paul25 έγραψε: ↑11 Ιούλ 2022, 18:53
ST48410 έγραψε: ↑11 Ιούλ 2022, 00:26
paul25 έγραψε: ↑10 Ιούλ 2022, 19:49
Εγώ καταλαβαίνω τι θες να πεις, μα πάλι πρέπει να αντλήσεις και να εμπνευστείς από την εμπειρία σου. Αν για παράδειγμα θες να γράψεις μια μουσική που σε τρομάζει, αυτό που θα κάνεις είναι να χρησιμοποιήσεις μια μανιέρα (όπως λες) πχ ξαφνικοί ήχοι που εναλλάσσονται με μακρόσυρτους κλπ χωρίς να μπεις σε κανένα mood συναισθήματος η να παρακαλάς να σε επισκεφθεί η Μούσα, έτσι φτιάχνω και εγώ μουσική τρόμου. Αυτά όμως είναι τα εργαλεία, το αποτέλεσμα της σύνθεσης χρειάζεται πάλι έμπνευση όταν θες να κάνεις τέχνη (αυθεντικό και πρωτοποριακό έργο) και όχι να ντύσεις απλά ένα έργο τρόμου που δεν θα σπαταλήσεις και τον χρόνο σου, εκτός αν θες.
Λυπάμαι που θα σας το χαλάσω αλλά ούτε Μούσες υπάρχουν, ούτε έμπνευση με την μορφή που παρουσιάζεται σε ταινίες. Υπάρχουν κάποιες αρχικές εναρκτήριες ιδέες που σου κατεβαίνουν στο μυαλό ή μπορεί να σου έχουν δοθεί (φτιάξε μου κάτι με αυτό το θέμα - αρχική μελωδία) και μετά υπάρχει η γνώση της επεξεργασίας αυτού του αρχικού υλικού που παράγει έργο. Η αρχική ιδέα μπορεί να είναι κάτι που διαρκεί δευτερόλεπτα. Η επεξεργασία της, δοκιμάζοντας αυτό ή εκείνο ή το παρακάτω, γράφοντας και σβήνοντας, διορθώνοντας, διαδικασία εβδομάδων ή μηνών. Φυσικά κάποιος που έχει γνώσεις, καλπάζουσα φαντασία και καλό γούστο θα φτιάξει κάτι αξιολογότερο από εκείνον που δεν έχει.
Στην πράξη κάποιος που έχει φτάσει να συνθέτει σοβαρή κινηματογραφική μουσική έχει σπουδές ετών που του έχουν αναλύσει ξανά και ξανά εκατοντάδες έργα για να καταλάβει πως γίνεται αυτό εδώ κι εκείνο εκεί. Με όλη αυτή την πείρα, ειδικά σε μια μουσική που δεν απαιτείται να είναι πρωτότυπος κάνει επιτυχημένα ανακατέματα τεχνικών που έχει διδαχθεί. Βέβαια προς τα έξω δεν θα βγει αυτό. Θα βγει η εικόνα κάποιου που συνδιαλέγεται με τα ουράνια σώματα. Το μάρκετιν του χώρου πουλάει σανό με το τσουβάλι.
Εγώ δεν καταλαβαίνω πως εσύ έχεις την έμπνευση στο μυαλό σου? Εγώ δεν ισχυρίστηκα ποτέ ότι είναι κάτι διαρκές, εγώ την θεωρώ την πρωταρχική ουσία για να στηριχθεί επί αυτής οποιαδήποτε δημιουργία ακόμα και κλισέ. Ακόμα και αν τα κομμάτια είναι έτοιμα, χρειάζεσαι έμπνευση για να τα συνθέσεις και να βγει κάτι καλό και ο βαθμός συμμετοχής της είναι πολύ μεγαλύτερος όταν κάνεις Τέχνη και όχι τεχνουργήματα (να κάνω απλά την δουλειά μου) όπως περιγράφεις εσύ εδώ και εγώ επιμένω να τα διαχωρίζω. Δεν έχει όμως νόημα να συνεχίσουμε να μιλάμε για την έμπνευση διότι ως όρος μη οριζόμενος σαν την τέχνη, κινδυνεύουμε να κάνουμε παράλληλη μακρά κουβέντα.
θα σου μιλήσω για την μουσική γιατί εκεί έχω μια κάποια τριβή με τις διαδικασίες που μου λείπει από τις άλλες τέχνες.
Η έμπνευση μπορεί να αφορά μια πρωταρχική μελωδία που σου έρχεται στο μυαλό. Θα την κρατήσεις αυτή τη μελωδία; Θα την χρησιμοποιήσεις όπως είναι; Μπορεί. Μπορεί και όχι. Διαφορετικοί άνθρωποι στην ίδια ή σε διαφορετικές εποχές λειτουργούν με άλλους τρόπους. Ο Μπετόβεν πχ είχε πρόχειρο στο οποίο πάλευε με διάφορες εκδοχές της αρχικής ιδέας ώστε να δει πια μορφή της του δίνει πλεονεκτήματα στο να εξελίξει με πιο ενδιαφέρον τρόπο τα μέρη της επεξεργασίας. Γιατί τα μουσικά έργα εκείνη την εποχή (και όχι μόνο) έχουν την παρουσίαση της πρώτης ιδέας στην αρχή αλλά έχουν και εκτεταμένη επεξεργασία (ανάπλαση της ιδέας, εμπλουτισμό της, αναποδογύρισμά της, σπάσιμό της σε μικρά κομμάτια και δημιουργία άλλου υλικού από αυτά και χίλια δύο άλλα πράγματα) αργότερα.
Άρα η αρχική έμπνευση μπορεί να έδινε κάτι που θα κρατούσε ο συνθέτης ή και όχι. Ωστόσο έχεις πολλά έργα που βασίζονται στην χρήση μιας ήδη γνωστής μελωδίας (πχ από ένα προηγούμενο έργο ή παραδοσιακό κομμάτι ή εκκλησιαστικό έργο κλπ) ή μιας μελωδικής φράσης που σε προκαλεί κάποιος να την πάρεις και να την κάνεις έργο (περίπτωση της μουσικής προσφοράς του Μπαχ
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Musical_Offering).
Εκεί λοιπόν δεν έχεις ούτε αυτή την εναρκτήρια ιδέα να πρέπει να σου κατέβει στο κεφάλι.
Έχεις όμως σε κάθε έργο (σοβαρής μουσικής καλού συνθέτη) πολλές επινοήσεις σε όλα τα στάδια ανεξάρτητα αν το αρχικό θεματικό υλικό είναι δικό του ή δοσμένο από άλλον. Αυτές τις επινοήσεις (στον τρόπο που συνδυάζει στοιχεία και επιλύει δομικά προβλήματα) εσύ μπορείς να πεις ότι τις εμπνεύστηκε. Εγώ θα πω ότι είναι αποτέλεσμα γνώσης, εμπειρίας, εξαιρετικής ευφυίας, συνδυαστικής ικανότητας και καλού γούστου.
Δεν μπορώ να γνωρίζω τους μηχανισμούς με τους οποίους δημιουργείται στο μυαλό κάποιος ιδιοφυΐας η προϋπόθεση για να λύσει ένα μικροπρόβλημα εδώ, ένα εκεί, ένα παρακάτω με εξαιρετικό τρόπο. Αυτό που ξέρω στην πράξη είναι ότι η Ρομαντική απεικόνιση του καλλιτέχνη που μιλάει με το υπερπέραν και του έρχονται αυτά έτοιμα στο μυαλό, δεν ισχύει. Αν ήταν έτσι θα είχες πολλούς τριτοτέταρτους συνθέτες να φτιάχνουν κάποια στιγμή τρομακτικά αριστουργήματα. Δεν συμβαίνει αυτό όμως. Οι έμπειροι, καλόγουστοι, ικανοί και ταλαντούχοι είναι αυτοί που κάνουν συστηματικά καλά έργα και κάποια από αυτά φτάνουν ξεχωρίζουν και φτάνουν σε ιδιαίτερα ύψη καλλιτεχνικής τελειότητας.