Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Φιλοσοφικά ερωτήματα και σκέψεις.
Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 16 Απρ 2022, 22:28



Το δίκαιο όπως και οι υπόλοιπες μορφές κοινωνικής συνείδησης είναι μέρος του επικοδομήματος και ορίζεται από την οικονομική βάση. Δεν είναι απευθείας καθρέφτισμα του όμως αλλά αλληλεπιδρά μαζί του όπως και με τις υπόλοιπες μορφές κοινωνικής συνείδησης.


Σε κάθε ταξική κοινωνία δίκαιο ήταν το δίκαιο της κυρίαρχης τάξης, δουλοκτητών, φεουδαρχών, αστών

Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 16 Απρ 2022, 22:36

Παράνομη κρίθηκε η απεργία του ΟΑΕΔ

Αυτό πρέπει να το γνωρίζουν οι εργαζόμενοι του ΟΑΕΔ, που προφανώς δεν θέλουν να συμπράξουν σε μια παρανομία»

https://www.skai.gr/news/greece/paranom ... a-tou-oaed

Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 17 Απρ 2022, 22:00

Από το Κομμουνιστικό μανιφέστο: «το δίκαιό σας είναι η θέληση της τάξης σας που αναγορεύτηκε σε νόμο, θέληση που το περιεχόμενό της καθορίζεται από τις υλικές συνθήκες ύπαρξης της τάξης σας»

Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 17 Απρ 2022, 22:02

Το δίκαιο -σε κάθε κοινωνικοοικονομικό σχηματισμό- συνδέεται άρρηκτα με τη θέληση της κυρίαρχης τάξης, με τη συνειδητή συμπεριφορά της, η οποία όμως, βέβαια, καθορίζεται από τις υλικές συνθήκες ύπαρξής της. Η θέληση αυτή έχει ως περιεχόμενο τη διασφάλιση του κυρίαρχου τρόπου παραγωγής, τη διατήρηση της κυριαρχίας της άρχουσας τάξης πάνω στην καταπιεζόμενη τάξη, ώστε να προωθούνται τα συνολικά συμφέροντά της. Οι νομικές σχέσεις κατοχυρώνουν, ως μορφή κοινωνικής συνείδησης, τις υφιστάμενες κυρίαρχες οικονομικές σχέσεις. Οι νόμοι αποτελούν τη μορφή της θέλησης της κυρίαρχης τάξης. Η νομοθεσία, αλλά και η εφαρμογή των νόμων στην πράξη, όπου χρειάζεται και με μέτρα εξαναγκασμού, αποτελούν μονοπώλιο της ταξικής κρατικής εξουσίας.

Επομένως, το δίκαιο σε μια κοινωνία δε ρυθμίζει την ικανοποίηση των συμφερόντων της κοινωνίας συνολικά ούτε μπορεί να συμφιλιώσει τα αντικρουόμενα ταξικά συμφέροντα.

Είναι χαρακτηριστικός ο ορισμός που δίνεται από το σοβιετικό νομικό Π. Ι. Στούτσκα: «Το δίκαιο είναι ένα σύστημα (καθεστώς) κοινωνικών σχέσεων που αντιστοιχεί στα συμφέροντα της κυρίαρχης τάξης και προστατεύεται με την οργανωμένη δύναμη της τάξης αυτής»

Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 17 Απρ 2022, 22:05

Τα έθιμα μετέβαλαν το περιεχόμενό τους, ώστε να συμβαδίσουν με τις ανάγκες της πρώτης ταξικής κοινωνίας, της δουλοκτησίας και μετατράπηκαν σε γραπτούς νόμους ή σπάνια αποκτούσαν τη μορφή του άγραφου εθιμικού κανόνα.

Σε αυτή την πρώτη ταξική κοινωνία της ανθρωπότητας, τη δουλοκτητική, ο νόμος εξασφάλιζε την ατομική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής και πρώτ’ απ’ όλα στην κύρια παραγωγική δύναμη, τον άνθρωπο που μετατράπηκε σε δούλο. Το νομικό καθεστώς προωθούσε τα συμφέροντα και την κοινωνική θέση της κυρίαρχης τάξης, των δουλοκτητών, των εμπόρων και των τοκογλύφων. Ολη η ιστορία της δουλείας είναι ιστορία ταξικών αγώνων που ακολουθούν την ανάπτυξη του κράτους και του δικαίου.

Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 17 Απρ 2022, 22:07

Η αποσάθρωση του δουλοκτητικού συστήματος οδήγησε στην αντικατάσταση της δουλοκτητικής μορφής εκμετάλλευσης από τη φεουδαρχική. Το φεουδαρχικό δίκαιο προστατεύει την ατομική ιδιοκτησία στη γη, το βασικό μέσο παραγωγής. Κατοχυρώνει την εξάρτηση του αγρότη από το φεουδάρχη, καθώς και το δικαίωμα εξουσίας του φεουδάρχη στην προσωπικότητα και την περιουσία του αγρότη.

Σε ένα ορισμένο στάδιο της εξέλιξής τους οι φεουδαρχικές σχέσεις παραγωγής άρχισαν να εμποδίζουν την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων. Μέσα στα σπλάχνα του φεουδαρχικού συστήματος δημιουργήθηκαν λίγο-πολύ έτοιμες μορφές του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής. Επικεφαλής της πάλης για την ανατροπή της φεουδαρχίας μπήκε η αστική τάξη. Ο νέος καπιταλιστικός τρόπος παραγωγής χρειάζεται τον άνθρωπο χωρίς μέσα παραγωγής, ελεύθερο από άλλες εξαρτήσεις, ώστε να μπορεί να πουλήσει την ίδια την εργατική του δύναμη στον κάτοχο των μέσων παραγωγής. Ετσι η εργατική δύναμη γίνεται εμπόρευμα. Η νέα αστική εξουσία έχει ανάγκη το δικό της δίκαιο. Το περιεχόμενο και η μορφή του δικαίου μεταβάλλεται με τέτοιο τρόπο, ώστε ως στοιχείο του εποικοδομήματος να συμβάλλει στην αναπαραγωγή του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής. Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη στα πρώτα διατάγματα που ψηφίζονταν μετά τις αστικές επαναστάσεις και την άνοδο της αστικής τάξης στην εξουσία, διατυπωνόταν ξεκάθαρα η θέληση της αστικής τάξης να διαφυλάξει την κυριαρχία της και να προστατευτεί από τις αντιδράσεις και τους αγώνες της εργατικής τάξης.

Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 18 Απρ 2022, 17:45

Σε ένα ορισμένο στάδιο της εξέλιξής τους οι φεουδαρχικές σχέσεις παραγωγής άρχισαν να εμποδίζουν την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων. Μέσα στα σπλάχνα του φεουδαρχικού συστήματος δημιουργήθηκαν λίγο-πολύ έτοιμες μορφές του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής. Επικεφαλής της πάλης για την ανατροπή της φεουδαρχίας μπήκε η αστική τάξη. Ο νέος καπιταλιστικός τρόπος παραγωγής χρειάζεται τον άνθρωπο χωρίς μέσα παραγωγής, ελεύθερο από άλλες εξαρτήσεις, ώστε να μπορεί να πουλήσει την ίδια την εργατική του δύναμη στον κάτοχο των μέσων παραγωγής. Ετσι η εργατική δύναμη γίνεται εμπόρευμα. Η νέα αστική εξουσία έχει ανάγκη το δικό της δίκαιο. Το περιεχόμενο και η μορφή του δικαίου μεταβάλλεται με τέτοιο τρόπο, ώστε ως στοιχείο του εποικοδομήματος να συμβάλλει στην αναπαραγωγή του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής. Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη στα πρώτα διατάγματα που ψηφίζονταν μετά τις αστικές επαναστάσεις και την άνοδο της αστικής τάξης στην εξουσία, διατυπωνόταν ξεκάθαρα η θέληση της αστικής τάξης να διαφυλάξει την κυριαρχία της και να προστατευτεί από τις αντιδράσεις και τους αγώνες της εργατικής τάξης.

Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι στη Γαλλία με το Διάταγμα της 14ης Ιουνίου του 1791 όλα τα εργατικά σωματεία ανακηρύχτηκαν «επιβουλή ενάντια στην ελευθερία και την διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου»[9]. Από τις αρχές λοιπόν της αστικής επανάστασης η αστική τάξη αφαίρεσε από την εργατική τάξη το μόλις κεκτημένο δικαίωμα του «συνεταιρίζεσθαι».

Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 19 Απρ 2022, 21:25

Το δίκαιο στον καπιταλισμό στηρίζεται σε δυο βασικές αρχές που αποσκοπούν στην υπεράσπιση της κυριαρχίας της αστικής τάξης πάνω στην εργατική, στη διαιώνιση, τη διεύρυνση και την κατοχύρωση των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής: Στην προσωπική «ελευθερία» του εργάτη και στην τυπική νομική «ισοτιμία» εργάτη και κεφαλαιοκράτη.

Το δίκαιο της καπιταλιστικής κοινωνίας κατοχυρώνει την προσωπική ελευθερία που αποκλείει το δικαίωμα ιδιοκτησίας πάνω στον άνθρωπο. Ομως αυτή η ελευθερία με βάση τα παραπάνω είναι τυπική. Απαραίτητη προϋπόθεση για να εξασφαλιστεί ότι το μόνο εμπόρευμα που διαθέτει ο εργάτης είναι η εργατική του δύναμη και να αναγκαστεί να την πουλήσει αποτέλεσε ο αποχωρισμός του παραγωγού από τα μέσα παραγωγής και κυρίως από τη γη, ώστε να μετατραπεί σε μισθωτό εργάτη. Ο Μαρξ, στο έργο του «Το Κεφάλαιο», στο κεφάλαιο «Η λεγόμενη πρωταρχική συσσώρευση», περιγράφει με ζωηρά χρώματα αυτή την απαλλοτρίωση, που είναι γραμμένη «στα χρονικά της ανθρωπότητας με γράμματα από αίμα και φωτιά»[10]. «Η αιματηρή νομοθεσία», όπως τη χαρακτηρίζει, «κλήθηκε να ισχυροποιήσει τα αποτελέσματα αυτής της απαλλοτρίωσης, επιβάλλοντας με καταναγκαστικά μέτρα στους απαλλοτριωμένους παραγωγούς την πειθαρχία της μισθωτής εργασίας»[11]. Δηλαδή η «ελευθερία» του εργάτη να μην έχει να διαθέσει στην αγορά τίποτα άλλο πέρα από την εργατική του δύναμη, διασφαλίστηκε (στην αρχή της διαμόρφωσης των καπιταλιστικών σχέσεων το 15ο και 16ο αιώνα) με τη βίαιη απομάκρυνση του άμεσου παραγωγού από τη γη και τα μέσα παραγωγής.


Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 25 Απρ 2022, 20:05

Φαινομενικά «ο κάτοχος της εργατικής δύναμης και ο κάτοχος του χρήματος συναντιόνται στην αγορά και σχετίζονται μεταξύ τους σαν ισότιμοι κάτοχοι εμπορευμάτων, που διακρίνεται ο ένας από τον άλλον μόνο κατά το ό,τι ο ένας είναι αγοραστής και ο άλλος πωλητής. Επομένως και οι δυο είναι νομικώς ισότιμα πρόσωπα»[12]. Τα υποκείμενα της νομικής σχέσης, ο εργάτης και ο κεφαλαιοκράτης, εμφανίζονται ως αφηρημένα πρόσωπα, στερημένα από τις άλλες τους ιδιότητες, εκτός από τις ιδιότητες του «κατόχου εμπορεύματος» (εργατική δύναμη) και του «κατόχου χρήματος». Στην εργασιακή σχέση αντιμετωπίζονται ως δύο ισότιμοι «αντισυμβαλλόμενοι» που ανταλλάσσουν «ισοδύναμα». Ετσι δίνεται μια μορφή σχέσης προσώπων ελεύθερων και ανεξάρτητων που ανταλλάσσουν ισότιμα εμπόρευμα με χρήμα. Αυτή η φαινομενική, τυπική σχέση «ισοτιμίας» μεταξύ κεφαλαιοκράτη και εργάτη συγκαλύπτει την πραγματική οικονομική σχέση[13].

Ομως μεταξύ του εκμεταλλευτή και εκείνου που υφίσταται την εκμετάλλευση δεν μπορεί να υπάρξει ισότητα πραγματική. Πίσω από τη φαινομενική ισοτιμία κρύβεται η πραγματική ανισότητα και οι σχέσεις εκμετάλλευσης, το ζήτημα της οικονομικής ανισότητας, πάνω στην οποία χτίζεται όλο το πλέγμα των σχέσεων μεταξύ εργάτη και κεφαλαιοκράτη. Ο καπιταλιστής είναι ο κάτοχος των μέσων παραγωγής, ο εργάτης είναι κάτοχος μόνο της εργατικής του δύναμης. Ετσι λοιπόν δεν μπορούν να διαπραγματευτούν με ίσους όρους σε μια «σύμβαση εργασίας» γιατί στα πλαίσια του καπιταλιστικού συστήματος ο εργάτης, από τη θέση του σε αυτό, ως μη ιδιοκτήτης στα μέσα παραγωγής, το μόνο που μπορεί να διαπραγματευτεί είναι τους όρους εκμετάλλευσής του. Ομως οι όροι εκμετάλλευσης του εργάτη είναι καθοριστικοί για την κερδοφορία του κεφαλαιοκράτη, κατά συνέπεια ο πρώτος δεν μπορεί να επιβάλει τους -έστω- πιο ευνοϊκούς όρους της εκμετάλλευσής του από το κεφάλαιο στα πλαίσια του αστικού δικαίου, παρά μόνο με την ταξική πάλη, παραβιάζοντάς το, μη πειθαρχώντας σε αυτό το δίκαιο.

Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 30 Απρ 2022, 19:01

Η καπιταλιστική παραγωγική διαδικασία αναπαράγει τον αποχωρισμό της εργατικής δύναμης από τους όρους εργασίας. Η τυπική νομική ισοτιμία αποτελεί προϋπόθεση για να συγκαλύπτεται και να διαιωνίζεται η εκμετάλλευση του εργάτη από τον καπιταλιστή. Για παράδειγμα στο Ελληνικό Σύνταγμα, άρθρο 22, παράγραφος 1, αναφέρεται: «Ολοι οι εργαζόμενοι ανεξάρτητα φύλου ή άλλης διάκρισης έχουν δικαίωμα ίσης αμοιβής για παρεχόμενη εργασία ίσης αξίας»[14]. Ο μισθός, όμως, που δίνει ως αντάλλαγμα ο κεφαλαιοκράτης στον εργάτη δεν αντιστοιχεί στην αξία της εργασίας του, στην οποία συμπεριλαμβάνονται όχι μόνο η αξία του εμπορεύματος εργατική δύναμη αλλά και των αξιών που αυτό το εμπόρευμα δημιούργησε με την κατανάλωσή του. Δεν πληρώνεται, δηλαδή για όλη την αξία που δημιούργησε, αλλά μόνο για ένα μέρος της. Ενα άλλο μέρος της, την υπεραξία, το ιδιοποιείται ο κεφαλαιοκράτης. Η απλήρωτη εργασία του εργάτη σε κάθε εργάσιμη ημέρα την οποία καρπώνεται ο ιδιοκτήτης των μέσων παραγωγής, δε φαίνεται στη συναλλαγή καπιταλιστή - εργάτη. Στην τυπική ισοτιμία στηρίζονται «όλες οι νομικές αντιλήψεις του εργάτη και του κεφαλαιοκράτη. Ολες οι απάτες του κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής. Ολες οι αυταπάτες για την ελευθερία που γεννά ο τρόπος αυτός»[15].

Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 02 Μάιος 2022, 19:28

paul25 έγραψε:
02 Μάιος 2022, 19:24
Η ρήτρα αναπροσαρμογής είναι δεκτή από την ΡΑΕ από την στιγμή που όρισε τα μεταβλητά τιμολόγια και έχει να κάνει κυρίως με την απροβλεπτη φύση του προϊόντος που καλούμε "ενέργεια". Αυτο που είναι απαράδεκτο είναι να την ορίζουν με αδιαφάνεια και καταχρηστικά.
Ακριβώς, νόμος/δίκαιο είναι το συμφέρον του κεφαλαίου.


Άβαταρ μέλους
Fluffy
Δημοσιεύσεις: 21735
Εγγραφή: 12 Ιούλ 2019, 08:54

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Fluffy » 10 Αύγ 2022, 18:59

Ακόμα και οι υποκλοπές είναι νόμιμες όπως λέει ο πρωθυπουργός Μ. Αυτό είναι το δίκαιο τους, το συμφέρον τους που το έχουν αναγάγει σε δίκαιο της κοινωνίας.

Άβαταρ μέλους
Sol
Δημοσιεύσεις: 6400
Εγγραφή: 24 Αύγ 2022, 21:16

Re: Μορφές κοινωνικής συνείδησης ΙΙΙ: ΔΙΚΑΙΟ

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Sol » 04 Οκτ 2022, 06:14

Ιταλία,απόφαση Δικαστηρίου, ένα ακόμη προηγούμενο που εντάσσεται στη στρατηγική καταστολής κάθε αντίδρασης.
Σήμερα, κατά τη διάρκεια της προκαταρκτικής ακροαματικής διαδικασίας για τη δίκη της Italpizza(εργοστάσιο κατεψυγμένης πίτσας) , το δικαστήριο της Μόντενα έλαβε δύο αποφάσεις : ο δικαστής έκανε δεκτό το αίτημα της εταιρείας να κατονομάσει το συνδικάτο βάσης, ως αστικά υπεύθυνο για την υποτιθέμενη ζημιά στην παραγωγή της εταιρείας, με το υπέρογκο αίτημα (που παρουσιάστηκε χωρίς καμία λεπτομέρεια ή αιτιολόγηση) "τουλάχιστον 500.000 ευρώ". (υπήρξε απεργία ενάντια σε μαζικές απολύσεις, εργ αυθαιρεσία κτλ).
Επιβεβαίωσε επίσης το δικαίωμα της Italpizza να παραστεί ως πολ αγωγή για όλα τα αδικήματα που υποτίθεται διαπράχθηκαν κατά τη διάρκεια των πολύμηνων κινητοποιήσεων μπροστά από τις πύλες. Ως εκ τούτου, το δικαστήριο όχι μόνο παραχώρησε τη δυνατότητα αποζημίωσης για ζημιές που προέκυψαν από καθυστερήσεις παράδοσης λόγω των αποκλεισμών - θεωρώντας έτσι την απεργία ως εγκληματική πράξη - αλλά και για όλα τα υπόλοιπα "εγκλήματα": αντίσταση, προσβολή δημόσιου λειτουργού, μη εξουσιοδοτημένη διαδήλωση, δήθεν τραυματισμός μπάτσων κτλ
Εάν ένας κατηγορούμενος κριθεί ένοχος, (έστω ότι έβρισε προϊστάμενο ή μπάτσο) θα πρέπει όχι μόνο να εκτίσει την ποινή, αλλά και να καταβάλει αποζημίωση στην Italpizza.
Με λίγα λόγια, η Italpizza και κάθε Italpizza, είναι το κράτος, το δίκιο της εταιρίας γίνεται δίκιο του κράτους.

https://www.infoaut.org/precariato-soci ... -come-tale
Λαέ μη σφίξεις άλλο το ζωνάρι

Τέμπη: Το πένθος είναι ταξικό και του λαού μαράζι

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Φιλοσοφία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών