Pertinax έγραψε: ↑02 Μάιος 2019, 16:44
Είναι ιδέα ενός λόγιου του 16ου αιώνα. Όχι θετική μαρτυρία για το τί συνέβαινε πραγματικά στα σχολεία της εποχής (που ακόμα και αν υπήρχαν κάποια, ήταν σε εντελώς υποτυπώδη μορφή).
Πάντως συνδέει την παιδεία με την ελευθερία. Για το τι περιλάμβανε το πρόγραμμα σπουδών και τι δίδασκε ο κάθε δάσκαλος δεν μπορώ να ξέρω.

Δεν περίμεναν όλοι το ποθούμενο με τον ίδιο τρόπο. Ο Πατροκοσμάς περισσότερο με αποκαλυπτικό προφήτη μοιάζει. Και είναι ζήτημα αν με τη φράση
«Μην απελπισθήτε, αδελφοί μου, η Θεία Πρόνοια θέλει πέμψει μίαν ημέραν την ουράνιον σωτηρίαν, ίνα φαιδρύνη τας καρδίας ημών προς απαλλαγήν εκ της ελεεινής καταστάσεως εν τη οποία ευρισκόμεθα».
υπονοεί την εθνική απελευθέρωση και όχι κατευθείαν τη Δευτέρα Παρουσία. Γιατί στις Διδαχές λέει ότι ο Αντίχριστος έχει έρθει και μένει μόνο να έρθει και το τέλος του κόσμου:
«Διαβάζοντας, ἀδελφοί μου, τὴν θείαν καὶ Ἱερὰν Γραφὴν εὑρίσκω ὅτι ὁ προφήτης Ἠλίας εἶνε ζωντανὸς καὶ τὸν ἔχει ὁ Θεὸς χιλιάδες χρόνους καὶ μέλλει νὰ τὸν στείλη καὶ τότε θέλει νὰ χαλάση ὁ κόσμος. Καὶ πάλιν ἐρευνώντας τὴν ἱερὰν Γραφὴν τὸ εὑρίσκω ὅτι ὁ προφήτης Ἠλίας ἦλθεν, ἦλθεν καὶ ὁ ἀντίχριστος, τὸν ὁποῖον ἔχομεν καὶ εἰς τὸ κεφάλι μας, καὶ δὲν πρέπει νὰ σᾶς τὸ εἰπῶ, ὅτι τὸν ἠξεύρετε. Καὶ τώρα δὲν καρτεροῦμεν οὔτε προφήτην Ἠλίαν οὔτε ἀντίχριστον. Λυπηρὸν εἶνε νὰ σᾶς τὸ εἰπῶ, ἀδέλφια μου, μὰ ἡ Ἱερὰ καὶ Ἁγία Γραφὴ μὲ προστάζει νὰ σᾶς τὸ εἰπῶ: Σήμερον αὔριον καρτεροῦμεν πεῖνες, δίψες, πανοῦκλες, λοιμούς, θανατικὰ μεγάλα, νὰ μὴ προφθάνουν τοὺς ἀποθαμένους. Σήμερον αὔριον καρτεροῦμεν νὰ γίνῃ μέγας σεισμός, νὰ πέσουν ὅλα τὰ βουνά, ὁ ἥλιος καὶ τὸ φεγγάρι νὰ σκοτίζωνται, τὰ ἄστρα νὰ πέσουν καὶ ὁ οὐρανὸς νὰ τυλιχθῆ ὡσὰν ἕνα χαρτίον καὶ ὅλοι οἱ ἄνθρωποι νὰ ἀποθάνουν. Καὶ ἔπειτα μέλλει νὰ λάμψῃ ὁ πανάγιος Σταυρὸς περισσότερον ἀπὸ τὸν ἥλιον, μέλλει νὰ λάμψῃ ὁ γλυκύτατός μας Ἰησοῦς Χριστὸς ἑπτὰ φορὲς περισσότερον ἀπὸ τὴν ἥλιον καὶ νὰ ἀναστήση ὅλον τὸν κόσμον μὲ τὴν ψυχὴν καὶ μὲ τὸ σῶμα...»
(Διδαχή ΣΤ')
Στο συγκεκριμένο δεν μιλάει αποκλειστικά θρησκευτικά αφού έχει χρησιμοποιήσει προηγουμένως λέξεις όπως
πατρίδα, έθνος , ελευθερία.
