Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Θρησκείες, Θεοί και παραδόσεις.

Συντονιστής: ΟΥΤΙΣ

Άβαταρ μέλους
Jimmy81
Δημοσιεύσεις: 6351
Εγγραφή: 04 Ιαν 2019, 05:42
Phorum.gr user: Jimmy81
Τοποθεσία: Ουκρανικές στέπες

Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Jimmy81 » 15 Ιαν 2021, 04:49

Κατά καιρούς έχουν γραφτεί πολλά για την θεωρία ενσωμάτωσης προγενέστερων παγανιστικών μυθολογιών και εθίμων στο corpus του χριστιανισμού. Κάποιες προτάσεις φαίνονται βάσιμες και καλά τεκμηριωμένες ενώ κάποιες άλλες είναι υπερβολικές όπως η Christ myth theory.

Σε αυτό το νήμα λοιπόν επιχειρώ το αντίθετο. Εξετάζω δηλαδή το ενδεχόμενο κάποιες παγανιστικές μυθολογίες να εισήγαγαν στοιχεία από τον χριστιανισμό.

Γενικά δεν είναι εύκολο να εντοπιστούν πολλές περιπτώσεις αφού ο χριστιανισμός μετά την επικράτησή του δεν άφησε μεγάλο περιθώριο συνύπαρξης με τις παγανιστικές θρησκείες ώστε να προβούμε σε συγκρίσεις. Οι παγανιστικές θρησκείες έσβησαν σχετικά γρήγορα ενώ ακόμα και όπου άφησαν ίχνη δεν δημιουργούσαν πια νέο μυθολογικό υλικό (με κάποιες εξαιρέσεις). Επομένως ό,τι έμεινε θα βρίσκεται στο μικρό χρονικό διάστημα που ο χριστιανισμός συνυπήρξε (ή γειτνίαζε) με την κάθε παγανιστική λατρεία.


ΑΓΓΛΟΣΑΞΟΝΕΣ

Η αγγλοσαξονική μυθολογία είναι ελάχιστα γνωστή. Ξέρουμε θραύσματα μόνο ενώ μερικά στοιχεία για θεότητες προκύπτουν μέσω ανασύνθεσης και σύγκρισης με άλλες γερμανικές μυθολογίες που είναι καλύτερα γνωστές (π.χ. των Βίκινγκς). Βέβαια υπάρχουν και λίγες εξαιρέσεις όπως το αγγλοσαξονικό έπος Beowulf (8ος-10ος αιώνας μ.Χ.) με τη μεγάλη λογοτεχνική του αξία. Μελετώντας προσεκτικά το συγκεκριμένο έπος διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν στοιχεία παρμένα από τον χριστιανισμό παρά το παγανιστικό υπόβαθρο του έπους. Πιστεύεται μάλιστα ότι το έπος μπορεί να γράφτηκε ακόμα κι από χριστιανό μοναχό. Ας δούμε μερικά.

Εικόνα

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΟ BEOWULF

- Στο ξεκίνημα του έπους αναφέρεται ότι οι Δανοί και ο βασιλιάς τους Hrothgar που καλεί τον Beowulf να τους σώσει από το τέρας Grendel δεν γνωρίζουν τον Δημιουργό Θεό, τον «Προστάτη των Ουρανών» και «Κριτή των πάντων», αλλά προσεύχονται σε παγανιστικούς ναούς.

- Σε όλη τη διάρκεια της αφήγησης ο Θεός παρακολουθεί και προστατεύει τον ήρωα Beowulf

- Συνεχώς ο Beowulf ευχαριστεί τον Θεό για κάθε κατόρθωμά του και αναγνωρίζει ότι χωρίς τη βοήθεια του Θεού δεν θα κατάφερνε τίποτα απ' όσα κατάφερε.

- Το τέρας Grendel το οποίο σκοτώνει ο Beowulf λέγεται ότι κατάγεται από τον βιβλικό Κάιν.

- Ο βασιλιάς των Δανών Hrothgar μετά τις νίκες του Beowulf επί των τεράτων που απειλούσαν το βασίλειό του δοξάζει κι αυτός τον παντοδύναμο Θεό και «Κύριο όλων των πραγμάτων».

- Ξανά ο βασιλιάς Hrothgar βγάζοντας λόγο προς τον Beowulf τονίζει τη σημασία του να είναι κανείς ταπεινός, δίνοντας μάλιστα για παράδειγμα έναν άλλο βασιλιά που λόγω εγωισμού δεν αντιλαμβανόταν ότι τα πλούτη του, η δόξα του και η επιτυχία του οφείλονταν στο Θεό.

- Όταν ο Beowulf παρουσιάζει την λαβή του μεγάλου σπαθιού του στον βασιλιά Hrothgar γίνεται αναφορά στους γίγαντες που κάποτε έπνιξε ο Θεός με κατακλυσμό μετά την αποξένωσή τους από αυτόν. Το περιστατικό θυμίζει κάπως τον βιβλικό κατακλυσμό.

-Ο Beowulf πιστεύει ότι το σπίτι του καταστράφηκε επειδή παραβίασε κάποια εντολή του Θεού.

-Ο Beowulf όταν συναντά τον φοβερό Δράκο που απειλεί το βασίλειό του γνωρίζει ότι είναι καταδικασμένος να πεθάνει. Παρόλα αυτά δέχεται να θυσιαστεί για τους ανθρώπους όπως έκανε και ο Ιησούς.

Πηγές:
https://beuwulfbyshannon.weebly.com/blo ... in-beowulf
https://www.sparknotes.com/lit/beowulf/ ... istianity/
....................................................................................................

ΒΙΚΙΝΓΚΣ

Τη μυθολογία των Βίκινγκς τη γνωρίζουμε σε μεγάλο βαθμό από τα κείμενα του 13ου αιώνα και μετά, όταν η Σκανδιναβία είχε πλέον εκχριστιανιστεί. Επομένως δεν πρέπει να μας εκπλήσσει αν κάποια περιστατικά ή θεότητες εξετάζονται μέσα από την επικριτική ματιά των χριστιανών συγγραφέων.

