Συνέχεια της συζήτησης από εδώ Spiros252 @ Ποιο είναι το βασικό συστατικό του κόσμου;
Θέλω να κάνω μια σημαντική παρατήρηση για να μην μπλέκουμε τα μπούτια μας.
Από Βικιπαίδεια: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE ... E%AF%CE%B1
Θέλω να πω πως η αρχαία Πλατωνική αιτιοκρατία δεν απορρίπτει τον χαρακτήρα της τυχαιότητας. Αυτή είναι μια σύγχρονη μεταλαγμένη εκδοχή του Πλατωνισμού.Η αιτιοκρατία (ντετερμινισμός) (Determinism) είναι η φιλοσοφική τάση που επηρέασε ιδιαιτέρως την επιστημονική σκέψη από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα. Απόδέχεται την ύπαρξη της αιτιότητας, την καθολική αιτιώδη και νομοτελειακή συνάφεια όλων των φαινομένων. Το ευθέως αντίθετο της αιτιοκρατίας πρεσβεύει η αναιτιοκρατία ή ιντετερμινισμός
.....
Ο μηχανιστικός και αφηρημένος χαρακτήρας των εν λόγω περί αιτιοκρατίας αντιλήψεων εκφράζεται με την απολυτοποίηση της μορφής της αιτιοκρατίας, την ταύτιση της αιτιοκρατίας με την αναγκαιότητα και την απόρριψη του αντικειμενικού χαρακτήρα της τυχαιότητας.
Στους "Όρους" ο Πλάτων αναφέρει πως Τύχη είναι η κίνηση από το άγνωστο στο άγνωστο. Δλδ το αίτιο είναι άγνωστο και το αιτιατό αποτέλεσμα και αυτό άγνωστο. Πουθενά δεν λέει ότι δεν υπάρχει αίτιο. Αίτιο υπάρχει σε κάθε περίπτωση αλλά στα τυχαία συστήματα είναι άγνωστο το αίτιο αυτό.
Και ερχόμαστε στο σήμερα. Οι σημερινοί υλιστές και αναιτιοκράτες βασίζονται στην μεταλαγμένη εκδοχή της αιτιοκρατίας που απορίπτει την τύχη.
Επειδή στην κβαντομηχανική υπάρχει η αρχή της απροσδιοριστίας (https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF ... E%B1%CF%82)
πολλοί σπεύδουν να μιλήσουν για κατάργηση της αιτιοκρατίας.
Αυτή η τοποθέτηση έγινε με γνώμονα την απόριψη της τύχης από τα αιτιοκρατικά συστήματα και είναι λανθασμένη.
Σύμφωνα με τον Πλάτωνα το αίτιο υπάρχει αλλά είναι άγνωστο. Θυμίζει τις θεωρείες για την "κρυμένη μεταβλητή".
Βαδίζουμε στα τυφλά θα ρωτούσε κάποιος; Απάντηση όχι.Επιστήμονες που αμφισβήτησαν την πιθανολογική εικόνα για το σύμπαν προσπαθώντας να κρατήσουν την μέχρι τότε ντετερμινιστική (και αναζήτησαν την «κρυμμένη μεταβλητή») ήταν πολλοί. Ανάμεσά τους και ο Αϊνστάιν ο οποίος αφιέρωσε μεγάλο μέρος του τέλους της ζωής του προσπαθώντας να βρει την σύνδεση μεταξύ θεωρίας της σχετικότητας και κβαντομηχανικής προς ικανοποίηση του ντετερμινιστικού μοντέλου. Μάλιστα είπε «[..]ο Θεός δεν παίζει ζάρια.»
Η φαινομενική τυχαιότητα είναι άμεση συνέπεια του κυματοσωματιδιακού δυϊσμού της ύλης.
Μέχρι στιγμής αυτό είναι γνωστό από κει και πέρα υπάρχει το Πλατωνικό άγνωστο ή σύγχρονα οι πιθανότητες.
Για την φιλοσοφία με την αρχαία Πλατωνική οπτική το σύμπαν παραμένει αιτιοκρατικό και ταυτόχρονα συμπεριλαμβάνει την τύχη ως το άγνωστο αίτιο.
Οπότε συμφωνώ με τον Σπύρο
με μια διόρθωση ότι η αιτιοκρατία μακροσκοπικά δεν είναι φαινομενική αλλά υπαρκτή. Οπότε η άποψη αυτή πάει καπως έτσι.Η φαινομενική αιτιοκρατία του σύμπαντος προκύπτει από την αναιτιότητα.
Στα έσχατα της ουσίας η μικροσκοπική αναιτιότητα προκύπτει από την άγνωστη αιτιότητα θα έλεγε κανείς.
Και αυτό γιατί η κβαντομηχανική μελετά τμήμα της μεριστής ουσίας.