Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Φιλοσοφικά ερωτήματα και σκέψεις.
neon imposter
Δημοσιεύσεις: 2826
Εγγραφή: 05 Αύγ 2022, 11:16
Phorum.gr user: neon imposter

Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από neon imposter » 27 Σεπ 2022, 10:40

Με αφορμή τη συζήτηση περί Σωκράτους και των γνώσεων που είχε, δεν είχε, απέκτησε, δεν είχε νόημα να αποκτήσει κλπ. παραθέτω το νήμα αυτού του τύπου για το Μπουβάρ και Πεκυσέ του Φλωμπέρ, βιβλίο που πραγματεύεται τη ματαιότητα της απόκτησης γνώσεων και το οποίο έμεινε ανολοκλήρωτο, κάπως ειρωνικά θα έλεγε κανείς



Το Μπουβάρ και Πεκυσέ κυκλοφορεί στην Ελληνική, βλέπω, από Πόλις και Ηριδανό - το είχα διαβάσει από Ηριδανό.

Μου είχε μείνει η σκηνή που προσπάθησαν να κάνουν medium μια γραία και την έκαναν τελικά αλκοολική.

Ωραίο ανάγνωσμα

Άβαταρ μέλους
Stalker
Δημοσιεύσεις: 5655
Εγγραφή: 17 Μάιος 2018, 08:36
Phorum.gr user: CTAΛKEP

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Stalker » 27 Σεπ 2022, 11:44

Τέτοιες αναζητήσεις φαίνεται να αρμόζουν περισσότερο σε εποχές που η επιστημονική μέθοδος ήταν σε πιο εμβρυακό στάδιο, με την έλλειψη τεχνολογικών μέσων να αφήνει πολύ περισσότερο χώρο για φιλοσοφική διείσδυση.

Θα είχε ενδιαφέρον να σημειωνόταν τι είδους αντιφάσεις εντόπιζαν οι πρωταγωνιστές στα πεδία που έμπλεκαν, μήπως ξεδιαλύνει μια ιδέα παραπάνω που το πήγαινε ο συγγραφέας σε σχέση με αυτά που σημειώνονται για την γνώση σαν θέμα αισθητικής και τον ρόλο των υποτιθέμενων εγγενών τάσεων.
If reality is the sum of our perceptions, to acquire more varying points of view is to acquire, literally, more reality

neon imposter
Δημοσιεύσεις: 2826
Εγγραφή: 05 Αύγ 2022, 11:16
Phorum.gr user: neon imposter

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από neon imposter » 27 Σεπ 2022, 13:28

Stalker έγραψε:
27 Σεπ 2022, 11:44
Τέτοιες αναζητήσεις φαίνεται να αρμόζουν περισσότερο σε εποχές που η επιστημονική μέθοδος ήταν σε πιο εμβρυακό στάδιο, με την έλλειψη τεχνολογικών μέσων να αφήνει πολύ περισσότερο χώρο για φιλοσοφική διείσδυση.

Θα είχε ενδιαφέρον να σημειωνόταν τι είδους αντιφάσεις εντόπιζαν οι πρωταγωνιστές στα πεδία που έμπλεκαν, μήπως ξεδιαλύνει μια ιδέα παραπάνω που το πήγαινε ο συγγραφέας σε σχέση με αυτά που σημειώνονται για την γνώση σαν θέμα αισθητικής και τον ρόλο των υποτιθέμενων εγγενών τάσεων.
Εντύπωση μου έκανε που γράφει (νομίζω αυτός το γράφει στο νήμα του) ότι ο Φλωμπέρ διάβασε πάρα πολύ, σε όλα τα πεδία που καλύπτουν οι έρευνες των δύο δακτυλογράφων (typists λέει απ ό,τι θυμάμαι), για να γράψει το μυθιστόρημα.

Χμ

Ok, τι και πόσο διάβασε είναι ένα ζήτημα. Π.χ., αν το έγραφε το 2000, θα εντρυφούσε στην πυρηνική φυσική π.χ.; Το βρίσκω λίγο δύσκολο.

Δεχόμαστε ότι διάβασε - το μυθιστόρημα γράφεται το 1881 - τη χρονιά εκείνη πεθαίνει ο Ντοστογιέφσκι.

Για τον Ντοστογιέφσκι γνωρίζουμε ότι έγραφε τα μυθιστορήματα σε συνέχειες, κ δημοσιεύονται σε εφημερίδες κλπ (αυτός είναι ο τρόπος που έγραφαν αρκετοί εκείνοι την εποχή). Δλδ δεν είχε καν τον χρόνο για proofreading. Ο Ντοστογιέφσκι διάβαζε εφημερίδες κυρίως και σημείωνε τα άρθρα που τον ενδιέφεραν. Δεν νομίζω να εντρυφούσε - προτιμούσε το Μπάντεν Μπάντεν και το καζίνο.

Θέλω να πω, αυτό το erudition που προβάλλει για τον Φλωμπέρ είναι λίγο... too much. Βέβαια, ο Ντοστογιέφσκι ήταν μεγαλοφυία, και touched by the hand of God, είχε και την ιερά νόσο.

Θα μπορούσε να πει - αφού διάβασε ο Φλωμπέρ αρκετά και βλέποντας τη ματαιότητα των ανθρωπίνων εγχειρημάτων αποφάσισε να τα σατιρίσει.

Δλδ το διάβασμα πάνω σε διάφορα πεδία επιστημονικής γνώσης ήταν η αφορμή για να σατιρίσει την ανθρώπινη προσπάθεια - όχι η απόφαση του να σατιρίσει την ανθρώπινη προσπάθεια η αφορμή για να διαβάσει πάνω στα διάφορα πεδία.

Άβαταρ μέλους
έργο_μακέτο
Δημοσιεύσεις: 4286
Εγγραφή: 22 Σεπ 2021, 23:19
Phorum.gr user: έργο μακέτο

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από έργο_μακέτο » 27 Σεπ 2022, 13:34

Έγω γράψει ένα άρθρο που πραγματεύεται το ζήτημα της ακαθοριστίας του όντος. Αν θες να ρήξεις μια ματιά.
https://penadiafyghs.blogspot.com/2022/ ... 2.html?m=1
- Have you been to Samos ?
- Yes, I was one of the first.
- No, you have not been to Samos!
- Yes I have!
- Look, you are not here today to insult me.

neon imposter
Δημοσιεύσεις: 2826
Εγγραφή: 05 Αύγ 2022, 11:16
Phorum.gr user: neon imposter

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από neon imposter » 27 Σεπ 2022, 13:37

έργο_μακέτο έγραψε:
27 Σεπ 2022, 13:34
Έγω γράψει ένα άρθρο που πραγματεύεται το ζήτημα της ακαθοριστίας του όντος. Αν θες να ρήξεις μια ματιά.
https://penadiafyghs.blogspot.com/2022/ ... 2.html?m=1
Thanks θα το δω :smt023

neon imposter
Δημοσιεύσεις: 2826
Εγγραφή: 05 Αύγ 2022, 11:16
Phorum.gr user: neon imposter

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από neon imposter » 27 Σεπ 2022, 13:54

Ωραίο κατατοπιστικό κείμενο.

Ωραία και η χρήση του δάσους που είναι ένα σύμβολο το οποίο μπορεί να έχει άπειρες χρήσεις, από το Ξέφωτο του Δάντη ως το Forest των Cure, και το οποίο υπό μία έννοια οδηγεί στην πρωταρχική εκπεσούσα ανθρώπινη κατάσταση.

Μου άρεσε ιδιαίτερα η φράση

" Τα εργαλεία της νόησης είναι σχήματα τα οποία χρησιμοποιεί ο άνθρωπος για να δώσει ένα νόημα στο χάος και την απροσδιοριστία των αισθητηριακών δεδομένων"

καθώς μου θύμισε το "σχήματα λόγου" και δυνατή αντιπαραβολή τους με "σχήματα νόησης," δλδ επιστροφή στο ερώτημα Does the mind rule the tongue or does the tongue rule the mind για να παραφράσουμε τον Moz.

Γενικότερα, το κείμενο με παρέπεμψε στη μεγαλειώδη φράση που διατυπώνει ο Judge Holden στο Blood Meridian,

Whatever in creation exists without my knowledge exists without my consent

(Μάλιστα, ειρωνεία, βλέπω ότι η φράση που ακολουθεί τη συγκεκριμένη φράση είναι αυτή - He looked about at the dark forest in which they were bivouacked)

Άβαταρ μέλους
έργο_μακέτο
Δημοσιεύσεις: 4286
Εγγραφή: 22 Σεπ 2021, 23:19
Phorum.gr user: έργο μακέτο

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από έργο_μακέτο » 27 Σεπ 2022, 14:10

neon imposter έγραψε:
27 Σεπ 2022, 13:54
Ωραίο κατατοπιστικό κείμενο.

Ωραία και η χρήση του δάσους που είναι ένα σύμβολο το οποίο μπορεί να έχει άπειρες χρήσεις, από το Ξέφωτο του Δάντη ως το Forest των Cure, και το οποίο υπό μία έννοια οδηγεί στην πρωταρχική εκπεσούσα ανθρώπινη κατάσταση.

Μου άρεσε ιδιαίτερα η φράση

" Τα εργαλεία της νόησης είναι σχήματα τα οποία χρησιμοποιεί ο άνθρωπος για να δώσει ένα νόημα στο χάος και την απροσδιοριστία των αισθητηριακών δεδομένων"

καθώς μου θύμισε το "σχήματα λόγου" και δυνατή αντιπαραβολή τους με "σχήματα νόησης," δλδ επιστροφή στο ερώτημα Does the mind rule the tongue or does the tongue rule the mind για να παραφράσουμε τον Moz.

Γενικότερα, το κείμενο με παρέπεμψε στη μεγαλειώδη φράση που διατυπώνει ο Judge Holden στο Blood Meridian,

Whatever in creation exists without my knowledge exists without my consent

(Μάλιστα, ειρωνεία, βλέπω ότι η φράση που ακολουθεί τη συγκεκριμένη φράση είναι αυτή - He looked about at the dark forest in which they were bivouacked)
Θα το ψάξω.
- Have you been to Samos ?
- Yes, I was one of the first.
- No, you have not been to Samos!
- Yes I have!
- Look, you are not here today to insult me.

Άβαταρ μέλους
έργο_μακέτο
Δημοσιεύσεις: 4286
Εγγραφή: 22 Σεπ 2021, 23:19
Phorum.gr user: έργο μακέτο

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από έργο_μακέτο » 27 Σεπ 2022, 14:16

neon imposter έγραψε:
27 Σεπ 2022, 13:54
Ωραίο κατατοπιστικό κείμενο.

Ωραία και η χρήση του δάσους που είναι ένα σύμβολο το οποίο μπορεί να έχει άπειρες χρήσεις, από το Ξέφωτο του Δάντη ως το Forest των Cure, και το οποίο υπό μία έννοια οδηγεί στην πρωταρχική εκπεσούσα ανθρώπινη κατάσταση.
Δεν το είχα σκεφτεί κι ετσί. Το δάσος είναι μια αλληγορία για τον άγνωστο και ασκιαγράφητο εξωτερικό κόσμο του ανθρώπου. Το χρησιμοποίησα επειδή έχει ένα μεγάλο αριθμό ζώων και φυτών, τα οποία διαμορφώνουν ένα χαοτικό οικοσύστημα, όσο χαοτική και η πρωτογενής εμπειρία του ανθρώπου. Το σπίτι κατά μεσής του δάσους συμβολίζει το μυαλό του ανθρώπου. Ζεστό και φιλόξενο, εγκλωβισμένο όμως μέσα σ'αυτό το δάσος.
- Have you been to Samos ?
- Yes, I was one of the first.
- No, you have not been to Samos!
- Yes I have!
- Look, you are not here today to insult me.

neon imposter
Δημοσιεύσεις: 2826
Εγγραφή: 05 Αύγ 2022, 11:16
Phorum.gr user: neon imposter

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από neon imposter » 27 Σεπ 2022, 14:31

έργο_μακέτο έγραψε:
27 Σεπ 2022, 14:16
neon imposter έγραψε:
27 Σεπ 2022, 13:54
Ωραίο κατατοπιστικό κείμενο.

Ωραία και η χρήση του δάσους που είναι ένα σύμβολο το οποίο μπορεί να έχει άπειρες χρήσεις, από το Ξέφωτο του Δάντη ως το Forest των Cure, και το οποίο υπό μία έννοια οδηγεί στην πρωταρχική εκπεσούσα ανθρώπινη κατάσταση.
Δεν το είχα σκεφτεί κι ετσί. Το δάσος είναι μια αλληγορία για τον άγνωστο και ασκιαγράφητο εξωτερικό κόσμο του ανθρώπου. Το χρησιμοποίησα επειδή έχει ένα μεγάλο αριθμό ζώων και φυτών, τα οποία διαμορφώνουν ένα χαοτικό οικοσύστημα, όσο χαοτική και η πρωτογενής εμπειρία του ανθρώπου. Το σπίτι κατά μεσής του δάσους συμβολίζει το μυαλό του ανθρώπου. Ζεστό και φιλόξενο, εγκλωβισμένο όμως μέσα σ'αυτό το δάσος.
Σαφώς. Απλώς, πιστεύω το ίδιο άγνωστος και ασκιαγράφητος είναι ο εσωτερικός κόσμος του ανθρώπου. Και το ίδιο χαοτικό το μυαλό του. Γι' αυτό, το σπίτι στη μέση του δάσους μπορεί να είναι κ το ζαχαρωτό σπίτι μίας κανιβάλου μάγισσας. Δλδ καμιά φορά το δάσος και το πυκνό σκοτάδι του ίσως να είναι πολύ πιο αθώο από το σπιτάκι στο κέντρο του.

Κατά τ' άλλα, πάντα μου άρεσε η φράση του Pound, "aram nemus vult" , το άλσος θέλει τον βωμό του, που αναφέρει στα Cantos. Τότε ίσως γίνει ζεστό το δάσος.


Άβαταρ μέλους
έργο_μακέτο
Δημοσιεύσεις: 4286
Εγγραφή: 22 Σεπ 2021, 23:19
Phorum.gr user: έργο μακέτο

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από έργο_μακέτο » 27 Σεπ 2022, 14:39

neon imposter έγραψε:
27 Σεπ 2022, 14:31
έργο_μακέτο έγραψε:
27 Σεπ 2022, 14:16
neon imposter έγραψε:
27 Σεπ 2022, 13:54
Ωραίο κατατοπιστικό κείμενο.

Ωραία και η χρήση του δάσους που είναι ένα σύμβολο το οποίο μπορεί να έχει άπειρες χρήσεις, από το Ξέφωτο του Δάντη ως το Forest των Cure, και το οποίο υπό μία έννοια οδηγεί στην πρωταρχική εκπεσούσα ανθρώπινη κατάσταση.
Δεν το είχα σκεφτεί κι ετσί. Το δάσος είναι μια αλληγορία για τον άγνωστο και ασκιαγράφητο εξωτερικό κόσμο του ανθρώπου. Το χρησιμοποίησα επειδή έχει ένα μεγάλο αριθμό ζώων και φυτών, τα οποία διαμορφώνουν ένα χαοτικό οικοσύστημα, όσο χαοτική και η πρωτογενής εμπειρία του ανθρώπου. Το σπίτι κατά μεσής του δάσους συμβολίζει το μυαλό του ανθρώπου. Ζεστό και φιλόξενο, εγκλωβισμένο όμως μέσα σ'αυτό το δάσος.
Σαφώς. Απλώς, πιστεύω το ίδιο άγνωστος και ασκιαγράφητος είναι ο εσωτερικός κόσμος του ανθρώπου. Και το ίδιο χαοτικό το μυαλό του. Γι' αυτό, το σπίτι στη μέση του δάσους μπορεί να είναι κ το ζαχαρωτό σπίτι μίας κανιβάλου μάγισσας. Δλδ καμιά φορά το δάσος και το πυκνό σκοτάδι του ίσως να είναι πολύ πιο αθώο από το σπιτάκι στο κέντρο του.

Κατά τ' άλλα, πάντα μου άρεσε η φράση του Pound, "aram nemus vult" , το άλσος θέλει τον βωμό του, που αναφέρει στα Cantos. Τότε ίσως γίνει ζεστό το δάσος.

Ωραίο αυτό.

Στην περίπτωση των ανθρώπων με αδιάγνωστη σχιζοφρένεια η με κάποια αυτοκαταστροφική διαταραχή θα μπορούσε να ισχύει.
- Have you been to Samos ?
- Yes, I was one of the first.
- No, you have not been to Samos!
- Yes I have!
- Look, you are not here today to insult me.

neon imposter
Δημοσιεύσεις: 2826
Εγγραφή: 05 Αύγ 2022, 11:16
Phorum.gr user: neon imposter

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από neon imposter » 27 Σεπ 2022, 14:43

Να σου πω την αλήθεια περισσότερο τους απολύτως λογικούς φοβάμαι. Όπως έλεγε π.χ. και ο Τσέστερτον αναφερόμενος στη Γαλλική Επανάσταση, οι Γάλλοι είναι αρκετά επίφοβοι επειδή το τραβάνε πάντα ως τα άκρα (η φράση jusqu'au-boutiste σε αυτούς συναντάται, ο "τραβών ως τα άκρα" τεσπά).

Ο Ροβεσπιέρος, κάπου είχα διαβάσει, έκανε τα πάντα στο όνομα της Λογικής

Άβαταρ μέλους
έργο_μακέτο
Δημοσιεύσεις: 4286
Εγγραφή: 22 Σεπ 2021, 23:19
Phorum.gr user: έργο μακέτο

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από έργο_μακέτο » 27 Σεπ 2022, 14:55

neon imposter έγραψε:
27 Σεπ 2022, 14:43
Να σου πω την αλήθεια περισσότερο τους απολύτως λογικούς φοβάμαι. Όπως έλεγε π.χ. και ο Τσέστερτον αναφερόμενος στη Γαλλική Επανάσταση, οι Γάλλοι είναι αρκετά επίφοβοι επειδή το τραβάνε πάντα ως τα άκρα (η φράση jusqu'au-boutiste σε αυτούς συναντάται, ο "τραβών ως τα άκρα" τεσπά).

Ο Ροβεσπιέρος, κάπου είχα διαβάσει, έκανε τα πάντα στο όνομα της Λογικής
Η λογική από μόνη της είναι μια δευτερογενής ψυχική δύναμη. Έχει εργαλειακό ρόλο στην οργάνωση της ψυχικής ζωής. Συνεπώς, όταν η λογική δρα ως κανίβαλος εις βάρος των συναισθημάτων και των αξιών του ανθρώπου αυτού η άλλων κάποια διαστροφή υπάρχει πιο κάτω.

Ας δούμε για παράδειγμα το αρχέτυπο του διεστραμμένου επιστήμονα που βρίσκεται όλη μέρα σε ένα υπόγειο εργαστήριο και δοκιμάζει δηλητηριώδη υγρά γελώντας σατανικά κάθε φορά που λαμβάνει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Κάτι σαν ένας Δρακουμέλ που θέλει να εξολοθρεύσει τα απανταχού στρουμφάκια. Κάποια διαστροφή υπάρχει στον ψυχισμό αυτού του ανθρώπου. Δεν πολύ ρεαλιστικό αυτό το αρχέτυπο αλλά αποτελεί δείγμα για το πόσο καταστροφικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι νοητικές δυνατότητες ενός ανθρώπου.
- Have you been to Samos ?
- Yes, I was one of the first.
- No, you have not been to Samos!
- Yes I have!
- Look, you are not here today to insult me.

neon imposter
Δημοσιεύσεις: 2826
Εγγραφή: 05 Αύγ 2022, 11:16
Phorum.gr user: neon imposter

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από neon imposter » 27 Σεπ 2022, 15:18

έργο_μακέτο έγραψε:
27 Σεπ 2022, 14:55
neon imposter έγραψε:
27 Σεπ 2022, 14:43
Να σου πω την αλήθεια περισσότερο τους απολύτως λογικούς φοβάμαι. Όπως έλεγε π.χ. και ο Τσέστερτον αναφερόμενος στη Γαλλική Επανάσταση, οι Γάλλοι είναι αρκετά επίφοβοι επειδή το τραβάνε πάντα ως τα άκρα (η φράση jusqu'au-boutiste σε αυτούς συναντάται, ο "τραβών ως τα άκρα" τεσπά).

Ο Ροβεσπιέρος, κάπου είχα διαβάσει, έκανε τα πάντα στο όνομα της Λογικής
Η λογική από μόνη της είναι μια δευτερογενής ψυχική δύναμη. Έχει εργαλειακό ρόλο στην οργάνωση της ψυχικής ζωής. Συνεπώς, όταν η λογική δρα ως κανίβαλος εις βάρος των συναισθημάτων και των αξιών του ανθρώπου αυτού η άλλων κάποια διαστροφή υπάρχει πιο κάτω.

Ας δούμε για παράδειγμα το αρχέτυπο του διεστραμμένου επιστήμονα που βρίσκεται όλη μέρα σε ένα υπόγειο εργαστήριο και δοκιμάζει δηλητηριώδη υγρά γελώντας σατανικά κάθε φορά που λαμβάνει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Κάτι σαν ένας Δρακουμέλ που θέλει να εξολοθρεύσει τα απανταχού στρουμφάκια. Κάποια διαστροφή υπάρχει στον ψυχισμό αυτού του ανθρώπου. Δεν πολύ ρεαλιστικό αυτό το αρχέτυπο αλλά αποτελεί δείγμα για το πόσο καταστροφικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι νοητικές δυνατότητες ενός ανθρώπου.
Πολύ σωστά. Για να συμπληρώσω, θυμήθηκα τη φράση Mettre la charrue avant les boeufs - βάζουμε το άροτρο μπροστά από τα βόδια, και για να τη χρησιμοποιήσω ως βάση για μία εικόνα, η λογική είναι το άροτρο, τα βόδια εμείς (κανένα pun intended), ο επιστήμονας ο όνος (pun intended) που μπαίνει μπροστά από το άροτρο πλήρης έπαρσης για να καθοδηγήσει τα ζώα που έχει βάλει από πίσω.

Είναι γοητευτική η εικόνα ενός αυτιστικού επιστήμονα κλεισμένου στον γυάλινο πύργο του, αλλά είναι το ίδιο επικίνδυνη με εκείνη του ζώου που είναι πιο ίσου από τα υπόλοιπα.

Η φάρμα αυτή είναι γεμάτη μιζέρια


Άβαταρ μέλους
ksk
Δημοσιεύσεις: 10047
Εγγραφή: 15 Απρ 2018, 12:10
Phorum.gr user: ksk
Τοποθεσία: Στην ομορφοτερη χωρα του κοσμου, στην Ελλαδα μας

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ksk » 27 Σεπ 2022, 16:08

neon imposter έγραψε:
27 Σεπ 2022, 10:40
Με αφορμή τη συζήτηση περί Σωκράτους και των γνώσεων που είχε, δεν είχε, απέκτησε, δεν είχε νόημα να αποκτήσει κλπ. παραθέτω το νήμα αυτού του τύπου για το Μπουβάρ και Πεκυσέ του Φλωμπέρ, βιβλίο που πραγματεύεται τη ματαιότητα της απόκτησης γνώσεων και το οποίο έμεινε ανολοκλήρωτο, κάπως ειρωνικά θα έλεγε κανείς



Το Μπουβάρ και Πεκυσέ κυκλοφορεί στην Ελληνική, βλέπω, από Πόλις και Ηριδανό - το είχα διαβάσει από Ηριδανό.

Μου είχε μείνει η σκηνή που προσπάθησαν να κάνουν medium μια γραία και την έκαναν τελικά αλκοολική.

Ωραίο ανάγνωσμα
Ο τίτλος νηματοθετη μου είναι παραπλανητικός...
Το θέμα σου τελικά πραγματεύεται την ματαιότητα ‘η το πεπερασμενο της ανθρώπινης γνώσης;
Υ.Γ Υπάρχει περίπτωση να γίνει κάποιος διαμέσο χωρίς να έχει το χάρισμα;
Δλδ είναι επίκτητο;
Παρατηρητής...

Άβαταρ μέλους
ksk
Δημοσιεύσεις: 10047
Εγγραφή: 15 Απρ 2018, 12:10
Phorum.gr user: ksk
Τοποθεσία: Στην ομορφοτερη χωρα του κοσμου, στην Ελλαδα μας

Re: Περί του πεπερασμένου των ανθρωπίνων γνώσεων κλπ.

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ksk » 27 Σεπ 2022, 16:14

neon imposter έγραψε:
27 Σεπ 2022, 13:28
Stalker έγραψε:
27 Σεπ 2022, 11:44
Τέτοιες αναζητήσεις φαίνεται να αρμόζουν περισσότερο σε εποχές που η επιστημονική μέθοδος ήταν σε πιο εμβρυακό στάδιο, με την έλλειψη τεχνολογικών μέσων να αφήνει πολύ περισσότερο χώρο για φιλοσοφική διείσδυση.

Θα είχε ενδιαφέρον να σημειωνόταν τι είδους αντιφάσεις εντόπιζαν οι πρωταγωνιστές στα πεδία που έμπλεκαν, μήπως ξεδιαλύνει μια ιδέα παραπάνω που το πήγαινε ο συγγραφέας σε σχέση με αυτά που σημειώνονται για την γνώση σαν θέμα αισθητικής και τον ρόλο των υποτιθέμενων εγγενών τάσεων.
Εντύπωση μου έκανε που γράφει (νομίζω αυτός το γράφει στο νήμα του) ότι ο Φλωμπέρ διάβασε πάρα πολύ, σε όλα τα πεδία που καλύπτουν οι έρευνες των δύο δακτυλογράφων (typists λέει απ ό,τι θυμάμαι), για να γράψει το μυθιστόρημα.

Χμ

Ok, τι και πόσο διάβασε είναι ένα ζήτημα. Π.χ., αν το έγραφε το 2000, θα εντρυφούσε στην πυρηνική φυσική π.χ.; Το βρίσκω λίγο δύσκολο.

Δεχόμαστε ότι διάβασε - το μυθιστόρημα γράφεται το 1881 - τη χρονιά εκείνη πεθαίνει ο Ντοστογιέφσκι.

Για τον Ντοστογιέφσκι γνωρίζουμε ότι έγραφε τα μυθιστορήματα σε συνέχειες, κ δημοσιεύονται σε εφημερίδες κλπ (αυτός είναι ο τρόπος που έγραφαν αρκετοί εκείνοι την εποχή). Δλδ δεν είχε καν τον χρόνο για proofreading. Ο Ντοστογιέφσκι διάβαζε εφημερίδες κυρίως και σημείωνε τα άρθρα που τον ενδιέφεραν. Δεν νομίζω να εντρυφούσε - προτιμούσε το Μπάντεν Μπάντεν και το καζίνο.

Θέλω να πω, αυτό το erudition που προβάλλει για τον Φλωμπέρ είναι λίγο... too much. Βέβαια, ο Ντοστογιέφσκι ήταν μεγαλοφυία, και touched by the hand of God, είχε και την ιερά νόσο.

Θα μπορούσε να πει - αφού διάβασε ο Φλωμπέρ αρκετά και βλέποντας τη ματαιότητα των ανθρωπίνων εγχειρημάτων αποφάσισε να τα σατιρίσει.

Δλδ το διάβασμα πάνω σε διάφορα πεδία επιστημονικής γνώσης ήταν η αφορμή για να σατιρίσει την ανθρώπινη προσπάθεια - όχι η απόφαση του να σατιρίσει την ανθρώπινη προσπάθεια η αφορμή για να διαβάσει πάνω στα διάφορα πεδία.
Οκ...ιερά νουσος...δλδ επιληψία...μάλιστα πες την έτσι λοιπόν και αφήστε την Ιερά Νουσο ήσυχη.
Παρατηρητής...

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Φιλοσοφία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών