Λαϊκισμός

Η πολιτική στην Ελλάδα. Νέα, προτάσεις, κριτικές και σχόλια.
Άβαταρ μέλους
Γκιώνης
Δημοσιεύσεις: 785
Εγγραφή: 23 Απρ 2018, 11:41
Phorum.gr user: Γκιώνης

Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γκιώνης » 02 Ιαν 2019, 12:05

Ή κατα το πχορουμικότερον: Λαϊκιζμός

Αντιγράφω από το λήμμα της ελ wiki

Λαϊκισμός είναι η στάση και η συμπεριφορά που συναντάται στην πολιτική και στην τέχνη και χαρακτηρίζεται από υπερβολική και μη αυθεντική λαϊκότητα.

Το επίθετο "λαϊκός" αναφέρεται σε αυτόν που προέρχεται από το λαό. Η "λαϊκότητα" στο χώρο της πολιτικής αναφέρεται στη συμμετοχή, την παρουσία του λαού στην άσκηση της πολιτικής εξουσίας και ανύψωση του σε καθοριστικό παράγοντα της ιστορίας. Λαϊκισμός είναι η κατ' επίφαση λαϊκότητα, δηλαδή αυτό που δείχνει λαϊκό ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι.

Ο λαϊκισμός ως μία μορφή πολιτικής ιδεολογίας αντιπαραβάλει τα συμφέροντα και τις επιθυμίες της μάζας του λαού ενάντια στις ελίτ. Το λεξικό Cambridge ορίζει το λαϊκισμό ως «πολιτική ιδέα και δράση που στοχεύει στην αντιπροσώπευση των επιθυμιών και των αναγκών του απλού λαού»

Η έννοια του λαϊκισμού
Ο όρος «λαϊκισμός» χρησιμοποιείται με δύο διαφορετικές και αντιφατικές μεταξύ τους σημασίες. Κατά την κοινή γλωσσική χρήση έχει καταρχήν αρνητική σημασία. Ενώ κατά την επιστημονική χρήση του όρου είναι αξιολογικά ουδέτερος, αποτελεί δηλαδή μια πολιτική θεωρία ή ιδεολογία και δεν είναι εκ των προτέρων «κακός» ή «καλός»

Λαϊκισμός, δημαγωγία και προπαγάνδα
Κατά την ακραία αρνητική του εκδοχή, ο λαϊκισμός στηρίζεται στην εσκεμμένη ανειλικρίνεια (π.χ. στη διάδοση κάποιου θέματος που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα). Επίσης, ο λαϊκιστής πολιτευτής θέτει σκοπίμως ψευτοδιλήμματα, όπως "εχθροί ή φίλοι", "ταραξίες ή φιλήσυχοι", "αλλογενείς ή γηγενείς", με απώτερο σκοπό την καλλιέργεια ανασφάλειας στο λαό, και την αυτοπροβολή του ίδιου σαν προστάτη και σωτήρα.

Κοντινές έννοιες είναι η δημαγωγία, η κολακεία των αδυναμιών και ελαττωμάτων του λαού και η υιοθέτηση θέσεων και τάσεων που τον ευχαριστούν και απαντούν στο συναίσθημά του χωρίς να τον ωφελούν ή που να τον βλάπτουν μακροπρόθεσμα, με μοναδικό πάντα σκοπό την εξασφάλιση της εύνοιάς του.

Μορφή λαϊκισμού αποτελεί και η προπαγάνδα.

Λαϊκισμός στην τέχνη
Ο λαϊκισμός παρατηρείται όχι μόνο στην πολιτική και τα ΜΜΕ. Παραδείγματος χάριν, συναντάται συχνά στη λογοτεχνία και τις τέχνες γενικότερα. Παρότι δε είναι συνήθως kitsch, μελοδραματικός και αγράμματος, ο λαϊκισμός είναι "διαταξικός", υπό την έννοια ότι διαπερνάει μορφωτικά, κοινωνικά και οικονομικά στρώματα.

Κοινωνιολογική προσέγγιση
Η επίκληση στην αυθεντία της μάζας και η καταγγελία των ελίτ χάνονται στα βάθη της ανθρώπινης ιστορίας: ο Ιησούς Χριστός και ο προφήτης Μωάμεθ είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα. Όταν όμως οι ιστορικοί και οι κοινωνικοί επιστήμονες αναφέρονται στο λαϊκισμό, αυτό έχει να κάνει με φαινόμενα της Νεωτερικής εποχής. Γνωστά παραδείγματα λαϊκιστών ηγετών είναι ο Θίοντορ Ρούζβελτ, ο Σιμόν Μπολιβάρ και ο Αδόλφος Χίτλερ. Ο λαϊκισμός έχει μία εντυπωσιακή ικανότητα κινητοποίησης του πλήθους. Αυτό μπορεί να είναι καλό ή κακό: ο Χίτλερ οδήγησε την Ευρώπη στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και στο Ολοκαύτωμα, αλλά υπήρξαν πολλοί λαϊκισμοί με εξαιρετικά προοδευτικό ρόλο στην ανθρώπινη ιστορία.Στο Ιράν ο Μοχάμεντ Μοσσαντέκ χρησιμοποίησε τη λαϊκιστική κινητοποίηση για τη χειραφέτηση της χώρας του από ξένους πάτρωνες και για να εθνικοποιήσει την πετρελαϊκή βιομηχανία που ήταν υπό βρετανικό έλεγχο. Αυτό οδήγησε στην ανατροπή του από πραξικόπημα που οργάνωσε η CIA.