Τώρα υπάρχουν μερικά επεισόδια της σκανδιναβικής μυθολογίας που ενδέχεται να επηρεάστηκαν από την χριστιανική παράδοση:

1) Ένα από αυτά είναι το κρέμασμα του θεού Όντιν από το δέντρο Υγκντρασίλ και το κάρφωμα του σώματός του με μια λόγχη. Με την πράξη αυτή ο Όντιν θυσιάστηκε για να μάθει τα μυστικά των ρούνων. Έμεινε κρεμασμένος στα κλαδιά του δέντρου 9 μέρες υποφέροντας χωρίς φαγητό και νερό μέχρι να πετύχει το σκοπό του. Η πράξη του περιγράφεται ως θυσία ενός θεού προς τον εαυτό του. Ο μύθος θεωρεί ότι αν και ο Όντιν τελικά γλίτωσε το θάνατο, ένα τμήμα του πέθανε με την θυσία αυτή. Οι Βίκινγκς πίστευαν ότι οι ρούνοι είχαν θεϊκή προέλευση και το απόσπασμα αυτό προσπαθεί να την εξηγήσει. Το επεισόδιο φέρει αρκετές ομοιότητες με την σταύρωση του Ιησού. Δηλαδή ένας θεός θυσιάζεται στερεωμένος πάνω σε ένα ξύλο υποφέροντας για έναν σπουδαίο σκοπό. Η λόγχη με την οποία ο Λογγίνος καρφώνει τα πλευρά του Ιησού συγκρίνεται με το ακόντιο που μπήγει ο Όντιν στο σώμα του.
ΕικόναΕικόνα


2) Ένα άλλο επεισόδιο αφορά την εξιστόρηση της προέλευσης ενός μυθικού γίγαντα ονόματι Bergelmir. Ο Belgemir ήταν εγγονός του γίγαντα Υμίρ τον οποίο σκότωσε ο Όντιν με τους αδερφούς του. Το αίμα του Υμίρ ξεχύθηκε στον κόσμο προκαλώντας πλημμύρα που σκότωσε όλους τους γίγαντες. Σώθηκαν μόνο ο Bergelmir και η γυναίκα του πλέοντας πάνω σε ένα ξύλινο αντικείμενο. Ανάλογα με την ερμηνεία της παλαιοσκανδιναβικής λέξης lúðr το αντικείμενο αυτό θεωρείται φέρετρο, μπαούλο, κιβωτός ή ξύλινο κομμάτι από μύλο. Λόγω και των ομοιοτήτων του Bergelmir με τον Νώε (π.χ. λευκή γενειάδα) επιλέγεται συχνά η ερμηνεία της κιβωτού-πλοίου. Προφανώς εδώ αν υπάρχει χριστιανική επιρροή, αφορά τον Κατακλυσμό του Νώε που αφηγείται η Παλαιά Διαθήκη.

3) Η τρίτη περίπτωση δεν αφορά ένα μόνο επεισόδιο αλλά ολόκληρο ποίημα που θεωρείται από τις σημαντικότερες πηγές της σκανδιναβικής μυθολογίας. Πρόκειται για την Voluspa η οποία εικάζεται ότι συντέθηκε τον 10ο αιώνα μ.Χ. , έναν αιώνα πριν εκχριστιανιστεί η Ισλανδία, από έναν Ισλανδό συγγραφέα που όμως ήταν εξοικειωμένος με τον Χριστιανισμό. Αυτό προκύπτει από την ανάλυση του κειμένου στο οποίο οι εικόνες που περιγράφονται, οι δομές ορισμένων προτάσεων καθώς και συγκεκριμένες φράσεις θυμίζουν έντονα τα κείμενα της Αγίας Γραφής και ειδικά τη Γένεση, την Αποκάλυψη και το Ευαγγέλιο του Μάρκου.

Για παράδειγμα χρησιμοποιείται κάπου η φράση «έρχεται από τον ουρανό ο Παντοδύναμος κύριος που εξουσιάζει τα πάντα». Η έννοια του μοναδικού παντοδύναμου θεού είναι καθαρά χριστιανική και όχι σκανδιναβική. Στην περιγραφή της δημιουργίας του κόσμου βρίσκουμε τον παλαιοσκανδιναβικό λογότυπο «Ár var alda» (ήταν στο ξεκίνημα του χρόνου) που αντιστοιχεί στην πρώτη φράση της Γένεσης «Εν αρχή» και λίγο μετά την παλαιοσκανδιναβική πρόταση «jǫrð fansk æva né upphiminn, / gap var ginnunga, en gras hvergi» (η Γη δεν μπορούσε να βρεθεί πουθενά ούτε ο ουρανός από πάνω της/υπήρχε χώρος για γεράκια αλλά πουθενά χλόη) που μας θυμίζει κάπως το «ἡ δὲ γῆ ἦν ἀόρατος καὶ ἀκατασκεύαστος, καὶ σκότος ἐπάνω τῆς ἀβύσσου» της Γένεσης. Και στη Γένεση και στη Voluspa δηλώνεται ότι ο Θεός/Θεοί κατονομάζουν τη μέρα και τη νύχτα.

Κατά τη μάχη για το τέλος του κόσμου γνωστή ως Ράγκναροκ η Voluspa αναφέρει: «Αδέρφια θα πολεμούν και θα σκοτώνουν το ένα το άλλο, οι κοντινότεροι συγγενείς θα καταστρέψουν τη συγγένειά τους...» . Οι στίχοι αυτοί μας θυμίζουν το «παραδώσει δὲ ἀδελφὸς ἀδελφὸν εἰς θάνατον καὶ πατὴρ τέκνον, καὶ ἐπαναστήσονται τέκνα ἐπὶ γονεῖς καὶ θανατώσουσιν αὐτούς.» από το ευαγγέλιο του Μάρκου όπου ο Ιησούς προλέγει το τέλος του κόσμου. Επίσης, στην αρχή του Ράγκναροκ ο θεός-φύλακας Heimdall φυσά σε ένα πνευστό σκεύος σαν κέρας για να προαναγγείλει την έλευση των τερατωδών εχθρών των θεών πριν τη μεγάλη μάχη που θα ακολουθήσει και κατά την οποία θα καταστραφεί ο κόσμος. Το επεισόδιο θυμίζει αρκετά την περιγραφή της Αποκάλυψης όπου οι καταστροφές στον κόσμο εκτυλίσσονται μετά από τα σαλπίσματα των αγγέλων. Εναλλακτικά θυμίζει και την «σάλπιγγα του Θεού» κατά τη Δευτέρα Παρουσία όπως περιγράφεται στον Παύλο στην Ά επιστολή προς Θεσσαλονικείς (4.16)
ΕικόναΕικόνα

Γενικά τα λογοτεχνικά μοτίβα στην Voluspa που θυμίζουν χριστιανισμό είναι πάρα πολλά για να θεωρηθούν απλή σύμπτωση. Μια αναλυτική λίστα των ομοιοτήτων εδώ:
https://elletee.atavist.com/my-bachelor ... t-in-vlusp

Πηγές:
https://en.wikipedia.org/wiki/Yggdrasil
https://en.wikipedia.org/wiki/Bergelmir
Ροζάκης-Κοτζιάς-Δένδιας: Οι 3 σύγχρονοι Τιτάνες της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής
Κράτη με Σύνθετη Ονομασία αλλά ιθαγένεια από τη μία λέξη της κρατικής ονομασίας

Άβαταρ μέλους
Jimmy81
Δημοσιεύσεις: 6351
Εγγραφή: 04 Ιαν 2019, 05:42
Phorum.gr user: Jimmy81
Τοποθεσία: Ουκρανικές στέπες

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Jimmy81 » 15 Ιαν 2021, 05:18

ΚΕΛΤΕΣ

Η κέλτικη μυθολογία αποτελεί ένα κράμα σκόρπιων αναφορών από αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους συγγραφείς και τακτοποιημένων κειμένων από χριστιανούς καλόγερους του μεσαίωνα που κατέγραψαν τους μύθους της Ιρλανδίας και της Βρετανίας. Το κυρίως φιλολογικό περιεχόμενο περιορίζεται δυστυχώς μόνο στο δεύτερο κομμάτι, δηλαδή σε παραδόσεις των κέλτικων νησιών. Είναι αναμενόμενο λοιπόν να βρούμε χριστιανικές αναφορές στην κέλτικη μυθολογία αφού οι καλόγεροι ασχολήθηκαν με τη συγγραφή και τη διαφύλαξή τους.

