Καλώς ήρθατε στο Phorum.com.gr Είμαστε εδώ πολλά ενεργά μέλη της διαδικτυακής κοινότητας του Phorum.gr που έκλεισε. Σας περιμένουμε όλους! https://www.phorum.com.gr/
Ο καθένας έχει μια τιμή για να εξαγοραστεί (κοινώς, να πουληθεί) και να αρθούν οι αντιστάσεις του για να διαπράξει το "κακό".
Επιπλέον παίζει ρόλο η διάρκεια της έκθεσης στην ανηθικότητα και στη διαφθορά. Κάποιος που βρίσκεται σε θέση εξουσίας και βομβαρδίζεται από δεκάδες ευκαιρίες για διαφθορά, είναι ηθικός για τις εκατομμύρια χρονικές στιγμές που δεν θα υποκύψει, αλλά ανήθικος για τις μία-δύο φορές που θα υποκύψει και τελικά θα γίνει το κακό.
Ο άνθρωπος είναι κατά βάθος εγωιστικό ον. Ακόμη και η αλληλεγγύη ή η συνεργασία υπάρχουν για να ωφελήσουν μακροπρόθεσμα το άτομο.
Δηλαδή, από ένα ποσό και πάνω θα σκότωνες όποιον σού υποδείκνυαν, χωρίς να έχεις καμμία σχέση μαζί του και χωρίς να τον γνωρίζεις; Εννοείται ότι σου εξασφάλιζαν πως δεν θα σε συλλάβουν.
Ο καθένας έχει μια τιμή για να εξαγοραστεί (κοινώς, να πουληθεί) και να αρθούν οι αντιστάσεις του για να διαπράξει το "κακό".
Επιπλέον παίζει ρόλο η διάρκεια της έκθεσης στην ανηθικότητα και στη διαφθορά. Κάποιος που βρίσκεται σε θέση εξουσίας και βομβαρδίζεται από δεκάδες ευκαιρίες για διαφθορά, είναι ηθικός για τις εκατομμύρια χρονικές στιγμές που δεν θα υποκύψει, αλλά ανήθικος για τις μία-δύο φορές που θα υποκύψει και τελικά θα γίνει το κακό.
Ο άνθρωπος είναι κατά βάθος εγωιστικό ον. Ακόμη και η αλληλεγγύη ή η συνεργασία υπάρχουν για να ωφελήσουν μακροπρόθεσμα το άτομο.
Δηλαδή, από ένα ποσό και πάνω θα σκότωνες όποιον σού υποδείκνυαν, χωρίς να έχεις καμμία σχέση μαζί του και χωρίς να τον γνωρίζεις; Εννοείται ότι σου εξασφάλιζαν πως δεν θα σε συλλάβουν.
Οι περισσότεροι με ένα δεκαψήφιο ποσό, θα σκότωναν και τη μάνα τους.
η ηθική του ατόμου δεν είναι εν κενώ, διαμορφώνεται σε ιστορικό πλαίσιο. Στις ταξικές κοινωνίες πάντως παράγεται εκμεταλλευτική ηθική, κυριαρχεί γενικά η ηθική της εκάστοτε κυρίαρχης τάξης που επειδή κυριαρχεί στην οικονομία (εκεί που οι άνθρωποι βιοπορίζονται) διαχέει την ηθική της στα υπόλοιπα κοινωνικά στρώματα. Όταν οι καπιταλιστές ανταγωνίζονται μεταξύ τους για μερίδια αγοράς, πωλήσεις, πελάτες κτλπ διαχέουν τον ανταγωνισμός τους και στους εργάτες και σε όλες τις σφαίρες της κοινωνικής ζωής.
εδώ μια ιδέα:
Θα ξαναβάλω αυτό απόσπασμα και νομίζω φωτίζει πως η οικονομική βάση αναπλαθει την κοινωνική συνείδηση και την ατομική ψυχολογια
Απόσπασμα από τη συμβολή της Κατερίνας Γεράκη στον προσυνεδριακό διάλογο του 21ου συνεδριου του κκε
[...]
Το ζήτημα έχει βαθιές ιδεολογικές ρίζες. Σχετίζεται με την αντανάκλαση του οικονομικού ανταγωνισμού στη συνείδηση, τη μεταφυσική ανάλυση της κοινωνίας ως άθροισμα των ξεχωριστών ατόμων, τα οποία διατηρούν τάχα τον δικό τους «ζωτικό χώρο» που δεν πρέπει να παραβιάζεται. Ετσι, τα άλλα άτομα δεν είναι «συγκοινωνοί» ή συνάδελφοι, αλλά ξένοι, ανταγωνιστές, οιονεί εχθροί. Στην καλύτερη περίπτωση, τα ξεχωριστά άτομα αναπτύσσουν μεταξύ τους κάποια «συναλλαγή» - «ανταλλαγή». Τα πάντα μπορούν να μπουν στην αγορά, όπως ακόμα και η αξιοπρέπεια σε ένα τηλεπαιχνίδι «survivor», το σώμα στην πορνεία (δικαίωμα της αυτοδιάθεσής του)!
Κατερίνα Γεράκη
Μέλος του Τμήματος Δικαιοσύνης και Λαϊκών Ελευθεριών της ΚΕ του ΚΚΕ
Ας δούμε το ζήτημα σε περιπτώσεις μικρότερης διαφθοράς. Για παράδειγμα μια οικογένεια που κάνει ρουσφέτι για να διοριστεί το παιδί στο δημόσιο, η για να πάρει καλή μετάθεση κοντά στο σπίτι κατά τη στρατιωτική θητεία. Πολλοί είναι αυτοί που θα αποδοκιμάσουν αυτή την εύνοια των θεσμων απέναντι στα προνομιούχα άτομα αλλά αυτό το κάνουν επειδή βάσει αρχής και δεοντολογικά είναι κατά της ευνοιοκρατίας σε κάθε περίπτωση ή επειδή έτυχε να μην έχουν αυτοί τα μέσα για να ευνοηθούν κι άρα φθονούν συνειδητοποιόντας πως λόγω της έλλειψης προνομίων μειωνεκτούν στον "ανταγωνισμό".
το μόνο που χρειάζεται είναι μια νύχτα ala Purge και τότε θα φανεί η πραγματική φύση όλων μας.
Δηλαδή; Θυμάμαι μια σχετική ταινία αλλά δεν ξέρω αν είναι αυτό που εννοείς.
είναι δυο τρεις από δαύτες, στις οποίες για μια νύχτα δεν ισχύουν οι νόμοι και μπορείς να σκοτώσεις όσους και όπως θέλεις. ακόμη και για πλάκα.
Ναι, όλες έχουν πάνω κάτω το ίδιο θέμα. Και -για μένα τουλάχιστον- έχει ενδιαφέρον το στοιχείο της πολιτικής βούλησης, που μέσω μιας επιτρεπόμενης και ακραίας εκτόνωσης, αποφορτίζει την κοινωνική ένταση, προσφέροντας μια προσωρινή/προσωπική δικαίωση στον "λαό που βράζει". Του χρόνου πάλι.
Ας δούμε το ζήτημα σε περιπτώσεις μικρότερης διαφθοράς. Για παράδειγμα μια οικογένεια που κάνει ρουσφέτι για να διοριστεί το παιδί στο δημόσιο, η για να πάρει καλή μετάθεση κοντά στο σπίτι κατά τη στρατιωτική θητεία. Πολλοί είναι αυτοί που θα αποδοκιμάσουν αυτή την εύνοια των θεσμων απέναντι στα προνομιούχα άτομα αλλά αυτό το κάνουν επειδή βάσει αρχής και δεοντολογικά είναι κατά της ευνοιοκρατίας σε κάθε περίπτωση ή επειδή έτυχε να μην έχουν αυτοί τα μέσα για να ευνοηθούν κι άρα φθονούν συνειδητοποιόντας πως λόγω της έλλειψης προνομίων μειωνεκτούν στον "ανταγωνισμό".
Ας δούμε το ζήτημα σε περιπτώσεις μικρότερης διαφθοράς. Για παράδειγμα μια οικογένεια που κάνει ρουσφέτι για να διοριστεί το παιδί στο δημόσιο, η για να πάρει καλή μετάθεση κοντά στο σπίτι κατά τη στρατιωτική θητεία. Πολλοί είναι αυτοί που θα αποδοκιμάσουν αυτή την εύνοια των θεσμων απέναντι στα προνομιούχα άτομα αλλά αυτό το κάνουν επειδή βάσει αρχής και δεοντολογικά είναι κατά της ευνοιοκρατίας σε κάθε περίπτωση ή επειδή έτυχε να μην έχουν αυτοί τα μέσα για να ευνοηθούν κι άρα φθονούν συνειδητοποιόντας πως λόγω της έλλειψης προνομίων μειωνεκτούν στον "ανταγωνισμό".
η συντριπτική πλειοψηφία το κάνει για το δεύτερο
ο ίδιος ο ανταγωνισμός είναι ζωώδες κατάλοιπο στην ανθρώπινη κοινωνία. Στο έργο του Ενγκελς "η κατασταση της εργατικής τάξης στην αγγλία" αναφέρεται πως οι άγγλοι αστοι κουνούσαν το δάχτυλο στο προλεταριάτο των ορυχείων γιατί είχαν πολλά παιδιά εκτός γάμου ενω στις στενές στοές έβαζαν ημίγυμνους έφηβους και έφηβες να μεταφέρουν τα ορυκτά από τις στενωπούς. Τους είχαν δηλαδή σαν ζώα στοιβαγμένα και το έπαιζαν ηθικά ανώτεροι γιατί η εργατική τάξη συμπεριφερόταν κτηνωδώς και είχε ηθική κατάπτωση.
Re: Ο μέσος άνθρωπος είναι φύσει ηθικός ;
Δημοσιεύτηκε: 16 Μαρ 2024, 14:10
από O I
Πάντως σε σταθερό κοινωνικό πλαίσιο οι άνθρωποι είμαστε φύση ηθικοί, αν εννοούμε όλοι με την ίδια έννοια το "ηθικό".