Επειδή σε πολλές περιοχές του Τρίτου Κόσμου, κυρίως στη Λατινική Αμερική, λαϊκιστές ηγέτες πολεμούσαν τα Δυτικά συμφέροντα, ο χαρακτηρισμός «λαϊκιστής» απέκτησε αρνητική χροιά στα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου, και η λιτανική καταγγελία του «ανεύθυνου λαϊκισμού» ανήκε στο ιδεολογικο-πολιτικό οπλοστάσιο της Αμερικανικής κυβέρνησης και των κυβερνήσεων των άλλων χωρών του ΝΑΤΟ, που ήθελαν να αποτρέψουν την εθνικοποίηση πλουτοπαραγωγικών πηγών.Όμως ο λαϊκισμός είχε αξιόλογη παρουσία και στις ίδιες τις ΗΠΑ με το Κόμμα του Λαού (People's Party) στα τέλη του 19ου αιώνα, και φιγούρες όπως ο Huey Long, κυβερνήτης της Λουιζιάνα το 1928-1932, με σύνθημα του "every man a king" (κάθε άνθρωπος βασιλιάς), ο οποίος τελικά δολοφονήθηκε.

Σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι ευρωσκεπτικιστές συχνά χαρακτηρίζονται λαϊκιστές από τους υποστηρικτές της Ενωμένης Ευρώπης.

Στην Ελλάδα, ο Νίκος Μουζέλης και ο Γιάννης Σταυρακάκης είναι μεταξύ των μελετητών του λαϊκισμού με συμμετοχή στον διεθνή ακαδημαϊκό διάλογο. Ο πρώτος θεωρεί τον λαϊκισμό περισσότερο ως αρνητικό φαινόμενο, ενώ ο δεύτερος υποστηρίζει τις μεγάλες δυνατότητες κινητοποίησης σε δημοκρατική και χειραφετητική κατεύθυνση που διαθέτει ο λαϊκισμός. Τις απόψεις του Σταυρακάκη φαίνεται πως τις συμμερίζονται πλέον ανοιχτά και άλλοι σημαίνοντες διανοούμενοι, όπως ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ο οποίος μάλιστα αναρωτιέται σε πρόσφατο άρθρο του: "Μήπως η δημοκρατία θα έπρεπε να επανιδρυθεί ως «λαϊκιστική»;


Ποια είναι η άποψή σας για το λαϊκισμό;Θεωρείτε ότι έχει θέση στην ελληνική πραγματικότητα;Τεκμηριώστε την απάντησή σας.
Γραμματέας του Σ.Φ.Σ.Σ.Κ.Π.Ο

Άβαταρ μέλους
nick
Δημοσιεύσεις: 5101
Εγγραφή: 25 Μάιος 2018, 22:21

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nick » 02 Ιαν 2019, 12:23

O λαϊκισμός είναι μισός φασισμός
H πλειοψηφία τον ελλήνων εγκρίνει το λαϊκισμό όπως αποδείχθηκε και στο δημοψήφισμα.

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 69803
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 02 Ιαν 2019, 12:40

Γκιώνης έγραψε:
02 Ιαν 2019, 12:05
Ή κατα το πχορουμικότερον: Λαϊκιζμός

Αντιγράφω από το λήμμα της ελ wiki

-----
-----

Ποια είναι η άποψή σας για το λαϊκισμό; Θεωρείτε ότι έχει θέση στην ελληνική πραγματικότητα;Τεκμηριώστε την απάντησή σας.
Οι λαϊκίστικες πρακτικές είναι μια διαχρονική εφαρμογή τόσο από τους κυβερνώντες όσο και από τους αντιπολιτευόμενους και η έννοια της είναι σαφώς αρνητική γιατί εκφέρεται πάντα ως κατηγορία σε πλήρη αντίθεση με τις "λαϊκές" διεκδικήσεις, "φιλολαϊκή" πολιτική κλπ που εκφέρονται ως θετικά ζητούμενα.

Σ' αυτήν τη φάση πάντα θα προκύπτουν και οι κωμικές αντιφάσεις όπου οι φιλολαϊκοί κατηγορούν τους αντιπάλους για λαϊκισμό, τοποθετώντας αυτομάτως εαυτούς σε μία σαφώς ελιτίστικη θέση.

Γενικώς, είναι ένας φαύλος κύκλος που οδηγεί σε μια ατέρμονη επανάληψη γενικολογιών.

Κατά τη γνώμη μου, είναι ένας γόρδιος δεσμός που κάποια στιγμή πρέπει να κοπεί, αφαιρώντας τελείως από τη σύγχρονη πολιτική ορολογία τον όρο "λαός" και την αντικατάσταση του με τον όρο "πολίτες", που έχει κάτι πολύ βασικό για τη λειτουργία της δημοκρατίας. Ενικό και πληθυντικό αριθμό. Σε πλήρη αντίθεση με τον όρο "λαός" που η μαζικότητα του παραπέμπει πάντα σε μία ανώνυμη μάζα, που χρειάζεται οπωσδήποτε ηγέτη για να την καθοδηγεί.

Οπότε, καλό είναι κάποια στιγμή να σταματήσει κάποια στιγμή η ευφημιστική άποψη για την ισχύ του λαού. Ο λαός δεν είναι ποτέ ισχυρός. Απλώς ενισχύει την ισχύ του ηγέτη του. Είναι ο δούρειος ίππος της μοναρχικής/ολιγαρχικής αντίληψης ή κάτι σαν λεοντή που κάνει το κάθε πρόβατο να νοιώθει σημαντικό, ενώ δεν είναι. Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο.
Το γαρ πολύ της κατανόησης γεννά αδιαφορία.

