Αἰακίδης Αἰχμητὴς έγραψε: ↑05 Απρ 2021, 20:21
Ζαποτέκος έγραψε: ↑05 Απρ 2021, 19:31
Αἰακίδης Αἰχμητὴς έγραψε: ↑05 Απρ 2021, 18:50
ἰδίως κατὰ τοὺς πρώτους αἰῶνες τοῦ Βυζαντίου, χρησιμοποιοῦσαν ἄνετα καὶ συχνὰ τὸ ἐθνωνύμιό τους; Διότι ἐγὼ ἔχω ἄλλη ἐντύπωση.
Θα σε παραπέμψω καλύτερα στις πρωτογενείς πηγές ώστε να βγάλεις τα δικά σου συμπεράσματα.
Τι εννοείς άνετα και συχνά ;

Υπάρχουν συγγραφείς στους οποίους το
Έλληνας αναφέρεται με εθνοτική σημασία.
Ας πούμε ο Ψευδο-Δαμασκηνός ( 7ος αι. ) που αντλεί απ' τον Φιλοστόργιο. Διακρίνονται ξεκάθαρα εθνοτικά οι Ρωμαίοι από τους Έλληνες. Μιλάει ο Ιουλιανός :
Ταῦτα τοῦ μάρτυρος φιλοσοφήσαντος, ὁ παράνομος καὶ ἀποστάτης ἔφη Ἰουλιανός· Ὁρᾶτε, ἄνδρες Ῥωμαῖοι καὶ Ἕλληνες, τουτονὶ τὸν παλαμναῖον καὶ ἀλιτήριον, πόσον ἐκ τῶν Ἑλληνικῶν μαθημάτων κατὰ τῆς ἡμετέρας ἐσχεδίασεν ὕθλον; Μὰ τὸν ἐμοὶ προσφιλέστατον ἥλιον τὸν χρυσαυγῆ καὶ παγκόσμιον, οὐκέτι ἀνέξομαι τοῖς Ἑλλήνων μαθήμασι τὸ Χριστιανῶν ἀθεώτατον ἐκπαιδεύεσθαι γένος· ἰδοὺ γὰρ τῆς ἱερᾶς τῶν λόγων παιδείας καὶ οὗτος ὁ κύων μεταλαβὼν, κἂν οὐκ ἐπ' εὐθείας καὶ ὁμαλοῦ, ἀλλ' ὅμως πολλήν τινα καὶ ἀτερπῆ περὶ τὴν ἱστορίαν μωρολογίαν κατέχεεν τῶν ἱερῶν ἐκείνων καὶ φιλοσόφων ἀνδρῶν.
Επίσης σημασία δεν έχει μόνο το όνομα . Οι αρχαίοι Έλληνες δεν χρησιμοποιούσαν το ίδιο εθνοτικό όνομα με τους ομηρικούς ήρωες ( Αχαιούς , Αργείους και Δναναούς -
Έλληνες ήταν ένα υποφύλο στην επικράτεια του Αχιλλέα ). Κι όμως δήλωναν απόγονοί τους. Το ίδιο και οι Βυζαντινοί.
Η Αθηναϊς - Ευδοκία ( 5ος αι. ) ήταν Ρωμαία αυτοκράτειρα, αλλά όταν πέρασε από την Αντιόχεια πηγαίνοντας να προσκυνήσει στην Ιερουσαλήμ ανέφερε τους Αντιοχείς ως συμπατριώτες της εξαιτίας της
κοινής τους αθηναϊκής καταγωγής. «Ὑμετέρης γενεῆς τε καὶ αἵματος εὔχομαι εἶναι», τὰς ἐκ τῆς Ἑλλάδος ἐνταῦθα σταλείσας ἀποικίας αἰνιττομένη. ( Ευάγριος ).
Σκόρπιες ἀναφορὲς δὲν μοῦ λένε τίποτα, ἰδίως ἂν λάβεις ὑπόψη σου τὶς σύγχρονες, πολυπληθεῖς, ἔξαλλες ἀνθελληνικὲς κορῶνες τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας. Διότι ἡ χριστιανικὴ θρησκεία ἐπιβλήθηκε ἄνωθεν διὰ τῆς βίας ἀπὸ τὴ ρωμαϊκὴ ἐξουσία μὲ τὴ σύμπραξη τοῦ κλήρου. Ἡ εἰκόνα ποὺ ἐγὼ ἔχω εἶναι ὅτι τὸ Ἕλλην καὶ τὰ παράγωγά του σήμαιναν τὸν μιαρὸ ἐθνικὸ, ἀλλὰ καὶ τὸν ἀλλόθρησκο εὐρύτερα, καθότι ὑπάρχουν ἀναφορὲς γιὰ... Ἕλληνες Σαρακηνοὺς καὶ Ρώσους.
