Πάμε πόλεμο

Συζητήσεις για τα εθνικά θέματα της Ελλάδας, τα στρατιωτικά ζητήματα και τις ένοπλες δυνάμεις.
Άβαταρ μέλους
Thor
Δημοσιεύσεις: 12129
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 16:13
Phorum.gr user: Thor

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Thor » 28 Νοέμ 2022, 17:42

nyxtovios έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:33
Thor έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 16:23
nyxtovios έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 14:14


Ο μιζοτάκης φαντάζομαι θέλει να κλείσει τα προξενεία αλλά τον πολεμούν σκοτεινά κέντρα
Αυτο με τα προξενεια το λες και το ξαναλες.
Για ποιο λογο να τα κλεισει;
Για ποιο λόγο να θες να κλείσεις τα προξενεία ενός που σε απειλεί ότι θα έρθει μια νύχτα, μια μέρα κτλ;
Αν δεν το ξερεις,σε περιπτωση που κλεισεις προξενειο,το ιδιο θα κανουν και οι απεναντι με καποιο δικο σου.
Οποτε,δεν εχει κανενα νοημα αυτο που λες.
Μαλακίαν φυγείν αδύνατον.

stavmanr
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 31881
Εγγραφή: 14 Δεκ 2018, 11:41

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από stavmanr » 28 Νοέμ 2022, 17:43

Μη μιλάτε την ώρα που προελαύνουμε. Λίγη ησυχία.

Άβαταρ μέλους
Thor
Δημοσιεύσεις: 12129
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 16:13
Phorum.gr user: Thor

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Thor » 28 Νοέμ 2022, 17:43

Α,μας συγχωρεις,δεν το ξεραμε.
Μαλακίαν φυγείν αδύνατον.

stavmanr
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 31881
Εγγραφή: 14 Δεκ 2018, 11:41

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από stavmanr » 28 Νοέμ 2022, 17:44

1281 σελίδες προέλασης.
Σε λίγο φτάνουμε Ανταρκτική.

Άβαταρ μέλους
Thor
Δημοσιεύσεις: 12129
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 16:13
Phorum.gr user: Thor

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Thor » 28 Νοέμ 2022, 17:52

stavmanr έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:44
1281 σελίδες προέλασης.
Σε λίγο φτάνουμε Ανταρκτική.
:smt018 οχι,στη Σεληνη το επομενο ετος:

https://www.reader.gr/diethni/434464/re ... -thelei-na
Μαλακίαν φυγείν αδύνατον.

stavmanr
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 31881
Εγγραφή: 14 Δεκ 2018, 11:41

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από stavmanr » 28 Νοέμ 2022, 17:53

Thor έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:52
stavmanr έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:44
1281 σελίδες προέλασης.
Σε λίγο φτάνουμε Ανταρκτική.
:smt018 οχι,στη Σεληνη το επομενο ετος:

https://www.reader.gr/diethni/434464/re ... -thelei-na
Ναι. Να μη χάσουμε κανένα στρέμμα από την σκοτεινή πλευρά.

Άβαταρ μέλους
Thor
Δημοσιεύσεις: 12129
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 16:13
Phorum.gr user: Thor

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Thor » 28 Νοέμ 2022, 18:00

stavmanr έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:53
Thor έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:52
stavmanr έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:44
1281 σελίδες προέλασης.
Σε λίγο φτάνουμε Ανταρκτική.
:smt018 οχι,στη Σεληνη το επομενο ετος:

https://www.reader.gr/diethni/434464/re ... -thelei-na
Ναι. Να μη χάσουμε κανένα στρέμμα από την σκοτεινή πλευρά.
Να σου πω και τα ευχαριστα,ο πρωτος τουρκος αστροναυτης που θα πατησει το ποδι του στη Σεληνη,ναι,καλα το μαντεψατε,ειναι συμφορουμιτης!
SpoilerShow
Ο Εμπεδοκλης! :vp5::vp6::vp7:
Μαλακίαν φυγείν αδύνατον.

Στύγιος
Δημοσιεύσεις: 22168
Εγγραφή: 09 Μαρ 2019, 22:58
Phorum.gr user: C'est fini

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Στύγιος » 28 Νοέμ 2022, 18:16

Thor έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:42
nyxtovios έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:33
Thor έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 16:23


Αυτο με τα προξενεια το λες και το ξαναλες.
Για ποιο λογο να τα κλεισει;
Για ποιο λόγο να θες να κλείσεις τα προξενεία ενός που σε απειλεί ότι θα έρθει μια νύχτα, μια μέρα κτλ;
Αν δεν το ξερεις,σε περιπτωση που κλεισεις προξενειο,το ιδιο θα κανουν και οι απεναντι με καποιο δικο σου.
Οποτε,δεν εχει κανενα νοημα αυτο που λες.
Παϊσιακοί είστε; :scross:

Την άνοιξη του 1987 επισκέφθηκα τον Άγιο Παΐσιο στο κελλί του, την Παναγούδα. Τον ρώτησα, προβληματισμένος, αν θα γινόταν πόλεμος με την Τουρκία. Ο Άγιος μου απήντησε ότι, όταν θα δούμε η Ελλάδα να παίρνει την πρεσβεία της από την Τουρκία και η Τουρκία την πρεσβεία της από την Ελλάδα, τότε θα πρέπει να πούμε: «Ταις πρεσβείαις της Θεοτόκου, Σώτερ σώσον ημάς».


