hellegennes έγραψε: ↑09 Αύγ 2022, 22:52
Ναι, αλλά αυτό δεν είναι καλλιτεχνική έκφραση, είναι βιομηχανική παραγωγή. Ακόμη σου κάνουν το πορτρέτο στην Αριστοτέλους και στην Μονμάρτη. Σιγά μην θορυβήθηκαν οι ζωγράφοι των φαναριών από την έλευση της φωτογραφίας.
Δεν μπορείς να ξέρεις τι αποτελεί καλλιτεχνική έκφραση (για αυτόν που το φτιάχνει) και τι όχι. Μερικοί από τους χειρότερους και πιο ασήμαντους καλλιτέχνες μπορεί να κάνουν ειλικρινώς αυτό που κάνουν αλλά είτε λόγω άγνοιας, είτε λόγω παρεξηγήσεων (πολύ συνηθισμένο) είτε λόγω έλλειψης δυνατοτήτων, τα έργα τους να είναι μηδαμινής αξίας.
Και πάλι να σημειώσω για όποιον δεν έχει παρακολουθήσει τις ανάλογες συζητήσεις, ότι το να εκφράζεται κάποιος φτιάχνοντας κάτι, δεν αποτελεί εχέγγυο ποιότητας ούτε αναγκαία και ικανή συνθήκη για να χαρακτηρίσεις αυτό το κάτι τέχνη. Σου αρέσει αυτό ως βολικός ορισμός της τέχνης αλλά δεν είναι. Είχε οδηγήσει σε άτοπο κάποια στιγμή αυτός ο δρόμος, ειδικά σε έργα που δεν είναι εύκολο να πεις τι ήθελε να εκφράσει αυτός που τα έφτιαξε. Και δεν είναι όλες οι εποχές ίδιες. Σε κάποιες τα συναισθήματα ξεχειλίζουν και κάποιες είναι πιο δομικές και εξερευνώνται άλλα πράγματα. Μεγάλη συζήτηση και δύσκολα γίνεται χωρίς να καταφύγουμε σε αναλύσεις και εξειδικευμένους όρους.
Οι ζωγράφοι των φαναριών δεν θορυβήθηκαν αλλά η όποια τέχνη τους σήμερα πλέον έχει ασήμαντη αξία (με εξαίρεση το να υπάρχει κάποιος που είναι ασύλληπτο ταλέντο αλλά δεν αναφέρεσαι σε κάτι τέτοιο. Γενικά μιλάμε). Θα συνεχίσουν να κάνουν μια δουλειά που είναι καθαρά τεχνική, με ελάχιστα ή ανύπαρκτα καλλιτεχνικά στοιχεία και θα αμείβονται αναλόγως (αυτό άλλοτε σημαίνει κάτι, άλλοτε τίποτα. Εδώ σημαίνει. Είναι δίκαιο να μην πληρώνεται ακριβά κάποιος που εργάζεται με τυφλοσούρτες και δεν επενδύει πνευματικό δυναμικό.)
hellegennes έγραψε: ↑09 Αύγ 2022, 22:52
Ειλικρινά, δεν πιστεύω καν ότι υπήρξε τέτοιου είδους συζήτηση πριν τον 20ό αιώνα, εκ των υστέρων, για να αιτιολογήσει την τροπή σε άλλα ρεύματα, κάποια αξιόλογα και κάποια ξεκάθαρα gimmicks χωρίς καμμιά ουσία.
Μπορείς να πιστεύεις ότι απλά συνέπεσαν όλα αυτά εκείνη την εποχή και τα συναρμόζουμε εμείς που βλέπουμε μια συγκεκριμένη πορεία στην εξέλιξη των πραγμάτων. Δεκτό. Εγώ απλά θα σου πω ότι οι σπουδαίες αλλαγές δεν γίνονται τυχαία. Όπου κοιτάξεις και ό,τι μελετήσεις, σου δείχνει ξεκάθαρα σημεία που προαναγγέλουν λίγο λίγο αυτό που θα έρθει μετά. Έρχονται και μερικές ιδιαίτερες ιδιοφυΐες, παίρνουν όλα αυτά τα στοιχεία από γύρω γύρω και πάνε το πράγμα παρακάτω με αριστουργηματικά έργα. Στο έχω γράψει τουλάχιστον 3-4 φορές: δεν έχεις έργα ανάκατα μέσα στις εποχές. Δεν έχεις 10 έργα σαν του Schönberg διάσπαρτα σε προηγούμενους αιώνες. Θα ήταν αδιανόητο όσο να πει κάποιος ότι οι Βυζαντινοί είχαν στείλει δορυφόρους σε τροχιά. Δεν υπάρχει καν το συντακτικό σύστημα για να δώσει τέτοιου είδους έργο, αυτό που συνήθως λέω γλώσσα.
hellegennes έγραψε: ↑09 Αύγ 2022, 22:52
Είναι τόσο περιορισμένο αυτό που μπορεί να αντικαταστήσει η φωτογραφία σε σχέση με τα εικαστικά, που δεν τίθεται καν θέμα. Είναι τελείως διαφορετικό το αντικείμενό τους.
Βασικά, το αντίστοιχο είναι το θέατρο και ο κινηματογράφος. Που έχει πολύ μεγαλύτερο νόημα να πεις ότι ο κινηματογράφος απειλούσε να αντικαταστήσει το θέατρο, γιατί είναι στην ουσία πολύ συγγενέστερα είδη από ό,τι η φωτογραφία με την ζωγραφική.
Δεν είπα εγώ ότι η φωτογραφία αντικατέστησε την ζωγραφική. Είπα ότι μία τάση, αυτή η οποία προσπαθούσε να πετύχει το μέγιστο ρεαλιστικό αποτέλεσμα στην απεικόνιση, διαπίστωσε ότι ακόμα και αν το καταφέρει, δεν υπάρχει πλέον επίτευγμα καλλιτεχνικό. Γίνεται εύκολο με άλλα μέσα. Αν δεν υπάρχει καλλιτεχνικό επίτευγμα, δεν υπάρχει περιθώριο για τέχνη. Και τράβηξαν αλλού.
hellegennes έγραψε: ↑09 Αύγ 2022, 22:52
Ναι, αυτό είναι αλήθεια, αλλά ήταν πολύ περιορισμένο και καθόλου αληθοφανές ακόμα και για τα στάνταρ της εποχής. Μην συζητάς για το σήμερα. Δεν οραματίστηκαν οι ζωγράφοι του 19ου και αρχών του 20ού αιώνα ότι στο μέλλον θα μπορείς με ψηφιακή επεξεργασία να κάνεις τα πάντα (που στην ουσία πάλι ζωγραφική είναι, με μείξη φωτογραφισμένων στοιχείων).
Δεν είπα εγώ ότι οραματίστηκαν οι ζωγράφοι την ψηφιακή επεξεργασία που γίνεται σήμερα. Σου έδειξα φωτογραφία του 1880 που έχει αρκετά καλή ποιότητα για να τους κάνει να σκεφτούν την αξία της ρεαλιστικής αναπαράστασης.
Για το τελευταίο που λες μπορούμε να πούμε ότι πλέον σήμερα χρησιμοποιούνται σε αρκετά έργα στοιχεία και από τις δύο τέχνες, μεικτές τεχνικές.