Μετὰ τὴν πρώτη ἅλωση τοῦ 1204, μὲ τὴν ἵδρυση τῶν ἐπὶ μέρους ρωμαίικων ἡγεμονιῶν, ἀρχίζουν κάποιοι ἄρχοντες καὶ λόγιοι νὰ κάνουν λόγο γιὰ Ἕλληνες καὶ τὰ σχετικά. Ὅλους αὐτοὺς τοὺς αἰῶνες ὑπάρχουν ἀναθέματα καὶ καταδίκες τῶν ἑλληνικῶν ἰδεῶν ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία. Ἡ ἑλληνίζουσα κίνηση φτάνει στὸ ἀπόγειό της κατὰ τὰ μέσα τοῦ 15ου αἰώνα μὲ τὸν πλατωνιστὴ Γεώργιο Πλήθωνα Γεμιστό. Ὁ πατριάρχης Σχολάριος ἔκαψε τὸ χειρόγραφο τῶν Νόμων τοῦ Πλήθωνος, διέταξε τὴν ἐξόντωση τῶν ἑλληνιστῶν καὶ δήλωνε ὅτι εἶναι χριστιανὸς καὶ ὄχι Ἕλλην, παρόλο ποὺ μιλοῦσε ἑλληνικά.
H ρωμαϊκή εξουσία κυνηγούσε τον χριστιανισμό. Δεν τον επέβαλε. Οι πατέρες της Εκκλησίας στρέφονται κατά της αρχαίας θρησκείας (
ελληνισμός ) και όχι κατά της ελληνικής εθνότητας απ' την οποία και πολλοί κατάγονται.
Κανείς δεν το αρνείται πως η κύρια σημασία του
Έλληνος ήταν θρησκευτική . Είχε όμως δευτερευόντως και τοπική και εθνοτική ταυτότητα. Δες τις Νεαρές. Το θρησκευτικό
Έλλην αποδίδεται στα λατινικά ως
παγανιστής, ενώ το γλωσσικό
Έλλην ως
Γραικός. Αφού μπορούσαν να τα ξεχωρίσουν οι λατινόφωνοι του 6ου αι. , γιατί όχι και εμείς ;
Ο πρώτος λόγιος που χρησιμοποιεί το
Έλλην για την εθνοτική του ταυτότητα είναι ο Ιωάννης Τζέτζης πολύ πριν απ' την Άλωση. Οι αρχαίες θρησκείες είχαν απορριφθεί απ' τον χριστιανισμό. Όχι όμως και οι αρχαίες ιδέες σύνολό τους .
Ας δούμε παραδείγματα.
Σε ένα ποίημά του ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος ( ένας απ' τους Τρεις Ιεράρχες ) , συγκρίνοντας την άσημη επισκοπή που του έλαχε στην Καππαδοκία, συγκριτικά με την επισκοπή Καισάρειας που έλαχε στον συμφοιτητή του στην Αθήνα Μέγα Βασίλειο , λέει :
Έτσι ζούσαμε στην Αθήνα, κοπιάζοντας μαζί για μόρφωση,
κάτω απ την ίδια στέγη και στο ίδιο τραπέζι,
και μια ήταν η έγνοια μας, όχι δύο, το θαύμα της Ελλάδας.
...............
Όλα σκορπίστηκαν, ρίχτηκαν στη γη,
Αύρες φέρνουν τις παλιές ελπίδες.
Πού να πάει κανείς; Θα με δεχτούν τ᾿ αγρίμια,
που, καθώς νομίζω, τα πιο πολλά έχουν πίστη;http://users.uoa.gr/~nektar/arts/tribut ... /index.htm
Απ' όσο ξέρω είναι ο μοναδικός πατέρας της Εκκλησίας που τολμά να ταυτίσει σχεδόν τον χριστιανισμό με τον ελληνισμό. Λέει σε μια επιστολή του :
Οὐ βάρβαρον τὸ ἐπίταγμα τῆς ἀμιμήτου σου καλοκἀγαθίας, ἀλλ' ἑλληνικόν, μᾶλλον δὲ χριστιανικόν. Ὁ δὲ Ἀρμένιος, ἐφ' ᾧ πάνυ φιλοτιμῇ, βάρβαρος ἄντικρυς καὶ πόρρωθεν τῆς ἡμετέρας φιλοτιμίας.
Οι χριστιανοί πατέρες κράτησαν ό,τι οφέλιμο βρήκαν στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Κυρίαρχο ήταν αυτό που έκανε ο πατριάρχης Ιωάννης Ξιφλίνος όπως μαρτυρεί ο Ψελλός :
( της δε ελληνικής φιλοσοφίας ) … το μεν φαρμακώδες απέρριψε, το δε τρόφιμον εισεδέξατο.
Ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς λέει πως η αρχαία ελληνική φιλοσοφία ήταν για τους Έλληνες ότι η Πεντάτευχος ( ο Νόμος ) για τους Εβραίους. Προετοίμαζε τον χριστιανισμό :
( η ελληνική ) φιλοσοφία …επαιδαγώγει το ελληνικόν , ως ο νόμος τους Εβραίους εις Χριστόν … (και) προς σοφίας κτήσιν συνεργεί
O Σωκράτης ο Σχολαστικός λέει πως η ελληνική παιδεία δεν θεωρήθηκε θεόπνευστη απ' τον Χριστό και τους αποστόλους , αλλά δεν απορρίφθηκε και ως επιβλαβής. Κι αυτό γιατί πολλοί Έλληνες φιλόσοφοι δεν βρέθηκαν και πολύ μακριά απ' την αλήθεια του Θεού :
Ἡ ἑλληνική παίδευσις οὔτε παρά τοῦ Χριστοῦ, οὔτε παρὰ τῶν αὑτοῦ μαθητῶν, ἢ ὡς θεόπνευστος ἐδέχθη, ἢ ὡς ἐπιβλαβὴς ἐξεβλήθη. Καὶ τοῦτο ὡς ἡγοῦμαι, οὐκ ἀπρονοήτως ἐποίησαν· πολλοὶ γὰρ τῶν παρ᾽ Ἕλλησιν φιλοσοφησάντων οὐ μακρὰν τοῦ γνῶναι Θεὸν ἐγένοντο...τὸ γὰρ καλόν, ἔνθα ἂν ᾖ, ἴδιον τῆς ἀληθείας ἐστίν.
O (Ψευδο- ) Ιουστίνος λέει πως πολλοί αρχαίοι Έλληνες σαν τον Σωκράτη και τον Ηράκλειτο που έζησαν ενάρετα ήταν χριστιανοί κι ας ενομίσθησαν άθεοι. Όμοιοί τους απ' τους βαρβάρους ήταν ο Αβραάμ , ο προφήτης Ηλίας κ.α.
τὸν Χριστὸν πρωτότοκον τοῦ θεοῦ εἶναι ἐδιδάχθημεν καὶ προεμηνύσαμεν λόγον ὄντα, οὗ πᾶν γένος ἀνθρώπων μετέσχε. καὶ οἱ μετὰ λόγου βιώσαντες Χριστιανοί εἰσι, κἂν ἄθεοι ἐνομίσθησαν, οἷον ἐν Ἕλλησι μὲν Σωκράτης καὶ Ἡράκλειτος καὶ οἱ ὅμοιοι αὐτοῖς, ἐν βαρβάροις δὲ Ἀβραὰμ καὶ Ἀνανίας καὶ Ἀζαρίας καὶ Μισαὴλ καὶ Ἠλίας καὶ ἄλλοι πολλοί, ὧν τὰς πράξεις ἢ τὰ ὀνόματα καταλέγειν μακρὸν εἶναι ἐπιστάμενοι τανῦν παραιτούμεθα.
Ο άγιος Ιωάννης ο Μαυρόπους παρακαλάει τον Χριστό να σώσει τον Πλάτωνα και τον Πλούταρχο :
Αν θέλεις κάποιον απ' τους άλλους
να εξαιρέσεις από τον χαμό Χριστέ μου,
να μου εξαιρέσεις τον Πλάτωνα και τον Πλούταρχο.
Γιατί ήταν και οι δύο στον λόγο και στον τρόπο
κοντά στους νόμους σου .
Και αν αγνοούσαν ότι εσύ είσαι ο Θεός των όλων,
τότε τους πρέπει η καλοσύνη σου
με την οποία δωρίζεις σε όλους την σωτηρία.πρωτότυπο κείμενο :
εἴπερ τινός βούλοιο τῶν ἀλλοτρίων
τῆς σῆς ἀπειλῆς ἐξελέσθαι, Χριστέ μου,
Πλάτωνα καί Πλούταρχον ἐξέλοιό μοι,
ἄμφω γάρ εἰσι καί λόγον καί τόν τρόπον
τοῖς σοῖς νόμοις ἔγγιστα προσπεφυκότες,
εἰ δ’ ἠγνόησαν ὡς Θεός εἶ τῶν ὅλων,
ἐνταῦθα τῆς σῆς χρηστότητος δεῖ μόνον
δι’ ἥν ἅπαντας δωρεάν σῲζειν θέλεις.
Στον βίο του αγίου Αναστασίου του Σιναϊτη ( 7ος αι. ) αναφέρεται το εξής περιστατικό. Ήταν ένας "σχολαστικός" χριστιανός που έβριζε συνέχεια τον Πλάτωνα. Τότε ένα βράδι του εμφανίστηκε ο Πλάτωνας στο όνειρό του και του είπε :
- Πάψε επιτέλους ανθρωπέ μου να με βλαστημάς. Την ψυχή σου βλάπτεις. Γιατί απ' όταν ο Χριστός κατέβηκε στον Άδη και κήρυξε, κανείς άλλος απ' τους νεκρούς δεν πίστεψε πριν από εμένα !