ΑΠΟΔΥΤΗΡΙΑΚΙΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ.....

Φιλοσοφικά ερωτήματα και σκέψεις.
Άβαταρ μέλους
ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ
Δημοσιεύσεις: 8159
Εγγραφή: 12 Μάιος 2018, 23:44
Phorum.gr user: ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ

ΑΠΟΔΥΤΗΡΙΑΚΙΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ.....

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ » 08 Ιουν 2021, 03:44

.


Απο τότε που έκλεισε ο Φίλαθλος καί ενω ήμουν χρόνια στά εξωτερικά.....

δεν ήξερα οτι είχε ανοίξει σε μπλόγκ.....ο ΘΕΟΣ..... :romance-hearteyes: .....απολαύστε τον οι Μύστες..... :blm:


.


Ο ΤΖΑΚ ΤΗΣ... ΑΛΛΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ
27/01/2018•Facebook Twitter•



Στις 23 Αυγούστου 1948 έγραφε στο ημερολόγιο του: «... Στη Ρωσία δουλεύουν σα σκλάβοι για το κράτος, εδώ στην Αμερική δουλεύουν σα σκλάβοι για τα έξοδά τους. Οι άνθρωποι πηγαίνουν κάθε μέρα βιαστικά σε ανόητες δουλειές, τους βλέπεις να βήχουν πρωϊ-πρωϊ στο μετρό. Σπαταλούν τη ψυχή τους σε πράγματα όπως το «νοίκι», τα «αξιοπρεπή» ρούχα, το υγραέριο, το ηλεκτρικό, την ασφάλεια και συμπεριφέρονται όπως οι χωριάτες, και είναι τρισευτυχισμένοι γιατί μπορούν να αγοράσουν διάφορα μπιχλιμπίδια στα μαγαζιά.

»… Η ζωή μου θα είναι σ’ ένα αγρόκτημα, όπου θα παράγω ο ίδιος ό,τι θέλω να φάω. Δεν θα κάνω τίποτα, μόνο θα κάθομαι κάτω από ένα δένδρο, ενώ οι σοδειές μου θα μεγαλώνουν, θα πίνω σπιτικό κρασί, θα γράφω μυθιστορήματα για να διαπαιδαγωγώ την ψυχή μου, θα παίζω με τα παιδιά μου και θα κοροϊδεύω τους άλλους τους φουκαράδες που θα βήχουν ασταμάτητα. Και πριν καλά – καλά καταλάβουν θα πηγαίνουν όλοι μαζί με στρατιωτικό βήμα σε κάποιον ολέθριο πόλεμο που θα έχουν κηρύξει οι ηγέτες τους για να κρατήσουν τα προσχήματα. Σκατά στους Ρώσους, σκατά στους Αμερικάνους, σκατά σ’ όλους.

» …Έχω άλλο ένα μυθιστορήματα κατά νου, το Στο Δρόμο, και το σκέφτομαι συνεχώς. Δύο τύποι φθάνουνε με ωτοστόπ μέχρι την Καλιφόρνια, ψάχνοντας κάτι που ποτέ δεν βρίσκουν, και τελικά χάνουν τον εαυτό τους στο δρόμο και επιστρέφουν γεμάτοι ελπίδα για κάτι άλλο…».
Παίρνουμε το μικρόφωνο από το στόμα του και κατ’ αρχήν λέμε ότι το μυθιστόρημα το έγραψε το 1951. Κι όταν κατάφερε να βρει εκδότη μετά από έξι χρόνια, το βιβλίο αυτό, On The Road, Στο Δρόμο, έγινε η βίβλος της «άλλης» Αμερικής. Το ευαγγέλιο της γενιάς των μπήτνικ, ενός κινήματος με αναμφισβήτητο αρχάγγελο τον Τζακ Κέρουακ, τον συγγραφέα του ''Στο Δρόμο'', που πέθανε σα σήμερα στις 21 Οκτωβρίου 1969, και με αφορμή τα 46 χρόνια από το θάνατό του ο αποδυτηριάκιας θα ασχοληθεί και μ’ αυτόν και μ’ όλη τη συμμορία του μπήτ, που ακόμα συγκινεί, ακόμα ζει, ακόμα προκαλεί.