Άβαταρ μέλους
nyxtovios
Δημοσιεύσεις: 12507
Εγγραφή: 15 Ιουν 2018, 19:14

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nyxtovios » 28 Νοέμ 2022, 21:38

Thor έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:42
nyxtovios έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:33
Thor έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 16:23


Αυτο με τα προξενεια το λες και το ξαναλες.
Για ποιο λογο να τα κλεισει;
Για ποιο λόγο να θες να κλείσεις τα προξενεία ενός που σε απειλεί ότι θα έρθει μια νύχτα, μια μέρα κτλ;
Αν δεν το ξερεις,σε περιπτωση που κλεισεις προξενειο,το ιδιο θα κανουν και οι απεναντι με καποιο δικο σου.
Οποτε,δεν εχει κανενα νοημα αυτο που λες.
Τα οποία τα χρειαζόμαστε για ποιό λόγο να υπάρχουν; Για τους 3 Έλληνες που άφησαν οι Τούρκοι ζωντανούς στην Πόλη;

Άβαταρ μέλους
Lord Brum
Δημοσιεύσεις: 14671
Εγγραφή: 08 Δεκ 2018, 00:27
Phorum.gr user: coriander

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Lord Brum » 28 Νοέμ 2022, 21:40

nyxtovios έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 21:38
Thor έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:42
nyxtovios έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:33

Για ποιο λόγο να θες να κλείσεις τα προξενεία ενός που σε απειλεί ότι θα έρθει μια νύχτα, μια μέρα κτλ;
Αν δεν το ξερεις,σε περιπτωση που κλεισεις προξενειο,το ιδιο θα κανουν και οι απεναντι με καποιο δικο σου.
Οποτε,δεν εχει κανενα νοημα αυτο που λες.
Τα οποία τα χρειαζόμαστε για ποιό λόγο να υπάρχουν; Για τους 3 Έλληνες που άφησαν οι Τούρκοι ζωντανούς στην Πόλη;
για να τρέφουμε διπλωματικούς υπαλλήλους και λοιπούς αργόμισθους?
Μία πρεσβεία και πολύ είναι. Εδώ πάμε για πόλεμο, οι διπλωματικές σχέσεις μας μάραναν
Σκότωσε τον ζαίο που κρύβεις μέσα σου!

Άβαταρ μέλους
nyxtovios
Δημοσιεύσεις: 12507
Εγγραφή: 15 Ιουν 2018, 19:14

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nyxtovios » 28 Νοέμ 2022, 22:12

Lord Brum έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 21:40
nyxtovios έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 21:38
Thor έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:42


Αν δεν το ξερεις,σε περιπτωση που κλεισεις προξενειο,το ιδιο θα κανουν και οι απεναντι με καποιο δικο σου.
Οποτε,δεν εχει κανενα νοημα αυτο που λες.
Τα οποία τα χρειαζόμαστε για ποιό λόγο να υπάρχουν; Για τους 3 Έλληνες που άφησαν οι Τούρκοι ζωντανούς στην Πόλη;
για να τρέφουμε διπλωματικούς υπαλλήλους και λοιπούς αργόμισθους?
Μία πρεσβεία και πολύ είναι. Εδώ πάμε για πόλεμο, οι διπλωματικές σχέσεις μας μάραναν
Πες τα στον επάνω χρήστη.
Το Ελληνιάρικο κράτος, όχι μόνο δεν απάντησε ποτέ στο ξήλωμα και στα πογκρόμ έναντι των Ελλήνων της Πόλης αλλά αντάμειψε την Τουρκία με 3 ή 4 προξενεία; Μου διαφεύγει ο ακριβής αριθμός.
Φυσικά δεν πρόκειται να γίνει τίποτα γιατί είναι ενάντια στα συμφέροντα των ολιγαρχών που κονομάνε από τα εισαγόμενα Τούρκικα προιόντα.
Αντί να ασχοληθούμε με το πως και για ποιό λόγο επιτρέπουμε τα προξενεία προπαγάνδας, ο Μισθοτάκης πουλάει λαικισμό όπως πολύ καλά ξέρει να κάνει. Δες εδώ πχ
Πάλι διεθνής περίγελος

Μητσοτάκης στο LSE: Μπορεί να βρεθεί «win-win» λύση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

https://www.protothema.gr/politics/arti ... arthenona/

Ο άνθρωπος αυτός, που νομίζει ότι διαχειρίζεται κάποια καφετέρια, έγινε πρωθυπουργός της χώρας. Αν δεν είχε το όνομα πιθανόν αυτή τη στιγμή να μην είχε να φάει και να ζούσε με επιδόματα.

Άβαταρ μέλους
nrg
Δημοσιεύσεις: 4070
Εγγραφή: 31 Ιαν 2019, 20:53

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nrg » 28 Νοέμ 2022, 23:11

Εμπεδοκλής έγραψε:
27 Νοέμ 2022, 22:17
nrg έγραψε:
27 Νοέμ 2022, 16:18
Εμπεδοκλής έγραψε:
25 Νοέμ 2022, 18:31

https://tradingeconomics.com/turkey/weapons-sales

Τον πίνουν οι Τούρκοι. Δε φτιάχνουν τίποτε. Δεν έχουν κινητήρες. Τί να κλάσουν μπροστά στους Έλληνες που δεν έχουν ούτε λάστιχα ...
Ρε φίλος... βάλε όλη την εξέλιξη να το δούμε διαχρονικά.
Πετάς ένα link και νομίζεις ότι νοιώθουν...

Απομονωμένη Τουρκία, σύμφωνα με τον γαλάζιο σανό:

Εικόνα


Μπανανία γαλαζοπράσινων πατριωτών:

Εικόνα



Και να βάλω τις δικαιολογίες δια πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν:

Ο νόμος του Τσίπρα φταίει... Το ΚΚΕ... Το ΠΑΜΕ...
Οι φίλοι εδώ έχουν παθιαστεί τόσο πολύ με τα γυαλιά που φορούν που δεν αντιλαμβάνονται τι συμβαίνει διεθνώς.
Για παράδειγμα, αν αντιληφθούν τι συμβαίνει στην πάλαι ποτέ μεγαλύτερη αμυντική εταιρεία της χώρας, την ΕΑΣ θα κλάψεις.
Επιγραμματικά, αν και τα έχω ξαναγράψει.
- Ο κύκλος εργασιών έχει πέσει στα 6 εκατομμύρια.
- Η εταιρεία βγαίνει έκπτωτη σε ξένες συμβάσεις λόγω αδυναμίας εκτέλεσης έργου και αφερεγγυότητας.
- Το προσωπικό έχει πέσει γύρω στα 350 άτομα με μέσο όρο ηλικίας τα 57 έτη.
- Η κυβέρνηση κλείνει το μεγαλύτερο εργοστάσιο Υμηττού για να το κάνει γραφεία.
- Η διοίκηση πουλάει ως στρακ μηχανήματα και παίρνει εταιρικά αυτοκίνητα.
- Δίνει τα πάντα σε απευθείας αναθέσεις. Ας πούμε έργο της απορρύπανσης ναρκών το έδωσε με απευθείας ανάθεση σε αυτόν τον Σούκο υπερκοστολογημένο.
- Μια εποχή που λόγω Ουκρανίας τα βλήματα των 155mm είναι σε παγκόσμια έλλειψη και η εταιρεία έχει το know how να τα παράξει δεν τα παράγει για τους παραπάνω λόγους.
- Για τους ίδιους λόγους δεν παράγει τα εκπαιδευτικά και όχι μόνο βλήματα του ναυτικού και των απάτσι που έχουν παραγγελθεί χρόνια τώρα.

Υποτίθεται ότι το κράτος τρέχει προγράμματα 11 και πλέον δις και για τη βίδα θα πρέπει να τρέχει στα εξωτερικά να την παραγγείλει. Φαντάσου όλα αυτά τα προβλήματα σε συνθήκες πολέμου. Από την άλλη, η Τουρκία αργά και σταθερά μπαίνει σε όλους τους τομείς της πολεμικής βιομηχανίας. Βελτιώνεται και παράγει σε μεγάλους αριθμούς.
Φωνή βοώντος εν τη ερήμο...

Αν δεν ήμασταν μπανανία, η αμυντική βιομηχανία θα έπρεπε να έχει υπερκομματική διαχείριση και να φυλάσσεται ως κόρη οφθαλμού.

Άβαταρ μέλους
Οργισμένος
Δημοσιεύσεις: 14400
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 00:21

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Οργισμένος » 28 Νοέμ 2022, 23:25

Ola kala alla Mayton ton pety poy fainetai jekauara oti antimetvpizei sobarotates nohtikes dysleitoyrgies GIATI DIALEGESTE?
ΤΟ βιβλίο μου:https://www.smashwords.com/books/view/412984
Η τραγελαφικά ωμή αλήθεια για την Ελλάδα.
ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ!!!
Στηρίξτε με, η αλήθεια ΠΡΕΠΕΙ να λάμψει...

Άβαταρ μέλους
Αρχέλαος
Δημοσιεύσεις: 6711
Εγγραφή: 03 Απρ 2018, 19:01

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Αρχέλαος » 28 Νοέμ 2022, 23:41

Παραθέτω ένα απόσπασμα από άρθρο σχετικό με την πολεμική βιομηχανία.



Τα όρια της ελληνικής πολιτικής πολεμικής βιομηχανίας: Οι προσπάθειες για την ανάπτυξη ανεπάνδρωτων αεροσκαφών


Η κατάσταση της ελληνικής πολεμικής βιομηχανίας είναι, λίγο-πολύ, γνωστή. Πρακτικά, κινείται στην ανυπαρξία, με μοναδική -αν και αξιοσημείωτη- εξαίρεση… δυόμιση εταιρείες, την Theon Optics και την SCYTALYS (πρώην ISI Hellas) και σε κάποιο βαθμό, την Ιntracom Defense, καθώς και κάποιες σκόρπιες δυνατότητες σε διάφορες μικρότερες ή μεγαλύτερες εταιρείες. Από την άλλη, κατά την τελευταία εικοσαετία η τουρκική πολεμική βιομηχανία, βασιζόμενη σε ένα αξιοσημείωτο υπόβαθρο που ήδη υπήρχε, απογειώθηκε, καθιστάμενη πολεμική βιομηχανία μίας αξιοσημείωτης, μεσαίας δύναμης. Η σταδιακή απόκλιση της πορείας των δύο εθνικών πολεμικών βιομηχανιών (ή, για την ακρίβεια, η υπερκέραση της ελληνικής πολεμικής βιομηχανίας από την τουρκική, όπως άλλωστε έγινε και στα περισσότερα πεδία) έχει -ευλόγως- προκαλέσει στην ελληνική κοινή γνώμη και (σε μικρότερο βαθμό στην πολιτική τάξη) αφ’ ενός ζήλεια για την απώλεια του προηγουμένου καθεστώτος, αφ’ ετέρου ανησυχία λόγω του πρακτικού κινδύνου που θέτουν τα διάφορα προϊόντα της τουρκικής βιομηχανίας. Το πιο προβεβλημένο από αυτά (όχι κατ’ ανάγκην και το πλέον επικίνδυνο) είναι το ανεπάνδρωτο αεροσκάφος Bayraktar TB2 της εταιρείας Baykar, το οποίο έχει παίξει κάποιον (μάλλον υπερτιμημένο) ρόλο σε πολεμικές συγκρούσεις, έχει αποτελέσει σημαντική εξαγωγική επιτυχία της τουρκικής πολεμικής βιομηχανίας και έχει προκαλέσει προβληματισμό στην Ελλάδα ως προς τον ενδεχόμενο ρόλο του σε περίπτωση ελληνοτουρκικής σύγκρουσης. Πέραν του Bayraktar TB2, η ίδια η εταιρεία Baykar αναπτύσσει και άλλα, μεγαλύτερων δυνατοτήτων ανεπάνδρωτα αεροσκάφη, αλλά και άλλες μεγάλες τουρκικές βιομηχανίες αναπτύσσουν αντίστοιχα, σημαντικών δυνατοτήτων αεροσκάφη.



Η ελληνική πλευρά φαίνεται να αισθάνθηκε πιεσμένη από την ανάπτυξη της τουρκικής βιομηχανικής δραστηριότητας, ιδίως στον τομέα των ανεπάνδρωτων αεροσκαφών, και υποχρεωμένη για «ανταπόδοση», τόσο για συμβολικούς όσο και για πρακτικούς λόγους. Η πίεση αυτή κινητοποίησε ελληνικούς φορείς, οι οποίοι κατά τα τελευταία χρόνια έχουν προβεί σε έναν αριθμό κινήσεων. Δυστυχώς, η όλη αντίδραση δείχνει και τα όρια των ελληνικών δυνατοτήτων στην ελληνική πολεμική βιομηχανία υπό το παρόν οργανωτικό πλαίσιό της.
2. Οι Ελληνικές Προσπάθειες στα Ανεπάνδρωτα Αεροσκάφη

Ο βασικός λόγος για την έλλειψη συντονισμού μεταξύ ομοειδών προσπαθειών είναι, προφανώς, η απουσία ενός οργάνου που να είναι υπεύθυνο για τον κεντρικό σχεδιασμό και συντονισμό των βιομηχανικών εγχειρημάτων που σχετίζονται με την άμυνα.

Θεωρητικά, το αρμόδιο όργανο είναι η Διεύθυνση Αμυντικών Επενδύσεων και Τεχνολογικών Ερευνών (ΔΑΕΤΕ) της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ). Είναι προφανές ότι η ΔΑΕΤΕ, με επί κεφαλής ανώτερο αξιωματικό, δεν έχει ούτε κατά διάνοια ούτε την επιχειρησιακή ικανότητα ούτε τη γνώση για να αναλάβει την άσκηση βιομηχανικής πολιτικής.

Σε αντιπαραβολή, μπορεί κανείς να δει το όργανο κεντρικού σχεδιασμού της πολιτικής πολεμικής βιομηχανίας της Τουρκίας, την Υπηρεσία Αμυντικής Βιομηχανίας – SSB, τις αρμοδιότητές του και τη στελέχωσή του, για να αντιληφθεί έναν βασικό λόγο της χαώδους διαφοράς μεταξύ της ελληνικής και της τουρκικής πολεμικής βιομηχανίας κατά τα τελευταία έτη.

Και επειδή κατά τα τελευταία έτη οι ιδεοληψίες έχουν λάβει επικίνδυνες διαστάσεις, και μπορεί να κατηγορηθεί κανείς για «σοσιαλιστικές» αντιλήψεις περί «κεντρικού σχεδιασμού», ορισμένες διευκρινίσεις είναι απαραίτητες.

Δεν υφίσταται σε καμία χώρα του κόσμου, «φιλελεύθερου» ή άλλου οικονομικού προσανατολισμού, σοβαρή πολεμική βιομηχανία χωρίς κεντρικό σχεδιασμό. Οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Γερμανία, Βρετανία, το Ισραήλ, η Ιαπωνία, η Ν. Κορέα, η Τουρκία, με άλλα λόγια όλες οι χώρες που έχουν ή φιλοδοξούν να αποκτήσουν πολεμική βιομηχανία, υπάρχουν ισχυρότατες θεσμικά υπηρεσίες που διευθύνουν την πολεμική βιομηχανία. Σε μία αγορά που δεν προσομοιάζει με τίποτα το υπόδειγμα της «ελεύθερης αγοράς» ούτε στην προσφορά ούτε στη ζήτηση, και σε έναν τομέα, αυτόν της βιομηχανίας, που δεν έχει αναπτυχθεί πουθενά στον κόσμο χωρίς κεντρική κρατική πολιτική (που είναι διαφορετικό πράγμα από την κρατική ιδιοκτησία των επιχειρήσεων, φυσικά), είναι ελαφρώς κωμικό να συζητηθεί το υπόδειγμα της «ελεύθερης αγοράς» και του ρόλου των Ενόπλων Δυνάμεων ως απλού πελάτη που βελτιστοποιεί τις επιλογές του επιλέγοντας μεταξύ πωλητών που εμφανίζονται «αγνωστικιστικά». Αυτό ισχύει κατά μείζονα λόγο σε μία χώρα σαν την Ελλάδα, με αναιμική και υπό ανάπτυξη πολεμική βιομηχανία, όπου οι διπλές προσπάθειες με διπλές χρηματοδοτήσεις, που δεν κατορθώνουν να δημιουργήσουν «εθνικούς πρωταθλητές» έστω και ισχυρές εταιρείες που να είναι σε θέση να κάνουν αποκτήσουν μέγεθος και ικανότητες διεθνώς ανταγωνιστικές.

Εν προκειμένω είναι χαρακτηριστικό ότι στην προσπάθεια του ΠΝ έχει αφεθεί εκτός ο ικανότερος φορέας σχεδιασμού αεροσκαφών στη Χώρα (το ΕΡΜΣ του ΑΠΘ) ενώ η σχετική συμμετοχή (από τον όμιλο EFA) είναι η σχετικά πιο αδύναμη. Αντιθέτως, στο πρόγραμμα LOTUS έχει αφεθεί εκτός προγράμματος ο ικανότερος σχεδιαστής και παραγωγός αισθητήρων της Χώρας, που είναι αναμφισβήτητα ο όμιλος EFA. Έτσι, χάθηκε η ευκαιρία να μεταβιβαστεί κρίσιμη τεχνογνωσία από έναν ερευνητικό φορέα σε μία εμπορική εταιρεία (διότι ακριβώς αυτός είναι ο ρόλος των ερευνητικών φορέων) ενώ το εγχείρημα του LOTUS μένει χωρίς εμπορικό φορέα που να μπορέσει να κεφαλαιοποιήσει την έρευνα που παράγεται από το ΕΡΜΣ, στοιχείο κρίσιμο για την ανάπτυξη τεχνογνωσίας και, τελικώς, αμυντικών συστημάτων. Περί αυτών και κατωτέρω.

Σε κάθε περίπτωση, η ΔΑΕΤΕ τελεί σε απόλυτη αδυναμία να παίξει τον ρόλο του κεντρικού φορέα σχεδιασμού και υλοποίησης πολιτικής αμυντικής βιομηχανίας -αν υποθέσουμε ότι υφίσταται πολιτική αμυντικής βιομηχανίας. Εν προκειμένω, και για να γίνει κατανοητή η απόλυτη άγνοια που φαίνεται να υφίσταται θεσμικά σχετικά με το ζήτημα, δεν έχει κανείς να αντιπαραβάλει το θεσμικό κείμενο της Ελληνικής Δημοκρατίας σχετικά με την «Εθνική Αμυντική και Βιομηχανική Στρατηγική» με τη σελίδα της «αντίστοιχης» τουρκικής υπηρεσίας, της «Υπηρεσίας Αμυντικής Βιομηχανίας» ( Savunma Sanayii Başkanlığı – SSB), και την ευκρίνεια με την οποία δηλώνονται οι στόχοι της· η ευκρίνεια είναι πάντα αποτέλεσμα σαφούς αντιλήψεως των πραγμάτων. Μια αντιπαραβολή του βιογραφικού του προέδρου της τουρκικής υπηρεσίας Ισμαήλ Ντεμίρ με το βιογραφικό του επικεφαλής της ΔΑΕΤΕ διευκρινίζει τα πράγματα έτι περαιτέρω -χωρίς την παραμικρή μομφή προς τον συνταγματάρχη που… του έλαχε η μετάθεση στη ΔΑΕΤΕ.[v]
3.3 Η αθλιότητα του Υπουργείου Οικονομικών και της ΕΑΒ

Έχοντας πλήρη εικόνα της κατάστασης που επικρατεί στην πολιτική πολεμικής βιομηχανίας, μπορεί κανείς σε κάθε περίπτωση να αντιληφθεί τους λόγους ανάπτυξης του προγράμματος Αρχύτας καθώς και του προγράμματος LOTUS. Το μεν πρώτο εξυπηρετεί τις άμεσες και πιεστικές ανάγκες του ΠΝ με εκ των ενόντων μέσα και χρηματοδότηση, το δε δεύτερο εξυπηρετεί την ανάγκη για την ανάπτυξη ενός ικανού «εθνικού» ανεπάνδρωτου της κατηγορίας MALE, και μάλιστα με εξαιρετικά προηγμένα χαρακτηριστικά σε όλο το φάσμα λειτουργίας του και με ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση. Η πρωτοβουλία που δημιουργεί αλγεινή εντύπωση είναι αυτή του Υπουργείου Οικονομικών και της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας Α.Ε.

Ενδεχομένως να μπορεί κανείς να αντιπαρέλθει ως ήσσονος σημασίας την αθέμιτη κίνηση του Υπουργείου Οικονομικών και της ΕΑΒ Α.Ε. να σφετεριστεί το όνομα «Αρχύτας» για το πρόγραμμά της, ενώ το όνομα αυτό είχε ήδη δοθεί στο πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού και το γεγονός διαμηνύθηκε αρμοδίως στους υπευθύνους. Ήσσονος σημασίας μπορεί να πει κανείς, αλλά «εξ όνυχος τον λέοντα».

Η ουσία του ζητήματος έγκειται στον αυθαίρετο τρόπο με τον οποίον η ΕΑΒ Α.Ε. επιδοτείται για να αποκτήσει ένα «προϊόν» άνευ αξίας και αντικειμένου, απλώς επειδή το Υπουργείο Οικονομικών, ο εποπτεύων την ΕΑΒ Α.Ε. φορέας, έχει την άνεση να εκταμιεύσει ένα ποσόν για να το «δωρίσει» στην εταιρεία χωρίς καμία περαιτέρω προοπτική και χρησιμότητα.

Ειδικότερα, όπως έχει προαναφερθεί, βρίσκονται υπό εξέλιξη δύο προγράμματα ανεπάνδρωτων:

το πρόγραμμα «Αρχύτας» του Π.Ν. που εξυπηρετεί με τρόπο άμεσο τις άμεσες ανάγκες του Π.Ν. για ένα σχετικά μικρών πτητικών δυνατοτήτων ανεπάνδρωτο αεροσκάφος, με δυνατότητες κάθετης αποπροσγείωσης ώστε να μπορεί να επιχειρεί από πλοία και να μεταφέρει άμεσα εικόνα στα πλοία αυτά, έστω και σε περιορισμένη -σχετικά- απόσταση και για περιορισμένο -σχετικά- χρόνο πτήσεως
το πρόγραμμα «LOTUS» της ΓΔΑΕΕ, που εξυπηρετεί τις ανάγκες των ΕΔ για ένα ιδιαίτερα προηγμένο ανεπάνδρωτο κατηγορίας MALE το οποίο θα εξυπηρετεί τις ανάγκες αναγνώρισης αλλά και προσβολής στόχων, και μάλιστα εγγενώς και εκ του σχεδιασμού του και όχι σε μεταγενέστερες εκδόσεις του.

Εν όψει της υπάρξεως και ενεργού προόδου των δύο αυτών προγραμμάτων, τίθεται το ερώτημα: ποιον ακριβώς στόχο εξυπηρετεί η χρηματοδότηση του προγράμματος του Υπ.Οικ.;

Στην ερώτηση αυτή, μόνον προβληματικές απαντήσεις μπορούν να δοθούν:

(α) σε αντίθεση με τα δύο προγράμματα που εξ αρχής αναπτύσσουν επιχειρησιακά συστήματα, το πρόγραμμα του Υπ.Οικ. χρηματοδοτεί αποκλειστικά την ανάπτυξη (περαιτέρω εξέλιξη για την ακρίβεια) ενός ιπταμένου οχήματος αποκλειστικά. Οι προοπτικές για επιχειρησιακό σύστημα είναι του απώτερου μέλλοντος (και επιπλέον χρηματοδοτήσεως).

(β) είναι απολύτως ασαφές ποια ακριβώς σκοπιμότητα εξυπηρετεί η ανάπτυξη του αεροσκάφους του Υπ.Οικ. Για την ακρίβεια, η «πετομηχανή» του Υπ.Οικ. ανήκει εγγενώς στην κατηγορία ανεπάνδρωτων περιορισμένης εμβέλειας και ωφέλιμου βάρους, εκ του εγγενούς χαρακτηριστικού της κάθετης αποπροσγείωσης. Αυτή άλλωστε είναι και η κατηγορία των επιδόσεων την οποίαν αναφέρουν οι εμπλεκόμενοι στο πρόγραμμα. Όμως αυτή η κατηγορία καλύπτεται ήδη από το πρόγραμμα «Αρχύτας». Οι επαγγελίες για μελλοντικές εκδόσεις που θα συνεργάζονται με μαχητικά αεροσκάφη και θα φέρουν όπλα, αφ’ ενός καλύπτονται ήδη από το υπό ανάπτυξη ανεπάνδρωτο LOTUS, αφ’ ετέρου είναι πρακτικά αδύνατον να εκπληρωθούν από ένα αεροσκάφος της κατηγορίας του προγράμματος του Υπ.Οικ., εξ αιτίας της κατηγορίας αεροσκαφών στην οποία ανήκει.

(γ) Η εταιρεία στην οποία το Υπ.Οικ. «πετάει», κυριολεκτικά, λεφτά, έχει απόλυτη αδυναμία να τα εκμεταλλευτεί. Η ΕΑΒ Α.Ε. είναι μια βιομηχανία η οποία, όπως άλλωστε και το σύνολο των κρατικών πολεμικών βιομηχανιών, αδυνατούν απολύτως να επιτελέσουν τη βασικότερη λειτουργία μίας βιομηχανίας εν γένει, και κατά μείζονα λόγο μιας πολεμικής βιομηχανίας: να αναπτύξουν προϊόντα. Η μοναδική δυνατότητα της ΕΑΒ Α.Ε. εξαντλείται στην περίφημη «παραγωγική δυνατότητα». Η δυνατότητα αυτή είναι εξαιρετικά αμφιβόλου χρησιμότητας, η έμπρακτη δυνατότητα της ΕΑΒ Α.Ε. για κάτι τέτοιο είναι ακόμη μεγαλύτερο ερωτηματικό, ενώ η δυνατότητα της εταιρείας για Έρευνα και Ανάπτυξη, δηλαδή για τον πυρήνα της δραστηριότητας μιας πολεμικής βιομηχανίας είναι μηδενική· όχι μηδαμινή αλλά μηδενική. Για όποιον έχει αμφιβολίες περί αυτού, αρκεί να αναγνώσει την κατάσταση, με συγκλονιστική λεπτομέρεια, από την πλέον έγκυρη πηγή: τον κ. Πάνο Αγερίδη, πρώην Γενικό Διευθυντή Έρευνας & Ανάπτυξης και Στρατηγικών Δραστηριοτήτων της ΕΑΒ Α.Ε. Άλλωστε, το Υπ.Οικ., με την πρωτοβουλία του, επιβεβαιώνει πλήρως την κατάσταση αυτή: αναγνωρίζει εμμέσως πλην σαφώς την απόλυτη αδυναμία της ΕΑΒ Α.Ε. να αναπτύξει προϊόντα, και μέσω της ΕΑΒ, χρηματοδοτεί τρεις άλλους φορείς να αναπτύξουν «κάτι» (οτιδήποτε) για να το παράσχουν εν συνεχεία στην ΕΑΒ να το κατασκευάσει. Ο ρόλος της ΕΑΒ Α.Ε. στην όλη διαδικασία είναι να… παρακολουθεί διακριτικά τους εμπλεκόμενους φορείς και να βεβαιώνεται ότι… τηρείται το χρονοδιάγραμμα. Για το υπό ανάπτυξη «προϊόν» θα έχει το αποκλειστικό δικαίωμα παραγωγής, πλην όμως το υπό ανάπτυξη προϊόν, διακηρυγμένα, δεν έχει καμία επιχειρησιακή δυνατότητα, άρα δεν έχει και καμία προοπτική παραγωγής. Τέτοια δυνατότητα θα υπάρξει… αφού το Υπ.Οικ. δώσει και άλλα χρήματα, σε άλλους φορείς, προκειμένου να φέρουν στην ΕΑΒ Α.Ε. κάτι που να παράγεται.

(δ) Ακόμη πιο σκανδαλώδες είναι το γεγονός ότι το πρόγραμμα του Υπ.Οικ. δεν έχει καμία απολύτως συμμετοχή των Ενόπλων Δυνάμεων στη σύλληψη και τον καθορισμό των προδιαγραφών του. Αυτό εξηγεί άλλωστε και την «ακατανόητη» κατηγορία της πτητικής μηχανής που αναπτύσσεται. Είναι όμως βέβαιο ότι, όταν κάποια στιγμή στο μέλλον το Υπ.Οικ. αναπτύξει κάτι που να μπορεί να παριστάνει το επιχειρησιακό σύστημα, θα εκβιάσει τις Ένοπλες Δυνάμεις να το προμηθευτούν προκειμένου να «στηρίξουν» την ΕΑΒ Α.Ε., παρ’ όλο που το σύστημα δεν θα ικανοποιεί καμία απαίτηση ή προδιαγραφή των ΕΔ, και οι ανάγκες των ΕΔ θα καλύπτονται ήδη από τα δύο συστήματα που προαναφέρθηκαν.

(ε) Η έναρξη του προγράμματος του Υπ.Οικ. είναι η χρονολογικά τελευταία, που σημαίνει ότι όταν το Υπ.Οικ. αναλάμβανε την πρωτοβουλία για τη χρηματοδότηση της ΕΑΒ Α.Ε., γνώριζε ήδη με ασφάλεια και λεπτομέρειες ότι προβαίνει σε διπλή και άσκοπη χρηματοδότηση.

(στ) Με δεδομένα όλα τα ανωτέρω στοιχεία που δεν αφήνουν πολλά περιθώρια ως προς την ουσία του προγράμματος, το Υπουργείο Οικονομικών επιζητά να «νομιμοποιήσει» το εγχείρημά του με την επίμονη και συνεπή προβολή του εγχειρήματος, με «τακτικές ενημερώσεις» και συνεντεύξεις τύπου από τον ίδιο τον Υπουργό Οικονομίας. Επιδιώκεται έτσι ο επηρεασμός της κοινής γνώμης, που αφ’ ενός δεν έχει εποπτεία του ζητήματος -μιας και τα προγράμματα «Αρχύτας» και «LOTUS» είναι άγνωστα, μην έχοντας λάβει ευρεία δημοσιότητα- αφ’ ετέρου επιζητά μία «ρεβάνς» έναντι των σημαντικών τουρκικών επιτυχιών στον τομέα αυτόν.
3.3.1 «Κρατικές» Πολεμικές Βιομηχανίες στην Ελλάδα και Αλλού – Σύντομη Παρέκβαση

Η έντονα αρνητική αναφορά στην ΕΑΒ Α.Ε. ενδεχομένως να δημιουργήσει την εντύπωση ότι πρόκειται για μία επί της αρχής και συνολική αρνητική στάση απέναντι σε οποιαδήποτε κρατική βιομηχανία, και μάλιστα στον τομέα της πολεμικής βιομηχανίας. Αυτό είναι κάθε άλλο παρά ακριβές.

Κρατικές πολεμικές βιομηχανίες υπήρξαν και υπάρχουν πολλές, και έχουν παίξει κρίσιμο ρόλο στη στρατιωτική ισχύ των χωρών τους. Συχνά υπήρξαν τα εφαλτήρια για την ανάπτυξη του συνολικού τομέα της πολεμικής βιομηχανίας. Ο κρατικός χαρακτήρας ενδεχομένως να συνδέεται με μικρότερο οικονομικό δυναμισμό, σε καμία περίπτωση όμως δεν συνδέεται με τη μοναδική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το σύνολο της ελληνικής κρατικής «πολεμικής» βιομηχανίας, δηλαδή η ΕΑΒ, τα ΕΑΣ και τα Ναυπηγεία, τόσο της Ελευσίνας όσο και του Σκαραμαγκά. Οι βιομηχανίες αυτές δεν είναι «κρατικές». Είναι ανεπανόρθωτα πασοκικές κρατικές επιχειρήσεις της δεκαετίας του ’80. Έχουν διαποτιστεί βαθύτατα και ανεπίστροφα από το πνεύμα της της ανδρεϊκής «Αλλαγής» και αποτελούν απλώς καρκίνωμα στο σώμα της ελληνικής οικονομίας και βιομηχανίας. Δεν αποτελούν εταιρείες αλλά ομάδες ανθρώπων που απομυζούν πόρους από το ελληνικό κράτος.

Επειδή σχετικά με την ΕΑΒ Α.Ε. και τις «επιτυχίες» της έχουν επικρατήσει εσχάτως μύθοι, η κατάσταση είναι απλή: η ΕΑΒ Α.Ε. εισπράττει μεγάλα ποσά από την Πολεμική Αεροπορία προκειμένου να εκτελέσει εργασίες συντήρησης στα αεροσκάφη της, βάσει της αρχαίας «Βασικής Συμβάσεως» της δεκαετίας του ’70, εργασίες στις οποίες είναι εξωφρενικά ασυνεπής, δημιουργώντας κρίσιμα προβλήματα στην Π.Α. Ταυτόχρονα, και εκμεταλλευόμενη τις χρηματικές ενέσεις (προκαταβολές) άνευ αντικρίσματος από την Π.Α., αναλαμβάνει υποκατασκευαστικό έργο για την Lockheed Martin, μικρής χρηματικής αξίας και τεχνολογικής πολυπλοκότητας, το οποίο εκτελεί σε προνομιακές για την LM τιμές και με τη χρήση… ξένων συνεργείων τα οποία προσλαμβάνει με συμβάσεις έργου, δηλαδή τα απασχολεί αποκλειστικά για την εκτέλεση των εργασιών της LM, οψέποτε αυτές εμφανίζονται.

Το δέον γενέσθαι για την ΕΑΒ Α.Ε. και τις λοιπές κρατικές πολεμικές «βιομηχανίες» είναι μία μεγάλη συζήτηση που δεν αποτελεί αντικείμενο του παρόντος άρθρου. Αρκεί να καταγραφεί ότι η δήθεν χρηματοδότηση της ΕΑΒ Α.Ε. για την ανάπτυξη του Αρχύτα αποτελεί θνησιγενή προσπάθεια.
3.4 Οι Εμπλεκόμενοι Φορείς

Η συνεργασία της Ομάδας του ΑΠΘ με τις ιδιωτικές εταιρείες έδειξε τις μεγάλες δυνατότητες που μπορούν να υπάρξουν στην χώρα μας και στα συστήματα ανεπάνδρωτων αεροσκαφών. «Η φιλοσοφία της συνεργασίας βασίζεται στην εκτέλεση της έρευνας και την αναζήτηση της καινοτομίας από το ΑΠΘ και στην υλοποίηση και την βιομηχανοποίηση για την αγορά από τις ελληνικές εταιρείες», τόνισε ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, παρατηρώντας πως «στα σχεδόν δέκα χρόνια ανάπτυξης της τεχνολογίας των μη-επανδρωμένων αεροχημάτων στο ΑΠΘ, φάνηκε ξεκάθαρα ότι για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων η συνεργασία με τις ελληνικές εταιρείες είναι μονόδρομος, αλλά τα οφέλη αμφίδρομα».

Μόνον που στην «αρχιτεκτονική» αυτή υφίσταται ένα συστηματικό λάθος. Αν και το ανεπάνδρωτο αεροσκάφος αποτελεί ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σύστημα, ο πυρήνας του είναι το ιπτάμενο αεροσκάφος, και η τεχνολογία και τεχνογνωσία στον τομέα αυτόν είναι θεμελιώδεις. Όμως η δυνατότητα παραγωγής μίας κατηγορίας συστημάτων, προκειμένου να είναι μακροχρόνια, με συνέχεια και προοπτικές ανάπτυξης, πρέπει νομοτελειακά να εμπλέκει εμπορικές εταιρείες, ασχέτως εάν αυτές είναι ιδιωτικές ή κρατικές. Ο λόγος γι’ αυτό δεν είναι «ιδεολογικός». Ο λόγος είναι ότι μόνον εταιρείες μπορούν να διατηρήσουν στον χρόνο το προσωπικό και την τεχνογνωσία που μέσα από διαδοχικές προσπάθειες εξελίσσεται και δίνει, αντιστοίχως, όλο και πιο εξελιγμένα συστήματα.

Η εμπλοκή ερευνητικών φορέων, διεθνώς και ιστορικά, αφορά συγκεκριμένους ρόλους: συνηθέστατα αφορά την επίλυση δύσκολων τεχνικών προβλημάτων καθώς και τη συνεισφορά νέων ιδεών που προέρχονται από τη βασική έρευνα, και οι ερευνητικοί φορείς, εμπλεκόμενοι στην ανάπτυξη συστημάτων, συνεισφέρουν στην αρχική ανάπτυξη και στη μεταφορά της σχετικής τεχνολογίας σε εταιρικά σχήματα. Ενίοτε, ερευνητικοί φορείς αναλαμβάνουν τη λεγόμενη «άμεση ανάπτυξη πρωτοτύπου» (“rapid prototyping”), όταν στην αγορά δεν υφίσταται η τεχνογνωσία για ένα σύστημα που κρίνεται αναγκαίο, και ο ερευνητικός φορέας αναλαμβάνει να κάνει άμεσα ένα πρωτότυπο. Ο λόγος που οι ερευνητικοί φορείς δεν είναι το κατάλληλο όχημα για την ανάπτυξη και συνεχή εξέλιξη συστημάτων, είναι ότι η συνεχής εξέλιξη συστημάτων (που δημιουργεί τεχνογνωσία) απαιτεί διαδοχικούς κύκλους εξέλιξης ενός προϊόντος (που για να είναι βιώσιμη, πρέπει να έχει και εμπορική εκμετάλλευση) και τη συσσώρευση της τεχνογνωσίας στις ομάδες και τους ανθρώπους που συσσωρεύουν την εμπειρία από την εξέλιξη αυτή. Αυτό, με τη σειρά του, απαιτεί μία σταθερότητα στον πυρήνα των εμπλεκομένων ομάδων, έτσι ώστε η εμπειρία να συσσωρεύεται και να μην χάνεται. Κάτι τέτοιο είναι φύσει αδύνατον να γίνεται σε ερευνητικούς φορείς, αφ’ ενός επειδή δεν γίνεται να υπάρχει σταθερότητα στο προσωπικό, αφ’ ετέρου και κυρίως, επειδή δεν γίνεται ένας ερευνητικός φορέας να ασχολείται συνεχώς με την συνεχιζόμενη ανάπτυξη και εξέλιξη ενός συστήματος.

Εν προκειμένω, στις τρεις προσπάθειες που βρίσκονται σε εξέλιξη, εμφανίζεται το εξής φαινόμενο: στις δύο από τις τρεις προσπάθειες (LOTUS και Υπ.Οικ.) την ανάπτυξη του αεροσκάφους την έχει αναλάβει το ΕΡΜΣ του ΑΠΘ, χωρίς κανέναν εμπορικό εταίρο με αυτό το αντικείμενο, ο οποίος να μπορεί να δεχτεί την τεχνογνωσία και να την εξελίσσει σε διαδοχικές, μελλοντικές προσπάθειες. Στο πρόγραμμα «Αρχύτας», δεν συμμετέχει το ΕΜΡΣ ή άλλος ερευνητικός φορέας που να έχει άμεσα διαθέσιμη τεχνογνωσία σε αεροπορικά συστήματα. Αντιθέτως, εκεί και με αρμοδιότητα την ανάπτυξη του αεροσκάφους συμμετέχει μία εμπορική εταιρεία, η UKANDRONE του ομίλου EFA, η οποία έχει σαφώς πιο περιορισμένη δυναμικότητα από το ΕΜΡΣ και που, επίσης, δεν πρόκειται να αποκομίσει την τεχνογνωσία που απαιτεί η παραγωγή ανεπάνδρωτων κάποιων απαιτήσεων.

Ο λόγος που συμβαίνει αυτή η αστοχία είναι, ακριβώς, η απουσία μίας κεντρικής αρχής σχεδιασμού της πολιτικής στην αμυντική βιομηχανία: Η ΔΑΕΤΕ, όταν ενημερώνεται καν, για προγράμματα, δεν έχει ούτε την αρμοδιότητα ούτε την ικανότητα και τη γνώση για να σχεδιάσει την κατανομή έργου σε εταίρους έτσι ώστε να βελτιστοποιηθεί η μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη αποτελεσματικότητα της βιομηχανίας.
4. Επίλογος

Από τα προαναφερθέντα μπορεί κανείς να βγάλει ορισμένα ειδικά και ορισμένα γενικά συμπεράσματα.

Το πολυδιαφημιζόμενο πρόγραμμα του Υπουργείου Οικονομικών δεν έχει να προσφέρει κάτι περισσότερο από τη δημοσιότητα που του εξασφαλίζουν οι επαναλαμβανόμενες συνεντεύξεις τύπου του Υπουργού Οικονομίας· αποτελεί όμως μια ανεπίτρεπτη δαπάνη με μοναδικό στόχο να «στηριχτεί» η ΕΑΒ Α.Ε., στόχος προδήλως μάταιος.

Υπάρχουν εν εξελίξει δύο ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα προγράμματα ανεπανδρώτων αεροσκαφών: το πρόγραμμα «Αρχύτας» του Πολεμικού Ναυτικού και το πρόγραμμα LOTUS του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης. Το μεν πρώτο προσφέρει άμεση λύση σε επείγουσες ανάγκες του ΠΝ με ιδιαίτερα οικονομικό τρόπο, το δε δεύτερο προσφέρει στο προσεχές μέλλον μία ιδιαίτερα προηγμένη λύση ανεπάνδρωτου αεροσκάφους κατηγορίας MALE για τις ΕΔ.

Το πρόβλημα και με τα δύο προγράμματα είναι ότι από την δομή των σχημάτων που τα αναπτύσσουν εγείρονται σοβαρότατα ερωτήματα για τις προοπτικές συνέχειας και εξέλιξης των συστημάτων ώστε να δημιουργηθεί μία βιομηχανική βάση ανάπτυξης ανεπανδρώτων αεροσκαφών με μακροπρόθεσμες προοπτικές.

Το πρόβλημα οφείλεται πρωτίστως στην αδυναμία του Ελληνικού Κράτους να συγκροτήσει και να ασκήσει πολιτική στον τομέα της Πολεμικής Βιομηχανίας.


Τα ανεπάνδρωτα αεροσκάφη είναι απλώς μία «μελέτη παραδείγματος» της αδυναμίας του Ελληνικού Κράτους να ασκήσει βιομηχανική πολιτική. Τα παραδείγματα της τραγικής διαχείρισης και των ιλαροτραγικών επιλογών στις κρατικές «πολεμικές» βιομηχανίες, που συνεχίζονται αδιάλειπτα τα τελευταία σαράντα χρόνια, είναι απλώς η κορυφή του παγόβουνου. Και είναι φύσει αδύνατον οι ιδιωτικές πολεμικές βιομηχανίες να υποκαταστήσουν την αδυναμία αυτή.

Η πολεμική βιομηχανία, όπως και η βιομηχανία εν γένει, ειδικά στην «εμβρυακή» της φάση, έχει απόλυτη ανάγκη βιομηχανικής πολιτικής. Η βιομηχανία και η τεχνολογία είναι πρωτίστως οργανωτικό και δευτερευόντως μόνον τεχνικό ζήτημα.

https://belisarius21.wordpress.com/2022 ... ment-15679
"Πως μπορεί να είμαστε 20 χρόνια πίσω από την Αμερική, χωρίς αυτή να είναι 20 χρόνια μπροστά από εμάς;"

Άβαταρ μέλους
Chainis
Δημοσιεύσεις: 21282
Εγγραφή: 03 Απρ 2018, 19:39
Phorum.gr user: Chainis

Re: Πάμε πόλεμο

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chainis » 29 Νοέμ 2022, 09:02

stavmanr έγραψε:
28 Νοέμ 2022, 17:44
1281 σελίδες προέλασης.
Σε λίγο φτάνουμε Ανταρκτική.
Μήπως προελαύνεις μόνο εσύ σ αυτό το νήμα; :003:
Όπου δεν κατάφερε να επικρατήσει ο ΕΛΑΣ εξοντωνοντας τις άλλες αντιστασιακες οργανώσεις δεν υπήρξαν και τάγματα ασφαλείας

Μάργκαρετ Θάτσερ:
Ο σοσιαλισμός είναι πολύ καλός μέχρι να τελειώσουν τα λεφτά των αλλων

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Εθνικά Θέματα”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών