Sorry, αυτή η σύγκριση δεν ισχύει. Δηλαδή τί θέλεις να πείς; Ότι οι Μεροβίγκιοι Φράγκοι και ο Καρλομάγνος είχαν ήρωα τον «παγανιστή» Βερσιζεντορίξ στην Αλέσια; Οι Ρωμαίοι είχαν όμως τον Αλέξανδρο. Από τον Καίσαρα εώς τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο. Και όχι μόνον οι λόγιοι. Ο απλός λαός στην Φυλάδα του Αλέξανδρου, που μάλιστα τον είχε ενσωματώσει στον Ρωμαιο-χριστιανισμό. Εξέλιξη και ενσωμάτωση. Και όλη την Ελληνική Γραμματεία με επαναλαμβανόμενο τον Όμηρο - τους ίδιους «κοινους μύθους» με τους προγόνους τους συν τον Χριστιανισμό. Ουδεμία εθνογένεση σιωπηρά λοιπόν.Pertinax έγραψε: ↑08 Ιουν 2022, 00:23Όταν λέμε εθνογένεση δεν εννοούμε υποχρεωτικά αποκοπή από το παρελθόν. Βλέπεις τους Γάλλους/Φραντσέζους να έχουν πετάξει το γαλατικό ή το φραγκικό παρελθόν τους; Εθνικά όμως δεν είναι ούτε Γαλάτες, ούτε Φράγκοι. Είναι Francais και ως τέτοιοι διακρίνονται και από τους Gaulois και από τους γερμανόφωνους Francs. Άρα σε κάποια εποχή έγινε σιωπηρά μια εθνογένεση.raffaello έγραψε: ↑07 Ιουν 2022, 23:20καὶ ὡς ἐκ Χριστοῦ ταὐτὸ τὸ τιμιώτατον ἔλαχον ὄνομα, οὕτω καὶ τὸ ἐθνικόν αὐτοῖς ἐπηγάγοντο
Αυτό δεν είναι εθνογένεση. Ως μέλη της Ρωμαϊκής πολιτικής υπόστασης και «από τις μέγιστες πόλεις» πήραν το παλαιό εθνικό όνομα. Δεν πήραν κανένα καινούργιο. Αυτό δηλαδή ακριβώς που λένε και οι λόγιοι της Μεσοβυζαντινής, που όμως δεν μπαίνουν στις λεπτομέρειες της καταγωγής, διότι έπρεπε να συμπεριλάβουν τους «παγανιστές» Έλληνες. Και στην Μεσοβυζαντινή αποφεύγεται να αναφέρονται οι Έλληνες εθνοτικά δια ροπάλου. Κατά τα άλλα και ο Ακροπολίτης για ενσωμάτωση κάνει λόγο στο παλαιό εθνικό όνομα. Πουθενά δεν χωρίζει τους Ρωμαίους της Κων/πολης από το παρελθόν τους. Είτε το ρωμαϊκό είτε το ελληνικό. Ούτε "εθνικά ήταν πλέον διακριτοί Ρωμαίοι (της παλαιάς και της νέας Ρώμης)" αναδρομικά: δεν είναι δικά του αυτά. Για διαχωρισμό «τωρινό» μιλάει, του 11ου-13ου. Όχι στο παρελθόν για να μιλάμε για «εθνογένεση από την Κωνπολη». Δεν υπάρχει ούτε εθνογένεση ούτε νέα εθνοτητα στους «βυζαντινούς». Αλλά συνέχεια και απόλυτη σύνδεση με το παρελθόν. Το οποίο είναι μία βασική συνιστώσα της ταυτότητάς τους, όπως την θεωρούσαν οι ίδιοι.
To αφήγημα του Ακροπολίτη είναι ένα από τα πολλά αφηγήματα και δεν είναι και ακριβές ιστορικά. Βλέπεις ότι δεν μιλάει για αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους, αλλά για Γραικούς και Ιταλούς. Για τον Ακροπολίτη το "Ρωμαίοι" δεν ήταν παλαιό εθνικό όνομα, αλλά νέο εθνικό όνομα και για τους Ιταλούς και για τους Γραικούς. Που υποτίθεται ότι έγιναν και Ρωμαίοι και Χριστιανοί σχεδόν ταυτόχρονα (τουλάχιστον έτσι φαίνεται στο συγκεκριμένο απόσπασμα). Και κατόπιν από κοινοί Χριστιανοί έγιναν διακριτοί Χριστιανοί. Άρα με την ίδια λογική, από κοινοί Ρωμαίοι έγιναν διακριτοί Ρωμαίοι. Για τον Ακροπολίτη η ίδρυση της Νέας Ρώμης είχε σχέση με την ένωση των Γραικών και των Ιταλών, όχι με τον κατοπινό διαχωρισμό τους.
Μην ψάχνεις να βρεις ενιαία λογική στα διάφορα ιστορικά αφηγήματα των Βυζαντινών. Αυτό που μετράει είναι ότι ο Ακροπολίτης, παρά το γεγονός ότι δέχεται την αρχαία γραικική καταγωγή των Βυζαντινών, τους αποκαλεί στην Ιστορία του "γένος Ρωμαίων". Άρα ο όρος "γένος" δεν είναι πάντοτε δείκτης της αρχαίας καταγωγής, όπως υποστηρίζεις.
Δεν μπορώ να αντιληφθώ από πού εξάγεις ότι ο Ακροπολίτης έδινε άλλο ή δύο νοήματα στην ίδια λέξη, στην ίδια παράγραφο.
Περί διακριτού μεταξύ των «τότε» λαών απαντήθηκε. Δεν ίσχυε αναδρομικα. «Όλα ίδια ήταν» λέει «τοις παλαιοίς και τοις νεωτέροις» που πήραν το ίδιο, παλαιό εθνικό όνομα του ενός. Δεν υπήρξε κάποια «σιωπηρά» εθνογένεση ή χωρισμός πριν τα σπάσουνε τον 11ο. Κατα αυτόν τουλάχιστον.
Εξηγήθηκε το συγκεκριμένο όπως και το Ρωμαιογενής. Σε ενσωμάτωση των Ελλήνων αναφέρεται το «γένος Ρωμαίων» κατά κάποιους λογίους ήδη από την Μεσοβυζαντινή.
Κάποιους. Καθόλου δεν αναζητείται κοινή λογική σε όλα τα αφηγήματα, παρότι κάποια έχουν. Δεν υπάρχει κοινή αντίληψη μεταξύ του Πορφυρογέννητου, του Τζέτζη και του Βατάτζη. Αλλά, σε κανέναν από αυτούς δεν υπάρχει «νέα εθνότητα».
Απαντήθηκε αυτό με την φυλάδα του Αλέξανδρου και τα Ομηρικά έπη. Επίσης ο Διγενής Ακρίτας βρίθει αναφορών της Ελληνιστικής και πλέον (Αμαζόνες, Φιλοπαππούς, Αντίοχος και άλλες αναφορές). Το γιατί δεν αναφέρονται αντιστοίχως και οι αρχαίοι Ρωμαίοι ήρωες, καθαρά, στα πονήματα του λαού, μάλλον υποδεικνύει άλλα.Pertinax έγραψε: ↑08 Ιουν 2022, 00:23Αφού έχει, τότε γιατί δεν είχαν απήχηση στο λαό οι αρχαίοι Ρωμαίοι; Οι πηγές δείχνουν καθαρά ότι οι Βυζαντινοί είχαν εθνοτικούς δεσμούς και εθνοτική συνείδηση. Η εθνοτική συνείδηση εκφράζεται ιδιαίτερα με τις ιστορικές μνήμες. Η δικαιολογία ότι οι ιστορικές μνήμες δεν είχαν απήχηση στο λαό δεν στέκει, γιατί αυτό αντιφάσκει με τις εθνοτικές δηλώσεις που έκανε και ο ίδιος ο λαός. Μήπως λοιπόν υπήρχαν άλλες ιστορικές μνήμες (πιο φρέσκες) που όντως ήταν κοινές και στο λαό και στην άρχουσα τάξη; Πιο φρέσκες ιστορικές μνήμες που ήταν δυνατότερες από τη μνήμη των αρχαίων Ρωμαίων ή των αρχαίων Ελλήνων;
είναι μία βασική συνιστώσα της ταυτότητάς τους, όπως την θεωρούσαν οι ίδιοι.