Καθε δημος υπακουει στο...
Πρόγραμμα Κλεισθένης Ι
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CF ... %82_%CE%99
Χονδρικα δεν παει να πει καθε δημος οτι θελει,εαν δεν εγκρινει .....
Στην πραγματικότητα, οι μεταρρυθμίσεις στην Τοπική Διοίκηση από όλες τις αστικές κυβερνήσεις είναι η καλύτερη προσαρμογή των λειτουργιών των δήμων και των Περιφερειών - ως μέρος της κρατικής μηχανής - στη στήριξη της καπιταλιστικής ανάπτυξης, της επιχειρηματικότητας και απαραίτητη προϋπόθεση γι' αυτά το χτύπημα των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων, των εργαζομένων στην Τοπική Διοίκηση.
Τι είναι όμως αυτό που αλλάζει σε αυτή την κατεύθυνση; Ας δούμε πιο αναλυτικά.
-- Θεσμοθετήθηκε η σύμπραξη παρατάξεων «για τη διακυβέρνηση του δήμου» με κορμό την παράταξη του εκλεγμένου δημάρχου ή περιφερειάρχη, και στη βάση αυτής της νέας πλειοψηφίας διαμορφώνεται και το σύστημα της διοίκησης. Αυτή η σύμπραξη δηλώνεται με την έναρξη της θητείας και δεν μπορεί να ανακληθεί καθ' όλη τη διάρκειά της!
-- Δόθηκε η απόλυτη πλειοψηφία (όπου δεν υπήρχε) στα όργανα διοίκησης του δήμου, δηλαδή στην Οικονομική Επιτροπή, στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και σε Νομικά Πρόσωπα, στην παράταξη του δημάρχου και του περιφερειάρχη. Και ταυτόχρονα μεταφέρονται σε αυτά τα όργανα σειρά από αρμοδιότητες που ήταν στην ευθύνη του Δημοτικού και Περιφερειακού Συμβουλίου! Για παράδειγμα, στην Οικονομική Επιτροπή, ένα όργανο με απόλυτη πλειοψηφία της παράταξης του δημάρχου, περνούν η ευθύνη για τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων προσωπικού και την προσφυγή ή μη σε ένδικα μέσα, η δυνατότητα διαγραφής χρεών και προσαυξήσεων, η διευκόλυνση μεγαλοοφειλετών με χρέη άνω των 150.000 ευρώ, η απόφαση για την απευθείας χρηματοδότηση κοινωφελών δημοτικών επιχειρήσεων, η παραχώρηση εγκαταστάσεων και εξοπλισμού του δήμου, η έγκριση να θέτουν αντίτιμο σε μια σειρά από υπηρεσίες του δήμου.
-- Αλλαξε, σε ακόμα πιο αντιδραστική κατεύθυνση, η διαδικασία κατάρτισης και ψήφισης τεχνικού προγράμματος και προϋπολογισμού, επιχειρώντας να «σβήσουν» την πολιτική αντιπαράθεση και την έκφρασή της και με την αρνητική ψήφο απέναντι στις οποιεσδήποτε προτάσεις κατατίθενται είτε από τη δημοτική ή περιφερειακή αρχή είτε από άλλες δυνάμεις.
Πιο συγκεκριμένα, επιβάλλουν στις παρατάξεις ως διαδικασία την κατάθεση ολοκληρωμένης αντιπρότασης για το Τεχνικό Πρόγραμμα και για τον Προϋπολογισμό, για θέματα που αφορούν φόρους και τέλη. Και μάλιστα θα πρέπει αυτή η αντιπρόταση να έχει τη γνώμη των υπηρεσιών του δήμου ή της Περιφέρειας (Τεχνικής και Οικονομικής Υπηρεσίας) για το αν και κατά πόσο είναι υλοποιήσιμη και σύμφωνη με τις κατευθύνσεις του υπουργείου Εσωτερικών.
Η ίδια διαδικασία ακολουθείται και για την επιχειρηματική «αξιοποίηση» της δημοτικής ακίνητης περιουσίας, που δρομολόγησε με τον «Κλεισθένη» η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θεσμικά και με όρους υπερταμείου, δηλαδή με κατεύθυνση την παραχώρηση ή τη συνέργεια με επιχειρηματικούς ομίλους. Κάτι που σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ έχει πρώτη προτεραιότητα.
Οι προθέσεις της κυβέρνησης της ΝΔ
Ολα τα παραπάνω και πολύ περισσότερα έχουν αποτυπωθεί στο πρόγραμμα της ΝΔ. Και αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι πως αποτυπώνονται με πιο ξεκάθαρο τρόπο οι στόχοι της. Συγκεκριμένα αναφέρουν:
«Μεταφέρουμε αρμοδιότητες του κράτους στην Αυτοδιοίκηση που βρίσκεται πιο κοντά στους πολίτες και εξασφαλίζουμε τους απαραίτητους πόρους για τους ΟΤΑ ενισχύοντας τη φορολογική αποκέντρωση και την ουσιαστική αυτοτέλειά τους». Η αναφορά σε αυτό που λένε φορολογική αποκέντρωση και οικονομική αυτοτέλεια δεν είναι τίποτε περισσότερο από την κατεύθυνση για επιβολή περισσότερων τελών και φόρων από τους δήμους, δεδομένου ότι οι περικοπές πόρων, με βάση τους νόμους των μνημονίων της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, συνεχίζονται. Η ΝΔ βέβαια το πάει ακόμα πιο πέρα και έχει ήδη σχεδιάσει την είσπραξη του ΕΝΦΙΑ (του φόρου που ματώνει τα λαϊκά νοικοκυριά) από τους δήμους, ώστε έτσι να αυξήσουν μέρος των εσόδων τους.
Ενα άλλο κεφάλαιο είναι τα δημοσιονομικά της Τοπικής Διοίκησης. Η ΝΔ έχει εξαγγείλει τη σύσταση «Ταμείου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης», με θεσμοθετημένους πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από τον Τακτικό Προϋπολογισμό και με αναθεώρηση του μηχανισμού χορήγησης των Κοινών Αυτοτελών Πόρων. Οπως είχε δηλώσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός: «Θα διευκολύνουμε τους δήμους να αυξήσουν τους πόρους τους και να δημιουργήσουν προϋποθέσεις για την ανάπτυξη».
Τι εννοεί;
-- Επιχειρηματική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των δήμων με στόχο την είσπραξη εσόδων. Σε αυτό μπορούν να συμπεριληφθούν η παραχώρηση δημόσιας γης, παραλιών, δημόσιων ακινήτων σε επιχειρηματίες ή η συνεκμετάλλευσή τους με επιχειρηματίες.
-- Συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα: «Αν η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα οδηγεί στην παροχή καλύτερων υπηρεσιών με χαμηλότερο κόστος, αυτό πρέπει να ενθαρρύνεται και όχι να αποθαρρύνεται». Και βέβαια είναι ξεκάθαροι, και πάλι διά στόματος πρωθυπουργού, ο οποίος ανέφερε «ως πετυχημένο παράδειγμα τη συνεργασία με ιδιώτες σε εξαιρετικά ευαίσθητα αντικείμενα, όπως η αποκομιδή των απορριμμάτων, παρέχοντας στους πολίτες καλύτερες υπηρεσίες, καθαρότερες πόλεις με χαμηλότερο κόστος».
Είναι γνωστό ότι πρόθεση της ΝΔ και του πρωθυπουργού είναι η παράδοση σε ιδιώτες της αποκομιδής των απορριμμάτων. Και για να γίνει αυτό θα αξιοποιηθούν η έλλειψη προσωπικού και η μείωση των συμβασιούχων στο Δημόσιο, που συνήθως κάλυπταν μέχρι τώρα τα κενά στους δήμους με βάση τη μνημονιακή απαγόρευση των προσλήψεων και την υποχρέωσή τους να συναρτούν τις όποιες προσλήψεις με την αύξηση των ανταποδοτικών τελών.
-- Διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης, συμπεριλαμβανομένων και διεθνών χρηματοπιστωτικών οργανισμών, «που αντιμετωπίζουν την Αυτοδιοίκηση παντού στον κόσμο, τις Περιφέρειες, τους μεγάλους δήμους, με αυξημένο ενδιαφέρον». Να σημειώσουμε εδώ την εκτίμηση (παλιότερη μελέτη ΙΟΒΕ) ότι η δανειοδότηση των δήμων είναι σε χαμηλά επίπεδα και η «εξυγίανσή» τους επιτρέπει να αναζητήσουν τέτοιες πηγές χρηματοδότησης.