Η καλύτερη περιγραφή σε μία παράγραφο για το τί έγινε στο Βυζάντιο είναι αυτή.
https://www.cambridge.org/core/books/ab ... E5EF40771F
Από το ίδιο βιβλίοΤο Βυζάντιο συνέχισε τις παραδόσεις της δουλείας που κληρονόμησε από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, αλλά αυτές μεταμορφώθηκαν σημαντικά από τον τέταρτο αιώνα και μετά, καθώς η δουλεία άρχισε να παίζει μειωμένο ρόλο στη δημιουργία οικονομικού πλεονάσματος. Οι σχετικοί νόμοι μείωσαν σταδιακά τη δύναμη των δουλοκτητών και βελτίωσαν τα δικαιώματα των σκλάβων περιορίζοντας το δικαίωμα του κυρίου να κακομεταχειρίζεται, να εκπορνεύει, να εκθέτει και να δολοφονεί τους σκλάβους και τα παιδιά τους. Οι νομικοί κανόνες εξάλειψαν επίσης την ποινική δουλεία, άνοιξαν ευρύτερα την πόρτα στη χειραφέτηση και δημιούργησαν νέες δομές για την απελευθέρωση των σκλαβωμένων αιχμαλώτων πολέμου μέσω δράσεων της χριστιανικής εκκλησίας.
Ταυτόχρονα, νέες μορφές ημι-δουλείας εμφανίστηκαν με την εφεύρεση των μορφών δεσμευμένης μίσθωσης τον 4ο αιώνα, η οποία αντικατέστησε σε μεγάλο βαθμό την ανάγκη για σκλάβους. Η βυζαντινή κοινωνία χρησιμοποιούσε συνήθως σκλάβους σε οικιακά και βιομηχανικά πλαίσια, αλλά μόνο σποραδικά στη γεωργία, αν και οι τιμές των σκλάβων παρέμειναν σταθερές κατά τον ενδέκατο αιώνα και αυξήθηκαν ακόμη και από τον 13ο αιώνα, καθώς οι Ιταλοί έμποροι μετέτρεψαν την Κωνσταντινούπολη και την Κρήτη σε διάμεσους για το εμπόριο σκλάβων από τη Μαύρη Θάλασσα. Από τον τέταρτο αιώνα και μετά, ο χριστιανικός λόγος άρχισε να αμφισβητεί τη δουλεία ως αντίθετη με τον φυσικό και θεϊκό νόμο, μια παράδοση που συνεχίστηκε σε όλη τη βυζαντινή ιστορία χωρίς ποτέ να οδηγήσει σε κλήση για κατάργηση της.
In contrast with Roman law and the codes of Rome’s western successor states, which mention slavery in 25 and 35 percent of their constitutions respectively, Byzantine lawbooks generally speak of slavery in only about 9 percent of their titles. This is not to say that slavery played no role in Byzantine legislation, but that role must have been quite attenuated relative to Byzantium’s western peers.
Byzantium is the first Western society with a developed antislavery discourse in its literature. This shows up already in the fourth century with the writings of Gregory of Nyssa, who railed against slaveholders in his Fourth Homily on Ecclesiastes