Antipnevma έγραψε: ↑03 Μάιος 2024, 23:30
Διάβαζε εδώ ρε ζωντόβολο και ξεστραβώσου που μου το παίζεις και ειδήμων
The importance of sedentism and the crowding it allowed can hardly be overestimated. It means that virtually all the infectious diseases due to microorganisms specifically adapted to Homo sapiens came into existence only in the past ten thousand years, many of them perhaps only in the past five thousand. They were, in the strong sense, a “civilizational effect.” These historically novel diseases—cholera, smallpox, mumps, measles, influenza, chicken pox, and perhaps malaria—arose only as a result of the beginnings of urbanism and, as we shall see, agriculture. Until very recently they collectively represented the major overall cause of human mortality. It is not as if presedentary populations did not have their own parasites and diseases, but such diseases would have been not the crowding diseases but rather diseases characterized by long latency and/or a nonhuman reservoir: typhoid, amoebic dysentery, herpes, trachoma, leprosy, schistosomiasis, filariasis.
The diseases of crowding are also called density-dependent diseases or, in contemporary public health parlance, acute community infections. For many viral diseases that have come to depend on a human host, it is possible, by knowing the mode of transmission, the duration of infectivity, and the duration of acquired immunity after infection, to infer the minimal population required to keep the infection from dying out for lack of new hosts. Epidemiologists are fond of citing the example of measles in the isolated Faroe Islands in the eighteenth and nineteenth centuries. An epidemic brought by sailors devastated the islands in 1781, and, given the lifelong immunity conferred on survivors, the islands were free of the measles for sixty-five years until 1846, when it returned, infecting all but the aged folks who had survived the earlier epidemic. A further epidemic thirty years later infected only those under thirty. For measles specifically, epidemiologists have calculated that at least 3,000 newly susceptible hosts would be required annually to sustain a permanent infection and that only a population of roughly 300,000 could provide this many hosts. Having a population far below this threshold, the Faroe Islands had to “import” its measles anew for each epidemic. By the same token, of course, this means that none of these diseases could have existed before the populations of the Neolithic.
Diseases with which we are now familiar—measles, mumps, diphtheria, and other community acquired infections—appeared for the first time in the early states. It seems almost certain that a great many of the earliest states collapsed as a result of epidemics analogous to the Antonine plague and the plague of Justinian in the first millennium CE or the Black Death of the fourteenth century in Europe.
Η μολυσματική ασθένεια είναι λοιπόν 100% δημιούργημα του πολιτισμού και ο πολιτισμός από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι και σήμερα υποφέρει πάρα πολύ από αυτές. Εσύ μιλάς λες και ο πολιτισμός έχει στην σημερινή εποχή λύσει το πρόβλημα των ασθενειών. Φυσικά και δεν το έχει λύσει όπως μας θύμισε και ο κόβιντ.
Ο πρωτόγονος άνθρωπος δεν είναι ούτε μοναχός ούτε μινιμαλιστής φιλόσοφος. Ποτέ του δεν είχε πρόβλημα να πορίζεται υλικά αγαθά από πολιτισμένους λαούς είτε κάνοντας εμπόριο (οι Πιραχά δε παίρνουν το αλκοόλ τζάμπα, το ανταλλάσουν με προϊόντα της ζούγκλας) είτε κλέβοντας. Πριν το 1500-1600 όταν τα κράτη δεν είχαν την ακαταμάχητη ισχύ που έχουν σήμερα οι βάρβαροι πληθυσμοί έκαναν συχνά επιδρομές και όχι σπάνια επικρατούσαν σε στρατιωτικές αντιπαραθέσεις με πολιτισμένους λαούς. Ο πιο επιτυχημένος βάρβαρος όλων των εποχών ήταν ο Τζέγκις Χαν που έσφαξε 40 εκατομμύρια πολιτισμένους ανθρώπους.
Η θεωρία σου ότι μια πρωτόγονη κοινωνία δεν μπορεί να ευτυχεί είναι εντελώς εκτός πραγματικότητας. Η ευτυχία των Πιραχά δεν είναι μια ρομαντική φαντασίωση. Είναι μια απτή πραγματικότητα που έζησαν από πρώτο χέρι όσοι ήρθαν σε επαφή μαζί τους. Γενικώς οι βαρβαρικοί λαοί πάντοτε ήταν πιο ευτυχισμένοι (αυτό το παρατηρούσανε ήδη αρχαίοι συγγραφείς) λόγω μεγαλύτερης ατομικής ελευθερίας και λόγω απουσίας συστηματικού εξαναγκασμού.