Το άλλο παράθεμα που βάζεις είναι θρησκευτικό και προσπαθεί να τους πεί να σταματήσουν να δίνουν τόσο προσοχή για το πότε θα έρθει το 666 , η Αποκάλυψη κ.λπ. Γι' αυτό και τους λέει με υπερβολή πως ο Αντίχριστος και ο Ηλίας ήρθαν. Αλλού λέει για δυό Αντίχριστους :
Τὸ σχολεῖον φωτίζει τοὺς ἀνθρώπους καὶ ἀνοίγουν καὶ μανθάνουν τὰ μυστήρια τῆς πίστεως καὶ διαβάζουν τὰ ἀδέλφια τὴν θείαν καὶ Ἱερὰν Γραφήν, τὸ Εὐαγγέλιον, καὶ εὑρίσκομεν πὼς ὁ προφήτης Ἠλίας εἶνε ζωντανὸς καὶ τὸν ἔχει ὁ Θεὸς χιλιάδες χρόνους· καὶ λέγει ὁ Θεὸς νὰ στείλη τὸν προφήτην Ἠλίαν, νὰ διδάξη ὅλον τὸν κόσμον, καὶ ὕστερα νὰ ἔλθη ὁ ἀντίχριστος· καὶ θέλει θανατώσει τὸν προφήτην Ἠλίαν, καὶ τότε θέλει νὰ χαλάση ὅλος ὁ κόσμος. Καὶ ἐξετάζοντας, ἀδελφοί μου, καὶ ἐρευνώντας τὰς Γραφὰς καὶ τὸ ἅγιον Εὐαγγέλιον εὑρίσκομεν πὼς ὁ προφήτης Ἠλίας ἦλθεν, καὶ ὁ ἀντίχριστος ἦλθεν καὶ ἐθανάτωσε τὸν προφήτην Ἠλίαν, καὶ τώρα δὲν καρτεροῦμεν μήτε προφήτην Ἠλίαν μήτε ἀντίχριστον. Ὁ ἀντίχριστος εἶνε· ὁ ἕνας εἶνε ὁ Πάπας καὶ ὁ ἕτερος εἶνε αὐτὸς ὁποὺ εἶνε εἰς τὸ κεφάλι μας, χωρὶς νὰ εἰπῶ τὸ ὄνομά του· τὸ καταλαμβάνετε, μὰ λυπηρὸν εἶνε νὰ σᾶς τὸ εἰπῶ, διότι αὐτοὶ οἱ ἀντίχριστοι εἶνε εἰς τὴν ἀπώλειαν, καθὼς τὸ ἔχουν. Ἡμεῖς ἐγκράτεια, αὐτοὶ ἀπώλεια· ἡμεῖς νηστεία, αὐτοὶ πολυφαγία· ἡμεῖς παρθενία, αὐτοὶ πορνεία· ἡμεῖς δικαιοσύνη, αὐτοὶ ἀδικωσύνη.
Καμία σχέση και απορώ που επιμένεις για ένα τόσο ξεκάθαρο κείμενο. Eπιπλέον δεν κάνει καμία νύξη για γενική ελευθερία των Ελλήνων.
Πώς θα τιμηθεί ο τόπος τους και θα ακουστούν παντού και θα τιμηθούν ; Με την ευνομία και την τοπική ελευθερία που έχουν οι Μανιάτες θα βοηθήσουν και τους υπόλοιπους Έλληνες. Μιλάμε για το 1798 και προς την Μάνη προσβλέπουν όλοι για Επανάσταση και όλα έχουν να κάνουν με την δράση κατά των Τούρκων. Σε άλλο έργο του ( διάλογος Νηφάκου - Κακαβούλη ) :
ΝΗΦΑΚΟΣ
Με τούτα τα μαλώματα και την ασυμφωνίαν
και με την εχθροπάθειαν και με την διχονοίαν
και με την απιστία σας και τας μνησικακίας
την Μάνην την εβάλατε στο χέρι της Τουρκίας.
Κακαβούλης
Κουμπάρε μην πικραίνεσαι , μην έχεις τόση λύπη ,
αν ίσως η ομόνοια από την Μάνην λείπει,
διότι όπως βρίσκεται η Μάνη, όπως τρέχει,
τους Τούρκους δεν τους εμετρά και χρείαν δεν τους έχει.
Αλλού γράφει ο Νηφάκος για την δράση του Καβαλλιεράκη Γρηγοράκη κατά των Τουρκομπαρδουνιωτών :
Κακός αστρίτης δράκοντας το αίμα τους βυζάνει
και να γλιτώσουν δεν μπορούν να κάνουν ραμαζάνι.