Bic έγραψε: ↑27 Απρ 2023, 15:04
Κοίτα, κατ' αρχάς αυτή είναι μία από τις πολλές έρευνες που έχουν γίνει, όχι η μοναδική και σίγουρα όχι αναγκαστικά η μόνη σωστή, έτσι; Αν έχεις όρεξη, ρίξε μια ματιά εδώ
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00762/full και θα δεις πόσο διαφορετικά αποτελέσματα έχουν βγάλει κατά καιρούς, διαφορετικές έρευνες από διαφορετικές ομάδες. Από "βοηθάει απίστευτα" έως "είναι εντελώς άχρηστο" και με όλα τα ενδιάμεσα στάδια. Στις περισσότερες αναφέρεται από μηδενική έως μικρή βελτίωση στους μαθητές, σε κάποιες βλέπουν κάτι διαφορετικό.
Σου είπα ότι στο παρελθόν έχω διαβάσει αρκετές τέτοιες έρευνες, όπως και το ότι πολλές απ' αυτές έχουν σοβαρά προβλήματα και τυχαίως είναι αυτές που δείχνουν συσχετίσεις. Τι είδους προβλήματα; Εξαιρετικά μικρό δείγμα (10-20 άτομα, ας πούμε), απουσία κοντρόλ με άλλη ενασχόληση, cherry picking δεδομένων και μεθοδολογικά προβλήματα στην προετοιμασία, τον σχεδιασμό και την ανάλυση. Οι περισσότερες έρευνες πάντως δεν δείχνουν στατιστική συσχέτιση, πράγμα που συμβαδίζει με την θεωρία*, είναι δηλαδή αναμενόμενο αποτέλεσμα.
Σαφώς αν έχεις να διαλέξεις ανάμεσα στο σκάκι και στο τίποτα, το σκάκι είναι προτιμότερο. Αλλά δεν είναι ρεαλιστικό δίλημμα αυτό. Υπάρχουν χιλιάδες πράγματα που μπορεί να είναι εναλλακτικές, όπως αστρονομία, ιστορία επιστημών, φυσικά πειράματα, ψυχολογία, αρχές κριτική ανάλυσης και ένα σωρό άλλα. Όλα αυτά μπορούν να προσαρμοστούν σε επίπεδο για παιδιά νηπιαγωγείου και άνω.
* το οποίο δεν αφορά αποκλειστικά το σκάκι, αλλά είναι τεράστια συζήτηση. Ούτε είναι ακριβώς θεωρία, είναι γενικότερο πλαίσιο εκτίμησης της λειτουργίας της ανθρώπινης μάθησης, ευφυΐας και ανάπτυξης δεξιοτήτων. Μεγάλο μέρος αυτής της συζήτησης ξεκίνησε από τον δείκτη IQ, περίπου πριν 100 χρόνια και χωρίζεται σε διάφορα τμήματα. Ένα απ' αυτά αφορά το κατά πόσο η εξάσκηση στην επίλυση IQ τεστ σε κάνει καλύτερο σε πρώτο βαθμό στην επίλυση μεταγενέστερων τεστ και σε δεύτερο βαθμό σε άλλες διανοητικές δεξιότητες, όπως εξαγωγή συμπερασμάτων, ανάλυση, κτλ.
Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα υποσυζήτηση που σχετίζεται μ' αυτό είναι η ικανότητά μας να διαβάζουμε τόσο εύκολα λέξεις, παρότι είναι κάτι που είναι 100% τεχνητό, δεν είναι λογικό να εξελιχθήκαμε να διαβάζουμε κείμενο. Κι όμως, δεν διαβάζουμε ένα-ένα τα γράμματα.