Σελίδα 1 από 1

Υπάρχει αυτό που λέμε "έγκυρη γνώση";

Δημοσιεύτηκε: 29 Δεκ 2018, 19:45
από ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ
Σαν έννοια είναι απολύτως αφηρημένη. Τι είναι η γνώση και τι την καθιστά έγκυρη; Δεδομένου πως όλα όσα γνωρίζουμε αναιρούνται και δίνουν την θέση τους σε κάτι άλλο μέχρι και αυτό να καταρριφθεί με τη σειρά του, οδηγούμαστε στη μοναδική έγκυρη γνώση που έχουμε κατακτήσει μέχρι σήμερα. Το αξίωμα του Ντεκαρτ "cogito ergo sum". Πέραν τούτου, τα πάντα είναι ρευστά. Η γνώση μας δεν είναι έγκυρη και συνεπώς δεν είναι πραγματική γνώση. Το ερώτημα είναι, θα μπορούσε ποτέ ο άνθρωπος να φτάσει στην έγκυρη γνώση, αν πράγματι υπάρχει κάτι τέτοιο;

Re: Υπάρχει αυτό που λέμε "έγκυρη γνώση";

Δημοσιεύτηκε: 29 Δεκ 2018, 20:37
από parafrwn
Αν αναφέρεσαι στην εμπειρική γνώση, τότε είναι τόσο έγκυρη όσο έγκυρες είναι οι αισθήσεις μας. Αν αναφέρεσαι στην γνώση που μπορούμε να προσεγγίσουμε με το μυαλό μας (παράδειγμα: η μαθηματική γνώση), τότε και αυτή έχει τους περιορισμούς της (βλ. Goedel).

Οπότε στο αρχικό σου ερώτημα, ναι, μπορεί να πει κανείς πως υπάρχει έγκυρη γνώση, αλλά έχει τους περιορισμούς της.

Γενικά δύσκολο ερώτημα. Ο Παπανούτσος έχει γράψει ένα μεγάλο βιβλίο σχετικό με τέτοια ερωτήματα με τίτλο «Γνωσιολογία», το οποίο δεν έχω διαβάσει, ολόκληρο, ( :lol: ), αλλά πιστεύω πως θα σε ενδιαφέρει.

Re: Υπάρχει αυτό που λέμε "έγκυρη γνώση";

Δημοσιεύτηκε: 29 Δεκ 2018, 20:39
από Skelgos
parafrwn έγραψε:
29 Δεκ 2018, 20:37
Αν αναφέρεσαι στην εμπειρική γνώση, τότε είναι τόσο έγκυρη όσο έγκυρες είναι οι αισθήσεις μας. Αν αναφέρεσαι στην γνώση που μπορούμε να προσεγγίσουμε με το μυαλό μας (παράδειγμα: η μαθηματική γνώση), τότε και αυτή έχει τους περιορισμούς της (βλ. Goedel).

Οπότε στο αρχικό σου ερώτημα, ναι, μπορεί να πει κανείς πως υπάρχει έγκυρη γνώση, αλλά έχει τους περιορισμούς της.

Γενικά δύσκολο ερώτημα. Ο Παπανούτσος έχει γράψει ένα μεγάλο βιβλίο σχετικό με τέτοια ερωτήματα με τίτλο «Γνωσιολογία», το οποίο δεν έχω διαβάσει, ολόκληρο, ( :lol: ), αλλά πιστεύω πως θα σε ενδιαφέρει.
Άσχετο, μικρέ, ποια η σχέση σου με το "r/greece" που επικαλέστηκες γιατί γίνεσαι περίεργος διότι δεν αναφέρθηκε αλλού κάτι τέτοιο ποτέ εδώ στο πχόρουμ. Ξαφνικά έρχεσαι εσύ και το αναφέρεις απο το πουθενά τυχαία. 🤔 Απαιτεί να το υποπτεύεσαι κάτι τέτοιο.

Re: Υπάρχει αυτό που λέμε "έγκυρη γνώση";

Δημοσιεύτηκε: 29 Δεκ 2018, 20:42
από brb και tyt
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε:
29 Δεκ 2018, 19:45
Σαν έννοια είναι απολύτως αφηρημένη. Τι είναι η γνώση και τι την καθιστά έγκυρη; Δεδομένου πως όλα όσα γνωρίζουμε αναιρούνται και δίνουν την θέση τους σε κάτι άλλο μέχρι και αυτό να καταρριφθεί με τη σειρά του, οδηγούμαστε στη μοναδική έγκυρη γνώση που έχουμε κατακτήσει μέχρι σήμερα. Το αξίωμα του Ντεκαρτ "cogito ergo sum". Πέραν τούτου, τα πάντα είναι ρευστά. Η γνώση μας δεν είναι έγκυρη και συνεπώς δεν είναι πραγματική γνώση. Το ερώτημα είναι, θα μπορούσε ποτέ ο άνθρωπος να φτάσει στην έγκυρη γνώση, αν πράγματι υπάρχει κάτι τέτοιο;
Το ένα κι ένα ίσον δύο είναι έγκυρη γνώση;
Είναι τα μαθηματικά έγκυρη γνώση;
Είναι τα μακροοικονομικά έγκυρη γνώση;

Re: Υπάρχει αυτό που λέμε "έγκυρη γνώση";

Δημοσιεύτηκε: 07 Ιαν 2019, 21:19
από stavmanr
ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ έγραψε:
29 Δεκ 2018, 19:45
Σαν έννοια είναι απολύτως αφηρημένη. Τι είναι η γνώση και τι την καθιστά έγκυρη; Δεδομένου πως όλα όσα γνωρίζουμε αναιρούνται και δίνουν την θέση τους σε κάτι άλλο μέχρι και αυτό να καταρριφθεί με τη σειρά του, οδηγούμαστε στη μοναδική έγκυρη γνώση που έχουμε κατακτήσει μέχρι σήμερα. Το αξίωμα του Ντεκαρτ "cogito ergo sum". Πέραν τούτου, τα πάντα είναι ρευστά. Η γνώση μας δεν είναι έγκυρη και συνεπώς δεν είναι πραγματική γνώση. Το ερώτημα είναι, θα μπορούσε ποτέ ο άνθρωπος να φτάσει στην έγκυρη γνώση, αν πράγματι υπάρχει κάτι τέτοιο;
Υπάρχει "έγκυρη" και "άκυρη" γνώση; :smt047

Το μεγάλο πρόβλημα είναι η έννοια της γνώσης καθαυτή. Υπάρχει άραγε κάτι που αποτελεί γνώση; Μήπως όλα είναι δοξασίες; Μήπως αποκαλούμε γνώση απλά οτιδήποτε χρησιμοποιούμε ως μέσον πειθούς για την εγκυρότητά του;
Σε τέτοια ερωτήματα καταλήγουμε συνήθως όταν χρησιμοποιούμε boolean (δυαδική) λογική, όταν και ήμαστε υποχρεωμένοι να εντάξουμε κάθε έννοια στις κατηγορίες "καλό/κακό", "σωστό/λάθος" κλπ.

Η γνώση, όπως και η αλήθεια στην οποία βασίζεται η έννοια της γνώσης, αποτελούν αυτοαναφορικές έννοιες της γλώσσας. Επί τούτου, δεν είναι ουσιαστικά ορίσιμες και προσδιορίσιμες, αλλά αξιωματικές. Ό,τι και να πούμε για τη γνώση εμπίπτει στον αφορισμό του Επιμενίδη. Πχ. αν πούμε "δεν υπάρχει γνώση" αυτό αποτελεί από μόνο του γνώση, αφού θέτει εαυτόν ως έναν αληθή ισχυρισμό... :102: Αν από την άλλη ισχυριστούμε ότι υπάρχει γνώση, αυτό σημαίνει ότι την γνωρίζουμε, την κατέχουμε, γι' αυτό και το ισχυριζόμαστε, κάτι που όμως επίσης γνωρίζουμε ότι δεν ισχύει.

Κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι η γνώση είναι όπως η αλήθεια: μία έννοια ψευδής, ένα παράγωγο βιαστικής γενίκευσης συσσωρευμένων εμπειριών μέσα από τεράστια πλέγματα λογικών συμπερασμών και άλλων νοητικών διεργασιών που προκύπτει από την ανάγκη να οργανώνουμε τον κόσμο σε νόρμες, ίσως περισσότερο για ψυχολογικούς λόγους (ανάγκη να παραγορηθούμε) παρά για λογικούς.

Re: Υπάρχει αυτό που λέμε "έγκυρη γνώση";

Δημοσιεύτηκε: 28 Ιαν 2019, 23:23
από Κουρκούας
Σε πρώτη προσέγγιση, γνώση είναι μια πεποίθηση που είναι δικαιολογημένη και αληθής. Δηλαδή αυτό που καθιστά μια πεποίθηση "έγκυρη γνώση" είναι το να έχει πειστική αιτιολόγησή και το να αντιστοιχεί στην πραγματικότητα. Αν έχεις μόνο ένα από τα δύο, δεν είναι γνώση.

Re: Υπάρχει αυτό που λέμε "έγκυρη γνώση";

Δημοσιεύτηκε: 31 Ιαν 2019, 14:55
από ΑΛΟΓΟΜΟΥΡΗΣ
Κουρκούας έγραψε:
28 Ιαν 2019, 23:23
Σε πρώτη προσέγγιση, γνώση είναι μια πεποίθηση που είναι δικαιολογημένη και αληθής. Δηλαδή αυτό που καθιστά μια πεποίθηση "έγκυρη γνώση" είναι το να έχει πειστική αιτιολόγησή και το να αντιστοιχεί στην πραγματικότητα. Αν έχεις μόνο ένα από τα δύο, δεν είναι γνώση.
ακριβώς αυτό είναι το ερώτημα, αν οι γνώσεις που έχουμε δύναται ποτέ να αντιστιχούν στην αντικειμενική πραγματικότητα
η ιστορία της επιστήμης μέχρι τώρα έχει αποδείξει πως οι αλήθειες που ενστερνιζόμαστε είναι παρωδικές και πάντα ανατρέπονται
ο Πόπερ θεωρούσε πως δεν γίνεται ο άνθρωπος να αγγίξει την αντικειμενική πραγματικότητα, αλλά να την πλησιάζει αενάως χωρίς να μπορεί να περατώσει αυτή την αναζήτηση, γιατί βρίσκεται πέρα από τις δυνατότητές του