Ας αρχίσουμε λοιπόν με το «Βιβλίο των Εισβολών της Ιρλανδίας» (Lebor Gabála Érenn) που χρονολογείται τον 11ο αιώνα μ.Χ. Σε αυτό περιγράφεται μια σειρά μεταναστεύσεων ηρώων, μυθικών όντων και λαών σε μια προσπάθεια να εξηγηθεί η εμφάνιση των Κελτών στην Ιρλανδία. Από τα πρώτα όμως κεφάλαια γίνεται σαφής ο χριστιανικός παράγοντας που διαπνέει το κείμενο. Από νωρίς λοιπόν στο βιβλίο γίνεται μια περίληψη περιστατικών της Γένεσης. Αναφέρεται η δημιουργία του κόσμου από τον Θεό, η δημιουργία του Αδάμ και της Εύας, η πτώση του ανθρώπου, ο βιβλικός κατακλυσμός, ο πύργος της Βαβέλ κ.α. Αναφέρει επίσης την καταγωγή όλου του ανθρώπινου είδους από τον Αδάμ μέσω των γιων του Νώε ενώ ειδικότερα οι Ευρωπαίοι θεωρούνται απόγονοι του Ιάφεθ. Ο πρώτος εποικιστής της Ιρλανδίας ο Cessair είναι γιος του Bith, ενός εξωβιβλικού γιου του Νώε. Επίσης μέσα στην αφήγηση απαντά συχνά η φράση «Ο Υιός του Θεού».

ΠΑΡΘΟΛΩΝ: O ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΤΗΣ ΙΡΛΑΝΔΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Ένα από τους πιο γνωστούς ήρωες που εποίκησαν την Ιρλανδία σύμφωνα με το «Βιβλίο των Εισβολών» ήταν ο Παρθόλων ο οποίος ήρθε με τον λαό του από την Ελλάδα. Στην παλιότερη ψευτοϊστορία Historia Brittοnum του 9ου αιώνα π.Χ. του Nennius αναφέρεται ως Partholomus και έρχεται στην Ιρλανδία από την Ισπανία. Τα χριστιανικά στοιχεία είναι διάχυτα στην περίπτωσή του Παρθόλωνα. Το ίδιο το όνομά του προέρχεται από το εβραϊκό Bartholomew (αραμαϊκής αρχής), Βαρθολομαίος δηλαδή, ένα όνομα που είχε και ένας από τους 12 μαθητές του Ιησού. Επίσης στο κείμενο αναφέρεται ως απόγονος του Νώε, μέσω του Μαγώγ.

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΛΙΡ

Ένας ακόμα γνωστός ιρλανδικός μύθος που έχει ενσωματώσει χριστιανικά στοιχεία είναι «Τα Παιδιά του Λιρ». Συνδυάζει παγανιστικές αναφορές όπως τα ραβδιά των δρυϊδών και χριστιανικές όπως η λύτρωση μέσω πίστης και βάφτισης. Ο μύθος λαμβάνει χώρα την περίοδο που ακόμα γίνονταν οι υποτιθέμενες εισβολές των διάφορων φυλών στην Ιρλανδία. Ο βασιλιάς Bodb Derg που επιλέχτηκε από τους μυθικούς Tuatha Dé Danann έδωσε την κόρη του στον Λιρ να την παντρευτεί ώστε να σταματήσει τις αντιδράσεις του για την επιλογή του ως βασιλιά. Ο Λιρ απέκτησε 4 παιδιά με την κόρη του βασιλιά αλλά η άτυχη σύζυγος πέθανε μετά τη γέννησή τους. Ο βασιλιάς έδωσε μία ακόμη κόρη του στον Λιρ την οποία και παντρεύτηκε. Η νέα του σύζυγος όμως μισούσε και ζήλευε τα παιδιά και αποφάσισε να τα σκοτώσει. Δίστασε όμως και τελικά τα καταράστηκε με ένα ξόρκι μεταμορφώνοντάς τα σε λευκούς κύκνους που μπορούσαν όμως να μιλήσουν και να τραγουδήσουν. Τα παιδιά ως κύκνοι πλέον περιφέρονταν για χρόνια στα νερά της Ιρλανδίας.

Έρχονται τώρα τα χριστιανικά στοιχεία να δώσουν άλλο χρώμα στο μύθο. Μια μέρα που έκανε τρομερό κρύο και τα νερά πάγωσαν οι κύκνοι έκαναν έκκληση στον «Βασιλιά των Ουρανών» να τους γλιτώσει από το μαρτύριο και από τότε -και εφόσον προσευχήθηκαν στον αληθινό, τέλειο και πάνσοφο Θεό όπως λέει το κείμενο- διέθεταν θεϊκή προστασία από θύελλες και κακοκαιρία. Μετά την έλευση του Άγιου Πάτρικ και του χριστιανισμού στην Ιρλανδία οι κύκνοι άκουσαν τον ήχο της καμπάνας που χτυπούσε ένας μοναχός κοντά στη λίμνη όπου είχαν συγκεντρωθεί. Αρχικά φοβήθηκαν αλλά ο μοναχός τους καθησύχασε λέγοντάς τους ότι ο ήχος της καμπάνας θα τους λύτρωνε από το ξόρκι. Οι κύκνοι εμπιστεύτηκαν το μοναχό και τον άφησαν να τους δέσει για να μείνουν μαζί του. Μια μέρα που ο βασιλιάς της περιοχής ήρθε να πάρει βίαια τους κύκνους για τη σύζυγό του, μόλις τους άγγιξε οι κύκνοι μεταμορφώθηκαν σε ηλικιωμένους ανθρώπους, πολύ λεπτούς και αδύναμους. Η κοπέλα από τα παιδιά του Λιρ ζήτησε από τον μοναχό να τους βαφτίσει καθώς βρίσκονταν πολύ κοντά στον θάνατο. Ο μοναχός βάφτισε τα παιδιά, τα οποία μετά από λίγο πέθαναν και θάφτηκαν από το μοναχό.
Εικόνα