Mole
Δημοσιεύσεις: 1310
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 16:14

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mole » 02 Ιαν 2019, 13:01

Λαϊκισμός είναι η γλώσσα της νομιμοποιημενης κινητοποίησης στις νεωτερικες πολιτείες. Σε μαζικές διαδηλώσεις π.χ, τοσο η συμμετοχή καθαυτή όσο και ο τρόπος με τον οποίο αυτή λαμβάνει χώρα, βασίζεται στην επιτελεστικη διαδραματιση του συλλογικου υποκειμένου που - υποτίθεται- αποτελεί τη νομιμοποιητικη αρχή της νόμιμης τάξης, δηλαδή τον «λαο», όπως αυτη η κατηγορία έχει διαμορφωθεί από τη δημοσιότητα (γεγονος που δημιουργεί κάποια ποικιλια: σε κάποιο Χ μερος/σε κάποια Υ στιγμή, μπορεί αυτη να τείνει να εκφραζεται ιδιαιτέρως σοβινιστικα, σε κάποια αλλη παλι, όχι τόσο κοκ-κοκ).

Ο λόγος που τελευταια έχει γίνει χοτ τοπικ, είναι ότι η σκληρωση και η αυτονομευση του πολιτικού συστήματος στις πιο "ώριμες" δημοκρατίες βασίζεται αφενός στον μέχρι πρότινος επιτυχη παραγκωνισμο νέων πολιτικών φορέων, που απλά και μόνο η ύπαρξη τους αποτελεί κίνδυνο/κρίση για τη σταθερότητα (δηλαδή ακριβώς γι'αυτο που πλέον τείνει να θεωρείται ύψιστο κοινό αγαθό), και αφετερου στη μέχρι πρότινος συστηματική αποκινητοποιηση του πληθυσμού (αν και αυτό που διαφημίζεται ως "λαϊκιστικη εξέγερση" είναι μάλλον μύθος - περισσότερο ένδειξη του πόσο επισφαλής είναι η διατήρηση της τάξης).

Τώρα, σ'ό,τι αφορά τον λαϊκισμό ως μεθοδο, ως μέσο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στρατηγικά κλπ-κλπ: το πρόβλημα είναι ότι όσο δημιουργικά κι αν εκφραστεί, παραμένει κάτι που είναι αναποφευκτα εντός του υπάρχοντος πλαισίου της σχέσης κυβερνωντων-κυβερνωμένων. Συνεπώς, όπου ακούς για το χειραφετικο δυναμικό του (πρβλ. Λακλάου, Μουφ, Σταυρακακη...), μαλλον κάτι δεν πάει καλά.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Mole την 02 Ιαν 2019, 13:21, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
So hab ich dich schon unbedingt

Άβαταρ μέλους
Γκιώνης
Δημοσιεύσεις: 785
Εγγραφή: 23 Απρ 2018, 11:41
Phorum.gr user: Γκιώνης

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Γκιώνης » 02 Ιαν 2019, 13:06

Καλή μου γατούλα σ'ευχαριστώ για τον κόπο σου να καταθέσεις τη σκέψη σου στο τίμιο τούτο νήμα.

Το "πολίτες" που λες νομίζω είναι κι αυτό αοριστολογία,ίσως με ένα πιο ιντελλεκτουαλ μανδύα ώστε να εκφράζει σύνολο σκεπτόμενων μονάδων κι όχι την πλατειά μάζα του όρου "λαός".Μήπως όμως είναι λιγάκι ελιτίστικο αυτό;Δεν ξέρω,με προβλημάτισες.Με όσους αριστερούς έχω μιλήσει κατ'ιδίαν έχω παρατηρήσει ότι όλοι αναφέρονται στο "λαό" ωσαν την αλάνθαστη ιερή αγελάδα υπεράνω πάσης κριτικής.Και ομολογώ ότι διαφωνώ πάνω σ'αυτό.

Σχετικά με το θέμα πάλι,κατεξοχήν λαϊκιστής πολιτικός θεωρείται ο Ανδρέας αν δεν κάνω λάθος.Όντας γενημένος το '82 μπορώ να πω ότι έζησα μονάχα τα απόνερα της πορείας του,πάντα όμως μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα ζούμε και βλέπουμε αποτελέσματα από τότε (με μια τάση η ιστορία να θέλει να επαναληφθεί).

Σ'έναν κόσμο που τα ατομικά συμφέροντα μοιάζουν με συγκρουόμενα αυτοκινητάκια του λούνα παρκ,ποια πολιτική θεωρείται "φιλολαϊκή" και ποια "λαϊκιστική";Την απάντηση του ΑΙΝΕΙΑΝ την ξέρω ήδη και ως ένα βαθμό τη δικαιολογώ,ο αντίλογος είναι που με προβληματίζει.
Γραμματέας του Σ.Φ.Σ.Σ.Κ.Π.Ο

brb και tyt
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 6812
Εγγραφή: 17 Οκτ 2018, 15:11

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από brb και tyt » 02 Ιαν 2019, 13:24

Ρε πστ μου περιγράφει με ακρίβεια αυτό που ζούμε από το 2010.
Κατά την ακραία αρνητική του εκδοχή, ο λαϊκισμός στηρίζεται στην εσκεμμένη ανειλικρίνεια (π.χ. στη διάδοση κάποιου θέματος που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα)
Μας είπαν ότι με τα μνημονιακά δάνεια πληρώνονταν οι μισθοί στο δημόσιο και οι συντάξεις ενώ στην πραγματικότητα μόνο το 5% αυτών μπήκε στον προυπολογισμό.
https://www.dw.com/el/%CF%84%CE%B1-%CF% ... a-19233458
Επίσης, ο λαϊκιστής πολιτευτής θέτει σκοπίμως ψευτοδιλήμματα, όπως "εχθροί ή φίλοι", "ταραξίες ή φιλήσυχοι", "αλλογενείς ή γηγενείς", με απώτερο σκοπό την καλλιέργεια ανασφάλειας στο λαό, και την αυτοπροβολή του ίδιου σαν προστάτη και σωτήρα.
Η καταστροφολογία αν δεν εφαρμόσουμε τα μνημόνια και τις διαβόητες ''μεταρρυθμίσεις'' και ότι θα μας διώξουν από την ''Ευρώπη''.
Κατά την ακραία αρνητική του εκδοχή, ο λαϊκισμός στηρίζεται στην εσκεμμένη ανειλικρίνεια (π.χ. στη διάδοση κάποιου θέματος που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα). Επίσης, ο λαϊκιστής πολιτευτής θέτει σκοπίμως ψευτοδιλήμματα, όπως "εχθροί ή φίλοι", "ταραξίες ή φιλήσυχοι", "αλλογενείς ή γηγενείς", με απώτερο σκοπό την καλλιέργεια ανασφάλειας στο λαό, και την αυτοπροβολή του ίδιου σαν προστάτη και σωτήρα.
Ότι κάνουν οι ξένοι και οι Έλληνες πολιτικοί και τα ΜΜΕ κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι ευρωσκεπτικιστές συχνά χαρακτηρίζονται λαϊκιστές από τους υποστηρικτές της Ενωμένης Ευρώπης.
Ο Λεωνίδας, ο Κολοκοτρώνης και οι Ταγματασφαλίτες
Γάταρος έγραψε:
05 Φεβ 2019, 15:27

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 69803
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 02 Ιαν 2019, 13:35

Γκιώνης έγραψε:
02 Ιαν 2019, 13:06
Καλή μου γατούλα σ'ευχαριστώ για τον κόπο σου να καταθέσεις τη σκέψη σου στο τίμιο τούτο νήμα.

Το "πολίτες" που λες νομίζω είναι κι αυτό αοριστολογία,ίσως με ένα πιο ιντελλεκτουαλ μανδύα ώστε να εκφράζει σύνολο σκεπτόμενων μονάδων κι όχι την πλατειά μάζα του όρου "λαός".Μήπως όμως είναι λιγάκι ελιτίστικο αυτό;Δεν ξέρω,με προβλημάτισες.Με όσους αριστερούς έχω μιλήσει κατ'ιδίαν έχω παρατηρήσει ότι όλοι αναφέρονται στο "λαό" ωσαν την αλάνθαστη ιερή αγελάδα υπεράνω πάσης κριτικής.Και ομολογώ ότι διαφωνώ πάνω σ'αυτό.

Σχετικά με το θέμα πάλι,κατεξοχήν λαϊκιστής πολιτικός θεωρείται ο Ανδρέας αν δεν κάνω λάθος.Όντας γενημένος το '82 μπορώ να πω ότι έζησα μονάχα τα απόνερα της πορείας του,πάντα όμως μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα ζούμε και βλέπουμε αποτελέσματα από τότε (με μια τάση η ιστορία να θέλει να επαναληφθεί).

Σ'έναν κόσμο που τα ατομικά συμφέροντα μοιάζουν με συγκρουόμενα αυτοκινητάκια του λούνα παρκ,ποια πολιτική θεωρείται "φιλολαϊκή" και ποια "λαϊκιστική";Την απάντηση του ΑΙΝΕΙΑΝ την ξέρω ήδη και ως ένα βαθμό τη δικαιολογώ,ο αντίλογος είναι που με προβληματίζει.
Ναι, καταλαβαίνω αυτό που γράφεις για την αοριστολογία της έννοιας "πολίτης" αλλά αυτό ισχύει για όλους τους πολιτικούς όρους που χρησιμοποιούμε. Τα πάντα που αφορούν στους θεσμούς, είναι αοριστολογίες και ευφημισμοί σε κάποιο βαθμό και σαφώς δεν ισχύει πουθενά και για τίποτα η κατοχυρωμένη από το σύνταγμα "ισονομία". Αλλά σε κάθε περίπτωση, υπάρχει μια καταγεγραμμένη και επαρκώς σαφής βάση για τα δικαιώματα και υποχρεώσεις των πολιτών. Το κατά πόσον εφαρμόζονται -είτε με το πνεύμα είτε με το γράμμα του νόμου- είναι καθαρά θέμα πολιτείας, κυβερνητικής πολιτικής και της αντίστοιχης κουλτούρας που δημιουργεί αυτή η εφαρμογή στο ευρύτερο φάσμα της κοινωνίας. Ως βάση όμως υπάρχει.

Για τον λαό, δεν υπάρχει τίποτα τέτοιο. Δεν υπάρχει κάτι που να προσδιορίζει με στοιχειώδη έστω σαφήνεια, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα του γιατί λαός είναι όλοι και κανένας. Είναι ένας κατ' εξοχήν φαντασιακός όρος και όποιος διαφωνεί ας κάνει τις αντίστοιχες συγκρίσεις και ας προχωρήσει στις αντίστοιχες επιστημονικές τεκμηριώσεις, που επιχειρεί για το φαντασιακόν του έθνους.

Με λίγα λόγια, ο όρος "λαός" αν και δείχνει φιλολαϊκός, σήμερα είναι απολύτως παρωχημένος. Και η συνεχής χρήση του από όσους κόπτονται για το καλό του "λαού" δεν έχει κάποια φιλολαϊκή πρόθεση αλλά το τελείως αντίθετο. Δηλαδή τη συνέχεια της παρωχημένης αντίληψης ότι η ευημερία του λαού δεν εξαρτάται από τις ανθρώπινες μονάδες που τον συγκροτούν αλλά από τη φιλανθρωπία αυτών που τον κυβερνούν.

Και δεν υπάρχει τίποτα πιο ελιτίστικο από την αντίληψη της φιλανθρωπίας.
Το γαρ πολύ της κατανόησης γεννά αδιαφορία.

Άβαταρ μέλους
paul25
Δημοσιεύσεις: 6583
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 12:43

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από paul25 » 02 Ιαν 2019, 13:37

ΓΑΛΗ έγραψε:
02 Ιαν 2019, 12:40

Οπότε, καλό είναι κάποια στιγμή να σταματήσει κάποια στιγμή η ευφημιστική άποψη για την ισχύ του λαού. Ο λαός δεν είναι ποτέ ισχυρός. Απλώς ενισχύει την ισχύ του ηγέτη του. Είναι ο δούρειος ίππος της μοναρχικής/ολιγαρχικής αντίληψης ή κάτι σαν λεοντή που κάνει το κάθε πρόβατο να νοιώθει σημαντικό, ενώ δεν είναι. Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο.
Οσα γραφεις πριν απο αυτη την παραγραφο τα κατανοω και εχεις δικιο, θα σταθω ομως εδω και θα πω οτι η Δημοκρατια μας ειναι αντιπροσωπευτικη και αυτο σημαινει πως ο αντιπροσωπος δεν ειναι υποχρεωμενος παντα να υπακουει σε αυτο που θεωρει πως ειναι η θεληση του λαου.
«Μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου».
Για τον ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ η Επιτροπη Αναφορων του Ευρωπαικου Κοινοβουλιου.

Άβαταρ μέλους
paul25
Δημοσιεύσεις: 6583
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 12:43

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από paul25 » 02 Ιαν 2019, 13:43

ΓΑΛΗ έγραψε:
02 Ιαν 2019, 13:35
Ναι, καταλαβαίνω αυτό που γράφεις για την αοριστολογία της έννοιας "πολίτης" αλλά αυτό ισχύει για όλους τους πολιτικούς όρους που χρησιμοποιούμε. Τα πάντα που αφορούν στους θεσμούς, είναι αοριστολογίες και ευφημισμοί σε κάποιο βαθμό και σαφώς δεν ισχύει πουθενά και για τίποτα η κατοχυρωμένη από το σύνταγμα "ισονομία". Αλλά σε κάθε περίπτωση, υπάρχει μια καταγεγραμμένη και επαρκώς σαφής βάση για τα δικαιώματα και υποχρεώσεις των πολιτών. Το κατά πόσον εφαρμόζονται -είτε με το πνεύμα είτε με το γράμμα του νόμου- είναι καθαρά θέμα πολιτείας, κυβερνητικής πολιτικής και της αντίστοιχης κουλτούρας που δημιουργεί αυτή η εφαρμογή στο ευρύτερο φάσμα της κοινωνίας. Ως βάση όμως υπάρχει.

Για τον λαό, δεν υπάρχει τίποτα τέτοιο. Δεν υπάρχει κάτι που να προσδιορίζει με στοιχειώδη έστω σαφήνεια, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα του γιατί λαός είναι όλοι και κανένας. Είναι ένας κατ' εξοχήν φαντασιακός όρος και όποιος διαφωνεί ας κάνει τις αντίστοιχες συγκρίσεις και ας προχωρήσει στις αντίστοιχες επιστημονικές τεκμηριώσεις, που επιχειρεί για το φαντασιακόν του έθνους.

Με λίγα λόγια, ο όρος "λαός" αν και δείχνει φιλολαϊκός, σήμερα είναι απολύτως παρωχημένος. Και η συνεχής χρήση του από όσους κόπτονται για το καλό του "λαού" δεν έχει κάποια φιλολαϊκή πρόθεση αλλά το τελείως αντίθετο. Δηλαδή τη συνέχεια της παρωχημένης αντίληψης ότι η ευημερία του λαού δεν εξαρτάται από τις ανθρώπινες μονάδες που τον συγκροτούν αλλά από τη φιλανθρωπία αυτών που τον κυβερνούν.

Και δεν υπάρχει τίποτα πιο ελιτίστικο από την αντίληψη της φιλανθρωπίας.
Ο λαος ειναι σαφως ορισμενος με την στενη εννοια και ειναι το εκλογικο σωμα, με την ευρεια ειναι ολοι οσοι ζουν στη χωρα. Η επικληση στο λαο, ειναι η επικληση στους πολλους που δινει νομιμοτητα στους ισχυρισμους καποιου ηγετη η ομαδος.
«Μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου».
Για τον ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ η Επιτροπη Αναφορων του Ευρωπαικου Κοινοβουλιου.

Mole
Δημοσιεύσεις: 1310
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 16:14

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Mole » 02 Ιαν 2019, 14:10

.Μήπως όμως είναι λιγάκι ελιτίστικο αυτό;
Ειναι κατάλοιπο της παλιάς εμμονής της πολιτιστικής ανθρωπολογίας με τον υποτιθέμενο όλεθρο που λέγεται "μαζική κοινωνία". Με την Αρεντ είχε διατυπωθεί στην πιο χαρακτηριστική και σημαντική της μορφή, κι έκτοτε έχει γίνει φετιχ για όσους θέλουν να υποδυονται το τραγικο-ηρωϊκο ατομο και να δοκιμάζουν τον Gestus της αριστοκρατιας (συμμορφωμενο φυσικά στις κυρίαρχες νορμες, δηλαδή όχι πιο υπερβολικά απ'οσο "χρειάζεται").
So hab ich dich schon unbedingt

Άβαταρ μέλους
paul25
Δημοσιεύσεις: 6583
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 12:43

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από paul25 » 02 Ιαν 2019, 14:18

Mole έγραψε:
02 Ιαν 2019, 13:01
Λαϊκισμός είναι η γλώσσα της νομιμοποιημενης κινητοποίησης στις νεωτερικες πολιτείες. Σε μαζικές διαδηλώσεις π.χ, τοσο η συμμετοχή καθαυτή όσο και ο τρόπος με τον οποίο αυτή λαμβάνει χώρα, βασίζεται στην επιτελεστικη διαδραματιση του συλλογικου υποκειμένου που - υποτίθεται- αποτελεί τη νομιμοποιητικη αρχή της νόμιμης τάξης, δηλαδή τον «λαο», όπως αυτη η κατηγορία έχει διαμορφωθεί από τη δημοσιότητα (γεγονος που δημιουργεί κάποια ποικιλια: σε κάποιο Χ μερος/σε κάποια Υ στιγμή, μπορεί αυτη να τείνει να εκφραζεται ιδιαιτέρως σοβινιστικα, σε κάποια αλλη παλι, όχι τόσο κοκ-κοκ).
Αυτή η αντίληψη διέπει κάθε κινητοποίηση, αντίδραση, εξέγερση κλπ του λαού αναδρομικά στην ιστορία πχ τα ίδια θα μπορούσες να πεις για όσους κινητοποιήθηκαν για την δημιουργία Συντάγματος το 1844 στη χώρα μας.
Mole έγραψε:
02 Ιαν 2019, 13:01
Ο λόγος που τελευταια έχει γίνει χοτ τοπικ, είναι ότι η σκληρωση και η αυτονομευση του πολιτικού συστήματος στις πιο "ώριμες" δημοκρατίες βασίζεται αφενός στον μέχρι πρότινος επιτυχη παραγκωνισμο νέων πολιτικών φορέων, που απλά και μόνο η ύπαρξη τους αποτελεί κίνδυνο/κρίση για τη σταθερότητα (δηλαδή ακριβώς γι'αυτο που πλέον τείνει να θεωρείται ύψιστο κοινό αγαθό), και αφετερου στη μέχρι πρότινος συστηματική αποκινητοποιηση του πληθυσμού (αν και αυτό που διαφημίζεται ως "λαϊκιστικη εξέγερση" είναι μάλλον μύθος - περισσότερο ένδειξη του πόσο επισφαλής είναι η διατήρηση της τάξης).
Πολύ σωστό! Όμως όπως αναρωτιόμαστε πως είναι δυνατόν οι "εξεγερμένοι" να εκφράζουν το γενικό "θέλω" του λαού, το ίδιο θα πρέπει να αναρωτηθούμε, πως είναι δυνατόν να γνωρίζει ποιο είναι το κοινό καλό και ύψιστο αγαθό για όλους αυτό το αρτηριοσκληρωτικό-αυτονομημένο πολιτικό σύστημα; Έχουμε το ίδιο πρόβλημα απο δύο διαφορετικές όψεις του νομίσματος.
Mole έγραψε:
02 Ιαν 2019, 13:01
Τώρα, σ'ό,τι αφορά τον λαϊκισμό ως μεθοδο, ως μέσο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στρατηγικά κλπ-κλπ: το πρόβλημα είναι ότι όσο δημιουργικά κι αν εκφραστεί, παραμένει κάτι που είναι αναποφευκτα εντός του υπάρχοντος πλαισίου της σχέσης κυβερνωντων-κυβερνωμένων. Συνεπώς, όπου ακούς για το χειραφετικο δυναμικό του (πρβλ. Λακλάου, Μουφ, Σταυρακακη...), μαλλον κάτι δεν πάει καλά.
Δυστυχώς η ιστορία έχει δείξει πως συνήθως τέτοια "λαικιστικά" κινήματα χάνουν, εντούτοις δεν είναι μάταια εφόσον η σταθερότητα, το ύψιστο αγαθό που αναφέρεις, υπονοεί μια σειρά παραμέτρων που θα πρέπει να είναι εξασφαλισμένοι για την ικανοποίηση του μεγαλύτερου τουλάχιστον μέρους του λαού. Επομένως, οι τιμές τους αλλάζουν και το χειρότερο είναι ότι είναι άγνωστες όπως είπαμε πριν, τέτοια κινήματα λοιπόν είναι απαραίτητα για να κρατάνε τον διάλογο ανοιχτό και από τις δύο μεριές και να μεταφέρουν τα αιτήματα στους από πάνω που θα έπρεπε να τα παίρνουν σοβαρά και όχι να τα υποεκτιμούν με τη ταμπέλα του λαϊκισμού. Είναι από τις λίγες περιπτώσεις που μπορείς να ξέρεις άμεσα τι σου ζητάνε ή πως νοιώθουν οι κυβερνώμενοι σου. Έτσι επιτυγχάνεται αυτή η σταθερότητα (ακριβέστερος όρος ισορροπία, δεν υπάρχουν σταθερές κοινωνίες), η τιμή ισορροπίας της μεταβάλλεται και αλλάζει και κάθε φορά θα πρέπει να επαναπροσδιορίζεται.
«Μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου».
Για τον ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ η Επιτροπη Αναφορων του Ευρωπαικου Κοινοβουλιου.

Άβαταρ μέλους
paul25
Δημοσιεύσεις: 6583
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 12:43

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από paul25 » 02 Ιαν 2019, 15:13

Γκιώνης έγραψε:
02 Ιαν 2019, 13:06
Το "πολίτες" που λες νομίζω είναι κι αυτό αοριστολογία,ίσως με ένα πιο ιντελλεκτουαλ μανδύα ώστε να εκφράζει σύνολο σκεπτόμενων μονάδων κι όχι την πλατειά μάζα του όρου "λαός".Μήπως όμως είναι λιγάκι ελιτίστικο αυτό;Δεν ξέρω,με προβλημάτισες.Με όσους αριστερούς έχω μιλήσει κατ'ιδίαν έχω παρατηρήσει ότι όλοι αναφέρονται στο "λαό" ωσαν την αλάνθαστη ιερή αγελάδα υπεράνω πάσης κριτικής.Και ομολογώ ότι διαφωνώ πάνω σ'αυτό.
οι "πολίτες" είναι ένα σύνολο ατόμων που περιλαμβάνει τη συντριπτικότατη πλειοψηφία του "λαού" και με την στενή και με την ευρεία έννοια. Θεωρούνται σχεδόν ταυτόσημα.
Γκιώνης έγραψε:
02 Ιαν 2019, 13:06
Σχετικά με το θέμα πάλι,κατεξοχήν λαϊκιστής πολιτικός θεωρείται ο Ανδρέας αν δεν κάνω λάθος.Όντας γενημένος το '82 μπορώ να πω ότι έζησα μονάχα τα απόνερα της πορείας του,πάντα όμως μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα ζούμε και βλέπουμε αποτελέσματα από τότε (με μια τάση η ιστορία να θέλει να επαναληφθεί).
Ο όρος "Λαικισμός" πρωτοαναφέρθηκε στην Ελλάδα με αρνητικότατο πρόσημο της έννοιας λόγω ΠΑΣΟΚ και κυρίως από την Σοσιαλιστική αριστερά διότι το ΠΑΣΟΚ έτρωγε ψήφους και θεωρούνταν απειλή.
Γκιώνης έγραψε:
02 Ιαν 2019, 13:06
Σ'έναν κόσμο που τα ατομικά συμφέροντα μοιάζουν με συγκρουόμενα αυτοκινητάκια του λούνα παρκ,ποια πολιτική θεωρείται "φιλολαϊκή" και ποια "λαϊκιστική";Την απάντηση του ΑΙΝΕΙΑΝ την ξέρω ήδη και ως ένα βαθμό τη δικαιολογώ,ο αντίλογος είναι που με προβληματίζει.
Σε μάκρο επίπεδο δεν αναιρείτε το γεγονός πως υπάρχουν συλλογικά συμφέροντα.
«Μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου».
Για τον ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ η Επιτροπη Αναφορων του Ευρωπαικου Κοινοβουλιου.

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 69803
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 02 Ιαν 2019, 15:39

paul25 έγραψε:
02 Ιαν 2019, 13:43
ΓΑΛΗ έγραψε:
02 Ιαν 2019, 13:35
Ναι, καταλαβαίνω αυτό που γράφεις για την αοριστολογία της έννοιας "πολίτης" αλλά αυτό ισχύει για όλους τους πολιτικούς όρους που χρησιμοποιούμε. Τα πάντα που αφορούν στους θεσμούς, είναι αοριστολογίες και ευφημισμοί σε κάποιο βαθμό και σαφώς δεν ισχύει πουθενά και για τίποτα η κατοχυρωμένη από το σύνταγμα "ισονομία". Αλλά σε κάθε περίπτωση, υπάρχει μια καταγεγραμμένη και επαρκώς σαφής βάση για τα δικαιώματα και υποχρεώσεις των πολιτών. Το κατά πόσον εφαρμόζονται -είτε με το πνεύμα είτε με το γράμμα του νόμου- είναι καθαρά θέμα πολιτείας, κυβερνητικής πολιτικής και της αντίστοιχης κουλτούρας που δημιουργεί αυτή η εφαρμογή στο ευρύτερο φάσμα της κοινωνίας. Ως βάση όμως υπάρχει.

Για τον λαό, δεν υπάρχει τίποτα τέτοιο. Δεν υπάρχει κάτι που να προσδιορίζει με στοιχειώδη έστω σαφήνεια, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα του γιατί λαός είναι όλοι και κανένας. Είναι ένας κατ' εξοχήν φαντασιακός όρος και όποιος διαφωνεί ας κάνει τις αντίστοιχες συγκρίσεις και ας προχωρήσει στις αντίστοιχες επιστημονικές τεκμηριώσεις, που επιχειρεί για το φαντασιακόν του έθνους.

Με λίγα λόγια, ο όρος "λαός" αν και δείχνει φιλολαϊκός, σήμερα είναι απολύτως παρωχημένος. Και η συνεχής χρήση του από όσους κόπτονται για το καλό του "λαού" δεν έχει κάποια φιλολαϊκή πρόθεση αλλά το τελείως αντίθετο. Δηλαδή τη συνέχεια της παρωχημένης αντίληψης ότι η ευημερία του λαού δεν εξαρτάται από τις ανθρώπινες μονάδες που τον συγκροτούν αλλά από τη φιλανθρωπία αυτών που τον κυβερνούν.

Και δεν υπάρχει τίποτα πιο ελιτίστικο από την αντίληψη της φιλανθρωπίας.
Ο λαος ειναι σαφως ορισμενος με την στενη εννοια και ειναι το εκλογικο σωμα, με την ευρεια ειναι ολοι οσοι ζουν στη χωρα. Η επικληση στο λαο, ειναι η επικληση στους πολλους που δινει νομιμοτητα στους ισχυρισμους καποιου ηγετη η ομαδος.
Ενίοτε, συμβαίνει και το αντίθετο. Οι ψήφοι του λαού σαφώς και είναι μετρήσιμες. Επίσης σαφώς είναι σεβαστές αλλά μόνον μέχρι την αποχώρηση από την κάλπη. Μετά αρχίζει το θέατρο του παραλόγου όπου αυτοί που λένε ότι τους επέλεξε ο λαός ως εκπρόσωπο του, υποτιμούν την κρίση του λαού ακόμη και αν αφορά στην πλειοψηφία της κοινής γνώμης... γιατί ο λαός δεν ξέρει. Ουσιαστικώς δηλαδή ομολογούν ότι θεωρούν προϊόν βλακείας ή ημιμάθειας και την δική τους εκλογή/επιλογή αλλά είναι πολύ ανόητοι για να το καταλάβουν.
Το γαρ πολύ της κατανόησης γεννά αδιαφορία.

Athina__P
Δημοσιεύσεις: 2479
Εγγραφή: 28 Μάιος 2018, 23:01

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Athina__P » 02 Ιαν 2019, 18:14

Ούτε στον εμφύλιο πιστεύω έγινε αυτό που επιχειρήθηκε να γίνει στο δημοψήφισμα. Είτε είσαι μαζί μας είτε είσαι προδότης. Στον εμφύλιο, φαντάζομαι επιτρεπόταν κάποιος να πει παρατάτε με, δεν ασχολούμαι με αυτά, δεν πρόκειται να σου πω ποιανού μέρος θα πάρω στις εκλογές! Κάποιος το έκανε αυτό τελευταία στην Ευρώπη και δεν ήταν σε αυτή τη χώρα. Ήταν καθαρά φασιστική πρακτική.

Από την άλλη χρεώνω ανθρώπους υποτίθεται σκεπτόμενους εντός του ΠΑΣΟΚ (όταν υποκρινονταν ότι δεν πήγε το ΠΑΣΟΚ στο ΣΥΡΙΖΑ και έβλεπες πχ ανεξάρτητους δημοτικούς άρχοντες, συνδικαλιστές και άλλους που είχαν το ένα πόδι εδώ και το άλλο εκεί, ινφλουενσερς είτε στο ιντερνετ είτε στην πραγματική ζωή) που τους εκτιμούσα έως τότε που δεν πήραν φανερά θέση πάνω σε αυτό και ασχολούνται με αλλότρια που τους ενοχλούν.

Ειχα κάθε διάθεση να συζητήσω με αυτούς τους ανθρώπους και περίμενα κάτι παραπάνω ως επιχείρημα από τα κούφια επιχειρήματα που απευθύνονταν στους αδαείς υποτίθεται που δεν ήξεραν να συζητήσουν τίποτα επί της ουσίας, επομένως αρκούσε το έλα μαζί μας γιατί πήγε το μισό ΠΑΣΟΚ και βάλε εκεί και αυτό είναι όλο!

Από την άλλη, δόσεις λαϊκισμού βλέπεις να εξαπλώνονται διεθνώς στην πολιτική και αλλού. Είναι όπως ανεβαίνουν πλέον όλες οι χαζές ειδήσεις σε βιους γιατί τους κάνουν πολλά κλικ, γιατί ανεβαίνουν κόμματα διεθνώς που δεν έχουν και πολλές προτάσεις ή δημιουργούν διχασμό... Δεν είναι μόνο εδώ έτσι και δεν μπορείς να εκτιμήσεις εύκολα πού θα βγει αυτό.

Άβαταρ μέλους
paul25
Δημοσιεύσεις: 6583
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 12:43

Re: Λαϊκισμός

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από paul25 » 02 Ιαν 2019, 18:26

ΓΑΛΗ έγραψε:
02 Ιαν 2019, 15:39
Ενίοτε, συμβαίνει και το αντίθετο. Οι ψήφοι του λαού σαφώς και είναι μετρήσιμες. Επίσης σαφώς είναι σεβαστές αλλά μόνον μέχρι την αποχώρηση από την κάλπη. Μετά αρχίζει το θέατρο του παραλόγου όπου αυτοί που λένε ότι τους επέλεξε ο λαός ως εκπρόσωπο του, υποτιμούν την κρίση του λαού ακόμη και αν αφορά στην πλειοψηφία της κοινής γνώμης... γιατί ο λαός δεν ξέρει. Ουσιαστικώς δηλαδή ομολογούν ότι θεωρούν προϊόν βλακείας ή ημιμάθειας και την δική τους εκλογή/επιλογή αλλά είναι πολύ ανόητοι για να το καταλάβουν.
Όπως προανέφερα, το Δημοκρατικό μας σύστημα είναι αντιπροσωπευτικό, αυτό σημαίνει πως δεν είναι υποχρεωμένος βουλευτής να κάνει απαραίτητα ο,τι του ζητάει ο Λαός. Όμως, υπάρχει και η αρχή της ανάκλησης σύμφωνα με την οποία αν ο βουλευτής κάνει πλήρως του κεφαλιού του θα πρέπει να αποσυρθεί από την εξουσία. Η αρχή της ανάκλησης εφαρμόζεται στις μέρες μας μέσω των κομματικών μηχανισμών που βάζουν το πολιτικό πλαίσιο δράσης των βουλευτών και όποιος αποκλίνει από αυτό, αναλαμβάνει τη διαγραφή του ο αρχηγός του κόμματος και ο βουλευτής γίνεται ανεξάρτητος, αντίστοιχο σε επίπεδο κυβέρνησης είναι η πρόταση μομφής.

Η Κύπρος προσπαθεί να δημιουργήσει έναν πιο άμεσο έλεγχο του πολιτικού απο τον λαό.
https://politics.offsite.com.cy/article ... ragei-ergo
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος paul25 την 02 Ιαν 2019, 18:53, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
«Μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου».
Για τον ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ η Επιτροπη Αναφορων του Ευρωπαικου Κοινοβουλιου.

Απάντηση

Επιστροφή στο “Εσωτερική Πολιτική”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών