Σελίδα 1 από 3

Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 29 Μαρ 2025, 01:49
από Γιαννης- μελβουρνη
Ανοίγω αυτό το θέμα με αφορμή ένα προσωπικό βίωμα που με προβλημάτισε βαθιά — και συνεχίζει να με απασχολεί.

Μιλάμε συνεχώς για «κατανόηση». Να καταλάβουμε τον άλλον, να εξηγήσουμε τι εννοούμε, να συμφωνήσουμε ή να διαφωνήσουμε. Αλλά τελικά μπορούμε στ’ αλήθεια να καταλάβουμε ο ένας τον άλλον; Ή απλώς νομίζουμε ότι καταλαβαίνουμε;

Κάθε φορά που μιλάμε, χρησιμοποιούμε λέξεις. Αλλά τι σημαίνουν αυτές οι λέξεις για τον άλλον; Πόσο κοντά είναι αυτό που εννοώ εγώ με αυτό που φαντάζεται εκείνος; Μπορεί άραγε ποτέ η κατανόηση να είναι αντικειμενική, ή είναι πάντα δεμένη με τις προσωπικές εμπειρίες, τα βιώματα και τα φίλτρα του καθενός;

Για να σας βάλω στο πνεύμα, ξεκινάω με μια μικρή ιστορία από τη ζωή μου. Δεν είναι τίποτα σπουδαίο. Απλώς δείχνει πόσο σχετικό, αβέβαιο — και καμιά φορά γελοίο — είναι να προσπαθούμε να μεταδώσουμε μια σκέψη μας και να περιμένουμε να κατανοηθεί όπως τη νιώθουμε εμείς.


Παλιά…

Όταν διάβαζα ένα βιβλίο, συχνά έκανα το λάθος να λέω σε κάποιον: «διάβασα αυτό το βιβλίο». Εκείνος απλά με ρωτούσε τι έλεγε το βιβλίο, και εγώ του έλεγα τι έλεγε το βιβλίο.

Με τον καιρό κατάλαβα ότι όλος αυτός ο διάλογος με τον άλλον ήταν ηλίθιος. Γιατί; Γιατί πήγαινα και έδινα το ερέθισμα σε κάποιον να του πω «διάβασα ένα βιβλίο», εκείνος αφελέστατα με ρωτούσε «τι έλεγε αυτό το βιβλίο», και εγώ προσπαθούσα το συμπέρασμά μου από ολόκληρο το βιβλίο να του το μεταφέρω σε πέντε-δέκα προτάσεις. Και περίμενα, μάλιστα, ότι αυτό που μεταφέρω εγώ — το βίωμά μου, η κατανόησή μου — θα περάσει στον εγκέφαλο του άλλου, που δεν το έχει διαβάσει.

Αυτό ήταν βλακεία.

Διάβασα ένα βιβλίο του John Locke περί κακοποίησης των λέξεων. Κάπου εκεί γράφει ότι οι λέξεις που εκφράζουν ιδέες, παίρνουν διαφορετική εικόνα στο μυαλό του καθενός, σύμφωνα με τις εμπειρίες που έχουν διαμορφωθεί μέσα του.

Από τότε το σκέφτομαι αυτό: η ίδια λέξη, η ίδια φράση, ο ίδιος λόγος, γεννάει άλλες εικόνες στο δικό μου μυαλό και άλλες στο δικό σου. Άρα τι καταλαβαίνεις όταν σου μιλάω;

Καταλαβαίνεις εμένα ή καταλαβαίνεις μόνο εσένα;



Και για να το συνεχίσω λίγο παρακάτω…

Αυτό που βλέπω — όχι μόνο στο forum αλλά και στην καθημερινότητά μου, στις δουλειές, στις παρέες, παντού — είναι ότι ο καθένας προσπαθεί να μεταφέρει τη “γνώση” του: αυτά που έχει διαβάσει, αυτά που έχει μάθει, αυτά που πιστεύει. Και το κάνει μέσα σε δύο φράσεις. Δύο φράσεις… για να χωρέσει ολόκληρη μια διαδρομή, μια εμπειρία, μια κατανόηση.

Και περιμένει κιόλας ο άλλος να το καταλάβει ακριβώς όπως το κατάλαβε κι αυτός.

Μα αυτό δεν γίνεται.

Και επειδή δεν γίνεται, επειδή ο άλλος καταλαβαίνει διαφορετικά, εκνευριζόμαστε.
Νιώθουμε ότι δεν μας άκουσε, ότι δεν μας σεβάστηκε, ότι δεν μπήκε στον κόπο να “δει το φως” που εμείς είδαμε.
Και έτσι αρχίζει η αντιπαράθεση. Όχι πάνω στην ουσία, αλλά πάνω στην προσδοκία της κατανόησης.

Μια αντιπαράθεση που δεν οδηγεί πουθενά,
παρά μόνο σε ρήξη, σε απόσταση, σε διάλυση σχέσεων.
Κι όλα αυτά… επειδή ζητάμε από τον άλλον να καταλάβει αυτό που δεν μπορεί να δει, επειδή δεν το έζησε.



Κάπου εδώ εμφανίζονται δύο λέξεις που ίσως μπορούν να βοηθήσουν:
Ενσυναίσθηση και Ευθύνη.



🔹 Ενσυναίσθηση

Ενσυναίσθηση σημαίνει να προσπαθείς να μπεις στη θέση του άλλου.
Να καταλάβεις πώς νιώθει, χωρίς να τον κρίνεις (μάλλον κάτι αδύνατο για την ανθρώπινη φύση… αλλά ας προσπαθησουμε).
Να δεις με τα δικά του μάτια, να νιώσεις με την καρδιά του, έστω και για λίγο.

Δεν σημαίνει ότι συμφωνείς. Δεν σημαίνει ότι έχει δίκιο.
Σημαίνει απλώς ότι προσπαθείς να τον δεις σαν άνθρωπο.
Και αυτό, καμιά φορά, αρκεί για να σωθεί μια σχέση ή να αποφευχθεί μια σύγκρουση.



🔹 Ευθύνη

Ευθύνη σημαίνει να αναλαμβάνεις αυτά που κάνεις και λες.
Να μην πετάς το φταίξιμο στους άλλους.
Να δέχεσαι τις συνέπειες, ακόμη κι αν δεν είχες κακή πρόθεση.

Είναι το αντίθετο του «δεν φταίω εγώ, ο άλλος παρεξήγησε».
Είναι να πεις:

«Ίσως δεν μίλησα όπως έπρεπε. Ίσως δεν σκέφτηκα πώς θα ακουστεί αυτό που είπα. Φταίω κι εγώ.»



Και διαβάζοντας, λοιπόν, το κείμενο, θα αναρωτιέστε όλοι:

“Ναι, αυτά τα ξέρω. Τα καταλαβαίνω και τα πράττω. Ακριβώς έτσι όπως τα λέει.”

Χωρίς καν να μπούμε στη διαδικασία να σκεφτούμε αν όντως τα κάνουμε στην πράξη.
Χωρίς να σταθούμε ένα δευτερόλεπτο να πούμε:

“Μισό λεπτό… εγώ, πότε άκουσα χωρίς να κρίνω; Πότε φέρθηκα με ενσυναίσθηση, όταν ο άλλος διαφώνησε μαζί μου; Πότε ανέλαβα ευθύνη χωρίς να ψάξω πρώτα δικαιολογία;”

Αυτή είναι η παγίδα: νομίζουμε πως τα κάνουμε, γιατί συμφωνούμε με την ιδέα τους.
Αλλά άλλο η ιδέα — κι άλλο η πράξη.



«Τα όρια της γλώσσας μου είναι τα όρια του κόσμου μου.»
— Ludwig Wittgenstein


Και μέσα σ’ αυτόν τον στενό, προσωπικό κόσμο, αν δεν κάνουμε χώρο για τον άλλον, τότε είμαστε καταδικασμένοι να μιλάμε μόνο με τον εαυτό μας.



Δεν περιμένω να κατανοήσετε το κείμενο όπως το κατανοώ εγώ.
Απλά, σκεφτείτε αυτό που γράφω.

Και επειδή — τουλάχιστον έτσι όπως το βλέπω εγώ — αυτό που γράφω σε εσάς γεννά κάτι διαφορετικό, επιλέγω να το γράφω με ευγένεια.
Γιατί είναι αδύνατον η δική μου σκέψη να μεταφερθεί ατόφια στο οποιοδήποτε κεφάλι.

Ο μόνος τρόπος που θεωρώ ότι μπορώ να το πράξω είναι αυτός:
Πες το ευγενικά. Βάλε ερωτηματικά. Και δώσε στον άλλον το περιθώριο να σκεφτεί.

Και πιστέψτε με, διακρίνω πάρα πολλούς εδώ μέσα με πολύ πιο δυνατό μυαλό από εμένα.
Δεν το λέω ούτε με ταπεινοφροσύνη ούτε με κολακεία — το λέω γιατί το βλέπω.

Κλείνοντας, θέλω να πω και κάτι ακόμα.
Ένας άλλος λόγος που χρησιμοποιώ το GPT, είναι αυτός:
Γιατί ποτέ δεν θα καθόμουν να δώσω τέτοιο κείμενο, με όσο πιο δυνατό και καθαρό τρόπο μπορώ, ώστε να το μεταφέρω στους άλλους.
Είτε γιατί δεν έχω τον χρόνο, είτε γιατί δεν μπορώ μόνος μου να το πω όπως θέλω.



Αν αυτά που έγραψα σου φαίνονται υπερβολικά, ασαφή ή περιττά, το σέβομαι.
Ίσως μιλάω με τρόπο που δεν ταιριάζει στο δικό σου βίωμα —
και είναι φυσικό να μη σε αγγίζουν όλα όσα λέω.

Αλλά αν κάτι μέσα σου ενόχλησε περισσότερο απ’ όσο περίμενες,
τότε ίσως δεν φταίει το ύφος ή το κείμενο.
Ίσως άγγιξα μια σκέψη που είχες αφήσει στην άκρη και τώρα ξύπνησε.

Δεν είμαι εδώ για να σε νικήσω, ούτε για να σου δείξω ότι έχω δίκιο.
Είμαι εδώ για να σκεφτούμε μαζί, αν υπάρχει ακόμα χώρος να το κάνουμε αυτό.

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 00:33
από Αχθος Αρουρης
//

η σχωρεμενη η μανα μου μου ελεγε
σαν το μπο.ι. σου θα βρεις, σαν την
γνωμη σου δεν θα βρεις και ειχε δικιο ...

θα βρεις ανθρωπο που θα σε ακουει
και θα σε αναπαυει ..

θα βρεις ανθρωπο που θα σε ακουει
σαν εχθρο ...

μεταξυ των δυο,

θα βρεις ανθρωπο που θα σε ακουει
οπως ακουει ενας κωφος δηλ. καλυτερα
μιλα σε ενα τοιχο, εχεις περισσοτερες
πιθανοτητες .........

μια αλλη περιπτωση ειναι που δεν θα βρισκεις
τιποτα να πεις, θελεις αλλα δεν βρισκεις ......

ποσες ωρες ειναι η διαφορα με την ωραια αστραλια ;

\\

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 00:51
από Γιαννης- μελβουρνη
Αχθος Αρουρης έγραψε:
31 Μαρ 2025, 00:33
//

η σχωρεμενη η μανα μου μου ελεγε
σαν το μπο.ι. σου θα βρεις, σαν την
γνωμη σου δεν θα βρεις και ειχε δικιο ...

θα βρεις ανθρωπο που θα σε ακουει
και θα σε αναπαυει ..

θα βρεις ανθρωπο που θα σε ακουει
σαν εχθρο ...

μεταξυ των δυο,

θα βρεις ανθρωπο που θα σε ακουει
οπως ακουει ενας κωφος δηλ. καλυτερα
μιλα σε ενα τοιχο, εχεις περισσοτερες
πιθανοτητες .........

μια αλλη περιπτωση ειναι που δεν θα βρισκεις
τιποτα να πεις, θελεις αλλα δεν βρισκεις ......

ποσες ωρες ειναι η διαφορα με την ωραια αστραλια ;

\\
Όλα υπάρχουν.
Αυτοί που ακούν για να καταλάβουν,
αυτοί που ακούν για να απαντήσουν,
κι αυτοί που δεν ακούν καθόλου.

Η κοινωνία είναι ένα μείγμα από τοίχους, καθρέφτες και ανοιχτά παράθυρα.
Το ζήτημα είναι να μη μπερδέψεις το καθένα.

Όσο για την ώρα — αυτή τη στιγμή η διαφορά είναι οκτώ.
Όταν αλλάξουμε κι εμείς, θα γίνει επτά.

Οι λέξεις έχουν τη δική τους ώρα. Και κάποιες φορές, φτάνουν ακριβώς όταν πρέπει.

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 01:01
από Αχθος Αρουρης
Γιαννης- μελβουρνη έγραψε:
31 Μαρ 2025, 00:51
Αχθος Αρουρης έγραψε:
31 Μαρ 2025, 00:33
//

η σχωρεμενη η μανα μου μου ελεγε
σαν το μπο.ι. σου θα βρεις, σαν την
γνωμη σου δεν θα βρεις και ειχε δικιο ...

θα βρεις ανθρωπο που θα σε ακουει
και θα σε αναπαυει ..

θα βρεις ανθρωπο που θα σε ακουει
σαν εχθρο ...

μεταξυ των δυο,

θα βρεις ανθρωπο που θα σε ακουει
οπως ακουει ενας κωφος δηλ. καλυτερα
μιλα σε ενα τοιχο, εχεις περισσοτερες
πιθανοτητες .........

μια αλλη περιπτωση ειναι που δεν θα βρισκεις
τιποτα να πεις, θελεις αλλα δεν βρισκεις ......

ποσες ωρες ειναι η διαφορα με την ωραια αστραλια ;

\\
Όλα υπάρχουν.
Αυτοί που ακούν για να καταλάβουν,
αυτοί που ακούν για να απαντήσουν,
κι αυτοί που δεν ακούν καθόλου.

Η κοινωνία είναι ένα μείγμα από τοίχους, καθρέφτες και ανοιχτά παράθυρα.
Το ζήτημα είναι να μη μπερδέψεις το καθένα.

Όσο για την ώρα — αυτή τη στιγμή η διαφορά είναι οκτώ.
Όταν αλλάξουμε κι εμείς, θα γίνει επτά.

Οι λέξεις έχουν τη δική τους ώρα. Και κάποιες φορές, φτάνουν ακριβώς όταν πρέπει.
//

σωστος .........

8 ωρες πριν ή μετα ;

η ωρα αλλαζει την τελευταια κυριακη του μαρτιου ...

στην αστραλια τι μηνα εχετε ; λολ

\\

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 01:35
από Γιαννης- μελβουρνη
Εδώ είμαστε 8 ώρες μπροστά — σου γράφω από το μέλλον, όλα καλά, ο κόσμος δεν τελείωσε!

Έχουμε Μάρτιο, αλλά φθινόπωρο. Ανάποδοι αλλά σταθεροί.

Εσείς αλλάξατε ώρα, εμείς αλλάζουμε 6 Απριλίου. Μετά η διαφορά θα είναι 7 ώρες, αλλά πάντα ένα βήμα μπροστά… για να σας ειδοποιούμε εγκαίρως!

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 02:54
από taxalata xalasa
Γιαννης- μελβουρνη έγραψε:
31 Μαρ 2025, 00:51


Η κοινωνία είναι ένα μείγμα από τοίχους, καθρέφτες και ανοιχτά παράθυρα.
καθρέφτες με καπνίλα που δε σ'αφηνει να δεις...

πως καθαρίζεις την καπνίλα;

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 04:47
από Γιαννης- μελβουρνη
taxalata xalasa έγραψε:
31 Μαρ 2025, 02:54
Γιαννης- μελβουρνη έγραψε:
31 Μαρ 2025, 00:51


Η κοινωνία είναι ένα μείγμα από τοίχους, καθρέφτες και ανοιχτά παράθυρα.
καθρέφτες με καπνίλα που δε σ'αφηνει να δεις...

πως καθαρίζεις την καπνίλα;
Νομίζω τελικά εκεί είναι το ζήτημα με την κατανόηση:
λες κάτι ολόκληρο, και κάθε αναγνώστης
κρατά ένα κομμάτι,
το βλέπει με το δικό του φως,
το διαβάζει μέσα απ’ τον δικό του “καθρέφτη”,
του κολλάει και λίγη καπνίλα,
και στο τέλος… σου ζητά και λύση. 😄

Εγώ π.χ. λέω μια φράση με τοίχους, καθρέφτες και ανοιχτά παράθυρα…

Εσύ κρατάς μόνο τον καθρέφτη,
τον κοιτάς μέσα απ’ τον καπνό,
και μετά ψάχνουμε μαζί τι πήγε στραβά.

Ε ναι, άμα αλλάξει ο φωτισμός και το πλαίσιο,
κι εγώ θα απορήσω τι εννοούσα!

Πάντως, για μένα η λύση είναι απλή:
Άνοιξε το παράθυρο.

Α… ξέχασα.
Μου το ’σβησες κι αυτό.

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 05:23
από taxalata xalasa
Γιαννης- μελβουρνη έγραψε:
31 Μαρ 2025, 04:47
taxalata xalasa έγραψε:
31 Μαρ 2025, 02:54
Γιαννης- μελβουρνη έγραψε:
31 Μαρ 2025, 00:51


Η κοινωνία είναι ένα μείγμα από τοίχους, καθρέφτες και ανοιχτά παράθυρα.
καθρέφτες με καπνίλα που δε σ'αφηνει να δεις...

πως καθαρίζεις την καπνίλα;
Νομίζω τελικά εκεί είναι το ζήτημα με την κατανόηση:
λες κάτι ολόκληρο, και κάθε αναγνώστης
κρατά ένα κομμάτι,
το βλέπει με το δικό του φως,
το διαβάζει μέσα απ’ τον δικό του “καθρέφτη”,
του κολλάει και λίγη καπνίλα,
και στο τέλος… σου ζητά και λύση. 😄

Εγώ π.χ. λέω μια φράση με τοίχους, καθρέφτες και ανοιχτά παράθυρα…

Εσύ κρατάς μόνο τον καθρέφτη,
τον κοιτάς μέσα απ’ τον καπνό,
και μετά ψάχνουμε μαζί τι πήγε στραβά.

Ε ναι, άμα αλλάξει ο φωτισμός και το πλαίσιο,
κι εγώ θα απορήσω τι εννοούσα!

Πάντως, για μένα η λύση είναι απλή:
Άνοιξε το παράθυρο.

Α… ξέχασα.
Μου το ’σβησες κι αυτό.
βλεπεις τοιχους και παραθυρα επειδη εχεις κανπίλα μπροστά στον καθρέφτη...

αν καθαρίσεις την καπνίλα θα εξαφανιστούν οι τοίχοι και τα διπλαπόρτια...

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 05:39
από Ανίκητος
Γιαννης- μελβουρνη έγραψε:
29 Μαρ 2025, 01:49
Ανοίγω αυτό το θέμα με αφορμή ένα προσωπικό βίωμα που με προβλημάτισε βαθιά — και συνεχίζει να με απασχολεί.

Μιλάμε συνεχώς για «κατανόηση». Να καταλάβουμε τον άλλον, να εξηγήσουμε τι εννοούμε, να συμφωνήσουμε ή να διαφωνήσουμε. Αλλά τελικά μπορούμε στ’ αλήθεια να καταλάβουμε ο ένας τον άλλον; Ή απλώς νομίζουμε ότι καταλαβαίνουμε;

Κάθε φορά που μιλάμε, χρησιμοποιούμε λέξεις. Αλλά τι σημαίνουν αυτές οι λέξεις για τον άλλον; Πόσο κοντά είναι αυτό που εννοώ εγώ με αυτό που φαντάζεται εκείνος; Μπορεί άραγε ποτέ η κατανόηση να είναι αντικειμενική, ή είναι πάντα δεμένη με τις προσωπικές εμπειρίες, τα βιώματα και τα φίλτρα του καθενός;

Για να σας βάλω στο πνεύμα, ξεκινάω με μια μικρή ιστορία από τη ζωή μου. Δεν είναι τίποτα σπουδαίο. Απλώς δείχνει πόσο σχετικό, αβέβαιο — και καμιά φορά γελοίο — είναι να προσπαθούμε να μεταδώσουμε μια σκέψη μας και να περιμένουμε να κατανοηθεί όπως τη νιώθουμε εμείς.


Παλιά…

Όταν διάβαζα ένα βιβλίο, συχνά έκανα το λάθος να λέω σε κάποιον: «διάβασα αυτό το βιβλίο». Εκείνος απλά με ρωτούσε τι έλεγε το βιβλίο, και εγώ του έλεγα τι έλεγε το βιβλίο.

Με τον καιρό κατάλαβα ότι όλος αυτός ο διάλογος με τον άλλον ήταν ηλίθιος. Γιατί; Γιατί πήγαινα και έδινα το ερέθισμα σε κάποιον να του πω «διάβασα ένα βιβλίο», εκείνος αφελέστατα με ρωτούσε «τι έλεγε αυτό το βιβλίο», και εγώ προσπαθούσα το συμπέρασμά μου από ολόκληρο το βιβλίο να του το μεταφέρω σε πέντε-δέκα προτάσεις. Και περίμενα, μάλιστα, ότι αυτό που μεταφέρω εγώ — το βίωμά μου, η κατανόησή μου — θα περάσει στον εγκέφαλο του άλλου, που δεν το έχει διαβάσει.

Αυτό ήταν βλακεία.

Διάβασα ένα βιβλίο του John Locke περί κακοποίησης των λέξεων. Κάπου εκεί γράφει ότι οι λέξεις που εκφράζουν ιδέες, παίρνουν διαφορετική εικόνα στο μυαλό του καθενός, σύμφωνα με τις εμπειρίες που έχουν διαμορφωθεί μέσα του.

Από τότε το σκέφτομαι αυτό: η ίδια λέξη, η ίδια φράση, ο ίδιος λόγος, γεννάει άλλες εικόνες στο δικό μου μυαλό και άλλες στο δικό σου. Άρα τι καταλαβαίνεις όταν σου μιλάω;

Καταλαβαίνεις εμένα ή καταλαβαίνεις μόνο εσένα;



Και για να το συνεχίσω λίγο παρακάτω…

Αυτό που βλέπω — όχι μόνο στο forum αλλά και στην καθημερινότητά μου, στις δουλειές, στις παρέες, παντού — είναι ότι ο καθένας προσπαθεί να μεταφέρει τη “γνώση” του: αυτά που έχει διαβάσει, αυτά που έχει μάθει, αυτά που πιστεύει. Και το κάνει μέσα σε δύο φράσεις. Δύο φράσεις… για να χωρέσει ολόκληρη μια διαδρομή, μια εμπειρία, μια κατανόηση.

Και περιμένει κιόλας ο άλλος να το καταλάβει ακριβώς όπως το κατάλαβε κι αυτός.

Μα αυτό δεν γίνεται.

Και επειδή δεν γίνεται, επειδή ο άλλος καταλαβαίνει διαφορετικά, εκνευριζόμαστε.
Νιώθουμε ότι δεν μας άκουσε, ότι δεν μας σεβάστηκε, ότι δεν μπήκε στον κόπο να “δει το φως” που εμείς είδαμε.
Και έτσι αρχίζει η αντιπαράθεση. Όχι πάνω στην ουσία, αλλά πάνω στην προσδοκία της κατανόησης.

Μια αντιπαράθεση που δεν οδηγεί πουθενά,
παρά μόνο σε ρήξη, σε απόσταση, σε διάλυση σχέσεων.
Κι όλα αυτά… επειδή ζητάμε από τον άλλον να καταλάβει αυτό που δεν μπορεί να δει, επειδή δεν το έζησε.



Κάπου εδώ εμφανίζονται δύο λέξεις που ίσως μπορούν να βοηθήσουν:
Ενσυναίσθηση και Ευθύνη.



🔹 Ενσυναίσθηση

Ενσυναίσθηση σημαίνει να προσπαθείς να μπεις στη θέση του άλλου.
Να καταλάβεις πώς νιώθει, χωρίς να τον κρίνεις (μάλλον κάτι αδύνατο για την ανθρώπινη φύση… αλλά ας προσπαθησουμε).
Να δεις με τα δικά του μάτια, να νιώσεις με την καρδιά του, έστω και για λίγο.

Δεν σημαίνει ότι συμφωνείς. Δεν σημαίνει ότι έχει δίκιο.
Σημαίνει απλώς ότι προσπαθείς να τον δεις σαν άνθρωπο.
Και αυτό, καμιά φορά, αρκεί για να σωθεί μια σχέση ή να αποφευχθεί μια σύγκρουση.



🔹 Ευθύνη

Ευθύνη σημαίνει να αναλαμβάνεις αυτά που κάνεις και λες.
Να μην πετάς το φταίξιμο στους άλλους.
Να δέχεσαι τις συνέπειες, ακόμη κι αν δεν είχες κακή πρόθεση.

Είναι το αντίθετο του «δεν φταίω εγώ, ο άλλος παρεξήγησε».
Είναι να πεις:

«Ίσως δεν μίλησα όπως έπρεπε. Ίσως δεν σκέφτηκα πώς θα ακουστεί αυτό που είπα. Φταίω κι εγώ.»



Και διαβάζοντας, λοιπόν, το κείμενο, θα αναρωτιέστε όλοι:

“Ναι, αυτά τα ξέρω. Τα καταλαβαίνω και τα πράττω. Ακριβώς έτσι όπως τα λέει.”

Χωρίς καν να μπούμε στη διαδικασία να σκεφτούμε αν όντως τα κάνουμε στην πράξη.
Χωρίς να σταθούμε ένα δευτερόλεπτο να πούμε:

“Μισό λεπτό… εγώ, πότε άκουσα χωρίς να κρίνω; Πότε φέρθηκα με ενσυναίσθηση, όταν ο άλλος διαφώνησε μαζί μου; Πότε ανέλαβα ευθύνη χωρίς να ψάξω πρώτα δικαιολογία;”

Αυτή είναι η παγίδα: νομίζουμε πως τα κάνουμε, γιατί συμφωνούμε με την ιδέα τους.
Αλλά άλλο η ιδέα — κι άλλο η πράξη.



«Τα όρια της γλώσσας μου είναι τα όρια του κόσμου μου.»
— Ludwig Wittgenstein


Και μέσα σ’ αυτόν τον στενό, προσωπικό κόσμο, αν δεν κάνουμε χώρο για τον άλλον, τότε είμαστε καταδικασμένοι να μιλάμε μόνο με τον εαυτό μας.



Δεν περιμένω να κατανοήσετε το κείμενο όπως το κατανοώ εγώ.
Απλά, σκεφτείτε αυτό που γράφω.

Και επειδή — τουλάχιστον έτσι όπως το βλέπω εγώ — αυτό που γράφω σε εσάς γεννά κάτι διαφορετικό, επιλέγω να το γράφω με ευγένεια.
Γιατί είναι αδύνατον η δική μου σκέψη να μεταφερθεί ατόφια στο οποιοδήποτε κεφάλι.

Ο μόνος τρόπος που θεωρώ ότι μπορώ να το πράξω είναι αυτός:
Πες το ευγενικά. Βάλε ερωτηματικά. Και δώσε στον άλλον το περιθώριο να σκεφτεί.

Και πιστέψτε με, διακρίνω πάρα πολλούς εδώ μέσα με πολύ πιο δυνατό μυαλό από εμένα.
Δεν το λέω ούτε με ταπεινοφροσύνη ούτε με κολακεία — το λέω γιατί το βλέπω.

Κλείνοντας, θέλω να πω και κάτι ακόμα.
Ένας άλλος λόγος που χρησιμοποιώ το GPT, είναι αυτός:
Γιατί ποτέ δεν θα καθόμουν να δώσω τέτοιο κείμενο, με όσο πιο δυνατό και καθαρό τρόπο μπορώ, ώστε να το μεταφέρω στους άλλους.
Είτε γιατί δεν έχω τον χρόνο, είτε γιατί δεν μπορώ μόνος μου να το πω όπως θέλω.



Αν αυτά που έγραψα σου φαίνονται υπερβολικά, ασαφή ή περιττά, το σέβομαι.
Ίσως μιλάω με τρόπο που δεν ταιριάζει στο δικό σου βίωμα —
και είναι φυσικό να μη σε αγγίζουν όλα όσα λέω.

Αλλά αν κάτι μέσα σου ενόχλησε περισσότερο απ’ όσο περίμενες,
τότε ίσως δεν φταίει το ύφος ή το κείμενο.
Ίσως άγγιξα μια σκέψη που είχες αφήσει στην άκρη και τώρα ξύπνησε.

Δεν είμαι εδώ για να σε νικήσω, ούτε για να σου δείξω ότι έχω δίκιο.
Είμαι εδώ για να σκεφτούμε μαζί, αν υπάρχει ακόμα χώρος να το κάνουμε αυτό.
Μὴν πιάνεσαι ἀπὸ τὶς λέξεις καὶ τὸ χειρότερο, μὴν παγιδεύεσαι σὲ αὐτές. Ἡ προτροπὴ νὰ κατανοήσεις τὸν ἄλλον ἀναφέρεται σὲ μιὰ δική σου ἀλλαγὴ συμπεριφορᾶς, ὄχι στὸ νὰ πραγματοποιήσεις κάποιο τὲστ καὶ νὰ βρεῖς πόσο μέσα ἔπεσες.
Οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι ποὺ θὰ συναντήσεις ἔχουν τὶς ἴδιες φυσιολογικὲς ἀνάγκες μὲ σένα, σχεδὸν ὅλες τὶς ἀνάγκες ποὺ ἔχεις καὶ ἐσύ, ἕνα παρεμφερὲς παρελθὸν καὶ ὑπόβαθρο. Τί τοὺς κάνει ἀκατανόητους δηλαδή;

Οἱ λέξεις ὑπάρχουν γιὰ νὰ μᾶς ὑπηρετοῦν, ὄχι νὰ τὶς ὑπηρετοῦμε.

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 07:27
από Γιαννης- μελβουρνη
Ανίκητος έγραψε:
31 Μαρ 2025, 05:39
Γιαννης- μελβουρνη έγραψε:
29 Μαρ 2025, 01:49
Μὴν πιάνεσαι ἀπὸ τὶς λέξεις καὶ τὸ χειρότερο, μὴν παγιδεύεσαι σὲ αὐτές. Ἡ προτροπὴ νὰ κατανοήσεις τὸν ἄλλον ἀναφέρεται σὲ μιὰ δική σου ἀλλαγὴ συμπεριφορᾶς, ὄχι στὸ νὰ πραγματοποιήσεις κάποιο τὲστ καὶ νὰ βρεῖς πόσο μέσα ἔπεσες.
Οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι ποὺ θὰ συναντήσεις ἔχουν τὶς ἴδιες φυσιολογικὲς ἀνάγκες μὲ σένα, σχεδὸν ὅλες τὶς ἀνάγκες ποὺ ἔχεις καὶ ἐσύ, ἕνα παρεμφερὲς παρελθὸν καὶ ὑπόβαθρο. Τί τοὺς κάνει ἀκατανόητους δηλαδή;

Οἱ λέξεις ὑπάρχουν γιὰ νὰ μᾶς ὑπηρετοῦν, ὄχι νὰ τὶς ὑπηρετοῦμε.
Σ’ ευχαριστώ γι’ αυτό που έγραψες. Έχει βάση, και το εκτιμώ.
Δεν θα το προσπεράσω — θα το σκεφτώ.

Δεν λέω ότι έχεις άδικο. Ίσως απλώς βλέπουμε το ίδιο πράγμα από άλλη πλευρά.
Και γι’ αυτό χαίρομαι για την κουβέντα — με βοηθά να το δω λίγο αλλιώς.

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 10:35
από Αχθος Αρουρης
Γιαννης- μελβουρνη έγραψε:
31 Μαρ 2025, 01:35
Εδώ είμαστε 8 ώρες μπροστά — σου γράφω από το μέλλον, όλα καλά, ο κόσμος δεν τελείωσε!

Έχουμε Μάρτιο, αλλά φθινόπωρο. Ανάποδοι αλλά σταθεροί.

Εσείς αλλάξατε ώρα, εμείς αλλάζουμε 6 Απριλίου. Μετά η διαφορά θα είναι 7 ώρες, αλλά πάντα ένα βήμα μπροστά… για να σας ειδοποιούμε εγκαίρως!
μπραβο ! .........

δηλ. απο την αρχη του 2025 εχετε τις εποχες

με την εξης σειρα ...

πρωτα καλοκαιρι 2025 (που ειναι δευτερο σε εμας)
δευτερο το φθινοπωρο 2025
τριτο το χειμωνα 2025
τελευταια την ανοιξη 2025 (που ειναι πρωτη σε εμας)
και τελος καλοκαιρι 2025-2026,

δηλ.

βαζετε το καλοκαιρι πριν την ανοιξη,
την ανοιξη πριν τον χειμωνα,
τον χειμωνα πριν το φθινοπωρο
το φθινοπωρο πριν το καλοκαιρι....

χαχαχαα .........οπως συνηθισει κανεις .........

''

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 12:11
από Γιαννης- μελβουρνη
Τα πρώτα χρόνια ήτανε μονό το ζόρι να συνηθίσουμε Χριστούγεννα για μπάνιο. Μετά συνηθίστηκε κι αυτό

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 31 Μαρ 2025, 15:11
από Αχθος Αρουρης
Γιαννης- μελβουρνη έγραψε:
31 Μαρ 2025, 12:11
Τα πρώτα χρόνια ήτανε μονό το ζόρι να συνηθίσουμε Χριστούγεννα για μπάνιο. Μετά συνηθίστηκε κι αυτό
//

το πασχα το γιορταζομε την ανοιξη
καθως η μερα μεγαλυτερη απο την νυχτα,
νικη του φωτος κατα του σκοτους ..

εσεις πρεπει να κανετε πασχα τον οκτωβριο
αφου εχετε εαρινη ισημερια τελη σεπτεμβριου,
και χριστουγεννα κατα τον ιουλιο με αυγουστο
που ειναι χειμωνας σ' εσας .......

\\

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 01 Απρ 2025, 01:07
από Γιαννης- μελβουρνη
Αχθος Αρουρης έγραψε:
31 Μαρ 2025, 15:11
Γιαννης- μελβουρνη έγραψε:
31 Μαρ 2025, 12:11
Τα πρώτα χρόνια ήτανε μονό το ζόρι να συνηθίσουμε Χριστούγεννα για μπάνιο. Μετά συνηθίστηκε κι αυτό
//

το πασχα το γιορταζομε την ανοιξη
καθως η μερα μεγαλυτερη απο την νυχτα,
νικη του φωτος κατα του σκοτους ..

εσεις πρεπει να κανετε πασχα τον οκτωβριο
αφου εχετε εαρινη ισημερια τελη σεπτεμβριου,
και χριστουγεννα κατα τον ιουλιο με αυγουστο
που ειναι χειμωνας σ' εσας .......

\\
ευχαριστώ :lol:

Re: Περί Κατανόησης

Δημοσιεύτηκε: 01 Απρ 2025, 01:11
από Γιαννης- μελβουρνη
Παίρνοντας αυτό το σχόλιο του φίλου μου, του Αρούρη, μπήκα σε σκέψη.

Είναι αυτές οι μικρές φράσεις, φαινομενικά απλές και χιουμοριστικές, που λειτουργούν σαν σπίθες. Κάτι ανάβουν μέσα σου. Σε βάζουν να δεις τον κόσμο λίγο αλλιώς. Όχι επειδή σου μαθαίνουν κάτι καινούργιο, αλλά επειδή σου θυμίζουν κάτι βαθύτερο: ότι ο κόσμος που ζούμε δεν είναι αυτονόητος.

Όντως, τα κάνουμε ανάποδα, αλλά με όρους που να είναι κοινοί και για τα δύο ημισφαίρια.

Και τι θα πει “ανάποδα”; Από ποια μεριά κοιτάς τον χάρτη; Ποιο ημισφαίριο θεωρείς “κανονικό”; Ποιο ρολόι ορίζει το παγκόσμιο “τώρα”; Όλα αυτά είναι συμφωνίες. Όπως συμφωνήσαμε ότι ο βορράς είναι “πάνω” και ο νότος “κάτω”. Αλλά για έναν που στέκεται ανάποδα, όλα είναι ανάποδα.

Έτσι ώστε να μην είμαι στο θέμα περί κατανόησης.

Εδώ είναι η καρδιά του πράγματος. Δεν έχει σημασία αν κάνεις κάτι διαφορετικά — σημασία έχει αν το κάνεις με τρόπο που να μπορεί ο άλλος να σε καταλάβει. Να βρείτε μια γλώσσα, έναν κοινό τόπο. Η κατανόηση δεν είναι να βλέπεις τα ίδια, αλλά να ξέρεις τι βλέπει ο άλλος και γιατί.

Αναρωτιέμαι πόσα αμέτρητα παραδείγματα έχουν στηθεί πάνω σε αυτό.

Πόσες φορές, στην ιστορία, κάθισαν κάποιοι άνθρωποι σε ένα τραπέζι και είπαν: “Αυτό θα το λέμε έτσι”. Και μετά όλος ο κόσμος έπρεπε να το δεχτεί, αλλιώς θα μιλούσε μόνος του. Έτσι χτίστηκαν οι γλώσσες, τα ημερολόγια, οι μετρήσεις, ακόμα και τα όρια των κρατών. Η συμφωνία έγινε νόμος. Και η επανάληψη της συμφωνίας έγινε αλήθεια.

Κάποιοι άνθρωποι κάτσανε, σκεφτήκανε, αποφασίσανε και είπανε αυτό θα το λέμε έτσι.

Και κανείς δεν τους είπε: “Γιατί έτσι; Και γιατί όχι αλλιώς;” Ή κι αν τους το είπε, δεν τον άκουσαν. Έτσι γεννήθηκε η τάξη. Αλλά και το ψέμα. Έτσι φτιάχνονται οι χάρτες, αλλά και τα σύνορα. Έτσι γεννιέται η παράδοση, αλλά και η παρανόηση.

Και μετά όλοι οι υπόλοιποι θα έπρεπε να συμφωνήσουμε αν θέλουμε να είμαστε σε μια κοινωνία που να μπορεί να κατανοεί ένας τον άλλον.

Για να ανήκεις, πρέπει να μιλάς τη γλώσσα. Αλλιώς είσαι ξένος. Άρα η κατανόηση δεν είναι μόνο γλωσσικό φαινόμενο — είναι και πολιτικό, και πολιτισμικό, και υπαρξιακό. Κάθε φορά που μαθαίνεις τη γλώσσα του τόπου, μαθαίνεις και τους όρους της αποδοχής.

Και όταν μπούμε στη διαδικασία να κατανοήσουμε το ορθό, καίγεται ο εγκέφαλός μας.

Γιατί τότε καταλαβαίνουμε ότι δεν υπάρχει “ορθό”, μόνο συμφωνημένο. Και όταν πάμε να το εξετάσουμε, να το ξανασκεφτούμε απ’ την αρχή, δεν αντέχει το μυαλό. Γιατί το μυαλό έχει μάθει να στηρίζεται σε βεβαιότητες — κι αυτές είναι συνήθως καλοσχηματισμένα ψέματα που απλώς βολεύουν.