Rakomelofronas έγραψε: ↑22 Φεβ 2019, 18:37
Η απόφαση του ΑΕΔ το 2005 εφαρμόστηκε. Η καταδίκη από το ΕΔΑΔ, του οποίου οι αποφάσεις τυπικά είναι δεσμευτικές, άσχετα αν στην πράξη δεν υπάρχει θεσμοθετημένος τρόπος επιβολής τους, συνετέλεσε στο να μην προσμετρηθούν τα λευκά ψηφοδέλτια στο εκλογικό μέτρο του 2009. Δεν καταλαβαίνω πού είναι το πρόβλημα, στο ότι τα λευκά ψηφοδέλτια δεν προσμετρήθηκαν στο εκλογικό μέτρο στις εκλογές μεταξύ άνοιξης 2005 και άνοιξης 2012;
Λοιπόν, με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) συνέβη το εξής. Αφού βγήκε η απόφαση του ΕΔΑ 12/2005 για την προσμέτρηση λευκών ψήφων στο εκλογικό μέτρο, τρεις βουλευτές Πασχαλίδης, Κουτμερίδης και Ζαχαράκη που χάσανε την έδρα τους από τις περιφέρειες που εφάρμοσαν την απόφαση του ΕΔΑ προσέφυγαν στο ΕΔΑΔ για να δικαιωθούν. Το ΕΔΑΔ δεν λαμβάνει θέση για το εάν θα πρέπει να προσμετρώνται τα λευκά στο εκλογικό μέτρο διότι και δεν είναι θέμα που την αφορά αλλά και δεν είναι στις αρμοδιότητες του.
Το ∆ικαστήριο υπογραµµίζει ότι δεν καλείται να εξετάσει in abstracto
κατά πόσον είναι πρόσφορο τα λευκά ψηφοδέλτια να προσµετρώνται κατά τον
υπολογισµό του εκλογικού µέτρου και την κατανοµή των εδρών, ούτε να αποφασίσει
εάν ένα τέτοιο σύστηµα υπολογισµού επιβάλλεται από τις αρχές της λαϊκής
κυριαρχίας και της ισότητας των ψήφων. Όπως έχει ήδη κρίνει, το ζήτηµα αυτό
ανάγεται στο περιθώριο εκτιµήσεως του οποίου απολαύουν τα Κράτη στον τοµέα
αυτό. Αντιθέτως, το ζήτηµα το οποίο τίθεται στην προκειµένη περίπτωση είναι εάν ο
τρόπος µε τον οποίο το Ανώτατο Ειδικό ∆ικαστήριο, δια της αποφάσεως 12/2005,
ερµήνευσε και στη συνέχεια εφήρµοσε τον εκλογικό νόµο, ήταν συµβατός µε την ίδια
την ουσία του δικαιώµατος των προσφευγόντων να εκλέγονται και να ασκούν τα
βουλευτικά τους καθήκοντα.
Αυτό που έκανε το ΕΔΑΔ ήταν να δικαιώσει τους θιγόμενους ως καταπάτηση των δικαιωμάτων τους ζητώντας για τον καθένα υλική αποζημίωση από το Ελληνικό κράτος (δύο θιγόμενοι ζητούσαν μεγάλα ποσά, 200.000 Ευρώ έκαστος και ο άλλος 100.000 Ευρώ που η Ελληνική κυβέρνηση τα βρήκε υψηλά).
Μετά την παραπάνω καταδικαστική απόφαση, το ΕΔΑ κατηγορήθηκε ότι ξεπέρασε τις αρμοδιότητες του με το να προτείνει να συνυπολογίζονται οι λευκοί ψήφοι στο εκλογικό μέτρο, διότι ένα ανώτατο δικαστήριο δεν νομοθετεί μόνο ελέγχει. Ιδιαίτερα με το εκλογικό σύστημα το οποίο ορίζεται βάσει Συντάγματος ότι μόνο ο Εκλογικός Νομοθέτης έχει το δικαίωμα να το ορίζει. Το σωστό λοιπόν θα ήταν να ληφθεί υπόψιν η απόφαση του ΕΔΑ και μετά ο εκλογικός νομοθέτης για τις επόμενες εκλογές να άλλαζε τον εκλογικό νόμο προτείνοντας ένα σύστημα με τον συνυπολογισμό και των λευκών. Δηλαδή, το Σύνταγμα ζητά την συνεκτίμηση των λευκών με κάποιο τρόπο στο εκλογικό σύστημα το οποίο είναι όμως στην ευχέρεια του νομοθέτη να βρει αυτόν τον τρόπο. Το ΕΔΑ όμως δεν αρκέστηκε στην ερμηνεία αντισυνταγματικότητας αλλά πρότεινε τροποποίηση του υπάρχοντος εκλογικού συστήματος ως σαν να ήταν ο νομοθέτης. Επομένως, η απόφαση ότι η μη προσμέτρηση των λευκών είναι αντισυνταγματική, είναι ισχυρή και ΔΕΝ καταρρίπτεται και είναι δεσμευτική, απορρίφθηκε όμως η προσμέτρηση των λευκών που έγινε στο τρέχον εκλογικό σύστημα και του οποίου η αρχιτεκτονική δεν τις προβλέπει, πρέπει να φτιαχτεί ένα άλλο που να 'τις προβλέπει με άλλους τύπους και προϋποθέσεις και αυτό είναι δουλειά ΜΟΝΟ του εκλογικού νομοθέτη και όχι οποιουδήποτε δικαστηρίου. Να πούμε βέβαια εδώ ότι κάποιοι υποστηρίζουν το ΕΔΑ ότι δεν υπερέβαλε στις αρμοδιότητες του, διότι από την στιγμή που έβλεπε αντισυνταγματικότητα και δεν υπήρχε άλλη νομική διάταξη έτοιμη να καλύψει το κενό (εναλλακτικό νομικό σχέδιο plan B) πρότεινε την προσμέτρηση των λευκών στο υπάρχον σύστημα για να μην δημιουργηθεί "κενό", από την στιγμή που όμως είναι πρόταση, έχει προσωρινή ισχύ και δεν έχει σκοπό αντικατάστασης του Εκλογικού Νομοθέτη. Αυτά!
«Μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου».
Για τον ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ η Επιτροπη Αναφορων του Ευρωπαικου Κοινοβουλιου.