Ο ΑΡΘΟΥΡΙΟΣ ΜΥΘΟΣ

Μιλώντας για κέλτικη μυθολογία και συγκεκριμένα αυτή της ουαλο-βρετανικής παράδοσης δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι ιστορίες για το μυθικό βασιλιά Αρθούρο και τον πλούσιο από ήρωες και σύμβολα κόσμο του Αρθούριου θρύλου. Αν και οι ιστορίες γύρω από τον βασιλιά Αρθούρο έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλείς τον μεσαίωνα όπου ο χριστιανισμός είχε επικρατήσει στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης, είναι αποδεκτό ότι οι αρχικές ιστορίες διαθέτουν ένα κέλτικο-παγανιστικό υπόβαθρο που διαρκώς εμπλουτιζόταν με χριστιανικά στοιχεία. Εικάζεται ότι ο ίδιος ο Αρθούρος αρχικά ήταν μια κέλτικη θεότητα που βαθμιαία της δόθηκε ανθρώπινη υπόσταση και της αποδόθηκαν τα γνωστά κατορθώματα.
Εικόνα
Παρά λοιπόν την παγανιστική αρχή και τη διατήρηση παγανιστικών στοιχείων ακόμα και στις ύστερες χρονικά αφηγήσεις, οι χριστιανοί συγγραφείς που αναλάμβαναν την καταγραφή της κέλτικης μυθολογίας μπολιάζουν τις σχετικές ιστορίες με χριστιανικά στοιχεία ώσπου φτάνουμε σε ένα σημείο που δεν μπορούμε πια να μιλάμε για «παγανιστική μυθολογία με χριστιανικές επιρροές» αλλά για «χριστιανική λαϊκή παράδοση που διατήρησε κάποια παγανιστικά στοιχεία». Ας δούμε μερικά από τα κυριότερα στοιχεία που εισήγαγαν οι χριστιανοί συγγραφείς στις ιστορίες για τον Αρθούρο.

- Ο ίδιος ο βασιλιάς Αρθούρος είναι χριστιανός και κυβερνά χριστιανικό πλήθος. Συχνά μνημονεύει τον Θεό και ζητά τη βοήθεια του Χριστού. Στην ασπίδα του είναι σχεδιασμένη η Παναγία.

- Ο Αρθούρος γεννήθηκε με προορισμό να γίνει σωτήρας και τελικά πεθαίνει κάποια στιγμή ύστερα από προδοσία του νόθου γιου του, Μόρντρεντ. Ο θρύλος λέει όμως ότι θα επανέλθει όταν η Αγγλία θα τον χρειαστεί. Οι ομοιότητες με την γενική πορεία του Ιησού είναι φανερές εδώ.

- Ο μάγος Μέρλιν ακριβώς επειδή χρησιμοποιούσε μαγεία δεν μπορούσε να γίνει εύκολα αποδεκτός στη χριστιανική σκέψη. Ήταν καλός χαρακτήρας αλλά η μαγική του φύση έπρεπε κάπως να δικαιολογηθεί. Γύρω στο 12ο αιώνα λοιπόν επινοείται μια ιστορία όπου ο πατέρας του Μέρλιν ήταν ένας δαίμονας που με την καθοδήγηση του διαβόλου βιάζει μια θνητή ώστε να γεννηθεί ο γιος του Αντίχριστου. Η άτυχη γυναίκα πηγαίνει στον οικογενειακό της εξομολογητή και αυτός ευλογεί το έμβρυο με το σημάδι του σταυρού και το βαφτίζει άμεσα κατά τη γέννησή του με αποτέλεσμα το παιδί να μην είναι ο Αντίχριστος αλλά ένα καλό χριστιανόπουλο. Λόγω όμως της δαιμονικής κληρονομιάς από τον πατέρα του, ο Μέρλιν διατήρησε της μαγικές του δυνάμεις. Ενίοτε ο Μέρλιν περιγράφεται και σαν προφήτης.

- Παλιότεροι κέλτικοι μύθοι μιλούσαν για την αποστολή του Αρθούρου να πιάσει έναν μαγεμένο αγριόχοιρο και μια μαγική χύτρα (καλντρόν). Κάποια στιγμή αυτά αντικαταστάθηκαν από την αναζήτηση για το Άγιο Δισκοπότηρο. Το Άγιο Δισκοπότηρο, σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση, ήταν το σκεύος που χρησιμοποίησε ο Χριστός κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου. Αυτό δόθηκε στον Ιωσήφ από την Αριμαθαία, έναν από τους κρυφούς μαθητές του Ιησού. Στους αρθούριους θρύλους υποστηρίζεται ότι ο Ιωσήφ φτάνει με το δισκοπότηρο στη Βρετανία και ιδρύει μοναστήρι. Ο Αρθούρος εμπλέκεται στην αναζήτηση του δισκοπότηρου για το οποίο μια προφητεία έλεγε ότι θα το ανακάλυπτε ένας απόγονος του Ιωσήφ. Σε μια από τις σχετικές ιστορίες λοιπόν ο Ιππότης Πέρσιβαλ παρουσιάζεται ως απόγονος του Ιωσήφ από την Αριμαθαία και καταφέρνει να πάρει το δισκοπότηρο. Σε άλλες εκδοχές είναι ο Σερ Γκάλαχαντ που φτάνει στο δισκοπότηρο αλλά με τη βοήθεια του Πέρσιβαλ.
Εικόνα

- Στον αρθούριο κόσμο οι γυναίκες παρουσιάζονται συνήθως είτε ως αγνές σαν την Παναγία είτε ως πονηρές πλανεύτρες σαν την Εύα. Η Γκουίνεβιρ και ο «παράνομος» έρωτάς της για τον Λάνσελοτ ήταν ένα από τα αίτια της αναταραχής στο βασίλειο του Αρθούρου. Σε μερικές μάλιστα εκδοχές παντρεύτηκε τον σφετεριστή Μόρντρεντ με την θέλησή της. Η πτώση του Κάμελοτ ως αποτέλεσμα των ενεργειών μιας πονηρής ξελογιάστρας παραλληλίζεται με την απομάκρυνση του ανθρώπου από τον Κήπο της Εδέμ της βιβλικής αφήγησης όπου η Εύα αρχικά παρέσυρε τον Αδάμ.

Πηγές:
http://www.maryjones.us/ctexts/leborgabala.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Parthol%C3%B3n
https://en.wikipedia.org/wiki/Children_of_Lir
https://www.heroofcamelot.com/literatur ... ristianity
https://tamuengl330.wordpress.com/2017/ ... -or-pagan/
http://www.mythencyclopedia.com/Am-Ar/Arthur-King.html
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Jimmy81 την 15 Ιαν 2021, 06:12, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Ροζάκης-Κοτζιάς-Δένδιας: Οι 3 σύγχρονοι Τιτάνες της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής
Κράτη με Σύνθετη Ονομασία αλλά ιθαγένεια από τη μία λέξη της κρατικής ονομασίας

Άβαταρ μέλους
Jimmy81
Δημοσιεύσεις: 6351
Εγγραφή: 04 Ιαν 2019, 05:42
Phorum.gr user: Jimmy81
Τοποθεσία: Ουκρανικές στέπες

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Jimmy81 » 15 Ιαν 2021, 05:32

ΊΝΚΑ

Τριαδικότητα των Άνδεων ή Χριστιανική Αγία Τριάδα;

Εικόνα

Οι μύθοι των Ίνκα καταγράφηκαν κυρίως από Ισπανούς αποίκους του Νέου Κόσμου μερικοί από τους οποίους ήταν ιερείς που μελετούσαν τα ντόπια ειδωλολατρικά έθιμα. Μια άλλη πηγή είναι οι ντόπιοι Ίνκα λόγιοι, την περίοδο όμως που είχαν ήδη γίνει χριστιανοί (το κρατάμε αυτό για τη συνέχεια).

Στο βασικό μύθο των Ίνκα για τη δημιουργία του φυσικού κόσμου και του ανθρώπινου γένους από τη λίμνη Τιτικάκα (μεταξύ Περού και Βολιβίας), ο θεός δημιουργός Ουϊρακότσα, του οποίου το πλήρες όνομα είναι Κον Τίτσι Ουϊρακότσα, έχει βοηθούς τους δύο γιους του: τον Ιμαϊμάνα Ουϊρακότσα και τον Τοκάπο Ουϊρακότσα. Μετά τη δημιουργία, οι τρεις Ουϊρακότσα ταξιδεύουν προς διαφορετικές κατευθύνσεις στη Γη καλώντας τα όντα να βγουν από σπηλιές, πηγές, βουνοκορφές κλπ ενώ ταυτόχρονα ονομάτιζαν τα ζώα και τα φυτά.

Γενικά στις περισσότερες εκδοχές του μύθου καταγωγής από τη λίμνη Τιτικάκα, ο θεός-δημιουργός αναγνωρίζεται ως τριάδα. Η παρατήρηση αυτή έχει οδηγήσει ορισμένους ερευνητές ότι ο κοσμογονικός μύθος των Άνδεων αποτελεί δάνειο από τον ισπανικό καθολικισμό. Η υπόθεση αυτή στηρίζεται επιπλέον και σε κάποια χρονικά που περιγράφουν τον δημιουργό ως έναν ψηλό, γενειοφόρο ξανθό άνδρα. Κάποιοι αυτόχθονες χρονικογράφοι προσπαθούσαν μάλιστα να πείσουν τους Ισπανούς ότι ο λαός τους γνώριζε τον Θεό των χριστιανών. Αλλά είναι και λογικό να υποθέσουμε ότι ταυτόχρονα οι Ισπανοί χρονικογράφοι ήθελαν να βρουν στους ντόπιους μύθους ομοιότητες με τα δικά τους πιστεύω, κάτι που τους βοηθούσε να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον. Παρόμοια φαινόμενα είδαμε και στην Ευρώπη με την περίπτωση π.χ. των κέλτικων μύθων. Εκείνη την εποχή στις Άνδεις υπήρχαν πολλά συγκλίνοντα συμφέροντα και κίνητρα που θα ενίσχυαν το παραπάνω συμπέρασμα.

Ωστόσο δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι η τριάδα των Ουϊρακότσα είναι χριστιανικό δάνειο καθώς θεϊκές τριάδες υπάρχουν σε πολλούς ακόμα πολιτισμούς. Άλλα ούτε και η γενειάδα του είναι απόδειξη ευρωπαϊκής-χριστιανικής επιρροής αφού γενειοφόρες φιγούρες εμφανίζονται σε τέχνεργα πολιτισμών της προχριστιανικής Νότιας Αμερικής όπως οι Μότσε ή και σε φυσικούς πληθυσμούς όπως οι Ατσέ της Παραγουάης.
ΕικόναΕικόνα

Πηγές:
Μύθοι των Ίνκα (εκδόσεις Παπαδήμας)
https://en.wikipedia.org/wiki/Viracocha
Ροζάκης-Κοτζιάς-Δένδιας: Οι 3 σύγχρονοι Τιτάνες της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής
Κράτη με Σύνθετη Ονομασία αλλά ιθαγένεια από τη μία λέξη της κρατικής ονομασίας

Άβαταρ μέλους
Jimmy81
Δημοσιεύσεις: 6351
Εγγραφή: 04 Ιαν 2019, 05:42
Phorum.gr user: Jimmy81
Τοποθεσία: Ουκρανικές στέπες

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Jimmy81 » 15 Ιαν 2021, 06:06

ΡΩΣΟΙ

Η συστηματική καταγραφή της ρωσικής μυθολογίας ξεκίνησε πολύ αργά, μόλις τον 18ο αιώνα. Μετά τον εκχριστιανισμό της Ηγεμονίας των Ρως υπήρξε μια μακρά περίοδος «διπλής πίστης» από τον 11ο ως τον 13ο αιώνα. Οι παγανιστικές θεότητες λησμονήθηκαν γρήγορα αλλά οι λαϊκές ιστορίες, τα έθιμα και τα παραδοσιακά αντικείμενα παρέμειναν για πολύ καιρό στην κουλτούρα των Ρώσων δημιουργώντας μια περίεργη συμβίωση παγανισμού-χριστιανισμού που αποκαλείται συχνά «λαϊκή Ορθοδοξία». Ας δούμε τώρα μερικούς ρωσικούς μύθους που επηρεάστηκαν από τον χριστιανισμό.

1) Η Μόκοσα ήταν μια θηλυκή θεότητα που η λατρεία της δεν είναι γνωστή. Η θεά Μόκοσα συνδέεται με τη γονιμότητα, την υγρή ζωογόνο γη, την ευκαρπία των σπαρτών ενώ προστάτευε την γυναικεία εργασία και ειδικότερα την ύφανση. Στη βόρεια Ρωσία λοιπόν διασώζεται μια παράδοση για ένα διαβολεμένο θηλυκό πλάσμα που λέγεται κι αυτό μόκοσα. Για τις γυναίκες που θα άφηναν μισοτελειωμένα τα υφαντά τους χωρίς να τα σταυρώσουν υπήρχε ο φόβος ότι το μόκοσα θα μπέρδευε το ύφασμα και θα το μόλυνε.

2) Ο Κατακλυσμός του Νώε πέρασε έκδηλα στη ρωσική λαϊκή παράδοση. Οι Ρώσοι βαρέθηκαν να αλλάξουν ακόμα και το όνομα του πρωταγωνιστή. Ο διάβολος παρατηρώντας ότι ο Νώε χτίζει την Κιβωτό πείθει τη σύζυγό του Νώε να του ετοιμάσει ένα δυνατό ποτό. Ο Νώε το πίνει και γίνεται τύφλα στο μεθύσι με αποτέλεσμα να αποκαλύψει στο διάβολο το μυστικό για τον επερχόμενο κατακλυσμό που του είχε εμπιστευθεί ο Θεός. Ο διάβολος εισέρχεται κρυφά με τη γυναίκα του Νώε στην κιβωτό αφού κατάφερε να την πείσει να αναφερθεί το όνομά του από τον Νώε. Ο διάβολος παίρνει τη μορφή ποντικιού και αρχίζει να ροκανίζει τα ξύλα της Κιβωτού ανοίγοντας τρύπα. Τελικά ένας βάτραχος ή ένα φίδι κλείνει την τρύπα με το σώμα του (ανάλογα με την έκδοση) και η Κιβωτός σώζεται.

3) Το νερό μαζί με τα υπόλοιπα στοιχεία της φύσης (γη, φωτιά, αέρας) θεωρείται μαγικό στοιχείο. Παλαιότερα οι υδάτινοι όγκοι γίνονταν σημείο προσφορών, θυσιών και λατρείας από τους Ρώσους ενώ οι προσφορές συνεχίζονται μέχρι και σήμερα. Ήταν τόσο έντονο το φαινόμενο το οποίο σύμφωνα με το νομικό κώδικα του Βλαδίμηρου Σβιατοσλάβοβιτς καταχωρήθηκε στα πταίσματα και εκδικαζόταν από εκκλησιαστικό δικαστήριο. Ακόμα και πολλούς αιώνες μετά τον επίσημο εκχριστιανισμό οι παπάδες κατά την εξομολόγηση συμπεριλάμβαναν στις ερωτήσεις τους την θεοποίηση των πηγών, των πηγαδιών και των λιμνών.

Στη μυθολογική παράδοση τα διάφορα ύδατα έχουν μυθικούς κατοίκους που μπορούν να είναι δράκοι, πνεύματα ακόμα και...τσάροι! Υπάρχει λοιπόν ένας μύθος που πρωταγωνιστεί ο Σάντκο, ένας φτωχός μουσικός από το Νόβγκοροντ. Μια μέρα που έπαιζε το γκούσλι του (παλιό έγχορδο όργανο), ο υδρόβιος τσάρος της κοντινής λίμνης Ίλμεν γοητεύτηκε από τη μελωδία και τον προέτρεψε να βάλει στοίχημα με τους πλούσιους εμπόρους του Νόβγκοροντ ότι θα έπαινε ένα χρυσό ψάρι στη λίμνη. Ο Σάντκο κέρδισε το στοίχημα και με τα χρήματα έχτισε ένα στόλο και έγινε και ο ίδιος έμπορος. Ξέχασε όμως το χρέος ευγνωμοσύνης του προς τον υδρόβιο τσάρο. Μια μέρα γυρνώντας από μια επιτυχημένη εμπορική συναλλαγή με τα πλοία του γεμάτα χρυσό, ασήμι και μαργαριτάρια, ο στόλος του ακινητοποιήθηκε από νηνεμία. Ο Σάντκο πρότεινε να ρίξουν κλήρο πρότεινε να ρίξουν κλήρο για το ποιος από το πλήρωμα θα θυσιαζόταν αλλά χειρίστηκε με πονηράδα τη διαδικασία ώστε να μην κληρωθεί και πεταχτεί ο ίδιος στη θάλασσα.

Το τέχνασμά του όμως απέτυχε και Σάντκο συνειδητοποίησε ότι η μοίρα του ήταν προδιαγεγραμμένη. Ο ίδιος ομολογεί "για 12 χρόνια ταξίδευα στη θάλασσα. Δεν πλήρωσα φόρο και τα οφειλόμενα στον τσάρο της θάλασσας. Δεν βούτηξα ψωμί κι αλάτι στη θάλασσα του Χβαλίνσκς (μεγάλο άνοιγμα του Βόλγα). Τώρα ο θάνατος έχει έρθει να πάρει τον Σάντκο". Θυσίασε τον εαυτό του πηδώντας στη θάλασσα. Όταν τελικά φτάνει στον βυθό ο Σάντκο για τιμωρία υποχρεώθηκε να παίξει το γκούσλι, ενώ ο τσάρος χόρευε προκαλώντας καταστροφικές θαλασσοταραχές πνίγοντας πολλούς Ρώσους ναυτικούς.
Εικόνα

Τότε κάνει θαυματουργή επέμβαση ο...Άγιος Νικόλαος που λυπήθηκε με αυτή την καταστροφή ανθρώπινων ψυχών και έσωσε την κατάσταση. Ο Άγιος Νικόλαος υπέδειξε στον Σάντκο να σπάσει τις χορδές του γκούσλι.

Στη συνέχεια ο υποθαλάσσιος τσάρος προσφέρει στον Σάντκο μια από τις 30 κόρες του για να την παντρευτεί. Και εκεί επεμβαίνει ο Άγιος Νικόλαος προειδοποιώντας τον να επιλέξει την πιο άσχημη και να μην πλαγιάσει μαζί της τη νύχτα του γάμου τους αν θέλει να γλιτώσει από τον υποθαλάσσιο κόσμο.
Εικόνα

Ο Σάντκο ακολουθεί τις οδηγίες του Αγίου και την επόμενη μέρα ξυπνά στο σπίτι του μαζί με την πραγματική του γυναίκα. Ο μύθος φανερώνει τα ευεργετήματα αλλά και τους κινδύνους που μπορεί να έχει η σχέση των ανθρώπων με τα πνεύματα των υδάτων.

Πηγές:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sadko
Μύθοι των Ρώσων (εκδ. Παπαδήμα)

.................................................................................

ΓΥΦΤΟΙ ΤΗΣ ΤΡΑΝΣΥΛΒΑΝΙΑΣ

Στους Αθίγγανους της Τρανσυλβανίας διασώζεται μια παράδοση που βγάζει μάτια ότι είναι επηρεασμένη από την βιβλική αφήγηση. Ήταν μια εποχή που οι άνθρωποι ζούσαν σε αφθονία, σε κάτι σαν επίγειο παράδεισο. Το φαγητό και οι καρποί αφθονούσαν. Το γάλα και το κρασί κυλούσαν σε ποτάμια και οι άνθρωποι δεν γνώριζαν κακουχίες. Μια μέρα ένας ηλικιωμένος άντρας ήρθε στην παραδεισένια αυτή χώρα ζητώντας κατάλυμα για να διανυκτερεύσει. Ένα ζευγάρι προσφέρθηκε να τον φιλοξενήσει στο εξοχικό τους σπίτι όπως και έγινε. Ο ξένος αποχώρησε την επόμενη μέρα δίνοντας ένα ψάρι μέσα σε ένα δοχείο στον οικοδεσπότη του λέγοντάς του ότι θα τον ανταμείψει αν δεν καταναλώσει το ψάρι.
Εικόνα
Η σύζυγος προσπαθούσε να πείσει τον άντρα της να φάνε το ψάρι καθώς θα πρέπει να ήταν πολύ νόστιμο αλλά αυτός δίσταζε καθώς είχε υποσχεθεί στον γέρο ότι δεν θα το φάνε. Τελικά μετά από δύο μέρες η γυναίκα ενέδωσε στον πειρασμό και μαγείρεψε το ψάρι στα κάρβουνα. Αμέσως χτυπήθηκε από αστραπή και πέθανε. Τότε ξεκίνησε δυνατή βροχή και τα ποτάμια άρχισαν να ξεχειλίζουν. Μετά από εννιά μέρες ο γέρος επέστρεψε και εξήγησε στον άντρα ότι γι’ αυτό που έγινε θα επέλθει μεγάλος κατακλυσμός και οι περισσότεροι άνθρωποι θα πνιγούν. Ο οικοδεσπότης όμως θα σωζόταν καθώς τήρησε την υπόσχεσή του και δεν πείραξε το ψάρι. Ο γέρος τον συμβούλεψε να βρει μια νέα σύζυγο, να βάλει αυτήν και τους συγγενείς του σε ένα πλοίο μαζί με ζώα και καρπούς φυτών για να σωθούν. Ο οικοδεσπότης έκανε όπως του είπε ο ηλικιωμένος και μετά από έναν χρόνο βροχής τα νερά υποχώρησαν και οι άνθρωποι και τα ζώα άρχισαν να αποβιβάζονται από το πλοίο. Οι άνθρωποι με τον καιρό πολλαπλασιάστηκαν αλλά πλέον θα έπρεπε να εργάζονται κοπιαστικά για τα προς το ζην. Επιπλέον οι αρρώστιες και ο θάνατος θα ήταν ένα ακόμη τίμημα από δω και στο εξής που οι άνθρωποι θα έπρεπε να υπομείνουν.

Είναι φανερό ότι η παραπάνω ιστορία είναι παρμένη από δύο ξεχωριστά επεισόδια της Βίβλου. Το ένα είναι το προπατορικό αμάρτημα των πρωτόπλαστων. Η Εύα παρασύρεται και τρώει από τον καρπό του δέντρου που ο Θεός είχε απαγορεύσει. Στη συνέχεια παρασύρει και τον Αδάμ με αποτέλεσμα και οι δυο τους να τιμωρηθούν με πόνους τοκετού (η Εύα), λύπες και κοπιαστική εργασία στους αγρούς (ο Αδάμ). Αυτή θα ήταν και η μοίρα της ανθρωπότητας πλέον. Το άλλο επεισόδιο είναι προφανώς ο Κατακλυσμός του Νώε. Παρότι υπάρχουν μικροδιαφορές σε λεπτομέρειες της τσιγγάνικης παράδοσης (π.χ. ο άνδρας δεν παρασύρθηκε από τη γυναίκα του όπως ο Αδάμ) δύσκολα μπορούμε να αρνηθούμε την επίδραση του χριστιανισμού στη διαμόρφωση της εν λόγω παράδοσης.

Πηγές:
http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html#Gypsy
https://soclaragoes.weebly.com/gypsy-st ... flood-myth
Ροζάκης-Κοτζιάς-Δένδιας: Οι 3 σύγχρονοι Τιτάνες της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής
Κράτη με Σύνθετη Ονομασία αλλά ιθαγένεια από τη μία λέξη της κρατικής ονομασίας

stavmanr
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 31881
Εγγραφή: 14 Δεκ 2018, 11:41

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από stavmanr » 15 Ιαν 2021, 09:15

Jimmy81 έγραψε:
15 Ιαν 2021, 04:49
Οι παγανιστικές θρησκείες έσβησαν σχετικά γρήγορα (...)
Λογικό είναι.
Μιλάμε για μυθολογίες περί της κορυφής του Ολύμπου ή του βυθού του Αιγαίου...
Κάποια στιγμή οι άνθρωποι ανέβηκαν στον Όλυμπο και βρήκαν μόνο αετόπουλα.

Άβαταρ μέλους
Πασιφάη
Δημοσιεύσεις: 13340
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 13:32

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Πασιφάη » 15 Ιαν 2021, 10:23

stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 09:15
Jimmy81 έγραψε:
15 Ιαν 2021, 04:49
Οι παγανιστικές θρησκείες έσβησαν σχετικά γρήγορα (...)
Λογικό είναι.
Μιλάμε για μυθολογίες περί της κορυφής του Ολύμπου ή του βυθού του Αιγαίου...
Κάποια στιγμή οι άνθρωποι ανέβηκαν στον Όλυμπο και βρήκαν μόνο αετόπουλα.
Ενώ ας πούμε οι μαλακίες περί Αραράτ, Μωυσή, Αβρααμ κλπ κλπ, είναι δεδομένα ατράνταχτα.. :lol:
''Μου αρέσουν οι άνθρωποι που φορούν την ψυχή στο πρόσωπό τους'' Jim Morrison

stavmanr
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 31881
Εγγραφή: 14 Δεκ 2018, 11:41

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από stavmanr » 15 Ιαν 2021, 10:27

Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:23
stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 09:15
Jimmy81 έγραψε:
15 Ιαν 2021, 04:49
Οι παγανιστικές θρησκείες έσβησαν σχετικά γρήγορα (...)
Λογικό είναι.
Μιλάμε για μυθολογίες περί της κορυφής του Ολύμπου ή του βυθού του Αιγαίου...
Κάποια στιγμή οι άνθρωποι ανέβηκαν στον Όλυμπο και βρήκαν μόνο αετόπουλα.
Ενώ ας πούμε οι μαλακίες περί Αραράτ, Μωυσή, Αβρααμ κλπ κλπ, είναι δεδομένα ατράνταχτα.. :lol:
Δεν σε καταλαβαίνω.
Εδώ μιλάμε για μία μυθολογία που βασίστηκε στο "ο Δίας ζει στον Όλυμπο". Ήταν λογικό κάποια στιγμή να ανέβεις στον Όλυμπο και να βρεις μόνο βράχια...

Άβαταρ μέλους
Πασιφάη
Δημοσιεύσεις: 13340
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 13:32

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Πασιφάη » 15 Ιαν 2021, 10:28

stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:27
Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:23
stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 09:15

Λογικό είναι.
Μιλάμε για μυθολογίες περί της κορυφής του Ολύμπου ή του βυθού του Αιγαίου...
Κάποια στιγμή οι άνθρωποι ανέβηκαν στον Όλυμπο και βρήκαν μόνο αετόπουλα.
Ενώ ας πούμε οι μαλακίες περί Αραράτ, Μωυσή, Αβρααμ κλπ κλπ, είναι δεδομένα ατράνταχτα.. :lol:
Δεν σε καταλαβαίνω.
Εδώ μιλάμε για μία μυθολογία που βασίστηκε στο "ο Δίας ζει στον Όλυμπο". Ήταν λογικό κάποια στιγμή να ανέβεις στον Όλυμπο και να βρεις μόνο βράχια...
Σαφώς και με καταλαβαίνεις. Δεν σε κόβω για χαζοπούλι, λατρεμένε.
''Μου αρέσουν οι άνθρωποι που φορούν την ψυχή στο πρόσωπό τους'' Jim Morrison

stavmanr
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 31881
Εγγραφή: 14 Δεκ 2018, 11:41

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από stavmanr » 15 Ιαν 2021, 10:30

Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:28
stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:27
Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:23


Ενώ ας πούμε οι μαλακίες περί Αραράτ, Μωυσή, Αβρααμ κλπ κλπ, είναι δεδομένα ατράνταχτα.. :lol:
Δεν σε καταλαβαίνω.
Εδώ μιλάμε για μία μυθολογία που βασίστηκε στο "ο Δίας ζει στον Όλυμπο". Ήταν λογικό κάποια στιγμή να ανέβεις στον Όλυμπο και να βρεις μόνο βράχια...
Σαφώς και με καταλαβαίνεις. Δεν σε κόβω για χαζοπούλι, λατρεμένε.
Αχα. Βρήκα έναν φαν στο φόρουμ! :smt047

Αλλά συνεχίζω να μη σε καταλαβαίνω.
Ποια σχέση έχουν τα ανθρωπόμορφα πλάσματα που δεν βρέθηκαν στον Όλυμπο, με το Θεό που είναι άχρονος, άυλος, εκτός δηλαδή των παρατηρησιακών δυνατοτήτων;

Άβαταρ μέλους
Πασιφάη
Δημοσιεύσεις: 13340
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 13:32

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Πασιφάη » 15 Ιαν 2021, 10:36

stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:30
Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:28
stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:27


Δεν σε καταλαβαίνω.
Εδώ μιλάμε για μία μυθολογία που βασίστηκε στο "ο Δίας ζει στον Όλυμπο". Ήταν λογικό κάποια στιγμή να ανέβεις στον Όλυμπο και να βρεις μόνο βράχια...
Σαφώς και με καταλαβαίνεις. Δεν σε κόβω για χαζοπούλι, λατρεμένε.
Αχα. Βρήκα έναν φαν στο φόρουμ! :smt047

Αλλά συνεχίζω να μη σε καταλαβαίνω.
Ποια σχέση έχουν τα ανθρωπόμορφα πλάσματα που δεν βρέθηκαν στον Όλυμπο, με το Θεό που είναι άχρονος, άυλος, εκτός δηλαδή των παρατηρησιακών δυνατοτήτων;
Βρε γλυκούλη, συγκριτικά ομιλώ με τις δικές σας μπαρούφες που υποστηρίζετε πως είναι αληθινές, ουχί αλληγορικές.. :102:
''Μου αρέσουν οι άνθρωποι που φορούν την ψυχή στο πρόσωπό τους'' Jim Morrison

stavmanr
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 31881
Εγγραφή: 14 Δεκ 2018, 11:41

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από stavmanr » 15 Ιαν 2021, 10:39

Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:36
stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:30
Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:28

Σαφώς και με καταλαβαίνεις. Δεν σε κόβω για χαζοπούλι, λατρεμένε.
Αχα. Βρήκα έναν φαν στο φόρουμ! :smt047

Αλλά συνεχίζω να μη σε καταλαβαίνω.
Ποια σχέση έχουν τα ανθρωπόμορφα πλάσματα που δεν βρέθηκαν στον Όλυμπο, με το Θεό που είναι άχρονος, άυλος, εκτός δηλαδή των παρατηρησιακών δυνατοτήτων;
Βρε γλυκούλη, συγκριτικά ομιλώ με τις δικές σας μπαρούφες που υποστηρίζετε πως είναι αληθινές, ουχί αλληγορικές.. :102:
Συγκρίνεις τα ανθρωπόμορφα πλάσματα στον Όλυμπο με το άχρονο και άυλο ον ως προς τη διαψευσιμότητά τους;
Έλεος βρε συ...

Άβαταρ μέλους
Πασιφάη
Δημοσιεύσεις: 13340
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 13:32

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Πασιφάη » 15 Ιαν 2021, 10:47

stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:39
Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:36
stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:30


Αχα. Βρήκα έναν φαν στο φόρουμ! :smt047

Αλλά συνεχίζω να μη σε καταλαβαίνω.
Ποια σχέση έχουν τα ανθρωπόμορφα πλάσματα που δεν βρέθηκαν στον Όλυμπο, με το Θεό που είναι άχρονος, άυλος, εκτός δηλαδή των παρατηρησιακών δυνατοτήτων;
Βρε γλυκούλη, συγκριτικά ομιλώ με τις δικές σας μπαρούφες που υποστηρίζετε πως είναι αληθινές, ουχί αλληγορικές.. :102:
Συγκρίνεις τα ανθρωπόμορφα πλάσματα στον Όλυμπο με το άχρονο και άυλο ον ως προς τη διαψευσιμότητά τους;
Έλεος βρε συ...
Μα και τα δυο δεν αποδεικνυονται αλληγορικά μιλώντας.. :102:
''Μου αρέσουν οι άνθρωποι που φορούν την ψυχή στο πρόσωπό τους'' Jim Morrison

stavmanr
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 31881
Εγγραφή: 14 Δεκ 2018, 11:41

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από stavmanr » 15 Ιαν 2021, 11:54

Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:47
stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:39
Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:36


Βρε γλυκούλη, συγκριτικά ομιλώ με τις δικές σας μπαρούφες που υποστηρίζετε πως είναι αληθινές, ουχί αλληγορικές.. :102:
Συγκρίνεις τα ανθρωπόμορφα πλάσματα στον Όλυμπο με το άχρονο και άυλο ον ως προς τη διαψευσιμότητά τους;
Έλεος βρε συ...
Μα και τα δυο δεν αποδεικνυονται αλληγορικά μιλώντας.. :102:
Αλληγορικά μιλάς όταν γράφεις ότι ζουν στον Όλυμπο κι ότι είναι ανθρωπόμορφα όντα;

Άβαταρ μέλους
Πασιφάη
Δημοσιεύσεις: 13340
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 13:32

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Πασιφάη » 15 Ιαν 2021, 12:09

stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 11:54
Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:47
stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:39


Συγκρίνεις τα ανθρωπόμορφα πλάσματα στον Όλυμπο με το άχρονο και άυλο ον ως προς τη διαψευσιμότητά τους;
Έλεος βρε συ...
Μα και τα δυο δεν αποδεικνυονται αλληγορικά μιλώντας.. :102:
Αλληγορικά μιλάς όταν γράφεις ότι ζουν στον Όλυμπο κι ότι είναι ανθρωπόμορφα όντα;
Και για κείνο το άχρονο, άυλο ον επίσης..
Αλήθεια, έφαγα φλασιά. Αφού είναι άϋλο, πως είναι ον; :102:

Βασικά θα ήταν ωραίο θέμα να δούμε πως αποδεικνύεται γενικότερα η ύπαρξη του θείου εκατέρωθεν.
''Μου αρέσουν οι άνθρωποι που φορούν την ψυχή στο πρόσωπό τους'' Jim Morrison

stavmanr
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 31881
Εγγραφή: 14 Δεκ 2018, 11:41

Re: Χριστιανικά Στοιχεία σε Παγανιστικές Μυθολογίες

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από stavmanr » 15 Ιαν 2021, 12:33

Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 12:09
stavmanr έγραψε:
15 Ιαν 2021, 11:54
Πασιφάη έγραψε:
15 Ιαν 2021, 10:47


Μα και τα δυο δεν αποδεικνυονται αλληγορικά μιλώντας.. :102:
Αλληγορικά μιλάς όταν γράφεις ότι ζουν στον Όλυμπο κι ότι είναι ανθρωπόμορφα όντα;
Και για κείνο το άχρονο, άυλο ον επίσης..
Αλήθεια, έφαγα φλασιά. Αφού είναι άϋλο, πως είναι ον; :102:
Θέλεις πραγματικά να ανοίξουμε οντολογική συζήτηση ή απλά τρολάρεις;

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Θρησκειολογία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών