννης, μάγειρας πολλά χιλιόμετρα μπροστά από την εποχή του.

Εικόνα
Στην κουζίνα τους διαχειρίζονται μόνο φρέσκα υλικά, που αντλούνται από όσο πιο κοντά στο σημείο μηδέν.

Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 29179
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 14 Απρ 2022, 21:52

Εικόνα
Ντόπια τυριά, ντόπιες ελιές, ντόπια ψωμιά και κουλούρια. Το zero km αυτοπροσώπως.

Εικόνα
Όλα παράγονται σε μια μικρή ακτίνα από τον πυρήνα, δηλαδή την κουζίνα όπου μαγειρεύονται.

Από την πρώτη μέρα, στην κουζίνα τους διαχειρίζονται μόνο φρέσκα υλικά, που αντλούνται από όσο πιο κοντά στο σημείο μηδέν γίνεται. Αυτό στη διεθνή γαστρονομική διάλεκτο είναι το zero km, μια σύγχρονη τάση που θα έπρεπε να είναι παντού δεδομένη, και σημαίνει ότι από το γιαούρτι και το τυρί μέχρι τα αναψυκτικά και το κρασί, όλα παράγονται σε μια μικρή ακτίνα από τον πυρήνα, δηλαδή την κουζίνα όπου μαγειρεύονται. Στη φράση «το καλοκαίρι που δεν έβρισκα ντόπιο ρύζι δούλευα με πλιγούρι και χόντρο» συμπυκνώνεται όλη η ουσία.

Εικόνα
Στον ξυλόφουρνο ψήνονται δικά τους ψωμιά ολικής με μέλι, ψωμιά με αλεύρι σύμμικτο με βελανίδι δικής τους συλλογής, λαδόπιτες, και άλλα.

Εικόνα
Όλα χειροποίητα, φτιαγμένα υπομονετικά.

Εικόνα
Χούμους από οσπριάδα με ρεβίθια, φασόλια και λόπια Κατταβιάς Ρόδου (Π.Γ.Ε)

Ακόμα και τα σερβίτσια τους είναι ζωγραφιστά, πήλινα, με σχέδια της ροδίτικης λαογραφίας, από Ροδίτες κεραμίστες. Στον ξυλόφουρνο γίνεται σοβαρή δουλειά: ψωμιά ολικής άλεσης με μέλι και ψωμιά με αλεύρι σύμμεικτο με αλεσμένα βελανίδια δικής τους συλλογής, άζυμα τηγανόψωμα, λαδόπιτες.

Εικόνα
Slow food. Αργά, πολύ αργά μαγειρέματα στον ξυλόφουρνο που δε σβήνει σχεδόν ποτέ.


Εικόνα
“Δε μας περισσεύουν φαγητά. Αντίθετα, συνήθως ξεμένουμε”.


Εικόνα
Πιταρούδια με ρεβίθια με συνταγή που έχουν βρει στο βιβλίο του Λυκείου Ελληνίδων Ρόδου του ’82

Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 29179
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 14 Απρ 2022, 21:53

Στη χόβολη σιγομαγειρεύεται (ε)ρίφι με ρεβίθια, γίδα στιφάδο, συκωταριά κατσικερή με λεμόνι και «μακριά μυρωδιά», δηλαδή κύμινο. Λάπατα, λαψάνες, βρωμούσες, μυρώνια, ασκολύμπροι, όλα χόρτα μαζεμένα από τον Προφήτη Ηλία, σερβίρονται καρυκευμένα με τριζάτο ανθό αλατιού ντόπιο, και τα ρεβίθια γίνονται πιταρούδια με συνταγή από το βιβλίο του Λυκείου Ελληνίδων Ρόδου του 1982. Το «χούμους» τους είναι μια οσπριάδα με ανάμεικτα ρεβίθια και φασόλια Λόπια Κατταβιάς Ρόδου ΠΓΕ.

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα
Κατόπιν παραγγελίας ετοιμάζουν ριφάκι με πατάτες μέσα σε αυτοσχέδια γάστρα από λάσπη.

Αν πιάσουν καραβόλους με τα πρωτοβρόχια, τους κάνουν γιαχνί και, κατά παραγγελία, ψήνουν ριφάκι με πατάτες μέσα σε αυτοσχέδια γάστρα από λάσπη. Αξιοποιούν τα υπολείμματα από τα μαγειρέματα για να περιορίσουν τη σπατάλη: κοτσάνια, φλούδες, περισσεύματα λαχανικών και κόκαλα γίνονται ζωμοί, το κρέας που ξεμένει πάνω στα κόκαλα το ξεχωρίζουν και φτιάχνουν πηχτή, τα βρασμένα λαχανικά του ζωμού συλλέγονται και γίνονται λίπασμα για τον κήπο. Φλούδες από μελιτζάνες και άλλα λαχανικά τα αφυγραίνουν, τα τρίβουν και τα κάνουν μπαχαρικά. Μικρό μενού, συναισθηματικό και εποχικό, διαχειρίσιμο και ευέλικτο, αλλά και κρατήσεις, βοηθούν στην άρτια λειτουργία του μαγαζιού και φυσικά στη βιωσιμότητα. Για όλους αυτούς τους λόγους, η Παράγκα είναι ένα από τα εννέα εστιατόρια που βράβευσε ο «Γαστρονόμος» με Βραβείο Ποιότητας το 2021.

Η διαδικασία για αργομαγειρεμένο ρίφι με ρεβίθια.

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Εικόνα

Παράγκα.
Επαρχιακή Οδός Απόλλωνα 13, Ρόδος
Τηλέφωνο : 22460-91.247
Ωράριο : Ανοιχτά Μάρτιο-Νοέμβριο καθημερινά, 13.00-20.30, εκτός Κυριακής, και Νοέμβριο-Μάρτιο μόνο Σαββατοκύριακα, 13.00-20.30.

https://www.gastronomos.gr/magazi/parag ... si/100582/

Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 29179
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 15 Απρ 2022, 21:11

04.02.2022
Ντουνιάς: η χανιώτικη ταβέρνα που παραδίδει μαθήματα slow food.
Μαγειρέματα στη φωτιά, πλήρης ιδιοπαραγωγή και zero waste φιλοσοφία σε ένα εστιατόριο-αγρόκτημα που κέντρισε το ενδιαφέρον μεγάλων πανεπιστημίων του κόσμου.


Εικόνα

Εικόνα
Κηπευτικά μεγαλώνουν στα δικά τους περιβόλια όλο τον χρόνο.

Εικόνα
Τα «γιδομούσκαρα» της εξαφανισμένης φυλής των αρχαίων βοοειδών, που διέσωσε ο Στέλιος Τριλυράκης.

Αν δεν το λέγανε «Ντουνιά», θα το βαφτίζαμε μάλλον Κιβωτό. Ο κόσμος που έχει φτιάξει ο Στέλιος Τριλυράκης στη Δρακώνα, μισή ώρα έξω από τα Χανιά, θα έπρεπε με κάποιον τρόπο να διασωθεί. Τι περιλαμβάνει; Μποστάνια φυτεμένα με παλιούς σπόρους και γύρω αγριοθύμαρα, ρίγανη και αρισμαρί (δεντρολίβανο), βιολογικές καλλιέργειες κάθε λογής, μελίσσια, ελαιώνα, εστίες για μαγείρεμα στη φωτιά, χώρο εστίασης και ένα μικρό βασίλειο με εκατό ζώα, από κότες, γαλοπούλες και αμνοερίφια μέχρι τη σπάνια αυτόχθονη φυλή βοοειδών της Κρήτης, που βόσκουν κάτω από τα Λευκά Όρη. Πριν από περίπου είκοσι χρόνια ο Στέλιος, παιδί αγροτικής οικογένειας και απόφοιτος της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων, επιστρέφει στο χωριό του, τη Δρακώνα, για να φτιάξει ένα κρητικό καφενείο.

Εικόνα
Κοκόρι μαγειρεμένο για ώρες σε πήλινο σκεύος.

Εικόνα
Οι ντολμάδες του Ντουνιά είναι best seller πιάτο.

Εικόνα
Τσιγαριαστό με ντόπιο ερίφι που σιγομαγειρεύεται σε ελαιόλαδο.

Εικόνα
Μια σαλάτα-πανδαισία γεύσεων με όλα τα καλά κάθε εποχής.

Πρώτη μαγείρισσα του καφενέ ήταν η γιαγιά Μαρίκα, μετά η μητέρα του Πόπη. Σήμερα είναι ο ίδιος, μαζί με όλη την οικογένεια: η γυναίκα του, Ευμορφίλη, κάνει θαύματα στο κουζινάκι, ο Στέλιος ανάβει τις φωτιές και στέκεται στις παραστιές, και μαζί τους τα τρία τους παιδιά, ο Δημήτρης, η Δανάη, ο Διονύσης. Σπάνια περίπτωση οικογένειας, φωτεινό παράδειγμα.

Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 29179
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 15 Απρ 2022, 21:11

Εικόνα
Το φαγητό του Ντουνιά μαγειρεύεται σε πήλινα σκεύη, τα πηλοτσίκαλα, που μπαίνουν πάνω σε ανοιχτή ή χωνεμένη φωτιά.

Εικόνα
Ο Στέλιος ολοχρονίς καταπιάνεται με αγροτικές εργασίες. Το λάδι τους είναι αληθινό νέκταρ.

Το μαγείρεμα γίνεται χωρίς ρεύμα, σε «πηλοτσίκαλα», πήλινα σκεύη πάνω στην παραστιά. Ο ηλεκτρισμός έφτασε στο χωριό το 1986, ο Στέλιος ωστόσο ακόμη τον περιφρονεί στα μαγειρέματα. Καρυδιές, χαρουπιές και μηλιές δίνουν τους καρπούς τους, το ελαιόλαδο είναι βιολογικό, εξαιρετικό παρθένο και υπέροχα πικάντικο, από τσουνάτη και λιανολιά. Το φέρνουν στο τραπέζι μαζί με το ψωμί τους, φτιαγμένο από προζύμι και «μιγαδερό», σύμμεικτο αλεύρι, από σιτάρι μαυραγάνι και κριθάρι κουντουράκι, μέρος των οποίων παράγουν οι ίδιοι. Το ψωμί με το λάδι τους δίνουν σήμα στον φιλοξενούμενο γι’ αυτό που έπεται.

Εικόνα
Το ψωμί τους θα ζήλευαν όλοι οι νέοι artisanal φούρνοι. Από καλό προζύμι, βαρύ, ξινούτσικο και ελαφρώς καπνιστό από τον ξυλόφουρνο.

Εικόνα
Οι πιο ωραίες τηγανητές πατάτες σε εξαιρετικό ελαιόλαδο και ψημένες αργά πάνω σε φωτιά.

Εικόνα
Τα κρεατικά ψήνονται για πολλές πολλές ώρες στον ξυλόφουρνο και βγαίνουν μελωμένα.

Αψύ και πλούσιο, με γεύση ανεξίτηλη το τυρί τους, το «ζυλοκουμπάκι», από αιγοπρόβειο και αγελαδινό γάλα. Εδώ φάγαμε τα ρεβίθια Φαιστού που καλλιεργεί ο Στέλιος, αλλά και πεντανόστιμα ολόγλυκα λαχανικά του κήπου στην εποχή τους, σε τουρλομπριάμ σιγομαγειρεμένα και μελωμένα. Έτσι ψήνουν και το μπρόκολο με κουνουπίδι, χόντρο και αγελαδινό γάλα. Όλοι ορκίζονται στις πατάτες τους που τηγανίζονται ράθυμα στη φωτιά, αλλά και στο πιο νόστιμο κάστανο γιαχνί, χωρίς ντομάτα κοκκινισμένο με λίγο παντζάρι. Δεκάδες λέξεις θα μπορούσαν να γραφτούν μόνο γι’ αυτό το πιάτο, που κοιτάζει στα μάτια το καλύτερο γιαχνί με κρέας χωρίς να φοβάται.

Εικόνα
Η συνολική εμπειρία εδώ θα σας μείνει αξέχαστη.

Εικόνα
Ο Στέλιος φτιάχνει το δικό του κρασί, από ρωμέϊκο σταφύλι.

Εικόνα
Τα περισσότερα σκεύη στην κουζίνα του Ντουνιά είναι από πηλό.

Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 29179
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 15 Απρ 2022, 21:13

Δίπλα στο φαγητό ο Στέλιος σερβίρει κρασί –δικής του παραγωγής από ρωμέικο σταφύλι ή κάποιο από τα τρία οινοποιεία της περιοχής–, ντόπια μπίρα «Χάρμα» ή τα βουνίσια αναψυκτικά «Τεμένια». Ο «Ντουνιάς» σέβεται τη φύση που τον τροφοδοτεί. Πατάτες και κρεμμύδια δεν φυτεύονται κάθε χρόνο, γίνεται αγρανάπαυση από σεβασμό για τις ανάγκες της γης. Από τη λάντζα όπου πλένονται τα λαχανικά το νερό ξαναγυρίζει στο χωράφι.

Εικόνα
Σήμα κατατεθέν του Ντουνιά, η slow cooking μαγειρική.

Εικόνα
O Στέλιος Τριλυράκης, ο δημιουργός της κιβωτός που λέγεται Ντουνιάς.

Ακόμα και τη στάχτη από το μαγείρεμα τη χρησιμοποιούν ως φυτοπροστασία στα μποστάνια. Πολλές οι ανάγκες, σπατάλη καμιά. Έτσι λειτουργεί ο κόσμος αυτός, ο μικρός σοφός «Ντουνιάς» της Δρακώνας, που ξεκίνησε ως καφενείο και εξελίχθηκε σε ένα παραδοσιακό γαστρονομικό κέντρο κρητικής διατροφής, ένα πολυλειτουργικό αγρόκτημα που κρατάει ψηλά τη σημαία του slow food της Κρήτης και που το επισκέπτονται για να γνωρίσουν το βιώσιμο μοντέλο λειτουργίας του δεκάδες φοιτητές από πανεπιστήμια της Αμερικής και της Ευρώπης.

Εικόνα
Το χωριό της Δρακώνας, μόλις 18 χιλιόμετρα από τα Χανιά.

Εικόνα
Η βασική κουζίνα του Ντουνιά, που ανάβει με ξύλα και κλαδέματα.

Εικόνα
Στο μαγαζί βοηθάει όλη η οικογένεια.

Εικόνα
Ένα ευρύχωρο κιόσκι καλυμμένο από δέντρα είναι η εξωτερική «σάλα» του μαγαζιού.

Εικόνα
Η δουλειά δεν σταματάει ποτέ για τον Στέλιο.

Ντουνιάς.
Δρακώνα, Χανιά.
Τηλέφωνο : 28210-65.083
Ωράριο : Νοέμβριο-Μάρτιο: ανοιχτά καθημερινά εκτός από Δευτέρα και Τρίτη. Απρίλιο-Οκτώβριο: καθημερινά εκτός Τρίτης. Ώρες λειτουργίας: 11.00-19.00
https://www.gastronomos.gr/magazi/ntoyn ... on/100517/

Άβαταρ μέλους
Ερμής
Δημοσιεύσεις: 23267
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 11:00
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ερμής » 16 Απρ 2022, 11:42

Εχεις μπερδέψει τα παλαιού τύπου μαγερεικα με τις και καλά παραδοσιακές ταβερνες
"Chiedi a un bambino di disegnare una macchina e sicuramente la farà rossa"

Άβαταρ μέλους
Japetus
Δημοσιεύσεις: 2046
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 21:33
Τοποθεσία: KN21QC

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Japetus » 16 Απρ 2022, 11:59

Και επίσης το'χεις κάνει συνήθειο να χαϊτζακάρεις και να μπαχαλεύεις νήματα άλλων ποστάροντας και ούτε καν δικό σου, αλλά περιεχόμενο άλλων.
Έχεις Rebel επισκεφτεί ποτέ παλιού τύπου μαγέρικο;
Έχεις συνεισφέρει ποτέ στο φόρουμ με κάποιο νήμα, θέμα, γνώμη, νέο, σκέψη, προβληματισμό με περιεχόμενο δικό σου και όχι κοπιπέιστ;

dotcom
Δημοσιεύσεις: 2354
Εγγραφή: 26 Ιουν 2019, 15:45
Phorum.gr user: dotcom

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από dotcom » 16 Απρ 2022, 12:13

Japetus έγραψε:
16 Απρ 2022, 11:59
Και επίσης το'χεις κάνει συνήθειο να χαϊτζακάρεις και να μπαχαλεύεις νήματα άλλων ποστάροντας και ούτε καν δικό σου, αλλά περιεχόμενο άλλων.
Έχεις Rebel επισκεφτεί ποτέ παλιού τύπου μαγέρικο;
Έχεις συνεισφέρει ποτέ στο φόρουμ με κάποιο νήμα, θέμα, γνώμη, νέο, σκέψη, προβληματισμό με περιεχόμενο δικό σου και όχι κοπιπέιστ;
ο τύπος είναι πείραμα AI δεν θα σου απαντήσει.

Άβαταρ μέλους
The Rebel
Δημοσιεύσεις: 29179
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:18
Phorum.gr user: Wild Rebel

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από The Rebel » 17 Απρ 2022, 21:12

Ποιος κανει παραπονα; :smt005: ο Ερμης και η κλικα του οπως παντα, εαν τα ποστς μου ειναι λαθος μπορειται να πατησετε το κουμπι και να διαγραφουν. :102:

Άβαταρ μέλους
ψωνάρα τιντερού
Δημοσιεύσεις: 301
Εγγραφή: 25 Μαρ 2022, 21:02

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ψωνάρα τιντερού » 17 Απρ 2022, 21:21

The Rebel έγραψε:
17 Απρ 2022, 21:12
Ποιος κανει παραπονα; :smt005: ο Ερμης και η κλικα του οπως παντα, εαν τα ποστς μου ειναι λαθος μπορειται να πατησετε το κουμπι και να διαγραφουν. :102:
δεν είναι παράπονα

για ποια κλίκα μιλάς τύπε;

γιατί δεν απαντάς ευθέως αν έχεις επισκεφτεί αυτά τα μαγαζιά των λινκ; :102:
Αυτό είναι ένα κείμενο που μπορεί να προστίθεται στις δημοσιεύσεις σας. Υπάρχει ένα όριο 255 κρυάδων. Το ξεπεράσατε.

Άβαταρ μέλους
ψωνάρα τιντερού
Δημοσιεύσεις: 301
Εγγραφή: 25 Μαρ 2022, 21:02

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ψωνάρα τιντερού » 17 Απρ 2022, 21:23

δεν είναι τόσο απλό αυτό με την διαγραφή, μερικοί κινούνται εντός κανόνων πάντα αλλά η... τακτική τους ας πούμε ότι επιδέχεται :102: κάποιες καλοπροαίρετες παρατηρήσεις
Αυτό είναι ένα κείμενο που μπορεί να προστίθεται στις δημοσιεύσεις σας. Υπάρχει ένα όριο 255 κρυάδων. Το ξεπεράσατε.

Άβαταρ μέλους
Ερμής
Δημοσιεύσεις: 23267
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 11:00
Τοποθεσία: Αθήνα

Re: Παλιού τύπου μαγέρικα.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ερμής » 18 Απρ 2022, 12:44

The Rebel έγραψε:
17 Απρ 2022, 21:12
Ποιος κανει παραπονα; :smt005: ο Ερμης και η κλικα του οπως παντα, εαν τα ποστς μου ειναι λαθος μπορειται να πατησετε το κουμπι και να διαγραφουν. :102:
Δε κανω παραπονα απλα σου λέω οτι εισαι off topic. Επειδή κατα πάσα πιθανότητα ξέρω και ποιος είσαι, αν εισαι αυτός, δε σε παρεξηγω γιατι εισαι βλαξ.
"Chiedi a un bambino di disegnare una macchina e sicuramente la farà rossa"

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Μαγειρική”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών