Ομοιοτήτων συνέχεια με άλλες δύο περιπτώσεις που έχουν ξεχωρίσει μερικοί ερευνητές από τα έπη του Ομήρου και αυτό του Γκιλγκαμές.
1. Γίνεται σύγκριση του ζεύγους
Ανθρωποσκορπιών (μισοί άνθρωποι μισοί σκορπιοί) που φυλάνε το όρος Μασού απ’ όπου ανατέλλει και δύει ο ήλιος, με τις δύο
Σειρήνες της Οδύσσειας απ’ όπου περνάει ο Οδυσσέας. Τα όμοια στοιχεία εντοπίζονται στον ίδιο αριθμό, στη μορφή και στο αναίμακτο, μη επεισοδιακό πέρασμα του ήρωα από τα εν λόγω πλάσματα. Ο μεν Γκιλγκαμές έχει απλά έναν σύντομο διάλογο με τους Ανθρωποσκορπιούς και κατόπιν περνάει στο σκοτεινό εσωτερικό του βουνού χωρίς εμπόδια, ο δε Οδυσσέας περνάει από το νησί με το πλοίο του όντας δεμένος στο κατάρτι αποφεύγοντας την επιτόπια συνάντηση με τις Σειρήνες που μάλλον δεν θα είχε ευχάριστο τέλος. Ωστόσο, υπάρχουν και οι διαφορές όπως σωστά αναφέρουν οι επικριτές. Μπορεί και στις δύο περιπτώσεις τα μυθικά πλάσματα να είναι ζεύγος όμως οι Ανθρωποσκορπιοί είναι άντρας και γυναίκα ενώ οι Σειρήνες είναι και οι δύο γυναίκες. Επίσης, ενώ η εξωτερική εμφάνιση των Ανθρωποσκορπιών περιγράφεται στο Έπος του Γκιλγκαμές (ανθρώπινο το πάνω μέρος, σκορπιοί ή δράκοντες στο κάτω) ο Όμηρος δεν μας πληροφορεί για την εξωτερική εμφάνιση των Σειρήνων. Από μεταγενέστερες περιγραφές και απεικονίσεις οι Σειρήνες εμφανίζουν ανθρώπινο κεφάλι και σώμα πτηνού ή καμιά φορά τα χέρια είναι κι αυτά ανθρώπινα.
(Απεικόνιση Ανθρώπου-Σκορπιού από βαβυλωνιακή λίθινη στήλη της εποχής του Ναβουχοδονόσορα Α, 12ος αιώνας π.Χ.)
(Ερυθρόμορφη στάμνος με απεικόνιση Σειρήνων, γύρω στο 475π.Χ.)
....................................................................................................................
2. Γίνεται σύγκριση μεταξύ του ήρωα του κατακλυσμού Ουτναπιστίμ και του Αλκίνοου, βασιλιά των Φαιάκων καθώς και της στάσης τους απέναντι στους επισκέπτες τους, Γκιγλκαμές και Οδυσσέα αντίστοιχα.
- Και οι δύο άντρες-οικοδεσπότες διαμένουν με την οικογένειά τους σε μια μακρινή, εξωτική χώρα με υπερφυσική «αύρα». Ο Ουτναπιστίμ στη Ντιλμούν που βρίσκεται πέρα από τον Ωκεανό και τα νερά του θανάτου. Ο Αλκίνοος κατοικεί στη Σχερία, η οποία σύμφωνα με την περιγραφή της κόρης του Ναυσικάς βρίσκεται μακριά στην πολυτάραχη θάλασσα χωρίς να μπορεί άλλος θνητός να σμίξει με τον λαό της.
- Και οι δύο οικοδεσπότες σχετίζονται με το υγρό στοιχείο. Ο Ουτναπιστίμ ως ήρωας του κατακλυσμού που βίωσε, ο Αλκίνοος ως εγγονός του Ποσειδώνα, του θεού της θάλασσας.
- Οι δύο ταξιδιώτες περιγράφονται να φτάνουν στον τόπο φιλοξενίας τους ιδιαίτερα ταλαιπωρημένοι. Τους προσφέρεται ύπνος και λούσιμο. Ο Οδυσσέας πλένεται με δική του πρωτοβουλία σε έναν ποταμό ενώ ο Γκιλγκαμές στον «τόπο της λούσης». Στο σημείο αυτό γίνεται μνεία της ομορφιάς του σώματος των δύο ηρώων.
- Οι οικοδεσπότες Ουτναπιστίμ και Αλκίνοος μεριμνούν για την εξασφάλιση πλεούμενου μέσου που θα μεταφέρει τους φιλοξενούμενούς τους στον τόπο τους. Ο Ουνταπιστίμ προσφέρει τη βάρκα του περατάρη Ουρσαναμπί ενώ ο Αλκίνοος ένα από τα πλοία των Φαιάκων.
- Οι δύο ήρωες λαμβάνουν δώρα από τους οικοδεσπότες τους πριν την αναχώρησή τους. Ο Οδυσσέας λαμβάνει χάλκινο τρίποδα, λέβητες, ρούχα, τρόφιμα, κρασί κ.α. ενώ ο Γκιλγκαμές λαμβάνει καθαρά ρούχα αλλά επίσης πληροφορείται από τον Ουτναπιστίμ για το πού θα βρει το «φυτό της ζωής» που χαρίζει αιώνια νιότη.
(Αγαλματίδια από τη Νιπούρ που θεωρείται ότι αναπαριστούν τον Ουτναπιστίμ και τη σύζυγό του)
(Σατυρικός κρατήρας όπου ο Αλκίνοος και η εσκεμμένα μεγαλύτερη σε διαστάσεις σύζυγός του, Αρήτη, υποδέχονται τον Οδυσσέα)