Δεν μειονεκτεί σε φιλολογία και μυθολογία και κατά καιρούς επιθέσεις μνήμης από ιστορικούς και διανοητές, καλλιτέχνες και λογοτέχνες, ο θάνατος του Τζακ Κέρουακ μ’ αυτούς του Τζων Κένεντυ και της Μαίρυλιν Μονρόε. Μιλάμε για εμβληματική φιγούρα, έναν πλέον επιφανή Αμερικάνο συγγραφέα που η αληθινή ζωή του, από την αλητεία μέχρι τον αλκοολισμό, δεν έχει μεγάλη απόσταση από τους ήρωες των μυθιστορημάτων του.

Ποιοι ήταν οι beat, οι beatniks, που έσκασαν μύτη πριν από τους hippys, και επηρέασαν αποφασιστικά την αμερικάνικη συνείδηση, όπως καταγράφεται στη μουσική και το σινεμά; Και γιατί από την πρώτη στιγμή χαρακτηρίστηκε απόλυτος μπήτνικ ο αποδυτηριάκιας; Επειδή ο αποδυτηριάκιας επιτόπου θεωρήθηκε κι αυτός αντισυμβατικός, αναρχικός, αντικαθεστωτικός, ενάντια σε κάθε τι καθωσπρέπει, όπως η παρέα του Τζακ Κέρουακ, του αρχηγού, του ευαγγελιστή των beatniks.

Θρύλος είναι το βιβλίο On The Road, Στο Δρόμο. Αυτή είναι η σκέψη του Jack Kerouac, ενός ατόμου που ένοιωθε την ελευθερία του δρόμου. Η επιθυμία για το ταξίδι χωρίς προορισμό, χωρίς επιστροφή. Στο δρόμο να βρίσκεται, στο δρόμο να τρέχει με το αυτοκίνητο, χωρίς να ψάχνει κάτι.

Ο κόσμος δεν μάς ανήκει, θα σου πει ο Κέρουακ, δικός σου είναι μόνο ο ανοικτός δρόμος που σου επιτρέπει να κάνεις ό,τι γουστάρεις και να παίρνεις δύναμη για τη ζωή, δηλαδή να μπεκροπίνεις, να γαμάς μουνιά ασύστολα, να διαλογίζεσαι με τον Βούδα και να καταπίνεις όσα χάπια παραισθησιογόνα βρίσκονται μπροστά σου…

Αυτή είναι η ζωή, κατά τον Κέρουακ, σε μετάφραση του αποδυτηριάκια.

Ο ίδιος ο Κέρουακ, σε ηλικία 27 χρόνων, στο ημερολόγιο του έγραψε:«Περπατάω στο σκοτάδι και κανείς δεν μπορεί να με βοηθήσει παρά μόνο ο τρελός μου εαυτός. Θέλω να επικοινωνήσω με τον Ντοστογιέφσκι στον ουρανό. Υπόσχομαι ότι θα πεθάνω ουρλιάζοντας και γελώντας...».

Τα ημερολόγια του Κέρουακ δεν έχουν εκδοθεί, μιλάμε για 200 τόμους. Είχαν φυλαχθεί σε θησαυροφυλάκιο και ανήκαν στην γυναίκα του η οποία δεν ήθελε να δημοσιοποιηθούν μέχρι το θάνατό της. Η Σταυρούλα Σαμπατάκου, αυτή ήταν η τρίτη σύζυγος του Τζάκ, η Στέλλα Σαμπάς, τέσσερα χρόνια μεγαλύτερή του, πέθανε πριν από 20 χρόνια και τότε ανοίχτηκαν τα ημερολόγια του ανθρώπου του δρόμου. Του δρόμου κι ό,τι συμβολίζει αυτό.

Γουστάρω τον Βούδα, γράφει ο Τζάκ Κέρουακ, κτυπημένος από αποδυτηριακισμό, διότι κι αυτός διάβασε Αποδυτηριάκια πριν εμφανισθεί στον «ΦΙΛΑΘΛΟ». Τον Βούδα επειδή ο Φωτισμένος, ο Αφυπνισμένος είπε πώς ό,τι είπε δεν ήταν αλήθεια, ούτε ψέμματα. Αυτό, λέει ο Κέρουακ, είναι το μοναδικό αληθινό, το μόνο σωστό πράμα που άκουσα ποτέ και ηχεί σαν καμπάνα από σύννεφα, ένα ισχυρό υπερκόσμιο γκονγκ. Αποστολή σου είναι να αφυπνισθείς. Η φώτιση δεν έρχεται καθώς στοχάζεται με το χέρι στο μάγουλο. Όχι. Η φώτιση έρχεται εκεί που μασάς ένα ροδάκινο ή καθαρίζεις μια μπουκωμένη ξυλόσομπα βλαστημώντας.

Έγραψε τους Αλήτες του Ντάρμα, μετά την επαφή του με το βουδισμό. The Darma Bums. Και την Σούτρα της Χρυσής Αιωνιότητος, κι αυτό το βιβλίο επίσης σχετικό με το βουδιστικό διαλογισμό. The Big Sur. Φοβερά πράγματα. Πήγε και άραξε τρεις μήνες σ’ ένα βουνό κι ενώ μαγείρευε κονσέρβες και κτυπούσε μύγες, δηλαδή τίποτα το αξιόλογο, διότι σύμφωνα με το βουδιστικό πνευματισμό το τίποτα είναι το παν. Εκεί, λοιπόν, στην ερημιά και στα υψηλά περίμενε να τον βαρέσουν οι εκλάμψεις και να ξυπνήσουν τη σκέψη του, να την προσγειώσουν στις αρετές της ινδικής φιλοσοφίας. Και μετά επέστρεψε στην πόλη. Από τον απομονωτισμό και τη νιρβάνα στη χυδαιότητα της καθημερινότητας για να συναντηθεί όχι με τον Θεό, αλλά με τον εαυτό του, δηλαδή τα ποτά, τα τσιγάρα και τα ναρκωτικά.

Η αγία τριάδα των μπήτνικ είναι ο Τζακ Κέρουακ, ο Ουϊλιαμ Μπάροουζ και ο Αλαίν Γκίνσμπεργκ. Φιλαράκια. Η παρέα. Η αποθέωση της χημείας. Ο ένας έδινε στον άλλον και ο καθένας έπαιρνε από τον άλλον. Τρεις διαφορετικοί τύποι, από διαφορετικές αφετηρίες που τους ένωσε η ποίηση, η λογοτεχνία και πάνω από όλα το αλκοόλ, η τζαζ, τα ναρκωτικά, ο βουδισμός και το σεξ. Και το ''μακριά από την πόλη'', η οποία πόλη δεν σου δίνει το νόημα της ζωής. Αυτοί οι τρεις, και μετά κόλλησαν κι άλλοι στο συνάφι, ο Γκρέγκορυ Κόρσο, ο Πήτερ Ορλόφσκι, ο Λώρενς Φερλιγκέτυ, η Αν Ουώλντμαν, και ο Χέμπερτ Χάνκε, ένας «αντιστασιακός» ομοφυλόφιλος και νονός της Beat, της λέξεως που εκφράζει την καταπιεσμένη γενιά τους.

Ο Αλαίν Γκίνσμπεργκ, εβραιόφατσα της αριστεράς, είναι ο συγγραφέας του περιβόητου Ουρλιαχτού, ενός επικού ποιήματος διαμαρτυρίας για τον καταναλωτισμό κι αυτός είναι που κατά κάποιο τρόπο δένει τους χίπυ με τους μπήτνικ. Πριν την πέσει στον βουδισμό είχε προσπαθήσει να αλλάξει τον κόσμο. Στην Ελλάδα είχε έρθει το 1962 και φιλοξενήθηκε από τον Έλληνα μπήτνικ Πάνο Κουτρουμπούση.

Βεβαίως έφθασε και στην Ελλάδα το κίνημα των μπήτνικ και, βέβαια, επειδή οι προφήτες και οι ιερείς του κινήματος στις ΗΠΑ ήταν διανοούμενοι, εδώ ακούμπησε πλουσιόπαιδα, κάποιους μποέμ που έκαναν το πέραν από τα κόμματα κυριλάτο χαβαλέ τους σε διάσταση κοινωνικής ανατροπής. Κορυφαίο άτομο ο πασίγνωστος Σίμος ο Υπαρξιστής, κατά κόσμον Σίμος Τσαπνίδης, που ως άλλος Διογένης της αρχαιότητος, έμενε σε ξύλινη παράγκα στου Ψυρρή, το «γήπεδο» των υπαρξιστών.

Να αναφέρουμε τους Έλληνες μπήτνικ, που όμως αποτελούσαν μια άλλου τύπου σχολή στο διεθνές κίνημα. Νίκος Καρούζος, Θωμάς Γκόρπας, Τάσος Δινέγρης, ποιητές. Σταύρος Τορνές, κινηματογραφιστής. Λεωνίδας Χρηστάκης, εκδότης. Αλέκος Σχοινάς, δημοσιογράφος. Από κοντά, οι Πάνος Κουτρουμπούσης, ο τραγουδοποιός Δημήτρης Πουλικάκος, ο άνευ ειδικότητος αλλά κοντά στη μουσική και ανοικτός σε κάθε νέο ρεύμα Τάσος Φαληρέας, ο ποιητής Νάνος Βαλαωρίτης, ο ζωγράφος Αλέξης Ακριθάκης, ο ποιητής Γιώργος Μακρής που αυτοκτόνησε.
Επιστροφή στον Τζακ Κέρουακ. Όλα ξεκίνησαν από έναν αξιολάτρευτο αλανιάρη, με το όνομα Νηλ Κάσαντυ. Η προσωποποίηση του ξέγνοιαστου καβαλάρη. Ο τύπος. Το άτομο. Ο αδελφός για τον Τζακ Κέρουακ. Τον άκουγε και τον χαιρόταν τον Νηλ. Αυτός πρέπει να οδήγησε την σκέψη του Στο Δρόμο. Στην ελευθερία του δρόμου. Στη δραπέτευση από την πόλη. Στο περιθώριο. Στη ζωή έξω από τη «ζωή».
Δύο είναι οι ήρωες του μυθιστορήματος ''Στο Δρόμο''. Ο ένας είναι ο ίδιος ο Κέρουακ, με το όνομα Σαλ Παραντάιζ και ο άλλος ο Νηλ Κάσαντυ, με το όνομα Ντην Μοριάρτυ. Κι αυτός, ο Ντήν, δηλαδή ο Νηλ, έγινε το είδωλο, η μόδα της επόμενης δεκαετίας στις ΗΠΑ κι όχι μόνον. Ο Μπραντ Πητ θα έπαιζε το ρόλο στο σινεμά, αλλά τελικά δεν την έκανε την ταινία ο Φράνσις Φορντ Κόπολα.

Το Νο2 της παρέας είναι ο αριστοκρατικής καταγωγής Ουϊλιαμ Μπάροουζ, μέγιστη κωλόμπα, πεθαμένος κι αυτός, όλοι έχουν πάει στον παράδεισό τους. Δεν το είπαμε αυτό. Δεν υπάρχει κόλαση για τους μπήτνικ. Ούτε παράδεισος. Υπάρχει για τον καθένα ο δικός του παράδεισος. Ο Μπάροουζ τρέλανε την Αμερική με το έργο του Junky, που είναι ένας ύμνος για τα πρεζόνια της ηρωίνης. Το Junky εκδόθηκε με πρόλογο του ποιητή Αλαιν Γκίνσμπεργκ κι εδώ απλά αναφέρουμε ότι θα αποφύγουμε τα προσωπικά τους ανομολόγητα, τα σεξουαλικά κολλητηλίκια μεταξύ τους, αδιάφορο στους ίδιους αν έβγαιναν όλα στον αέρα. Πάντως, τα παιδιά, ό,τι κάνανε, από παρτούζες μέχρι μεθύσια μέχρι τελικής πτώσεως, το έκαναν σκόπιμα, όχι από εθισμό. Έτσι, για να ξεπεράσουν τα όρια, να φθάσουν σε παραληρηματικές καταστάσεις και εκτός εαυτού, αλλοπαρμένοι, να συναντούν πνευματικά ό,τι δεν μπορεί να τους δώσει η κονσερβοποιημένη ζωή.

Ο Τζακ Κέρουακ ζει. Για τους φανατικούς θαυμαστές του, που νοιώθουν προσκυνητές του, και κάθε χρόνο, την ημέρα του θανάτου του, μαζεύονται και κάνουν ένα μνημόσυνο πίνοντας και διαβάζοντας κείμενα από τα έργα του. Καναδικής καταγωγής ο Κέρουακ γεννήθηκε στο Λόουελ της Μασαχουσέτης και πέρυσι, στα 50 χρόνια από το θάνατο του, έγινε της πουτάνας το μαγκάλι. Στο ρεστωράν που πήγαινε και είναι ελληνικής ιδιοκτησίας. Κι άλλο τεράστιο γλέντι έγινε στο μπαρ της περιοχής που σύχναζε, κι εκεί, επίσης ελληνικής ιδιοκτησίας, υπάρχει εκτεθειμένη η σχολική τσάντα που πήγαινε στο γυμνάσιο ο Τζακ.

Φοβάμαι ότι δεν χώρεσαν στο σεντόνι όλα αυτά που αξίζει να γραφτούν, όχι τόσο για τον Τζακ Κέρουακ, όσο για τη σφραγίδα που έπεσε στην Αμερική, χωρίς εκείνος να το επιδιώξει. Οπότε θα επανέλθω την προσεχή Κυριακή.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ Οκτώβριο 2010

ΚΕΡΟΥΑΚ




.
Ταφόπλακα τού Μέλλοντος τών Παιδιών μας η Γραφειοκρατεία καί οί Συντάξεις άνω τών 400 € ....

Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία

Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...

Άβαταρ μέλους
ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ
Δημοσιεύσεις: 8159
Εγγραφή: 12 Μάιος 2018, 23:44
Phorum.gr user: ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ

Re: ΑΠΟΔΥΤΗΡΙΑΚΙΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ.....

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΣΚΕΠΤΙΚΟΣ » 08 Ιουν 2021, 03:48

.


Το αμερικάνικο όνειρο. Μας την έχουν σπάσει μ’ αυτό το κόλπο, το κοπανάνε και στο σινεμά τους. Το αμερικάνικο όνειρο. Ότι, δηλαδή, ο καθένας, από το τίποτα και από το πουθενά, ακόμα κι ένας εκτός Αμερικής, κάποιος που εγκαταστάθηκε στη χώρα πριν από λίγα χρόνια, έχει την ευκαιρία να γίνει μέγας και τρανός. Να τον μάθει όλη η οικουμένη. Να κονομήσει τα φράγκα της ζωής του και της αιωνιότητος. Διότι η Αμερική είναι χώρα τεράστια και ελεύθερη. Διότι στην Αμερική η επιτυχία παίρνει μυθικές διαστάσεις και άμα έχεις ταλέντο και αξία ο δρόμος είναι ανοικτός στο σουξέ. Ως επιχειρηματίας, ως καλλιτέχνης, ως επιστήμων, ως ό,τι.

Το αμερικάνικο όνειρο. Και πράγματι έχει επιβεβαιωθεί πλειστάκις και πολλάκις το έργο διότι η Αμερική δεν είναι μόνο μεγάλη, αλλά και νέα χώρα. Ήταν νέα, δηλαδή. Τι σημαίνει νέα χώρα; Ότι χωράει κι άλλος, κι άλλος στο κόλπο.

Υπάρχει π.χ. ο βασιλιάς της σαρδέλας στην Αμερική, όπως και ο βασιλιάς του αλουμινίου. Το αλουμίνιο, όμως, βρέθηκε μετά τη σαρδέλα, άρα δύσκολο να κτυπήσει κάποιος τον βασιληά της σαρδέλας ή των μυδιών, που με τα χρόνια έριξαν μπετά στην αγορά, βελτίωσαν την τεχνολογία τους και ισχυροποίησαν το δίκτυό τους στην παραγωγή, την κατανάλωση, στις εξαγωγές.

Η ζωή δεν σταματά, όμως. Η ζωή όλο και γεννάει το καινούργιο. Σ’ όλα τα πράματα το καινούργιο. Οπότε όλο και καινούργιες καταναλωτικές ανάγκες δημιουργούνται κι εκεί παίζει το αμερικάνικο όνειρο, όπως δεν παίζει στον ίδιο βαθμό σε μια χώρα της Ευρώπης, διότι εκεί και τα μεγέθη είναι μικρότερα και, κυρίως, παίζει μπάλλα σε μεγαλύτερο βαθμό το ο καθείς στο είδος του. Απεναντίας στην Αμερική, όπου εκεί στην πλανηταρχία γεννιέται το καινούργιο, το αμερικάνικο όνειρο είναι στημένο στη σέντρα του γηπέδου και όποιος προλάβει δίνει το εναρκτήριο λάκτισμα.

Και έρχεται ο Τζακ Κέρουακ και κατεβάζει το σλιπάκι του, γυρίζει τον κώλο του και τον δείχνει στην Αμερική. Το ’χω χεσμένο το αμερικάνικο όνειρο. Και χεσμένους όλους όσους το κυνηγάνε. Επειδή όλοι όσοι ψάχνουν το γαμημένο αμέρικαν ντρημ σταματούν να είναι κανονικοί άνθρωποι, γίνονται ρομπότ, γίνονται ζόμπυ, είναι μουνόπανα, όσα φράγκα κι αν έχει ο λογαριασμός τους στην τράπεζα. Όχι, δεν τα είπε ποτέ αυτά ο Αμερικάνος συγγραφέας, ο αποδυτηριάκιας «μεταφράζει» το πιστεύω του προφήτη των μπήτνικ, αυτού του κινήματος, του κατ’ εξοχήν αντισυμβατικού τρόπου ζωής, που έγραψε πολύ έντονα τη δεκαετία του ’50 και ουδείς το παραγνωρίζει αυτό.

Μιλάμε για καλλιτέχνες. Οι αρχιερείς των beatniks ήταν ταλαντούχοι ποιητές και συγγραφείς. Δεν ήταν κάποιοι δήθεν, κάποιοι αρλούμπες. Τι θέλω να πω. Κάποιος είναι αυτό που είναι, ό,τι είναι αυτό, όμως όχι και καλλιτέχνης. Η, είναι ψευτοκαλλιτέχνης. Ένας ψευτοδιανοούμενος. Οπότε το άτομο δεν είναι σε θέση να λειτουργήσει επικοινωνιακά, να σου πει τι είναι αυτό που είναι. Τι είναι αυτό που πρεσβεύει υπαρξιακά και φιλοσοφικά.

Υπάρχουν σπάνιοι άνθρωποι στη ζωή που δεν τους έγραψε ποτέ η Ιστορία. Που δεν τους έμαθε ποτέ ο κόσμος. Γιατί; Είπαμε. Επειδή οι άνθρωποι δεν ήταν καλλιτέχνες. Ούτε λογοτέχνες. Επειδή, ακόμα, δεν γούσταραν να βγουν να μας πουν ποιοι είναι, τι είναι αυτό που κατά τη γνώμη τους αξίζει στη ζωή. Αυτό που έχει αληθινό νόημα.

Ακόμα κι όσοι τους συχαίνονταν, που δεν ήθελαν να τους ακούνε, τον Τζακ Κέρουακ και τον Ουϊλιαμ Μπάροουζ, δεν μπορούν να μην τους παραδεχόντουσαν ως πνευματικά, ως πολιτιστικά μεγέθη. Κάτι είπαν οι άνθρωποι, σου λένε. Άλλο αν αυτό που είπαν δεν μας εκφράζει. Δεν το υιοθετούμε.

Δεν υπάρχει τερατογένεση. Αποδυτηριάκιας μιλάει. Ούτε θεογένεση. Δηλαδή; Ό,τι υπάρχει είναι προϊόν μιας προηγούμενης κατάστασης. Δηλαδή; Ό,τι γεννιέται καινούργιο οφείλεται στο προηγούμενο. Τι είναι αυτό που γέννησε το αμερικάνικο όνειρο; Και τι είναι εκείνο που γέννησε το κίνημα των μπήτνικς;

Από τη δεκαετία του ’60 ξεκίνησαν οι ορδές των χίπυς να καταφθάνουν στο Νεπάλ της Ινδίας. Όχι μόνον από την Αμερική, αλλά και από την Ευρώπη. Όσοι είχαν διαβάσει Κέρουακ έγραφαν στα παπάρια τους τη μέχρι τότε ζωή τους, εγκατέλειπαν τα πάντα και πήγαιναν στη θρυλική Κατμαντού, όπου η ζωή ήταν πάμφθηνη, κα το χασίσι βέβαια. Οι χίπυς. Με την κιθάρα στην πλάτη και ένα λουλούδι στο στόμα. Ποια καριέρα και ποιο αμερικάνικο όνειρο; Η ζωή δεν είναι στο εργοστάσιο, στην εταιρεία, στο γραφείο, στο γάμο και την οικογένεια όπως την αντιλαμβάνεται ο χρεωκοπημένος δυτικός τρόπος ζωής.

Οι μπήτνικς έφεραν τους χίπυς και μετά ήρθε η σειρά των παιδιών του Μάη του 1968.

Επιστροφή στον Jack Kerouac. Αυτόν που επηρέασε μια ολόκληρη γενιά. Και έκανε άλλους ανήσυχους νέους της εποχής τους να σπάσουν το κέλυφος του αυγού τους.

Ο Ζαν Λουί Λαμπρί ντε Κέρουακ γεννήθηκε από Γαλλοκαναδούς γονείς το 1922 στη Μασαχουσέτη και δυο πράγματα αντιλήφθηκε με το που κατάλαβε τον εαυτό του. Από τη μια γούσταρε πολύ τις φιλίες, τις παρέες με άνδρες, και από την άλλη να πηδάει όσο το δυνατό περισσότερα κορίτσια. Δεν θα έπρεπε να έχει κανένα παράπονο, διότι και οι φιλίες με τους άνδρες του έδωσαν πολλά, όχι μόνον την υπέρτατη χαρά της παρέας, της συντροφιάς και των καταχρήσεων, και διότι πήδηξε αμέτρητες κοπέλλες. Κι όμως, τον βάρεσε η κατάθλιψη και ένοιωθε μοναξιά αβάστακτη.

Καταραμένος ήρωας αλλά και χρήστης οτιδήποτε χαρακτηρίζεται άντεργκραουντ ο Τζακ Κέρουακ. Εξελίχθηκε σε φιρμάρα και το πρόσωπο συζήτησης στα πάρτυ που τον καλούσαν συνεχώς. Αυτός, όμως, ίσως ήθελε να απομακρυνθεί από τις ευαισθησίες του και τον αθεράπευτο ρομαντισμό του, όχι και από τη σεξομανία του, τα ενδιαφέροντά του στο μπαίηζ μπωλ και το σόφτμπωλ, τον αλκοολισμό και τα ναρκωτικά. Πέθανε το 1969, στα 47 του, από κίρρωση του ύπατος, λόγω ποτού. Όχι, θα γλύτωνε την διάτρηση του στομάχου, όταν δεν ήθελε ούτε στιγμή να μην είναι μεθυσμένος.

Κραιπαλιστής. Δίχως φραγμό. Μέχρι που πήρε τα βουνά να βρει το νόημα της ζωής. Την αλήθεια που δεν υπάρχει. Ένας αλήτης, ένας ταραγμένος συγγραφέας που μπέρδευε τον βουδισμό με τις καταχρήσεις. Τη Βουδιστική Σχολή Ποιητικής Τζακ Κέρουακ ίδρυσαν ο Αλαιν Γκινσμπεργκ με την συνειδητοποιημένη μπήτνικ, σήμερα 65χρονη αναγνωρισμένη ποιήτρια Αν Ουώλντμαν, που είχε ταξιδέψει σ’ όλο τον κόσμο και δίδασκε τα περί beat.

Δεν ξεχνάμε τη τζαζ. Σημαντική θέση έχει στη προσωπική ζωή του Τζακ Κέρουακ και του Ουϊλιαμ Μπάροουζ. «Θα ευχόμουν να ήμουν ένας νέγρος τζαζίστας…» λέει ο Κέρουακ. Φοβερά πράγματα. «Ναι, θα ’θελα να ήμουν νέγρος, έστω Μεξικάνος, ένας Γιαπωνέζος…». Φοβερά πράγματα. Το λέει και το εννοεί. Λαχταρούσε να μεταμορφωνόταν σε νέγρο και να περιπλανιότανε στους σκοτεινούς, τους θορυβώδεις δρόμους της νύχτας, αρκεί να μην ήταν πια ο χλωμός δυστυχής λευκός εαυτός του μέσα στη δυστυχία του…

Ποιο αμερικάνικο όνειρο; «Η παρανομία προσδίδει αυθεντικότητα στη ζωή». Τι λέει ο άνθρωπος! Μια αλήθεια λέει. Που απαγορεύεται να φωτιστεί. Κι όμως, η φύση του ανθρώπου είναι η παρανομία, που στην ουσία έχει φορέσει το κοστούμι της νομιμότητας, όπως την έχουν σιδερώσει οι κοινωνίες, σχολιάζει ο αποδυτηριάκιας. Και το άλλο του Κέρουακ; «Οι εγκληματίες είναι υπαρξιακοί ήρωες».

Στα 20 χρόνια του, ναύτης, έγραψε το The sea is my brother. Η θάλασσα είναι αδέλφι μου. Γιατί στην αγκαλιά της θάλασσας βρίσκεις γαλήνη και μαζί της νοιώθεις μια μοναχική αγάπη, παράξενη. Όσο πλησιάζεις τη ζωή του Τζακ Κέρουακ τόσο θυμάσαι περισσότερο τον Γιώργο Παρασκευά. Έλεγε ο γκουρού Θα φύγω, θα πάω να κάνω παρέα μόνο με μερμύγκια, κάπου μακρυά, σ’ ένα βουνό. Άλλοτε, ο Κύπριος γκουρού έγραφε για την κατανόηση που έβρισκε σε μια γριά πουτάνα στην Ινδία. Φοβερά πράγματα. Και ο Κέρουακ ψοφούσε για απομόνωση και τράβηξε σ’ ένα βουνό, κι’ όταν τον ρώτησαν γιατί την κοπάνησε για ένα διάστημα στο Μεξικό είπε Επειδή έχει φτηνή στέγη και πιτσιρίκες πουτάνες.

Γνωστό αυτό, αλλά το λέμε διότι δεν μπορούμε να το αφήσουμε απ’ έξω. Έγραψε τις 120.000 λέξεις του On The Road, του μυθιστορήματος που αποτελεί τη βίβλο των beatniks, σ’ ένα χειρόγραφο. Σε μια κόλλα χαρτί 36,5 μέτρων, για να μη διακόπτει την παραληρηματική του σκέψη με το να αλλάζει σελίδα στη γραφομηχανή. Κι αυτό το σεντονοειδές «χειρόγραφο», όπως κι άλλα προσωπικά αντικείμενα του αρχιμπήτνικ, μεταφέρονται σε κάθε πόλη που στήνεται φεστιβάλ και εκδηλώσεις μνήμης για πάρτη του. Και ο αποδυτηριάκιας, άλλωστε, με αφορμή τα 41 χρόνια από το θάνατό του, στις 21 Οκτωβρίου 1969, στήνει και δεύτερο σερί σεντόνι σήμερα.

Οι Μπήτλς, ο Μπόμπ Ντύλαν, ο Τζιμ Μόρισον ήρθαν μετά το On The Road. Και, βέβαια, το μυθιστόρημα έχει περάσει στη μουσική τους σκέψη. Πρώτος ο Τζακ Κέρουακ, ο πιο διαβασμένος συγγραφέας των beat, ανακάλυψε το ζεν και το βουδισμό, καλά για τα ναρκωτικά, δεν το συζητάμε για την πρωτιά. Δεν γίνεται διαφορετικά. Όλη την ημέρα κάργα στη μαστούρα ήταν οι Beatles, όπως και ο Κέρουακ, και όλοι της παρέας του.

«Μου ανήκει όλος ο κόσμος, επειδή είμαι φτωχός». Αυτή είναι η απάντησή του στο αμερικάνικο όνειρο. Ο αποδυτηριάκιας πιάνει τούτη την κουβέντα του πατριάρχη των μπήτνικς και των χίπυς και της δίνει διάσταση μούντζας στο αμερικάνικο όνειρο. Να διευκρινίσω κάτι επειδή, και σωστά, βάζω χύμα στην κατσαρόλα τους beatniks και τους hippys. Ο ποιητής δεν τους γούσταρε τους χίπυ. Τους έβλεπε ως γραφικούς. Πώς δεν έχουν σχέση μ’ αυτόν.

Κλείνω με το μικρόφωνο στο στόμα και στο μυαλό του Jack Kerouac: «Οι μεγάλες ιδέες είναι κομφορμιστικές και προέρχονται από μια υλιστική και βάρβαρη κοινωνία…». Κι όμως, το παλληκάρι λέει την αλήθεια. Όπως, για παράδειγμα, ο καπιταλισμός απευθύνεται στους λαούς, στις ανοικτές κοινωνίες κι όχι στο περιθώριο, έτσι και η αντίπαλη ιδεολογία, ο κομουνισμός, γίνεται κομφορμιστικός και σου βγάζει μια υλιστική αγωνία.
Και το τελευταίο του: «Το κενό και το άψυχο είναι το καλύτερο που μπορεί να σου προσφέρει ο «κόσμος». Ο ποιητής δεν βρίσκει καμία έκσταση στην κοσμική φήμη, ούτε στα πλούτη, ούτε καν στην επιδοκιμασία των κριτικών. Το δάφνινο στεφάνι φοριέται μόνο τη στιγμή της συγγραφής».

Τελικά. Άντε να χαθείτε…, ατάκα που είχε λανσάρει κάποτε ο αποδυτηριάκιας. Με την πολιτική και κοινωνική του στάση απέναντι στο αμερικάνικο και το κάθε αντιαμερικάνικο όνειρο, ο Τζακ Κέρουακ μας είπε Άντε να χαθείτε.




.
Ταφόπλακα τού Μέλλοντος τών Παιδιών μας η Γραφειοκρατεία καί οί Συντάξεις άνω τών 400 € ....

Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία

Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Φιλοσοφία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών